🔻جورج سارتن در کتاب خودش ( مقدمه ای بر تاریخ علم) در مورد ابن سینا می گوید؛
🔴جامع العلوم ، فیلسوف ،طبیب ،ریاضی دان ،منجم ،پر آوازه ترین دانشمند اسلام و یکی از مشهورترین دانشمندان همه ملت ها ،کشورها ،اعصار،کسی که می توان گفت ،فکرش مظهر اوج فلسفه قرون وسطی است.
آثار مهم طبی او عبارت است از قانون و رساله ای در ادویه قلبیه.
قانون فی الطب دایرة المعارف طبی عظیمی است ،که همه معارف قدیمی و اسلامی را گرد آورده .
ابن سینا که از بسیاری جهات شبیه جالینوس بود،تاحدی طبقه بندی جالینوس را تعالی بخشید.
قانون بخاطر کمال صوری ،ارزش ذاتی اش ،الحاوی رازی ،الملکی علی بن عباس ،وحتی آثار جالینوس را تحت الشعاع قرار داد و تا شش قرن در رأس قرار گرفت.
#دانشمندان_اسلامی
#ابن_سینا
✅ @anti_archaism
🔻استفاده شاپور از اسرای رومی ،بعنوان مهندس و متخصص ومعمار
وی نزدیک الرها فتحی عظیم کرد،وامپراتور والریانوس را با هفتاد هزار لژیونر رومی اسیر گرفت و آنان را به ایران رهسپار کرد.
این عده در شهر هایی که خود آنان طبق طرح اردوگاههای نظامی رومی بنا کردند،استقرار یافتند.
ایشان به عنوان متخصص ، معمار مهندس و اهل فن در تحقق دادن کارهای عظیم عام المنفعه مخصوصا بنای پل ها،سدها و طرق ( راه ها) به ایرانیان مساعدت کردندو از خدمات آنان ایالت پر ثروت خوزستان فواید بسیار برگرفت.
ایران از آغاز تا اسلام ص ۳۵۰
رومن گیرشمن
#ساسانیان
#زرتشتیان
✅ @Anti_Archaism
➖➖➖➖➖➖➖➖
🆔کانال ما در سروش:
https://sapp.ir/anti_archaism
🆔کانال ما در ایتا:
https://eitaa.com/anti_archaism
🔻روایات داراب هرمزدیار،کتابی مهم و مورد احترام نزد زرتشتیان است، این کتاب حاصل پرسش های پارسیان(زرتشتیان هند) در عصر صفوی است، داراب هرمزد یار موبد بزرگ زرتشتی از خانواده بزرگ زرتشتی و مرجع پاسخگویی به زرتشتیان هند بود. در این کتاب چنین می خوانیم :
"کستی (کشتی) داشتن،بر مرد و زن فریضه است.
بر روزگار پیشین ،اگر کسی پانزده ساله تمام میشد،کستی نمی داشت او را #سنگسار می کردند.
نان و آب بر وی حرام است."
#ارتداد
#اختیار
روایات داراب هرمزد یارد( نسخه خطی)
ص ۲۵
✅ @Anti_Archaism
➖➖➖➖➖➖➖➖➖
🆔کانال ما در سروش:
https://sapp.ir/anti_archaism
🆔کانال ما در ایتا:
https://eitaa.com/anti_archaism
🔻 اوضاع دینی و معیشت مردم در زمان ساسانیان
👤 از زبان رومن گیرشمن،تاریخدان و باستان شناس برجسته
"علت علاقه مردم به ادیان بزرگ مبتنی بر توحید در قرون اول تاریخ مسیحی ،
تعدیاتی بود که به توده های مردم در #شاهنشاهی_ساسانی و امپراتوری روم وارد میامد.
آنان در دوره یونانیت آزادانه به کار می پرداختند و مزد می گرفتند،اما در این دوره به جای آن ، #بردگی سنگینی حکفرما بود که ذوق کار کردن را در مردم میکشت.
همه این اوضاع ،اقتصادی و اجتماعی ،در سطح کره زمین باعث توسعه مسیحیت_
که به آرزوهای جامعه بدبخت بشری جواب مساعد میداد_میگردید.
مغرب برای قبول آن آماده بود،و سه قرن بعد هم مشرق برای قبول #اسلام به جای دین #زرتشتی _ که به صورت مقرراتی بسیار سخت و دور از آلام بشری در آمده بود،آماده گردید."
ایران از آغاز تا اسلام ص ۴۲۸ و۴۲۹
رومن گیرشمن
✅ @Anti_Archaism
➖➖➖➖➖➖➖➖➖
🆔کانال ما در سروش:
https://sapp.ir/anti_archaism
🆔کانال ما در ایتا:
https://eitaa.com/anti_archaism
پروپاگاندا به سبک کوروش!/بررسی اسناد تبلیغی کوروش به قلم دکتر داندمایف
#داندامايف (M. A. Dandamayev) از بزرگترين ايرانشناسان و باستانشناسان حال حاضر جهان است كه مسلط به زبانهای پارسی باستان و اكدی است.
📮سند از زندگينامه و رزومه علمی ايشان كه از معتبرترين شخصيت های ايران شناس در محافل آكادميك جهان است :
Dandamayev, Russian Academy of Sciences. Retrieved 2012-11-24.
ایشان در کتاب خود بنام "تاریخ سیاسی هخامنشی" اسناد پیرامون کوروش در بابل را بصورت تخصصی بررسی میکند:
🔻 باید در نظر داشت که تقریبا تمام متونی که از #کوروش ستایش می کنندجنبه تبلیغی دارندو لازم است که بادقتی خاص مورد پژوهش قرار گیرند.
زیرا آنها توسط کاهنان بابلی نوشته شده اند آن هم به هنگامی که کشورشان به دست ایرانیان تسخیر شده بود. نوشتن آنها هم به فرمان شاه جدید یا یکی از زیر دستانش صورت گرفته است.
بعلاوه این متون بسیار زودتر از کتیبه های بابلی آشوربانی پال نوشته شده اند.
روایات هرودوت درباره سقوط بابل و نیز اشارات بروسوس ،بنا به دلایلی ما را به فکر می اندازد ،که با قبول تمام مطالب نوشته شده در کتیبه ها که توسط کاهنان بابلی تنظیم شده اند،نکند که خود ماهم اسیر و قربانی تبلیغات کوروش شده باشیم.
نابونیدوس در کتیبه های خود نوشته است که در دوران سلطنت وی ،بابل در رفاه بودو دشمنانش از میان رفتند.
در حدود چهار هزار سند قانونی و اقتصادی از زمان نابونیدوس وجود دارد که نشان می دهند وضع اقتصاد کشور رضایت بخش بوده است . طبق کتیبه ای از نابونیدوس ،پس از بروز یک خشکسالی ،سین به خدایی به نام «ادد» دستور داد و باران ببارد ،
باران بارید ،راحت و آسایش پدید آمدبه طوری که ۲۳۴ کا جو و ۲۷۰ کا خرما ، یک شِکِل نقره ارزش داشت که تقریبا یک سوم بهای معمولی این اجناس بوده است .🔺
☑️تاریخ سیاسی هخامنشی،صفحه ۷۳
#پروپاگاندا #تبلیغات_سیاسی
#تحریف_تاریخ
✅ @Anti_Archaism
➖➖➖➖➖➖➖➖➖
🆔کانال ما در سروش:
https://sapp.ir/anti_archaism
🆔کانال ما در ایتا:
https://eitaa.com/anti_archaism
🐸روز قورباغه کُشون زرتشتی ها!
🔻ژان باتیست تاوِرنیه،جهانگرد و بازرگان معروف فرانسوی است که در عصر صفوی، مشاهدات عینی خود را از زرتشتیان مکتوب کرد.
