فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌 سالروز رحلت مرحوم #علامه_طباطبایی
💢 شعر (کیش مهر)
چه فرهادها مرده در کوه ها
چه حلاج ها رفته بر دارها
🔻 شاعر (#علامه_طباطبایی)
_____________________
⭕️ استاد دینانی در خاطرهای از استاد چنین میفرماید: علامه به شاگردانش به لحاظ عاطفی توجه خاصی داشت. روزی فهمید که من شعر میگویم آمد و از من پرسید که تو شعر میگویی و من جواب دادم بله. پاسخ داد خوب است که شعر میگویی اما الان نگو. دلیلش را پرسیدم و ایشان گفت که تو فلسفه میخوانی، خوف این دارم که ذهنت تخیلی تربیت شود.
لینک کانال #علوم_انسانی_اسلامی ↙️↙️
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
📌 #علامه_و_علوم_انسانی_اسلامی
💢 نقد علوم انسانی و بررسی اعتبار قضایای آن از موضوعاتی اساسی است که به رغم قدمت آن هنوز محل بحث و مناقشه است. علامه طباطبایی از جمله اندیشمندانی است که با طرح اعتباریات به نقد زیرساخت های این علوم مبادرت کرد. علامه با تقسیم اعتباریات به ثابت و متغیر و اعتباریات پیش از اجتماع و پس از اجتماع ساختار دانش را بر حقیقت گرایی و ملاحظه علم ورای فرهنگ را بنا نهاد. این مداقه علمی با تفحصات علمی شاگردان ایشان نظیر شهید مطهری با طرح بحث اعتباریات و فطرت ادامه یافت.
لینک کانال #علوم_انسانی_اسلامی ↙️↙️
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
📌 #علامه_و_علوم_انسانی_اسلامی
💢 همان گونه که در تعریف #علوم_انسانی اشاره شد، #علوم_انسانی به مطالعه رفتارهای ارادی انسان و روابط و نهادهای اجتماعی می پردازند. حال با تحلیل دقیق سنخ هر یک از این موضوعات و واقعیات می توان به ماهیت مفاهیم و گزاره هایی که از آنها حکایت می کنند، پی برد و در نتیجه می توان نشان داد که سهم هر دسته از این مفاهیم و گزاره ها در نظریه های #علوم_انسانی به چه میزانی خواهد بود.
⭕️ در میان مکاتب مختلف #علوم_انسانی در مورد موضوع و واقعیتی که محققان #علوم_انسانی بدان می پردازند، اختلاف وجود دارد که آیا واقعیتی عینی است یا ذهنی؟ «پارادایم اثباتی» این واقعیت را مانند واقعیت های طبیعی که در علوم طبیعی به آنها پرداخته می شود، کاملا عینی و خارجی می داند که محقق #علوم_انسانی همانند محققان علوم طبیعی می بایست با همان روش و رویکرد علوم طبیعی به تحقیق در مورد آنها بپردازد؛ اما «پارادایم تفسیری» به ذهنی بودن واقعیت مورد پژوهش در #علوم_انسانی، بر خلاف واقعیتی که در علوم طبیعی بدان پرداخته می شود، تأکید دارد . واقعیت های عینی وابستگی به فرهنگی خاص ندارند و از ارزش ها خالی اند؛ بر خلاف واقعیت های اعتباری و ذهنی که آغشته به ارزش ها بوده و وابسته به فرهنگ خاص مستقر در هر جامعه می باشند . البته به باور علامه به دلیل وجود اقتضائات و اميال فطری دایمی و ثابت در
خلقت انسان، اعتباراتی که منشاشان این امور فطری می باشند نیز دایمی و ثابت خواهند بود؛ ازاین رو نسبیت در این گونه اعتباریات جاری و ساری نیست.
