eitaa logo
🕊آسمان دیگر🕊
131 دنبال‌کننده
58 عکس
29 ویدیو
7 فایل
یادداشت‌های سیدمحمدباقرمیرصانع @mirsane_smb دانش‌آموخته حوزه علمیه قم دانش‌آموخته دکتری فلسفه اخلاق دانشگاه قم عدم تو همچو مشرق اجل تو همچو مغرب سوی #آسمان‌دیگر که به آسمان نماند ره آسمان درونست پَر عشق را بجنبان پَر عشق چون قوی شد غم نردبان نماند
مشاهده در ایتا
دانلود
اثر أَمَّنْ يُجِيبُ الْمُضْطَرَّ إِذَا دَعَاهُ وَيَكْشِفُ السُّوءَ وَيَجْعَلُكُمْ خُلَفَاءَ الْأَرْضِ أَإِلَهٌ مَعَ اللَّهِ قَلِيلًا مَا تَذَكَّرُونَ ﴿نمل:۶۲﴾ اثری از حسن کانال 🆔https://eitaa.com/AnotherSky
مهربانی با حیوانات نقل است که چون از مکه می آمد به همدان رسید تخم معصفر خریده بود اندکی از او به سر آمد برخرقه بست چون به بسطام رسید یادش آمد خرقه بگشاد مورچه ای از آنجا به در آمد گفت ایشان را از جایگاه خویش آواره کردم برخاست و ایشان را به همدان برد آنجا که خانه ایشان بود بنهاد تا کسی که در التعظیم لامرالله به غایت نبود الشفقة علی خلق الله تا بدین حد نبود. ذکر بایزید بسطامی کتاب نویسنده کانال 🆔https://eitaa.com/AnotherSky
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
جنایت‌کاران معمولی فیلم بالا👆 را ملاحظه کنید؛ این ۲ شهروند غیر مسلح افغانستان بوسیله یک دختر ۲۰ ساله آمریکایی -اپراتور پهپاد- که در آمریکا ساکن است، کشته می‌شوند. دخترک گویی دارد بازی رایانه‌ای می‌کند هیچ تغییری در صورت و حالات او مشاهده نمی‌شود. ممکن است تا پایان عمر نیز احساس گناه نکند و همچنین ممکن است جنایات هولناکتری را رقم بزند. یکی از تصورهای هراس‌انگیز این است که آدم‌های معمولی، بدون ذرّه‌ای احساس گناه دست به جنایت‌های هولناک بزنند. این همان یا است. هانا آرنت در کتاب یکی از عوامل دمِ‌دستی‌شدنِ‌شرارت را حکومت‌های تمامیت‌خواهی می‌داند که از آدمهای معمولی جنایتکار می‌سازند. آدمهای معمولی هیچ وقت از کسی نفرت ندارند، قتل کسی را آرزو نمی‌کنند. گناه آنها تنها فرمانبرداری از حکومت‌شان است. امروزه یکی دیگر از عواملِ دمِ‌دستی‌شدنِ‌ جنایت و شرارت دنیای رایانه‌ای و مجازی شده است. اگر به دست شما چاقو یا تفنگ بدهند و بخواهند کسی را بکُشید امتناع خواهید کرد. اما اگر پشت رایانه خود نشسته باشید و با یک کلیک این کار کنید، شاید راحت‌تر تن دهید. همچنان که در فضای مجازی راحت‌تر آبرو می‌برند، راحت‌تر هتک حرمت می‌کنند، راحت‌تر به حریم خصوصی تجاوز می‌کنند و کلاً راحت‌تر شرارت می‌کنند. گویی در تنظیمات روان‌مان ریختن خون با چاقو و تفنگ منزجر کننده است اما با یک کلیک و فشار دادن چند دکمه نه! 🖋سیدمحمدباقر میرصانع کانال 🆔https://eitaa.com/AnotherSky
بچه سوسول‌های غرغرو وقتی در دانشگاه، ارشدِ فلسفه می‌خواندم، دانشجویان بر سر هزینه تحصیل با مسئولانِ دانشگاه به مشکل خورده بودند و قصد اعتراض داشتند. وقتی خواستم در تجمع آن‌ها شرکت کنم، یکی از دوستان خیلی مشفقانه عذرم را خواست و گفت: "شماها _منظورش طلبه‌ها_ اعتراض را خراب می‌کنید، هی می‌گید: این کار رو نکن اخلاقی نیست، اون کار رو نکن شرعی نیست، فلان کار رو نکن خلاف است. آقا اینجوری که نمی شه اعتراض کرد. اعتراض با سوسول بازی و غرغر به سرانجام نمی‌رسه" وقتی تحولات منطقه و جهان را نگاه می‌کنم، احساس می‌کنم واقعا حق داشت. صحبت از اخلاق، صلح و دوستی در جنگلی به پهنای کرهٔ زمین واقعاً چرت و پرتی بیش نیست. رژیمی حدود ۷۰ سال است که نسل‌کشی کرده و فقط در ده ماه اخیر نزدیک به ۴۰هزار انسان را به قتل رسانده و در کشورهای اطراف ترور کرده و از هر وسیله‌ای برای ضربه زدن استفاده کرده مانند و موبایل و ... و آب از آب تکان نخورده است. حالا برخی سوسول‌ها و بچه قرتی‌های به ظاهر اخلاقی از برخورد شیک و انسانی حرف میزنند. واقعاً داروین اشتباه کرده، اگر ما همزاد حیوانات هم بودیم اینقدر پست نبودیم. 🖋سیدمحمدباقر میرصانع کانال 🆔https://eitaa.com/AnotherSky
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ای ماه مهر زهر هلاهل باز آ که زنگ های ثلاثه روزی هزار بار بمیرند تا کودکان به وقتِ دبستان از ترس امتحان نهایی با نمره یِ چهار بمیرند ای ماهِ مهر ماه بد اخلاق با ایده های محکم و خلاق ما را بزن به خط کِشی از چوب ما را بزن به تَرکه ی مرطوب تا در درونِ کودکِ دیروز مردانِ بی شمار بمیرند مادر مداد قرمزِ من کو کو لقمه های نان و پنیرم آخر چگونه بیست بگیرم وقتی که دست های فقیرم فردایِ درس آن همه باید در جست وجوی کار بمیرند در این کلاس هایِ رُفوزه لای کتاب هایِ عجوزه ما چیستیم بر درِ کوزه؟ سقایِ علم دست بجنبان تا گوش های تشنه به دستِ چک های آب دار بمیرند روزی هزار بار بگو آب روزی هزار بار بگو نان مادر مرا ببر به دبستان تا رویِ شاخه های جوانم گنجشک های توی دهانم روزی هزار بار بمیرند کانال 🆔https://eitaa.com/AnotherSky
انیمیشنی خوش‌ساخت با موضوع کودکان و فضای مجازی است. یادداشتی درباره این انیمیشن را در 👈فرسته زیر👉 مطالعه کنید.
ران معیوب انیمیشنی خوش‌ساخت با موضوع کودکان و فضای مجازی است. داستان: یک شرکت سازندۀ روبات جدیداً روباتی را به نام بی‌بات ساخته است که به شکل حباب است و مثل یک گوشی هوشمند به شبکه‌های اجتماعی متصل می‌شود. نوجوانی به نام بارنی دوست دارد مانند همه همکلاسی‌هایش یکی از این بی‌بات‌ها را داشته باشد اما فقر خانواده مانع از خرید آن است. بالاخره پدر خانواده برای تولد بارنی یک روبات به نام ران برای او تهیه می‌کند که یک خصوصیت ویژه دارد؛ معیوب است. داستان حول اتفاقاتی که میان این ران معیوب و بارنی می‌افتد می‌چرخد. دوستیِ مجازی: این انیمیشن به خوبی نشان می‌دهد که هرچند بی‌بات‌ها (بخوانید کلِ شبکه‌های اجتماعی) برای دوست‌یابی و ارتباط بهتر ساخته شده است (آنطور که سازنده بی‌بات ادعا می‌کند)، اما عملاً انسان‌ها را از هم دور کرده و در مقابل وابسته به خود شبکه‌ها می‌کند. ارزش‌های دوستی اعم از حمایت، مهربانی، فداکاری، همدلی، یکرنگی و صداقت به پسند (لایک) و نپسند (دیس‌لایک)، تعداد نمایش (ویو) و امثال این‌ها تقلیل می‌یابد. از سوی دیگر صداقت رنگ باخته، و جلوه و جلوه‌گری و شخصیت‌های نمایشی پررنگ می‌شود. از سوی دیگر ارتباط فرزندان با اطرافیان به خصوص خانواده قطع می‌شود. عیب به عنوان امتیاز: اتفاقاً در این فضا یک بی‌بات معیوب می‌تواند اشکالات شبکه‌های ارتباطی-اجتماعی را روشن کند. رانِ معیوب به دلیل اینکه دستورالعمل کامل از شرکت سازنده نگرفته، به ناچار دستورالعمل‌های خود را با یادداشت‌های بارنی که پسری درونگرا، بامحبت و خجالتی است تکمیل می‌کند و سعی در جبران کردن این نقص‌ها می‌کند. رانِ معیوب از بارنی دفاع می‌کند با او همدلی دارد و صداقت می‌ورزد و در نهایت نیز خود را فدای بچه‌ها می‌کند. در این انیمیشن به اهداف شرورانه برخی شرکت‌های ارائه دهندۀ این شبکه‌های مجازی اعم از جاسوسی و سود مالی نیز اشاره‌هایی دارد. 🖋سیدمحمدباقر میرصانع کانال 🆔https://eitaa.com/AnotherSky
معمولاْ در مباحث اخلاقی به مسایل و دغدغه‌های زمینی، پیشِ پا افتاده و دمِ دستی کم توجهی می‌شود. این کم‌توجهی به خصوص در اخلاقِ فضیلتِ فلسفی و عرفانی مشهود است. اما در کتب اخلاقی که روش داستانی و حکایتی را در پیش گرفتند، این ضعف به خوبی جبران شده است. 🙃فی المثل به جهت مسرتِ خاطر دوستان حکایتی از کتاب گلستان را پیشکش می‌کنم: «یکی را از بزرگان بادی مخالف در شکم پیچیدن گرفت و طاقتِ ضبطِ آن نداشت و بی اختیار از او صادر شد. گفت ای دوستان! مرا در آنچه کردم اختیاری نبود و بَزَهی بر من ننوشتند و راحتی به وجودِ من رسید. شما هم به کَرَم معذور دارید. شکم زندانِ باد است ای خردمند ندارد هیچ عاقل باد در بند چو باد اندر شکم پیچد فرو هل که باد اندر شکم بار است بر دل حریفِ ترشرویِ ناسازگار چو خواهد شدن دست پیشش مدار» بحثی مرتبط با اخلاق زمینی را می‌توانید در یادداشت اندر آداب خلاف بخوانید. 🖋سیدمحمدباقر میرصانع کانال 🆔https://eitaa.com/AnotherSky
20.67M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
گل یا پوچ ابتدای سال ۱۴۰۲ مطلبی درباره بازی گل یا پوچ نوشتم و به برخی وجوه اخلاقی آن اشاره کردم. امسال که مجموعه گل یا پوچ در شبکه خانگی پخش شد، بیش از پیش دو وصف ایرانی و اخلاقی بودن این بازی برایم نمایان شد. برای مطالعه یادداشت گل یا پوچ اینجا را لمس کنید. برای دیدن مجموعه گل یا پوچ اینجا را لمس کنید. کانال 🆔https://eitaa.com/AnotherSky