اسناد المصائب
۵)جلسه پنجم : صوت #استاد_عندلیب_همدانی درباره اصحاب امام حسین(علیه السلام) در کربلا 👥نام صحابی :👇
06.mp3
7.92M
ادامه..👇
۶)جلسه ششم :
صوت #استاد_عندلیب_همدانی درباره اصحاب امام حسین(علیه السلام) در کربلا
👥نام صحابی :👇
9️⃣«ابو الشعثاء الکندی البهدلی»
🔟«الادهم بن امیة العبدی البصری»
1️⃣1️⃣«اسلم بن عمرو مولی الحسین(علیه السلام)»
#از_شهدای_کربلا
#انصار_الحسین_علیه_السلام
@AsnadolMasaeb
4_5809989384434353178.mp3
7.82M
۷)جلسه هفتم :
صوت #استاد_عندلیب_همدانی درباره اصحاب امام حسین(علیه السلام) در کربلا
👥نام صحابی :👇
✍ادامه بحث اسلم مولی الحسین(ع)
2️⃣1️⃣«اسلم بن کثیر الازدی»
3️⃣1️⃣«ام وهب»
#از_شهدای_کربلا
#انصار_الحسین_علیه_السلام
@AsnadolMasaeb
4_5832439238620087582.mp3
6.95M
۸)جلسه هشتم :
صوت #استاد_عندلیب_همدانی درباره اصحاب امام حسین(علیه السلام) در کربلا
👥نام صحابی :👇
✍ادامه بحث «اسلم» و «ام وهب»
#از_شهدای_کربلا
#انصار_الحسین_علیه_السلام
@AsnadolMasaeb
4_5872891224888706564.mp3
7.33M
۹)جلسه نهم :
صوت #استاد_عندلیب_همدانی درباره اصحاب امام حسین(علیه السلام) در کربلا
👥نام صحابی :👇
4️⃣1️⃣«امیة بن سعد»
5️⃣1️⃣«انس بن حارث»
#از_شهدای_کربلا
#انصار_الحسین_علیه_السلام
@AsnadolMasaeb
4_5897555418183370688.mp3
6.64M
۱۰)جلسه دهم :
صوت #استاد_عندلیب_همدانی درباره اصحاب امام حسین(علیه السلام) در کربلا
👥نام صحابی :👇
ادامه بحث «انس بن حارث»
#از_شهدای_کربلا
#انصار_الحسین_علیه_السلام
@AsnadolMasaeb
#پرسش_و_پاسخ
سوال9️⃣ :چرا به مرثیه خوانی #امام_حسین_علیه_السلام «روضه خوانی» گفته می شود؟👇
#روضه_خوانی
@AsnadolMasaeb
✍پاسخ :
امروزه روضه و روضه خوانی در اصطلاح، به مرثیه خوانی و ذکر مصیبت برای حضرات معصومین(علیهم السلام) گفته می شود که بسیار مورد تشویق ائمه اطهار(علیهم السلام) بوده که به نوعی مایه ی پیوند روحی و عاطفی انسان ها با اولیای دین است.
معنای روضه در اصل، باغ و بوستان است، اما سبب شهرت مرثیه خوانی به روضه خوانی آن است که مرثیه خوانان در گذشته، حوادث کربلا را از روی کتاب «روضة الشهداء» تألیف «کمال الدین حسین بن علی واعظ کاشفی» معروف به «ملاحسین کاشفی»(متوفی۹۱۰ق) می خواندند.
ملاحسین کاشفی یکی از خطبای سبزوار در قرن نهم هجری و مبتکر سبک قصه پردازی و پردازش پندگونه از وقایع تاریخی است.
مذهب کاشفی به روشنی معلوم نیست ولی او را با استناد به نوشته هایش، پیرو مذهب سنی حنفی می دانند.
او برای جذب عوام، حوادث تاریخی به ویژه حادثه ی عاشورا را با نثری دلپسند به داستان درآورد و در این میان مطالب معتبر و غیر معتبر و مستند و بدون سند را با هم درآمیخت.
سبک جدید، فارسی بودن و انگیزه ی مؤلف برای خواندن کتاب در مجالس عزا، موجب شد تألیف کاشفی نه یک اثر تاریخی بلکه یک اثر تبلیغی و حتی تخیلی شمرده شود.
متأسفانه عدم توجه به این مطلب و قرائت و استنساخ مکرر آن، تا آنجا که سخنرانان و مداحان مجالس سوگواری امام حسین(علیه السلام) را «روضه خوان» نامیدند، که زمینه ی ورود بسیاری از اطلاعات نادرست این کتاب را به فرهنگ عاشورا فراهم ساخت و در موارد متعددی «زبان حال» و جانشین «زبان قال» حماسه سرایان کربلا گشت.
هر چند برخی قائلند که «روضة الشهداء» اولین مقتل به زبان فارسی است اما «رسول جعفریان» کتاب «مقتل الشهداء» اثر نویسندهای با تخلص «عاصی» را نام می بَرد که به زبان فارسی است و در سال ۸۸۷ قمری تألیف شده است که مقدم بر «روضة الشهداء» است.(۱)
👤«میرزا عبدالله افندی» کتابشناس عصر مرحوم مجلسی، اکثر روایات این کتاب و بلکه همه آن را مأخوذه از کتب غیر مشهوره و غیر قابل اعتماد دانسته است.(۲)
👤«سید محسن امین» نیز این سخن را تأیید نموده است.(۳)
👤«محدث نوری» برخی گزارشهای کتاب را بدون پشتوانه ی تاریخی خوانده است.(۴)
👤 #شهید_مطهری نیز آن را پر از دروغ، و تألیف و نشر این کتاب را مانع مراجعه به منابع اصلی و مطالعه تاریخ واقعی امام حسین(علیه السلام) دانسته است و سرمنشاء بسیاری از تحریفات در خصوص واقعه عاشورا میداند که مجعولات فراوانی حول حماسه عاشورا ساخته است.(۵)
👤شهید «قاضی طباطبایی» نیز مطالب آن را در مقام تعارض با مقاتل معتبر، ساقط و بیارزش می داند که نمونه های متعددی از این گونه اخبار غیر قابل باور را میتوان درجای جای کتاب دید.(۶)
📚منابع :
۱)واعظ کاشفی و روضة الشهدا، جعفریان، ص۳۷
۲)ریاض العلماء میرزا عبدالله افندی، ج۲، ص۱۹۰
۳)أعیان الشیعة امین عاملی، ج۶، ص۱۲۲
۴)لؤلؤ و مرجان محدث نوری، ص۲۸۷
۵)حماسه حسینی مطهری، ج۱، ص۵۴
۶)تحقیق درباره اول اربعین سیدالشهدا(ع) قاضی طباطبایی، ص۳۶
@AsnadolMasaeb
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙نظر استاد #شهید_مطهری درباره کتاب «روضة الشهداء» :👆
@AsnadolMasaeb
🔹🔷《السَّلامُ عَلَیْکَ یَا اَبَاعَبْدِاللهِ الحُسَینِ(علیه السلام)》🔷🔹
✅امام صادق(علیه السلام) می فرماید :
📋َ《إِنَّ الْحُسَيْنَ بْنَ عَلِيٍّ(ع) لَمَّا وُلِدَ أَمَرَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ جَبْرَئِيلَ أَنْ يَهْبِطَ فِي أَلْفٍ مِنَ الْمَلَائِكَةِ فَيُهَنِّيَ رَسُولَ اللَّهِ(ص) مِنَ اللَّهِ وَ مِنْ جَبْرَئِيلَ》
♦️وقتی امام حسين(علیه السلام) متولد شد، خداوند به جبرئيل دستور داد با هزار فرشته فرود آيند و حضرت رسول اکرم(ص) را از طرف او تهنیت گويند.
📋《فَهَبَطَ جَبْرَئِيلُ فَمَرَّ عَلَى جَزِيرَةٍ فِي الْبَحْرِ فِيهَا مَلَكٌ يُقَالُ لَهُ فُطْرُسُ كَانَ مِنَ الْحَمَلَةِ بَعَثَهُ اللَّهُ عَزَّوَجَلَّ فِي شَيْءٍ فَأَبْطَأَ عَلَيْهِ فَكَسَرَ جَنَاحَهُ وَ أَلْقَاهُ فِي تِلْكَ الْجَزِيرَةِ فَعَبَدَ اللَّهَ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى فِيهَا سَبْعَمِائَةِ عَامٍ حَتَّى وُلِدَ الْحُسَيْنُ بْنُ عَلِيٍّ(ع)》
♦️پس جبرئيل فرود آمد و به جزيره اى در دريا گذشت كه فرشته اى به نام فطرس از حاملان عرش، كه پرش شكسته بود و در آن جزيره افتاده بود، مكان داشت و هفتصد سال در آنجا، تا تولد امام حسين(ع)، خدا را عبادت كرده بود.
سپس آن فرشته به جبرئيل گفت : كجا مي روید؟
جبرائیل گفت :
📋《إِنَّ اللَّهَ عَزَّوَجَلَّ أَنْعَمَ عَلَى مُحَمَّدٍ(ص) بِنِعْمَةٍ فَبُعِثْتُ أُهَنِّئُهُ مِنَ اللَّهِ وَ مِنِّي!》
♦️خدا به محمد(ص) نعمتى داده و مى روم از طرف خدا و خود تبریک گويم.
فطرس گفت :
📋《يَا جَبْرَئِيلُ! احْمِلْنِي مَعَكَ لَعَلَّ مُحَمَّداً(ص) يَدْعُو لِي!》
♦️مرا با خود ببرید، شايد محمد(ص) برايم دعا كند.
پس او را با خود بردند.
📋《فَلَمَّا دَخَلَ جَبْرَئِيلُ عَلَى النَّبِيِّ(ص) هَنَّأَهُ مِنَ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ مِنْهُ وَ أَخْبَرَهُ بِحَالِ فُطْرُسَ!》
♦️وقتی که جبرائیل بر پیامبر اکرم(ص) وارد شد، از طرف خداوند و خود تبریک و تهنيت گفت و گزارش فطرس را هم به عرض ایشان رساند.
پيغمبر اکرم(ص) به آن فرشته فرمود :
📋《تَمَسَّحْ بِهَذَا الْمَوْلُودِ وَ عُدْ إِلَى مَكَانِكَ!》
♦️اين مولود را لمس کن و به مقام خود برگرد!
📋《فَتَمَسَّحَ فُطْرُسُ بِالْحُسَيْنِ بْنِ عَلِيٍّ(ع) وَ ارْتَفَعَ!》
♦️پس فطرس ملک خود را به حسين(ع) ماليد و بالا رفت.(۱)
در روایتی دیگر آمده است که؛
📋《فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ (ص) شَأْنَکَ بِالْمَهْدِ فَتَمَسَّحْ بِهِ وَ تَمَرَّغْ فِیهِ!
فَمَضَى فُطْرُسُ إِلَى مَهْدِ الْحُسَیْنِ بْنِ عَلِیٍّ(ع) وَ رَسُولُ اللَّهِ(ص) یَدْعُو لَهُ》
♦️حضرت رسول اکرم(ص) فرمود :
اینک به گهواره حسین(ع) پناه ببر و خود را به گهواره او بمال و به آن تبرک بجو!
فطرس بهجانب گهواره امام حسین(ع) رفت و خود را به آن مالید و پیامبر(ص) نیز برایش دعا میکرد.(۲)
در این هنگام؛ فطرس که بالا رفت، عرضه داشت :
📋《يَا رَسُولَ اللَّهِ(ص)! أَمَا إِنَّ أُمَّتَكَ سَتَقْتُلُهُ وَ لَهُ عَلَيَّ مُكَافَاةٌ أَلَّا يَزُورَهُ زَائِرٌ إِلَّا أَبْلَغْتُهُ عَنْهُ وَ لَا يُسَلِّمَ عَلَيْهِ مُسَلِّمٌ إِلَّا أَبْلَغْتُهُ سَلَامَهُ وَ لَا يُصَلِّيَ عَلَيْهِ مُصَلٍّ إِلَّا أَبْلَغْتُهُ صَلَاتَهُ》
♦️يا رسول خدا(ص)! همانا امت تو او را خواهند كُشت و او بر گردن من دینی دارد كه هر كس زيارتش كند به او برسانم و هر كس بر او درود فرستد به او برسانم و هر كس طلب رحمت برايش كند به او برسانم.
سپس فطرس ارتفاع گرفت و به آسمان رفت.(۳)
امام حسن عسکری(علیه السلام) در دعای روز سوم شعبان می فرماید :
📋《اللّٰهُمَّ وَ هَبْ لَنا فِى هٰذَا الْيَوْمِ خَيْرَ مَوْهِبَةٍ .. عَاذَ فُطْرُسُ بِمَهْدِهِ فَنَحْنُ عائِذُونَ بِقَبْرِهِ مِنْ بَعْدِهِ》
♦️خدایا! ببخش بر ما در این روز بهترین بخشش را و برآور برای ما هر خواستهای را، چنان که حسین(ع) را به محمّد جدّش عطا کردی و آنجا فطرس به گهوارهاش پناهنده شد.
و پس از شهادتش ما نیز پناهنده به مزار او پناهنده می شویم و بر تربتش حاضر میشویم و بازگشتش را انتظار می کشیم.(۴)
{وَسَيَعْلَمُ الَّذِينَ ظَلَمُوا أَيَّ مُنْقَلَبٍ يَنْقَلِبُونَ}
📝شعر :
حُسن یکتا را ببین، زلف دو تا دارد حسین
بر دو عالم سایه بال هما دارد حسین
نیست بی عشق حسینی ذره ای در ذات دهر
در حقیقت تکیه بر ارض و سما دارد حسین
می کند هر قطره اش ایجاد گلزار شهید
دست همت بر سر شاه و گدا دارد حسین
ای طبیعت مردگان غوغای محشر بر کنید
چون به خاک قربتش آب شفا دارد حسین
جنس مردان خدا را از شهادت باک نیست
در کف پای جنون رنگ حنا دارد حسین
خیمه هل من معین را لشکر امداد کو؟
تا قیامت بر کف بانگ رسا دارد حسین
سیر این وادی نما در خویشتن گر عارفی
خویشتن هم زانکه شوق کربلا دارد حسین
👤احمد عزیزی
📚منابع :
۱)امالی شیخ صدوق، ص۱۳۷
۲)بحارالانوار مجلسی، ج۲۶، ص۳۴۱
۳)امالی شیخ صدوق، ص۱۳۸
۴)مصباح المتهجد شیخ طوسی، ص۸۲۶
/اقبال الاعمال سید بن طاووس، ص۶۸۹
@AsnadolMasaeb