eitaa logo
مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه
3.9هزار دنبال‌کننده
1.1هزار عکس
154 ویدیو
78 فایل
❖ مدرسه علوم انسانی اسلامی [ آیه ] مجموعه ای‌ است که سعی دارد در عرصه ترویج گفتمان تحول علوم انسانی قدم بردارد. ❃ آدرس سایت: http://www.nsayeh.com ❃ مدیر مسئول: @hamedshams ❃ معاونت علمی و آموزشی: @saeed_karimdadashi ❃ ادمین: @Mahdiniksefat
مشاهده در ایتا
دانلود
📌 💢 معتقد است که اگر سطح عقل کنار رفت و حس و خیال و زمین و زمان محور انسان شد و عقل هم به اسارات این امر درآمد مدینه جاهله شکل میگیرد، او برای مدینه جاهله اقسامی ترسیم میکند که در آن انسانها به دنبال ،قدرت ثروت و انواع لذات دنیایی هستند. ⭕️ در ادامه میگوید که هر یک از این تقسیم بندی ها دارای لوازمی است که نوعی از رقابت ها، مناسبات و انسجام ها را ایجاد می کند که در ادامه و در روند چنین مدینه ای مشکلات کلانی را به وجود می آورد؛ فارابی در این انسان را غافل از معاد عنوان میکند که مرگ را نادیده میگیرد. لینک کانال ↙️↙️ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
📌 💢جز مكتب عالى اسلام که اساس آن تسلیم مطلق در برابر خدا و قوانین خدائی بودن است دیگر مکتبی وجود ندارد مکتبی که از انسان نیروئی خلاق و عنصری شکست ناپذیر و موجودی فعال که در کامیابی و بهره گیریها حکمیت داشته و لذت و بهره را در راه رسیدن به یک حیات توأم با سعادت به سوی آینده ای بهتر به کار می گمارد می سازد. ص ۱۱۲ لینک کانال ↙️↙️ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
💢 در 5 آبانماه امسال1401 ، همایشی برگزار شد از اساتید، گروه‌ها و دست‌اندرکاران طرح نخبگانی شهید بیاضی‌زاده. 🔻در ابتدای این همایش اساتید اسدپور، قنبریان و علی محمدی ارائه‌ای داشتند. 🔻استاد اسدپور، گزارشی داشتند از الگوی شناخت مسئله از دیدگاه شهید بهشتی (ره). 🔻استاد قنبریان، روایتی داشتند از تجربه‌شان در حل مسئله‌ی نظام پرداخت و پاداش کشور. 🔻 استاد محمدی هم تلاش کردند در ضمن شش محور، تحت عنوان خیلی دور و خیلی نزدیک‌های حل مسئله، چالشهای رویکرد حل مسئله را بیان کنند. لینک کانال ↙️↙️ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
حجت الاسلام اسد پور_01.mp3
19.55M
📌، گزارشی داشتند از الگوی شناخت مسئله از دیدگاه شهید بهشتی (ره). لینک کانال ↙️↙️ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
حجت الاسلام قنبریان_01.mp3
19.73M
📌 ، روایتی داشتند از تجربه‌شان در حل مسئله‌ی نظام پرداخت و پاداش کشور. لینک کانال ↙️↙️ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
حجت الاسلام علیمحمدی_01.mp3
27.62M
📌 هم تلاش کردند در ضمن شش محور، تحت عنوان خیلی دور و خیلی نزدیک‌های حل مسئله، چالشهای رویکرد حل مسئله را بیان کنند. لینک کانال ↙️↙️ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
📌 💢محمدبن محمدطرخان، معروف به ابونصر فارابی(259- 339 ه)(870- 950 م)در ولایتی از ولایات خراسان چشم به جهان گشود. وی در روستایی با نام "وسیج" در نزدیکی "فاراب " به دنیا آمد. "فاراب" نام شهر بزرگی در اطراف رود سیحون بوده است و چون "وسیج"در نزدیکی آن شهر قرار داشته، این فیلسوف فرزانه در زمان حیات خویش ملقب به" فارابی" گردید. ⭕️ بعضی از محققین معاصر شروع مطالعات علمی و فلسفی او را از شهر "مرو" می‌دانند چه اینکه "مرو" در آن زمان مرکز درس و بحث دینی و فلسفی بوده و اساتید حاذقی در آنجا حضور داشته‌اند و نزدیکی فاصله میان این شهر و محل سکونت و رشد فارابی نیز دلیل خوبی برای حضور و تحصیل وی در این شهر پر قدمت است. ⭕️ بی شک این عالم برجسته از پیشگامان و مهم ترین دانشمندان علوم اجتماعی در جهان است که به سبب عدم تبیین صحیح آرا و افکار ایشان آنگونه که باید به دنیا معرفی نشده اند. لینک کانال ↙️↙️ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
📌 آثاری از فارابی در حوزه اندیشه اجتماعی 💢 آثار که برخی تعداد آن را 94 و برخی 102 کتاب و رساله دانسته اند، درباره ی افلاطون، بطلمیوس، اقلیدس، آثار و آراء ارسطو، درآمدی به فلسفه، طبقه بندی علوم، مابعدالطبیعه، اخلاق، سیاست، علم النفس، موسیقی و هنر و شعر است. ⭕️ اکثر تألیفات فارابی مفقود شده است و تنها حدود سی کتاب و رساله از وی به چاپ رسیده است. مهمترین آثار فارابی که در زمینه ی اخلاق و سیاست و در بردارنده آراء اجتماعی او هستند عبارتند از: 🔻 احصاءالعلوم 🔻فی آراء اهل المدینه الفاضلة 🔻السیاسةالمدنیة 🔻 فصول منتزعة 🔻 تحصیل السعادة 🔻التنبیه علی سبیل السعادة؛ 🔻الملة و نصوص اخری 🔻الحروف لینک کانال ↙️↙️ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
📌 اندیشمندان اسلامی و علم اجتماعی 💢 فارابی با تدوین علم مدنی قطعاً جزء اولین اندیشمندانی است که در پیرامون علم اجتماعی سخن گفته است. لینک کانال ↙↙️ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
📌 اندیشمندان اسلامی و علم اجتماعی 💢 فارابی با تدوین علم مدنی قطعاً جزء اولین اندیشمندانی است که در پیرامون علم اجتماعی سخن گفته است. ⭕️ جالب آنکه جوامع آکادمیک در غرب و به تبع در ایران آگوست کنت را که قریب به یک هزاره بعد از فارابی به یا همان پرداخته است مبدع می دانند. ⭕️ برای اینکه بیشتر با علم مدنی فارابی آشنا شویم مطالعه کتاب فی آرا اهل مدینه الفاضله ضروری است. اینجا به اختصار به برخی آرا اجتماعی فارابی می پردازیم. ⭕️ از نظر فارابی جامعه دارای هیئت و شکل و ساختاری است که اولاً از اجتماع ارگانیستی وهماهنگ افراد مختلف که از مراتب مختلفی برخوردارند شکل گرفته است دوماً این اجتماع مبتنی بر تعاون است و سوما در راستای غایت آن جمع به وجود آمده است. ⭕️ جامعه از نظر فارابی اساسا هویتی ارگانیستی دارد یعنی همانند بدن موجود زنده است هرچند این در حد تشبیه و قیاس است. نمی توان قول به وجود جامعه به مثابه وجود زنده را به فارابی نسبت داد البته تقسیم جوامع به مکانیکی و ارگانیکی دورکیم هم از نگاه فارابی صحیح نمی باشد. ⭕️ جامعه هویتی ارگانیستی دارد که چیستی آن به شدت وابسته به تنوع و تکثر اعضایی است که لزوما جایگاه یکسانی ندارند بلکه به صورت سلسله مراتبی در جهت غایت واحدی با یکدیگر می‌شوند. ⭕️ فارابی رویکردی کارکردگرایانه در تعریف جامعه و چیستی آن ندارد بلکه رویکردی غایت گرایانه دارد که هویت اعضا تعامل در کارکرد آنها با توجه به غایت شکل می گیرد در این نوع نگاه دو عنصر غایت و تعاون اعضاست که هویت جمعی ایجاد می کند. لینک کانال ↙️↙️ 🆔 @olum_ensani_eslami
📌 💢 از آن هنگام که صاحب نظران و متفکران اهمیت اساسی شخصیت ( من انسانی ) را از نظر دور داشته اند محور اصلی موضوع این علوم را از دست داده و به مختصات و معلومات و کارگردانان آن موضوع پرداخته اند. چنین چشم پوشی از محور اصلی نتایج غلطی را به وجود آورده است که از آن جمله این علوم متوجه پدیده ها شده،اند نه حقایق و به معلولات روی آورده اند نه به علل و به امور حاشیه ای پرداخته اند نه به مرکز اصلی؛ و به آمارگیری پرداخته اند نه به عوامل و شرایط اصلی این جریان باعث شد که حتی همین پدیده ها و معلومات هم تدریجاً کنار گذاشته شود و جای آنها را بگیرد. ⭕️ پیام خرد ص۲۱۳ لینک کانال ↙️↙️ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b