💢 در 5 آبانماه امسال1401 ، همایشی برگزار شد از اساتید، گروهها و دستاندرکاران طرح نخبگانی شهید بیاضیزاده.
🔻در ابتدای این همایش اساتید اسدپور، قنبریان و علی محمدی ارائهای داشتند.
🔻استاد اسدپور، گزارشی داشتند از الگوی شناخت مسئله از دیدگاه شهید بهشتی (ره).
🔻استاد قنبریان، روایتی داشتند از تجربهشان در حل مسئلهی نظام پرداخت و پاداش کشور.
🔻 استاد محمدی هم تلاش کردند در ضمن شش محور، تحت عنوان خیلی دور و خیلی نزدیکهای حل مسئله، چالشهای رویکرد حل مسئله را بیان کنند.
لینک کانال #علوم_انسانی_اسلامی ↙️↙️
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
حجت الاسلام اسد پور_01.mp3
19.55M
📌#استاد_اسدپور، گزارشی داشتند از الگوی شناخت مسئله از دیدگاه شهید بهشتی (ره).
لینک کانال #علوم_انسانی_اسلامی ↙️↙️
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
حجت الاسلام قنبریان_01.mp3
19.73M
📌 #استاد_قنبریان، روایتی داشتند از تجربهشان در حل مسئلهی نظام پرداخت و پاداش کشور.
لینک کانال #علوم_انسانی_اسلامی ↙️↙️
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
حجت الاسلام علیمحمدی_01.mp3
27.62M
📌#استاد_محمدی هم تلاش کردند در ضمن شش محور، تحت عنوان خیلی دور و خیلی نزدیکهای حل مسئله، چالشهای رویکرد حل مسئله را بیان کنند.
لینک کانال #علوم_انسانی_اسلامی ↙️↙️
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
📌 #ابو_نصر_فارابی
💢محمدبن محمدطرخان، معروف به ابونصر فارابی(259- 339 ه)(870- 950 م)در ولایتی از ولایات خراسان چشم به جهان گشود. وی در روستایی با نام "وسیج" در نزدیکی "فاراب " به دنیا آمد. "فاراب" نام شهر بزرگی در اطراف رود سیحون بوده است و چون "وسیج"در نزدیکی آن شهر قرار داشته، این فیلسوف فرزانه در زمان حیات خویش ملقب به" فارابی" گردید.
⭕️ بعضی از محققین معاصر شروع مطالعات علمی و فلسفی او را از شهر "مرو" میدانند چه اینکه "مرو" در آن زمان مرکز درس و بحث دینی و فلسفی بوده و اساتید حاذقی در آنجا حضور داشتهاند و نزدیکی فاصله میان این شهر و محل سکونت و رشد فارابی نیز دلیل خوبی برای حضور و تحصیل وی در این شهر پر قدمت است.
⭕️ بی شک این عالم برجسته از پیشگامان و مهم ترین دانشمندان علوم اجتماعی در جهان است که به سبب عدم تبیین صحیح آرا و افکار ایشان آنگونه که باید به دنیا معرفی نشده اند.
لینک کانال #علوم_انسانی_اسلامی ↙️↙️
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
24.96M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📌 تقابل مفهوم #علم_انسانی نزد فارابی و متفکرین دنیای #مدرن
💢 استاد #حمید_پارسانیا
لینک کانال #علوم_انسانی_اسلامی ↙️↙️
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
📌 آثاری از فارابی در حوزه اندیشه اجتماعی
💢 آثار #فارابی که برخی تعداد آن را 94 و برخی 102 کتاب و رساله دانسته اند، درباره ی افلاطون، بطلمیوس، اقلیدس، آثار و آراء ارسطو، درآمدی به فلسفه، طبقه بندی علوم، مابعدالطبیعه، اخلاق، سیاست، علم النفس، موسیقی و هنر و شعر است.
⭕️ اکثر تألیفات فارابی مفقود شده است و تنها حدود سی کتاب و رساله از وی به چاپ رسیده است. مهمترین آثار فارابی که در زمینه ی اخلاق و سیاست و در بردارنده آراء اجتماعی او هستند عبارتند از:
🔻 احصاءالعلوم
🔻فی آراء اهل المدینه الفاضلة
🔻السیاسةالمدنیة
🔻 فصول منتزعة
🔻 تحصیل السعادة
🔻التنبیه علی سبیل السعادة؛
🔻الملة و نصوص اخری
🔻الحروف
لینک کانال #علوم_انسانی_اسلامی ↙️↙️
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
📌 اندیشمندان اسلامی و علم اجتماعی
💢 فارابی با تدوین علم مدنی قطعاً جزء اولین اندیشمندانی است که در پیرامون علم اجتماعی سخن گفته است.
لینک کانال #علوم_انسانی_اسلامی ↙↙️
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
📌 اندیشمندان اسلامی و علم اجتماعی
💢 فارابی با تدوین علم مدنی قطعاً جزء اولین اندیشمندانی است که در پیرامون علم اجتماعی سخن گفته است.
⭕️ جالب آنکه جوامع آکادمیک در غرب و به تبع در ایران آگوست کنت را که قریب به یک هزاره بعد از فارابی به #فیزیک_اجتماعی یا همان #جامعه_شناسی پرداخته است مبدع #علم_اجتماعی می دانند.
⭕️ برای اینکه بیشتر با علم مدنی فارابی آشنا شویم مطالعه کتاب فی آرا اهل مدینه الفاضله ضروری است. اینجا به اختصار به برخی آرا اجتماعی فارابی می پردازیم.
⭕️ از نظر فارابی جامعه دارای هیئت و شکل و ساختاری است که اولاً از اجتماع ارگانیستی وهماهنگ افراد مختلف که از مراتب مختلفی برخوردارند شکل گرفته است دوماً این اجتماع مبتنی بر تعاون است و سوما در راستای غایت آن جمع به وجود آمده است.
⭕️ جامعه از نظر فارابی اساسا هویتی ارگانیستی دارد یعنی همانند بدن موجود زنده است هرچند این در حد تشبیه و قیاس است. نمی توان قول به وجود جامعه به مثابه وجود زنده را به فارابی نسبت داد البته تقسیم جوامع به مکانیکی و ارگانیکی دورکیم هم از نگاه فارابی صحیح نمی باشد.
⭕️ جامعه هویتی ارگانیستی دارد که چیستی آن به شدت وابسته به تنوع و تکثر اعضایی است که لزوما جایگاه یکسانی ندارند بلکه به صورت سلسله مراتبی در جهت غایت واحدی با یکدیگر میشوند.
⭕️ فارابی رویکردی کارکردگرایانه در تعریف جامعه و چیستی آن ندارد بلکه رویکردی غایت گرایانه دارد که هویت اعضا تعامل در کارکرد آنها با توجه به غایت شکل می گیرد در این نوع نگاه دو عنصر غایت و تعاون اعضاست که هویت جمعی ایجاد می کند.
لینک کانال #علوم_انسانی_اسلامی ↙️↙️
🆔 @olum_ensani_eslami
📌 #علامه_جعفری_و_علوم_انسانی_اسلامی
💢 از آن هنگام که صاحب نظران و متفکران #علوم_انسانی اهمیت اساسی شخصیت ( من انسانی ) را از نظر دور داشته اند محور اصلی موضوع این علوم را از دست داده و به مختصات و معلومات و کارگردانان آن موضوع پرداخته اند. چنین چشم پوشی از محور اصلی #علوم_انسانی نتایج غلطی را به وجود آورده است که از آن جمله این علوم متوجه پدیده ها شده،اند نه حقایق و به معلولات روی آورده اند نه به علل و
به امور حاشیه ای پرداخته اند نه به مرکز اصلی؛ و به آمارگیری پرداخته اند نه به عوامل و شرایط اصلی این جریان باعث شد که حتی همین پدیده ها و معلومات هم تدریجاً کنار گذاشته شود و جای آنها را #رفتار_شناسی بگیرد.
⭕️ پیام خرد ص۲۱۳
لینک کانال #علوم_انسانی_اسلامی ↙️↙️
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
14.29M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📌 علوم اجتماعی اسلامی به چه معناست؟
💢 #فارابی و متفکرین مسلمان، #علوم_انسانی و اجتماعی را در قبال علوم طبیعی قرار نمی دهند، بلکه در قبال علوم نظری قرار می دهند. از دیدگاه آنها، متافیزیک و موجودات فوق طبیعی، حقایق عینی مستقل از خواست و فهم انسان هاست.
لینک کانال #علوم_انسانی_اسلامی ↙️↙️
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
📌 #علوم_اجتماعی_اسلامی به چه معناست؟
💢 #فارابی و متفکرین مسلمان، #علوم_انسانی و اجتماعی را در قبال علوم طبیعی قرار نمی دهند، بلکه در قبال علوم نظری قرار می دهند. از دیدگاه آنها، متافیزیک و موجودات فوق طبیعی، حقایق عینی مستقل از خواست و فهم انسان هاست. قرار گرفتن متافیزیک در متن علوم حقیقی، مانع از زوال رویکرد تبیینی علوم می شود.
⭕️ پوزیتیویستها به دلیل اینکه هویت تبیینی علم را به قضایای تجربی و آزمون پذیر محدود می کردند، پس از آنکه دانستند علم تجربی با استفاده از گزاره های غیرتجربی سازمان پیدا می کند، هویت علم را در پیوند با قضایایی دیدند که از نظر آنها قابل تبیین علمی نبوده و به همین دلیل ارزش شناختی و تبیینی و روشنگرانه علم در معرض تردید وانکار قرارگرفت و جنبه رئالیستی و واقعگرایانه علم متزلزل شد؛اما رویکرد تبیینی در جهان اسلام،به این سرنوشت دچار نمی شود و علم درهرحال وحتی هنگامیکه به رفتارها و کنش های فردی واجتماعی انسان ها می پردازد،هویت شناختی خود را حفظ می کند.
⭕️ حضور عقل بهعنوان یک منبع معرفتی و توانایی عقل برای داوری و شناخت،مسائل مربوط به حکمت علمی و همچنین حضور وحی و نقل مستند به وحی،این ظرفیت را برای علم اسلامی پدید می آورد تا قدرت شناخت قضایای تجویزی، هنجاری،اخلاقی وارزشی راداشته باشد و بدین ترتیب،علوم اجتماعی با حفظ هویت تبیینی وشناختی خود، علاوه بر آنکه به فهم معانی و کنشها و رفتار آدمیان نائل می شود، قدرت داوری درباره صحت وسقم، خطا ویا صواب برای واقعیات اجتماعی وانسانی راپیدا می کند .
لینک کانال #علوم_انسانی_اسلامی ↙️↙️
🆔 @olum_ensani_eslami