تفاوت مردم سالاری دینی با دموکراسی غربی در این است که أوّلاً در حکومت اسلامی حقّ إنتخاب مردم یک حقّ طبیعی نیست؛ بلکه حقّی إعطایی است که از ناحیه خداوند متعال به مردم إعطاء می شود...ثانیاً چهارچوب دموکراسی غربی توسّط مردم تعیین می شود، ولی چهارچوب مردم سالاری دینی توسّط خداوند متعال تعیین می گردد...أمّا مزیّت مردم سالاری دینی بر دموکراسی غربی آن است که این مردم سالاری از طرفی منافع دموکراسی غربی را داراست، یعنی از دیکتاتوری جلوگیری می کند و از طرف دیگر معایب آن را هم فاقد است، یعنی در مسیر معنویت و سعادت بشر حرکت می کند.
استاد محمد نجفی
حکومت اسلامی از مبانی تا مقاصد، ص 147
#کتاب
#حکومت_اسلامی
#استاد_محمد_نجفی
@Arshiv_Gholam
چه خوب است آب و هوایی که دارید
همیشه بهشت است جایی که دارید
إلهی روی خلوتی هم نبیند
شلوغی این کوچه هایی که دارید
مجال عرق ریختن هم ندادید
به پیشانی این گدایی که دارید
نمی خواهم أصلاً بفهمم که ما را
کجا می برد ردّ پایی که دارید
همین که شما می بریدم، یقیناً
شبی می رسم تا خدایی که دارید
از امروز نامه رسان حسین است
پر فطرس بینوایی که دارید
برایم هوای بهشتی بالا
حرام است با کربلایی که دارید
شما با خدا با خدا با خدایید
و من با شمایم شمایی که دارید
مرا خیمه کربلا می نویسید
دخیل حسینیه ها می نویسید
دل بی قرار إختیاری ندارد
أسیر است و راه فراری ندارد
مقامات عاشق فنا می پذیرد
اگر هم بمیرد مزاری ندارد
کسی که بنا نیست بی سر بمیرد
چه بهتر دل بی قراری ندارد
دل بی حسین أصل و فرعش زیادی است
شبیه درختی که باری ندارد
فرشته چرا؟ خوش به حال من و تو
ملک آن چه را که تو داری ندارد
دل بی حسین از گِل بدترین هاست
دل بی حسین إعتباری ندارد
بُوَد ذکر سجّاده هر فقیری
أمیری حسینٌ فنِعم الأمیری
همه زیر پایند و بالا حسین است
همه قطره هستند و دریا حسین است
چه رسم خوشی که زمان تولّد
کلام نخستین ما یا حسین است
حسن یا علی فاطمة یا محمّد
تجلّی این چهار تن با حسین است
حسن هم حسین است، علی هم حسین است
محمّد حسین است و زهرا حسین است
همین که به جز عشق چیزی نگفتیم
تجلّی "لا ذکرَ إلّا حسین" است
گنه کارها نیز ترسی ندارند
قیامت اگر دست آقا حسین است
شه عالمینیم، الحمدللّه
غلام حسینیم، الحمدللّه
ندیدم کسی را گدایش نباشد
مسلمانِ یاربّنایش نباشد
مسیر تکامل یقیناً محال است
اگر کربلا إنتهایش نباشد
برای جهنّم چه خوب است، هر که
حسین بن زهرا برایش نباشد
مگر می شود؟ نه،نه إمکان ندارد
خدا باشد و کربلایش نباشد
خدایی که دار و ندارش حسین است
مگر می شود خون بهایش نباشد؟
یقین کشتی او نجاتی ندارد
اگر خواهرش ناخدایش نباشد
حسین آمد و بال ها گریه کردند
تمامی گودال ها گریه کردند
پر ما کجا؟ وسعت آسمانت؟
پریدن کجا؟ قبّه ی لامَکانت؟
حسن هم به پای تو قد راست می کرد
أدب داشت، پیشت امام زمانت
تو بالا نشینی، چگونه نباشد
سر شانه های پیمبر مکانت؟
تویی سنّت هفت تکبیر إحرام
نبیّ منتظر شد بچرخد زبانت
شما هر دو در حالت إرتزاقید
اگر می گذارد دهان بر دهانت
خدا بهتر از تو ندارد اگر داشت
یقین کن که می داد روزی نشانت
خداوند مثل تو دیگر ندارد
شبیه تو دارد اگر، خب بیارد
من و سال ها جستجویت، حسین جان
من و منّت گفتگویت، حسین جان
مگر می شود من به پایت نیفتم
من و سجده بر خاک کویت حسین جان
من عادت ندارم شبی بی تو باشم
من و هیئت کو به کویت حسین جان
گلوی تو عادت به نیزه ندارد
به قربان زیر گلویت، حسین جان
چقدر آه گفتی جوابت ندادند
چقدر آب گفتی و آبت ندادند
"علی اکبر لطیفیان"
#شعر
#مدح_و_روضه
#امام_حسین
@Arshiv_Gholam
توثیقات عالمان رجالی مستند به شنیدن از مشایخ تا زمان راوی بوده و یا آن ها را در کتاب های عالمان متقدّم برخودشان دیده اند.
استاد اکبر ترابی شهرضایی
پژوهشی در علم رجال، ص 68
#کتاب
#علم_رجال
#استاد_اکبر_ترابی
@Arshiv_Gholam
مُحَمَّدُ بْنُ يَحْيَى عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ عِيسَى عَنْ عَلِيِّ بْنِ الْحَكَمِ عَنْ صَفْوَانَ الْجَمَّالِ قَالَ:
وَقَعَ بَيْنَ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ (علیه السّلام) وَ بَيْنَ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ الْحَسَنِ كَلَامٌ حَتَّى وَقَعَتِ الضَّوْضَاءُ بَيْنَهُمْ وَ اجْتَمَعَ النَّاسُ فَافْتَرَقَا عَشِيَّتَهُمَا بِذَلِكَ، وَ غَدَوْتُ فِي حَاجَةٍ فَإِذَا أَنَا بِأَبِي عَبْدِ اللَّهِ (علیه السّلام) عَلَى بَابِ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ الْحَسَنِ وَ هُوَ يَقُولُ يَا جَارِيَةُ قُولِي لِأَبِي مُحَمَّدٍ يَخْرُجُ قَالَ فَخَرَجَ فَقَالَ يَا أَبَا عَبْدِ اللَّهِ مَا بَكَّرَ بِكَ فَقَالَ إِنِّي تَلَوْتُ آيَةً مِنْ كِتَابِ اللَّهِ (عَزَّ وَ جَلَّ) الْبَارِحَةَ فَأَقْلَقَتْنِي قَالَ وَ مَا هِيَ؟ قَالَ قَوْلُ اللَّهِ (جَلَّ وَ عَزَّ) ذِكْرُهُ "الَّذِينَ يَصِلُونَ ما أَمَرَ اللَّهُ بِهِ أَنْ يُوصَلَ وَ يَخْشَوْنَ رَبَّهُمْ وَ يَخافُونَ سُوءَ الْحِسابِ" فَقَالَ صَدَقْتَ لَكَأَنِّي لَمْ أَقْرَأْ هَذِهِ الْآيَةَ مِنْ كِتَابِ اللَّهِ (جَلَّ وَ عَزَّ) قَطُّ فَاعْتَنَقَا وَ بَكَيَا.
وَ عَنْهُ عَنْ عَلِيِّ بْنِ الْحَكَمِ عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ سِنَانٍ قَالَ:
قُلْتُ لِأَبِي عَبْدِ اللَّهِ (علیه السّلام) إِنَّ لِيَ ابْنَ عَمٍّ أَصِلُهُ فَيَقْطَعُنِي وَ أَصِلُهُ فَيَقْطَعُنِي حَتَّى لَقَدْ هَمَمْتُ لِقَطِيعَتِهِ إِيَّايَ أَنْ أَقْطَعَهُ أَ تَأْذَنُ لِي قَطْعَهُ؟ قَالَ إِنَّكَ إِذَا وَصَلْتَهُ وَ قَطَعَكَ وَصَلَكُمَا اللَّهُ (عَزَّ وَ جَلَّ) جَمِيعاً وَ إِنْ قَطَعْتَهُ وَ قَطَعَكَ قَطَعَكُمَا اللَّهُ.
الكافي، ج2، ص 155
#حدیث
#الکافی
#امام_صادق
@Arshiv_Gholam
با تتبّع در کتاب های قُدمای رجالی، فقهی، أصولی و تفسیری، نکته ای روشن می شود که روش قُدما بر این بوده که اگر مطلبی را در کتابی می دیدند که موافق نظر خودشان بود، بدون این که به مأخذ و منبع استفاده شده إشاره ای کنند، آن را نقل می کردند، ولی اگر در آن تردید داشتند، به نام گوینده تصریح می کردند.
استاد اکبر ترابی شهرضایی
پژوهشی در علم رجال، ص 69
#کتاب
#علم_رجال
#استاد_اکبر_ترابی
@Arshiv_Gholam
عَلِيُّ بْنُ مُحَمَّدٍ عَنْ صَالِحِ بْنِ أَبِي حَمَّادٍ عَنِ الْحَسَنِ بْنِ عَلِيٍّ عَنْ صَفْوَانَ عَنِ الْجَهْمِ بْنِ حُمَيْدٍ قَالَ:
قُلْتُ لِأَبِي عَبْدِ اللَّهِ (علیه السّلام) تَكُونُ لِيَ الْقَرَابَةُ عَلَى غَيْرِ أَمْرِي، أَ لَهُمْ عَلَيَّ حَقٌّ؟ قَالَ نَعَمْ حَقُّ الرَّحِمِ لَا يَقْطَعُهُ شَيْءٌ وَ إِذَا كَانُوا عَلَى أَمْرِكَ كَانَ لَهُمْ حَقَّانِ حَقُّ الرَّحِمِ وَ حَقُّ الْإِسْلَام.
الكافي، ج2، ص 157
#حدیث
#الکافی
#امام_صادق
@Arshiv_Gholam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💡چشممون به دست دشمن نباشه💡
"نائب المهدی امام خامنه ای (حفظه اللّه)"
#فیلم
#سخنرانی
#سید_علی_خامنه_ای
#رهبر
@Arshiv_Gholam
🔰جلسه هفتگی هیئت یارقیه (سلام اللّه علیها)
⏳ زمان:
دوشنبه، 20 بهمن 1399
رأس ساعت ۱۹
🇮🇷 مکان:
قم، میدان آزادگان، بلوار شهید عابدي، خیابان أنصارالحسین، إنتهاي خیابان أنصارالحسين، بلوار شهيد شيرازي، خیابان شهيد جهان آرا، كوچه 3، پلاک 11، منزل بدرلو.
"خانوادگی"
#اطلاع_رسانی
#روضه_خونگی
@Arshiv_Gholam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 موشن گرافیک "دست آورد های انقلاب اسلامی"
🎥 کاری از:
"خانه طرّاحان إنقلاب إسلامی"
#فیلم
#موشن_گرافیک
#انقلاب_اسلامی
#صعود_چهل_ساله
@Arshiv_Gholam
حکومت اسلامی، حکومتی است که بر أساس أحکام اسلام إداره شده و خواهان تحقّق آرمان ها و أهداف اسلامی است. در این حکومت حتماً به معیشت و دنیای مردم نیز رسیدگی می شود؛ چرا که این یکي از أهداف و آرمان های نظام اسلامی است.
استاد محمد نجفی
حکومت اسلامی از مبانی تا مقاصد، ص 155
#کتاب
#حکومت_اسلامی
#استاد_محمد_نجفی
@Arshiv_Gholam
مُحَمَّدُ بْنُ يَحْيَى عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ عِيسَى وَ عَلِيُّ بْنُ إِبْرَاهِيمَ عَنْ أَبِيهِ جَمِيعاً عَنِ الْحَسَنِ بْنِ مَحْبُوبٍ عَنْ أَبِي وَلَّادٍ الْحَنَّاطِ قَالَ:
سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ (علیه السّلام) عَنْ قَوْلِ اللَّهِ (عَزَّ وَ جَلَّ) "وَ بِالْوالِدَيْنِ إِحْساناً" مَا هَذَا الْإِحْسَانُ؟ فَقَالَ الْإِحْسَانُ أَنْ تُحْسِنَ صُحْبَتَهُمَا وَ أَنْ لَا تُكَلِّفَهُمَا أَنْ يَسْأَلَاكَ شَيْئاً مِمَّا يَحْتَاجَانِ إِلَيْهِ وَ إِنْ كَانَا مُسْتَغْنِيَيْنِ أَ لَيْسَ يَقُولُ اللَّهُ (عَزَّ وَ جَلَّ) "لَنْ تَنالُوا الْبِرَّ حَتَّى تُنْفِقُوا مِمَّا تُحِبُّونَ"، قَالَ ثُمَّ قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ (علیه السّلام) وَ أَمَّا قَوْلُ اللَّهِ (عَزَّ وَ جَلَّ) "إِمَّا يَبْلُغَنَّ عِنْدَكَ الْكِبَرَ أَحَدُهُما أَوْ كِلاهُما فَلا تَقُلْ لَهُما أُفٍّ وَ لا تَنْهَرْهُما" قَالَ إِنْ أَضْجَرَاكَ فَلَا تَقُلْ لَهُمَا أُفٍّ وَ لَا تَنْهَرْهُمَا إِنْ ضَرَبَاكَ قَالَ "وَ قُلْ لَهُما قَوْلًا كَرِيماً" قَالَ إِنْ ضَرَبَاكَ فَقُلْ لَهُمَا غَفَرَ اللَّهُ لَكُمَا فَذَلِكَ مِنْكَ قَوْلٌ كَرِيمٌ قَالَ "وَ اخْفِضْ لَهُما جَناحَ الذُّلِّ مِنَ الرَّحْمَةِ" قَالَ لَا تَمْلَأْ عَيْنَيْكَ مِنَ النَّظَرِ إِلَيْهِمَا إِلَّا بِرَحْمَةٍ وَ رِقَّةٍ وَ لَا تَرْفَعْ صَوْتَكَ فَوْقَ أَصْوَاتِهِمَا وَ لَا يَدَكَ فَوْقَ أَيْدِيهِمَا وَ لَا تَقَدَّمْ قُدَّامَهُمَا.
الكافي، ج2، ص 157
#حدیث
#الکافی
#امام_صادق
@Arshiv_Gholam
📝 متن کامل گفت و گوی صمیمانه نائب المهدی امام خامنه ای (حفظه اللّه) با مرحوم علّامه مصباح یزدی (رحمه اللّه) در جریان حضور ایشان در منزل علّامه مصباح یزدی (قدّس سرّه) منتشر شد.
🔍 بخوانید👇👇👇
https://mesbahyazdi.ir/node/8046
#سخن
#علامه_مصباح_یزدی
#سید_علی_خامنه_ای
#رهبر
@Arshiv_Gholam
@mesbahyazdi_ir
إستقلال در روابط خارجی ایران نیز در خور توجّه بوده و ایران قبل از إنقلاب را که صرفاً پیاده نظام دولت غربی در منطقه بود، امروز أثرگذارترین کشور منطقه و بعضاً دنیا می دانند. طبق گزارش "أَمِرِیکَن إِینتِرِست" در سال 2017، ایران هفتمین قدرت در دنیا شناخته شده است.
صعود چهل ساله، ص 16
#کتاب
#انقلاب_اسلامی
#صعود_چهل_ساله
#استاد_راجی
@Arshiv_Gholam
توجّه به "راهبرد تربیت" حاصل یک آسیب شناسی است. از یک سو أهداف و مقاصد تربیتی متنوّع و بسیار متعدّدند، از سوی دیگر زمان و توان ما برای تربین کاملاً محدود است.
این کتاب با آشنایی زدایی و غبارروبی از زوج مفهومی "ایمان و عمل" که به جرم کهن سالی و شیوع به غفلت گسترده ای که مبتلا شده اند، راهبرد تربیت قرآن را بازنمایی کرده است.
در فرهنگ قرآنی، أخلاق یک خط موازی با ایمان و یک راه جداگانه از بندگی نیست؛ بلكه إمتداد ایمان و رسم بندگی است.
أخلاق نباید یک دستگاه مستقل از تقوا و عبودیّت تعریف کرد؛ بلكه جلوه ی عبودیت و مصداق تقوا است. أخلاق یک مدل و الگوی رقیب توحید و ایمان نیست؛ بلكه قاعده موّحد زیستن و ایمان ورزیدن است.
✍ أثری از استاد محمّد عالم زاده نوری.
📚 پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی.
#معرفی_کتاب
#استاد_عالم_زاده_نوری
#راهبرد_تربیت_اخلاقی_در_قرآن_کریم
@Arshiv_Gholam
امکان دارد فقیهی بر ضرورت تشکیل حکومت اسلامی تأکید داشته باشد، با این که دلایل إثبات ولایت فقیه را کامل نمی داند.
استاد محمد نجفی
حکومت اسلامی از مبانی تا مقاصد، ص 156
#کتاب
#حکومت_اسلامی
#استاد_محمد_نجفی
@Arshiv_Gholam