eitaa logo
مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه
3.5هزار دنبال‌کننده
933 عکس
145 ویدیو
65 فایل
❇️ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه مجموعه ای‌ است که سعی دارد در عرصه ترویج گفتمان تحول علوم انسانی قدم بردارد. ◽️آدرس سایت: http://www.nsayeh.com ◻️مدیر مسئول: @hamedshams ◽️معاونت علمی و آموزشی: @saeed_karimdadashi ◽️ادمین: @Mahdiniksefat
مشاهده در ایتا
دانلود
💢 هویت ایرانی اسلامی سازوکار جمعی و انسجام بخش از سوی مردمان ایران مسلمان می باشد. این حسِ تعریف‌شده بر اساس جغرافیا و تاریخ، از یک تجربه تاریخی و سنت فرهنگی مشترک بین مردمی که در ایران‌زمین زیسته‌اند تکامل‌یافته است. ⭕️ مولفه های تشکیل دهنده هویت شامل اعتقادات ، ارزش ها ، فرهنگ ، تاریخ و علم ..... می باشد که در ادامه به عقلانیت کنشی تبدیل می شود که از ارکان جامعه می باشد. ⭕️ اگر یا یا پس از انقلاب را وارسی کنیم همه کنش های بر آمده از این هویت بوده اند و ویژگی چنین ساختار و جهان های اجتماعی مقاومت و برطرف نمودن سایر ساختار های مهاجم می باشد. ⭕️ این هویت با اینکه رقیب سر سختی پیدا کرده است ولی زنده بوده و امروز نیز خود را در سطح عمیق تری در کنش های ایرانیان نشان می دهد اگر چه عده ای سعی داشتند انحلال ریز مفهوم های این جریان را در اغتشاشات اخیر اعلام کنند! ⭕️ مفاهیم ریز و کوچکی چون ، ، و ... که سازنده همین هویت هستند که کنش ها را سامان می دهند و از سوی دیگر اگر هویت از قوت برخوردار باشد ، افراد به ظاهر نفی کننده آن دوباره در میدان آن بازی می کنند. ⭕️ شهید الداغی با اینکه ظاهری حزب اللهی به اصطلاح امروزی ندارد و بسیجی و طلبه نیست ولی در اتمسفری تنفس می کرد که مولفه های ایرانی اسلامی در آن نهادینه شده بود یعنی این هویت تا زمانیکه زنده است می تواند برساخت های خود را حول یک واحد سنخی محفوظ بدارد اگر چه در ظاهر و نماد ها اختلاف وجود داشته باشد. ⭕️ دشمنان ایران اسلامی در سطوح باطنی تر متوجه این لایه سخت و محکم شده اند لذا در تلاش اند این لایه را در هم شکنند . در این موقعیت تنها کاری که می تواند مسئله را حل و فصل نماید فعال سازی ظرفیت های موجود ، تبدیل هویت نا خودآگاه به خودآگاه ، خرافات زدایی و پر نمودن خلا های آن با بنیاد های سازگار با وی می باشد. ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
📌 آشنایی با روش شناسی علوم انسانی 💢 روش شناسی علوم انسانی مدرن و علوم انسانی اسلامی عهده دار کشف، توصیف و ارزیابی معرفت شناختی روش های پیشنهادی در نظریه های علوم انسانی است بخاطر همین روش شناسی علوم انسانی به عنوان دانش درجه دوم، یکی از محورهای اصلی می باشد. در باب علوم انسانی موجود رویکردهای متفاوتی مطرح بوده و مکاتب مختلفی نظیر رویکرد پوزیتیویسم، تفسیری ، انتقادی و… شکل گرفته است اما در باب علوم انسانی اسلامی و روش آن، در ابتدای راه قرار داریم. از مهم ترین مسائل در این زمینه، شناخت «روش علوم انسانی اسلامی» است. در باب چیستی «روش علوم انسانی اسلامی» مسائل مختلفی مطرح است؛ از جمله اینکه مراد از «روش علوم انسانی اسلامی» چیست و دارای چه ویژگی هایی است؟ و مبتنی بر چه بنیاد های هستی و معرفت شناختی هستند؟ ⭕️ در این دوره تلاش بر این است که به این مسئله های پرداخته شده و آشنایی نسبی برای مواجه با عرصه های روش صورت بگیرد. ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
📌 در حوزه روش شناسی 💢 منطق علوم انسانی اسلامی، به عنوان روش عام و مشترک، با تکیه بر مبادی اسلامی، عهده‌دار مطالعه سازوکارهای تولید از منابع معتبر می‌باشد. این منطق جامع، افزون بر عناصر و مؤلفه‌های درونی روش (قواعد، فرایندها، مهارت‌ها و ابزارها)، به مبادی و مبانی آن نیز می‌پردازد. اثر حاضر به مثابه فراروش و با نگاه پیشینی و فلسفی و با ابتنای بر مبادی و مبانی حکمت اسلامی، به ویژگی‌ها، عناصر رکنی و غیررکنی و الزامات «»، می‌پردازد تا هم نما و شمایی کلی از آن ارائه ‌دهد و هم نسبت آن با سایر دانش‌های مرتبط را بررسی کند. ▫️ناشر (سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی) ▫️نویسنده (استاد رمضان علی تبار فیروزجائی) ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
📌 پیشینه تاریخی مباحث روش و منطق 💢 پیش از کنت بسیاری از اندیشمندان درباره اهمیت در تحصیل شناخت علمی سخن گفته اند ارسطو از نخستین کسانی است که را به صورت مستقیم موضوع مباحث یک علم خاص قرار داد و نام آن را گذاشت. او برای معرفت های مختلف و از جمله معرفت علمی روش های متفاوتی را بیان می کند. ⭕️ ادامه .... ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
⭕️ در جهان اسلام متکلمان ، فیلسوفان ، عرفا و فقها هر یک به مباحث علوم مختلف و از جمله علم و معرفت مربوط به خود پرداختند و گفت و گوهای فراوانی را در مورد مباحث خود ایجاد کردند فارابی ، ابن سینا ،غزالی، شیخ اشراق، خواجه نصیرالدین طوسی ،صدرالمتألهین آثاری ویژه در باب معرفت های مختلف پدید آوردند. ⭕️ در رنه دکارت و فرانسیس بیکن درباره مسائل مربوط به روش علوم آثاری را تدوین نمودند؛ هر چند روشی که آنها برای علمی معرفی می کردند متفاوت بود دکارت در کتاب گفتار در روش ، از روش عقلی به مثابه روش معرفت علمی یاد میکرد. او اعتبار معرفت حسی را نیز به وساطت معرفت عقلی اثبات می کرد و فرانسیس بیکن روش حسی و تجربی را روش معرفت علمی می دانست بیکن نام کتاب خود را گذاشت. اسم کتاب منطق و روش ارسطو بود و نوارغنون به معنای کتاب منطق جدید بود این نام در تعریض به روش همه کسانی بود که تأملات عقلی را راه و مسیر معرفت علمی می دانستند او برخلاف دکارت حس و تجربه را بنیان و اساس معرفت علمی قرار داد و استقراء را به مثابه روش علمی معرفی می کرد. ⭕️ اگوست کنت در حقیقت بیکن را دنبال می کرد یعنی او نیز معرفت و روشهای حسی را اساس معرفت علمی قرار می داد و معرفت و روشه ای عقلی را مسیر علم نمی دانست از دیدگاه او خطای عمده ، تاریخ علم خطایی در روش است؛ یعنی پیشینیان به رغم کوشش های فراوان علمی که داشته اند به دلیل اینکه از روشی درست استفاده نکرده اند گرفتار خطا شده اند! ▫️ فلسفه و روش علوم اجتماعی ص۲۱۴ ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
📌 در حوزه روش شناسی 💢 "قواعد روش جامعه شناسی" بر ویژگی ذاتا پوزیتیویستی دیدگاه "امیل دورکیم" متمرکز شده است. با تکیه بر اندازه گیری با کیفیت و تجزیه و تحلیل آماری صحیح، این ویژگی تا حد زیادی مثبت است. با این وجود حتی سخت‌گیرانه‌ترین پژوهش‌های پوزیتیویستی نیز نیاز به تفسیر دارند، و تفاسیر "امیل دورکیم"، به دنبال کار نظری اولیه‌اش، فوق‌العاده درخشان هستند. "قواعد روش جامعه‌ شناسی" یکی از مهم‌ترین کمک‌ها به حوزه جامعه‌شناسی است که امروزه هنوز بین محققان مورد بحث است. "امیل دورکیم" در این کتاب از طریق رساله‌ها، استدلال‌ها، و تفسیرهایی در مورد بحث‌های مهم، با منتقدان روبرو شد، موضع خود را روشن کرد و از روش علمی عینی که برای مطالعه انسان‌ها استفاده کرد، دفاع کرد. ▫️ناشر (آگاه) ▫️نویسنده (امیل دورکیم) ▫️مترجم( هوشنگ نایبی) ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
📌 چیستی روش علوم انسانی 💢 روش عبارت است از تعیین گام هایی که لازم است با نظمی خاص به منظور دستیابی به هدفی مشخص برداشته شوند. روشن است که ویژگی این گام ها وابسته به نوع موضوع و همچنین هدفی است که از انجام یک تحقیق دنبال میکنیم. ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
⭕️ واژه روش عموماً از نظر نحوی و دستوری به شکل مضاف به کار برده می شود و با توجه به مضاف الیه آن کاربردهای متفاوتی پیدا میکند فی المثل، روش مطالعه ، روش تندخوانی ، روش یادگیری ، روش نویسندگی، روش تحقیق به معنای مهارتهای گردآوری و دسته بندی اطلاعات و داده ها، روش داوری ،روش استنباط ، روش نظریه پردازی ، روش توصیف و ده ها نوع روش دیگر که همگی در علوم طبیعی و انسانی رواج دارند. ⭕️ منظور ما از روش در این نوشتار همان معنایی است که آندرو سایر استاد نظریه اجتماعی و اقتصاد سیاسی دانشگاه لنگستر در انگلستان بیان می کند شیوه دقیق نزدیک شدن به عالم برای فهم بهتر آن بنابراین منظور از روش در این نوشتار عبارت است از راه دستیابی به واقعیت و شناخت حقیقت کنش های انسانی ،فرآیندی منظم منطقی و ضابطه مند که ما را به واقعیت کنش های انسانی می رساند. ⭕️ البته هیچ روشی نمی تواند مدعی کشف همه واقعیت های ناظر به کنش های انسانی باشد. برخی از روش ها صرفاً در توصیف کنش های انسانی موفق اند و برخی دیگر برای تبیین به کار می آیند و پاره ای دیگر در تفسیر روشن است که چنین روش هایی به کار تغییر یا ارزشیابی کنش های انسانی نمی آیند برای این کار باید روش های متناسب با خودشان را به کار گرفت. ▫️ روش شناسی علوم انسانی اسلامی ص۳۳ ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
📌 در حوزه روش شناسی 💢مولف در این اثر سعی کرده که فلسفه روش و روش شناسی را در نظر بگیرد و به گونه ای مسیر خود را طی کند که اولا این نوشتار برخوردار از ویژگی وضوح باشد و بتواند برای محققان علوم انسانی راهبری کند. ثانیا در خدمت اهداف و کارکردهای اصلی علوم انسانی باشد. ثالثا در همه بخش ها مبانی و مقاصد و ارزش های اسلامی را مورد توجه قرار دهد و به تعبیر دیگر روش شناسی علوم انسانی اسلامی را ارائه دهد. ⭕️ در کتاب فعلی نویسنده بر روش شناسی کارکردهای مختلف علوم انسانی، براساس مبانی اسلامی متمرکز و در واقع کوشیده با تکیه بر فکر و اندیشه اسلامی روشی معقول برای هریک از تعریف، توصیف، تبیین، تفسیر، پیش بینی، ارزشیابی و کنترل کنش های انسانی ارائه بدهد. ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
📌 چیستی روش شناسی علوم انسانی 💢 برای اصطلاح روش شناسی نیز تعاریف مختلفی ارائه شده و دیدگاه های گوناگونی درباره آن بیان شده است به اعتقاد ما ، روش شناسی دانشی درجه دو است که به بررسی و تحلیل روش می پردازد. ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
⭕️ روش شناسی دانش بررسی میزان قابلیت و توانمندی روشهای گوناگون در دستیابی به واقعیت و حقیقت پدیده های مورد مطالعه و همچنین میزان موفقیت آنها در دستیابی به اهداف مورد نظر است بحث از فلسفه روش تحقیق هدف و غایت روش تحقیق و میزان اعتبار پارادایم های روشی مختلف از مهمترین مباحث روش شناسی است. ⭕️ مهمترین مسائلی که در روش شناسی به دنبال پاسخی برای آنها هستیم عبارتند از اینکه آیا در روش تحقیق باید دنبال کشف علل یک کنش بود یا در جستجوی فهم دلایل و درک معانی آن؟ آیا باید نگاه پدیدار شناسانه به کنش ها داشت يا نگاه ذات گرایانه؟ آیا عینیت در علم ممکن است یا نه؟ آیا پژوهشگر می تواند خود را از پیش فرض ها و نظام معنایی و هنجاری حاکم بر ذهن و زبان خود برهاند یا نه؟ آیا پیش بینی کنش های انسانی ممکن است یا نه؟ آیا اساساً روشی برای پیش بینی وجود دارد یا نه؟ آیا می توان علوم انسانی را علومی قانون محور یا قانون شناخت دانست؟ به تعبیر دیگر، آیا در علوم انسانی باید دنبال کشف قوانین رفتار بود؟ یا اینکه علوم انسانی علومی بخشی و موضعی و موردی هستند؟ آیا با توجه به تمایزات و تفاوتهای موضوع علوم انسانی با موضوع های علوم طبیعی و ریاضی و هستی شناسی می توان گفت که روش هر کدام نیز متمایز و متفاوت است؟ یا آنکه باید از همان روش های مرسوم در علوم طبیعی استفاده کرد؟ ⭕️ خلاصه آنکه روش یعنی راهی که محقق در سلوک علمی خود طی می کند اما روش شناسی یعنی علم و دانشی که عهده دار تحلیل و بررسی میزان موفقیت آن راه در مقایسه با راه های بدیل است به همین دلیل بحث از روش منطقا مقدم بر روش شناسی است. ⭕️ ابتدا باید روشی باشد تا به تبع آن روش شناسی شکل بگیرد ، روش موضوعی درجه اول است؛ اما روش شناسی دانشی درجه دوم روش شناسی در حقیقت به مطالعه روش های مختلف و مقایسه آنها و همچنین ارزیابی نقاط قوت و ضعف آندها می پردازد روش شناسی علم تعیین قواعد جستجوی حقایق یا دستیابی حقایق است تعیین هنجارهایی برای دستیابی به واقعیت روش شناسی در واقع شناخت راه های تولید دانش است. ⭕️ چارلز رایت میلز (١٩١٦-١٩٦٢)، جامعه شناس آمریکایی درباره تفاوت روش و روش شناسی می گوید : روش ها عبارتند از شیوه هایی که آدمیان در تلاش برای درک یا تبیین چیزی به کار می گیرند، روش شناسی مطالعه روش هاست ، روش شناسی نظریه هایی درباره کارهای آدمیان به هنگام فعالیت های مطالعاتی شان ارائه می دهد از آنجا که ممکن است روش های متعددی وجود داشته باشد روش شناسی الزاماً ویژگی کلیتری دارد و معمولاً رویه های خاصی برای محققان ارائه نمی دهد هر چند ممکن است این کار را نیز انجام دهد. ⭕️ معرفت شناسی از روش شناسی هم کلی تر است؛ زیرا معرفت شناسان درگیر بحث از بسترها و محدودیت ها و به طور خلاصه ویژگی «معرفت» هستند. ▫️ روش شناسی علوم انسانی اسلامی ص ۳۶ ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
📌 در حوزه روش شناسی 💢 کتاب روش شناسی علوم اجتماعی ترجمه‌ فارسی سه مقاله از مقاله‌های ماکس وبر در مورد روش‌شناسی است که در مجموع حاوی اندیشه‌هایی پرمایه و راهگـشا در زمینـه‌ مسائل و معضلات روش‌شناسی علوم اجتماعی هستند. ⭕️ وبـر در این جستارها به مصاف ایـن پرسش بنیادی کانتی می‌رود که «حصول معرفت علمی به پدیده‌های اجتماعی و فرهنگی، چگونه امکان‌پذیر است؟» اکنون در ابتدای قرن ۲۱، درست همانند زمان نگارش این مقاله‌ها (دو دهه قبل از جنگ جهانی اول و آغاز قرن بیستم) مباحث روش‌شناسی هنوز گسترده‌ترین و مهم‌ترین زمینه مجادله و مواجهه فکری جریان‌های رقیب در عرصه علوم اجتماعی است. ⭕️ در دوره تاریخی نگارش این جستارها نیز مهم‌ترین مسائل مورد بحث نه مسائل اصلی و محتوایی علوم اجتماعی بلـکه مسائل روش‌شناختی بودند. یعنی نه مسائل تئـوریک بلکـه مسائل متاتئوریک. وبر در سخت‌ترین دورهدحیات ذهنی خود درگیر همین مباحث منطقی و فلسفی علوم اجتماعی شد. ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
📌 نسبت روش و معرفت شناسی 💢 در معرفت شناسی از شناخت هست ها و میزان توانایی انسان در کشف واقعیت بحث می شود اما در روش شناسی از کیفیت شناخت هست ها و چگونگی کسب معرفت درباره آن ها سخن می رود در عین حال بخش های زیادی از دانش معرفت شناسی به بحث از ارزش معرفت و میزان اعتبار منابع معرفت و روش کسب معرفت اختصاص دارد معرفت شناسی بنیان های روش داوری را شکل می دهد. ⭕️ اگر اندیشه هایی چون حس گرایی، تجربه گرایی و اثبات گرایی بر ذهن محقق حاکم باشد در آن صورت روش حاکم بر تحقیقات علمی او روش تجربی خواهد بود ، سایر منابع معرفت برای او یا فاقد اعتبارند و یا منابع ایدئولوژیکی و در نتیجه غیر علمی تلقی می شوند. ⭕️ حال اگر به جای عقل تجربی و عقل انتقادی، منابع دیگر معرفت را اصل بدانیم طبیعتاً آثار آن را در روش های تحقیق نیز خواهیم دید روشن است که اگر عقل متافیزیکی، عقل نظری ، عقل قدسی، عقل فعال و عقل مستفاد را به رسمیت بشناسیم و در کنار همه این ها اگر وحی الهی را از منابع معتبر معرفت بدانیم در آن صورت روش تحقيق ما کاملاً دگرگون خواهد شد. ▫️جهان های اجتماعی ص۴۹ ▫️روش شناسی علوم انسانی اسلامی ص ۳۶ ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
📌 در حوزه روش شناسی 💢 کتاب حاضر ضمن ارزیابی روش‌شناسی علوم انسانی متفکران سرشناس جهان اسلام در دهه‌های اخیر، تلاش دارد مدل و الگویی از علم اسلامی ارایه نماید و ظهور جریان‌های احیاگرانه فکری در زمینه آموزش و پژوهش در علوم انسانی و اسلامی، مورد تجزیه و تحلیل قرار گیرد. ⭕️ نویسنده ابتدا تاریخچه‌ای از شکل‌گیری فعالیت‌های علمی در جهان اسلام در زمینه‌های مختلف ارایه نموده و جریان‌های فکری غالب در قرون مختلف را معرفی نموده است. آنگاه به معرفی برخی از شخصیت‌های علمی مسلمان که در صدد ایجاد یک روش‌شناسی مناسب برای علوم انسانی بودند، پرداخته و مبانی فکری آنان را در علوم انسانی و اسلامی مورد بحث و بررسی قرار داده است. ⭕️ وی در این زمینه به معرفی شخصیت و افکار اندیشمندانی چون: اسماعیل راجا الفاروقی، سید محمد نقیب العطاس، ضیاءالدین سردار، سید حسین نصر، موریس بوکای و مسعود العالم چودری چرداخته و دیدگاه‌های آنان را در زمینه مسایلی همچون: علم دینی، نظام جهانی اسلام، علم مدرن، علم مقدس، علم اسلامی و علم دینی مورد نقد و ارزیابی قرار داده است. وی همچنین به بررسی بایسته‌های روش ورود به علوم انسانی و اسلامی پرداخته و افق و چشم‌اندازهای نوین به علم اسلامی را بررسی نموده است. ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
📌نسبت روش و منطق 💢 دانش منطق را به یک اعتبار می توان دانش روش نامید ؛ روش راهبری فکر و اندیشه روش درست .اندیشیدن روش درست تعریف کردن و روش درست استدلال آوردن. دانشی که قالب ها و ساختارهای اندیشه درست از نادرست را نمایان می کند. ⭕️ در عین حال روش شناسی بسیار عام تر و گسترده تر از دانش منطق است. دانش منطق صرفاً عهده دار ارائه روش تعریف و روش استدلال یا تبیین است. اما از ارائه مدل یا ساختاری برای دستیابی به توصیفی درست یا تفسیری صحیح و یا پیش بینی و کنترل ناتوان است. اساساً منطق دانان سنتی هرگز دغدغه روش شناسی تفسیر، پیش بینی، ارزشیابی و کنترل را نداشتند. ⭕️ خلاصه آنکه دانش منطق هر چند دانش روش است؛ اما نه همه روش های مورد نیاز در علوم انسانی بلکه صرفاً روش تعریف و استدلال به همین دلیل آشنایی با این دانش برای آگاهی از روش صحیح تعریف و استدلال، لازم است. ▫️ روش شناسی علوم انسانی اسلامی ص ۳۶ ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
📌 در حوزه روش شناسی 💢 کتاب روش در روش تلاشی است متمرکز، سازمان‌‌یافته و هدف‌مند برای شناساندن هویت تاریخی و فلسفی ناظر بر سه جریان روش‌‌شناختی کمّی، کیفی و ترکیبی در علوم انسانی. در این میان، قبض و بسط بنیان‌‌های هستی‌‌شناختی، معرفت‌‌شناختی و روش‌‌شناختیِ روش در کانون توجه قرار دارد. ⭕️ نویسنده در سراسر کتاب بر اتصال فلسفه و روش از سویی و فهم مبانی نظری فنون تحقیق کمّی، کیفی و ترکیبی از سویی دیگر تأکید می‌کند. ⭕️ جدا از تشریح پی‌‌بندی‌‌های فلسفی و پارادایمی روش در علوم انسانی، نویسنده در لابه‌‌لای مباحث و مجادله‌‌های موجود، ذهن خواننده را نسبت به آنچه امروزه در حوزه‌ تحقیقات اجتماعی در کشور جریان دارد حسّاس می‌‌کند و ابزارها و معیارهایی برای نقد و ارزیابی این تحقیقات در اختیار وی می‌‌گذارد. ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
📌 نسبت روش و دانش اصول فقه ⭕️ یکی دیگر از دانش های مرتبط با روش ، دانش اصول فقه است هر چند معنای اصول پایه ها و مبانی است و بنابراین اصول فقه به یک معنا عبارت است از پایه ها و مبانی فقه اما دقت در رسالت این علم و فلسفه وجودی آن و همچنین مسائل اصلی آن نشان می دهد که علم اصول فقه در حقیقت عبارت است از دانش روش استنباط و روش کشف آموزه های . ⭕️ علم اصول به دنبال ارائه روش صحیح استنباط احکام شرعی از منابع دینی است به تعبیر شهید مطهری صحيح علم اصول در حقیقت علم دستور استنباط است. ⭕️ این علم روش استنباط از منابع فقه را در فقه به ما می آموزد. از این رو، علم اصول مانند علم منطق یک علم دستوری است و به «فن نزدیکتر است تا «علم» یعنی در این علم درباره یک سلسله (بایدها سخن میرود نه درباره یک سلسله است ها) البته به اعتقاد نویسنده در صورت تکمیل و به روز رسانی این دانش و آگاهی عالمان اصولی از مباحث روش شناسی و دیدگاه های تأویلی و تفسیری معاصر، می توان به جای تعبیر اصول فقه آن را با همان عنوان اولیه اش یعنی اصول استنباط معرفی کرد و از آن به عنوان روشی برای کشف همه آموزه های دینی اعم از فقهی ،اخلاقی ،سیاسی ، اجتماعی و امثال آن استفاده نمود. ▫️ روش شناسی علوم انسانی اسلامی ص۳۸ ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
📌 در حوزه روش شناسی 💢 در این کتاب مکاتب فکری در نظریه اجتماعی و فلسفه اجتماعی، از پدیده شناسی شوتز تا پیشرفت های اخیر در فلسفه هرمنوتیک و نظریه انتقادی مورد بحث قرار گرفته است. نویسنده می‌کوشد اگر چیزی را از آنها اقتباس کرده‌است، روشن سازد. ⭕️ نویسنده درباره این اثر می‌گوید: «برخی دیدگاه ها در اندیشه اجتماعی معاصر هستند که به تفصیل تحلیل شان نکرده ام و این در حالی است که بسیاری از آنچه گفته ام، مستقیما معطوف به آنها است. من کارکردگرایی، ساخت گرایی و تعامل گرایی نمادین - عناوینی برای مجموعه دیدگاه های متنوع و اما قطعا واجد موضوعات اصلی متمایز خاص خود - را مد نظر دارم. اینجا تنها شتاب زده نشان می دهم که چرا مباحث مطرح در این مطالعه با مباحث ویژه سنن نظری اجتماعی مزبور متفاوت اند.» ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
📌 نسبت روش و دانش هرمنوتیک 💢 همانطور که بعداً به تفصیل خواهیم گفت ، دانش هرمنوتیک در حقیقت دانش تفسیر و فهم متون دینی است . با این حال بعضی از هرمنوتیست ها مثل دیلتای اساساً نگاهی صرفاً روش شناسانه به هرمنوتیک داشتند. ⭕️ هر چند بعدها افرادی مثل هایدگر و گادامر این دانش را نیز از مسیر اصلی خود جدا کردند و نگاهی صرفاً هستی شناسانه به آن را ترویج نمودند به هر حال هرمنوتیک از جمله دانش هایی است که می تواند در خدمت روش شناسی علوم انسانی قرار گیرد البته این دانش نیز روش شناسی همه ابعاد مورد نیاز در علوم انسانی را شامل نمی شود . ⭕️ هرمنوتیک بیشتر در مقام روش شناسی «تفسیر» به عنوان یکی از کارکردهای علوم انسانی به کار می آید. ▫️روش شناسی علوم انسانی ص ۳۹ ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
📌 در حوزه روش شناسی ⭕️ کتاب «درآمدی به مطالعات قرآن و نظریه‌پردازی در علوم انسانی» درصدد است تا با ملاک قرار دادن شاخصه‏‌ها و معیارهای عام علوم انسانی و تفسیر قرآن، نمونه‌هایی از مطالعات قرآنی در عرصه علوم انسانی را ارزیابی کند. ⭕️ این ارزیابی، آسیب‏‌ها و امتیازات نمونه‏ آثار موجود را آشکار و سنخ عناصر روش‌شناختی کلان برای نظریه‏‌پردازی قرآنی را نمایان می‏‌سازد. در این طرح، پژوهشگران عرصه علم دینی و علوم انسانی قرآنی به‏‌سوی «تفسیر موضوعی» سوق داده می‏‌شوند؛ گونه‏‌ای اجتهادی از روش فهم متن دینی که با اکتشاف نظریه‏‌های علمی قرآن، توان آشکار ساختن ظرفیت پاسخ‌گویی دین به مسائل اساسی زندگی بشر را داراست. ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
📌 عوامل تاثیرگذار در روش 💢 روش در علم متاثر از عوامل بسیاری است از مهمترین عوامل موثر در روش موضوع علم و مهمتر از آن قوای ،ادارکی، ابزارها و منابع شناخت علمی است موضوع علم و قوا و ابزارها به نوبه خود متاثر از بنیان های متافیزیکی ، انسان شناختی و نیز معرفت شناختی کسی است که در این باب اظهار نظر می کند. ⭕️ کسانی که واقعیت مستقل از اراده انسان و اراده آدمی را انکار کرده و معانی را بر ساخت های فردی یا اجتماعی می دانند با رویکردهای ایدئالیستی نمی توانند علم را عهده دار انکشاف حقیقت بدانند و معنای تجربی علم را نیز که عهده دار تبیین حقایق عینی باشد، نمی توانند پذیرند کسانی که نظیر کانت اصل واقعیت را می پذیرند ولی انسان را فاقد قوه ای میدانند که به متن واقع راه پیدا کند، گرفتار شکاکیت و نسبی گرایی نسبت به واقع میشوند و نمیتوانند علم را به معنای معرفتی که حکایت از واقع داشته باشد و در ارتباط با واقع متصف به صدق و کذب بشود بپذیرند. ⭕️ بر همین قیاس کسانی که با رویکردهای ماتریالیستی در هستی شناسی اصل واقعیت را پذیرفته و هستی را به افق زمان و امور طبیعی دنیوی و این جهانی محدود و مقید میگردانند و افزون بر این که حواس آدمی را تنها راه مواجهه با واقعیتهای هستی میدانند ناگزیر علم را به معرفت های تجربی محدود و مقید می کنند. این گروه ناگزیر روشهای غیر تجربی را نمیتوانند به منزله روش های معرفت علمی بپذیرند. ▫️ فلسفه و روش علوم اجتماعی ص ۳۸ ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
📌 در عرصه روش شناسی 💢 این اثر مشتمل بر ده گفتار و مقاله است که به بخشی از عقبه های علم مدرن که اولا بیشتر هستی شناختی و معرفت شناختی است و ثانیا تاثیر مباشر و قریب در هویت علم دارند، اشاره کرده و تطورات این عقبه هارا در تعامل با تحولات علم پیگیری کرده است. ⭕️ همچنین به موازات آن عقبه های متناظر با آن هارا در فرهنگ اسلامی و خصوصا ایرانی دنبال کرده و ظرفیت های منطقی آن هارا برای تعامل و تدوین دانش ها و نظریه های مورد نیاز جامعه اسلامی به بحث و گفت و گو گذاشته است. ⭕️ مهمترین مفاهیمی که در این اثر از دو بعد هستی شناختی و معرفت شناختی موضوع بحث بوده اند این موارد است: عقل، وحی، نقل، شهود، روش و علم تجربی، تجریدی و نیز علم سکولار و . ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
📌 تطورات تعریف پارادایم 💢 نکته‌ی جالبی که در مورد پارادایم وجود دارد این است که با وجودی که کوهن تمام کتاب خود را به بحث در مورد پارادایم اختصاص داده، تعریف شفاف و صریح و واحدی از پارادایم ارائه نمی‌دهد. ⭕️ مارگارت مسترمن در مقاله‌ی معروفی با عنوان The Nature of Paradigm توضیح داده که کوهن در کتاب ساختار خود،‌ پارادایم را به بیست‌ویک شکل مختلف به کار برده است. ⭕️ به همین علت، ممکن است نویسندگان مختلفی را ببینید که همگی شما را به کتاب ساختار انقلابهای علمی ارجاع می‌دهند، اما تعریف متفاوتی از پارادایم ارائه می‌کنند. ⭕️ تعریف پارادایم را در حدی که جامع تعاریف دیگر باشد ، می توان به شکل زیر تصویر کرد: 🔻 پارادایم یعنی مجموعه‌‌‌ای از مفروضات،‌ باورها و نگرش‌ها که در نهایت خود را به شکل قوانین، نظریه‌ها،‌ ابزارها و کاربردها نشان می‌دهند. 🔻ویژگی پارادایم این است که تقریباً همه‌ی متخصصان و کارشناسان یک حوزه، آن را پذیرفته‌اند. به همین علت، اگر تحقیق انجام می‌دهند، در تأیید و تکمیل همان پارادایم است و اگر سوالی مطرح می‌کنند، می‌خواهند جنبه‌های بیشتری از همان پارادایم برایشان شفاف شود. ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
📌 در حوزه روش شناسی 💢 هدف این کتاب، آشناکردن خوانندگان با شیوه استفاده جامع و نظام مند از رویکرد علمی است. تاکید بر رابطه بین نظریه، پژوهش و عمل، و مرتبط کردن فعالیت های گوناگون پژوهشی در چارچوبی منظم است، تا به این ترتیب خواننده، مفهوم پژوهش در علوم اجتماعی را به آسانی درک کند. ⭕️ به نظر نویسندگان کتاب، پژوهش در علوم اجتماعی فرایندی چرخه ای و خوداصلاحی است. این فرایند هفت مرحله مرتبط به هم دارد که عبارت اند از: مسئله مورد پژوهش، ساختن فرضیه، طرح پژوهش، اندازه گیری، جمع آوری داده ها، تحلیل داده ها و تعمیم داده ها. هریک از این مراحل به گونه ای به نظریه مرتبط است، از آن تاثیر می گیرد و بر آن تاثیر می گذارد. کتاب پیش رو، خواننده را با هر یک از مراحل این فرایند آشنا می کند. ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌 روش شناسی علوم انسانی اسلامی 💢 دستیابی به علوم انسانی اسلامی در مهندسی تمدن اسلامی از جایگاه ویژه ای برخوردار است. برای رسیدن به مقام «اسلامیت»ِ علوم انسانی باید توجه خاصی به منابع ، مبانی و روش ها داشته باشیم. ⭕️ روش شناسی علوم انسانی اسلامی عهده دار کشف، توصیف و ارزیابی معرفت شناختی روش های پیشنهادی در نظریه های علم دینی و علوم انسانی اسلامی است . ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b