✅دانشمندان(4)
⛔️ژیوَکَه!
🔹در یکی از الواح خطی خبری از بیماری داریوش داریم(از نوع بیماری او اطلاعی نیست )
دربار از بابل شخصی به نام ژیوکه که مرهم گذار یا مرهم مال بابلی بوده است را فرا می خواند.
مرحم گذار با قراردادن داروهای گیاهی بابلی، داریوش را خوب می کند
در این لوح خطی حقوقی که برای این مرحم گذار تعیین کرده اند در حد کارگران هم نبوده است!
و ایشون نسبت به عدم پرداخت آن معترض شده است.
همچنین حقوقی که پزشکان یونانی دریافت می کردند بسیار بیشتر از این مرحم گذار بوده است.
📚https://b2n.ir/g93938
📚https://b2n.ir/b33178
🔻چند نکته
1⃣نخست اینکه از ژیوکه به عنوان مرهم گذار و مرهم مال ذکر شده نه طبیب و پزشک!
2⃣دوم داشتن نام ایرانی لزوما به معنای ایرانی بودن نیست. (ایرانیان در بابل هخامنشی، داندامايف صفحه 196)
📚https://b2n.ir/a94379
3⃣سوم این که مرحم گذار از داروهای بابلی برای مرحم گذاشتن استفاده کرده است.
4⃣ حقوق این مرحم گذار در سطح پایین تر از کارگران بوده است که با توجه به حقوق بسیاری بالای پزشکان یونانی نشان می دهد این شخص قطعا طبیب نبوده و فقط مرحم گذاری بوده که حتی حقوق کارگری وی را نیز نمی پرداختند.
حقوق ایشون در دو ماه طبق لوح خطی 60 لیتر آرد بوده!
#دانشمندان
#ژیوکه
✅ @Anti_Archaism | گروه پژوهشی آرتا
✅دو نیم کردن از شکنجه های مرسوم ایران !!!
◀️یکی از شکنجه های مرسوم در تاریخ ایران باستان دو نیم کردن انسان است
🔹اوستا
🔻در اوستا به دو نیم شدن جمشید توسط سپیتور(برادر جمشید) اشاره شده است
📚https://b2n.ir/m43131
🔹شاهنامه و شاهان ساسانی
🔸دو نیم کردن توسط اردشیر ساسانی در شاهنامه
"اردوان شاه آخر اشکانی به دست مردی به نام خراد اسیر شد و او را به نزد اردشیر بردند.
اردشیر دستور داد تا او را با خنجر به دو نیم کنند"
به پیش جهانجوی بردش اسیر
ز دور اردوان را بدید اردشیر
فرود آمد از باره شاه اردوان
تنش خستهٔ تیر و تیرهروان
به دژخیم فرمود شاه اردشیر
که رو دشمن پادشا را بگیر
به خنجر میانش به دو نیم کن
دل بدسگالان پر از بیم کن
بیامد دژآگاه و فرمان گزید
شد آن نامدار از جهان ناپدید
🔹هخامنشیان
📚ویل دورانت در کتاب معروف خود تاریخ تمدن درباره مجازات هخامنشیان می نویسد:
پدر پنج فرزند به نزد خشایار می رود و از ایشان تقاضا می کند که 4 پسر وی هم اکنون در جنگ می باشن و از شخص شاه می خواهد که فرزند پنجم رو معاف کند.
خشایار نه تنها فرزند پنجم رو معاف نمی کند بلکه دستور می دهد فرزند پنجم رو از وسط نصف و پاره کرده و هر قسمت رو به مسیری که قشون عبور می کرد آویزان کنند
📚https://b2n.ir/p75877
✅ @Anti_Archaism | گروه پژوهشی آرتا
گروه پژوهشی آرتا
✅زنده پوست کندن انسان در ایران باستان یکی از رسوم شاهان و آیین زرتشت در ایران باستان پوست کندن زند
✅پوست کندن انسان در شاهنامه
🔻پیشتر در منابع متعدد ازجمله اوستا نشان دادیم که پوست کندن انسان از شکنجه های مرسوم ایران باستان بوده است (برای مطالعه اینجا کلیک کنید)
📝حال در شاهنامه نیز به این نوع شکنجه به صراحت اشاره شده است که پوست مانی را زنده می کنند و در آن کاه قرار میدن :
چنين گفت کاين مرد صورت پرست
نگنجد همي در سراي نشست
چو آشوب و آرام گيتي به دوست
ببايد کشيدن سراپاش پوست
همان خامش آگنده بايد به کاه
بدان تا نجويد کس اين پايگاه
بياويختند از در شارستان
دگر پيش ديوار بيمارستان
جهاني برو آفرين خواندند
همي خاک بر کشته افشاندند
🔹توضیح اینکه پادشاه ساسانی از دست مانی به خشم آمد، پس دستور داد تا او را از دربار بیرون بردند و از سر تا پای، پوست از بدنش بَرکندند و آن را پر از کاه کرده؛ از دروازهی شهر آویزان نمودند
✅ @Anti_Archaism | گروه پژوهشی آرتا
1044310.pdf
186.8K
🔻رستم شاهنامه می تواند سورنا سردار اشکانی باشد
🗂مقاله ایی از
دكتر محمد تقي ايمان پور
دانشيار گروه تاريخ دانشگاه فردوسي مشهد
و
نجم الدين گيلاني دانشجوي دكتري تاريخ محلي دانشگاه اصفهان
✅ @Anti_Archaism | گروه پژوهشی آرتا
هدایت شده از گروه پژوهشی آرتا
🔻نظر پیرنیا در مورد اعتقادات رستم پهلوان ایرانی :
" جنگ اسفندیار بارستم میرساندکه خانواده رستم زرتشتی نبوده ذکری که درداستان هاازبت پرستی درزابل وهند یاجای دیگرمیشود اشاره به مذهب بودایی است زیراچنان که ازتاریخ معلوم است مذهب بودایی درمشرق ایران رواج داشته."
تاریخ ایران ازمادها تا انقراض ساسانیان/حسن پیرنیا/صفحه 389
📚نظر دکتر مهرداد بهار در مورد رستم
🔻 به گمان من مایه های اصلی داستان های زال و رستم را باید در فرهنگ بودایی - هندوی کوشانی که در سرزمین کوشانیان، و به ویژه در جنوب هندوکش و در بخش هایی از خراسان رایج بوده است جست و جو کرد.
📚https://b2n.ir/n25549
🔹جستاری چند در فرهنگ ایران، مهردادبهار، صفحه 114
✅ @Anti_Archaism | گروه پژوهشی آرتا
✅آیا رستم، قهرمان شاهنامه زرتشتی بود (1)
ویژگی هایی از رستم در شاهنامه وجود دارد که گواهی بر زرتشتی نبودن رستم می دهد
1⃣نیرنگ و دروغ
🔻همه می دانیم که ادعا می شود در آیین زرتشت نیرنگ و دروغ ممنوع است ولی در شاهنامه رستم قهرمان شاهنامه در مواقع تنگنا دروغ هم می گوید.
🔹داستان رستم و سهراب
🔻در داستان رستم و سهراب، هنگامی که سهراب، رستم را به زمین می زند و قصد کشتن رستم را دارد
رستم به دروغ می گوید در آیین ما رسم است که باید دو بار شخص مقابل را به زمین بزنید
▪️یکی خنجری آبگون برکشید
همی خواست از تن سرش را برید
▪️به سهراب گفت ای یل شیرگیر
کمندافگن و گرد و شمشیرگیر
▪️دگرگونهتر باشد آیین ما
جزین باشد آرایش دین ما
▪️کسی کاو بکشتی نبرد آورد
سر مهتری زیر گرد آورد
▪️نخستین که پشتش نهد بر زمین
نبرد سرش گرچه باشد به کین
▪️گرش بار دیگر به زیر آورد
ز افگندنش نام شیر آورد
🔻سهراب هم از سر خام اندیشی حرف رستم را باور می کند و بی آنکه گزندی به او وارد کند رهایش می کند
اما در روز بعدی جنگ، هنگامی که رستم سهراب را برای نخستین بار به زمین می زند در جا او را می کشد و برخلاف حرف خود به سهراب دروغ می گوید.
▪️غمی بود رستم ببازید چنگ
گرفت آن بر و یال جنگی پلنگ
▪️خم آورد پشت دلیر جوان
زمانه بیامد نبودش توان
▪️زدش بر زمین بر به کردار شیر
بدانست کاو هم نماند به زیر
▪️سبک تیغ تیز از میان برکشید
بر شیر بیدار دل بردرید
▪️بپیچید زانپس یکی آه کرد
ز نیک و بد اندیشه کوتاه کرد
🔹داستان رستم و اسفندیار
🔻این داستان نیز در این مورد شرایط مشابهی دارد
آنگاه که رستم و اسفندیار با یکدیگر رویاروی می شوند، اسفندیار که از نظر قدرت بدنی و رشادت با رستم برابری می کند و در عین حال بدن او در برابر تیر و پیکان گزند ناپذیر است، موفق می شود تا رستم و اسب وی رخش را تا سرحد مرگ زخمی کند. اینجاست که رستم با بالا رفتن از تپه ای و موضع گرفتن در پشت تخته سنگ های بزرگ کوه از مرگ و شکست می گریزد و در آنجا می ماند، تا زمانی که تاریکی شب به ناچار وقفه ای در کار پیکار پدید می آورد. او به اسفندیار قول می دهد چنانچه اجازه دهد، برای مشورت با پسر و پدر خویش به اردوگاه آنان رود، حاضر است صبح روز بعد خود را تسليم اسفندیار سازد. اسفندیار قول رستم را می پذیرد، اما تأكید می کند «کام کژّی مخار(کنایه از نیرنگ در سر داشتن)»
▪️بدو گفت رویین تن اسفندیار
که ای برمنش پیر ناسازگار
▪️تو مردی بزرگی و زور آزمای
بسی چاره دانی و نیرنگ و رای
▪️بدیدم همه فر و زیب ترا
نخواهم که بینم نشیب ترا
▪️به جان امشبی دادمت زینهار
به ایوان رسی کام کژی مخار
▪️سخن هرچ پذرفتی آن را بکن
ازین پس مپیمای با من سخن
🔻اما ظاهرا رستم را سر آن نیست که به عهد خویش وفا کند. چون به اردوگاه پدر و فرزند خود اندر می شود. ابتدا به فکر گریز از معرکه می افتد، به این امید که شاید با مخفی ماندن از چشم اسفندیار، او را از تعقیب خویش و انتقامجویی باز دارد.
▪️به جایی شوم کو نیاید نشان
به زابلستان گر کند سرفشان
🔻اما پدرش پیشنهاد می کند بهتر است به سیمرغ متوسل شویم
▪️یکی چاره دانم من این را گزین
که سیمرغ را یار خوانم برین
🔻سیمرغ دردهای رستم را التیام می بخشید و به رستم آموزش می دهد که چگونه اسفندیار را می توان شکست داد
ادامه دارد....
✅ @Anti_Archaism | گروه پژوهشی آرتا
گروه پژوهشی آرتا
✅آیا رستم، قهرمان شاهنامه زرتشتی بود (1) ویژگی هایی از رستم در شاهنامه وجود دارد که گواهی بر زرتشت
✅آیا رستم، قهرمان شاهنامه زرتشتی بود (2)
🔻ویژگی هایی از رستم در شاهنامه وجود دارد که نشان می دهد رستم زرتشتی نیست
2⃣ضحاک جد رستم
ضحاک یکی از شخصیت های پلید منابع زرتشتی است. اما نکته جالب اینجاست که وقتی رستم در مقابل اسفندیار، پهلوان و قدیس زرتشتی قرار می گیرد با افتخار می گوید که جد مادریش ضحاک است
▪️همان مادرم دخت مهراب بود
بدو کشور هند شاداب بود
▪️که ضحاک بودیش پنجم پدر
ز شاهان گیتی برآورده سر
▪️نژادی ازین نامورتر کراست
خردمند گردن نپیچد ز راست
ادامه دارد....
✅ @Anti_Archaism | گروه پژوهشی آرتا
گروه پژوهشی آرتا
✅آیا رستم، قهرمان شاهنامه زرتشتی بود (2) 🔻ویژگی هایی از رستم در شاهنامه وجود دارد که نشان می دهد رس
✅آیا رستم، قهرمان شاهنامه زرتشتی بود (3)
🔻ویژگی هایی از رستم در شاهنامه وجود دارد که نشان می دهد رستم زرتشتی نیست
3⃣دفن رستم
🔻وقتی رستم می میرد همراه او اسبش را نیز دفن می کنند!
آیا دفن کردن اسب همراه صاحب اسب رسمی زرتشتی است!🤔
▪️و از آن پس تن رخش را بر کشید
به گیتی چو او اسب دیگر ندید
▪️تـــن رخش بــر پیل کــــــردند بار
دو روز انـدر آن کـار شد روزگـار
▪️به باغ انــدرون دخمه ای ساختند
ســرش را بـه ابر اندر افراختند
▪️بــــرابر نـــــهادنــــد زرین دو تخت
بدان خوابگه شد گو نیک بخت
▪️یـــکی تخــت دیگــر زواره بــروی
نـهـادنـد پـهلـوی آن نـامـجـوی
▪️همان رخــش را بر در دخمه جای
بکردند گوری چو اسبی به پای
🔹نظر دکتر مهرداد بهار در این مورد :
🔻برای رستم دخمه می سازند (که طبعا مقصود، دخمه معروف زردشتی نیست) و در برابر در دخمه، گوری هم برای رخش می سازند که ایستاده در گور، منتظر سوار خویش است که نشان از رسمی غیر زرتشتی است
📚https://b2n.ir/a23938
✅ @Anti_Archaism | گروه پژوهشی آرتا
مولفه های پيامبری زرتشت! .pdf
988.7K
✅مقاله
📝اعتبار سنجی مولفه های پيامبری زرتشت از نگاه کلام اسلامی
🔹خلاصه
🔻در این مقاله از دیدگاه کلام اسلامی به مولفه های پيامبری زرتشت پرداخته و نشان داده می شود زرتشت پیامبر نیست
هچنین بنگرید به واکاوی ادعای نبوت زرتشت
✅ @Anti_Archaism | گروه پژوهشی آرتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
☑️ ما هم بلدیم...! ☺️
🔶 دم از کوروش و زرتشت و... میزد و میگفت: برخی مسئولین نظام عملکرد بدی داشتند پس من حق دارم به اسلام اهانت کنم!
☑️ گفتم: خیلی از باستانگراها و مدعیان آریایی از لحاظ اخلاقی و اجتماعی و سیاسی، عملکرد بدی دارند پس ما هم حق داریم به کوروش و زرتشت فحش بدیم (؟!)
🎙 ادمین @n_bastan
✅ @Anti_Archaism | گروه پژوهشی آرتا
✅دکتر کزازی:فردوسی شیعه است
🔻دکتر کزازی در شرح ابیات شاهنامه می نویسد:
"در این بیتها فردوسی چونان دوستار خاندان و باورمندی استوار و پرشور به
آیین شیعی،آوا برافراشته است و بی هیچ بیم و باک در جهانی دشمنکام و کین توز،از مهر علی سخن گفته است"
🔻ایشان ابیات تعریف از۳ خلیفه دیگر را الحاقی بیان می کند:
"در میان بیتهای۹۵و۹۸در پاره ای از برنوشته ها،بیتهایی در ستایش سه خلیفه نخستین آورده شده است که بیتهایی اند خام وسست و پاره ای نیز به یکبارگی،بی اندام وناتندرست بیتهایی که به هیچ روی با دیگر بیتهای شاهنامه همسنگ وهمساز نمیتوانند بود و سخن سخته وستوار فردوسی را نمی توانندسزید وبرازید.
ناسازی این بیتها با بیتهای پیشین و پسینشان آنچنان است که اگر این بیتها را بستریم بدان سان که در این متن ویراسته دیده می آید نه تنها گزند و زیانی به سخن نمیرسد بافتار آن در هم تنیده تر خواهد شد وساختارش سنجیده تر و ستوارتر.
برهانی دیگر در برافزودگی(الحاقی بودن)این بیتهاکیش فردوسی است. بزرگمرد توس چونان دوستار پرشور خاندان ،نمی تواند مولا علی را که درود خدا بر او باد!با آن سه تن دیگر در یک تراز و ترازو بنهد"
📝نامه باستان،جلد ۱،ص۲۴۳الی۲۴۹