eitaa logo
مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه
3.5هزار دنبال‌کننده
940 عکس
145 ویدیو
65 فایل
❇️ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه مجموعه ای‌ است که سعی دارد در عرصه ترویج گفتمان تحول علوم انسانی قدم بردارد. ◽️آدرس سایت: http://www.nsayeh.com ◻️مدیر مسئول: @hamedshams ◽️معاونت علمی و آموزشی: @saeed_karimdadashi ◽️ادمین: @Mahdiniksefat
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌 ؟ 💢 به معنای امر منسجم و به هم پیوسته ⭕️ پس اینجا واژه نظام به معنای یک امر به هم منسجم پیوسته در یک سیاق و مبانی واحد قرار می‌گیرد، بیشتر در عرصه اقتصاد و مدیریت وقتی واژه نظام را به کار می‌برند، همین تعبیر را از نظام دارند؛ لذا آنجا نگرش‌های سیستمی مطرح می‌شود که بیاییم مجموعه اجزای یک پیکره و روابط آنها و نحور ارتباطات آنها با هم بررسی کنیم، اینجا آن نگرش‌های سیستم و نظام‌وارگی معنا پیدا می‌کند. 💢 به معنای حکومت و دستگاه حاکمه ⭕️ در مرحله بعد بگوییم نظام به معنای عرفی، نظام به معنای حکومت است، دستگاه حاکمه و آنچه که این مجموعه را اداره می‌کند به معنای نظام است؛ نظام اسلامی یا نظام‌های دیگر که غیراسلامی و عناوین دیگری بر این نظام و حکومت اطلاق شود. 💢 به معنای مجموعه سازمان‌ها و سیستم‌های اجرایی ⭕️ معنای بعدی بگوییم نظام مجموعه سازمان‌ها و سیستم‌های اجرایی است، آنچه که در نهادهای مختلف جامعه سبب اداره جامعه خواهد شد؛ یعنی سازمان‌های ناظر به اجرا که می‌توانند زیرمجموعه حکومت یا در غیر حکومت باشند. 💢 به معنای انتظام‌بخش و نظم‌دهنده ⭕️ وقتی نظام می‌گوییم نگاه به این سازمان‌ها و دستگاه‌ها داشته باشیم و در معنای دیگر نظام که می‌گوییم نظام را به معنای انتظام‌بخش و نظم‌دهنده اطلاق کنیم، بگوییم نظام یعنی آنچه انتظام‌بخش و نظم‌دهنده است و آنچه اجزای دیگر را در یک ردیف، در یک ساختار و در یک نظم واحدی در می‌آورد. لینک کانال ↙️↙️ 🆔 @olum_ensani_eslami
📌 💢 در بررسی پیشینه باید اذعان کرد که هرچند این روش بين علمای اسلامی به ظاهر اندک است اما ریشه های کاربست در بین بزرگان ما سابقه دارد؛ برای مثال استاد شهید مطهری در کتاب نظام حقوق زن در اسلام سراغ این روش رفته و از این طریق، مطالب متعددی را به شارع نسبت داده است. همچنین علامه محمدباقر مجلسی در کتاب بحارالانوار همین روش را در پیش گرفته است. در بحث نخستین کار مدون، کتاب اقتصادنا از شهید آیت الله محمدباقر صدر است. متاسفانه به خلاف دو بحث «منطق استقراء» و اصول تفسیر موضوعی»، ایشان فرصت طرح اصول و را پیدا نکردند. 💢 بعد از پیروزی انقلاب اسلامی همایش ها و نشست های علمی بسیاری در موضوع نظام سازی تاکنون برگزار شده است. مقاله ها و کتاب های بسیاری در تبیین و شرح دیدگاه شهید صدر نوشته شده است . از منظردیگر، آثار متعددی در حوزه های مختلف نظام سازی به رشته تحریر درآمده با عناوینی از جمله: نظام تربیتی، نظام اخلاقی، نظام قضایی، نظام مالی، نظام خانواده، نظام دفاعی، نظام اقتصادی، نظام سیاسی، نظام بین المللی، نظام مالیاتی، نظام حکومتی، نظام عبادات، نظام مجازات ، نظام حقوقی، نظام اجتماعی، سیستم اقتصادی ، سیستم قضایی، سیستم سیاسی، فقه زندگی و... علاوه بر این آثار، مراکز پژوهشی و مطالعاتی متعددی در زمینه نظام سازی و تمدن سازی برای تولید فکرونظریه دینی فعال شده اند . ⭕️ در آمدی بر اجتهاد تمدن ساز صفحه ۱۴۴ و ۱۴۵ لینک کانال ↙️↙️ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
📌 💢 سـلام بـر آنـان كـه تـا كـشـف حـقـيـقت تفقه به پيش تاختند و براى قوم و ملت خود منذران صادقى شدند كه بندبند حديث صداقتشان را قطرات خون و قطعات پاره پاره پيكرشان گـواهـى كرده است و حقا از روحانيت راستين اسلام و تشيع جز اين انتظارى نمى رود كه در دعـوت بـه حـق و راه خـونـين مبارزه مردم خود، اولين قربانى ها را بدهد و مهر ختام دفترش شـهـادت بـاشـد. ⭕️ پيام امام خمينى خطاب به مراجع اسلام، روحانیون سراسر كشور (منشور روحانیت) تاريخ : 4/12/67 ، صحیفه امام، ج21 لینک کانال ↙️↙️ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef
📌 💢 برای رسیدن به و آن ساختارهایی که مجموعه جامعه را اداره می‌کنند، ما نیاز به ، ، و داریم و آن نظام از همان فقه اکبر و مجموعه شریعت استفاده می‌شود که فقه اصغر جز موثر آن می باشد و از راه روبنا به زیر بنا و از برخی از مبانی فقهی واحکام کلی استفاده کرده و برخی از مبانی و اصول وقواعد نظامات و دیدگاه اسلام در عرصه های مختلف کشف می شود. البته اینجا در کشف نظام کلان محل تعبیر به فقه اکبر است که غالبا از روش شناسی اجتهادی مرسوم در کشف اجزا آن استفاده می شود مگر برخی از اجزا و مبانی که صبغه فلسفی ومانند آن دارند که باید از روش شناسی خاص خودش استفاده شود. لینک کانال ↙️↙️ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
📌 وجه تمایز با 💢 که گام اول حرکت به سوی است در واقع به مفهوم پردازی اختصاص دارد؛ به گونه ای که با زنجیره سازی مفاهیم متناظر و همگن، راه رسیدن به مفاهیم پایه هموار می شود؛ اما سطح کار در بسیار فراتر از است؛ چراکه در این مرحله پژوهشگر و عالم دین به حوزه نظریه پردازی وارد می شود. به عبارت دیگر تفاوت این دو مرحله آن است که از مجموعه ای جزء نگر به ساختاری کلان و منسجم و از اجمال به تفصيل و همچنین از سطح به عمق معارف و علوم می رسیم. ⭕️ در آمدی بر اجتهاد تمدن ساز صفحه ۱۴۵ و ۱۴۶ لینک کانال ↙️↙️ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌 💢 ورود به کشورهای اسلامی به خصوص آثار جنبش ، بازمانده فرهنگ و... است که آموزه‏های را در مواردی کم رنگ نموده است لذا دختران کشورهای اسلامی باید به فکر احیای در مقابل جریان های خانواده برانداز باشند. لینک کانال ↙️↙️ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
📌 💢 رویکرد نظام وار و کلان به علوم و معارف اسلامی سبب آشکاری ظرفیت ها، استعدادها و توانمندی نظام اسلامی در همه عرصه ها می شود. لینک کانال ↙️↙️ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
📌 💢 رویکرد و کلان به علوم و معارف اسلامی سبب آشکاری ظرفیت ها، استعدادها و توانمندی در همه عرصه ها می شود. برای درک عمیق اهمیت و نقش حیاتی نظام سازی برای پیاده سازی منظومه معارف اسلامی و رسیدن به فضای عطرآگین جامعه اسلامی، تذکر و اهتمام شهید آیت الله محمدباقر صدر به این مسئله بسی مایه تأمل است: «حقیقت آن است که امروزه تحديد تئوری ها و نظام های دینی امری ضروری است. رسول خدا آن را در خلال تطبيق در جوقرآنی جامعه اسلامی بیان می کرد و مسلمانان در این فضا این نظریه ها را هرچند به اجمال -درک می کردند؛ زیرا فضایی که پیامبر خدا ایجاد کرد، قادر به تبیین این تئوری ها بود... فردی که در داخل یک فرهنگ و زبان زندگی می کند، بدون آگاهی تفصیلی از نظریه های مربوط به آن فرهنگ و زبان، معانی را در می یابد و به درستی معانی را تشخیص می دهد؛ اما انسان خارج از آن فرهنگ و زبان باید با تئوری های آن فرهنگ و زبان آشنا شود.» ⭕️ با آینده نگری و نگاه کلان به این نکته می رسیم که برای تمدن سازی نیاز به نظام سازی است و هر برای تحقق و عینیت تمدن ، گریزی از طراحی و اجرای نظام ها در ابعاد مختلف زندگی ندارد. ⭕️ با توجه به نارسایی و ناکارامدی برخی رویکردها و ساختارها، اهميت پرداختن به نظام سازی هر روز بیشتر از قبل خود را نشان می دهد. در واقع نظام سازی، طراحی و ایجاد مجموعه ای از سازوکارها، فرایندها، زیرساخت ها ، ساختارها و نهادهاست که برای حرکت و اجرای هدفمند دین در جامعه عرضه می شود . ⭕️ مقام معظم رهبری در رابطه با اهمیت کار نظام سازی می فرماید: « کار بزرگ و اصلی شماست. این کاری پیچیده و دشوار است. نگذارید الگوهای لائیک یا لیبرالیسم غربی، یا ناسیونالیسم افراطی با گرایش های چپ مارکسیستی، خود را بر شما تحمیل کند.» در ذیل به برخی از فواید نظام سازی اشاره می شود. ⭕️ در آمدی بر اجتهاد تمدن ساز صفحه ۱۴۶ و ۱۴۷ لینک کانال ↙️↙️ 🆔 @olum_ensani_eslami
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌 💢 هم در پیشرفت سهم دارد و هم در توسعه آنها. دلیلش این است که در یک زمینه فرهنگی مناسب رشد می‌کند. در دوران تمدن درخشان اسلامی، درخشنده‌ترین ایام شکوفایی دانش، زمانی بود که زمینه فرهنگی مناسب بود، مثل دوره‌های سامانیان و دیالمه. ⭕️ غربیان را فهمیده‌اند و به همین دلیل اکنون در دیار غرب، علوم انسانی از شأن والایی برخوردار است. یک شاهد بر این مطلب، تعداد مجلات معتبری است که در این حوزه منتشر می‌شود. هم‌اکنون در و درصد بالایی از کل مقالات، در زمینه است. لینک کانال ↙️↙️ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
📌 ؟! 💢 اهل فلسفه، چه با نتایج به دست آمده در فلسفه كانت موافق باشند و چه مخالف، یک نکته را نمی توانند منکر شوند و آن تأثیر مهم و گسترده ای است که این فیلسوف آلمانی بر فلسفه بر جا نهاده است. لینک کانال ↙️↙️ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
📌 ؟! 💢 اهل فلسفه، چه با نتایج به دست آمده در فلسفه كانت موافق باشند و چه مخالف، یک نکته را نمی توانند منکر شوند و آن تأثیر مهم و گسترده ای است که این فیلسوف آلمانی بر فلسفه بر جا نهاده است. تا قبل از کانت، پیش فرض بسیاری از فیلسوفان این بود که «آدمی را قوه ای است در اکه که منقش گردد در وی صور اشیاء ؛ چنانچه در آیینه». بنای رئالیسم بر این پایه استوار بود که مدرکاتی که در ذهن نقش می بندد، حقایق و واقعیات عالم خارج را منعکس می سازد. فیلسوفان بیشتر بر سر آنچه در آیینه ذهن منقوش می شود بحث می کردند و کمتر به سراغ خود ذهن می رفتند تا معلوم شود آیا ذهن حقیقتا یک «آیینه» است و اگر هست، چگونه آیینه ای است و چگونه می توان از «واقع نمایی» آن اطمینان حاصل کرد. ⭕️ كانت ذهن را، به جای آیینه، به «ترازو » تشبیه کرد و از فیلسوفان دعوت کرد قبل از آنکه به توزین اقدام کنند ترازو را بشناسند و بیازمایند و ساز و کار آن را بررسی کنند و معلوم کنند تا چه حد قابل اطمینان است و قدرت و قابلیت توزین چه چیزهایی را دارد و چه چیزهایی را ندارد. او، با عطف توجه به سوی ذهن، فیلسوفان را به التفات به ساز و کار ذهن در فرایند «معرفت» و، به تعبیر دیگر، «سهم» ذهن در معرفت فراخواند. چنین رویکردی سبب شد تا در فلسفه، به طور کلی، نوعی حساسیت و توجه به ذهن و فکر و فهم و عقل پدید آید و نوعی «خودآگاهی» و «دغدغه» و «وسواس» و «وسوسه» به جان فیلسوفان بیفتد تا ذهن شناسی را بر معرفت عالم خارج مـقـدم بـدارنـد و قبل از اطمینان از صحت عمل ترازو اقدام به توزین نکنند. هیچکس، چنان که گفتیم، نمی تواند منکر این تأثیر و این خدمت كـانـت بـه فلسفه شـود. در واقع، مراد او از «نقد» و «نقادی»، که روح فلسفه او به شمار می رود و به فارسی به آن «سنجش» نیز گفته اند، همین بود که توجه همگان را، قبل از توزین، به «ترازوشناسی» جلب کند. کانت، به صورتی جدی، پیش فرض اعلام شده و اعلام نشده فیلسوفان «رئالیست» را به چالش طلبید. ⭕️ مقالات کانتی صفحه ۲ لینک کانال ↙️↙️ 🆔 @olum_ensani_eslami
📌 💢 منظور از منسجم، شالوده‌ای است که به وسیله آن می‌توان با مسائل مختلف رویارو شد و راهکارهای کلان مسائل و مشکلات را پیش‌بینی کرد. ما در نظام فکری اولاً به دنبال توانایی فهم درست از مسائل هستیم و پس از آن، درصدد یافتن راه‌حل‌های مناسبی برای آن مسائلیم. این مسائل می‌تواند شامل انواع مختلفی از معضلات و مشکلات فردی، خانوادگی و اجتماعی باشد. لینک کانال ↙️↙️ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b