وی در سفرنامه خود در مورد روز کشتار قورباغه ها بدست زرتشتیان چنین مینویسد:
"یک روز هم در سال همه زنان هر شهر و ده به صورت دسته جمعی برای کشتن همه قورباغه ها می روند که بتوانند در دشت و صحرا بیابند این حکم پیامبر آنهاست،زیرا روزی از دست قورباغه ها ناراحت شده بوده است"
#زرتشتیان #محیط_زیست
#حقوق_حیوانات
✅ @Anti_Archaism
🔻نحوه رفتار کرتیر (روحانی بزرگ زرتشتی ) با پیروان سایر ادیان
"درکتیبه کعبه زرتشت آمده که کرتیر مسئولیت سرکوبی جوامع غیرزرتشتی(یهودیان، بوداییان، برهمنان ومسیحیان نسطوری) راداشته است تابتوانداصول اصلی دین زرتشتی وانضباط ونظم روحانیت آن رابرقرارسازد(بدعتگزاران اهلوموگ که درسرزمین مغان هستندنبایدخدشه ای به دین مزدایی وخدمت به ایزدان واردسازند ازاین روآنها راگوشمالی کردم وسرجای خودشان نشاندم.) کرتیربااین تمهیدات توانسته بنیادهای سلطنتی رابرای حفظ روحانیان زرتشتی وآتش مقدس برپاکند"
☑️ایران باستان/(رومان گیرشمن/کایلریانگ/بیوار/پی یرآمیه/استروناخ) /صفحه 103
گروه پژوهشی آرتا
https://eitaa.com/joinchat/2525560832C7caee8d264
📌نظر علمای شیعه در مورد تفاوت داشتن زرتشت از مجوس
📚آیت الله نوری همدانی
🔻این مرجع عالیقدر در درس خارج خود به نکته ظریفی اشاره می کند مبنی بر این که :
"مجوسی غیر از زرتشتی است"
http://www.eshia.ir/Feqh/Archive/text/noori/feqh/97/971016/%D8%B2%D8%B1%D8%AA%D8%B4%D8%AA
📚آیت الله جوادی آملی
جريان مجوس غير از جريان زرتشت است ممكن است زرتشت شناختهشده نباشد تاريخ ولادت آنها, شخصيت او مشخص نباشد برخي او را نبيّ بدانند برخي او را مُتنبّي بدانند اما مجوس يك نِحله ي پذيرفته شده ي اهل كتاب است... بين عنوان مجوس و بين شخص زرتشت بايد فرق گذاشت (يك), و درباره ي زرتشت هم بايد بحث كرد كه آيازرتشت يك نفر بود يا چند نفر, گاهي عنوان براي يك صاحبْ سِمت است... بنابراين دو مطلب بايد روشن بشود يكي اينكه مجوس غير از عنوان زرتشت است كه اگر در احتجاج مرحوم طبرسي و مانند آن درباره ي شخص زرتشت آمده كه او مُتنبّي است نه نبيّ
دوم اينكه آيا زرتشت يك شخص معيّن است يا عنواني است براي رهبران مذهبي آن عصر ايران.
http://www.eshia.ir/Feqh/Archive/text/javadi/tafsir/89/891126/%D8%B2%D8%B1%D8%AA%D8%B4%D8%AA
📚همچنین استاد جمال الدین حاجی محمد در درس خارج بعد از توضیحات کافی چنین می نویسد:
"" زردشتیان مجوسی نیستند""
http://www.eshia.ir/Feqh/Archive/text/jamal/ayat/92/930116/%D9%85%D8%AC%D9%88%D8%B3
محقق:#شادفر
✅ @Anti_Archaism
🔻 خیانت زرتشتیان به ایران به روایت پروفسور ادوارد براون(خاورشناس و ایران شناس مشهوربریتانیایی) بهترین سردران دشمن،زرتشتی بودند :
"سنه 1772بامحاصره ثانویه و فتح کرمان بدست میرمحمود شروع شد . واقعه معتنابهی که مربوط باین قضیه میشود این است که عده ایی از زردشتیان بامير محمود همراه و متحد شدند اینها بقایای معدوده ایرانیان قدیم هستند که هنوز هم در دین زردشت پایدارند و بیشتر در یزد و کرمان خاصه نواحی رفسنجان که کرسی آن بهرام آباد است مسکن دارند."
#خائن #شعاروطن_پرستی
✅ @Anti_Archaism
گروه پژوهشی آرتا
🔻 خیانت زرتشتیان به ایران به روایت پروفسور ادوارد براون(خاورشناس و ایران شناس مشهوربریتانیایی) بهتری
وطن دوستی زرتشتیان: از شعار تا عمل!
به قلم محمد پورعلی
پیش از هرچیز باید اعلام کنم که مطالعه مطلب ذیل شاید موجب رنجش خاطر عده ایی از زرتشتیان شود اما نیت نقل تاریخ و جلوگیری از واژگون جلوه دادن حقایق،امید است خواننده متوجه قصد نگارنده که همانا بیان حقایق تاریخی است شود.
پای سخن زرتشتیان که بنشینیم مدام صحبت از عشق به وطن خواهند کرد و جوری نشان خواهند داد که حاضرند جان خود را برای میهن فدا کنند اما وقتی تاریخ را مرور کنیم داستان جالب میشود زرتشتیان در مواقعی که باید برای وطن جان فشانی کنند میدان را ترک کرده،فرار میکنند و حتی با دشمن ایران نیز همپیمان شده و علیه کشورشان عمل می کنند!
خیانت زرتشتیان به ایران در زمان حمله محمود افغان به ایران را تاریخ فراموش نخواهد کرد!
شاید اگر زرتشتیان نبودند هیچگاه محمود هوتگی مشهور به محمود افغان نمیتوانست ایران را فتح کند. او یورش خود را به کرمان در سال ۱۱۳۴ هجری قمری آغاز کرد، زرتشتیان کرمان از این فرصت سو استفاده کرده با محمود افغان همپیمان شدند و راه را برای فتح پایتخت برای افغان ها باز کردند.
🔍در تاریخ ثبت شده است که سرداران بزرگ سپاه محمود افغان زرتشتی ها بودند، از بزرگترین این سردار ها میتوان به "نصرالله گور" یا گبر اشاره کرد که فردی زرتشتی بود.
نصرالله گور که سمت سرداری سربازان زرتشتی در سپاه محمود افغان را بر عهده داشت، نقش مهمی در تسخیر شیراز داشت و البته در همین جنگ شیراز بود که کشته شد.
محمود افغان هم به پاس خیانت این زرتشتی به ایران و ایرانیان بر قبر او دو هیربد استخدام کرد تا آتش برافروزند...
منابع:
سفرنامه کروسینسکی،یوداش تادیوش کروسینسکی
انقلاب ایران،هانوی،صفحه۹۹ و ۱۸۶
تاریخ ادبیات ایران،پرفسورادواردبراون،جلد۴،صفحه۱۲۰
✅ @Anti_Archaism
🔘بررسی دلایل مهاجرت زرتشتیان به هند
به قلم جناب غیاث آبادی
🔻متداول است که گفته میشود بهدینان (که از زمان ناصرالدین شاه نام خود را زرتشتی نهادهاند) در ۱۴۰۰ سال پیش و پس از سقوط سلسله ساسانی برای پاسداشت دین و آیین خود به هند کوچیدند. چنین ادعایی عمدتاً متکی به کتاب منظوم «قصه سَنجان» است. اما این کتاب نیز یکی دیگر از کتابهایی است که زرتشتیان هند جعل کردهاند. این اشعار را بهمن پسر کیقباد در سال ۱۶۰۱ میلادی سروده و به دوران گذشته منسوب کرده است.
