eitaa logo
اسناد المصائب
3هزار دنبال‌کننده
951 عکس
300 ویدیو
42 فایل
﴾﷽﴿ 🕌امام رضا(علیه السلام) : «مَنْ تَذَكَّرَ مُصَابَنَا كَانَ مَعَنَا فِی دَرَجَتِنَا يَوْمَ القِيَامَةِ» 📚أمالی شیخ صدوق، ص۷۳ ✍ارائه ی مصائب و مراثی اهل بیت(علیهم السلام) @hosseinifazel نشر و کپی بدون ذکر منبع🚫 📚کانال تاریخ اسلام : @TarikhEslam
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
5️⃣سخنی چند درباره «عروسی حضرت قاسم(علیه السلام)» در چهار بخش :👇 ۱)اولین نقل! ۲)مستند اولین نقل! ۳)ناقلان دیگر! ۴)موافقین و دلائل آنها! ۵)مخالفین و دلائل آنها! @AsnadolMasaeb
1⃣اولین نقل : اولین کسی که داستان عروسی حضرت قاسم(ع) را به صورت تفصیل بیان کرده «ملاحسین کاشفی»(متوفی۹۱۰ق) در کتاب «روضة الشهداء» بوده است. او نقل می کند؛ «حضرت قاسم(ع) در روز عاشورا از عمویش امام حسین(ع) اجازه میدان خواست ولی امام(ع) به علت سن کم او اجازه نداد. قاسم(ع) از این ماجرا ناراحت شده، ناگاه یاد بازوبندی افتاد که پدرش امام حسن(ع) بر بازوی وی بسته بود و از وی خواسته بود هنگامی که غم و اندوه بیش از حد بر وی غلبه کرد آن را باز کند. قاسم(ع) بازوبند را باز کرده و دید امام حسن(ع) به وی وصیت کرده بود در کربلا جان خود را فدای عمویت کن! قاسم(ع) شادمان خود را به عمو رساند و وصیت پدر را به امام(ع) نشان داد، امام(ع) پس از مشاهده خط برادر گریه کرده به قاسم(ع) فرمود: پدرت به من نیز وصیت کرده که یکی از دخترانم را به عقد تو درآورم و به عباس(ع) و عون و زینب(س) فرمود مقدمات عقد قاسم(ع) را فراهم کنند. بدین ترتیب قاسم(ع) در همان روز عاشورا عروسی کرد و پس از آن وارد میدان شد.»(۱) 2⃣مستند «روضة الشهداء» : مرحوم «سید محمد علی قاضی طباطبایی» می نویسد : تنها مستند ملاحسین کاشفی در این داستان پردازی، یک بیت از «ابوالمفاخر رازی» از دانشمندان و شعرای قرن پنجم و ششم است که نشان می دهد این موضوع، دست کم در قالب ادبیات منظوم، قرن پنجم و ششم نیز مطرح بوده است. آن بیت این است : «با اساس و لباس دامادی عزم ترتیب راه خواهم کرد»(۲) 3⃣ناقلان دیگر : این داستان پس از کتاب «روضة الشهداء ملاحسین کاشفی» به کتابهای بعدی، از جمله «المنتخب اثر فخر الدین طریحی(۱۰۸۵ق)» و «اسرار الشهادة اثر ملافاضل دربندی(۱۲۸۵ق)» و «مُحرق القلوب اثر ملامهدی نراقی(۱۲۰۹ق)» و «تذكرة الشهداء اثر ملاحبیب کاشانی(۱۳۴۰ق)» راه یافته است.(۳) 4⃣موافقان و دلائل آنها : 👤«رکن الدین حسینی موصلی»(متوفای قرن هشتم) نویسنده کتاب «بحر الانساب» این داستان را نقل کرده و نام دختر امام حسین(ع) را «زبیده» دانسته و می‌ گوید : «وقتی نوبت به قاسم بن حسن(ع) رسید حضرت امام حسین(ع) قاسم را در کنار گرفت و گفت‌ : ای نور دیده! تو از برای من از حسن(ع) یادگاری هستی! برادرم مرا وصیت کرده که زبیده خاتون را به عقد قاسم(ع) در آورم.»(۴) 👤«فخرالدین طریحی»(۱۰۸۵ق) در کتاب «المنتخب» داستان عروسی قاسم(ع) را نقل کرده است.(۵) 👤«ملامهدی نراقی»(۱۲۰۹ق) در کتاب «محرق القلوب» می‌ نویسد : «مخفی نماند که از جمله قضایای کربلا که باعث اندوه دلها و سوزش جانها است، واقعه ی شهادت قاسم بن حسن(ع) است و علمای ما کیفیت قصه ی او را به طرق مختلفه نقل کرده‌اند، بعضی دامادی او را ذکر نموده‌ و بعضی دامادی او را نقل ننموده‌اند و در صحت آن تأمل دارند. چون که فقیر این حکایت را در بعضی کتب ملاحظه نمودم که اعتبار آن کتب به وجوه چند در نزد فقیر به صحت پیوسته، لهذا با حکایت دامادی او به نهجی که اظهر و اوضح است در اینجا ایراد می نمایم.»(۶) 👤«ملا فاضل دربندی»(۱۲۸۶ق) نیر در کتاب «اسرار الشهادة» موضوع عروسی حضرت قاسم(ع) را آورده و آن را تایید نموده است و می‌گوید : «اگر کسی صاحب تتبع و تحقیق کافی و تفکر دقیق و عمیق باشد، بی‌ شک ظن قوی به اتفاق افتادن این واقعه در کربلا پیدا میکند و نمی تواند این قضیه را انکار کند و سیره و روش شیعیان از دیرباز ذکر قضیه ازدواج حضرت قاسم(ع) بر سر منبرها و مجالس عزاداری و در محضر صلحا و فضلا و اتقیا بوده است و شعرای زیادی در این زمینه اشعاری سروده‌اند و وقوع این قضیه مورد تصریح جمع زیادی از علما و اصحاب مقاتل و سیره‌ نگاران و تاریخ‌ نویسان بوده است.»(۷) 👤«سید هاشم بحرانی»(۱۱۰۹ق) در کتاب «مدینة المعاجز» داستان عروسی حضرت قاسم(ع) را به نقل از «فخر الدین طریحی» بیان نموده است.(۸) 👤«ابوالحسن شعرانی»(۱۳۹۳ق) در کتاب «دمع السجوم» در مورد ازدواج حضرت قاسم(ع) می‌ گوید : «به نظر ما هیچ علتی ندارد که تزویج قاسم را انکار کنیم؛ چون «ملاحسین کاشفی» در «روضة الشهداء» نقل کرده است و او مردی جامع و عالم و متبحر بود و اینکه گویند : تزویج در آن گیر و دار جنگ بعید می‌ نماید، صحیح نیست؛ چون مصالح اعمال ائمه معصومین(ع) برای ما معلوم نیست. و اگر کسی گوید : کاشفی سنی بوده است، گوییم : اولا سنی بودن او معلوم نیست و ثانیا همه علمای ما از سنیان روایت کنند.»(۹) 📜برخی دلائل دیگر موافقین : برخی از دلائلی که آنها برای این قصه تراشیده اند : ۱)در آن زمان اگر بین دو قبیله جنگی واقع می شد، در یکی از طرفین جنگ ازدواجی رخ می داد، جنگ را تا سه ماه به تعویق می انداختند! ۲)در بین شهدایِ کربلا تنها کسی که در حال تجرد بوده است، حضرت قاسم(ع) بوده است و امام حسین(ع) نمی خواستند که این شهزاده در حالت تجرد باشد! ۳)امام معصوم تمام مستحبات را هم انجام می دهد، ازدواج که فرایض واجب است و لذا امام حسین(ع) این امر را در کربلا انجام دادند! @AsnadolMasaeb ادامه مطالب :👇
۴)اینکه امام حسین(ع)، شاهزاده قاسم بن حسن(ع) را از جنگیدن منصرف کنند! ۵)اگر عروسی نبوده، پس چرا توسط برخی نقل شده؟! ۶)وصیت امام حسن مجتبی(ع) مبنی بر ازدواج پسرانشان با دختران امام حسین(ع) و بالعکس! ۷)دختر امام حسین(ع) هم مجرد بودند، و چون قضیه اسارت در پیش بود، به خاطر عدم طمع اعداء اینکه مخدره را به کنیزی نبرند! ۸)دلیلی بر تکذیب آن نیست و بزرگداشت آن و اینکه حضرت قاسم(ع) داماد شدند، هیچ منع شرعی ندارد! 5⃣مخالفان و دلائل آنها : 👤«مجلسی»(متوفی۱۱۱۰ق) می نویسد : «قصه دامادی حضرت قاسم(ع) در کتب معتبره به نظر فقیر نرسیده است.»(۱۰) 👤«محدث میرزا حسین نوری»(متوفی۱۳۲۰ق) : «از جمله آن‌ها است قصه عروسى كه قبل از روضه الشهداء در هيچ كتابى ديده نشده، از عصر شیخ مفید تا آن عصر كه بحمدالله مؤلفات اخبار ايشان در هر طبقه فعلًا موجود و ابداً اسمى از آن در آن كتب برده نشده است. چگونه مى‌شود قضيه به اين عظمت و قصه چنين آشكارا محقق و مضبوط باشد و به نظر تمام اين جماعت نرسيده باشد؟ حتى مثل ابن شهرآشوب كه تصريح كرده‌اند كه هزار جلد مناقب نزد او بود و علاوه بر آن‌ كه به مقتضاى تمام كتب معتمده سالفه مؤلفه در فن حدیث و انساب و سيره نتوان براى حضرت سيدالشهدا(ع) دختر قابل تزويج بى‌شوهرى پيدا كرد كه اين قصه قطع نظر از صحت و سقم آن به حسب نقل وقوعش ممكن باشد. پس آن از جمله خيالات واهيه است كه بايد در پشت كتاب رموز حمزه و ساير كتاب‌هاى مجعوله نوشت و شواهد كذب بودن او بسيار است و تمام علماى انساب متفقند كه قاسم بن حسن(ع) عقب(فرزند) ندارد!» آن‌گاه در رد کتاب «روضه الشهداء» می نویسد : «و اگر علاوه بر آن مضمون آن خبر بى‌ پايه خلاف امور عاديه باشد و به حسب عادت نشود آن را باور كرد! البته سستى و ضعف به غايت خواهد رسيد و چون اين رقم اخبار ضعيفه بى‌اصل و مأخذ با اين اسباب وهن در كتابى جمع شود به جهت اغراض فاسده مثل اظهار كثرت تتبع و اطلاع و آوردن مطالب تازه و برترى بر مقاتل سابقه مسنائى، براى اين مذهب پيدا شود كه نتيجه واضحه و ثمره ظاهره آن وهنى باشد عظيم بر مذهب و ملت جعفریه و سپردن اسباب سخريه و استهزا و خنده به دست مخالفين و قياس كردن ايشان ساير احاديث و منقولات اماميه را با اين اخبار موهونة و قصص كاذبه تا كار به آنجا رسد كه در كتب خود نوشته‌ اند كه شیعه «بيت كذب» است، و اگر كسى منكر شود، كافى است ايشان را براى اثبات اين دعوى آوردن كتاب مقتل معروف را به ميدان چه رسد به نظاير آن!»(۱۱) 👤«شیخ عباس قمی»(متوفی۱۳۵۹ق) مى‌نويسد : «مخفى نماند كه قصه دامادى جناب قاسم(ع) در کربلا و تزويج او فاطمه بنت الحسین(ع) را صحت ندارد، چه آن‌كه در كتب معتبره به نظر نرسيده، و به علاوه آن‌كه امام حسين(ع) را دو دختر بوده است : يكى «سكينه» كه زوجه عبدالله بود و يكى «فاطمه» كه زوجه حسن مثنّى بوده است. در جایی می نویسد : «قصه دامادی قاسم(ع) در کربلا و تزویج فاطمه بنت حسین برای او صحّت ندارد.»(۱۲) 👤«شیخ عبدالله مامقانی»(متوفی۱۳۵۱ق) در کتاب «تنقیح المقال» می‌گوید : «آن چه در کتاب منتخب طریحی از قصه تزویج قاسم(ع) نقل شده من و سایر اهل تتبع در کتاب‌ های سیره، تاریخ و مقاتل با اعتبار بر آن اطلاع نیافتیم، بسیار دور از اعتبار است که چنین قضیه‌ای روز عاشورا با آن اوضاع و احوال و شدت بلایا اتفاق افتد و به نظر می‌رسد که قصّه عروسی قاسم(ع) که هنوز به حد بلوغ نرسیده بود اشتباه شده و داستان عروسی «حسن مثنی» بدین صورت در افواه اشتهار یافته است.»(۱۳) 👤«مرحوم محمدعلی قاضی طباطبائی»(متوفی۱۳۵۸ش) داستان عروسی قاسم(ع) را فاقد اعتبار می‌داند.(۱۴) 👤« »(متوفی۱۳۵۸ش) می نویسد : «در همان گرماگرم روز عاشورا که می‌دانید مجال نماز خواندن هم نبود، امام(ع) نماز خوف خواند و با عجله هم خواند، حتی دو نفر از اصحاب آمدند و خودشان را سپر قرار دادند که امام(ع) بتواند این دو رکعت نماز خوف را بخواند. ولی گفته‌اند در همان وقت امام(ع) فرمود : حجله عروسی راه بیندازید، من می‌خواهم عروسی قاسم(ع) با یکی از دخترهایم را این جا، لااقل شبیه آن هم که شده ببینم! یکی از چیزهایی که از تعزیه خوان‌های ما هرگز جدا نمی‌ شد، عروسی قاسم(ع) نو کدخدا؛ یعنی نوداماد بود. در صورتی که این در هیچ کتابی از کتاب‌های تاریخی معتبر وجود ندارد.»(۱۵) 👤«ذبیح‌ الله محلاتی»(متوفی۱۴۰۶ق) می نویسد : «چندان که کتاب‌های معتبر و روایت‌های قابل اعتماد را سیر کردم، اثر و اطلاعی از این عروسی به دست نیاوردم و این مطلب در آثار مثبته و کتب معتبره وجود ندارد و شکی نیست که فاطمه بنت الحسین(ع)، زوجۀ «حسن مثنی» بود و شوهرش در کربلا حاضر بود. چگونه ممکن است این نقل اصلی داشته باشد، حال آنکه در کربلا دختر دیگری، به نام فاطمه، از امام حسین(ع) نبوده است؟!!(۱۶) @AsnadolMasaeb ادامه مطالب :👇
👤«سید عبدالرزاق موسوی مقرم»(متوفی۱۳۹۱ق) می نویسد : «هر چه در عروسی قاسم(ع) می‌گویند، نادرست است؛ چرا که قاسم(ع) به سن بلوغ نرسیده بود و هرگز نص صحیحی نیز در این باره از مورخان وارد نشده است. اما «شیخ فخرالدین طریحی» با آن عظمت و جلالت در علم، امکان ندارد که چنین داستانی را نوشته باشد و بر کسی روا نیست که در حق او این خرافه را تصور کند. در کتاب او یعنی منتخب، دست برده‌اند و این افسانه را داخل آن کرده‌اند؛ طریحی آن کس را هیچ‌ وقت نخواهد بخشید.»(۱۷) 📜دلائل مخالفین : ۱)در مقاتل در مورد سن حضرت قاسم(ع) آمده است؛ راوی می گوید : 📋«اذ خَرَجَ عَلَینَا القَاسِمُ بنُ الحَسَنِ بنِ عَلِیِ بنِ أَبِی طَالِبٍ(ع) وَ هُوَ غُلَامٌ صَغِیرٌ لَم یَبلُغِ الحُلُمِ!» ♦️یاد دارم زمانی را که قاسم بن حسن(ع) برای مبارزه به سوی ما آمد او نوجوانی کوچک بود که هنوز به سن بلوغ نرسیده بود.(۱۸) پس او اصلا در سن ازدواج نبوده است! ۲)از طرفی هم عروسی اتفاق افتاده در کاروان امام حسین(ع) مربوط به «حسن مثنی» است. حسن مثنی یکی از فرزندان امام حسن مجتبی(ع) است که او داماد امام حسین(ع) و شوهر «فاطمه بنت الحسن(ع)» بوده و در این مسئله کسی اختلاف نظر ندارد. فرزندان و نسل او از جمله «عبدالله محض» و فرزندش «محمد نفس زکیه» و «ابراهیم بن عبدالله» بودند. اینکه حسن مثنی داماد امام حسین(ع) بوده تردیدی نیست. و داستان عروسی «حسن مثنی» طبق نقل شیخ مفید(متوفای سال ۴۱۳ق) بدین شرح است : 📋«وَ رُوِيَ أَنَّ الْحَسَنَ بْنَ الْحَسَنِ(ع) خَطَبَ إِلَى عَمِّهِ الْحُسَيْنِ(ع) إِحْدَى ابْنَتَيْهِ فَقَالَ لَهُ الْحُسَيْنُ(ع) اخْتَرْ يَا بُنَيَّ أَحَبَّهُمَا إِِليَكَ! فَاسْتَحْيَا الْحَسَنُ وَ لَم يُحرْ جَوَابَاً، فَقَالَ لَهُ الحُسَينُ(ع) : فَإِنِّي قَدِ اخْتَرْتُ لَكَ ابْنَتِي فَاطِمَةَ فَهِيَ أَكْثَرُهُمَا شَبَهاً بِأُمِّي فَاطِمَةَ بِنْتِ رَسُولِ اللَّهِ(ص)» ♦️حسن مثنی یکی از دختران امام حسین(ع) را خواستگاری کرد، امام(ع) به وی فرمود هر کدام از دخترانش فاطمه(س) یا سکینه(س) را می‌خواهد انتخاب کند. حسن خجالت کشیده و حرفی نزد. سرانجام امام حسین(ع) فاطمه(س) را به عقد حسن مثنی در آورد چون به مادرش شبیه‌ تر بود.(۱۹) به گفته «ابن فندق بیهقی»(متوفی۵۶۵ق) این ازدواج در سال شهادت امام حسین(ع) اتفاق افتاده است.(۲۰) از آنجا که امام(ع) در روز دهم محرم سال ۶۱ هجری قمری به شهادت رسید، به احتمال زیاد این ازدواج در سال ۶۰ و به مدت کوتاهی قبل از روز عاشورا در مکه اتفاق افتاده‌ است، لذا «حسن مثنی» با همسرش «فاطمه(س)» در کربلا حضور داشته است. بدین ترتیب به نظر شهید قاضی طباطبایی، این عروسی صحت دارد ولی کاشفی به اشتباه آن را در حق قاسم(ع) نقل کرده، عروسی در حق قاسم(ع) شهرت یافته و قضیه دو برادر با هم اشتباه شده‌است.(۲۱) ۳)و دلیل آخر اینکه؛ اصلا این قصه در کتب معتبر و متقدم، ذکری از آن به میان نیامده است. 📚منابع : ۱)روضة الشهداء کاشفی، ص۴۰۱ ۲)۳)تحقیق درباره اول اربعین قاضی طباطبایی، صص۶۸۳_۶۸۹ ۴)بحرالانساب حسینی موصلی، ص۲۴ ۵)المنتخب فخر الدین طریحی، ص۳۶۵ ۶)محرق القلوب نراقی، ص۴۱۰ ۷)اسرار الشهادة دربندی، ج۲، ص۳۰۵ ۸)مدینه المعاجز بحرانی، ج۳، ص۳۶۸ ۹)دمع السجوم شعرانی، ص۲۷۸-۲۷۷ ۱۰)جلاء العیون مجلسی، ص۶۷۵ ۱۱)لؤلؤ و مرجان محدث نوری، ص۱۹۳-۲۶ ۱۲)منتهی الآمال محدث قمی، ج۱، ص۷۰۰ ۱۳)تنقیح المقال مامقانی، ج۲، ص۳۴۲ ۱۴)تحقیق دربارۀ اول اربعین امام حسین(ع)، ص۳۷۷ ۱۵)حماسه حسینی مطهری، ج۱، ص۲۷-۲۸ ۱۶)فرسان الهیجاء محلاتی، ج۲، ص۳۱ ۱۷)مقتل الحسین(ع) مقرم، ص۲۶۴ ۱۸)مقتل الحسین(ع) خوارزمی، ج۲، ص۳۱ ۱۹)الارشاد شیخ مفید، ج۲، ص۲۵ ۲۰)لباب الانساب ابن فندق، ص۳۸۵ ۲۱)تحقیق درباره اول اربعین قاضی طباطبایی، ص۳۷۸ @AsnadolMasaeb
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
26.25M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⚠️🚫⚠️🚫⚠️🚫⚠️🚫⚠️🚫 🎦کلیپ فوق، بخشی از فیلم شب ششم محرم است که در هئیتی واقع در تهران، با اجرای سید علی مومنی[مداحی که خود را رقّاصه عباس(ع) می دانست!] ماجرای «عروسی حضرت قاسم(علیه السلام)» را آن هم با کف زدن و سوت و کِل زدن و گُل افشانی اجرا کردند! که شنیده ها حاکی از این است که؛ این هیئت بعدها توسط طلاب و فضای تهران مورد اعتراض و حتی به تحصّن برخی از آنان، در مقابل این هئیت منجر شده بود. یاد روایتی افتادم که حضرت رسول اکرم(ص) می فرماید : 📋«إذا ظَهَرَتِ البِدَعُ في اُمَّتي فَليُظهِرِ العالِمُ عِلمَهُ» ♦️هرگاه بدعت‏ها در ميان امتم پديدار شوند، بر عالم واجب است كه علم خود را آشكار سازد. و در ادامه روایت هست که؛ 📋«فَمَن لَم يَفعَل فَعَلَيهِ لَعنَةُ اللهِ» ♦️عالمی که چنین نكند، پس لعنت خدا بر او باد!(۱) گاهی اوقات برخی از این تحریفات عاشورایی به درجه اعلی خود یعنی بدعت می رسد که دیگر اینجا باید قیام کرد و آن بدعت را سرکوب نمود. 📚منبع : ۱)الكافى کلینی، ج‏۱، ص‏۵۴ @AsnadolMasaeb
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🎙کلیپهایی از مراجع عظام و علماء :👇 @AsnadolMasaeb
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا