eitaa logo
مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه
3.6هزار دنبال‌کننده
958 عکس
145 ویدیو
65 فایل
❇️ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه مجموعه ای‌ است که سعی دارد در عرصه ترویج گفتمان تحول علوم انسانی قدم بردارد. ◽️آدرس سایت: http://www.nsayeh.com ◻️مدیر مسئول: @hamedshams ◽️معاونت علمی و آموزشی: @saeed_karimdadashi ◽️ادمین: @Mahdiniksefat
مشاهده در ایتا
دانلود
📌 بیانات امام خامنه ای در باب تحول در علوم انسانی : 💢 اساسی‌ترین كار این است كه مبنای علمی و فلسفیِ تحوّل علوم انسانی باید تدوین بشود؛ ⭕️ این كار اساسی و كار اوّلی است كه بایستی انجام بگیرد. ⭕️ ۹۲/۹/۱۹ لینک کانال ↙️↙️ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
📌 نسبت دانش فقه با علوم انسانی اسلامی 💢 بررسی رابطه بین فقه و علوم انسانی در فرآیند تحول علوم انسانی و بحث از تأثیر و تاثر هر یک بر دیگری مسئله پراهمیت و ضروری است که کمتر به آن توجه شده است. لینک کانال ↙️↙️ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
⭕️ اول: 🔻تأسیس و تطور و تحول فقه و اجتهاد برای استنباط احکام به معنای خاص تا امروز برمدار کشف حکم الله در حوزه رفتار مکلفین بیشتر در ساحات فردی بوده است. فقه عنصر غالب هویت دانشی حوزه‌های علمیه به‌ مثابه تولیدکنندگان نرم‌افزار تحقق تمدن اسلامی است. اما با نگاهی وسیع‌تر می‌بینیم که فقه به معنای خاص آن در یک نگاه کلان و در فرآیند پاسخگویی به نیازهای انسان و جامعه، دانشی در کنار سایر دانش‌هاست که عظمت و اهمیت آن به‌ مرور زمان بر دیگر حوزه‌های دانشی حوزه‌های علمیه که اهمیت آن‌ها کمتر از فقه نیست سایه افکنده است. به‌ مرور زمان این حوزه دانشی با علوم روز مواجه شد که فقه می‌بایست نسبت خود را با آن‌ها مشخص کند که چگونه با حوزه‌های دانشی جدید می‌تواند ارتباط برقرار کند. 🔻در فرآیند مدیریت تحول علوم انسانی و تلاش برای تولید علم بومی با توجه به جایگاه و اهمیت فقه در زیست‌بوم دانشی ما این سؤال بسیار مهم است؛ در برخی موارد با نگاه‌های بسیار بسیط و محدود به این رابطه مواجهیم و به‌ این‌ ترتیب بسیاری از فرصت‌های تعامل و رابط بین شاخه‌های مختلف علوم انسانی با علوم انسانی اجتماعی را از دست می‌دهیم؛ از این‌رو بایستی از زاویه‌ای متفاوت به رابطه این دو حوزه دانشی پرداخت . لینک کانال ↙️↙️ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
⭕️ دوم: 🔻وقتی از فقه سخن می گوییم گاهی به تعبیر قرآنی تفقه به معنای عام در منابع دینی دین مدنظر است و از این نظرگاه برای فقه، عرصه‌ای گسترده‌تر از احکام مکلفین قائل می‌شویم. گاهی فقه در معنای خاص یعنی دریافتی که ما نسبت به احکام و دستورات شارع داریم مدنظر ماست؛ و آن را به احکام وضعی و تکلیفی تقسیم می‌کنیم ؛ احکام تکلیفی را نیز پنج قسم می‌کنیم و گاهی فقه را به‌عنوان دانشی برای مدیریت عرصه حکومتی و اجتماعی نگاه می‌کنیم . 🔻در بیان اول فقه به معنای عام مدنظر است و شاخه‌های مختلف علوم اسلامی را شامل می‌شود و کار ویژه آن استخراج آموزه‌های دینی از منابع دینی با روش‌شناسی مورد تائید دین است .در بیان دوم فقه دانشی است که مسلمان‌ها به وجود آوردند تا بتوانند به‌وسیله آن، به احکام الهی دست پیدا کنند. این علم درواقع همان علم الشریعه است؛ دانشی که به وجود آمده است تا احکام شریعت را از منابع دینی استخراج کند. در رویکرد سوم فقه را به‌مثابه نقشه راه و دستورالعمل تأسیس و راهبری نظام مدیریتی و اجتماع انسانی بررسی می‌کنیم همان‌که حضرت امام آن را تئوری واقعی و کامل اداره انسان از گهواره تاگور می‌داند. 🔻فقه با این بیان و در یک رویکرد حداکثری دانشی توصیفی و تجویزی است که در حوزه بینشها، ارزش‌ها و رفتارهای انسان و جامعه گزاره‌هایی را از منابع دینی، با بهره‌گیری از روش‌شناسی اجتهاد استخراج می‌کند. لینک کانال ↙️↙️ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
⭕️ سوم : 🔻در باب علوم انسانی حداقل سه تلقی مطرح می‌شود: اول دانش‌هایی که به بیان گزاره‌های توصیفی، تجویزی و توصیه ـ ارزشی در باب رفتارهای انسان و مناسبات میان آن‌ها می‌پردازد؛ این تلقی، علوم انسانی را به علوم رفتاری محدود می‌داند. دوم علومی که به بیان مناسبات بینشی، گرایشی و کنشی فردی و اجتماعی انسان می‌پردازد در این تلقی علوم انسانی اعم از علوم رفتاری است و شامل حوزه اندیشه نیز می‌شود و وضعیت او در ظروف زمانی و مکانی مختلف بررسی می‌شود. سوم علومی که شامل طیف وسیعی از علوم به‌جز علوم طبیعی است. 🔻پس می‌توان گفت علوم انسانی مجموعه دانش‌هایی است که به تولید گزاره‌هایی در حوزه بینشها، گرایش‌ها و رفتارهای انسان می‌پردازد وتلاش می‌کند تا نیاز انسان در ساحات زندگی فردی و اجتماعی را برطرف کند . 🔻مهم‌ترین دغدغه این شماره بررسی نسبت فقه با علوم انسانی در فرآیند تحول علوم انسانی است. فقه و علوم انسانی هردو دغدغه پاسخگویی به نیازهای انسان رادارند و در بستر نیازهای فردی و اجتماعی تکون می‌یابند.(به این نکته توجه داریم که فقه دارای موضوعات اختراعیه و اعتباریه هست) هردو از منابعی برای پاسخ به موضوعات و مسائل پیش روی خود بهره می‌برند و هردو روش‌هایی را برای پاسخ به مسائل در دست دارند و از آن‌ها بهره می‌برند. مطالعات گسترده در ترابط و نسبت بین فقه با علوم انسانی باعث می‌شود از سویی فقیه در عرصه نیازهای اجتماعی ورود بیشتر و جامع‌تری داشته باشد و کار ویژه‌های فقه در عصر جدید را بهتر دنبال کند. 🔻در بررسی کار ویژه‌های دانش فقه باید گفت فقه در ابتدا صرفاً به دنبال فهم و بیان تکلیف مکلف در مسائل زندگی بوده است و به‌مرور و توسط برخی فقها تلاش‌هایی برای توسعه مرزهای آن شده است اما در مواجهه انسان و جامعه مسلمان با موضوعات نوپدید و تمدن جدید و دستاوردهای آن پیامدهایی را برای جامعه اسلامی به دنبال داشت و دانش فقه به‌ عنوان متولی بیان احکام مکلفین بایستی دراین‌باره اظهارنظر می‌کرد واز این‌رو دانش فقه گسترده شد از سویی فقه در مواجهه با پدیده‌های اجتماعی و شکل‌گیری حکومت اسلامی از لایه فردی به لایه اجتماعی توسعه یافت؛ فقه با این بیان بایستی برخلاف گذشته از انفعال بیرون می‌آمد و به‌ طور فعال در سرپرستی جامعه و پیشبرد حکومت اسلامی ایفای نقش می‌کرد و ازاینجا شاخه‌های مختلف علوم از جمله علوم انسانی در فرآیند اجتهاد و کشف حکم الله اهمیت دوچندان یافت. لینک کانال ↙️↙️ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
⭕️ چهارم: 🔻بررسی نسبت علوم انسانی و علم فقه حداقل از سه رویکرد ممکن است: الف) رویکرد تاریخی یعنی بررسی بسترهای تاریخی شکل‌گیری هر یک از این دو و نسبت‌ها تداخل‌ها و افتراقاتشان. ب) بسترهای اجتماعی شکل‌گیری هریک از این دو و بررسی تطبیقی وضعیت موجود فقه آن‌چنان‌که هست و علوم انسانی آن‌ چنان‌که هست. ج) بررسی تطبیقی این دو از حیث بایسته‌های آن‌ها؛ فقه آن‌ چنان‌ که باید و بایسته است و علوم انسانی آن‌چنان‌که باید و بایسته است. 🔻در رویکرد اول و دوم بحث از نسبت بین علوم انسانی و فقه باهدف بهره‌برداری در بیان بایسته‌ها هرچند فوایدی را به همراه دارد؛ اما در رویکرد سوم بحث از نسبت بین این دو خصوصاً زمانی که سخن از تحول علوم انسانی و تولید علوم انسانی اسلامی به میان می‌آید بسیار مهم است. وقتی از علوم انسانی در جامعه‌ای که قواعد و قوانینش بر اساس حکم خدا طراحی‌ شده است سخن می گوییم قطعاً دانش فقه و نسبت آن با علوم انسانی یکی از مهم‌ترین عرصه‌های گفتگو در گفتمان تحول علوم انسانی و بهره‌گیری از علوم انسانی اجتماعی است. چرا که در این جامعه علم فقه متولی کشف حکم الله است. 🔻این بررسی در چند حوزه کلان می‌تواند شکل بگیرید از حیث اشتراکات و افتراقات مبانی هستی شناختی،معرفت‌شناختی و انسان‌شناختی حاکم بر فقه و علوم انسانی؛ از منظر اشتراک در منابع فقه با علوم انسانی ، از جهت نسبت روش‌شناسی اجتهاد با روش‌شناسی تولید علوم انسانی ، ازنظر مناط شناخت موضوعات در فقه و علوم انسانی و ازنظر مسائل مطرح در فقه و علوم انسانی . 🔻این بررسی باعث می‌شود منابع مورداستفاده فقه و علوم انسانی در یک فرآیند رفت‌وبرگشتی و با توجه به اقتضائات جدید توسعه یابد همچنین روش‌شناسی اجتهاد و روش‌شناسی‌های تولید شاخه‌های مختلف علوم انسانی در ترابط باهم توسعه یابند؛ برای مثال گفتمانی را که اصول فقه تولید کرده است، یک نوع نگاه جدید به فهم متن و اکتشاف دین است و این دستاورد، بسیار به کار تولید علوم انسانی اسلامی می‌آید .دایره مسائل در هر دو حوزه توسعه یابند و انضمامی‌تر شوند. 🔻در این میانه برخی معتقدند از آنجا که تفقه و عملیات اجتهاد اساساً تلاشی است برای دریافت احکام الهی نسبت به موضوعات ، پس موضوع شناسی فصل مهمی از فرآیند اجتهاد است ،در موضوع شناسی تلاش می‌شود تا فقیه دقیقه موردی را که می‌خواهد حکم را برای آن یا درباره آن استنباط کند بشناسد و سپس فرآیند استنباط حکم را برای آن طی کند. فقیه در دستگاه اجتهادی خود برای شناخت موضوعات به منابع مختلف ازجمله به علوم انسانی نیاز دارد اما به نظر می‌رسد مسئله بسیار پیچیده‌تر از این‌هاست و باید محققان واکاوی این ترابط را در دستور کار جدی خود قرار دهند. 🔻با توجه به نکات پیشین به نظر می‌رسد بررسی رابطه بین فقه و علوم انسانی در فرآیند تحول علوم انسانی و بحث از تأثیر و تاثر هر یک بر دیگری پراهمیت و ضروری است که کمتر به آن توجه شده است. ما نیاز به‌ مرور و بازخوانی فلسفه علم فقه به‌ مثابه بررسی تعاریف، اهداف، غایات، روش‌شناسی و پیوند آن با سایر علوم داریم. از همین زاویه فلسفه علوم انسانی اجتماعی نیز باید مورد واکاوی و بازخوانی قرار گیرد. لینک کانال ↙️↙️ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
📌 شهید مطهری 💢 حوزه‌های علمیه ما اگر از محدودیت‌های مصنوعی که خود برای خود به وجود آورده‌اند خارج گردند و با استفاده از پیشرفت به احیای فرهنگ کهن خود و آراستن و پیراستن آن بپردازند و آن را تکمیل نمایند و به پیش سوق دهند (که آمادگی تکامل و پیشروی دارد) می‌توانند از این انزوای حقارت آمیز علمی خارج شوند. ⭕️ و کالاهای فرهنگی خود را در زمینه‌های مختلف معنوی، فلسفی، اخلاقی، حقوقی، روانی، اجتماعی، تاریخی با کمال افتخار و سربلندی به جهان دانش عرضه نمایند. ⭕️ آینده انقلاب اسلامی، ص۲۰۳ لینک کانال ↙️↙️ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌 گفتاری در تاریخچه علوم انسانی و موقعیت ( انسانِ مسلمانِ انقلابی) 💢 انقلاب اسلامی در گام های رشد و تحول خود، بدون حرکت به سوی تولید علم و تحول در علوم انسانی، موفقیت چندانی به دست نخواهد آورد. چراکه نقش نرم‌افزاری دارد و این نرم‌افزار باید متناسب با بافت فکری و فرهنگی جامعه طراحی و تولید شود. لینک کانال ↙️↙️ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
📌 تقابل زنِ جمهوری اسلامی با تحجر و هرزگی 💢 جمهوری اسلامی در چهل سالگی با چالشی مواجه شده است که می توانست به راحتی زیر ساخت های آن را مرتفع سازد و به این چالش قبل از تحقق فائق آید. ⭕️ این ساختار حکومتی متکی بر عقلانیت مدرن و عقلانیت‌های انتقادی نیست بلکه عقلانیتی خاصی را دنبال می کند که توسط امام خمینی (ره) بر پایگاه معارف اسلامی و تجربه زیسته تاریخی مذهب تشیع صورت‌بندی شده است. ⭕️ این عقلانیت در اتمسفر ایران اسلامی نیز رقیبانی دارد که بعضی ها متاثر از نظام بین المللی و عده ای نیز از حیث پایگاه ولی با قرائتی مخدوش نزدیک به می شوند! ⭕️ عقلانیت اجتماعی با تعینات مختلف در عرصه کنش های اجتماعی سعی دارد مبتنی بر پشتوانه های فکری خود مسئله ها را حل نماید. ⭕️ عقلانیت اجتماعی انقلاب اسلامی نیز از دیرباز با مسئله های مهمی مواجه بوده است که یکی از این مسئله ها ، مسئله زن و حجاب می باشد که عقلانیت منحصر به فرد این جریان با پشتوانه اندیشه ای که دارد برای حل مسئله به میدان آمده است. ⭕️ البته جریان متحجر رقیب که متاسفانه تا حدودی هم هژمونی دارد ، در مسئله زن و حجاب معنای دیگری در طول تاریخ به جامعه پمپاژ کرده است که به ضد خود تبدیل شده و لوازم و زیبای خود را نیز از دست داده است! ⭕️ که یکی از مولفه های مهم مسئله زن است در ادبیات متحجرین معنای حفاظ مالک بر ملک خود را افاده می کند یعنی مرد استیلا دارد بر زن و زن به عنوان ملک مرد مورد توجه است لذا مرد به فکر حفظ ملک خود است! لینک ↙️↙️ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه
📌 تقابل زنِ جمهوری اسلامی با تحجر و هرزگی 💢 جمهوری اسلامی در چهل سالگی با چالشی مواجه شده است که م
⭕️ ولی در حقیقت دین ، حجاب یکی از مولفه های کرامت انسانی می باشد که این در ادبیات تئوریسین های انقلاب اسلامی نیز به چشم می خورد. ⭕️ حجاب در این نظام معنای نه تنها حفاظ ملک مرد معرفی نمی شود بلکه می خواهد زن را از کالا شدگی چه به صورت سنتی و چه به صورت مدرن برهاند! ⭕️ حال اگر نتوانیم آنگونه که عقلانیت اجتماعی انقلاب اسلامی حجاب را تبیین می کند آن تبلیغ نمایم ، بیشتر از امروز حجاب به ضد خود تبدیل خواهد شد یعنی حجاب برخاسته از عزت و کرامت انسانی، اذهان را به مستعمره شدن زن رهنمود می کند . ⭕️ لذا باید صریح و پوست کنده اعلام کنیم که زن در دیدگاه اسلام چیست و از چه هستی بر خوردار است و چه جایگاهی در اجتماع دارد که تا حدودی جریان دینی پشتوانه جمهوری اسلامی توانسته جواب گویی آن بر محوریت باشد برخلاف دو جریان دیگر که زن را به مسلخ کالا شدگی اعم از سنتی (جریان سنتی و سر ریز اجتماعی آن ) و مدرن (جریان روشنفکر و فمینیسم و سر ریز اجتماعی آن) می کشانند! ⭕️ این برای اینکه بتواند بر مسئله فائق آید نیاز به جریان سازی دارد ، بخاطر همین زنِ بر آمده از عقلانیت جمهوری اسلامی باید در مقابل جریان متحجر و مدرن قد اعلم کند و در دو جبهه به مبارزه بپردازد تا اینکه بر کرامت خلیفه الله ی خود نایل آید. لینک کانال ↙️↙️ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
| 💢 هر چقدر در عمق مسائل اجتماعی می اندیشم به این گزاره واقف تر می شوم: برای تغییر؛ از شروع کن! لینک کانال ↙️↙️ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
📌 نسبت علوم اسلامی با علوم انسانی 💢 طی سه و چهار سال اخیر یک چیز تازه ای پیدا شده است و آن این است که عده ای از دانشجویان علوم انسانی در دانشگاه ها به علوم اسلامی دانشگاه ها روی آورنده اند. یعنی با رفتن به سراغ علوم انسانی، گمشده خود را پیدا نکرده‌اند و به فکر رجوع به حوزه و علوم اسلامی افتاده اند تا شاید گمشده خود را اینجا پیدا کنند. ⭕️ در همین ماه های اخیر عده از دوستانی که سال آخر اقتصاد یا جامعه شناسی که جزو شاداب ترین و سرزنده ترین رشته های علوم انسانی روز است، هستند، مکرر آمدند و گفتند که میخواهیم درسمان را تمام کنیم . آیا پیشنهادی برای طرحی چندساله برای آشنایی عمیق و علمی با قرآن و اسلام دارید؟؟؟ ⭕️ در میان آنها چه عناصر جالبی هستند گروه هایی هم هستند از رشته های مختلف که می پرسند آیا راهی می شناسید که ما اول در زمینه علوم اسلامی کار کنیم بعد برویم برای دکترای اقتصاد؟! ⭕️ من برای همفکری در طرحی با آنها صحبت می‌کردم... طرح خودشان را برای آینده مطرح می‌کردند و می‌گفتند: بدون جهان‌بینی کامل عملی نیست! و بنا داریم مدت زمانی را صرف آشنایی با مکتب های زنده و برجسته فلسفه امروز دنیا بکنیم و فلسفه بخوانیم و چون مهد بیشتر این مکتبها آلمان است، به خصوص در تماس بین متافیزیک و فیزیک، تصمیم داریم به آنجا سفر کنیم و آلمانی هم یاد بگیریم تا مطالعات دسته اول انجام دهیم و بعد برگردیم...! ⭕️ برگرفته از متن سخنرانی شهید آیت الله دکتر بهشتی (بخش اول) ادامه دارد ... لینک کانال ↙️↙️ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
📌 💢 تمام بحث هایی که در نقادی ما بعد الطبيعه مطرح کرده است را من می پذیرم منتهی من معرفت شناسی کانتی را بسیار عقل زده میدانم انسانی که سوژه است عقل زده است و اراده و احساس در آن حضور ندارد. دومین اشکال کار این است که مقولات وی کاملاً formal هستند، نه تاریخی و واقعی و به همین دلیل است که این مقولات اجازه نمی دهند ما درباره و حرف بزنیم این بدان جهت بود که تلقی از علم در دو علم و خلاصه شده بود و همه اش را به پای و ریخت. ⭕️ لینک کانال ↙️↙️ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه
📌 نسبت علوم اسلامی با علوم انسانی 💢 طی سه و چهار سال اخیر یک چیز تازه ای پیدا شده است و آن این است
📌 نسبت علوم اسلامی با علوم انسانی 💢 زمینه اصلی در "ادیان" و "علوم انسانی"، "انسان" است. شناخت انسان، بافت های گوناگون هستی او، تار و پود او، خواسته ها و نیازهای او از یک سو، توان ها و کارآیی هایش از سوی دیگر. ⭕️ هدف این سازندگی، جهت ها و راههای عملی این سازندگی، زمینه‌های اصلی علوم انسانی و علوم اسلامی است. ⭕️ تفاوت اصلی "علوم انسانی" متعارف با "علوم اسلامی" در چیست؟! ⭕️ عرض شد که زمینه "علوم انسانی متعارف غیر اسلامی" که امروز در مدارس گوناگون دنیا می خوانند با زمینه "علوم اسلامی" که شما جزء خیل پاسدارانش هستید، یکی است. ⭕️ انسان، بافت هستی او، نیازهای او، توان های او، میزان حدود کارایی، هدف این کارایی، جهت این کارآیی، خود سازی و محیط سازیش و راههای علمی خودسازی و محیط سازی، موضوع و زمینه همه علوم انسانی است. زمینه علوم اسلامی هم همین است. ⭕️ تفاوت اصلی شان در چیست؟! در این است که علوم انسانی متعارف در این راه تنها از مشاهده و تجربه و تحلیل استفاده می کند. ⭕️ برگرفته از متن سخنرانی شهید آیت الله دکتر بهشتی (بخش دوم) ادامه دارد... لینک کانال ↙️↙️ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
📌 نوام چامسکی در گفت و گو با شبکه الجزیره : 💢 آنچه اکنون در روابط رژیم صهیونیستی و آمریکا در حال رخ دادن است را بسیار قابل توجه خواند و گفت اولین بار است که رهبری این رژیم آشکارا از رهبری گسسته شده است. لینک کانال ↙️↙️ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
📌 عدالت در کش و قوس اندیشه ها ⭕️ متون باقی مانده از امام علی (ع) یکی از تراث با ارزش باقی مانده در حوزه عدالت می باشد که می تواند برای راهگشا باشد در حالیکه متاسفانه کار اساسی فقهی و علمی در این زمینه محقق نشده است! لینک کانال ↙️↙️ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه
📌 عدالت در کش و قوس اندیشه ها ⭕️ متون باقی مانده از امام علی (ع) یکی از تراث با ارزش باقی مانده در
💢 از پایگاه فکری در تلاش است، اصولی را برای تنظیم کند تا تضاد منافع افرادی که در اجتماع به دنبال بیشتر کردن سهم خود از توزیع امور اجتماعی هستند را به طور منصفانه حل و فصل نماید . رالز سعی دارد در این راستا رویکرد وظیفه‌شناختی مورد دفاع کانت را بر رویکرد فایده گرایانه آمریکای سیطره دهد! ⭕️ هم در نقطه مقابل سیستم فکری لیبرال ، رویکرد اقتصادی این سیستم را مبتنی بر استثمار انسان می داند و به این اعتبار نه تنها لیبرال را نظامی غیرانسانی، بلکه حتی ضدانسانی تصویر می کند . مارکس اساسا" نظام اجتماعی مبتنی بر مالکیت خصوصی را نفی می­ کند، چرا که به عقیده­ ی او در جامعه­ ی مبتنی بر ، انسان از ذات خود بیگانه می­ شود لذا عدالت را طوری تصویر می کند که مالکیت خصوصی را نفی کند! ⭕️ بعد از مطرح کردن دو دیدگاه موجود در باب عدالت ، گذری داریم به دیدگاه امام علی (ع) که مقتضاى عدالت را ، مساوات می دانند در شرایط حقوقى مساوى، نه در شرایط نامساوى، یعنى نباید میان شرکت‌ کنندگان در یک مسابقه علمى یا در یک مسابقه قهرمانى در غیر آنچه مربوط به استعداد و هنر و لیاقت است فرق گذاشته شود! ⭕️ دیدگاهی که را به مسلخ و فرد را به مسلخ نمی‌برد بلکه میدان را برای استعداد ها چه از صنف و چه از صنف باز می گذارد! ⭕️ این رفت و برگشت ها نشان می دهد که مسئله عدالت از دیرباز جز مسئله های مهم بشر بوده است و اولیا اللهی هم در عالم خاکی به دنبال اجرایی کردن آن بوده اند . این آموزه های اللهی که در قالب متون در اختیار ماست و می تواند نظریه ای اخلاقی تری که با سازگار تر است ارائه بدهد! ⭕️ متون باقی مانده از امام علی (ع) یکی از این تراث با ارزش باقی مانده در حوزه عدالت می باشد که می تواند برای راهگشا باشد در حالیکه متاسفانه کار اساسی فقهی و علمی در این زمینه محقق نشده است! لینک کانال ↙️↙️ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
💢 دکتر عماد افروغ استاد دانشگاه و نماینده سابق مجلس در دوره هفتم در سن 67 سالگی در اثر بیماری دارفانی را وداع و به دیار باقی پر کشید. ⭕️ مدرسه علوم انسانی اسلامی هم به نوبه خود وفات را به علاقمندان حوزه علوم انسانی و اسلامی تسلیت می گوید. لینک کانال ↙️↙️ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه
📌 نسبت علوم اسلامی با علوم انسانی 💢 زمینه اصلی در "ادیان" و "علوم انسانی"، "انسان" است. شناخت انسان
📌 نسبت علوم اسلامی با علوم انسانی 💢 در علوم اسلامی، قبل از هر چیز، یک کاوشگر سخنش این است که ببینم نخست سرچشمه ی وحی در این زمینه چه می گوید. انسان چیست؟ بافت ها، نیازها و توان هایش چیست؟ ⭕️ یک عالم اسلامی اول می خواهد ببیند وحی در این زمینه چه گفته است.؟ میزان کارآیی و اختیار انسان چقدر است؟ هدف لایق زندگی انسان چیست؟ جهت ها و راه های عملی رسیدن انسان به آن هدف چیست؟ اول می خواهد ببیند وحی چه گفته است. ⭕️ پرسش هایی داریم قبل از وحی، پرسش هایی هم داریم بعد از وحی. قبل از وحی می پرسیم اصلا وحی ای در کارهست تا من سراغ آن بروم؟ ⭕️ باید شناخت و معرفت انسانی را به کار انداخت تا به وحی برسیم؛ معارف مربوط به اثبات خدا، یافتن خدا در جهان، پی بردن و راه بردن به خدا یا هر چیز دیگری که میخواهید اسم آن را بگذارید. ⭕️ خداشناسی، معارفی است که ما را به وحی می رساند و این که وحی یکی از واقعیت هاست و می تواند تکیه گاه بشر قرار گیرد. اینها همه قبل از وحی است. ⭕️ برگرفته از متن سخنرانی شهید آیت الله دکتر بهشتی (بخش سوم) ادامه دارد... لینک کانال ↙️↙️ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
📌 آیت الله جوادی آملی 💢 برخی آقایان خیال می‌کردند که و اسلامی یعنی یک مجله‌ای چاپ کنیم و عکس امام و رهبری را اول آن بگذاریم! این است، نه اسلامی! حالا عکس امام و رهبری خوب است، اما اکتفا به این که کاری را دینی نمی‌کند. نباید کرد. ⭕️ باید را زنده کرد، چون علمِ پوسیده و دانشگاه و حوزه ی پوسیده و سردخانه‌ای، عالِم تربیت نمی‌کند. لینک کانال ↙️↙️ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه
📌 نسبت علوم اسلامی با علوم انسانی 💢 در علوم اسلامی، قبل از هر چیز، یک کاوشگر سخنش این است که ببینم
📌 نسبت علوم اسلامی با علوم انسانی 💢 محتوای وحی را از کجا باید شناخت؟ امروزه گاهی می گویند برای محتوای وحی، چند نفری در یک اتاق در بسته می‌نشینیم، بحث می‌کنیم تا ببینیم مصلحت بشریت چیست!؟ آن وقت می گوییم همان محتوای وحی است. ⭕️ هم می پزیم و می سازیم و می کشیم و سفره مان را پهن می کنیم و به تمام بشریت می‌گوییم هرکه خواهان سعادت است بسم الله! وحی همین است که ما می گوییم!!به نظر شما این راه صحیح است؟؟ هیچ عاقلی پیدا می شود که بگوید این راه صحیح است؟ البته که صحیح نیست. ⭕️ بحث ما در وحی اسلامی، منعکس است در دو آیینه متمم یکدیگر: الف) کتاب ب) سنت ⭕️ برای شناخت وحی باید رفت سراغ کتاب و سنت اما امروز برای کتاب فهمی و سنت فهمی زنده و پویا و نه متحجر و ایستا یا حتی ارتجاعی، علاوه بر همه آنچه تاکنون برای فهم کتاب و سنت به آن احتیاج داشتیم، به یک سلسله معلومات دیگر نیز به صورت کمکی نیازمندیم یعنی اگر انسان بخواهد ببیند وحی درباره روند جامعه چه می گوید، تا الفبایی از جامعه شناسی نداند نمی‌تواند اصلا بفهمد وحی درباره روند جامعه چه می گوید اگر بخواهد ببیند وحی در زمینه تعلیم و تربیت چه می‌گوید، تا وقتی آشنایی کلی با روانشناسی و علوم تربیتی به صورت کلی و در حد معلومات عمومی نداشته باشد اصلا نمی شود. ⭕️ بنابراین اگر امروز انسان بخواهد استنباط زنده از کتاب و سنت داشته باشد، به یک مقدار و در حدگذار، به معلومات عمومی متناسب با زمان احتیاج دارد. ⭕️ برگرفته از متن سخنرانی شهید بهشتی(بخش چهارم) ادامه دارد ... لینک کانال ↙️↙️ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
📌 سید جمال الدین اسد آبادی 💢 فقط حکمت و فلسفه است که درک را برای آدمی میسر می سازد ، شرافت انسان را تبیین می کند و راه راست و صحیح را به او نشان می دهد. ⭕️ نخستین خلل و نقصانی که در هر قوم و ملتی پدیدار می شود و به سوی انحطاط و نابودی اش می کشاند از ناحیه آن است. لینک کانال ↙️↙️ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
📌 📖 مقدمه بر علوم انسانی 🖋 ویلهلم دیلتای ⭕️ ویلهلم دیلتای (1911- 1833) عضو یکی از نحله های فلسفی آلمان پس از کانت محسوب می شود که به آن ها «» می گویند. آن ها مابعدالطبیعه به سبک کانت را نفی می کنند. رگه های اصلی تفکر این اندیشمند را می توان ، ، و به عنوان شاخه ای متمایز از علوم طبیعی برشمرد. ⭕️ در میان این عنوان ها، موضوع اصلی فلسفه دیلتای است. سعی او بر این است که موضوع، منطق، روش و غایت این علوم را از خاصیت زیستی انسان استنتاج کند و علوم انسانی را به عنوان مجموعه ای متمایز از (هم در موضوع هم در روش و هم در غایت) معرفی کند. ⭕️ آنچه امروز «» نامیده می شود در مقطع تاریخی بین ارسطو تا ویلهلم دیلتای شکل گرفته است. برای تعریف علوم انسانی (متمایز از علوم طبیعی) و تدوین منطق آن و تعیین هدف یا غایت آن ارسطو قدم های اولیه را برداشت. در قرن هجدهم ویکو، هیوم، ولتر و مونتسکیو این مفاهیم را پیش بردند. در قرن نوزدهم اگوست کنت، جان استوارت میل و سرانجام دیلتای تکمیل صورت تاریخی این علوم را به انجام رساندند. لینک کانال ↙️↙️ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه
📌 نسبت علوم اسلامی با علوم انسانی 💢 محتوای وحی را از کجا باید شناخت؟ امروزه گاهی می گویند برای محتو
📌 نسبت علوم اسلامی با علوم انسانی 💢 این مطلب هم داریم که مربوط است به بعد از وحی. گیرم که وحی را شناختیم، وحی تمام جزئیات مربوط به همه ی زمان ها را مو به مو که نگفته است. برای پیاده کردن نقشه ی مدون وحی بر روی عرصه ی زمان ما که ناظر به نسل آینده و سرنوشت آینده باشد، خیلی معلومات نیاز است. ⭕️ اینجاست که معلومات عمومی هم دیگر به درد نمی خورد، اینجا دیگر معلومات تخصصی می خواهد. اسلام و وحی در زمینه ی تعلیم و تربیت، چه مسائل و تعالیم و بنیادهایی را به دست می دهد؟ می خواهیم براساس این بنیادها فن تعلیم و تربیت اسلامی درست کنیم. بسیار خوب، اینجا متخصص تعلیم و تربیتی می خواهیم که علوم اسلامی اش را هم تا حد خوبی فرا گرفته باشد. ⭕️ می خواهیم جامعه بسازیم، چه کار کنیم؟ اقتصاددان می خواهیم؟ سیاست دان می خواهیم؟ یا به معنی امروز که علوم اجتماعی را دیگر آنقدر گسترش داده اند که همه ی علوم انسانی را در خود جای داده، علوم اجتماعی می خواهیم که بتواند در شاخه های آن بر مبنای این پایه های اسلامی، طرح اجرایی برای امروز و فردا بدهد؛ طرحی که امروز میدهد و ممکن است فردا معلوم شود که اشتباه است، چون طرح است. ⭕️ اسلام او اشتباه نیست، پیاده کردنش اشتباه است. مشاهده می خواهد، تجربه هم می خواهد، تحلیل هم می خواهد، جمع بندی هم می خواهد. ملاحظه می کنید که در مسئله بعد از وحی باز برگشتیم به مشاهده، تجربه، تحلیل، جمع بندی. ⭕️ برگرفته از متن سخنرانی شهید آیت الله دکتر بهشتی (بخش پنجم) لینک کانال ↙️↙️ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
📌 💢 در زمینه میتوان ادعا کرد که چیزی که امروز به عنوان علم جامعه شناسی می شناسیم نتیجه اندیشه و است ‌، بدون هگل به این گونه وجود نمی داشت من اینجا مایلم به نگاه نسبت به بپردازم که مکمل بحثهای ما درباره (اگو) یا آزادی است میدانیم که جامعه یک کل برساخته از افراد است اما هگل در سطح تعریف فردگرایانه از جامعه نمی ماند وی در نهایت جامعه را چیزی بیش از افراد می داند و برای آن اصالتی قائل است. البته این اتهام مرسوم را نیز نمیدتوان به هگل وارد کرد که وی افراد را فدای کل می کند زیرا هر چند کل چیزی بیش از جمع جبری افراد است اما در نهایت چیزی ورای افراد نیست در حقیقت کل محصول رابطه دیالکتیکی افراد یا اجزاء است همین امر باعث می شود که هگل اصالت را نه به فرد مجزا و تک افتاده بدهد و نه به یک کل صُلب و پیشینی بلکه مسأله بر سر رابطه میان این دو است که را بر می سازد این نکته هگلی که جامعه چیزی نیست جز نسبتها پس از او توسط جامعه شناسان و متفکران آگاهانه یا ناآگاهانه به اشکال مختلفی تکرار میشود برای مثال همین تعریف در به حقیقت زیر بنایی جامعه در مقام مناسبات تولید بدل میشود؛ یا در به اراده معطوف به بدل میشود و در به نسبت اجزاء با «قدرت» در مقام نیروی بر سازنده وضعیت بدل میشود در نتیجه ایده جامعه در مقام کلیت دیالکتیکی یکی از میراثهای هگل برای متفکران پس از اوست. لینک کانال ↙️↙️ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b