eitaa logo
گروه پژوهشی آرتا
24.7هزار دنبال‌کننده
4.4هزار عکس
1.2هزار ویدیو
106 فایل
🇮🇷هدف ما بیان حقایق تاریخی است که کمتر مورد توجه قرار گرفته 🇮🇷 ادمین @Shadfar98 برای ادامه راه نیازمند کمک های فرهنگی شما هستیم ➪‌‌‌‌6273-8110-6742-9933 شادفر 🔥پاسخگوی سوالات ایران باستان @shadfar97 @Dalander @Entezaremahdi1400
مشاهده در ایتا
دانلود
✅دانشمندان (3) 🔴موبد موبدان آذرباد مهرسپندان 🔹موبد اعظم عهد شاپورذوالاکتاف(کتف های مخالفین را سوراخ می کرد) بود. وی اوستا را گرد آورد کرده است . گفته‌اند که برای جلب اعتماد برای نوشتن اوستا فلز ذوب شده روی سینه خود ریخت و زنده ماند (ما هم قراره باور کنیم!!! ) 🔹 از وی فرضا پندهای اخلاقی حاوی نکات مثبت و منفی و چند نيايش مانده است. مانند 🔸به زنان اعتماد نکنید تا به شرمساری و پشیمانی دچار نشوید 🔸راز خود را به زنان مسپارید 🔸 زن از فاميل(خویشان) خود بگیرید زیرا بیشترین پریشانی و دشمنی و زیان که آفریده های اهورامزدا به آن گرفتار شده اند به این دلیل بوده است که از غیر فامیل زن گرفته اند. 🔸از خوردن گوشت گاو و گوسفند(حیوانات خانگی) سخت بپرهیزید زیرا در این و جهان دیگر سخت باز خواست خواهید شد و با خوردن گوشت گاو و گوسفند دستتان به گناه آلوده خواهد شد 🔸کین به اندیشه تان راه مدهید 🔸از فریبکاران فرمان مپذیرید 🔸مسافران را پذیرا باشید و... 📚تعالیم مغان، گفتاری چند در معتقدات زرتشتیان، آر. سی. زنر، صفحه 110 و 112 ⛔️مگر هر کسی پند اخلاقی دهد دانشمند است! 🟦جالبه بدانید شکنجه های وحشتناک مخالفان در دوران شاپور ذوالاکتاف مشهور است که موبدان زرتشتی زیر بنای این تحریک بوده اند. 👈ایشان که موبد اعظم بودند باید جلوی شکنجه های وحشتناک شاپور ذوالاکتاف رو می گرفت یا حداقل اعتراضی می کرد ▪️پندهای اخلاقی پیش کش▪️ 🔹برای نمونه از شکنجه های وحشتناک در این دوره ◀️((در سال سی‌وپنجم از پادشاهی شاپور شاهنشاه، اسقف یوحنا و کشیش او یعقوب، به دستور پیروز تهم شاپور دستگیر شدند و موبدان آنها را با بی‌رحمی تمام زندانی کردند و انواع شکنجه‌ها را در حق آن دو گشودند، بیرون از قوه فهم و بیان. و در این روز، مردان و زنان و دختران هم‌دین از هر طبقه، گروه‌گروه کشته شدند. سپس دو شَمّاس کلیسا را پس از همه تفتیش‌ها و زجرها و جفاها که در حق آنان اعمال شد، از خانه و شهر بیرون بردند و مصلوب ساختند. و شمشیر از آن روز تا پایان سال تشنه خون بود و سیر نمی‌شد. مُغان (موبدان) که گرد هم آمده بودند، سلاخ‌هایی در سرزمین ما بودند و مانند سگان ولگرد، هر روز دلمه‌های خون ما را می‌لیسیدند)) 📚https://b2n.ir/k09991 📚https://b2n.ir/j44513 📚تذکره اربیل (وقایع نامه آربلا)، متن کهن ، ترجمه محمود فاضلی بیرجندی، تهران نسخه استفاده شده، نسخه اینترنتی از سایت طاقچه می باشد 👇 🌐https://b2n.ir/h08757 📝در مورد این کتاب قدیمی (تذکره اربیل) باید گفته شود که در سالهای حدود ۶۰۰ میلادی یا پیش از آن و به هر حال در زمانی تألیف شده که زبان سریانی حامل فرهنگ های منطقه بوده است. ◀️همچنین شدت خشونت و شکنجه‌های این دوران به قدری وحشتناک بود که فردوسی در شاهنامه بعد از شرح شکنجه ها چنین می سراید 👈 «جهان ماند از کار او در شگفت». 📝فردوسی بیان می کند : سر طایر از ننگ در خون کشید دو کتف وى از پشت بیرون کشید هر انکس کجا یافتى از عرب نماندى که با کس گشادى دو لب ز دو دست او دور کردى دو کِفت(کتف) جهان ماند از کار او در شگفت عرابى ذو الاکتاف کردش لقب چو از مهره بگشاد کِفت عرب 🔅زرتشتیها بیان می کنند یکی از رسمهای ما برای تشخیص حرف صحیح از ناصحیح و راستگو از دروغگو این بوده که فلز مذاب روی سینه طرف می ریخته و فلز مذاب اگه روی سینه طرف سرد می شده یعنی راستگو است در غیر این صورت دروغگو می باشد ◀️ هر زرتشتی که مدعی است این روایت موبد مهر اسپندان و کلا سخن زرتشتیان در مورد ریختن فلز مذاب روی سینه و سالم ماندن صحیح است این عمل رو انجام بده به شرط زنده ماندن 😊 به شما جایزه خواهیم داد🎁 📌البته ممکنه گفته شود چگونه حضرت ابراهیم در آتش نسوخت که در پاسخ گفته می شود طبق اعتقاد شیعه این از معجزات پیامبر بوده نه مردم اما آزمایش زرتشتی یعنی ریختن فلز مذاب روی سینه و گذر از آتش و... عمومیت داشته است نه اختصاصی ! @Anti_Archaism | گروه پژوهشی آرتا
✅دانشمندان(4) ⛔️ژیوَکَه! 🔹در یکی از الواح خطی خبری از بیماری داریوش داریم(از نوع بیماری او اطلاعی نیست ) دربار از بابل شخصی به نام ژیوکه که مرهم گذار یا مرهم مال بابلی بوده است را فرا می خواند. مرحم گذار با قراردادن داروهای گیاهی بابلی، داریوش را خوب می کند در این لوح خطی حقوقی که برای این مرحم گذار تعیین کرده اند در حد کارگران هم نبوده است! و ایشون نسبت به عدم پرداخت آن معترض شده است. همچنین حقوقی که پزشکان یونانی دریافت می کردند بسیار بیشتر از این مرحم گذار بوده است. 📚https://b2n.ir/g93938 📚https://b2n.ir/b33178 🔻چند نکته 1⃣نخست اینکه از ژیوکه به عنوان مرهم گذار و مرهم مال ذکر شده نه طبیب و پزشک! 2⃣دوم داشتن نام ایرانی لزوما به معنای ایرانی بودن نیست. (ایرانیان در بابل هخامنشی، داندامايف صفحه 196) 📚https://b2n.ir/a94379 3⃣سوم این که مرحم گذار از داروهای بابلی برای مرحم گذاشتن استفاده کرده است. 4⃣ حقوق این مرحم گذار در سطح پایین تر از کارگران بوده است که با توجه به حقوق بسیاری بالای پزشکان یونانی نشان می دهد این شخص قطعا طبیب نبوده و فقط مرحم گذاری بوده که حتی حقوق کارگری وی را نیز نمی پرداختند. حقوق ایشون در دو ماه طبق لوح خطی 60 لیتر آرد بوده! @Anti_Archaism | گروه پژوهشی آرتا
دو نیم کردن از شکنجه های مرسوم ایران !!! ◀️یکی از شکنجه های مرسوم در تاریخ ایران باستان دو نیم کردن انسان است 🔹اوستا 🔻در اوستا به دو نیم شدن جمشید توسط سپیتور(برادر جمشید) اشاره شده است 📚https://b2n.ir/m43131 🔹شاهنامه و شاهان ساسانی 🔸دو نیم کردن توسط اردشیر ساسانی در شاهنامه "اردوان شاه آخر اشکانی به دست مردی به نام خراد اسیر شد و او را به نزد اردشیر بردند. اردشیر دستور داد تا او را با خنجر به دو نیم کنند" به پیش جهانجوی بردش اسیر ز دور اردوان را بدید اردشیر فرود آمد از باره شاه اردوان تنش خستهٔ تیر و تیره‌روان به دژخیم فرمود شاه اردشیر که رو دشمن پادشا را بگیر به خنجر میانش به دو نیم کن دل بدسگالان پر از بیم کن بیامد دژآگاه و فرمان گزید شد آن نامدار از جهان ناپدید 🔹هخامنشیان 📚ویل دورانت در کتاب معروف خود تاریخ تمدن درباره مجازات هخامنشیان می نویسد: پدر پنج فرزند به نزد خشایار می رود و از ایشان تقاضا می کند که 4 پسر وی هم اکنون در جنگ می باشن و از شخص شاه می خواهد که فرزند پنجم رو معاف کند. خشایار نه تنها فرزند پنجم رو معاف نمی کند بلکه دستور می دهد فرزند پنجم رو از وسط نصف و پاره کرده و هر قسمت رو به مسیری که قشون عبور می کرد آویزان کنند 📚https://b2n.ir/p75877@Anti_Archaism | گروه پژوهشی آرتا
گروه پژوهشی آرتا
✅زنده پوست کندن انسان در ایران باستان یکی از رسوم شاهان و آیین زرتشت در ایران باستان پوست کندن زند
پوست کندن انسان در شاهنامه 🔻پیشتر در منابع متعدد ازجمله اوستا نشان دادیم که پوست کندن انسان از شکنجه های مرسوم ایران باستان بوده است (برای مطالعه اینجا کلیک کنید) 📝حال در شاهنامه نیز به این نوع شکنجه به صراحت اشاره شده است که پوست مانی را زنده می کنند و در آن کاه قرار میدن : چنين گفت کاين مرد صورت پرست نگنجد همي در سراي نشست چو آشوب و آرام گيتي به دوست ببايد کشيدن سراپاش پوست همان خامش آگنده بايد به کاه بدان تا نجويد کس اين پايگاه بياويختند از در شارستان دگر پيش ديوار بيمارستان جهاني برو آفرين خواندند همي خاک بر کشته افشاندند 🔹توضیح اینکه پادشاه ساسانی از دست مانی به خشم آمد، پس دستور داد تا او را از دربار بیرون بردند و از سر تا پای، پوست از بدنش بَرکندند و آن را پر از کاه کرده؛ از دروازه‌ی شهر آویزان نمودند ✅ @Anti_Archaism | گروه پژوهشی آرتا
1044310.pdf
186.8K
🔻رستم شاهنامه می تواند سورنا سردار اشکانی باشد 🗂مقاله ایی از دكتر محمد تقي ايمان پور دانشيار گروه تاريخ دانشگاه فردوسي مشهد و نجم الدين گيلاني دانشجوي دكتري تاريخ محلي دانشگاه اصفهان ✅ @Anti_Archaism | گروه پژوهشی آرتا
هدایت شده از گروه پژوهشی آرتا
🔻نظر پیرنیا در مورد اعتقادات رستم پهلوان ایرانی : " جنگ اسفندیار بارستم میرساندکه خانواده رستم زرتشتی نبوده ذکری که درداستان هاازبت پرستی درزابل وهند یاجای دیگرمیشود اشاره به مذهب بودایی است زیراچنان که ازتاریخ معلوم است مذهب بودایی درمشرق ایران رواج داشته." تاریخ ایران ازمادها تا انقراض ساسانیان/حسن پیرنیا/صفحه 389
📚نظر دکتر مهرداد بهار در مورد رستم 🔻 به گمان من مایه های اصلی داستان های زال و رستم را باید در فرهنگ بودایی - هندوی کوشانی که در سرزمین کوشانیان، و به ویژه در جنوب هندوکش و در بخش هایی از خراسان رایج بوده است جست و جو کرد. 📚https://b2n.ir/n25549 🔹جستاری چند در فرهنگ ایران، مهردادبهار، صفحه 114 ✅ @Anti_Archaism | گروه پژوهشی آرتا
آیا رستم، قهرمان شاهنامه زرتشتی بود (1) ویژگی هایی از رستم در شاهنامه وجود دارد که گواهی بر زرتشتی نبودن رستم می دهد 1⃣نیرنگ و دروغ 🔻همه می دانیم که ادعا می شود در آیین زرتشت نیرنگ و دروغ ممنوع است ولی در شاهنامه رستم قهرمان شاهنامه در مواقع تنگنا دروغ هم می گوید. 🔹داستان رستم و سهراب 🔻در داستان رستم و سهراب، هنگامی که سهراب، رستم را به زمین می زند و قصد کشتن رستم را دارد رستم به دروغ می گوید در آیین ما رسم است که  باید دو بار شخص مقابل را به زمین بزنید ▪️یکی خنجری آبگون برکشید همی خواست از تن سرش را برید ▪️به سهراب گفت ای یل شیرگیر کمندافگن و گرد و شمشیرگیر ▪️دگرگونه‌تر باشد آیین ما جزین باشد آرایش دین ما ▪️کسی کاو بکشتی نبرد آورد سر مهتری زیر گرد آورد ▪️نخستین که پشتش نهد بر زمین نبرد سرش گرچه باشد به کین ▪️گرش بار دیگر به زیر آورد ز افگندنش نام شیر آورد 🔻سهراب هم از سر خام اندیشی حرف رستم را باور می کند و بی آنکه گزندی به او وارد کند رهایش می کند اما در روز بعدی جنگ، هنگامی که رستم سهراب را برای نخستین بار  به زمین می زند در جا او را می کشد و برخلاف حرف خود به سهراب دروغ می گوید. ▪️غمی بود رستم ببازید چنگ گرفت آن بر و یال جنگی پلنگ ▪️خم آورد پشت دلیر جوان زمانه بیامد نبودش توان ▪️زدش بر زمین بر به کردار شیر بدانست کاو هم نماند به زیر ▪️سبک تیغ تیز از میان برکشید بر شیر بیدار دل بردرید ▪️بپیچید زانپس یکی آه کرد ز نیک و بد اندیشه کوتاه کرد 🔹داستان رستم و اسفندیار 🔻این داستان نیز در این مورد شرایط مشابهی دارد آنگاه که رستم و اسفندیار با یکدیگر رویاروی می شوند، اسفندیار که از نظر قدرت بدنی و رشادت با رستم برابری می کند و در عین حال بدن او در برابر تیر و پیکان گزند ناپذیر است، موفق می شود تا رستم و اسب وی رخش را تا سرحد مرگ زخمی کند. اینجاست که رستم با بالا رفتن از تپه ای و موضع گرفتن در پشت تخته سنگ های بزرگ کوه از مرگ و شکست می گریزد و در آنجا می ماند، تا زمانی که تاریکی شب به ناچار وقفه ای در کار پیکار پدید می آورد. او به اسفندیار قول می دهد چنانچه اجازه دهد، برای مشورت با پسر و پدر خویش به اردوگاه آنان رود، حاضر است صبح روز بعد خود را تسليم اسفندیار سازد. اسفندیار قول رستم را می پذیرد، اما تأكید می کند «کام کژّی  مخار(کنایه از نیرنگ در سر داشتن)» ▪️بدو گفت رویین تن اسفندیار که ای برمنش پیر ناسازگار ▪️تو مردی بزرگی و زور آزمای بسی چاره دانی و نیرنگ و رای ▪️بدیدم همه فر و زیب ترا نخواهم که بینم نشیب ترا ▪️به جان امشبی دادمت زینهار به ایوان رسی کام کژی مخار ▪️سخن هرچ پذرفتی آن را بکن ازین پس مپیمای با من سخن 🔻اما ظاهرا رستم را سر آن نیست که به عهد خویش وفا کند. چون به اردوگاه پدر و فرزند خود اندر می شود. ابتدا به فکر گریز از معرکه می افتد، به این امید که شاید با مخفی ماندن از چشم اسفندیار، او را از تعقیب خویش و انتقامجویی باز دارد. ▪️به جایی شوم کو نیاید نشان به زابلستان گر کند سرفشان 🔻اما پدرش پیشنهاد می کند بهتر است به سیمرغ متوسل شویم ▪️یکی چاره دانم من این را گزین که سیمرغ را یار خوانم برین 🔻سیمرغ دردهای رستم را التیام می بخشید و به رستم آموزش می دهد که چگونه اسفندیار را می توان شکست داد ادامه دارد.... ✅ @Anti_Archaism | گروه پژوهشی آرتا
گروه پژوهشی آرتا
✅آیا رستم، قهرمان شاهنامه زرتشتی بود (1) ویژگی هایی از رستم در شاهنامه وجود دارد که گواهی بر زرتشت
آیا رستم، قهرمان شاهنامه زرتشتی بود (2) 🔻ویژگی هایی از رستم در شاهنامه وجود دارد که نشان می دهد رستم زرتشتی نیست 2⃣ضحاک جد رستم ضحاک یکی از شخصیت های پلید منابع زرتشتی است. اما نکته جالب اینجاست که وقتی رستم در مقابل اسفندیار، پهلوان و قدیس زرتشتی قرار می گیرد با افتخار می گوید که جد مادریش ضحاک است ▪️همان مادرم دخت مهراب بود بدو کشور هند شاداب بود ▪️که ضحاک بودیش پنجم پدر ز شاهان گیتی برآورده سر ▪️نژادی ازین نامورتر کراست خردمند گردن نپیچد ز راست ادامه دارد.... ✅ @Anti_Archaism | گروه پژوهشی آرتا
گروه پژوهشی آرتا
✅آیا رستم، قهرمان شاهنامه زرتشتی بود (2) 🔻ویژگی هایی از رستم در شاهنامه وجود دارد که نشان می دهد رس
آیا رستم، قهرمان شاهنامه زرتشتی بود (3) 🔻ویژگی هایی از رستم در شاهنامه وجود دارد که نشان می دهد رستم زرتشتی نیست 3⃣دفن رستم 🔻وقتی رستم می میرد همراه او اسبش را نیز دفن می کنند! آیا دفن کردن اسب همراه صاحب اسب رسمی زرتشتی است!🤔 ▪️و از آن پس تن رخش را بر کشید به گیتی چو او اسب دیگر ندید ▪️تـــن رخش بــر پیل کــــــردند بار دو روز انـدر آن کـار شد روزگـار ▪️به باغ انــدرون دخمه ای ساختند ســرش را بـه ابر اندر افراختند ▪️بــــرابر نـــــهادنــــد زرین دو تخت بدان خوابگه شد گو نیک بخت ▪️یـــکی تخــت دیگــر زواره بــروی نـهـادنـد پـهلـوی آن نـامـجـوی ▪️همان رخــش را بر در دخمه جای بکردند گوری چو اسبی به پای 🔹نظر دکتر مهرداد بهار در این مورد : 🔻برای رستم دخمه می سازند (که طبعا مقصود، دخمه معروف زردشتی نیست) و در برابر در دخمه، گوری هم برای رخش می سازند که ایستاده در گور، منتظر سوار خویش است که نشان از رسمی غیر زرتشتی است 📚https://b2n.ir/a23938@Anti_Archaism | گروه پژوهشی آرتا
مولفه های پيامبری زرتشت! .pdf
988.7K
✅مقاله 📝اعتبار سنجی مولفه های پيامبری زرتشت از نگاه کلام اسلامی 🔹خلاصه 🔻در این مقاله از دیدگاه کلام اسلامی به مولفه های پيامبری زرتشت پرداخته و نشان داده می شود زرتشت پیامبر نیست هچنین بنگرید به واکاوی ادعای نبوت زرتشت @Anti_Archaism | گروه پژوهشی آرتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
☑️ ما هم بلدیم...! ☺️ 🔶 دم از کوروش و زرتشت و... می‌زد و می‌گفت: برخی مسئولین نظام عملکرد بدی داشتند پس من حق دارم به اسلام اهانت کنم! ☑️ گفتم: خیلی از باستانگراها و مدعیان آریایی از لحاظ اخلاقی و اجتماعی و سیاسی، عملکرد بدی دارند پس ما هم حق داریم به کوروش و زرتشت فحش بدیم (؟!) 🎙 ادمین @n_bastan@Anti_Archaism | گروه پژوهشی آرتا
✅دکتر کزازی:فردوسی شیعه است 🔻دکتر کزازی در شرح ابیات شاهنامه می نویسد: "در این بیتها فردوسی چونان دوستار خاندان و باورمندی استوار و پرشور به آیین شیعی،آوا برافراشته است و بی هیچ بیم و باک در جهانی دشمنکام و کین توز،از مهر علی سخن گفته است" 🔻ایشان ابیات تعریف از۳ خلیفه دیگر را الحاقی بیان می کند: "در میان بیتهای۹۵و۹۸در پاره ای از برنوشته ها،بیتهایی در ستایش سه خلیفه نخستین آورده شده است که بیتهایی اند خام وسست و پاره ای نیز به یکبارگی،بی اندام وناتندرست بیتهایی که به هیچ روی با دیگر بیتهای شاهنامه همسنگ وهمساز نمیتوانند بود و سخن سخته وستوار فردوسی را نمی توانندسزید وبرازید. ناسازی این بیتها با بیتهای پیشین و پسینشان آنچنان است که اگر این بیتها را بستریم بدان سان که در این متن ویراسته دیده می آید نه تنها گزند و زیانی به سخن نمیرسد بافتار آن در هم تنیده تر خواهد شد وساختارش سنجیده تر و ستوارتر. برهانی دیگر در برافزودگی(الحاقی بودن)این بیتهاکیش فردوسی است. بزرگمرد توس چونان دوستار پرشور خاندان ،نمی تواند مولا علی را که درود خدا بر او باد!با آن سه تن دیگر در یک تراز و ترازو بنهد" 📝نامه باستان،جلد ۱،ص۲۴۳الی۲۴۹
گروه پژوهشی آرتا
✅دکتر کزازی:فردوسی شیعه است 🔻دکتر کزازی در شرح ابیات شاهنامه می نویسد: "در این بیتها فردوسی چونان
⭕️ حکیم فردوسی مسلمان و شیعه است(۲) 🔹استاد جلال خالقی مطلق ادیب،پژوهشگر و شاهنامه پژوه نامدار ایرانی در بحثی که به معرفی ابیات الحاقی شاهنامه پرداخته، با اشاره به اینکه بیت های مدح خلفای سه گانه در سه نسخه ی مهم قاهره(۷۴۱) لندن(۸۹۱) و استانبول(۹۰۳) وجود ندارند می‌نویسد: "نخستین دستبرد بزرگی که خیلی زود در متن شاهنامه زده اند، در همان دیباچه ی کتاب است در قطعه ای که شاعر در ستایش مذهب خود گفته است و چون شاعر، و در عصری که در ایران پیروان تشیع در اقلیت محض بوده اند، در بیان عقیده ی خود سخت بی پروا بوده،از این روخوانندگان سنی که عقیده ی مذهبی شاعر را توهینی به مذهب خود دانسته اند،بیت هایی در ستایش ابوبکر و عمر و عثمان درون متن کرده اند... 📚 معرفی قطعات الحاقی شاهنامه، فصلنامه ی ایران نامه، ش ۹، ص ۲۸ و ۳۱ ✅@Anti_Archaism |گروه پژوهشی آرتا
گروه پژوهشی آرتا
⭕️ حکیم فردوسی مسلمان و شیعه است(۲) 🔹استاد جلال خالقی مطلق ادیب،پژوهشگر و شاهنامه پژوه نامدار ایران
⭕️ حکیم فردوسی مسلمان و شیعه است(۳) 🔹پروفسور ادوارد براون ایرانشناس و خاورشناس پرآوازه بریتانیایی مینویسد: در یکی از ادوار بعد شاید در اواخر قرن یازدهم میلادی بتدریج غزالی و دیگران تصوف را کم و بیش در قالب یک روش فلسفی ریختندوتا حد معتنابهی به پیوستند. این نکته قابل توجه است که از قدما سنائی و عطار و جلال الدین رومی بزرگترین عرفای سخنور ایران هر سه از و جماعت بوده اند،و اشعار شان مشحون است از نعت ابوبکر و عمر و از دشمنان آشکار معتزله و فلاسفه بشمار میروند وحال آنکه تصوف در متقدمین از شعراء ایران مانند👈فردوسی👉و ناصرخسرو که از اسمعیلیان است تأثیر چندان نداشته است. 📚تاریخ ادبی ایران،جلد اول صفحه638 ✅@Anti_Archaism |گروه پژوهشی آرتا
گروه پژوهشی آرتا
⭕️ حکیم فردوسی مسلمان و شیعه است(۳) 🔹پروفسور ادوارد براون ایرانشناس و خاورشناس پرآوازه بریتانیایی م
⭕️حکیم فردوسی مسلمان و شیعه است(4) هانری ماسه خاورشناس،ایران شناس و محقق فرانسوی با تایید اصلی بودن ابیات مدح پیامبر اکرم و امام علی(ع) پیرامون عقیده و مذهب فردوسی مینویسد: مذهب سالیان دراز بود که در طوس جایگزین شده بود... فردوسی پنهان نمی داشت که به این مذهب مخالف وابسته است چنانکه در مقدمه ی شاهنامه علاقه ی خود را به خاندان (ع) ابراز می دارد و خاک پای این خلیفه ی شهید را توتیای چشم می داند، جایی که می گوید: 🌺منم بنده ی اهل بیت نبی 🌺ستاینده ی خاک پای وصی 📚فردوسی و حماسه ی ملی، ترجمه ی مهدی روشن ضمیر، چ۱۳۵۰، ص ۹۸ ✅@Anti_Archaism |گروه پژوهشی آرتا
⭕️ حکیم فردوسی مسلمان و شیعه است(5) ژول مول خاورشناس آلمانی، متخصص در ادبیات و زبان فارسی،مترجم و مصحح شاهنامه پیرامون عقیده و مذهب فردوسی مینویسد: از آن جمله بود داستان رستم و اسفندیارکه چون به دست رستم پسرفخرالدوله دیلمی رسید پانصد سکه زر به برید داد و دو برابر آن را برای شاعر فرستاد و از وی دعوت کرد که به دربار او آیدد وهمه گونه پذیرایی و بزرگداشت وعده کرد.حسن میمندی پذیرش صله امیری را که محمود دشمن سیاسی و مذهبی اش بود از جانب فردوسی گناه شمرد،زیرا که دیلمی و فردوسی و محمود وميمندی سنی بودند 📚 دیباچه شاهنامه،ژول مول، ترجمه جهانگیر افکاری،صفحه 90_91 ✅@Anti_Archaism |گروه پژوهشی آرتا
گروه پژوهشی آرتا
⭕️ حکیم فردوسی مسلمان و شیعه است(5) ژول مول خاورشناس آلمانی، متخصص در ادبیات و زبان فارسی،مترجم و م
⭕️ حکیم فردوسی مسلمان و شیعه است(6) عبدالجلیل قزوینی رازی،عالم برجسته و پر اطلاع شیعه در قرن ششم،در کتاب استوار نقض که حدود ۵۶۰ هجری نوشته، نام فردوسی را در صدر اسامی شعرای پارسی زبان وشيعه اثنی عشری آورده و از وی به عنوان یک شاعر شیعی متعصب یاد کرده است او بیان میکند که: اما از شعراء پارسیان که شیعی ومعتقد و متعصب بوده اند هم اشارتی برودبه بعضی اولا فردوسی طوسی بوده است و در شاهنامه در مواضع (گوناگون)به اعتقاد خود اشارت کرده است... 📚 النقض،عبدالجلیل قزوینی رازی،ص231 ✅@Anti_Archaism |گروه پژوهشی آرتا
گروه پژوهشی آرتا
⭕️ حکیم فردوسی مسلمان و شیعه است(6) عبدالجلیل قزوینی رازی،عالم برجسته و پر اطلاع شیعه در قرن ششم،در
⭕️ حکیم فردوسی مسلمان و شیعه است(7) تئودور نلدکه،نویسنده و از بزرگترین خاورشناسان آلمانی با تایید فردوسی،پیرامون ابیات مدح امام علی(ع)در شاهنامه مینویسد: 🔹چنین بنظر میرسد که فردوسی نسبت به علی درواقع تمایل شدید و محبت داشته است و باینکه در زمان سلطان محمود هر نوع تشیع متهم و مظنون بود،پس اینگونه اظهارات فردوسی مستلزم علتهای خارجی نبوده است در نتیجه اصالت این بیتها یقین است مخصوصابرای آنکه علت داشت در زمان سلجوقیان که نیز بهمین اندازه سنیان متعصبی بودند اینگونه بیتهای شیعی اضافه شود،خودفردوسی در هجونامه چندین بار اشاره میکند که اوازلحاظ افشای عقاید رفض(یعنی عقاید تشیع) طرف بغض سلطان محمودواقع شده است. با این مطلب روایتهائی که فردوسی را از لحاظ تمایل شدید به عقیده منفور سلطان محمود میدانستند، نیز تطبیق میکند. 📚حماسه ملی ایران،چاپ سوم ،ترجمه بزرگ علوی،ص78 ✅@Anti_Archaism |گروه پژوهشی آرتا
گروه پژوهشی آرتا
⭕️ حکیم فردوسی مسلمان و شیعه است(7) تئودور نلدکه،نویسنده و از بزرگترین خاورشناسان آلمانی با تایید #
⭕️ حکیم فردوسی مسلمان و شیعه است(8) استاد مجتبی مینوی،ادیب پژوهشگر،مصحح و شاهنامه پژوه نامدار معاصر پیرامون علل اختلاف محمود غزنوی و حکیم فردوسی مینویسد: فردوسی متوقع بود که شاه کتاب او را بپسندد و از برای او صله ایی بفرستد،چنانکه شاعران دیگر را صله میداده و سایر پادشاهان به شعرای دیگر صله می داده اند اما به علتی از علل یا به چند علت سلطان محمود به کتاب او نظر عنایتی نیفگنده است و برای او صله ایی نفرستاده اشاره ایی به بعضی از این علت ها در شاهنامه و مآخذ مختلف هست مثل اینکه: بودن فردوسی موجب حرمان او شود 📚 فردوسی و شعر او،ص41 ✅@Anti_Archaism |گروه پژوهشی آرتا
⭕️حکیم فردوسی مسلمان و شیعه است(9) رابرت چارلز زینر پژوهشگر و متخصص انگلیسی ادیان شرقی پیرامون عقیده دینی حکیم فردوسی مینویسد: «در واقع فردوسی، یک معتقد و یک مذهب بود.» 📚طلوع و غروب زردشتی گری، صفحه ۳۲۴ ✅@Anti_Archaism |گروه پژوهشی آرتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✳️دکتر جلیل دوستخواه ایران شناس و شاهنامه پژوه :(10) حکیم بزرگ مسلمان و شیعه بود و در شاهنامه میفرماید: خاک پای حیدرم ✖️مدح سخن فردوسی نیست و بعدها جعل شده✖️ ✅ @Anti_Archaism | گروه پژوهشی آرتا
گروه پژوهشی آرتا
✳️دکتر جلیل دوستخواه ایران شناس و شاهنامه پژوه :(10) حکیم #فردوسیِ بزرگ مسلمان و شیعه بود و در شاهن
⭕️ حکیم فردوسی مسلمان و شیعه است(11) ملک الشعرای بهار شاعر،ادیب،نویسنده و تاریخ نگار معروف معاصر در مورد عقیده و مذهب فردوسی مینویسد: فردوسی بی شک مردی بوده است و چون شعوبی بوده طرفدار احیای نام عجم بوده است 📚 فردوسی نامه،ص192 ✅@Anti_Archaism |گروه پژوهشی آرتا
گروه پژوهشی آرتا
⭕️ حکیم فردوسی مسلمان و شیعه است(11) ملک الشعرای بهار شاعر،ادیب،نویسنده و تاریخ نگار معروف معاصر در
⭕️ حکیم فردوسی مسلمان و شیعه است(12) دکتر مرتضی ثاقب فر جامع شناس،نویسنده‌،پژوهشگر تاریخ و شاهنامه پژوه: فرهنگ و دین اسلام جای خود را به نیکی باز کرده است وفرجام دو سده پیکار نظامی - سیاسی و شاید سه سده نبرد اندیشه ای، به پیدایی مذهبها و فرقه های گوناگونی انجامیده است که هر یک به شیوه ای خود را به اسلام می چسبانند،امابراستی بیشتر آنها از آمیزه اندیشه ها و آیینهای کهن ایران با باورهای اسلامی ساخته شده اند.حتی میهن دوست پرشور و هنرمند والأمنش و پاک باخته ای چون فردوسی طوسی، وفادار و دلیری است که نه تنها از ستایش آیینهای کهن ایران، بلکه از نازش به باورداشتهای شیعی خود، آن هم در آن چیرگی ترکان حنفی غزنوی و تیرگی تعصب دستگاه ایشان، باکی به خود راه نمی دهد. 📚شاهنامه فردوسی و فلسفه تاریخ ایران،ص78 ✅@Anti_Archaism |گروه پژوهشی آرتا
علی لندی، نوجوان اهل ایذه است. وقتی می‌بینه خونه همسایه شون داره در شعله‌های آتش می‌سوزه، میره کمکشون و نجاتشون میده، اما خودش دچار سوختگی شدید میشه... کاش به جای داستان های تخیلی پطروس، داستان قهرمانان واقعی خودمون رو به بچه‌ها معرفی کنن. لطفا برای سلامتی این نوجوان یک حمد شفا قرائت بفرمایید. @BisimchiMedia@Anti_Archaism | گروه پژوهشی آرتا