💠 #دوراهی_وظیفه_و_نتیجه
🔷 خلاصه جلسه اول / قسمت اول
🔶 عمدتا دو وقت ، دوگانه بین وظیفه و نتیجه طرح می شود:
1. جایی که تکلیفی انجام می دهیم و نتیجه ای نمی بینیم.
2. وقتی در مطالعه تاریخ ، نتیجه ملموس و محسوسی در عملکرد بزرگان دین یافت نمی شود. که اینجا نیز احاله به تکلیف می شود.
اینکه بین وظیفه و نتیجه ، دوگانگی می بینیم ، ناشی از نگاه تاجرانه به دینداری و بندگی است. اما سوال این است که اگر کسی بندگی عاشقانه داشت ، نسبت وظیفه گرایی و نتیجه گرایی او چه خواهد شد؟
مثلا اگر ما تبلیغ دین کردیم ، چقدر به نتایج کار اهمیت دهیم؟ چقدر به دنبال جذب مخاطب باشیم؟ چقدر به فنون ، مهارت ها و تاثیرگذاری بها دهیم؟ در فعالیت سیاسی ، به رای و نظر مردم اهمیت دهیم؟ اگر کاندیدای انتخابات شدیم ، بخواهیم رای بیاوریم؟ برای رای آوردن تلاش کنیم؟ یا فقط به وظیفه خود فکر کنیم؟
🔶 سیره انبیاء در قرآن حاوی نکات جالب و جذابی از ترکیب نتیجه گرایی و وظیفه گرایی است. برخی انبیاء مانند حضرت ابراهیم ع نماد تکلیف گرایی محض اند. از طرفی حضرت موسی ع نماد نتیجه گرایی شناخته می شود. او در هر اقدام خود محاسبه زیان و فایده می کند و با علم به نتیجه ، وارد عمل می شود.
در ماجرای همراهی موسی ع و خضر نتیجه گرایی حضرت موسی ع به وضوح دیده می شود. همچنین در ماجرای موسی ع و هارون نیز نتیجه گرایی حضرت موسی دیده می شود. با این تفاوت که این نتیجه گرایی ، از دل تکلیف گرایی او سر می زند و بین وظیفه و نتیجه ، تفاوتی نمی بیند.
💢برای مطالعه متن کامل ، به آدرس زیر در کانال مدیا مراجعه فرمایید.
👇👇👇👇👇
بخش اول: https://eitaa.com/Aminikhaah_Media/398
بخش دوم: https://eitaa.com/Aminikhaah_Media/403
✅ @Aminikhaah
💠 آیت الله شاهرودی ره ، رساله و مقلد داشت؛ شهریه می داد؛ در فقه و اصول ، صاحب سبک بود. با این حال ، چونان یک سرباز ، مطیع و پا به کار رهبری و نظام بود.
حوزه انقلابی ، یعنی جایی برای ساخت کسانی مثل سید محمود شاهرودی.
غصه ما از فقدان او ، همسنگ شادمانی دشمنان است.
حشرش با اجداد طاهرینش...
✅ @Aminikhaah
💠 #دوراهی_وظیفه_و_نتیجه
🔷 خلاصه جلسه اول/قسمت دوم
🔶نتیجه کامل را کسانی رقم می زنند که محو در وظیفه باشند و جز وظیفه ، به چیز دیگر فکر نکنند.
امام حسین ع از نهضت کربلا نتایجی را توقع داشتند و اهداف کوتاه مدت و بلند مدتی را مد نظر داشتند.حضرت ، به هدف اصلاح امت خروج کردند. از آنجا که بندگان خالص خدا قطعا به نتایج مد نظر می رسند ، اصلاح مد نظر حضرت از بعد شهادت ایشان آغاز شد. بالاخص در دوره امام سجاد ع به نحو عجیب و خاصی پیکره جامعه اسلامی دچار تحول شد.
در دوران امام سجاد ع اتفاق ویژه ای رخ داد و آن هم سرانه بسیار بالای ورود بردگان به جامعه اسلامی بود که پیش و پس از آن سابقه نداشت. این زمینه ای شد برای اینکه حضرت بردگانی را بخرند و پس از تربیت اجمالی آزاد کنند. اینها هم به وطن خود باز می گشتند و مبلغ مبانی اسلامی می شدند. این شد که زمینه دانشگاه عظیم صادقین ع را فراهم آورد.
▫️ نكاتى كه در اين موضوع به روش تربیتی امام سجاد عليه السّلام مربوط مى شود:
1⃣ هيچكدام از غلامان و كنيزانى كه امام عليه السّلام آنها را خريدارى میفرمود بيش از يك سال نزد آن حضرت باقى نمیماندند و ايشان به بهانه هاى مختلف و در مناسبت هاى گوناگون آن را آزاد میكرد، نتيجه مىگيريم كه امام احتياج به خدمت آنان نداشته و هدف از خريدن آن چيز ديگرى بوده است.
2⃣ امام عليه السّلام با بردگان رفتارى غير از آنچه معمولا با بردگان انجام میشود داشت، او با آنان رفتارى انسانى و نمونه داشت و اين رفتار، محبت اسلام و اهل بيت عليهم السّلام را در دل آنان زياد كرده و آنان را به داشتن كرامت اخلاقى تشويق می کرد.
3⃣ امام سجاد عليه السّلام به بردگان احكام مى آموخت و آنان را با مسائل معارفى اسلام تغذيه روحى و فكرى میكرد تا جايى كه هركدام از آنان از نزد آن حضرت خارج میشد داراى معلومات مفيدى بود كه در زندگى راهگشاى او بوده و او را از انحراف از اسلام بازمیداشت.
4⃣ امام سجاد عليه السّلام نه تنها بردگان را آزاد میكرد بلكه به هركدام از آنها كه آزاد میشدند سرمايه هایی میداد تا پس از آزادى سربار جامعه نبوده و بتواند از آن سرمايه كسب درآمد و امرار معاش کند.
💢برای مطالعه متن کامل ، به آدرس زیر در کانال مدیا مراجعه فرمایید.
👇👇👇👇👇
بخش سوم: https://eitaa.com/Aminikhaah_Media/407
بخش چهارم: https://eitaa.com/Aminikhaah_Media/416
✅ @Aminikhaah
💠 توییت امیرالمومنین ع برای زمانه ما
🔷 سُوءُ التَّدبيرِ مِفتاحُ الفَقرِ
🔶 سوء #تدبير، #كليد فقر است.
🔻 غرر الحكم: 5572
✅ @Aminikhaah
💠 آقای ظریف گفته اند: هدف برجام ، گشایش اقتصادی نبود.
کاملا موافقم؛ هدف برجام ، رسواسازی دریوزگان غرب بود. که بحمدالله در این جهت کاملا موفق بود.
✅ @Aminikhaah
هدایت شده از صراط مستقیم
شخصیت آیت الله هاشمی شاهرودی.mp3
1.33M
#صوت
◾️شخصیت علمی و معنوی آیت الله مرحوم هاشمی شاهرودی (رض)
👈ارتباط ایشان با آیت الله بهجت و آیت الله سعادت پرور
🌸کانال نشر بیانات استاد تحریری👇👇👇
http://eitaa.com/joinchat/2737373185Cddac684369
💠 #دوراهی_وظیفه_و_نتیجه
🔶 خلاصه جلسه دوم / قسمت اول
🔷 معمولا هر انسانی یک سؤال جدی دارد، و آن سؤال این است، «من چه کار باید بکنم؟» ادیان و مکاتب آمده اند به این پرسش پاسخ بدهند اما گاهی دین به صورت کلی جواب میدهد و انسان در جزئیات آن می ماند.
⬅️مسائلی که جزئی هستند، مثل:
1- حوزه را انتخاب کنم یا دانشگاه؟
2-با کدام خانم ازدواج کنم؟
3-به کدام خواستگار جواب مثبت بدهم؟
در موقعیت هایی که انسان به خاطر سؤالاتى، سرگردان و حیران می شود ، معمولا راحت ترین و نزدیک ترین کا، استخاره است در حالی که این وضعیت ها ، وضعیتی نیست که با استخاره حل شود. بلکه مدلی است که انسان باید برآورد «وظیفه» و «نتیجه» کند.
عصاره همه حرفی که ما می خواهیم در این موضوع بگوییم این است: «وظیفه همان نتیجه است و نتیجه همان وظیفه.»
رسما به امام حسین ع اعتراض می کردند که قصد تشکیل حکومت دارید یا شهادت؟ حضرت به هر کسی جواب خاصی می دادند. ولی همه از این حکایت داشت که وظیفه و تکلیف اباعبدالله ع حرکت به سمت کربلاست؛ مسلما برای بسیاری که نگاه نتیجه گرایانه داشتند این پاسخ امام قانع کننده نبود. در حالی که این گره تنها با نگاه تکلیف مدارانه باز خواهد شد. در واقع نتیجه کامل قیام اباعبدالله ع تنها در قیامت نمایان می شود.
یکی از مکاتبی که به این سؤال (چه باید کنم؟) جواب داده، مکتب فایده گرایی یا اصالت سود (Utilitarianism) است؛ این مکتب این طور پاسخ داده که (آن کاری را انجام بده که از آن لذت ببری!) درواقع این مکتب معتقد به "اصالت لذت" است.
همین فلسفه در غرب تولید محتوا میکند و به واسطه ی آن دیگر نیازی به تبلیغ مستقیم مفاهیم این فلسفه به افراد جامعه ندارند. زیرا با رواج سبک زندگی مد نظر خود درواقع این اندیشه را میان مردم نهادینه کرده اند.
💢 برای مطالعه متن کامل ، به آدرس زیر در کانال مدیا مراجعه فرمایید.
👇👇👇👇👇
بخش اول: https://eitaa.com/Aminikhaah_Media/417
بخش دوم: https://eitaa.com/Aminikhaah_Media/437
✅ @Aminikhaah
هدایت شده از در محضر آیتالله میرباقری
راه پختگی سیاسی .MP3
1.29M
↖️ چگونه میتوانید به یک «تحلیلگرِ پُختهٔ سیاسی» تبدیل شوید؟
راهکار استاد میرباقری را بشنوید.
(۵۳ ثانیه)
☑️ @mirbaqeri
💠 قیام رامبد ، علیه دموکراسی
🔶 خندوانه و ادابازی دیشب ، آموزش آرام "فلسفه سیاسی و عبور از دموکراسی" بود.
یکی از دو تیم شرکت کننده ، متبحر به کدگذاری و جعل رمز برای فهماندن حروف و کلمات بود. این باعث شده بود هیات اندیشه ورز مسابقه ، قوانین سخت گیرانه ای وضع کنند.
نکته اول و مهم اینکه در جعل و وضع این قوانین ، نه نظر بینندگان را پرسیدند و نه به نظر شرکت کنندگان وقعی نهادند. آنچه در این قانون گذاری مهم بود ، رعایت عدالت و فرصت برابر در مسابقه بود. و این ، همان قانون گذاری ولایت مدارانه است!
نکته دوم این بود که یکی از دو تیم ، دارای بازیگران مطرح و محبوب بود و تیم دیگر ، متشکل از هنرمندانی گمنام و غیرنام آور. این ، فضای استودیو را به نفع تیم بازیگران سنگین کرده بود.
تیم متشکل از بازیگران ، چند باری به استفاده از رموز ویژه میان خود رو آورد. داور بابت تخطی از قانون به آنها تذکر داد. قرار شد از حاضرین در استودیو رای گیری شود که از تیم مذکور امتیازی کسر شود یا نه. اکثریت قریب به اتفاق که متاثر از محبوبیت اعضای این تیم بودند ، از خطای آنها چشم پوشی کردند و به نفع آنها رای دادند.
تیم داوران ، چند باری بابت خطای این تیم تذکر داد. یکی از اعضای تیم گفت: مردم ، بهترین قاضی هستند. رای گیری کنید که خطا کرده ایم یا نه. رامبد جوان ، زیرکانه پاسخ داد: حالا که دیده ای هر کار کنید طرف شما هستند ، دائما بحث رای گیری را پیش می کشید؟ خیر ؛ خودم قضاوت خواهم کرد!
این گفتگو اما در فضای سیاست کاملا آشنا بود. آنانکه روش های مدیریت افکار عمومی را خوب بلدند ، در هر بزنگاهی پیشنهاد رفراندوم می دهند. دائما نتایج انتخابات را یادآوری می کنند و رقبا را از انتخابات و رای مردم می ترسانند.
ولی پاسخ رامبد ، حکیمانه ترین شورش نرم بر دموکراسی بود.
و اما نکته آخر اینکه مردم سالاری دینی ، نه این است. مردم سالاری دینی ، حمایت همه جانبه و مردمی ، از داور عادل و حقجوست. که صد البته ، همیشه با خطر مظلومیت و مقهوریت در مواجهه با سوارکاران رای مردم مواجه است.
رمز مظلومیت ولایت و ولی حق ، چیزی جز این نیست.
✅ @Aminikhaah
هدایت شده از Aminikhaah_Media🇱🇧
4_5848002250185639316.mp3
5.23M
💠 #پادکست l تمدن غرب ، کبوتر خانه میبد است...
🔔 @Aminikhaah_Media
💠 #دوراهی_وظیفه_و_نتیجه
🔷 خلاصه جلسه دوم / قسمت دوم
🔶فلسفه، زیرساخت تعلیم و تربیت است. در غرب فلسفه تولید داشته است اما متاسفانه در کشور ما نه!
فضای رسانه از قوی ترین ابزار ها برای فرهنگ سازی و ایجاد سبک زندگی براساس لذت گرایی است، که طلایه داران آن نیز در هر جامعه ای سلبریتی ها هستند، به عنوان مثال رواج دادن این فرهنگ در بین مخاطب که " کاری کن تا حالت خوب باشه" به نوعی رواج همان تفکر اصالت لذت در جامعه است!
مصداق بارز جامعه ی نتیجه گرا ، مردم کوفه اند.مردم کوفه آدم های خوب ، نماز خوان ، محب اهل بیت ع و دلیر اند. اصلا در به پا کردن حکومت امیرالمؤمنين اینها کمک حضرت بودند و ویژگی های خوب دیگر داشتند ولی یک ویژگی بد داشتند و آن نتیجه گرایی مزمن بود. این نتیجه گرایی به جایی می کشد که امام حسین ع به شهادت می رسند. چون برآورد هزینه و فایده که می کند ، هزینه های همراهی با حسین را خیلی بیشتر از فایده آن می بیند. البته این به سطح فهم نازل آنها بر میگردد.
بنتهام _از سردمداران مکتب فایده گرایی_ می گوید کاری را انجام بده که لذت بیشتر دارد ، رنج کمتر دارد و همه از آن لذت می برند. هم جنس گرایی از بطن این سخن در می آید به همین راحتی و دیگر شما لازم نیست که فلسفی صحبت کنی ، اگر در همین موضوع پافشاری کنی ، فلسفه هم خواهد آمد. اصلا این مدلی که دارند لذت را بیان می کنند ، وظیفه گرایی است ، یعنی شما موظف هستی که لذت همه را تامین کنی ولی اصلا اسم وظیفه را نمی آورد!
💢 برای مطالعه متن کامل ، به آدرس زیر در کانال مدیا مراجعه فرمایید.
👇👇👇👇👇
بخش سوم: https://eitaa.com/Aminikhaah_Media/443
بخش چهارم: https://eitaa.com/Aminikhaah_Media/455
✅ @Aminikhaah
💠 سال ۸۸ ، مهم ترین اشکال اقتصادی موسوی به احمدی نژاد ، تورم ۲۴ درصدی بود. موسوی می گفت: من مردم را از تورم نجات می دهم.
ای کاش در حد نیم ساعت از او رفع حصر کنند تا راهکارهای مهار تورم را به خلف صالحش (حسن روحانی) تعلیم دهد. هر چند هر آنکس که قرار بود در کابینه او باشد ، با چهار سال تاخیر ، مسئولیت گرفت!
✅ @Aminikhaah
هدایت شده از Aminikhaah_Media🇱🇧
4_5852817114682885145.mp3
6.66M
💠 #پادکست | از سقیفه تا خندوانه!
❇️ راز و رمز غربت ولایت...
🔔 @Aminikhaah_Media
💠 امام خمینی ره در بهشت زهرا وعده آب و برق رایگان داد؟ یا از مسیر سخت و طولانی برای آبادانی اقتصادی گفت؟
🔶 توپخانه رسانه ای ضد انقلاب ، سالهاست بر این موج سوار است که خمینی ، در بهشت زهرا وعده آب و برق رایگان داد و مردم ، فریب همین را خوردند. ولی عجیب این است که امام ره نه تنها هنگام ورود به ایران این چنین وعده ای ندادند ، بلکه از مسیر دشوار اصلاح اقتصاد گفتند. امام ، پیش از آنکه از مردم ، رای «آری» به جمهوری اسلامی بگیرند ، به این حقیقت تذکار دادند که خرابی های اقتصادی دوران پهلوی ، بدون زحمت طاقت فرسا و همگانی جبران نخواهد شد:
🔷 « من بايد عرض كنم كه محمد رضاى پهلوى، اين خائن خبيث ... رفت، فرار كرد و همه چيز ما را به باد داد. مملكت ما را خراب كرد، قبرستانهاى ما را آباد كرد. مملكت ما را از ناحيه اقتصاد خراب كرد. تمام اقتصاد ما الآن خراب است و از هم ريخته است؛ كه اگر بخواهيم ما اين اقتصاد را به حال اول برگردانيم، سالهاى طولانى با همت همه مردم، نه يك دولت اين كار را مى تواند بكند و نه يك قشر از اقشار مردم اين كار را مى توانند بكنند. تا تمام مردم دست به دست هم ندهند نمى توانند اين به هم ريختگى اقتصاد را از بين ببرند.
