eitaa logo
مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه
3.5هزار دنبال‌کننده
747 عکس
131 ویدیو
60 فایل
❇️ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه مجموعه ای‌ است که سعی دارد در عرصه ترویج گفتمان تحول علوم انسانی قدم بردارد. ◽️آدرس سایت: http://www.nsayeh.com ◻️مدیر مسئول: @hamedshams ◽️جانشین مدیر مسئول: @saeed_karimdadashi ◽️ادمین: @Ghobar1291
مشاهده در ایتا
دانلود
⭕️ به تحقیق عَلَم بلند اولوا بقیه با این نص صریح قرآنی در دوره غیبت، شخص امام خمینی بوده است و هیچ عالم و عارفی از این حیث با او قابل مقایسه نیست. ⭕️ سرود در ورژن اول خود نشان داد ابزاری مناسب برای انتقال مفاهیم مهدوی به کودکان است؛ اما صد حیف که برای بار دوم هم نام خمینی بزرگ -این نشان ممتاز راه مهدوی- در آن نیست! امام خمینی اندازه شیخ احمدکافی بلکه ابن مهزیار و میرزا کوچک، حضور در این سبد فرهنگی نداشته است! عجیب اینکه علیرغم اعتراضات بار اول، در سرود دوم هم غایب است! ⭕️ امام عزیز محتاج یک سرود برای فهمیده شدن نیست؛ لکن بقیة اللهِ قرآن بدون او از مهدویت های مرتجع و متحجر، سازشکار و اهل قعود و مُترف و اشرافی قابل شناسایی نیست. شیخ کافی و کوچک خان و ابن مهزیار ذیل آن عَلَم بلندِ ینهون عن الفساد فی الارض نشان میشوند ؛حتی همت و سلیمانی ها بدون او صفرهای بدون یک اند! ⚠️ آموزش خمینی به فرزندان را یک فریضه بدانیم! ⭕️ استاد ۱۴۰۱/۱۲/۱۳ لینک کانال ↙️↙️ 🆔 @olum_ensani_eslami
📌 نسبت سایر علوم اسلامی با علوم انسانی اسلامی 💢 علوم انسانی مدرن محصول تاریخ و فرهنگ دیگری است که در قرن ۱۷ میلادی به وجود آمد که انسانی پدید آورد که از ساحت ماورائی به مادی کشیده شد. خروجی این سیستم علمی و اجتماعی انسان موحد نمی تواند باشد. لینک کانال ↙️↙️ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
💢 علوم انسانی مدرن محصول تاریخ و فرهنگ دیگری است که در قرن ۱۷ میلادی به وجود آمد که انسانی پدید آورد که از ساحت ماورائی به مادی کشیده شد. خروجی این سیستم علمی و اجتماعی انسان موحد نمی تواند باشد. ⭕️ موضوع علوم انسانی ، انسان شناسی نیست بلکه غایت این علوم بسط اجتماعی بنیاد های مدرنیته است. ⭕️ حال منظور از علوم اسلامی چیست؟ در اینجا ما از علومی بحث می کنیم که در طول تاریخ تمدن اسلامی ناظر به وحی و سنت شکل گرفته اند مثل کلام ، فلسفه اسلامی ، تفسیر و فقه .... ⭕️ دین اسلام بر خلاف سایر ادیان ، جامعه را مسیر و بستر سلوک قرار داده است ، ما باید امروز دین را دوباره بشنویم و زمین بازی علم را هم سنخ دین بگرادنیم و نباید در پارادایم غرب به فهم دین بپردازیم چرا که در این صورت دین به تبدیل خواهد شد. ⭕️ تاثیر علوم اسلامی در عرصه تولید و تحول علوم انسانی را می توان در موارد زیر جویا شد: 🔻 باید نگاه جدیدی به عالم پیدا کنیم لذا جهان بینی را باید تغییر بدهیم و سپس با این مبانی و جهان بینی به نقد مبانی غرب بپردازیم. 🔻 وقتی رویکرد ما به جهان خود تغییر کرد منابع می تواند توسعه پیدا کند بر خلاف نوع نگاه غرب به جهان که انحصار گرایی منابع در علم مدرن را به ارمغان می آورد و بر اساس این نگاه وحی را تماماً ایمان می دانند و تبدیل به ابژه در دست سوژه می نمایند. ⭕️ یکبار هم از بستر علوم اسلامی به نقد نتایج علوم انسانی مدرن می پردازیم و در مقابل سعی می کنیم از دل علوم اسلامی ، تمدن جدیدی تاسیس کنیم و گزاره های هنجاری و توصیفی نیز مبتنی بر حیث ایجابی تولید نماییم. ⚠️ نکته حائز اهمیت این است که خود علوم اسلامی فعلی باید متحول شود یعنی این علوم تا حدودی کمک می کنند ولی در ادامه نیاز به امتداد دارند! ⭕️ تاثیر علوم اسلامی های مثل منطق ، فلسفه به این شکل تصویر می شود: 🔻در ابتدا باید به اشاره کنیم که در نقد مبانی نقش اساسی دارد و سعی دارد صورت و ماده هایی که حکایت از واقعیت دارند را نمایان سازد. 🔻 هم یکی دیگر از علوم می باشد که مسئله آن واقعیت بوده است که بروز آن در دو مسئله در فضای اسلامی بیشتر به چشم می خورد که در شکل دهی علوم انسانی اسلامی هم نقش اساسی دارد: اولی واجب الوجود و دومی انسان می باشد که این قرائتی از عالم را به ارمغان می آورد که جهانی متفاوت از جهان مدرن تشکیل میدهد . خدا در فلسفه اسلامی احاطه دارد لذا انسان مستقل شکل نمی گیرد و برای طی مسیر نیاز به دین و وحی پیدا می کند. در سنت فلسفی علی الخصوص ملاصدرا (ره) امکان فقری ، انسان را از سوژه بودن به عین ربط بودن می کشاند و انسان عین ربط می تواند با حرکت جوهری وسعت و سیطره پیدا کند و این انسان در عین ربط بودن ، آزاد می باشد ولی این آزادی در بستر امر قدسی (وجود) شکل می گیرد ولی در غرب در بستر طبیعت سخن از آزادی می گویند. از جمله افرادی که توانست از ظرفیت های فلسفه اسلامی در حل مسائل زمانه خود استفاده کند علامه طباطبایی(ره) می باشد که در اصول روش رئالیسم این ظرفیت را متجلی ساخته و به مصاف غرب می رود. شهید مطهری (ره) نیز با استفاده از این میراث به جبر تاریخی ، فلسفه تاریخ ، هستی جامعه ووو می پردازد و شکل جدیدی در این عرصه ها به ارمغان می آورد. لینک کانال ↙️↙️ 🆔 https://eitaa.com/olum_ensani_eslami
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📌 چرا برای جریان علمی انقلاب اسلامی مهم است؟ 💢 علی مَزینانی مشهور به علی شَریعَتی نویسنده و متفکر شیعه و جامعه شناس که آرا و اندیشه‌های او در شکل‌گیری ایران نقش داشت. ⭕️ سخنرانی‌های شریعتی در تهران و برخی دانشگاه‌ها که در فاصله سال‌های ۱۳۴۷ تا ۱۳۵۵ش، در جزوه‌هایی در اختیار مخاطبان او قرار می‌گرفت، بعدها به صورت کتاب مستقل و سرانجام در مجموعه ۳۶ جلدی آثار شریعتی منتشر شد. ⭕️ چهره‌ها و گروه‌های مختلفی مانند علامه طباطبایی ،مرتضی مطهری ، مصباح یزدی ووو منتقد شریعتی بودند . لینک کانال ↙️↙️ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
📌 افراد تاثیر گذار بر دکتر علی شریعتی 💢 شریعتی همچنین خود را در سال‌های ابتدایی دهه سی شمسی، دستخوش افکار موریس مترلینگ، آرتور شوپنهاور، فرانتس کافکا و صادق هدایت دانسته و تصریح کرده که آشنایی با افکار آنان، او را «از آشیانه گرم و مأنوس و پریقین آرام‌بخش مذهب موروثه و دنیای معصومانه نوجوانی به سوی تندبادهای سهمناک و طوفان‌های وحشی اقیانوس‌های بی‌کرانه افکار سردرگم و خشن فلسفه‌های پس از دو جنگ جهانی اروپا» برده است. او علاوه بر آنکه خود را تحت تعلیم علمای بزرگ اسلامی دانسته، از شاگردی جامعه‌شناسانی مانند گورویچ و آرون، و همچنین اسلام‌شناسانی مانند ماسینیون، ژاک برگ، برانشویک و هنری ماسه، سخن گفته است. لینک کانال ↙️↙️ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
📌کانون نشر حقایق دینی 💢 دکتر علی شریعتی در ۱۵ سالگی عضو کانون نشر حقایق اسلامی شد و از این طریق با فرهنگ اسلامی و شیعی آشنایی جدی پیدا کرد. کانون نشر حقایق اسلامی، در سال ۱۳۲۳ش توسط محمدتقی شریعتی، پدر علی شریعتی تاسیس شد و علاوه بر آموزش تفسیر و معارف قرآن و آموزه‌های دینی، آثار اجتماعی گسترده‌ای داشت. لینک کانال ↙️↙️ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
📌 نهضت خداپرستان سوسیالیست 💢 علی شریعتی در دوران دانشجویی در مشهد، به نهضت خداپرستان سوسیالیست پیوست و تا پیش از خروج از ایران برای تحصیل در فرانسه، عضو حزب مردم ایران بود که انشعابی از نهضت خداپرستان سوسیالیست محسوب می‌شود. ⭕️ معیارهای فکری او در این دوره، تحت تاثیر نهضت خداپرستان سوسیالیست و مخصوصا افکار محمد نَخشَب(فعال سیاسی مذهبی) بوده است.شریعتی در همین دوره، کتاب ابوذر، نوشته عبدالحمید جودة السحار را به فارسی ترجمه کرده و در سال ۱۳۳۴ش با عنوان «ابوذر غفاری، خداپرست سوسیالیست»، به همراه اضافاتی منتشر کرد. لینک کانال ↙️↙️ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
📌 بازسازی اندیشه دینی سید جمال 💢 یکی از جریان‌های تاثیرگذار بر شریعتی، نهضت احیای دینی یا جریان بازسازی اندیشه دینی دانسته شده است که سید جمال الدین اسدآبادی، شیخ محمد عبده، سید قطب، و اقبال لاهوری، چهره‌های شناخته‌شده آن هستند. شریعتی مانند این چهره‌ها، به دنبال بازگشت به قرآن، و دستیابی به تفسیری نو و متناسب با روزگار بود و اسلام انقلابی و اجتماعی را جایگزین اسلام متحجر می‌دانست. او در کتابی با عنوان «ما و اقبال»، شناختن سید جمال الدین اسدآبادی و اقبال لاهوری را «شناختن اسلام و شناختن مسلمانان و شناختن زمان حال و آینده» دانسته است. لینک کانال ↙️↙️ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
📌 گرایش‌های فکری و فلسفی غربی 💢 شریعتی در دوران دانشجویی در فرانسه در دهه ۱۳۴۰ شمسی، با اندیشه‌های ریمون آرون، ژاک برک، هانری کربن، فرانتز فانون، روژه گارودی، ژرژ گورویچ، لویی ماسینیون و ژان پل سارتر آشنا شد. ⭕️ برخی معتقدند اشاره‌های پراکنده شریعتی به اندیشمندانی مانند هگل، مارکس، هوسرل، یاسپرس، هایدگر و مارکوزه، نشانه تاثیرپذیری او از سنت فکری آلمانی و فرانسوی است. تاکید شریعتی بر تفاوت میان انسان و بشر، و همچنین استفاده از مفاهیمی مانند عصیان‌گری و انتخاب‌گری، و سرانجام شاهد آوردن از سخنان سارتر، نیچه و هایدگر، نشانه‌هایی بر گرایش او به مکتب اگزیستانسیالیسم _ البته هایدگر خود را اگزیستانسیالیسم نمی داند _ دانسته شده است. لینک کانال ↙️↙️ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
📌 مکتب تفکیک 💢 به باور برخی، مخالفت شریعتی با فلسفه یونانی و سینایی، و گاه تعابیر تند درباره برخی فلاسفه، و همچنین تمسک به برخی جملات بنیانگذاران مکتب تفکیک مانند شیخ محمود حلبی، می‌تواند نشان‌دهنده تاثیرپذیری او از مکتب تفکیک باشد. دیدگاه‌های اقتصادی شریعتی در دهه چهل شمسی و گرایش‌های سلبی او درباره اقتصاد خصوصی، علاوه بر تاثیرپذیری از مکتب سوسیالیسم، متأثر از مکتب تفکیک و اندیشه‌های دوست صمیمی‌اش محمدرضا حکیمی خراسانی عنوان شده است. همان طور که دکتر علی شریعتی در تاریخ آذر ماه ۱۳۵۵ش. در مشهد نامه‌ای خطاب به محمدرضا حکیمی به عنوان وصیت شرعی نوشت و مسئولیت تجدید نظر در آثارش را به او سپرد و به تعبیر خودش خواستار غلطگیری معنوی و لفظی و چاپی شد. ولی حکیمی از آنجا که نوشتن کتاب الحیاة را لازم‌تر می‌دانست و نیز به دلیل کثرت آثار شریعتی و هم‌چنین این که اشکالات آثار شریعتی را بنیادین نمی‌دانست، اقدام مهمی در این زمینه نکرد. لینک کانال ↙️↙️ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
📌 اندیشه ها 💢 دکتر علی شریعتی شخصیتی است که امروز نیز دیدگاه‌ها، آراء و اندیشه‌های او مورد بحث و بازخوانی قرار می‌گیرد. در دوران حیات وی نیز جلسات سخنرانی و کلاس‌های درس او محلی برای طرح مسائل و بحث‌های مختلف بود. از جهان‌بینی توحیدی، دیالکتیک توحیدی و فلسفه‌ی تاریخ که شریعتی براساس دین اسلام ارائه می‌دهد و از مجموع سخنرانی‌های وی می‌توان اصول اندیشه‌های او را درباره‌ انسان، جامعه و انقلاب استنباط نمود. ⭕️ انسان‌شناسی 🔻 شریعتی بر پایه‌ تعلیمات قرآن، انسان را موجودی دوقطبی می‌بیند که یک قطب آن از خاک (حَمأ مَشنون) است و قطب دیگرش روح خدایی که در او دمیده شده است و عنصر متعالی وجود او را تشکیل می‌دهد. درون انسان پیوسته جولانگاه پیکار این دو قطب است. در نتیجه، انسان موجودی ایستا نیست بلکه موجودی است پویا و در حال تحول دائمی‌و حرکت مستمر به سوی عنصر متعالی خویش یعنی روح خدایی؛ و مذهب به معنی راه و مسیر این حرکت است. راهی که از لجن تا خدا امتداد می‌یابد و انسان را از زندگی لجنی، جمود جهلی و خوی ابلیسی به سوی تعالی و خداگونگی می‌برد، بدین گونه است که می‌توان تضاد میان دو تیپ هابیل (انسان با ایمان و صالح) و قابیل (انسان متجاوز و برادرکش) را با تحلیل روانی و بر پایه‌ی تحلیل علمی‌و جامعه‌شناسی محیط، شغل و طبقه دریافت. 🔻 فلسفه‌ تاریخ بشری از نبرد این دو نیروی متضاد و دائماً در جنگ با یکدیگر در درون انسان مایه می‌گیرد و به صورت پیکار میان توحید و شرک، حق و باطل، ستم‌کش و ستم‌کشی تجلی می‌کند. لینک کانال ↙️↙️ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b