❖ فکر علاج بدبختیهای مردم باشید.مباحثه به تنهایی فایده ندارد؛ مسأله گفتن به تنهایی دردها را دوا نمی کند. در شرایطی که دارند اسلام را از بین می برند، بساط اسلام را به هم می زنند، خاموش ننشینید مانند نصرانیها که نشستند درباره روح القدس و تثلیث صحبت کردند تا آمدند آنها را گرفته از بین بردند.
▫️ولایت فقیه، صفحه ۱۴۴
📲 https://eitaa.com/AyeSchool
❖ بیدار شوید، و به این حقایق و واقعیتها توجه کنید. به مسائل روز توجه کنید. خودتان را تا این اندازه مهمل بار نیاورید. شما با این اهمالکاریها می خواهید که ملائکه اجنحه خود را زیر پای شما پهن کنند؟ مگر ملائکه تنبل پرورند؟
▫️ولایت فقیه، صفحه ۱۴۴
📲 https://eitaa.com/AyeSchool
• ملائکه بالشان را زیر پای امیرالمؤمنین (ع) پهن می کنند؛ چون مردی است که به درد اسلام می خورد؛ اسلام را بزرگ میکند؛ اسلام به واسطۀ او در دنیا منتشر می شود و شهرت جهانی پیدا می کند؛ با زمامداری آن حضرت جامعهای خوشنام و آزاد و پر حرکت و پر فضیلت به وجود می آید.
▫️ولایت فقیه، صفحه ۱۴۴
📲 https://eitaa.com/AyeSchool
البته ملائکه برای حضرتش خضوع میکنند. و همه برای او خضوع و خشوع می کنند. حتی دشمن در برابر عظمتش تعظیم می کند. برای شما که جز مسأله گفتن تکلیفی ندارید خضوع معنی و مورد ندارد.
▫️ولایت فقیه، صفحه ۱۴۴
📲 https://eitaa.com/AyeSchool
📌 مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه برگزار می کند!
❖ سنت علوم اجتماعی در فرانسه
🔸سرفصل: سنت علوم اجتماعی فرانسه
🔸با ارائه ی استاد حمید دهقانیان
🔸جلسه اول
▫️دوشنبه/۵آذر/ساعت۲۰:۳۰
🔹 برای ثبت نام
💻 https://B2n.ir/f66469
•
•
•
༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
#اصلاح_دینی | #بازخوانی_تراث | #اجتهاد_جواهری
❖ بیانیه منشور روحانیت
• نویسنده امام روح الله خمینی «ره»
•
•
•
•
༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
منشور روحانیت - نسخه چاپ.pdf
670.5K
❖ بیانیه منشور روحانیت
• نویسنده امام روح الله خمینی «ره»
▫️نسخه چاپ
•
•
•
༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
منشور روحانیت - نسخه موبایل.pdf
683.2K
❖ بیانیه منشور روحانیت
• نویسنده امام روح الله خمینی «ره»
▫️نسخه موبایل
•
•
•
༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
#اصلاح_دینی | #بازخوانی_تراث | #اجتهاد_جواهری
❖ بیانیه منشور برادری
• نگاشته امام روح الله خمینی «ره»
•
•
•
•
༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
منشور برادری - نسخه چاپی.pdf
608.9K
❖ بیانیه منشور برادری
• نویسنده امام روح الله خمینی «ره»
▫️نسخه چاپ
•
•
•
༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
منشور برادری - نسخه موبایل.pdf
644.6K
❖ بیانیه منشور برادری
• نویسنده امام روح الله خمینی «ره»
▫️نسخه موبایل
•
•
•
༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
#ریز_برنامه_ها | مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه برگزار می کند!
❖ اندیشگاه تجلی/ وهله آگاهی
▫️گروه شهید مطهری
▫️گروه شهید محمد مفتح
▫️گروه شهید محمد جواد باهنر
🔸 حلقه گفتگو وهله آگاهی
🔹 چهارشنبه/۷آذر/ساعت ۲۰/۳۰ الی ۲۱/۳۰
•
•
•
༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
#ریز_برنامه_ها | مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه برگزار می کند!
❖ اندیشگاه تجلی/ وهله آگاهی
▫️گروه شهید محمد بهشتی
▫️گروه شهید بنت الهدی صدر
▫️گروه شهید محسن فخر زاده
🔸 حلقه گفتگو وهله آگاهی
🔹 چهارشنبه/۱۴/ساعت ۲۰/۳۰ الی ۲۱/۳۰
•
•
•
༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
#حوزه_علمیه | #علوم_انسانی_اسلامی
❖ موانع تحول علوم انسانی در حوزه علمیه
• جریان تحول در علوم انسانی، یکی از مهمترین جریانهای وابسته به حوزه علمیه در پنج دهه اخیر بوده است؛ ولی متاسفانه در شورای جدید حوزه علمیه، نماینده تام و کاملی از این جریان تحول خواه که بتواند ساحت تمام نمای آن باشد، به چشم نمیخورد!
▫️صفحه ما را در ویراستی دنبال کنید
📱https://virasty.com/AyeSchool/1732777305592096769
•
•
•
•
༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
📌 مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه برگزار می کند!
❖ سنت علوم اجتماعی در فرانسه
🔸سرفصل: سنت علوم اجتماعی فرانسه
🔸با ارائه ی استاد حمید دهقانیان
🔸جلسه دوم
▫️دوشنبه/۱۲آذر/ساعت۲۰:۳۰
🔹 برای ثبت نام
💻 https://B2n.ir/f66469
•
•
•
༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
❖ نامه جمعی از معلمان عدالتخواه ایرانی به مایکل سندل، فیلسوف اخلاق ، سیاست و عدالت
• فیلسوف عدالت و اندیشمند فلسفه اخلاق و سیاست، جناب آقای پرفسور مایکل سندل! ما، جمعی از معلمان ایرانی عضو حلقه مطالعاتی عدالت آموزشی، در شش ماه گذشته، کتاب «عدالت، کار درست برای انجام دادن کدام است» را جمعخوانی کرده و بسیار از آن آموختهایم.
• در یک سال اخیر شاهد اشتباهات تاریخی اسرائیل علیه کودکان و زنان و غیر نظامیها در غزه هستیم و در این میان حمایت دولت آمریکا از اسرائیل باعث تقویت این جنایات شده است. به نظر میآید شما بهعنوان یک اندیشمند آمریکایی که به مسئولیت همبستگی قائل هستید، میتوانید برای پیشگیری از حمایت دولت آمریکا و گسترش جنایتها گام بردارید.
• جناب پروفسور سندل! نژادپرستی فضیلت عمومی را در دنیا به خطر انداخته است و دغدغهمندان عدالت و خیر عمومی، نمیتوانند نسبت به این مسئله بیتوجه باشند. مطابق با اندیشه نوارسطویی، آوارگی و مرگ برای مردم بیگناه غزه طبیعی و مناسب نیست و به اجبار حملات اسرائیلیها، اتفاقی غیرطبیعی و ناعادلانه رقم خورده است.
• ما معلمان به فضیلتگرایی، امید بیشتری داریم که بتواند در برابر اندیشههای خودآئین و قراردادگرای لیبرالی قد علم کند و برای عدالت نه تنها در ساحت اندیشه بلکه در مقام عمل قدمی بردارد. از شما میخواهیم مطابق اندیشه فضیلتگرایانه، در برابر نسلکشی انسانها در غزه بایستید و از شرم حامیان این نسلکشی خود را برهانید.
•
•
•
•
༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
#فلسفه_غرب | #امتداد_حکمت | #علوم_اجتماعی
❖ جایگاه فلسفه ایمانوئل کانت در سنت علوم اجتماعی
❖ استاد محمد علی مرادی
•
•
•
•
༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
• من در این جا از واژه علوم اجتماعی استفاده می کنم نه جامعه شناسی ، دکتر توسلی تحت تأثیر سنت فرانسوی از اصطلاح جامعه شناسی استفاده کرده اند. اما علوم اجتماعی مفهومی فراتر از جامعه شناسی است. به این نکته هم اشاره کنم که با وجود این که پدر
علم جامعه شناسی آگوست کنت است ولی آگوست کنت بدون جان استوارت میل نمی توانست به جامعه شناسی برسد. متأسفانه در ایران کمتر کسی وجود دارد که با آراء میل به صورت مستقیم آشنا باشد؛ حتی افرادی که خیلی پوزیتیویستی هستند و مباحث زیادی در این زمینه طرح می کنند و عجیب است که تا کنون کتاب اصلی وی به فارسی ترجمه نشده است کتاب جان استوارت میل با عنوان نظام منطق A System of logic یکی از مهمترین کتابهای علوم اجتماعی پوزیتیویستی است ، در این کتاب اصلاً بحثی در باب دیالکتیک طرح نشده است.
