eitaa logo
اسناد المصائب
3هزار دنبال‌کننده
951 عکس
300 ویدیو
42 فایل
﴾﷽﴿ 🕌امام رضا(علیه السلام) : «مَنْ تَذَكَّرَ مُصَابَنَا كَانَ مَعَنَا فِی دَرَجَتِنَا يَوْمَ القِيَامَةِ» 📚أمالی شیخ صدوق، ص۷۳ ✍ارائه ی مصائب و مراثی اهل بیت(علیهم السلام) @hosseinifazel نشر و کپی بدون ذکر منبع🚫 📚کانال تاریخ اسلام : @TarikhEslam
مشاهده در ایتا
دانلود
✍پایین ترین درجه تعظیم و رعایت تقدس هم در همه شعائر و حرمات لازم است، و آن خوداری کردن از گفتار و رفتاری است که عرفا توهین به حساب بیاید. ✍تعظیم «غیر لازم» که طبیعتا مستحب است، نیز دو مصداق دارد : الف)تعظیمی که شارع خود آن را مستحب شمرده است، مثل مستحبات طواف یا مستحبات نماز جماعت ب)گفتار و رفتاری که نص خاصی ندارد، ولی عرفا مصداق تعظیمی است که قران بیان فرمود. ♻️و نکته پایانی؛ اصل برپایی شعائر حسینی با همه مصادیقش از واجبات کفایی است که انسان با توجه به روایات زیادی که داریم به این مطلب قطع پیدا می کند، البته بعد از تحقق اصل شعائر حسینی انجام آنها مستحب موکد است، زیرا واجبات کفاییه بر دو قسمند : الف)آنجا که بعد از انجام عمل دیگر موضوعی باقی نمی ماند تا استحباب بیاید، مثل غسل و کفن و دفن میت ب)آنجا که واجب انجام شده ولی باز موضوع باقی است، لذا انجام آن عملی که واجب کفایی بود بعد از انجام آن توسط شخصی، برای دیگران مستحب است، مثلا تفقه در دین واجب کفایی است، و اگر به اندازه کفایت فقیه داشتیم، تفقه مستحب خواهد بود. ✍و اینکه ما شعائر حسینی را بر دو قسم [منصوصه به نص عام و منصوصه به نص خاص] کردیم، با توجه به این دو نکته قابل توجیه است. الف)وجود عناوینی مطلق که اتفاقا جزء راهگشاترین واژگانها در باب شعائر حسینی است مثل عنوان جزع و مثل عنوان ادای حق حسین(علیه السلام) چنان که در روایات آمده است «حَقُّ الْحُسَيْنِ(ع) مَفْرُوضٌ عَلَى كُلِّ مُسْلِم»(۲) ب)وجود عناوین مطلق و راهگشا در اصل باب شعائر مثل احیاء امر اهل بیت(علیهمالسلام) اعلاء کلمة الله، اعلام و تبلیغ حقایق دینی و.. با توجه به این دو نکته نمی توانیم خود را منحصر در شعائر منصوصه به نص «خاص» بدانیم ، بلکه با تمسک به نصوص عامه و با تطبیق مصادیق عرفی دیگر برای شعائر حسینی باید دائره شعائر را گسترش دهیم. و لذا تمام رسوم محلی و قبیله ای، تمام رفتارهایی که جنبه شعائر دارد و لو نص خاصی ندارد و تمام اشیاء و وسیله هایی که در این مراسم به کار می رود از شعائر حسینی محسوب می گردند و بدعت شمردن این امور روا نیست. بله نمی توان خصوص این عمل را به شارع منتسب دانست.(۳) ✍استفتاء از «مراجع تقلید» در باب علامت یا علم در عزاداری : ⁉️سوال : استفاده از عَلَم در مراسم عزادارى سیدالشهدا(ع) یا قرار دادن آن در مجلس عزا و یا حمل آن در دسته عزادارى چه حکمى دارد؟ ✍پاسخ : 👥حضرات و آیات عظام : امام(۴)، تبریزى(۵)، فاضل(۶)، مکارم(۷)، سیستانى(۸) : «اشکال ندارد.» 👤مقام معظم رهبری : «این گونه امور جزء دین شمرده نمی شوند.»(۹) 👤نورى همدانی : «استفاده از آن در حد متعارف اشکال ندارد.»(۱۰) 👤صافى گلپایگانی : «حمل عَلَم بعید نیست از تعظیم شعائر محسوب شود و بى اشکال باشد.»(۱۱) 📚منابع : ۱)بحارالانوار مجلسی، ج۴۴، ص۲۹۳ ۲)کامل الزيارات ابن قولویه قمی، ج۱، ص۱۹۳ ۳)کانال تلگرامی استاد عندلیب همدانی ۴)استفتائات امام خمینی، ج۲، سؤال ۷۲ ۵)استفتائات آیت‌الله تبریزى، سؤال۲۰۰۷ ۶)جامع‌المسائل آیت‌الله فاضل، ج۱، سؤال ۲۱۷۴ ۷)استفتائات آیت‌الله مکارم شیرازی، ج۱ سؤال۵۷۹ ۸)سایت آیت‌الله سیستانى، شعائر دینى، سؤال۶ ۹)اجوبه الاستفتائات آیت‌الله خامنه اى، سؤال ۱۴۴۴ ۱۰)استفتائات آیت‌الله نوری همدانی، ج۲، سؤال ۵۹۸ و ۶۰۴ ۱۱)جامع‌الاحکام آیت‌الله صافى، ج۲، سؤال۱۵۹۵ @AsnadolMasaeb
