1044310.pdf
186.8K
🔻رستم شاهنامه می تواند سورنا سردار اشکانی باشد
🗂مقاله ایی از
دكتر محمد تقي ايمان پور
دانشيار گروه تاريخ دانشگاه فردوسي مشهد
و
نجم الدين گيلاني دانشجوي دكتري تاريخ محلي دانشگاه اصفهان
✅ @Anti_Archaism | گروه پژوهشی آرتا
هدایت شده از گروه پژوهشی آرتا
🔻نظر پیرنیا در مورد اعتقادات رستم پهلوان ایرانی :
" جنگ اسفندیار بارستم میرساندکه خانواده رستم زرتشتی نبوده ذکری که درداستان هاازبت پرستی درزابل وهند یاجای دیگرمیشود اشاره به مذهب بودایی است زیراچنان که ازتاریخ معلوم است مذهب بودایی درمشرق ایران رواج داشته."
تاریخ ایران ازمادها تا انقراض ساسانیان/حسن پیرنیا/صفحه 389
📚نظر دکتر مهرداد بهار در مورد رستم
🔻 به گمان من مایه های اصلی داستان های زال و رستم را باید در فرهنگ بودایی - هندوی کوشانی که در سرزمین کوشانیان، و به ویژه در جنوب هندوکش و در بخش هایی از خراسان رایج بوده است جست و جو کرد.
📚https://b2n.ir/n25549
🔹جستاری چند در فرهنگ ایران، مهردادبهار، صفحه 114
✅ @Anti_Archaism | گروه پژوهشی آرتا
✅آیا رستم، قهرمان شاهنامه زرتشتی بود (1)
ویژگی هایی از رستم در شاهنامه وجود دارد که گواهی بر زرتشتی نبودن رستم می دهد
1⃣نیرنگ و دروغ
🔻همه می دانیم که ادعا می شود در آیین زرتشت نیرنگ و دروغ ممنوع است ولی در شاهنامه رستم قهرمان شاهنامه در مواقع تنگنا دروغ هم می گوید.
🔹داستان رستم و سهراب
🔻در داستان رستم و سهراب، هنگامی که سهراب، رستم را به زمین می زند و قصد کشتن رستم را دارد
رستم به دروغ می گوید در آیین ما رسم است که باید دو بار شخص مقابل را به زمین بزنید
▪️یکی خنجری آبگون برکشید
همی خواست از تن سرش را برید
▪️به سهراب گفت ای یل شیرگیر
کمندافگن و گرد و شمشیرگیر
▪️دگرگونهتر باشد آیین ما
جزین باشد آرایش دین ما
▪️کسی کاو بکشتی نبرد آورد
سر مهتری زیر گرد آورد
▪️نخستین که پشتش نهد بر زمین
نبرد سرش گرچه باشد به کین
▪️گرش بار دیگر به زیر آورد
ز افگندنش نام شیر آورد
🔻سهراب هم از سر خام اندیشی حرف رستم را باور می کند و بی آنکه گزندی به او وارد کند رهایش می کند
اما در روز بعدی جنگ، هنگامی که رستم سهراب را برای نخستین بار به زمین می زند در جا او را می کشد و برخلاف حرف خود به سهراب دروغ می گوید.
▪️غمی بود رستم ببازید چنگ
گرفت آن بر و یال جنگی پلنگ
▪️خم آورد پشت دلیر جوان
زمانه بیامد نبودش توان
▪️زدش بر زمین بر به کردار شیر
بدانست کاو هم نماند به زیر
▪️سبک تیغ تیز از میان برکشید
بر شیر بیدار دل بردرید
▪️بپیچید زانپس یکی آه کرد
ز نیک و بد اندیشه کوتاه کرد
🔹داستان رستم و اسفندیار
🔻این داستان نیز در این مورد شرایط مشابهی دارد
آنگاه که رستم و اسفندیار با یکدیگر رویاروی می شوند، اسفندیار که از نظر قدرت بدنی و رشادت با رستم برابری می کند و در عین حال بدن او در برابر تیر و پیکان گزند ناپذیر است، موفق می شود تا رستم و اسب وی رخش را تا سرحد مرگ زخمی کند. اینجاست که رستم با بالا رفتن از تپه ای و موضع گرفتن در پشت تخته سنگ های بزرگ کوه از مرگ و شکست می گریزد و در آنجا می ماند، تا زمانی که تاریکی شب به ناچار وقفه ای در کار پیکار پدید می آورد. او به اسفندیار قول می دهد چنانچه اجازه دهد، برای مشورت با پسر و پدر خویش به اردوگاه آنان رود، حاضر است صبح روز بعد خود را تسليم اسفندیار سازد. اسفندیار قول رستم را می پذیرد، اما تأكید می کند «کام کژّی مخار(کنایه از نیرنگ در سر داشتن)»
▪️بدو گفت رویین تن اسفندیار
که ای برمنش پیر ناسازگار
▪️تو مردی بزرگی و زور آزمای
بسی چاره دانی و نیرنگ و رای
▪️بدیدم همه فر و زیب ترا
نخواهم که بینم نشیب ترا
▪️به جان امشبی دادمت زینهار
به ایوان رسی کام کژی مخار
▪️سخن هرچ پذرفتی آن را بکن
ازین پس مپیمای با من سخن
🔻اما ظاهرا رستم را سر آن نیست که به عهد خویش وفا کند. چون به اردوگاه پدر و فرزند خود اندر می شود. ابتدا به فکر گریز از معرکه می افتد، به این امید که شاید با مخفی ماندن از چشم اسفندیار، او را از تعقیب خویش و انتقامجویی باز دارد.
▪️به جایی شوم کو نیاید نشان
به زابلستان گر کند سرفشان
🔻اما پدرش پیشنهاد می کند بهتر است به سیمرغ متوسل شویم
▪️یکی چاره دانم من این را گزین
که سیمرغ را یار خوانم برین
🔻سیمرغ دردهای رستم را التیام می بخشید و به رستم آموزش می دهد که چگونه اسفندیار را می توان شکست داد
ادامه دارد....
✅ @Anti_Archaism | گروه پژوهشی آرتا
گروه پژوهشی آرتا
✅آیا رستم، قهرمان شاهنامه زرتشتی بود (1) ویژگی هایی از رستم در شاهنامه وجود دارد که گواهی بر زرتشت
✅آیا رستم، قهرمان شاهنامه زرتشتی بود (2)
🔻ویژگی هایی از رستم در شاهنامه وجود دارد که نشان می دهد رستم زرتشتی نیست
2⃣ضحاک جد رستم
ضحاک یکی از شخصیت های پلید منابع زرتشتی است. اما نکته جالب اینجاست که وقتی رستم در مقابل اسفندیار، پهلوان و قدیس زرتشتی قرار می گیرد با افتخار می گوید که جد مادریش ضحاک است
▪️همان مادرم دخت مهراب بود
بدو کشور هند شاداب بود
▪️که ضحاک بودیش پنجم پدر
ز شاهان گیتی برآورده سر
▪️نژادی ازین نامورتر کراست
خردمند گردن نپیچد ز راست
ادامه دارد....
✅ @Anti_Archaism | گروه پژوهشی آرتا
گروه پژوهشی آرتا
✅آیا رستم، قهرمان شاهنامه زرتشتی بود (2) 🔻ویژگی هایی از رستم در شاهنامه وجود دارد که نشان می دهد رس
✅آیا رستم، قهرمان شاهنامه زرتشتی بود (3)
🔻ویژگی هایی از رستم در شاهنامه وجود دارد که نشان می دهد رستم زرتشتی نیست
3⃣دفن رستم
🔻وقتی رستم می میرد همراه او اسبش را نیز دفن می کنند!
آیا دفن کردن اسب همراه صاحب اسب رسمی زرتشتی است!🤔
▪️و از آن پس تن رخش را بر کشید
به گیتی چو او اسب دیگر ندید
▪️تـــن رخش بــر پیل کــــــردند بار
دو روز انـدر آن کـار شد روزگـار
▪️به باغ انــدرون دخمه ای ساختند
ســرش را بـه ابر اندر افراختند
▪️بــــرابر نـــــهادنــــد زرین دو تخت
بدان خوابگه شد گو نیک بخت
▪️یـــکی تخــت دیگــر زواره بــروی
نـهـادنـد پـهلـوی آن نـامـجـوی
▪️همان رخــش را بر در دخمه جای
بکردند گوری چو اسبی به پای
🔹نظر دکتر مهرداد بهار در این مورد :
🔻برای رستم دخمه می سازند (که طبعا مقصود، دخمه معروف زردشتی نیست) و در برابر در دخمه، گوری هم برای رخش می سازند که ایستاده در گور، منتظر سوار خویش است که نشان از رسمی غیر زرتشتی است
📚https://b2n.ir/a23938
✅ @Anti_Archaism | گروه پژوهشی آرتا
مولفه های پيامبری زرتشت! .pdf
988.7K
✅مقاله
📝اعتبار سنجی مولفه های پيامبری زرتشت از نگاه کلام اسلامی
🔹خلاصه
🔻در این مقاله از دیدگاه کلام اسلامی به مولفه های پيامبری زرتشت پرداخته و نشان داده می شود زرتشت پیامبر نیست
هچنین بنگرید به واکاوی ادعای نبوت زرتشت
✅ @Anti_Archaism | گروه پژوهشی آرتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
☑️ ما هم بلدیم...! ☺️
🔶 دم از کوروش و زرتشت و... میزد و میگفت: برخی مسئولین نظام عملکرد بدی داشتند پس من حق دارم به اسلام اهانت کنم!
☑️ گفتم: خیلی از باستانگراها و مدعیان آریایی از لحاظ اخلاقی و اجتماعی و سیاسی، عملکرد بدی دارند پس ما هم حق داریم به کوروش و زرتشت فحش بدیم (؟!)
🎙 ادمین @n_bastan
✅ @Anti_Archaism | گروه پژوهشی آرتا
✅دکتر کزازی:فردوسی شیعه است
🔻دکتر کزازی در شرح ابیات شاهنامه می نویسد:
"در این بیتها فردوسی چونان دوستار خاندان و باورمندی استوار و پرشور به
آیین شیعی،آوا برافراشته است و بی هیچ بیم و باک در جهانی دشمنکام و کین توز،از مهر علی سخن گفته است"
🔻ایشان ابیات تعریف از۳ خلیفه دیگر را الحاقی بیان می کند:
"در میان بیتهای۹۵و۹۸در پاره ای از برنوشته ها،بیتهایی در ستایش سه خلیفه نخستین آورده شده است که بیتهایی اند خام وسست و پاره ای نیز به یکبارگی،بی اندام وناتندرست بیتهایی که به هیچ روی با دیگر بیتهای شاهنامه همسنگ وهمساز نمیتوانند بود و سخن سخته وستوار فردوسی را نمی توانندسزید وبرازید.
ناسازی این بیتها با بیتهای پیشین و پسینشان آنچنان است که اگر این بیتها را بستریم بدان سان که در این متن ویراسته دیده می آید نه تنها گزند و زیانی به سخن نمیرسد بافتار آن در هم تنیده تر خواهد شد وساختارش سنجیده تر و ستوارتر.
برهانی دیگر در برافزودگی(الحاقی بودن)این بیتهاکیش فردوسی است. بزرگمرد توس چونان دوستار پرشور خاندان ،نمی تواند مولا علی را که درود خدا بر او باد!با آن سه تن دیگر در یک تراز و ترازو بنهد"
📝نامه باستان،جلد ۱،ص۲۴۳الی۲۴۹
گروه پژوهشی آرتا
✅دکتر کزازی:فردوسی شیعه است 🔻دکتر کزازی در شرح ابیات شاهنامه می نویسد: "در این بیتها فردوسی چونان
⭕️ حکیم فردوسی مسلمان و شیعه است(۲)
🔹استاد جلال خالقی مطلق ادیب،پژوهشگر و شاهنامه پژوه نامدار ایرانی در بحثی که به معرفی ابیات الحاقی شاهنامه پرداخته، با اشاره به اینکه بیت های مدح خلفای سه گانه در سه نسخه ی مهم قاهره(۷۴۱) لندن(۸۹۱) و استانبول(۹۰۳) وجود ندارند مینویسد:
"نخستین دستبرد بزرگی که خیلی زود در متن شاهنامه زده اند، در همان دیباچه ی کتاب است در قطعه ای که شاعر در ستایش مذهب خود گفته است و چون شاعر، #شیعی_مذهب و در عصری که در ایران پیروان تشیع در اقلیت محض بوده اند، در بیان عقیده ی خود سخت بی پروا بوده،از این روخوانندگان سنی که عقیده ی مذهبی شاعر را توهینی به مذهب خود دانسته اند،بیت هایی در ستایش ابوبکر و عمر و عثمان درون متن کرده اند...
📚 معرفی قطعات الحاقی شاهنامه، فصلنامه ی ایران نامه، ش ۹، ص ۲۸ و ۳۱
✅@Anti_Archaism |گروه پژوهشی آرتا
گروه پژوهشی آرتا
⭕️ حکیم فردوسی مسلمان و شیعه است(۲) 🔹استاد جلال خالقی مطلق ادیب،پژوهشگر و شاهنامه پژوه نامدار ایران
⭕️ حکیم فردوسی مسلمان و شیعه است(۳)
🔹پروفسور ادوارد براون ایرانشناس و خاورشناس پرآوازه بریتانیایی مینویسد:
در یکی از ادوار بعد شاید در اواخر قرن یازدهم میلادی بتدریج غزالی و دیگران تصوف را کم و بیش در قالب یک روش فلسفی ریختندوتا حد معتنابهی به #تسنن پیوستند.
این نکته قابل توجه است که از
قدما سنائی و عطار و جلال الدین رومی بزرگترین عرفای سخنور ایران هر سه از #اهل_سنت و جماعت بوده اند،و اشعار شان مشحون است از نعت ابوبکر و عمر و از دشمنان آشکار معتزله و فلاسفه بشمار میروند وحال آنکه تصوف در متقدمین از شعراء #شیعه ایران مانند👈فردوسی👉و ناصرخسرو که از اسمعیلیان است تأثیر چندان نداشته است.
📚تاریخ ادبی ایران،جلد اول صفحه638
✅@Anti_Archaism |گروه پژوهشی آرتا
گروه پژوهشی آرتا
⭕️ حکیم فردوسی مسلمان و شیعه است(۳) 🔹پروفسور ادوارد براون ایرانشناس و خاورشناس پرآوازه بریتانیایی م
⭕️حکیم فردوسی مسلمان و شیعه است(4)
هانری ماسه خاورشناس،ایران شناس و محقق فرانسوی با تایید اصلی بودن ابیات مدح پیامبر اکرم و امام علی(ع) پیرامون عقیده و مذهب فردوسی مینویسد:
مذهب #شیعه سالیان دراز بود که در طوس جایگزین شده بود... فردوسی پنهان نمی داشت که به این مذهب مخالف وابسته است چنانکه در مقدمه ی شاهنامه علاقه ی خود را به خاندان #علی (ع) ابراز می دارد و خاک پای این خلیفه ی شهید را توتیای چشم می داند، جایی که می گوید:
🌺منم بنده ی اهل بیت نبی
🌺ستاینده ی خاک پای وصی
📚فردوسی و حماسه ی ملی، ترجمه ی مهدی روشن ضمیر، چ۱۳۵۰، ص ۹۸
✅@Anti_Archaism |گروه پژوهشی آرتا