• نوکانتی های بادن با میل درگیر می شوند و میخواهند از فلسفه پوزیتویستی عبور و کتاب دیگری از کانت به نام سنجش خرد عملی را در کانون توجهات خود قرار می دهند ، مفهوم اراده که در مباحث قبل نیز طرح شد ، در مقابل میل مطرح میشود خرد بنیاد ارزش می شود و بدون خرد ارزش نمیتواند شکل بگیرد لذا دو مفهوم در این جا شکل میگیرد ،اول علیت طبیعی؛ دوم علیت آزادی.
• علیت آزادی در خرد شکل میگیرد؛ نه اینکه در فهم و فاهمه تکوین یابد که متأثر از علیت طبیعی باشد به همین جهت این بحث که به علیت آزادی پرداختند قبل از این جریان فکری پارتو ، کنت و میل به بحث خرد توجه نمیکردند ، پوزیتویستها گمان داشتند که جهان در حقیقت عین فیزیک است و جامعه را میخواستند با مدلهای فیزیک و ریاضی توضیح بدهند لذا نوکانتیهای بادن دوباره به محور سنجش خرد ناب بر نمی گردند بلکه به سنجش خرد عملی مراجعه میکنند تا بتوانند اراده را مطمح نظر قرار دهند و بر نیز در همین فضای فکری ربط ارزشی را از حکم ارزشی جدا می سازد.
•
•
•
•
༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه
❖ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه برگزار می کند! 🔹الگو های اجتهادی ناظر به علوم انسانی اسلامی ▫️نظری
❖ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه برگزار می کند!
🔹 الگوهای اجتهادی ناظر به علوم انسانی اسلامی
🔸 الگوی اجتهادی آیت الله خامنه ای ناظر به نظریه فرهنگی | استاد امین اسدپور
💻 https://B2n.ir/m71911
📲 @Mahdiniksefat
•
•
༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه
❖ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه برگزار می کند! 🔹 الگوهای اجتهادی ناظر به علوم انسانی اسلامی 🔸 الگو
#اجتهاد | #امتداد_حکمت | #علوم_انسانی_اسلامی
❖ موضوع درسگفتار چیست؟
•
•
•
•
༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه
❖ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه برگزار می کند! 🔹 الگوهای اجتهادی ناظر به علوم انسانی اسلامی 🔸 الگو
#اجتهاد | #امتداد_حکمت | #علوم_انسانی_اسلامی
❖ چرا در این درسگفتار شرکت کنم؟
•
•
•
•
༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه
❖ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه برگزار می کند! 🔹 الگوهای اجتهادی ناظر به علوم انسانی اسلامی 🔸 الگو
#اجتهاد | #امتداد_حکمت | #علوم_انسانی_اسلامی
❖ مدرس درسگفتار چه کسی می باشد؟
•
•
•
•
༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه
❖ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه برگزار می کند! 🔹 الگوهای اجتهادی ناظر به علوم انسانی اسلامی 🔸 الگو
#اجتهاد | #امتداد_حکمت | #علوم_انسانی_اسلامی
❖ شیوه اجرایی درسگفتار چگونه است؟
•
•
•
•
༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
#بازیابی_هویت | #ایده_دانشگاه | #هویت_ایرانی_اسلامی
❖ چه باشد آنچه خوانندش دانشجو
• دانشگاه چیست؟ دانشجو کیست؟ دانشگاه ، دانشجو و جامعه چه نسبتی دارند؟ نسبت زیست جهان ایران اسلامی با دانشجو چگونه است؟ همه این سوالات را زمانی می توانیم جواب گو باشیم که توجه ویژه ای به «ایده دانشگاه بومی و اسلامی» داشته باشیم.
•
•
• سعید کریم داداشی
•
•
༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
• تاملات در باب کیستی دانشجو نسبت تنگاتنگی با ایده دانشگاه دارد و برای اینکه درباره کیستی دانشجو قضاوتی داشته باشیم باید چیستی ایده دانشگاه را فهم کنیم که آیا خدمت به الهیات یا خدمت به اهداف عالی دولت و ملت یا در آمد زایی و کار آفرین بودن یا جست و جوی حقیقت را رسالت و کلان ایده خود قرار داده است یا نه ؟
• رسالت کنشگرانِ دانشگاه، خواه اساتید و دانشجویان و پژوهشگران، و خواه مدیران دانشگاه توسط ایدهها تعیین میشود و بدون تاملات فلسفی در باب آن نمی توان کیستی کنش گران را تحلیل نمود.
• دانشگاه در محل تولد خود ایده های خاصی را با روند طبیعی خود پی گرفته است که می توان آنها را در آثار کانت ، هایدگر ، گادامر ،جان سرل و دریدا به وضوح دید یعنی دانشگاه به شکل امروزی آن از ایده های تبعیت می کند که از آبستن مدرنیته زاییده شده اند .
• هویت دانشگاه و دانشجو برای اینکه بتواند در تراث فکری ، فلسفی ، فرهنگی و تاریخی زیست جهان ایران اسلامی جایگاه خود را پیدا کند نیاز به باز بینی و بازخوانی فلسفی و علمی داشته و دارد.
• دانشجو و دانشگاه در نظام معنایی ایران اسلامی نسبت خاصی با علم برقرار می کند که این نسبت را در تراث روشنگری نمی توان یافت. دانشجو در این اتمسفر ، علم را حاکی از حقیقت می داند و آن را برای حل مشکلات خاص جامعه خود نیز به کار می گیرد و البته تعارضی هم که در غرب بین علم و دین شکل گرفته در این ایده معنا پیدا نمی کند از این رو دانشگاه همان دانشگاه نیست و در کانتکس جدیدی قرار گرفته و معنا جدیدی را تداعی می کند و دانشجو هم معنای جدید یافته که در تعارض با زیست فرهنگ خود قرار ندارد بلکه کاسته های آن را ایستاده بر پایگاه فکری واقع گرا به نظاره می نشید و به راه حل های آن می اندیشد.
• باید متذکر شد این بحث ، از ایده اسلامی سازی دانشگاه ها در ابتدا انقلاب پیچیده تر است و آن دیدگاه اولیه بدون مواجهه دقیق با ایده دانشگاه و ایده های حکمرانی مبتنی بر تراث و زیست جهان ایرانی اسلامی مورد بحث قرار گرفته و متاسفانه نتوانسته آنگونه که باید جواب گو باشد بخاطر همین نیازمند تاملی عقلانی در این حوزه توسط فیلسوفان علم و اجتماعی هستیم .
•
•
•
•
༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
📌 مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه برگزار می کند!
❖ الگو های اجتهادی ناظر به علوم انسانی اسلامی
🔸سرفصل: امام خمینی | نظریه سیاسی
🔸با ارائه ی استاد سید فرید موالی زاده
🔸جلسه سوم
▫️یکشنبه/۱۸آذر/ساعت ۲۰
🔹 برای ثبت نام
💻 https://B2n.ir/m55163
•
•
•
༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
📌 مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه برگزار می کند!
❖ دوره خوانش نظام فکری فلسفی ایمانوئل کانت
🔸سرفصل: خوانش سنجش خرد ناب
🔸با ارائه ی استاد امیر آقاجانلو
🔸جلسه چهاردهم
▫️سه شنبه/۲۰آذر/ساعت۲۰:۳۰
🔹 برای ثبت نام
💻 https://nsayeh.com/?p=7394
•
•
•
༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
#ریز_برنامه_ها | مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه برگزار می کند!
❖ اندیشگاه تجلی/ وهله آگاهی
▫️گروه شهید محمد بهشتی
▫️گروه شهید بنت الهدی صدر
▫️گروه شهید مرتضی مطهری
🔸 حلقه گفتگو وهله آگاهی
🔹 یکشنبه/۲۵آذر/ساعت ۲۰/۳۰_۲۱/۳۰
•
•
•
༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
#آموزش_عمومی | #امتداد_حکمت | #علوم_اجتماعی
❖ آثار فقدان آموزش عمومی علوم انسانی اسلامی
❖ سعید کریم داداشی
•
•
•
•
༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
• یکی از نقدهای وارد بر فعالیتهای سید جمال «ره» ، بیتوجهی به جایگاه و نقش عموم مردم در تحول جامعه و تمرکز بر روابط با سران حکومت ها و نخبگان سیاسی در بسیاری از مقاطع است، که موجب ابتر ماندن و ناکامی بخش زیادی از تلاشهای وی گردید.
• کسروی در کتاب تاریخ مشروطه ایران شجاعت و مبارزه او با خودکامگی را ستوده اما می گوید که او راه را به درستی نمیشناخت و بهجای کوشش برای «بیدار ساختن مردم و پیراستن اندیشهها»، از این دربار به آن دربار میرفتهاست.
• خودِ سید جمال نیز بر این امر در اواخر عمر چنین اعتراف می کند: «افسوس میخورم از اینکه کِشتههای خود را ندرویدم. ای کاش من تمام افکار خود را در مزرعه مستعد افکار ملت کاشته بودم. چه خوش بود تخمهای بارور و مفید خود را در زمین شوره زار سلطنت فاسد نمینمودم. آنچه در آن مزرعه [مردم] کاشتم به ثمر رسید و هر چه در این کویر [سلاطین و نخبگان] غرس نمودم فاسد گردید.»
• امام خمینی«ره» نیز همین آسیب را در کار سید جمال گوشزد می کنند: «جمال الدین مرد لایقی بوده است، لکن نقاط ضعفی هم داشته است؛ و چون پایگاه ملی و مذهبی در بین مردم نداشته، از آن جهت زحمات او با همه کوششها، به نتیجه نرسید؛ و دلیل بر اینکه پایگاه مذهبی نداشته است، اینکه شاه وقت، او را گرفت و با وضع فجیع، تبعید کرد؛ عکس العملی نشان داده نشد؛ و زحمات او، چون این پایگاه را فاقد بود، به نتیجه نرسید».
▫️ آنچه در باب سید جمال بیان شد امروز پیش روی ماست و باید از آن عبرت بگیریم و از درس های این تجربه بیاموزیم.
• جریان تحول علوم انسانی از حالت طفولیت خود خارج شده و دوران جوانی را طی می کند؛ این گفتمان برای بسط خود در جامعه به قوام نیاز دارد و آن تشکیل پایگاه اجتماعی است. مردم برای رفع نیاز خود مجبور هستند از آموزش عمومی شروع کنند و بدانند چه علوم می تواند در عرصه آموزش عالی برای آنها مشکل گشا باشد و آن ها را مصرف نمایند، حائز اهمیت است بدانیم که حس نیاز عموم به یک علم باعث استحکام آن در آموزش تخصصی می شود لذا علوم انسانی اسلامی به عنوان یک گفتمان علمی باید در عرصه آموزش عمومی _ابتدایی ، راهنمایی و دبیرستان _ حتی حل مسائل و کنش گری های کف اجتماع به مثابه کنش خرد و کلان ظهور و بروز پیدا کند.
• فقدان طرح برای بسط علوم انسانی اسلامی در قالب آموزش عمومی باعث شده امروز این جریان علمی نتواند بعد از چند دهه جایگاه در خوری برای خود در جامعه ایجاد کند و در کنش های خرد و کلان سرریز شود. برخلاف این گفتمان ، رقیب آن همه عرصه های آموزش عمومی را فرا گرفته و از این ظرفیت برای بسط بهره می برد و هر روز مردم را در عرصه کنش های مختلف به خود نیازمند می سازد.
• نقدی که بر سید جمال در روند اصلاح اجتماعی منقش شد بر بانیان گفتمان علمی مندرج نیز وارد است. اگر چه بعضی از اساتید بزرگوار_ استاد حمید پارسانیا و شمس الله مریجی _ سعی کرده اند اندکی از این مباحث را در کتب علوم انسانی دبیرستان سرریز کنند ولکن به نظر کافی نیست بلکه باید تمام علوم موجود انسانی و غیر آن از این گفتمان بهره ای ببرند. بر دل های سالم و آزاد اندیش پنهان نیست که این گفته ها به معنای این نیست که یافته های غرب را کنار بگذاریم بلکه غرض ایجاد یک رقابت علمی بین دو سنت متفاوت است.
•
•
•
•
༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b