eitaa logo
اسناد المصائب
3.1هزار دنبال‌کننده
1.1هزار عکس
312 ویدیو
42 فایل
﴾﷽﴿ 🕌امام رضا(علیه السلام) : «مَنْ تَذَكَّرَ مُصَابَنَا كَانَ مَعَنَا فِی دَرَجَتِنَا يَوْمَ القِيَامَةِ» 📚أمالی شیخ صدوق، ص۷۳ ✍ارائه ی مصائب و مراثی اهل بیت(علیهم السلام) @hosseinifazel نشر و کپی بدون ذکر منبع🚫 📚کانال تاریخ اسلام : @TarikhEslam
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙⚠️🎙⚠️🎙⚠️🎙⚠️🎙⚠️ 7️⃣3️⃣متن کلیپ : «تا گفت : هل من ناصر ینصرنی؟ ناله از خیمه ها بلند شد! علی اصغر(ع) خودشو از گهواره زمین انداخت و گفت : منم ببر! من نمردم هنوز! هنوز یه علی تو بساطت داری!» 🎤 ✍اولا؛ عبارت «هل من ناصر ینصرنی؟» در منابع معتبر ذکر نشده و فقط این عبارات در مقاتل معتبر آمده است. «هَلْ مِنْ ذَابٍّ يَذُبُّ عَنْ حَرَمِ رَسُولِ اللهِ(ص)؟ هَلْ مِنْ مُوَحِّدٍ يَخَافُ اللَّهَ فِينَا؟ هَلْ مِنْ مُغِيثٍ يَرْجُو اللَّهَ بِإِغَاثَتِنَا؟ هَلْ مِنْ مُعِينٍ يَرْجُو مَا عِنْدَ اللَّهِ فِي إِعَانَتِنَا؟»(۱) ثانیا؛ از این داستان هم در هیچ منبع معتبر و مستندی ذکری به میان نیامده است و اولین کسی که این داستان را نقل کرده «ملا فاضل دربندی»(۱۲۸۶ق) در کتاب «اسرار الشهادة» است که بدون مدرک و سند این مطلب را آورده است. این کتاب در کنار کتاب «روضة الشهداء» اثر «ملاحسین واعظ کاشفی»(۹۱۰ق) به‌ عنوان تحریف‌ کنندگان تاریخ قیام امام حسین(علیه السلام) قرار گرفته است. 📚منابع : ۱)الارشاد شیخ مفید، ج۲، ص۷۲ @AsnadolMasaeb
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙⚠️🎙⚠️🎙⚠️🎙⚠️🎙⚠️ 8️⃣3️⃣متن کلیپ : «گفتش که؛ «أَینَ هذهِ المتکبّره؟» کیه این زنه که کل بساط مارو با حرفاش زیر سوال برد؟ گفتن دختر علی زینبه! عصبانی شد، تیغ کشید که زینب رو بکشه، اومدن گرفتن گفتن این دیگه رسواییه داره! نشوندنش سر جاش. وقتی نشست داداش منحوسش داشت گریه می کرد، گفت تو چرا گریه میکنی؟ گفت؛ وقتی تو حمله کردی به این خانم، خواستی تیغ بکشی برای این خانم، یه مرتبه دیدم این سر داخل طشت چشماشو از خجالت بست!» 🎤 ✍اولا؛ «مَنْ هَذِهِ المُتَکبِّرةُ!» نه «أَینَ!» ثانیا؛ خود عبارت «مَنْ هَذِهِ المُتَکبِّرة» در منابع متقدم نیامده و به جای آن طبق کتاب های «الارشاد» و «اللهوف» این عبارت آمده که عبیدالله بن زیاد گفت : «مَنْ هَذِهِ الَّتِي انْحَازَتْ نَاحِيَةً وَ مَعَهَا نِسَاؤُهَا؟» این زن کیست که از سایر اسراء جدا شده و دور تا دور او را زنان فراگرفته؟(۱)(۲) ثالثا؛ این سخن هم، جایی نقل نشده که ابن زیاد برادری داشته و در آن مجلس برای سر امام حسین(علیه السلام) گریسته باشد و چشمان حضرت(ع) هم از شدت خجالت بسته شود که این مسلما کذب و از جعلیات خود مداح است. 📚منابع : ۱)الارشاد شیخ مفید، ج۲، ص۱۱۶ ۲)اللهوف سید بن طاووس، ص۱۶۰ @AsnadolMasaeb
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙⚠️🎙⚠️🎙⚠️🎙⚠️🎙⚠️ 9️⃣3️⃣متن کلیپ : «نبش قبر حضرت علی اصغر(علیه السلام) و جدا کردن راس ایشان و به نیزه زدن آن در مقابل حضرت رباب(س)!» 🎤 ‌✍پیشتر در مورد روضه بی سند نبش قبر در روز عاشورا مطالبی گفته شد. به لینک زیر مراجعه کنید.👇 https://eitaa.com/AsnadolMasaeb/3867 🏴یا صاحب الزمان(علیه السلام)! مکشوف تر از این نشنیده بودم! پیشنهاد میشه با حال مناسب گوش بدید. @AsnadolMasaeb
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙⚠️🎙⚠️🎙⚠️🎙⚠️🎙⚠️ 0️⃣4️⃣متن کلیپ : «روایتی جعلی از امام صادق(علیه السلام) مبنی بر عدم عبور هیچ کسی از پل صراط مگر با اذن و رضایت امام علی(علیه السلام) حتی خاتم الانبیاء!!» 🎤 ‌✍پیشتر در پاسخ دقیقا همین روایت جعلی نقد و بررسی شد. به لینک زیر مراجعه کنید.👇 https://eitaa.com/AsnadolMasaeb/4586 @AsnadolMasaeb
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✍بیان مرحوم «ابوالحسن شعرانی» درباره نقل روضه های اختلافی و نقل احادیث ضعیف در منابر در كتاب «دمع السُّجوم» كه ترجمه و شرح كتاب «نَفَس المَهموم» مرحوم «شیخ عباس قمی» است. @AsnadolMasaeb
1⃣در نقل حدیث به معنی، شرط است که حاصل مضمون حدیث محفوظ بماند و چیزی بر آن افزوده و یا کاسته نگردد! مثلا اگر امام بفرماید : «الان انکسر ظهری و قلت حیلتی» و کسی بگوید : «الان پشتم شکست و امیدم ناامید شد و چاره از دستم رفت» جایز نیست! برای آنکه، (امیدم ناامید شد) در عبارت امام نیست و «قلت حیلتی» یعنی چاره ام کم شد نه از دستم رفت! مگر آنکه صریحا بگوید که : امام قریب به این مضامین فرموده یا به عنوان زبان حال بخواند.‌ 2⃣اگر ذاکر نسبت قضیه را به کتابی که از آن نقل کرده است بدهد و به مستمع چنان وانمود کند که یقیناً صحیح است ضرر ندارد و گرنه تدلیس است و تدلیس در روایت جایز نیست. 3⃣اگر راوی خود مجتهد نیست در امثال آنها رجوع به مجتهد اعلم کند و این هم از مسائل تقلیدی است. 4⃣واجب نیست عین الفاظ حدیث را نقل کردن، بلکه نقل به معنی هم جایز است اگر موجب تدلیس نشود؛ یعنی ناقل صریحا بگوید نقل به معنی کرده ام یا عادت بر آن جاری باشد. مثل نقل احادیث در منابر به زبان غیر عربی! 5⃣تغییر الفاظ حدیث به طوری که معنی محفوظ باشد و تدلیس نشود ضرر ندارد؛ مثلا ضمیر به جای ظاهر و ظاهر به جای ضمیر آوردن و مقدّر را مذکور ساختن و لفظی را به مرادف یا قریب المعنی تبدیل کردن مثل «إنکَسَرَ بِه» «اِنَفَصَمَ» و همچنین مختصر یا مفصل کردن، به طوری که معنی تغییر نکند جایز است. مثلا «یا ایها الذین آمنوا» را به «ای مومنین» و «یا ابناء الدنیا» را به «ای کسانی که فریب دنیا و مال دنیا را خوردید و هکذا! 6⃣همچنین تغییر صیغه ماضی به مضارع و بالعکس در صورتی که از زمان منسلخ باشد مثل «کان الله علیما حکیما» را گویی : «خداوند دانا و حکیم می باشد» و به لفظ جامع طوری جایز است که معنی محفوظ ماند و تدلیس نشود و به اصطلاح مطول معانی اُوَل باید محفوط بماند.(۱) ⁉️حال، آیا مادحین ما این نکات را رعایت می کنند؟! 📚منبع : ۱)دمع السُّجوم شعرانی، ص۴۳۲ @AsnadolMasaeb
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا