eitaa logo
اسناد المصائب
3هزار دنبال‌کننده
979 عکس
303 ویدیو
42 فایل
﴾﷽﴿ 🕌امام رضا(علیه السلام) : «مَنْ تَذَكَّرَ مُصَابَنَا كَانَ مَعَنَا فِی دَرَجَتِنَا يَوْمَ القِيَامَةِ» 📚أمالی شیخ صدوق، ص۷۳ ✍ارائه ی مصائب و مراثی اهل بیت(علیهم السلام) @hosseinifazel نشر و کپی بدون ذکر منبع🚫 📚کانال تاریخ اسلام : @TarikhEslam
مشاهده در ایتا
دانلود
👤«سید عبدالرزاق موسوی مقرم»(متوفی۱۳۹۱ق) می نویسد : «هر چه در عروسی قاسم(ع) می‌گویند، نادرست است؛ چرا که قاسم(ع) به سن بلوغ نرسیده بود و هرگز نص صحیحی نیز در این باره از مورخان وارد نشده است. اما «شیخ فخرالدین طریحی» با آن عظمت و جلالت در علم، امکان ندارد که چنین داستانی را نوشته باشد و بر کسی روا نیست که در حق او این خرافه را تصور کند. در کتاب او یعنی منتخب، دست برده‌اند و این افسانه را داخل آن کرده‌اند؛ طریحی آن کس را هیچ‌ وقت نخواهد بخشید.»(۱۷) 📜دلائل مخالفین : ۱)در مقاتل در مورد سن حضرت قاسم(ع) آمده است؛ راوی می گوید : 📋«اذ خَرَجَ عَلَینَا القَاسِمُ بنُ الحَسَنِ بنِ عَلِیِ بنِ أَبِی طَالِبٍ(ع) وَ هُوَ غُلَامٌ صَغِیرٌ لَم یَبلُغِ الحُلُمِ!» ♦️یاد دارم زمانی را که قاسم بن حسن(ع) برای مبارزه به سوی ما آمد او نوجوانی کوچک بود که هنوز به سن بلوغ نرسیده بود.(۱۸) پس او اصلا در سن ازدواج نبوده است! ۲)از طرفی هم عروسی اتفاق افتاده در کاروان امام حسین(ع) مربوط به «حسن مثنی» است. حسن مثنی یکی از فرزندان امام حسن مجتبی(ع) است که او داماد امام حسین(ع) و شوهر «فاطمه بنت الحسن(ع)» بوده و در این مسئله کسی اختلاف نظر ندارد. فرزندان و نسل او از جمله «عبدالله محض» و فرزندش «محمد نفس زکیه» و «ابراهیم بن عبدالله» بودند. اینکه حسن مثنی داماد امام حسین(ع) بوده تردیدی نیست. و داستان عروسی «حسن مثنی» طبق نقل شیخ مفید(متوفای سال ۴۱۳ق) بدین شرح است : 📋«وَ رُوِيَ أَنَّ الْحَسَنَ بْنَ الْحَسَنِ(ع) خَطَبَ إِلَى عَمِّهِ الْحُسَيْنِ(ع) إِحْدَى ابْنَتَيْهِ فَقَالَ لَهُ الْحُسَيْنُ(ع) اخْتَرْ يَا بُنَيَّ أَحَبَّهُمَا إِِليَكَ! فَاسْتَحْيَا الْحَسَنُ وَ لَم يُحرْ جَوَابَاً، فَقَالَ لَهُ الحُسَينُ(ع) : فَإِنِّي قَدِ اخْتَرْتُ لَكَ ابْنَتِي فَاطِمَةَ فَهِيَ أَكْثَرُهُمَا شَبَهاً بِأُمِّي فَاطِمَةَ بِنْتِ رَسُولِ اللَّهِ(ص)» ♦️حسن مثنی یکی از دختران امام حسین(ع) را خواستگاری کرد، امام(ع) به وی فرمود هر کدام از دخترانش فاطمه(س) یا سکینه(س) را می‌خواهد انتخاب کند. حسن خجالت کشیده و حرفی نزد. سرانجام امام حسین(ع) فاطمه(س) را به عقد حسن مثنی در آورد چون به مادرش شبیه‌ تر بود.(۱۹) به گفته «ابن فندق بیهقی»(متوفی۵۶۵ق) این ازدواج در سال شهادت امام حسین(ع) اتفاق افتاده است.(۲۰) از آنجا که امام(ع) در روز دهم محرم سال ۶۱ هجری قمری به شهادت رسید، به احتمال زیاد این ازدواج در سال ۶۰ و به مدت کوتاهی قبل از روز عاشورا در مکه اتفاق افتاده‌ است، لذا «حسن مثنی» با همسرش «فاطمه(س)» در کربلا حضور داشته است. بدین ترتیب به نظر شهید قاضی طباطبایی، این عروسی صحت دارد ولی کاشفی به اشتباه آن را در حق قاسم(ع) نقل کرده، عروسی در حق قاسم(ع) شهرت یافته و قضیه دو برادر با هم اشتباه شده‌است.(۲۱) ۳)و دلیل آخر اینکه؛ اصلا این قصه در کتب معتبر و متقدم، ذکری از آن به میان نیامده است. 📚منابع : ۱)روضة الشهداء کاشفی، ص۴۰۱ ۲)۳)تحقیق درباره اول اربعین قاضی طباطبایی، صص۶۸۳_۶۸۹ ۴)بحرالانساب حسینی موصلی، ص۲۴ ۵)المنتخب فخر الدین طریحی، ص۳۶۵ ۶)محرق القلوب نراقی، ص۴۱۰ ۷)اسرار الشهادة دربندی، ج۲، ص۳۰۵ ۸)مدینه المعاجز بحرانی، ج۳، ص۳۶۸ ۹)دمع السجوم شعرانی، ص۲۷۸-۲۷۷ ۱۰)جلاء العیون مجلسی، ص۶۷۵ ۱۱)لؤلؤ و مرجان محدث نوری، ص۱۹۳-۲۶ ۱۲)منتهی الآمال محدث قمی، ج۱، ص۷۰۰ ۱۳)تنقیح المقال مامقانی، ج۲، ص۳۴۲ ۱۴)تحقیق دربارۀ اول اربعین امام حسین(ع)، ص۳۷۷ ۱۵)حماسه حسینی مطهری، ج۱، ص۲۷-۲۸ ۱۶)فرسان الهیجاء محلاتی، ج۲، ص۳۱ ۱۷)مقتل الحسین(ع) مقرم، ص۲۶۴ ۱۸)مقتل الحسین(ع) خوارزمی، ج۲، ص۳۱ ۱۹)الارشاد شیخ مفید، ج۲، ص۲۵ ۲۰)لباب الانساب ابن فندق، ص۳۸۵ ۲۱)تحقیق درباره اول اربعین قاضی طباطبایی، ص۳۷۸ @AsnadolMasaeb
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
26.25M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⚠️🚫⚠️🚫⚠️🚫⚠️🚫⚠️🚫 🎦کلیپ فوق، بخشی از فیلم شب ششم محرم است که در هئیتی واقع در تهران، با اجرای سید علی مومنی[مداحی که خود را رقّاصه عباس(ع) می دانست!] ماجرای «عروسی حضرت قاسم(علیه السلام)» را آن هم با کف زدن و سوت و کِل زدن و گُل افشانی اجرا کردند! که شنیده ها حاکی از این است که؛ این هیئت بعدها توسط طلاب و فضای تهران مورد اعتراض و حتی به تحصّن برخی از آنان، در مقابل این هئیت منجر شده بود. یاد روایتی افتادم که حضرت رسول اکرم(ص) می فرماید : 📋«إذا ظَهَرَتِ البِدَعُ في اُمَّتي فَليُظهِرِ العالِمُ عِلمَهُ» ♦️هرگاه بدعت‏ها در ميان امتم پديدار شوند، بر عالم واجب است كه علم خود را آشكار سازد. و در ادامه روایت هست که؛ 📋«فَمَن لَم يَفعَل فَعَلَيهِ لَعنَةُ اللهِ» ♦️عالمی که چنین نكند، پس لعنت خدا بر او باد!(۱) گاهی اوقات برخی از این تحریفات عاشورایی به درجه اعلی خود یعنی بدعت می رسد که دیگر اینجا باید قیام کرد و آن بدعت را سرکوب نمود. 📚منبع : ۱)الكافى کلینی، ج‏۱، ص‏۵۴ @AsnadolMasaeb
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🎙کلیپهایی از مراجع عظام و علماء :👇 @AsnadolMasaeb
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا