کوهی از هیزم رسید و بی نهایت سرخ شد
محبط وحی الهی از حرارت سرخ شد
مرد سجّاده نشین رکعت به رکعت سرخ شد
صورت شهر مدینه از خجالت سرخ شد
دوزخی ها بی اجازه سمت جنّت آمدند
دور تا دورش مغیره زاده ها حلقه زدند
بی حیاها وحشیانه دست جمعی ریختند
ناگهانی و شبانه دست جمعی ریختند
از در و دیوار خانه دسته جمعی ریختند
با طناب و تازیانه دسته جمعی ریختند
دور دست و گردن آقا طناب انداختند
از سر سجّاده او را با شتاب انداختند
خوب شد چون دختری این بار آسیبی ندید
مادری پشت در و دیوار آسیبی ندید
پهلویی از ضربه ی مسمار آسیبی ندید
سینه ی گنجینة الأسرار آسیبی ندید
خوب شد چون بین آتش مادری دیگر نسوخت
صورتی سیلی نخورد و معجری دیگر نسوخت
دختری جامانده بود از کاروان و نا امید
نیمه شب از ترس بر خار مغیلان می دوید
عدّه ای نامرد و بی احساس او را می زدند
رو به روی نیزه ی عبّاس او را می زدند
#شعر
#روضه
#امام_صادق
@Arshiv_Gholam
"امامت جماعت و وعظ"
💯 از كارهاى مهم در اين ماه براى اهل علم، امامت جماعت و وعظ مى باشد. آنچه به طور اختصار درباره اين دو مى توان گفت اين است كه اگر عالم، قوىّ و مجاهد بوده و از كسانى باشد كه مدّتى با نفس خود جهاد كرده، و در طول جهاد راه هاى پنهان نفوذ شيطان و پوشش هاى هواى نفس را پيدا كرده نبايد امامت جماعت و وعظ را به كلّى رها كند؛ زيرا اين دو، مورد اهتمام شرع است. به خصوص وعظ. زيرا هيچكدام از كارهاى خوب فايده وعظ را نداشته و تمامى اعمال خير نتيجه وعظ است.
⭕️ و سخن گفتن به طور مفصّل در اين مورد و ذكر فوايد آن از عهده اين كتاب خارج است.
🔰 عالم بايد با جدّيت در جهت اخلاص نيّت، و صدق در اخلاص تلاش نمايد؛ زيرا آفات وعظ و امامت نيز خيلى زياد است و كمتر از فضايل و فوايد آن نيست.
🔆 بنابراين پس از مراقبت كامل، اگر انگيزه خود را خالص ديد، اقدام كند. و اگر ديد برعكس است، يا هم براى خدا و هم براى غير اوست يا نفهميد كه مخلص است يا نه، بايد آن را ترك و به تحصيل صدق و اخلاص بپردازد.
💠 و اگر در به دست آوردن صدق در اخلاص راستگو باشد، خداوند به حكم اين آيه "و آنان كه در راه ما تلاش و كوشش كردند، آنان را حتماً به راه خويش هدايت مى كنيم" او را هدايت مى كند.
"مرحوم آیت اللّه میرزا جواد آقای ملکی تبریزی (رحمه اللّه)"
📜المراقبات، فصل دهم، امامت جماعت و وعظ، ص 143
#کتاب
#المراقبات
#آیت_الله_ملکی_تبریزی
@Arshiv_Gholam
"آزمايش و اخلاص در امامت و وعظ"
براى شناخت نيّت خالص در امامت جماعت بايد خود را بيازمايد.
مثلا:
1⃣ خود و ميل خود را به امامت ملاحظه كرده و بنگرد كه آيا به خاطر دوستى مقام و عزّت امامت به آن راغب است يا به خاطر امر خدا و خوشنودى او.
🔸اگر ديد در صورتى كه مأمومين او كم يا كسانى كه از امامت او اطّلاع دارند، كم مى باشند ميل او هم به امامت كمتر است يا ببيند رغبت او به امامت اعيان و اشراف و پادشاهان بيش از رغبت او به امامت ديگران است، بايد بداند قصدش يا خالص براى جاه و مقام است يا مخلوط با آن.
🔹و اگر نفس و شيطانش ميل او را آراسته و به او بگويند: ميل تو به زيادى مأمومين به خاطر زيادى ثواب و از جهت ترويج دين و بزرگداشت شعائر خداوند است، نبايد با اين وسوسه فريب بخورد مگر زمانى كه صدق قصد خود را در به دست آوردن ثواب بيشتر، بررسى نمايد.
2⃣ يا اين كه فرض كن، اگر امامت يك يا دو نفر را كه به جهات مختلفى به رضايت خداوند نزديك تر و پاداش آن، از امامت انبوهى از مردم بيشتر است را داشته باشى، آيا رغبت و ميل تو در اين صورت به اين جماعت كم، بيشتر از جماعت زياد است، يا نه؟
🔸شناخت صدق نيّت در ترويج دين و بزرگداشت شعائر از اين راه نيز ميسر است كه فرض كنى اين مطلب، با امامت شخص ديگرى بيش از امامت تو تحقّق پيدا مى كند. (بخصوص زمانى كه تو نيز به او اقتدا كرده اى) و ببينى آيا رغبت تو به ترويج و بزرگداشت در اين صورت، با زمانى كه تو امام جماعت بودى، تفاوت دارد يا نه؟
🔹و اگر نفس و شيطان باز وسوسه كند كه ميل تو، به ترويج با امامت خودت به اين جهت است كه مى خواهى سعادت اين عبادت نصيب تو شود، نه ديگران؛ زيرا عابدين در اين عبادت با هم مسابقه مى دهند، باز هم تا موقعى كه صدق نيّت را آزمايش ننموده اى از صدق اين نيّت مطمئن نشو.
🔻و امتحان اين نيّت هم به اين ترتيب است كه فرض كنى، اگر به ديگرى اقتدا كنى و اين ترويج و بزرگداشت تحقّق پيدا كند، آيا رغبت تو به اقتدا نمودن بيش از امامت خواهد بود يا خير؟
▪️امر صدق و اخلاص باريك تر از مو و بر بسيارى از عاملين مدّت هاى طولانى پوشيده مانده و با اتّفاق رويدادى ارشاد شده اند.
▫️از بعضى از علماى بزرگ تر نقل شده است كه سى سال در صف اوّل نماز جماعت حاضر مى شد، بعد از سى سال به خاطر مانعى نتوانست به صف اوّل برسد و در صف دوّم ايستاد و گويا از اين كه او را در صف دوّم مى ديدند، خجالت مى كشيد. اين جا بود كه فهميد مواظبت او بر صف اوّل همراه با رياء بوده است. به همين جهت تمام نمازهاى اين مدّت را قضاء كرد.
🔘 برادرم! به اين عالم مجاهد بنگر و در مقام والاى او در تلاش و كوشش تأمّل كن كه چگونه در اين مدّت طولانى هميشه در نماز جماعت در صف اوّل حاضر بود و عهده دار امامت جماعت نشد و آنگاه به خاطر اين شبهه نماز سى سال را قضا كرد. و از اين مطلب به عظمت كار و اهتمام زياد گذشتگان در اخلاص و تلاش پى ببر.
🔺وعظ نيز مانند امامت است. علاوه بر اين كه وعظ نيز خود آفات بسيار دقيقى دارد و اكثر آن از آفات زبان به شمار مى آيد. آفاتى كه بزرگان نتوانسته اند از آن دورى كنند و به همين جهت سكوت را اختيار كرده و آن را مطلقا بهتر از سخن دانسته اند، با اين كه سخن قطعاً بهتر از آن است؛ زيرا تمامى خيرات با سخن گفتن به وجود آمده، و با كلام است كه خير در ميان مردم جارى مى گردد.
"مرحوم آیت اللّه میرزا جواد آقای ملکی تبریزی (رحمه اللّه)"
📜المراقبات، فصل دهم، آزمایش و اخلاص در امامت و وعظ، ص 143 و 144
#کتاب
#المراقبات
#آیت_الله_ملکی_تبریزی
@Arshiv_Gholam
sine zani 14.mp3
7.7M
🎙سیّدنا العطشان حسین جان🎙
"حجّت الإسلام قربانی"
🕯 بخشی از سینه زنی شب چهاردهم ماه رمضان ۱۴۰۱
#صوت
#سینه_زنی
#محمد_قربانی
@Arshiv_Gholam
Abbasi (26).mp3
3.33M
🎙مقابله با عرف🎙
💠 وظیفه ما در قبال تغییر عرف و آداب و رسوم و به وجود آمدن ارزش های جدید چیست؟
🔴 استاد عبّاسی ولدی
#صوت
#سخنرانی
#ازدواج
#آداب_و_رسوم
#استاد_عباسی_ولدی
@Arshiv_Gholam
Abbasi (27).mp3
2.76M
🎙دخالت اطرافیان🎙
💠 در برابر دخالت خانواده ها و اطرافیان که یکی از مشکلات زندگی مشترک است چه وظیفه ای داریم؟
🔴 استاد عبّاسی ولدی
#صوت
#سخنرانی
#ازدواج
#دخالت_خانواده
#والدین
#زندگی_مشترک
#استاد_عباسی_ولدی
@Arshiv_Gholam
Abbasi (28).mp3
3.01M
🎙تحصیلات🎙
💠 نگاهی به تحصیل و ازدواج
🔴 استاد عبّاسی ولدی
#صوت
#سخنرانی
#ازدواج
#تحصیل_دختران
#استاد_عباسی_ولدی
@Arshiv_Gholam
📿یک ماه مناجات با خدا و توسّل به محضر حضرات آل اللّه (علیهم السّلام)📿
🕯از شنبه ۱۳ فروردین (شب اوّل ماه مبارک رمضان) تا شب عید فطر ۱۴۰۱🕯
1⃣ قرائت قرآن
2⃣ حدیث خوانی
3⃣ مناجات و توسّل
⏳ زمان:
به مدّت ۲ شب (از یکشنبه ۲۸ فروردین و دوشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۱)
ساعت ۲۲
🌐 مکان:
قم، پردیسان، بلوار شهروند، بلوار علمدار، بلوار مسلم، خیابان شهید گلی صرمی، کوچه ۱۴، پلاک ۱۰، طبقه ۱، منزل حاج آقا شیرازی.
"خانوادگی"
#اطلاع_رسانی
#روضه_خونگی
#ماه_رمضان
@Arshiv_Gholam
کریم های دو عالم به نام زاده شدند
زبان زدِ همه ی خاص و عام زاده شدند
اگر که ظرف نباشد توقّع مِی نیست
شراب ها همه از فیض جام زاده شدند
چقدر خام شدم تا مرا کمی بپزند
پیاله ها همه از خشت خام زاده شدند
تو امر کردی و تکویناً استجابت شد
و عاشقان تو با یک کلام زاده شدند
جواب دادن تو اشتیاق می آرد
سلام ها ز علیک السّلام زاده شدند
چه خوب شد که محبّان حلال زاده ی عشق
و دشمنان حَسن هم حرام زاده شدند
حسن حسین و یقیناً حسین هم حسن است
نشسته ام که ببینم کدام زاده شدند
همین دو تا پسر فاطمه همان اوّل
امام زاده شدند و امام زاده شدند
چقدر دور و بر تو فرشته ریخته است
بزرگ ها همه با احترام زاده شدند
بساط نوکری ما کنار تو پهن است
از اوّل ایل و تبارم غلام زاده شدند
عجیب نیست به دنبال گنبدت هستیم
کبوتران همه بالای بام زاده شدند
چه بهتر است که بنشینی و سکوت کنی
که از قعود تو صدها قیام زاده شدند
#شعر
#مدح
#امام_حسن
@Arshiv_Gholam
"آداب وعظ و آفات زبان"
⚠️ مجاهد بايد تمام مراتب صدق و اخلاص را كه در مورد امامت گفتيم رعايت نموده، و علاوه بر آن مواظب آفت سخنان نيز باشد كه مبادا دروغى بر خدا بسته يا آنچه كه نمى داند بگويد يا خود ستايى كرده يا كلامى بگويد كه در ضمن آن فضيلتى را براى خود ثابت كند يا مردم را در نادانى بيندازد يا فتنه انگيزى نموده و باعث قتل و تاراج و اسارت و ساير ضررهايى كه ممكن است به مسلمين برسد، بشود يا عقيده اى انحرافى در مردم بوجود آورد _گرچه با اين شكل باشد كه مثلاً شبهات شيطان و جواب آن را بيان كند و شنوندگان از درك جواب عاجز بوده و به اين ترتيب گمراه و كافر شوند_ يا در ترسانيدن يا اميدوار كردن آنقدر زياده روى كند كه شنوندگان مأيوس يا مغرور شوند يا چيزى بگويد كه شنونده غلوّ و زياده روى كند يا او را نسبت به ائمّه و پيامبران بدعقيده نمايد يا بى احترامى، به خصوص به خواصّ، نموده و در مورد گذشتگان بدگويى كرده و به پيامبران و اوصياء و علماء تهمت بزند يا با سخت گيرى به بندگان و گفتن چيزهايى كه مردم نمى توانند انجام دهند، آنان را متنفّر و موجب بيزارى مردم از خير و شرع، عبادات، علوم، پيامبران و خداى متعال گردد يا با نقل كارهاى فاسق ها و اشرار شرّ به پا كند يا بعضى از چاره هاى شرعى ناپسند را به مردم ياد داده يا در منبر بى پرده سخن بگويد، به خصوص در جايى كه زنان او را ديده و صداى او را مى شنوند يا سخنان زشتى بر زبان رانده يا كارهاى قبيحى را انجام دهد؛ زيرا از بعضى از واعظين نقل شده است كه چگونگى استبراء را به طور عملى و از روى لباس، بر منبر آموزش مى دادند و از بعضى از آنان نقل شده است كه با فحش هاى زشتى به افراد گناهكار دشنام مى دادند.
🔺تمام اين موارد از آفات وعظ است كه البته آفات زياد ديگرى نيز غير از آنچه گفتيم دارد...
"مرحوم آیت اللّه میرزا جواد آقای ملکی تبریزی (رحمه اللّه)"
📜المراقبات، فصل دهم، آداب وعظ و آفات زبان، ص 145
#کتاب
#المراقبات
#آیت_الله_ملکی_تبریزی
@Arshiv_Gholam
"آداب وعظ و آفات زبان"
🔺واعظ بايد بعد از رعايت تمام موارد فوق (تكميل مراتب اخلاص و صدق در اخلاص) به اين آيه نيز عمل كند:
"آيا مردم را به نيكى امر مى كنيد در حالى كه خودتان را فراموش كرده ايد"
او بايد اول خود را موعظه نموده و خود را به آن بيارايد، آنگاه با نرمى و مدارا و حكمت، مردم را موعظه نمايد.
🔴 اگر شنوندگان معمولى بودند، بيش از آنكه آنان را اميدوار نمايد، آنان را ترسانيده و انذار دهد و اگر در ميان آنان كسى باشد كه اين مطلب براى او ضرر دارد، بايد از حضور او در جلسه وعظ جلوگيرى نموده يا حال او را در نظر بگيرد.
🔸 از ذكريا (عليه السّلام) نقل شده است كه وقتى يحيى (عليه السّلام) در مجلس وعظ او حاضر مى شد، از آتش، عذاب و انذار نمى گفت.
🔵 برعكس، گاهى شنوندگان غرق در گناهان بوده و بيان روايات اميدوارى به خدا و كرم و بردبارى زيادش ضرر داشته و باعث نابودى آنان مى گردد.
⚫️ خلاصه واعظ بايد مانند پدرى دانا كه در تربيت فرزندان خود در پى اصلاح آنان است، نه زيان رساندن به آنان مصالح و منافع آنان را در نظر گرفته و به حال آنان مفيد باشد.
🔘 و نيز وعظى مؤثّر و مفيد است كه همراه با كار و عمل باشد نه سخن تنها، و گاهى تفاوت عمل واعظ با سخنش باعث جرئت شنونده بر گناهان و بى اعتقاد شدن او به علماء و حتّى به پيامبران مى گردد، به گونه اى كه او را از دين خارج مى كند.
⚪️ حتّى نبايد ثواب هاى زيادى را كه در بعضى از روايات براى عمل كوچكى آمده كه قبول آن براى عقل سخت مى باشد را بگويد مگر اين كه همراه با آن قدرت خدا را بيان و علّت اين مقدار ثواب را براى اين عمل بگويد تا كسى آن را انكار نمايد و بدين ترتيب وعظ او باعث انكار روايات يا انكار اصل ثواب و عقاب نشود؛ به خصوص در زمان ما كه كفّار شكّ و شبهه هاى زيادى ايجاد، و ايرادهاى زيادى از مسلمين عوام مى گيرند، تا آنان را از دين خارج نمايند.
🔹 نمى گوييم أصلاً اين مطالب را بيان نكنند. بلكه منظور اين است كه به همراه ذكر اين گونه موارد، مطالبى بگويند كه عقل به راحتى بتواند آن را بپذيرد...
"مرحوم آیت اللّه میرزا جواد آقای ملکی تبریزی (رحمه اللّه)"
📜المراقبات، فصل دهم، آداب وعظ و آفات زبان، ص 145 و 146
#کتاب
#المراقبات
#آیت_الله_ملکی_تبریزی
@Arshiv_Gholam
"آداب وعظ و آفات زبان"
🔰واعظ بايد شنوندگان خود را بيمارانى كه مبتلا به امراض معنوى مختلفى مى باشد دانسته، خود را طبيب معالج، و سخنان و موعظه هاى خود را داروها و معجون هايى بداند كه مى خواهد آنان را با آن معالجه كند.
💠بنابراين لازم است طبيب در معالجه بيمارها _به خصوص وقتى كه بيماري هاى آنان متفاوت و معالجه آن مشكل باشد_ به طور كامل احتياط كرده و مواظب باشد. به همين جهت بايد بيش از طبيبِ جسم و تن دقّت نمايد؛ زيرا روح مهم تر و بالاتر از جسم است. به همين جهت نابودى آن جاويد و خطر آن بزرگ است.
🔆و براى موفقيت در اين مطلب مى تواند خود و اعمالش را در روز و شب به نگهبانان معصومش (عليهم السّلام)، با در نظر گرفتن اين كه اين روز يا شب در پناه كدام يك از آنان (عليهم السّلام) است تسليم نمايد.
🌐و قبل از وعظ براى اين مطلب به درگاه خداوند دعا نموده و در آغاز وعظ از "بسم اللّه الرّحمن الرّحيم" يارى خواسته و بعد از حمد و ثناى الهى مختصرى دعا نموده و از شيطان و نفس پناه جويد. آنگاه وعظ خود را آغاز و جلو اشتباهات خود را بگيرد. اگر اين كارها را انجام داده و در تسليم امور خود به خداوند و اوليايش راست بگويد قطعاً خداوند او را حفظ مى نمايد، سخن و وعظ او را مفيد و مؤثّر نموده و آن را نور و حكمت مى گرداند.
✅و بايد همّت او محكم نمودن عقيده آنان در بزرگداشت امور دين بوده و دوستى خداوند متعال و پيامبران و اولياء را در دل هاى آنان قرار دهد و از نعمت هاى خداوند متعال و بزرگى او و سختى خشم و شدّت عذابش خيلى بگويد.
⭕️آداب و رفتار شايسته، با خداوند متعال و پيامبران و دوستانش را به شنوندگان آموزش داده و آنان را ترغيب به بى اعتنايى به شكوفه ها، زيبايى و آرايش دنيا نموده و آنان را از آن پرهيز دهد.
☑️از حالات مراقبين و ترس آنان و عبادات و مراقبت هايشان و اشتياق آنان به ديدار خداوند و لطف زياد و كرامت هاى فراوان و بخشش هاى بزرگ خداوند به آنان بسيار بگويد. در خلال سخنانش، با نرمى و مدارا و بيانى ساده و به روش پيامبران، به حقيقت عقايد حقّه اشاره، و با بيانى لطيف و الفاظ معروف دينى كه اهلش با آن مأنوس هستند، اين حقايق را به اذهان نزديك نمايد.
"مرحوم آیت اللّه میرزا جواد آقای ملکی تبریزی (رحمه اللّه)"
📜المراقبات، فصل دهم، آداب وعظ و آفات زبان، ص 147 و 148
#کتاب
#المراقبات
#آیت_الله_ملکی_تبریزی
@Arshiv_Gholam
Abbasi (29).mp3
3.15M
🎙مسائل شخصی🎙
💠 این مسائل از امور شخصی افراد است و به کسی مربوط نیست...
🔴 استاد عبّاسی ولدی
#صوت
#سخنرانی
#ازدواج
#مسئله_شخصی
#استاد_عباسی_ولدی
@Arshiv_Gholam
Abbasi (30).mp3
3M
🎙ازدواج در سنین پایین🎙
💠 توصیه به ازدواج زودهنگام یک جرم است...ازدواج که فقط بلوغ جنسی نمی خواهد...
🔴 استاد عبّاسی ولدی
#صوت
#سخنرانی
#ازدواج
#سن_ازدواج
#بلوغ
#استاد_عباسی_ولدی
@Arshiv_Gholam
Abbasi (31).mp3
1.83M
🎙کفویت تحصیلی🎙
💠 کفویت در میزان تحصیلات برای ازدواج
🔴 استاد عبّاسی ولدی
#صوت
#سخنرانی
#ازدواج
#انتخاب_همسر
#کفویت_تحصیلی
#استاد_عباسی_ولدی
@Arshiv_Gholam
تو را خدا نگذارید تا خدا بپرم
اگر بناست که تا عرش بی شما بپرم
به غیر بام شما هم مگر که بامی هست؟
قرار شد بپرم، خب بگو کجا بپرم؟
بیا و بال و پرم را بچین تا نروم
از این به بعد اجازه نده مرا بپرم
ببین چگونه روی گنبد تو کز کردم
زیاد جا نگرفتم که، پس چرا بپرم؟
در این محلّه عزیزم من آبرو دارم
فقط اجازه بده بی سر و صدا بپرم
حلال باد به پایش دو بال سوخته ام
چقدر شمع سحر گریه کرد تا بپرم
کریم، با تو پریدن به من نمی آید
گدات هستم و بهتر که با گدا بپرم
فقط منم که در این جمع دست و پا گیرم؟
شکسته بالم و حیف است با شما بپرم؟
نه جبرئیل امینم نه فطرسم أمّا
فقط بلد شده ام سمت کربلا بپرم
"علی اکبر لطیفیان"
#شعر
#مناجات
@Arshiv_Gholam
"شب قدر"
🕯 از امور مهم در ماه رمضان شب قدر است. شبى كه از هزار ماه بهتر مى باشد.
📖 رواياتى داريم مبنى بر اين كه از هزار ماه جهاد بهتر، و از سلطنت هزار ماه بهتر، و عبادت آن بهتر از عبادت هزار ماه مى باشد.
🌙 و خلاصه شب شريفى است كه روزى بندگان، اجل هاى آنان و ساير امور مردم از خوب و بد در آن مقدّر مى گردد. شبى كه قرآن در آن نازل شد. شبى كه به نصّ قرآن مبارك است.
☀️ در روايات اهل بيت آمده است:
فرشتگان در شب قدر فرود آمده و در زمين پخش مى شوند، بر مجالس مؤمنين گذشته، بر آنان سلام مى كنند و براى دعاهاى آن ها آمين مى گويند، تا آنگاه كه سپيده دم طلوع كند. و در اين شب دعاى كسى ردّ نمى شود مگر دعاى عاقّ والدين، قطع كننده رحم نزديك، كسى كه شراب بنوشد و كسى كه دشمنى مؤمنى در دلش باشد.
💥 در اقبال از كنز المواقيت از پيامبر (صلّى اللّه عليه و آله و سلّم) روايت شده است كه فرمودند:
موسى عرض كرد: خداى من! نزديك شدن به تو را خواهانم، فرمود: نزديكى من از آن كسى است كه شب قدر بيدار شود. عرض كرد: خداى من رحمت تو را مى خواهم، فرمود: رحمت من از آن كسى است كه در شب قدر به فقيرها رحم كند، عرض كرد: خداى من! جواز عبور از صراط را خواهانم، فرمود: آن براى كسى است كه در شب قدر صدقه اى بدهد، عرض كرد: خداى من! از درختان بهشتى مى خواهم، فرمود: اين مال كسى است كه در شب قدر سبحان اللّه بگويد، عرض كرد: خداى من! تو را مى خواهم، فرمود: رضايت من از آن كسى است كه دو ركعت نماز در شب قدر بخواند.
💎 و از همين كتاب از پيامبر (صلّى اللّه عليه و آله و سلّم) روايت شده است كه فرمودند:
درهاى آسمان ها در شب قدر باز مى شود. بنابراين بنده اى در آن نماز نمى خواند، مگر اينكه خداوند متعال در مقابل هر سجده اى درختى در بهشت براى او مى نويسد كه اگر سواره، صد سال در سايه آن حركت كند به انتهاى سايه اش نمى رسد و در مقابل هر ركعت خانه اى از درّ و ياقوت و زبرجد و مرواريد، و در مقابل هر آيه اى تاجى از تاج هاى بهشت، و در مقابل هر سبحان اللّه گفتن پرنده اى از پرندگان بهشت، و در مقابل هر نشستن درجه اى از درجات بهشت، و در مقابل هر تشهّدى بالا خانه اى از بالا خانه هاى بهشت، و در مقابل هر سلام دادن، لباسى از لباس هاى بهشت براى او مى نويسد. و آنگاه كه سپيده صبح بدمد، خداوند از دختران پستان برآمده مأنوس و كنيزان خوش اخلاق و خدمت كارانى جاويدان، و بهترين پرندگان، و بوهاى خوش، و نعمت هاى خوب و تحفه ها و هدايا و خلعت ها و كرامت ها، و آنچه نفس ميل دارد و ديدگان از آن لذّت مى برد به او عنايت مى فرمايد، و شما در آن جاويد هستيد.
"مرحوم آیت اللّه میرزا جواد آقای ملکی تبریزی (رحمه اللّه)"
📜المراقبات، فصل دهم، شب قدر، ص 148
#کتاب
#المراقبات
#آیت_الله_ملکی_تبریزی
@Arshiv_Gholam
"مراتب شب قدر"
💡از بعضى از روايات برمى آيد كه شب قدر مراتبى دارد. و شب قدرى كه در قرآن آمده است، شب قدرى است كه آخرين مراحل مشيّت الهى در آن صورت گرفته و پس از آن تغيير و تبديلى انجام نمى شود.
♦️و نيز از بعضى روايات برمى آيد كه شب نيمه شعبان و نوزدهم و بيست و يكم و بيست و سوّم ماه رمضان از شب هاى قدر بوده و شب آخر برترين آن هاست كه شب جهنّى ناميده مى شود.
🔷 و همين شب است كه مقدّرات در آن تغيير مى كند. و با احتمال قوى شب بيست و هفتم ماه رمضان نيز از شب هاى قدر است.
🌐 و كسى كه مى خواهد احتياط كند بايد در تمام اين پنج شب اعمال شب قدر را انجام دهد.
🔰 و چون اين قول از لحاظ مضمون و سند برتر از ديگر اقوال بود، به همين جهت ساير اقوال را ذكر نكرديم.
"مرحوم آیت اللّه میرزا جواد آقای ملکی تبریزی (رحمه اللّه)"
📜المراقبات، فصل دهم، مراتب شب قدر، ص 149
#کتاب
#المراقبات
#آیت_الله_ملکی_تبریزی
@Arshiv_Gholam
Abbasi (32).mp3
5.81M
🎙آشنایی🎙
💠 آیا آشنایی پیش از ازدواج بین دختر و پسر در جریان زندگی مشترک مشکلی ایجاد می کند؟
🔴 استاد عبّاسی ولدی
#صوت
#سخنرانی
#ازدواج
#آشنایی_قبل_ازدواج
#استاد_عباسی_ولدی
@Arshiv_Gholam
Abbasi (33).mp3
3.92M
🎙جلسه خواستگاری🎙
💠 چه سئوالاتی و به چه کیفیّتی در جلسه خواستگاری پرسیده شود؟
🔴 استاد عبّاسی ولدی
#صوت
#سخنرانی
#ازدواج
#خواستگاری
#سئوالات
#انتخاب_همسر
#استاد_عباسی_ولدی
@Arshiv_Gholam
monajat 16.mp3
13.32M
🎙مناجات أمیرالمؤمنین (علیه السّلام) در مسجد کوفه🎙
"حجّت الإسلام سروش"
🕯 بخشی از مناجات شب شانزدهم ماه رمضان ۱۴۰۱
#صوت
#مناجات
#علی_سروش
@Arshiv_Gholam
🕯هیئت مکتب العزاء قم🕯
🔰سخنرانی:
شیخ غلامعلي بدرلو
🔰مرثیه خوانی:
با نوای ذاکرین أهلبیت (علیهم السّلام)
⏳زمان:
سه شنبه، ۳۰ فروردین ۱۴۰۱
ساعت ۲۱
🌐مکان:
قم، پارکینگ شرقی حرم مطهّر، جنب مدرسه علمیه الاطهار.
"ویژه برادران"
#اطلاع_رسانی
#ماه_رمضان
@Arshiv_Gholam
قبل از قدم برداشتن در راه هجرانش
باید رفاقت کرد با خار بیابانش
هجران کشیدن به امید وصل می ارزد
گر اوّلش تلخ ست، شیرین است پایانش
هر کس که عاشق نیست پس أصلاً چرا زنده ست؟
یا چه جوابى می دهد فردا به وجدانش؟
خاکستر پروانه اى را دیدم و گفتم
هر کس که عاشق می شود این است تاوانش
آن کوچه اى که یار ما از آن گذر کرده ست
عشاق منّت می کشند از سنگ طفلانش
من که چهل سال است روى خاک می خوابم
حیف است نگذارم سرم را روى دامانش
این شمع ها که بر تن پروانه می گریند
زنده نمی مانند تا شام غریبانش
اشک جوانى بهترین سرمایه پیرى ست
خوب است باشد آدمى فکر زمستانش
در وقت مردن رو به قبله می شود هر کس
من وقت مرگم می شوم رو به خیابانش
در اصل بنده بودنش را جار خواهد زد
عبدى که سجده می کند اوّل به ایوانش
باران که آمد بعد از آن خیرات می بارد
خیر کسى را خواستى اوّل بگریانش
سنگینى زنجیر بر گردن نمی گیرد
از گریه هر که خیس می گردد گریبانش
من سال ها در گیسوى تو سیر می کردم
سیرى که خیل عارفان خواندند عرفانش
وقتى دلم را دست چشمان تو می دادم
باور نمی کردم بیندازى به زندانش
یک شب در آغوشت نباشم خشک خواهم شد
پژمرده می گردد گلى که نیست گلدانش
آنکه لبش را از ضریحت بر نمی دارد
صدها گره وا می کند از کار، دندانش
گفتم همه هستند شاید جاى من هم هست
من هم یکى از این کبوترهاى مهمانش
شکر خدا اینجا کریمان سلطنت دارند
دنیا به ایران نازد و ایران به سلطانش
سیرش دو چندان و سلوکش هم دو چندان است
هر کس که از قم می رود سمت خراسانش
"علی اکبر لطیفیان"
#شعر
#مناجات
@Arshiv_Gholam
عمری زدیم از دل صدا باب الحوائج را
خواندیم بعد از ربّنا باب الحوائج را
روزیّ ما کرده خدا باب الحوائج را
از ما نگیرد کاش یا باب الحوائج را
هرکس صدایش کرد بیچاره نخواهد شد
کارش به یک مو هم رسد پاره نخواهد شد
یادش بخیر آن روزها که مادر خانه
گه گاه می زد پرچمی را سر در خانه
پُر میشد از همسایه ها دور و بر خانه
یک سفره ی نذری، قدر وسع شوهر خانه
مادر پدرهامان همین که کم می آوردند
یک سفره ی موسی بن جعفر نذر می کردند
عصر سه شنبه خانه ی ما رو به را میشد
یک سفره می افتاد و درد ما دوا میشد
با اشک وقتی چشم مادر آشنا میشد
آجیل های سفره هم مشکل گشا میشد
آنچه همیشه طالبش چندین برابر بود
نان و پنیر سفره ی موسی بن جعفر بود
گاهی میان روضه ی ما شور می آمد
پیرزنی از راه خیلی دور می آمد
با دختری از هر دو چشمش کور می آمد
بهر شفای کودک منظور میِ آمد
یک بار در بین دعا ما بین آمینم
برخاست از جا گفت دارم خوب می بینم
آنکه توسّل یاد چشمم داد مادر بود
آنکه میان روضه می زد داد مادر بود
آنکه کنار سفره می افتاد مادر بود
گریه کن زندانی بغداد مادر بود
حتّی نفس در سینه ی او گیر می افتاد
هر بار که یاد غل و زنجیر می افتاد
می گفت چیزی بر لبش جز جان نیامد آه
در خلوت او غیر زندانبان نیامد آه
این بار یوسف زنده از زندان نیامد آه
پیراهنش هم جانب کنعان نیامد آه
از آه او در خانه ی زنجیر شیون ماند
بر روی آهن تا همیشه ردّ گردن ماند
این اتّفاق انگار که بسیار می افتاد
نه نیمه ی شب موقع افطار می افتاد
هر شب به جانش دست بد کردار می افتاد
آنقدر می زد دست او از کار می افتاد
وقتی که فرقی بینشان در چشم دشمن نیست
صد شکر که مرد است زیر دست و پا زن نیست
"محسن عرب خالقی"
#شعر
#مدح_و_روضه
#امام_کاظم
@Arshiv_Gholam