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽فیلمی از بوسیدن تیغه ی «عَلَم» عزاداری توسط مرحوم «حضرت‌ آیت‌ الله‌ العظمی لطف الله صافی‌ گلپایگانی» در سال ۱۳۹۴ @AsnadolMasaeb
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📸تصویری از حضرت آیت الله العظمی وحید خراسانی در زیر «عَلَم» حسینی @AsnadolMasaeb
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
👤 : «همین عزاداری متعارفی که مردم می‏ کنند؛ دسته‏ جات، سینه‏ زنی راه می‏ اندازند، «عَلَم» بلند می‏ کنند، اظهار محبت می‏ کنند، شعار می‏ نویسند، می‏ خوانند، گریه می‏ کنند، این‏ها ارتباط عاطفی را روز به روز بیشتر می‏ کند و این‏ ها خیلی چیزهای خوبی است.» 🎙بیانات در دیدار با جمعی از طلاب و روحانیون، ۱۳۸۸/۰۹/۲۲ @AsnadolMasaeb
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📸عکس یادگاری هیئت «عَلَم کشان حسینی» همدان با زیر علامت های حسینی @AsnadolMasaeb
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✍ذکر برخی از نمادهای تحریفی و بی اساس «عَلَم» عزاداری :👇 @AsnadolMasaeb
1⃣نماد «سر اژدها» که اشاره به ماجرای «جنیان» و «زعفر جنی» دارد که در روز عاشورا به کمک امام حسین(علیه السلام) آمدند! مسلما این نیز از تحریفات عاشورایی است و مطالب قبل در مورد «زعفر جنی» را دنبال کنید. @AsnadolMasaeb
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
2⃣نماد «شیر» که اشاره به ماجرای «شیر و فضّه» در روز عاشورا دارد که این نیز از تحریفات عاشورایی است که قبلا در مورد آن بحث شد و به مطلب «شیر و فضه» مراجعه کنید. @AsnadolMasaeb
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
3⃣نماد «شال» و «تَلَک یا پَر» که اشاره به شال دامادی و به ماجرای عروسی دارد که این نیز از تحریفات عاشورایی است که قبلا در مورد آن بحث شد و مطلب «عروسی قاسم» را دنبال کنید. @AsnadolMasaeb
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
4⃣نماد «کشکول» که از نماد فرقه ضاله تصوف می باشد که «دراویش صوفی مسلک» از آن استفاده می کنند. @AsnadolMasaeb
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
5⃣نماد «تَبر زین» که این هم از نمادهای فرقه ضاله تصوف است. @AsnadolMasaeb
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
6⃣نماد «آهو» که اشاره به ماجرای ضمانت آهو توسط امام رضا(علیه السلام) دارد که این هم قبلا در موردش بحث شد و مطلب «ضامن آهو» را دنبال کنید. @AsnadolMasaeb
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
7⃣نقوش و تصاویر منتسب به ائمه اطهار(علیهم السلام) بر روی توق(طوق) و تیغه های «عَلَم» که به اتفاق همه مراجع تقلید باید از آن اجتناب کرد و نسبت دادن این تصاویر به ائمه ی اطهار(علهیم السلام) جایز نیست. @AsnadolMasaeb
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا