eitaa logo
صفرتاصدعربی l بیات
8.1هزار دنبال‌کننده
1.7هزار عکس
226 ویدیو
7 فایل
‌﷽ 🔹محمدهادی بیات ✍🏻 نویســنده و پژوهشگر 👨🏻‍🎓 کارشناس قرآن و حدیث 🧑🏻‍🏫 مــدرّس‌ ادبیات عربی 😎 صِفر تا صَد قواعد عربی✌️ 🎬 آموزشها: eitaa.com/Arabi0_100/286 📚 کتابها: eitaa.com/Arabi0_100/7685 ⭐️ رضایت: @Rezayat0_100 👤 پشتیبان: @Admin0_100
مشاهده در ایتا
دانلود
9 نقطۀ مقابل «المعجم الوســـــیط»، کتابِ « فی اللغة» هست که استفاده ازش رو اصلا توصیه نمی کنیم ❌ این هم به زبان فارسی شده و به دلیل خصوصیّاتی مثل اختصار، نظــــــــــمِ داخلی، استفاده از تصــاویر، ذکر اصطلاحــاتِ مربوط به علوم و... شهرت زیادی پیدا کـــرده؛ اما... .
10 امّا: چون این کتاب توسط یک کشیش نوشته شده و مســـــــــــــیحی بودن مؤلّف، در محتوای کتاب بی تأثیر نبوده😯 پس اگه به این کتاب مراجـــــــــــعه کردین، باید حواستون باشه تا تحت تاثیر عقاید مؤلف قرار نگیرید 😰 تا در فهم مفاهـیم دچار التقاط نشین😦 .
11 ☑️ بذارید یه مثال بزنم👇 📌 در و : زهد در اسلام یعنی بی رغبتی به دنــــیا. جوهری؛ عالِم لغوی مسلمان مینویسه: «الزُّهْدُ: خلافُ الرَّغبةِ »؛ ابن ســیّده هم می نویسه: «الزُّهْدُ فى الدّيـــــــن خاصَّةً: ضدُّ الحِرْص على الدُّنيا»🌱 اما «لوئیس معلوف» در المنجد، زهد رو مطابق با تعالیم مــــعنا کرده و مینویسه: «زَهَدَ: تَـــــــــــرَكَ الدُّنْيا لِلتَّخَلّي لِلْعِبادَةِ»؛ یعنی زهد به مــعنای ترک امور دنیا برای پرداختن به عبـــــــادت است😳 📚 ر.ک: الصحاح؛ المحکم و المحیط؛ المنجد .
12 پس طبق تعالیم زاهد یعنی شخصی که زراعت و صنعت و امــــــور زندگی اش رو رها کرده تا عبادت کنه در حالیکه به هــــیچ عنوان چنین چیزی رو زهد نمی دونه❌ زهد یعنی: در متن زندگی و در عیــن برخورداری از نعمت های مادّی، به دنیا دل نبندی! ✅ و اتفاقا اینه که سخته و مبارزه با نفس میخواد! پس اگه کسی صرفا به مراجعه به المنجد اکتفا کنه، نمی تونه فهم درستی از قرآن و روایات داشتـه باشه و مشترکات بین اسلام و مسیحیت رو طبق تعالیم ترجمه میکنه🙁 .
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
13 💬 ❸➊ 📌 در آثارشون به این نکته اشاره داشتن و میگن: «بعضى خيال میکنند كه فلسفه زهد اين است كه كار دين از كارهايى از قبيل تجارت و زراعــت و صنعت جداست و هركدام از آنها به دنــــــيايى جداگانه تعلّق دارد. كار دين عبادت است و كار دنيا كسب و تجــارت و زراعت و صنعت و مديريت و امــــــثال اينها، و زهد يعنى رو آوردن از كار به كــار ‏. زهد را به همين مفـــــــهومى كه عرض كردم معنى كرده است كه درســــــــــــــت مفهوم است». 📚مجموعه آثار، ج‏25، ص463 🎯 صفر تا صد ادبیّات عربی: 📱@Arabi0_100
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
14 💬 ❹➊ 🔻تیر خلاص رو در این باره، استاد زدن. ایشون در مذّمت و تشــــــویق به استفاده از اینــــــــــــطور نوشتن👇 «اینجانب بارها دوســـــتان خود را از مراجعه به بر حذر داشـــــته و در عوض آنها را در مراجعه به تشــــویق و ترغیب نمودم ✅ جای بسی تأسّف است که اساتیــــــــــد درس خارج نیز به المنجد اسـتنــاد میکنند و برخی از شارحان فقه نیز در کتب فقه به آن استناد نموده اند. در المعـــــــــجم الوسیط به آیات قرآن و حدیث رسول خدا استناد شده است و از تفسیر به دَوْر خالی است»🌱 📚 واژه شناخت قرآن، ص21-22 🎯 صفر تا صد ادبیّات عربی: 📱@Arabi0_100
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
15 😉اینم بگم و بحث امروز رو تموم کنم: هم خلاصه ای از المنجد هست که همراه با اضافاتی از واژگـــــــــان جدید در یک جلد به چاپ رسیده و توسط مرحوم محمّد بندرریگی به فارســــــــــــــــی شده است. 🌀ان شـــاء الله این بحث ، ادامه دارد... .
16 ✅ اینکه: 1️⃣ برای شروع کار لغوی، از کتب عربی ـ فارسـی باید استفاده کرد و کم کم به سراغ کتب تک زبانه (عربی) رفت. 2️⃣ بهترین کتاب هم هست. امّا اینکه چطور میشه به این کتب مراجعه کرد و از اونا استفاده کرد، بهش می پردازیم... یاعلی✋ 🎯 صفر تا صد ادبیّات عربی: 📱@Arabi0_100
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
. سلام رفقا، خوبیـــن؟ خوشین؟ ان شاء الله که باشین😉 .
صفرتاصدعربی l بیات
...«««( ﷽ )»»»... 🌱 #مشاوره ❻ ⁉️از کار با کتب #لغت هیچی نمیدونم؛ چطور می تونم به این کتب مراجعه کنم
. خب، داشتیم در مورد این دوستمون صــحبت می کردیم، که میدونم ســـــؤال خیلیای دیگه هم هست و متأسفانه حتّی در مـــراکز علـــــمی هم چندان بهش پرداخـته نمیــشه؛ چه برسه به های آموزشی! .
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
1 گفتیم برای مراجعه و اســتفاده از کتب ، یه آشنایی اجمالی با مباحث علم لازمه. امّا امروز میخوام دو تا لغت بهتون معرّفی کنم، که شــــــــــما اگه اطلاعات صرفیتون زیر صِـــــــــفر هم باشه، بتونید به راحــــــــــــــتی به این کتب مراجعه کنید، و معــــنای لغتی که دنبالش هستین رو پیدا کنیــــد. چی از این بهتر؟😃 پس همراهم باش... .
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
2 ☑️ ❷ 📙 کتاب اوّل، لغت نامۀ «» هست. نوشتۀ جبران مســــــــــعود و رضا انزابی نژاد. تفاوت «الــــــــرائد» با سایر لغتنامه ها در ترتیب واژگانه. یعنی کلمات رو بر اساس حرفِ اوّل کلمه ـ نه ریشه ـ مرتّـــب کرده؛ برای مثال واژۀ «تغابُن» رو در حرف «تاء» آورده، در حالیکه در سایر فرهنگ ها این کلمه ذیل حرف «غ» (از ریشۀ غبــــــــــــن) اومده. 🎯 صفر تا صد ادبیّات عربی: 📱@Arabi0_100
صفرتاصدعربی l بیات
2 ☑️ #پیشنهاد ❷ 📙 کتاب اوّل، لغت نامۀ «#الرّائد» هست. نوشتۀ جبران مســــــــــعود و #ترجمه رضا ان
3 پس اگه شما توانایی تشــــــخیص ریشۀ کلمه و حروف اصـــــــلی و زائد رو ندارید، فقط کافیه به حرف اوّل کلــــــــــــــمه نگاه کنید و در فرهنگ لغت ذیل همون حرف دنبال واژۀ مدّ نظر بگردین. به هــــــــمین راحــــتی 😄 .
صفرتاصدعربی l بیات
2 ☑️ #پیشنهاد ❷ 📙 کتاب اوّل، لغت نامۀ «#الرّائد» هست. نوشتۀ جبران مســــــــــعود و #ترجمه رضا ان
4 ✅ در مقدّمه این کتاب اومده 👇 ...ضرورت جدّیِ موضوع وقتی دانســـــــــته خواهد شد که از خود بپرسیم چند درصـــد عرب زبانان و ایرانیان عرب دان میـــــــدانند که ریشۀ «الإرة: آتشدان» «وأر» و حــــروف اصلی «المَتواة: زیان آور» «ت و ی» است؟ به راستی کم اند دانشجویان رشتۀ ادبی و که بدانند کلمۀ «مُزَّمِّل» اسم فاعل «زمل» است که باب «تَفَــعُّل» رفته و بنا به قاعدۀ ابدال، «ت» باب تفعّــــل به «ز» بدل شده و «ز» در «ز» گردیــــــده و برای احتراز از التقاء دو ساکن، همـــــــــــزۀ وصلی افزوده شده و به صورت «اِزَّمَّـلَ، یَزَّمَّلُ» در آمده و از آن، صفت فاعلیِ «المُـــــــــــــزَّمِّل» ساخته شده😥 و آیا میتوان کسی را به تـــاوان اینکه از این دگرگیسیِ شــــــــــــــاذّ عربی آگاهی ندارد، از دانستن معنی آیۀ «یا أیُّها المُزَّمِّلُ» محروم کرد؟😓 🎯 صفر تا صد ادبیّات عربی: 📱@Arabi0_100
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
. خب ایـــــــــــــــن از اوّل🌱 امّا بریم برای معرّفی کتاب دوّم... .
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
5 ☑️ ❸ 📙 کتاب بعدی، لغتنامۀ تفسیری استاد ابوالفضل بهرامپور هست. این کتاب بر اساس صفحات کریم شــــــــــــــــــماره گذاری شده ✅ مثلا اگه شـــــــما در صفحۀ 275 قرآن، به توضیح لغــــتی احتیاج پیدا کردید، کافیه صفحۀ 275 لغتنامه رو باز کنید و معنای واژۀ مدّ نظرتون رو بخونید. از این راحــــــــــــــــــت تر؟😉 ⚠️ البته، اینطور نیست که تمام واژگـان اون صفحه معنا شده باشن، بلکه مؤلف به کردن لغات و کلیــــــدی هر صفحه، پرداخته. 🎯 صفر تا صد ادبیّات عربی: 📱@Arabi0_100
6 ✅ در مقدّمۀ این کتاب، اومده👇 «دلیل این صفــــحه آرائی این بود که اوّلا مراجعه به های برای عموم آسان شود و جهت اصلی این بوده اســت که یافتن لغت در لغتنامه از طریق ریشه یابی برای خیلی ها مشکل است 🙁 خود بنده وقتی لغت «سِنَة: چُرت، خـوابِ سبک» 😴 را بررسی می کردم، مــــــــدّتی طول کشید تا ریشۀ آنرا که «وَسَن» است پیدا کنم». 🎯 صفر تا صد ادبیّات عربی: 📱@Arabi0_100
صفرتاصدعربی l بیات
5 ☑️ #پیشنهاد ❸ 📙 کتاب بعدی، لغتنامۀ تفسیری استاد ابوالفضل بهرامپور هست. این کتاب بر اساس صفحات #قر
7 ضمنا؛ از جمله خوبی های این ، میشه به اختصار، استفادۀ آسـان، قلمِ روان و بیان تفاوت های بین کـــــــلمات اشاره کرد؛ مانند تفـــــاوت بین «مَدح و حَمد»، «تَســـــبیح و تقدیس»، «تَقَبُّل و قَبُول»، «فِسق و فُجُور»، «مُخـــــلِص و مُخلَص» و... 🌱 .
. خب، برای امروز کافیه دیگه؛ نه؟😉😊 .
8 ✅ اینکه: اگه اطلاعات صرفی چندانی ندارید و مثلا نمی تونید ریشۀ کلمه ای رو تشــــــخیص بدین، می تونید از لغت نامه های الـــرائد یا لغتنامه تفسیری قرآن کریم اســــــتفاده کنید🙂 لغتنامۀ تفسیری، فقط به تریــــــــن لغات قرآنی پرداخته، امّا الرّائد اختصاصی به لغات قرآنی نداره. یاعلی✋ 🎯 صفر تا صد ادبیّات عربی: 📱@Arabi0_100
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
. رفقای عزیزم سلام؛ امیدوارم که هــفتۀ خوبی رو شروع کرده باشین 😀 .