شما ملاحظه كنيد به اسم اينكه ما مى خواهيم زراعت را، دهقانها را دهقان كنيم، تا حالا رعيت بودند و ما مى خواهيم حالا دهقانشان كنيم! «اصلاحات ارضى» درست كردند. اصلاحات ارضى شان بعد از اين مدت طولانى به اينجا منتهى شد كه بكلى دهقانى از بين رفت، بكلى زراعت ما از بين رفت، و الآن شما در همه چيز محتاجيد به خارج. يعنى محمد رضا اين كار را كرد تا بازار درست كند از براى امريكا و ما محتاج به او باشيم در اينكه گندم از او بياوريم، برنج از او بياوريم، همه چيز را. تخم مرغ از او بياوريم، يا از اسرائيل كه دست نشانده امريكاست بياوريم.
بنا بر اين كارهايى كه اين آدم كرده به عنوان «اصلاح»، اين كارها خودش افساد بوده است! قضيه «اصلاحات ارضى» يك لطمه اى بر مملكت ما وارد كرده است كه تا شايد بيست سال ديگر ما نتوانيم اين را جبرانش بكنيم؛ مگر همه ملت دست به هم بدهند و كمك كنند تا سالهايى بگذرد و جبران بشود اين معنا.»
🔻صحيفه امام، ج6، ص: 14
سخنرانى [در بهشت زهرا (غير قانونى بودن مجلس و رژيم)]
زمان: 12 بهمن 1357/ 3 ربيع الاول 1399
✅ @Aminikhaah
💠 #دوراهی_وظیفه_و_نتیجه
🔷خلاصه جلسه سوم/قسمت اول
🔶اساسا نگاه و نگرش مکاتب غربی به انسان، بالاتر از نگاه به حیوان نیست!
یعنی:
1⃣ انسان یک گونه ای از گونه های مختلف حیوانات است که قدرت بهره برداری سایر حیوانات را دارد.
2⃣ انسان از این محدوده و سقف عالم ماده،چیزی برتر و بالاتر ندارد که به آن دست یابد و بالا برود و خیلی هم بخواهد وسعت پیدا کند ،صد سال در این عالم عمر می کند.
مکاتب غربی با همین شناخت از انسان، به پرسش (من باید چه کنم؟) اینگونه پاسخ داده اند که:
آن کاری که «خوش» است ، اصالت دارد و خوب است. یعنی هر کاری که لذت بخش بود و رنج و زحمت نداشت ، خوب است. (وظیفه را اضافه نمی کنند.)
در اینجا *دو نکته* مطرح است:
1- تعریف و شناختی که از انسان داریم، باعث می شود تعریف ما از تعلیم و تربیت شکل بگیرد.
2- فلسفه،زیرساخت تعلیم و تربیت است.
⬅️با توجه به این نکته ، شما دارید در دانشگاهی تحصیل می کنید که تعریف غلطی از انسان دارد.
در این جامعه با این دید افراد ، مهندسان، دکتران و دانشمندان جامعه ای هستند که همه حیواناتی دو پا هستند و قرار هم نیست که از این حیوانات رشد و ترقی داشته باشند!
جامعه ای که با مکتب نتیجه گرایی پیش برود، دانشگاهی می سازد که ملاکش مدرک است. یعنی افراد و اشخاص را با مدرک دسته بندی می کنند. این افراد لیسانس دارند ، این افراد دکترا دارند ، این افراد مهندس اند و دیگر شما با بالاترین انگیزه ها هم نمی توانید به چیزی جز همین نتیجه فکر کنید.
در مکتب نتیجه گرایی، بنتهام، تعریفی که از نتیجه دارد ، دقیقا همان تعریف وظیفه است!
بنتهام می گوید اگر قرار شد جامعه ای با نتیجه و سود زندگی کند این هفت قاعده و پروتکل را باید در نظر بگیرد تا نتیجه گرایی درست شود:
1⃣ شدت 2⃣ پایداری 3⃣ مطمئن الحصول بودن 4⃣ نزدیکی و دوری لذت (قریب الحصول بودن لذت) هر لذتی که زودتر به آن می رسم، مقدم تر است. 5⃣ باروری لذت 6⃣ خلوص لذت 7⃣ شمولیت
درواقع پاسخ بنتهام به پرسش (من باید چه کنم؟) این است که کاری را انجام بده که شدیدترین لذت،پایدارترین لذت،قطعی ترین لذت،نزدیک ترین لذت،بارورترین لذت،خالص ترین لذت،شامل ترین لذت باشد ، این همان وظیفه توست.
💢 برای مطالعه متن کامل ، به آدرس زیر در کانال مدیا مراجعه فرمایید.
👇👇👇👇👇
بخش اول: https://eitaa.com/Aminikhaah_Media/477
بخش دوم: https://eitaa.com/Aminikhaah_Media/482
✅ @Aminikhaah
💠 عارف فرزانه مرحوم آیت الله شیخ علی پهلوانی تهرانی (سعادت پرور):
🔶 اگر انسان قبل از پخته شدن و تربیت شدن ، وارد مسائل سیاسی بشود ، آرام آرام همه را انکار می کند و آخر سر خود آقای خامنه ای را هم انکار می کند و قبول ندارد.
البته غلط کرده اند کسانی که با رهبر مخالفت می کنند. آنها رهبر را نشناخته اند. بنده از اول جوانی در مسائل سیاسی بوده ام و خدا مرا حفظ کرد و تربیت کرد و خیلی از مسائل را توسط اساتیدم به من فهماند که حالا من به شما می فهمانم.
🔻 سلوک سعادت ، ص ۱۴۸
✅ @Aminikhaah
💠 #دوراهی_وظیفه_و_نتیجه
🔷 خلاصه جلسه سوم/قسمت دوم
🔶لذت را این طور تعریف کرده اند: ملایمت با نفس ، که البته این تعریف را تمام فلاسفه قبول دارند.
نکته:
قرآن کریم کلید واژه ی عجیبی را بیان می فرماید که کل این ساختار (تئوری فلسفه غرب) را متلاشی می کند.
قرآن کریم می فرماید:
لَن تَنَالُوا الْبِرَّ حَتَّىٰ تُنفِقُوا مِمَّا تُحِبُّونَ وَمَا تُنفِقُوا مِن شَيْءٍ فَإِنَّ اللَّهَ بِهِ عَلِيمٌ
ﻫﺮﮔﺰ ﺑﻪ [ ﺣﻘﻴﻘﺖ ] ﻧﻴﻜﻰ [ ﺑﻪ ﻃﻮﺭ ﻛﺎﻣﻞ ] ﻧﻤﻰ ﺭﺳﻴﺪ ﺗﺎ ﺍﺯ ﺁﻧﭽﻪ ﺩﻭﺳﺖ ﺩﺍﺭﻳﺪ ﺍﻧﻔﺎﻕ ﻛﻨﻴﺪ ؛ ﻭ ﺁﻧﭽﻪ ﺍﺯ ﻫﺮ ﭼﻴﺰﻯ ﺍﻧﻔﺎﻕ ﻣﻰ ﻛﻨﻴﺪ [ ﺧﻮﺏ ﻳﺎ ﺑﺪ ، ﻛﻢ ﻳﺎ ﺯﻳﺎﺩ ، ﺑﻪ ﺍﺧﻠﺎﺹ ﻳﺎ ﺭﻳﺎ ]ﻳﻘﻴﻨﺎ ﺧﺪﺍ ﺑﻪ ﺁﻥ ﺩﺍﻧﺎﺳﺖ .(آل عمران/92)
یعنی خوبی و خوشی یکی نیستند بلکه دقیقا متضاد یکدیگرند. کسی به خوبی نمی رسد تا از خوشی عبور کند! نکته ی این بحث در اینجاست که نفس مراتب دارد. یک مراتبی از آن ، مراتبی است که سریع و همان اول نیاز و لذتش را می فهمی که این ها فریب دهنده و خطرناک است.
💡در روایتی از معصومین ع داریم:
« حُفَّتِ الْجَنَّةُ بِالْمَكَارِهِ وَ حُفَّتِ النَّارُ بِالشَّهَوَاتِ.» ( مجموعة ورام، ج1، ص: 190)
اطراف جهنم را شهوات گرفته است ، همان چیزی که اول و سریع می خواهی به آن برسی. آنهایی که نمی خواهی و کراهت داری ، بهشت پشت همان هاست.
🔶خدا وقتی می خواهد امتحان کند به این گونه عمل می کند که اگر چیز خوبی را هم بخواهد در مقابلت قرار بدهد ، بدی هایش را فقط به تو نشان می دهد. اصلا کار و روش خدا همین طور است که جذابیت ها را می گیرد و حذف می کند ؛ تا امتحانت کند.
بر این اساس ، آدم اگر به لذت و خوشی رسید ، باید بدگمان باشد. که کجای کار من گیر داشت که نفسم خوشش آمد. به طور کلی اینطور است که جایزه های عمیق و اصلی در پی و پشت آن چیزهایی است که انسان خوشش نمی آید.
تعریف آقای بنتهام از لذت ، آن لذت سطح پایین و نزدیک است. همه ی هفت قاعده آقای بنتام درست بود ولی فقط این را نگفته بود که اگر بخواهی به این قواعد برسی باید رنج بکشی و از سختی ها عبور کنی.
💢 برای مطالعه متن کامل ، به آدرس زیر در کانال مدیا مراجعه فرمایید.
👇👇👇👇👇
بخش سوم: https://eitaa.com/Aminikhaah_Media/486
بخش چهارم: https://eitaa.com/Aminikhaah_Media/500
بخش پنجم: https://eitaa.com/Aminikhaah_Media/506
✅ @Aminikhaah
🌹 هیئت ریحانه النبی محفل رهروان شهدا 🌹
📅 چهارشنبه 12 دی ۱۳۹۷
⏰ بعد از نماز مغرب و عشاء
🕌 نمازخانه دانشکده مهندسی
✅ @Aminikhaah
💠 روایت محمود تحریری از دیدار با رهبر معظم انقلاب
🔶 دیداری از جنس نور
نمیدانستیم چه کسی قرار است بیاید.
گفتند برای دیدار با خانواده شهدا قرار است عده ای بیایند...
منزل مهیای مهمان بود...
بعد از ساعتها مشخص شد که قرار است مهمانی ویژه بیاید.
از خوشحالی هیچ کس در پوست خود نمیگنجید.
گفتند حضرت آقا قرار است خانه را روشن کند.
بعد از آمدن حضرت آقا و استقرار افراد در جای خودشان احوال پرسی و شناسایی افراد توسط ایشان شروع شد.
ایشان نوه حاج اقا هستند.
ایشان خواهر شهید.
ایشان هم خواهر دیگر شهید هستند و ایشان عروس این خواهر شهید.
ایشان هم آقای تحریری هستند.
آقا مکثی کردند و پرسیدند پسر آقای تحریری؟
_ بله
حضرت آقا تبسمی کردند و فرمودند: یکی از کارهای خوبی که من کردم در این مدت و از این کار هم راضی هستم انتصاب ایشان (آیت الله تحریری ) در حوزه علمیه مروی هست.
جلسه واقعا شیرین تر از آنی بود که هر کس فکرش را میکرد... جلسه رو به اتمام بود و ما ناراحت از اتمام.
آخر مهمانی فرمودند: سلام ما را به ایشان برسانید.... الحمدلله علی کل حال
✅ @Aminikhaah
💠 #دوراهی_وظیفه_و_نتیجه
🔷 خلاصه جلسه چهارم/قسمت اول
🔶در برابر مکتب بنتهام ، مکتب کانت است. مکتب کانت ، دقیقا ضد نظریه بنتام است.
کانت می گوید ، فقط وظیفه! نتیجه اصلا مهم نیست.در نظر او فقط باید به تکلیف عمل کرد. باید به آنچه که عقل می گوید عمل شود. لذت اصلا ارزشی ندارد ،یعنی حتی اگر انجام وظیفه موجب لذت بردن بشود ، ارزش اخلاقی خود را از دست میدهد. در نتیجه نیت باید ادای وظیفه باشد و نه چیز دیگری.
کانت یک کتابی دارد به نام 'ما بعد الطبیعه' که مباحث خوبی را در آن بیان می کند.مثلا می گوید خوبی ذاتی فقط اراده ی خیر است. کانت می گوید:
حتی اگر کار و وظیفه را برای ارزش اخروی انجام دهی ، ارزش اخلاقی ندارد چون تو یک تاجر هستی و معامله می کنی.
نکته جالبی در این بحث هست که نتیجه همان وظیفه است. می گوید اگر به وظیفه عمل کنی ، هم به وظیفه عمل کردی و هم به نتیجه رسیدی و نمی شود وظیفه و نتیجه را از هم تفکیک کرد.
جالب است بدانید که پدر لیبرالیسم ، کانت است. یعنی الآن کل غرب متاثر از نظریه های کانت است.
چطور می شود از این همه قانون گرایی و وظیفه گرایی آزادی استخراج می شود؟ به نکات زیر توجه کنید:
1⃣قانون مدار که بشوی ، لذت می بری.
2⃣قانون را طوری پایه گذاری می کنیم که همه بتوانند لذت ببرند.
مشکل این مکاتب فکری اینجاست که تعریفشان از انسان غلط است. برای یک انسانی قرار است برنامه ریزی کنند ، که وجود عقل برای آن تفاوتی ندارد و اصلا عقل یک چیز اضافی است! مسکرات و ابزار زایل کننده ی عقل به آدم می دهند تا عقل را از او بگیرند؛ چون عقل اضافی است. می گویند آقا تو لازم نیست از عقلت استفاده کنی ، من برنامه و اندیشه را به تو می دهم تو فقط لذت ببر. لذت را هم خودشان تعریف می کند.
💢 برای مطالعه متن کامل به آدرس زیر در کانال مدیا مراجعه فرمایید.
👇👇👇👇👇
بخش اول: https://eitaa.com/Aminikhaah_Media/551
بخش دوم: https://eitaa.com/Aminikhaah_Media/558
✅ @Aminikhaah
هدایت شده از Aminikhaah_Media🇱🇧
4_6030848577163494289.mp3
10.71M
💠 #پادکست | این دمل ، سر باز خواهد کرد...
❇️ تحلیلی درباره روزهای پیش رو.
✅ @Aminikhaah
💠 #دوراهی_وظیفه_و_نتیجه
🔷 خلاصه جلسه چهارم/قسمت دوم
🔶تعریف اصلی انسان چیست؟
انسان از زوایای مختلف، تعاریف مختلفی دارد ،انسان در تعریف قرآن ، یک موجود مطلقا محتاج است و احتیاجش هم فقط به یک وجود است؛ "خدا"
حالا تعریف این مکاتب چه بود؟
کانت می گوید ، تو محتاج هستی و احتیاجت فقط به "قانون" است.
بنتهام می گوید تو محتاج هستی و احتیاجت فقط به "لذت" است.
مشکل این است که تا این سطح، رفع کننده ی احتیاج را پایین آورده اند.
وظیفه یعنی چه؟ وظیفه این است که انسان نیازهایش را برطرف کند. که برای رفع این نیازها باید به سمت خدا حرکت کرد. الآن دیگر تکلیف حرکت به سمت آن منبعی است که نیاز انسان را تامین می کند.
از الآن به بعد دیگر هدف "قرب به الله" است، نه قرب به لذت.
🔶 در این قسمت از بحث سوالات دیگری مطرح می شود:
آیا از زندگی باید لذت ببریم یا نه؟ در نماز لذت ببریم یا نه؟
یک تصور غلط عرفانی این است که فقط وظیفه داری خدا را داشته باشی و بقیه را رها کن.
ما به پول نیاز داریم یا نه؟ پس خدا در کجای کار است؟
آیا خدا رازق است می دهد؟ پس در اینصورت پول را نگیریم ، خدا خودش به ما میدهد!
در حدیثی از پیامبر ص آمده است:
《وَ مَنْ قُتِلَ دُونَ مَظْلِمَتِهِ فَهُوَ شَهِيدٌ》کسی در راستای حفظ پولش کشته شود ، شهید است. (الكافي/ج5 /ص52)
ادامه روایت عبارت (دون مظلمته) را کسی معرفی کرده که به خاطر خانواده و مالش و نظایر آن کشته شود.
💢 برای مطالعه متن کامل به آدرس زیر در کانال مدیا مراجعه فرمایید.
👇👇👇👇👇
بخش دوم: https://eitaa.com/Aminikhaah_Media/558
بخش سوم: https://eitaa.com/Aminikhaah_Media/559
✅ @Aminikhaah