⭕️ اما از بیانات علامه چنین بر می آید که موضوعات و مسائل مورد تحقیق در #علوم_انسانی در برخی موارد عینی و خارجی هستند و در برخی موارد دیگر ذهنی و اعتباری. با بررسی موضوعاتی که در #علوم_انسانی به آنها پرداختـه مـی شـود، مشخص می شود که از منظر علامـه سـهـم عـمـده از آن موضوعات اعتباری است؛ موضوعاتی که خود اساساً از سنخ مفاهیم و ایـده هـا بوده که در بستر کنش فردی و اجتماعی خلق می شوند.
لینک کانال #علوم_انسانی_اسلامی ↙️↙️
🆔 @olum_ensani_eslami
📌 #تأثیر_فلسفه_كانت_بر_علوم_انسانی
💢 فلسفه و متافیزیک #کانت در علوم انسانی و اجتماعی نقش به سزایی ایفا نموده اند. محورهایی از قبیل این که: تئوری انقلاب کانت چه نقشی در مفهوم تاریخ دارد؟ در منطق چه تأثیری را بر جای گذاشته است؟ در جامعه شناسی چه افق هایی را مهیا نموده است؛ برای مثال، در نوکانتی های #بادن چه زمینه هایی را طرح کرده است یا در مفهوم کرتیک (سنجش) #مارکس و #آدورنو
چه استفاده هایی از #کانت شده است؟ در روان شناسی، چگونه روانشناسی ترانسندنتال و استعلایی شکل می گیرد که می خواهد وحدت «من» را اثبات نماید؟ از این جهت که متافیزیک پیشین بر اساس مباحث نفس در ارسطو پیش رفته است، لذا دوباره که سوژه شکل می گیرد، چگونه می توان از وحدت نفس سخن به میان آورد. کانت این بحث را با قیاس های خاصی که به آن پارالوژی می گوید، دنبال می کند. بحث مهم
دیگر ، بازشناسی مفهوم تئولوژی است ، #کانت مسیر جدیدی برای تکوین تئولوژی طرح می کند.
#استاد_محمد_علی_مرادی
لینک کانال #علوم_انسانی_اسلامی ↙️↙️
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
📌استاد #احمد_حسین_شریفی
💢 درسهای مبانی علوم انسانی اسلامی
⭕️ #چیستی_علوم_انسانی
لینک کانال #علوم_انسانی_اسلامی ↙️↙️
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
۸.mp3
18.66M
📌استاد #احمد_حسین_شریفی
💢 درسهای مبانی علوم انسانی اسلامی
⭕️ #چیستی_علوم_انسانی
لینک کانال #علوم_انسانی_اسلامی ↙️↙️
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
۹.mp3
23.68M
📌استاد #احمد_حسین_شریفی
💢 درسهای مبانی علوم انسانی اسلامی
⭕️ #چیستی_علوم_انسانی
لینک کانال #علوم_انسانی_اسلامی ↙️↙️
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
۱۰.mp3
8.22M
📌استاد #احمد_حسین_شریفی
💢 درسهای مبانی علوم انسانی اسلامی
⭕️ #چیستی_علوم_انسانی
لینک کانال #علوم_انسانی_اسلامی ↙️↙️
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
۱۱.mp3
30.69M
📌استاد #احمد_حسین_شریفی
💢 درسهای مبانی علوم انسانی اسلامی
⭕️ #چیستی_علوم_انسانی
لینک کانال #علوم_انسانی_اسلامی ↙️↙️
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
📌 #مولانا_جان
مادر بتها بت نفس شماست
زانکه آن بت مار و این بت اژدهاست
_______________
⭕️ مادام که نفس را تعلّقی به خویش و توجّهی به انّیّت است مسافر نشده؛ و تا بقایای انانیّت در نظر سالک است و جدران شهر خودی و اذان اعلام خودخواهی مختفی نشده، در حکم حاضر است نه مسافر و مهاجر.
#آداب_الصلوة
لینک کانال #علوم_انسانی_اسلامی ↙️↙️
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
📌 #هستی_فرهنگ_در_کشاکش_اقوال
💢 هستیشناسی فرهنگی مطالعه ماهیت و ویژگیهای دنیای فرهنگی است. دغدغه آن تحلیل هستارهای مختلفی است که از تعاملات فرهنگی برمیخیزند.
لینک کانال #علوم_انسانی_اسلامی ↙️↙️
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
نشست فلسفه فرهنگ.mp3
20.97M
📌 صوت نشست تخصصی نگرشی نوین به فلسفه فرهنگ
💢 با محوریت کتاب چیستی و نحوه وجود فرهنگ اثر استاد یزدان پناه
⭕️ پنج شنبه مورخ 26 آبان ماه
لینک کانال #علوم_انسانی_اسلامی ↙️↙️
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
📌 #شهید_محمد_باقر_صدر
💢 بیشتر از آنچه می خوانید ، فکر کنید. اگر به صرف خواندن عادت کنید در بین متن ها و سطر ها محدود می شوید. آن وقت نو آور نمی شوید.
#تماشاگری
لینک کانال #علوم_انسانی_اسلامی ↙️↙️
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌 جهان واقعیت بودگی ندارد همه چیز شدن است!!
💢 دگرگون کردن جهان مستلزم دگرگون شدن مفهوم جهان است.
#مارتین_هایدگر
لینک کانال #علوم_انسانی_اسلامی ↙️↙️
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌 تاثیر مباحث #انسان_شناسی بر #علوم_انسانی
💢 وقتی سخن از مبانی انسانشناختی علوم انسانی به میان میآید، مراد چه نوع مباحثی است؟ آیا مراد آن دست از مباحثی هستند که در علم النفس فلسفی بدانها میپردازیم. بحثهایی که در فضای فلسفه اسلامی عموماً با جلد هشتم اسفار و کتاب نفس شفا و نمط سوم اشارات شناخته میشود؟
لینک کانال #علوم_انسانی_اسلامی ↙️↙️
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
📌 #تأثير_هگل_در_روان_شناسی
💢 #هگل مشخص و مستقلا درباره علم روانشناسی در معنای متداول آن، حرفی نزده است
، جز بخشی کوتاه در کتاب دایرة المعارف علوم فلسفی و نیز مبحثی در بخش عقل از پدیدار شناسی روح. من مشخصاً به این بخش ها کاری ندارم، بلکه معتقدم نه این مباحث، بلکه نگاه کلی او به جهان و اشیاء و نقش انسان در آنها بود که تأثیر چشمگیری بر روانشناسی پساهگلی و به ویژه روانکاوی گذاشته است.
لینک کانال #علوم_انسانی_اسلامی ↙️↙️
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
📌 #تأثير_هگل_در_روان_شناسی
💢 #هگل مشخص و مستقلا درباره علم روانشناسی در معنای متداول آن، حرفی نزده است
، جز بخشی کوتاه در کتاب دایرة المعارف علوم فلسفی و نیز مبحثی در بخش عقل از پدیدار شناسی روح. من مشخصاً به این بخش ها کاری ندارم، بلکه معتقدم نه این مباحث، بلکه نگاه کلی او به جهان و اشیاء و نقش انسان در آنها بود که تأثیر چشمگیری بر روانشناسی #پسا_هگلی و به ویژه روانکاوی گذاشته است. نباید فراموش کرد که ژاک لكان، بزرگترین روانکاو فرانسوی قرن بیستم، از کلاس های #فلسفه_هگل ،الکساندر کوژو بیرون آمد. این گرایش در روانکاوی را به یک معنا می توان متأثر از #هگل دانست. در مباحثی به ذات انسان نزد #هگل پرداختیم و اشاره کردیم که فرد واجد ذاتی توپر و مستقل نیست، بلکه کانونی است از نیروهای بر سازنده وضعیتش. ما اگر فقط بر همین ایده ساده تمرکز کنیم، می بینیم که اساس روانشناسی کلاسیک را دگرگون می سازد. فرد نه ذاتی مستقل و توپر، بلکه دقیقا امری وابسته و تهی است، که به سایر افراد در مقام اموری
وابسته و تهی استوار است و همین امر حقیقت جامعه را تشکیل میدهد در نتیجه چیزی به نام روان فردی یا نفس جوهری مستقل و ثابت که علم النفس با روان شناسی بر آن استوار بود در کار نیست به قول لکان در اینجا ما با سوژه خط خورده ای مواجه هستیم که بر ساخته حقیقت کلی بیرونی است. از سوی دیگر خودآگاهی نزد #هگل به هیچ وجه بی واسطه نیست. #هگل دشمن عدم وساطت و خوداندیشی های شبه عرفانی است. من برای شناخت خودم هم، باید به آیینه جهان بنگرم، من خودی ندارم .جز نیروهایی که بر سازنده من اند. در نتیجه این من چیزی نیست جز شرایط سیاسی ،اجتماعی ،فرهنگی اقتصادی و غیره ای که من از آنها برآمده ام و در آنها زندگی می کنم. به تعبیر #هگل، (منی که ماست و مایی که من است) به راحتی میتوان مشاهده کرد که شناخت این «من» که هدف روان شناسی است ،اساساً چه تغییری می کند. این رویکرد هگلی را لکان از تحلیل همان دوره اوایل کودکی یعنی مرحله آیینه ای (Mirror Stage) آغاز میکند که اگو (Ego) در آن ، حتی برای شکل گرفتنش نیازمند دیگری است. منی از پیش وجود ندارد، بلکه کودک حتی نفسانیتِ خودش را به واسطه انعکاسش در آیینه (یا همان نگاه دیگری) باز می یابد. در نتیجه لکان به اساسی ترین عنصر روان شناسی کلاسیک، یعنی همان «من» یا اگو ، حمله میکند ( لكان باور دارد که این افسانه (یعنی اگو) می بایست کنار گذاشته شود و این مسأله در واقع یکی از اساسی ترین اهداف او در روانکاوی است) ، شرمن در همین کتابی که از آن نقل قول کردم، فصلی را به نسبت #روانکاوی_لکانی و #فلسفه_هگلی اختصاص میدهد. به هر ترتیب یکی از تأثیرات مهم هگل در روان شناسی و روانکاوی پس از وی سرنگون
ساختن ایده «من» در مقام امری پیشینی ، مستقل و قائم به ذات بود.
#محمد_مهدی_اردبیلی
لینک کانال #علوم_انسانی_اسلامی ↙️↙️
🆔 @olum_ensani_eslami
📌 #فارابی_و_لوازم_مدینه_جاهله
💢 #فارابی معتقد است که اگر سطح عقل کنار رفت و حس
و خیال و زمین و زمان محور انسان شد و عقل هم به اسارات این امر درآمد مدینه جاهله شکل میگیرد، او برای مدینه جاهله اقسامی ترسیم میکند که در آن انسانها به دنبال ،قدرت ثروت و انواع لذات دنیایی
هستند.
⭕️ #فارابی در ادامه میگوید که هر یک از این تقسیم بندی ها دارای لوازمی است که نوعی از رقابت ها، مناسبات و انسجام ها را ایجاد می کند که در ادامه و در روند چنین مدینه ای مشکلات کلانی را به وجود می آورد؛ فارابی در این #مدینه_جاهله انسان را غافل از معاد عنوان میکند که
مرگ را نادیده میگیرد.
#استاد_حمید_پارسانیا
لینک کانال #علوم_انسانی_اسلامی ↙️↙️
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
📌 #اسلام_دینی_مکتبی_است
💢جز مكتب عالى اسلام که اساس آن تسلیم مطلق در برابر خدا و قوانین خدائی بودن است دیگر مکتبی وجود ندارد مکتبی که از انسان نیروئی خلاق و عنصری شکست ناپذیر و موجودی فعال که در کامیابی و بهره گیریها حکمیت داشته و
لذت و بهره را در راه رسیدن به یک حیات توأم با سعادت به سوی آینده ای بهتر به کار می گمارد می سازد.
#اقتصادنا ص ۱۱۲
لینک کانال #علوم_انسانی_اسلامی ↙️↙️
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
💢 در 5 آبانماه امسال1401 ، همایشی برگزار شد از اساتید، گروهها و دستاندرکاران طرح نخبگانی شهید بیاضیزاده.
🔻در ابتدای این همایش اساتید اسدپور، قنبریان و علی محمدی ارائهای داشتند.
🔻استاد اسدپور، گزارشی داشتند از الگوی شناخت مسئله از دیدگاه شهید بهشتی (ره).
🔻استاد قنبریان، روایتی داشتند از تجربهشان در حل مسئلهی نظام پرداخت و پاداش کشور.
🔻 استاد محمدی هم تلاش کردند در ضمن شش محور، تحت عنوان خیلی دور و خیلی نزدیکهای حل مسئله، چالشهای رویکرد حل مسئله را بیان کنند.
لینک کانال #علوم_انسانی_اسلامی ↙️↙️
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
حجت الاسلام اسد پور_01.mp3
19.55M
📌#استاد_اسدپور، گزارشی داشتند از الگوی شناخت مسئله از دیدگاه شهید بهشتی (ره).
لینک کانال #علوم_انسانی_اسلامی ↙️↙️
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
حجت الاسلام قنبریان_01.mp3
19.73M
📌 #استاد_قنبریان، روایتی داشتند از تجربهشان در حل مسئلهی نظام پرداخت و پاداش کشور.
لینک کانال #علوم_انسانی_اسلامی ↙️↙️
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
حجت الاسلام علیمحمدی_01.mp3
27.62M
📌#استاد_محمدی هم تلاش کردند در ضمن شش محور، تحت عنوان خیلی دور و خیلی نزدیکهای حل مسئله، چالشهای رویکرد حل مسئله را بیان کنند.
لینک کانال #علوم_انسانی_اسلامی ↙️↙️
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
📌 #ابو_نصر_فارابی
💢محمدبن محمدطرخان، معروف به ابونصر فارابی(259- 339 ه)(870- 950 م)در ولایتی از ولایات خراسان چشم به جهان گشود. وی در روستایی با نام "وسیج" در نزدیکی "فاراب " به دنیا آمد. "فاراب" نام شهر بزرگی در اطراف رود سیحون بوده است و چون "وسیج"در نزدیکی آن شهر قرار داشته، این فیلسوف فرزانه در زمان حیات خویش ملقب به" فارابی" گردید.
⭕️ بعضی از محققین معاصر شروع مطالعات علمی و فلسفی او را از شهر "مرو" میدانند چه اینکه "مرو" در آن زمان مرکز درس و بحث دینی و فلسفی بوده و اساتید حاذقی در آنجا حضور داشتهاند و نزدیکی فاصله میان این شهر و محل سکونت و رشد فارابی نیز دلیل خوبی برای حضور و تحصیل وی در این شهر پر قدمت است.
⭕️ بی شک این عالم برجسته از پیشگامان و مهم ترین دانشمندان علوم اجتماعی در جهان است که به سبب عدم تبیین صحیح آرا و افکار ایشان آنگونه که باید به دنیا معرفی نشده اند.
لینک کانال #علوم_انسانی_اسلامی ↙️↙️
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌 تقابل مفهوم #علم_انسانی نزد فارابی و متفکرین دنیای #مدرن
💢 استاد #حمید_پارسانیا
لینک کانال #علوم_انسانی_اسلامی ↙️↙️
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b