eitaa logo
🕊آسمان دیگر🕊
131 دنبال‌کننده
58 عکس
29 ویدیو
7 فایل
یادداشت‌های سیدمحمدباقرمیرصانع @mirsane_smb دانش‌آموخته حوزه علمیه قم دانش‌آموخته دکتری فلسفه اخلاق دانشگاه قم عدم تو همچو مشرق اجل تو همچو مغرب سوی #آسمان‌دیگر که به آسمان نماند ره آسمان درونست پَر عشق را بجنبان پَر عشق چون قوی شد غم نردبان نماند
مشاهده در ایتا
دانلود
بچه سوسول‌های غرغرو وقتی در دانشگاه، ارشدِ فلسفه می‌خواندم، دانشجویان بر سر هزینه تحصیل با مسئولانِ دانشگاه به مشکل خورده بودند و قصد اعتراض داشتند. وقتی خواستم در تجمع آن‌ها شرکت کنم، یکی از دوستان خیلی مشفقانه عذرم را خواست و گفت: "شماها _منظورش طلبه‌ها_ اعتراض را خراب می‌کنید، هی می‌گید: این کار رو نکن اخلاقی نیست، اون کار رو نکن شرعی نیست، فلان کار رو نکن خلاف است. آقا اینجوری که نمی شه اعتراض کرد. اعتراض با سوسول بازی و غرغر به سرانجام نمی‌رسه" وقتی تحولات منطقه و جهان را نگاه می‌کنم، احساس می‌کنم واقعا حق داشت. صحبت از اخلاق، صلح و دوستی در جنگلی به پهنای کرهٔ زمین واقعاً چرت و پرتی بیش نیست. رژیمی حدود ۷۰ سال است که نسل‌کشی کرده و فقط در ده ماه اخیر نزدیک به ۴۰هزار انسان را به قتل رسانده و در کشورهای اطراف ترور کرده و از هر وسیله‌ای برای ضربه زدن استفاده کرده مانند و موبایل و ... و آب از آب تکان نخورده است. حالا برخی سوسول‌ها و بچه قرتی‌های به ظاهر اخلاقی از برخورد شیک و انسانی حرف میزنند. واقعاً داروین اشتباه کرده، اگر ما همزاد حیوانات هم بودیم اینقدر پست نبودیم. 🖋سیدمحمدباقر میرصانع کانال 🆔https://eitaa.com/AnotherSky
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ای ماه مهر زهر هلاهل باز آ که زنگ های ثلاثه روزی هزار بار بمیرند تا کودکان به وقتِ دبستان از ترس امتحان نهایی با نمره یِ چهار بمیرند ای ماهِ مهر ماه بد اخلاق با ایده های محکم و خلاق ما را بزن به خط کِشی از چوب ما را بزن به تَرکه ی مرطوب تا در درونِ کودکِ دیروز مردانِ بی شمار بمیرند مادر مداد قرمزِ من کو کو لقمه های نان و پنیرم آخر چگونه بیست بگیرم وقتی که دست های فقیرم فردایِ درس آن همه باید در جست وجوی کار بمیرند در این کلاس هایِ رُفوزه لای کتاب هایِ عجوزه ما چیستیم بر درِ کوزه؟ سقایِ علم دست بجنبان تا گوش های تشنه به دستِ چک های آب دار بمیرند روزی هزار بار بگو آب روزی هزار بار بگو نان مادر مرا ببر به دبستان تا رویِ شاخه های جوانم گنجشک های توی دهانم روزی هزار بار بمیرند کانال 🆔https://eitaa.com/AnotherSky
انیمیشنی خوش‌ساخت با موضوع کودکان و فضای مجازی است. یادداشتی درباره این انیمیشن را در 👈فرسته زیر👉 مطالعه کنید.
ران معیوب انیمیشنی خوش‌ساخت با موضوع کودکان و فضای مجازی است. داستان: یک شرکت سازندۀ روبات جدیداً روباتی را به نام بی‌بات ساخته است که به شکل حباب است و مثل یک گوشی هوشمند به شبکه‌های اجتماعی متصل می‌شود. نوجوانی به نام بارنی دوست دارد مانند همه همکلاسی‌هایش یکی از این بی‌بات‌ها را داشته باشد اما فقر خانواده مانع از خرید آن است. بالاخره پدر خانواده برای تولد بارنی یک روبات به نام ران برای او تهیه می‌کند که یک خصوصیت ویژه دارد؛ معیوب است. داستان حول اتفاقاتی که میان این ران معیوب و بارنی می‌افتد می‌چرخد. دوستیِ مجازی: این انیمیشن به خوبی نشان می‌دهد که هرچند بی‌بات‌ها (بخوانید کلِ شبکه‌های اجتماعی) برای دوست‌یابی و ارتباط بهتر ساخته شده است (آنطور که سازنده بی‌بات ادعا می‌کند)، اما عملاً انسان‌ها را از هم دور کرده و در مقابل وابسته به خود شبکه‌ها می‌کند. ارزش‌های دوستی اعم از حمایت، مهربانی، فداکاری، همدلی، یکرنگی و صداقت به پسند (لایک) و نپسند (دیس‌لایک)، تعداد نمایش (ویو) و امثال این‌ها تقلیل می‌یابد. از سوی دیگر صداقت رنگ باخته، و جلوه و جلوه‌گری و شخصیت‌های نمایشی پررنگ می‌شود. از سوی دیگر ارتباط فرزندان با اطرافیان به خصوص خانواده قطع می‌شود. عیب به عنوان امتیاز: اتفاقاً در این فضا یک بی‌بات معیوب می‌تواند اشکالات شبکه‌های ارتباطی-اجتماعی را روشن کند. رانِ معیوب به دلیل اینکه دستورالعمل کامل از شرکت سازنده نگرفته، به ناچار دستورالعمل‌های خود را با یادداشت‌های بارنی که پسری درونگرا، بامحبت و خجالتی است تکمیل می‌کند و سعی در جبران کردن این نقص‌ها می‌کند. رانِ معیوب از بارنی دفاع می‌کند با او همدلی دارد و صداقت می‌ورزد و در نهایت نیز خود را فدای بچه‌ها می‌کند. در این انیمیشن به اهداف شرورانه برخی شرکت‌های ارائه دهندۀ این شبکه‌های مجازی اعم از جاسوسی و سود مالی نیز اشاره‌هایی دارد. 🖋سیدمحمدباقر میرصانع کانال 🆔https://eitaa.com/AnotherSky
معمولاْ در مباحث اخلاقی به مسایل و دغدغه‌های زمینی، پیشِ پا افتاده و دمِ دستی کم توجهی می‌شود. این کم‌توجهی به خصوص در اخلاقِ فضیلتِ فلسفی و عرفانی مشهود است. اما در کتب اخلاقی که روش داستانی و حکایتی را در پیش گرفتند، این ضعف به خوبی جبران شده است. 🙃فی المثل به جهت مسرتِ خاطر دوستان حکایتی از کتاب گلستان را پیشکش می‌کنم: «یکی را از بزرگان بادی مخالف در شکم پیچیدن گرفت و طاقتِ ضبطِ آن نداشت و بی اختیار از او صادر شد. گفت ای دوستان! مرا در آنچه کردم اختیاری نبود و بَزَهی بر من ننوشتند و راحتی به وجودِ من رسید. شما هم به کَرَم معذور دارید. شکم زندانِ باد است ای خردمند ندارد هیچ عاقل باد در بند چو باد اندر شکم پیچد فرو هل که باد اندر شکم بار است بر دل حریفِ ترشرویِ ناسازگار چو خواهد شدن دست پیشش مدار» بحثی مرتبط با اخلاق زمینی را می‌توانید در یادداشت اندر آداب خلاف بخوانید. 🖋سیدمحمدباقر میرصانع کانال 🆔https://eitaa.com/AnotherSky
20.67M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
گل یا پوچ ابتدای سال ۱۴۰۲ مطلبی درباره بازی گل یا پوچ نوشتم و به برخی وجوه اخلاقی آن اشاره کردم. امسال که مجموعه گل یا پوچ در شبکه خانگی پخش شد، بیش از پیش دو وصف ایرانی و اخلاقی بودن این بازی برایم نمایان شد. برای مطالعه یادداشت گل یا پوچ اینجا را لمس کنید. برای دیدن مجموعه گل یا پوچ اینجا را لمس کنید. کانال 🆔https://eitaa.com/AnotherSky
تابادچنین‌بادا حاشیه‌ای بر یک گفت‌وگو چندی پیش گفت‌وگویی درباب میان دکتر سروش و استاد علیدوست برگزار شد که بسیار مورد توجه علاقمندان به این مباحث قرار گرفت. ادب و احترام حاکم بر رفتار هر دو بزرگوار و تعامل منطقی آنها، در نوع خود ستودنی و آموزنده بود. خلاصه‌ای از مواضع اختلافی این دو استاد را در متن زیرین ارائه کرده‌ام. آنچه مورد اتفاق هر دو بزرگوار بود، عدم کفایت فقه موجود و نیاز به اصلاح آن بود. اما آنچه گره کار را در میانهٔ بحث می‌تواند بگشاید نه دست اندازی به بحث انتظار بشر از شریعت و دین است و نه حضور و ظهور اخلاق در فقه، بلکه برگشت به بحث مبنایی‌ترِ ماهیت و نسبتِ فقه و اخلاق است. دکتر سروش اصرار داشت که این فقه اخلاقی نیست و استاد علیدوست بر حضور اخلاق در فقه پافشاری می‌کرد. بحث نسبت فقه و اخلاق در دههٔ پیش کمی رونق گرفت ولی با تولید آثار و برگزاری نشست‌هایی رو به سردی گذاشت. اما همچنان مشکل و مسأله آن پابرجاست. حل این مسأله در گرو مطالعات تاریخِ علمی و تأملات نسبت‌شناختی این دو علم است. تنها در دو جای این گفت‌وگو امیدوار شدم که در بحثِ نسبتِ فقه و اخلاق ورود جدّی کنند که البته به سرعت گذر کردند؛ ۱. آنجا که استاد علیدوست منظور دکتر سروش از اخلاق را جویا شد. ۲. آنجا که دکتر سروش نظریهٔ اخلاقی حاکم بر فقه را مورد نقد قرار داد. به هر روی موضوع گفت‌وگو، شیوهٔ تعامل دو استاد و فرایند منطقی بحث بسیار قابل ستایش بود. تا باد چنین بادا 🖋سیدمحمدباقر میرصانع کانال 🆔https://eitaa.com/AnotherSky
در اینجا سعی شد تا مواضع اختلافی هر دو استاد بیان شود. در نتیجه سیر بحث گزارش نشده است. مواضع دکتر سروش: ۱. مخالف بسط و گسترش فقه و طرفدار فقه حداقلی است. ۲. مطابق آیه:‌ َیا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تَسْأَلُوا عَنْ أَشْيَاءَ إِنْ تُبْدَ لَكُمْ تَسُؤْكُمْ (مائده۱۰۱) خداوند راضی به بسط و گسترش فقه نیست. ۳. فقه موجود در دو بخش قابل نقد است: الف- بخش مربوط به حقوق و معاملات: این بخش فقه به درد دنیای امروز نمی‌خورد و حرفی برای گفتن ندارد. با وجود قوانین حقوقی جدید جایی برای فقه در این بخش نمی‌ماند. ب- بخش عبادیات: این بخش هم اکنون بریده از کلام و اخلاق است و باید کلام و اخلاق در این بخش اشراب شده، علم فقه مبتنی بر این دو علم شود. البته بحث ابتناء است و نه تعبیه اخلاق در فقه؛ چرا که تعبیه اخلاق در فقه منجر به بسط فقه نمی‌شود بلکه موجب تورم و آماس فقه خواهد شد. او معتقد است هیچ یک از فقها این دو علم را به نحو جدی، مبنای فقه ندانسته‌اند و به عنوان مبنای مؤثر مورد اهتمام قرار ندادند. ۴. گستره شریعت را انتظار انسان از شریعت و دین مشخص می‌کند. انتظار بشر از دین را متن دینی نمی‌تواند مشخص کند؛ چرا که دور پیش می‌آید. ۵. انتظار بشر از دین، سعادت دنیا و آخرت است. اگر دین و شریعت این را محقق نکند، بشر دین را کنار خواهد زد. ۶. فقه موجود که عاری از کلام و اخلاق است لوازم باطلی دارد: الف- سعادت به دنبال ندارد. ب- تبعیض‌گر است. ج- جامعه ساخته شده بر اساس این فقه خوش‌چهره نیست. د- نظریهٔ اخلاقی حاکم بر فقه نظریه‌ای ضداخلاقی است که موجب احکام ضد اخلاقی می‌شود؛ مانند سنگسار، تکفیر، طلاق یکطرفه و ... . ۷. علومی که برای ساخت سعادت جامعه مفید است، کلام، اخلاق و عرفان است. مواضع استاد علیدوست: ۱. بسط فقه امر مطلوبی است اما بسط فقه به معنای کنار زدنِ علوم دیگر نیست. بسط فقه، مزاحم و مانعی برای علوم دیگر نیست. ۲. آیه ۱۰۱ مائده دلالت تربیتی داشته و دال بر مذمت وسواس در سوال از احکام است. ۳. نباید بار علوم را به دوش یکدیگر انداخت. فقه به دنبال عمل صحیح است و اخلاق به دنبال عمل مقبول، تزکیه و تربیت است. الف- فقها به موضوعات اخلاقی ذیل بحث گناهان کبیره، در بحث شهادات و همچنین در مکاسب محرمه و ... پرداخته‌اند. ب- علم اصول پر از مباحث کلامی است به خصوص کتاب الذریعه اینگونه است. ۴. گستره فقه را گستره شریعت مشخص می‌کند و شریعت در هر حوزه‌ای که نصی وجود داشته باشد گسترش یافته است. ۵. انتظار از دین و گستره شریعت و فقه از طریق نصوص مبینه در قرآن معین می‌شود. ۶. فقه ناقص و فقه به تنهایی حتماً سعادت‌آور نیست بلکه عمل به همه ابواب فقه و اخلاق سعادت‌آور است. ۷. فقه گزارهٔ ضد اخلاقی ندارد. آنچه به عنوان گزاره‌های ضداخلاقی فقه مطرح می‌شود یا در واقع اخلاقی نیست یا در واقع فقهی نیست. کانال 🆔https://eitaa.com/AnotherSky
اخلاقِ آقازاده‌پروری حکایت یکی از فضلا تعلیم مَلِک زاده‌ای همی‌داد و ضرب بی محابا زدی و زجر بی قیاس کردی. باری پسر از بی طاقتی شکایت پیش پدر برد و جامه از تن دردمند برداشت. پدر را دل به هم بر آمد. استاد را گفت که پسران آحاد رعیت را چندین جفا و توبیخ روا نمی داری که فرزند مرا سبب چیست؟ گفت: سبب آن که سخن اندیشیده باید گفت و حرکت پسندیده کردن همه خلق را علی العموم و پادشاهان را علی الخصوص، به موجب آن که بر دست و زبان ایشان هر چه رفته شود هر آینه به افواه بگویند و قول و فعل عوام الناس را چندان اعتباری نباشد. اگر صد ناپسند آید ز درویش رفیقانش یکی از صد ندانند وگر یک بذله گوید پادشاهی از اقلیمی به اقلیمی رسانند پس واجب آمد معلم پادشه زاده را در تهذیب اخلاق خداوندزادگان أنبَتَهم اللهُ نباتاً حسناً اجتهاد از آن بیش کردن که در حقّ عوام. هر که در خردیش ادب نکنند در بزرگی فلاح از او برخاست چوب تر را چنان که خواهی پیچ نشود خشک جز به آتش راست ملک را حسن تدبیر فقیه و تقریر جواب او موافق رای آمد. خلعت و نعمت بخشید و پایه منصب بلند گردانید. ✅منظور از تأکید بر اهمیت تربیت و تعلیم صحیح فرزندان خانواده‌های برجسته، به ویژه پسران مسئولان و حاکمان است. این اخلاق شامل آداب و روش‌های آموزشی است که به منظور تهذیب و ارتقای اخلاق و رفتار این افراد به کار گرفته می‌شود. سعدی تأکید دارد که معلمان و مربیان باید در تعلیم و تربیت فرزندان نخبگان، نهایت دقت و سخت‌گیری را به خرج دهند تا آن‌ها نه تنها در رفتار و اخلاق خود، بلکه در رهبری و مدیریت جامعه نیز موفق باشند. این تربیت شامل آموزش ارزش‌های اخلاقی، احترام به دیگران، و خودکنترلی است که برای آن‌ها به عنوان رهبران آینده ضروری است. این نوع آموزش و تربیت باید به گونه‌ای باشد که آنان در آینده با رفتار و گفتار خود، الگوی مثبتی برای دیگران باشند و بتوانند جامعه را به سمت ترقی و فضیلت هدایت کنند. به عبارت دیگر، "اخلاق آقازاده‌پروری" اشاره به مسئولیت بزرگ‌تر و دقیق‌تری است که در تربیت فرزندان نخبگان و حاکمان وجود دارد. 🖋سیدمحمدباقر میرصانع کانال 🆔https://eitaa.com/AnotherSky