زرتشتیان در سال ۱۱۳۴ هجری قمری (۱۷۲۲ میلادی) با قوای محمود بن میر ویس افغان متحد گشتند و به او در تسخیر شهرهای شیراز و اصفهان که پایتخت ایران بود، کمک نمودند. شکست بعدی محمود افغان موجب بدنامی زرتشتیان و ضرر و زیان به تجار زرتشتی شد. این تجار سپس تصمیم میگیرند برای رونق بخشیدن به کسب و کار خویش راهی هندوستان شوند. موج مهاجرت زرتشتیان به هند در سال ۱۱۵۴ هجری قمری (۱۷۴۱ میلادی) با مهاجرت سیاوش بن دینیار کرمانی آغاز شد و بزودی تجار دیگری نیز بدو پیوستند. آنانی که نرفتند و در ایران ماندند، بعدها دست همکاری با آغامحمدخان قاجار دادند تا بتواند لطفعلیخان- دلاور زند- را دستگیر و کور کند و به سلسله زندیه پایان بخشد. به پاس این همکاری که بخصوص با مساعدت یکی از زرتشتیان به نام ملاگشتاسپ کرمانی صورت پذیرفت، زرتشتیان دارای جایگاه و مرتبه خوبی در حکومت قاجار گردیدند.
اما پیش از این و در عصر صفوی نیز تعداد اندکی از تجار و موبدان زرتشتی برای مقاصد تجاری یا برای تأسیس فرقههای جدید زرتشتی به هند کوچیده بودند. آنان از جمله عبارت بودند از: سعدالمراء بن مرزبانشاه، نوشیروان بن مهربان و موبد آذرکیوان. آذرکیوان همان موبدی است که دست به ساختن و جعل لغات و نامهها و کتابهای مجعول (همچون کتاب «دساتیر») زد و آنها را به عصر باستان نسبت داد.
آنان که در حدود ۱۴۰۰ تا ۱۶۰۰ سال پیش به هند کوچیدند، نه زرتشتیان، که از طنز روزگار قربانیان سختگیریهای دینی و سیاسی زرتشتی بودند. دانشمندان و کسانی همچون «ورازمهر سیستانی» و دیگر پیروان میترا و زروان که از فشارهای دین و حکومت ساسانی در رنج بودند و میهن را به ناچار به سوی هند ترک کردند.
اینکه تصور شود حمله اعراب بلافاصله موجب بسط و نفوذ اختیاری یا اجباری اسلام در سراسر ایران شد و نابودی فوری ادیان گذشته را رقم زد، تصوری نادرست اما عامیانه و متداول است. برای پی بردن به میزان نفوذ و قدرت زرتشتیان حتی در قرن ششم هجری، گزارشهای اصطخری در کتاب مسالک و ممالک تا حد زیادی روشنگر است. او آورده که در ولایت فارس اکثریت مردم گبر (زرتشتی) هستند (صفحه ۱۲۱) و افزوده است: «هیچ ناحیتی و روستایی نیست که نه در او آتشگاهی هست» (صفحه ۹۷ و ۱۰۶).
جعلیات زرتشتی که قبلاً کمرنگتر بود، از اواخر زمان ناصرالدین شاه قاجار و از آغاز فعالیت یکی از زرتشتیان به نام اردشیر ریپورتر که برای انگلستان جاسوسی میکرد، رو به فزونی گذاشت.
نگارنده تاکنون به هیچگونه سند و منبع تاریخی که پیش از تاریخهای یاد شده بالا باشد و دلالت بر مهاجرت زرتشتیان به هند بکند، مواجه نشده است و امیدوار است کسانی که احیاناً چنین منبعی را میشناسند از روی لطف اطلاع دهند.
برای آگاهی بیشتر بنگرید به: اصطخری، ابواسحق ابراهیم، مسالک و ممالک، به اهتمام ایرج افشار، چاپ سوم، تهران، ۱۳۶۸؛ حصوری، علی، آخرین شاه، تهران، ۱۳۷۱؛ شهمردان، رشید، تاریخ زرتشتیان پس از ساسانیان، تهران، ۱۳۶۰، صفحه ۲۲۰ تا ۲۴۱.
✅ @Anti_Archaism