📝مردم سالاری دینی، از حقیقت تا تناقض!
🔻مروری بر نظریات برخی کارشناسان مسائل دینی و علوم اجتماعی در رویداد #حق_تعیین_سرنوشت
🔹#یوسفی_اشکوری: وقتی در نهضت #مشروطه، جملهیِ «#برابری همه افراد در #قانون» به عبارتِ «برابری همه افراد در برابر قانون دولتی» تبدیل شد، همان جا مشروطه شکست خورد.
با ترکیب #مردم_سالاری_دینی مخالفم! چون اگر قرار است #دین حاکم باشد، چرا حرف از مردم سالاری بزنیم؟ در این صورت #آزادی، اختیار، #دموکراسی و #رای اساساً بی معناست.
🔸#عبدالعلی_بازرگان: مسائلی از قبیلِ «#حاکمیت_ملت»، «#آزادی_اقلیتها» و... مربوط به دوران حاضر است و در ۱۴۰۰ سال پیش نبوده، اما روح این مطالب و بها دادن به مردم در طول تاریخ، قابل اثبات است. برخی روایات بیانگر این است که #پیامبر علی رغم تاکید بر شایستگیهای #امام_علی، حکومت را حق مردم دانسته و امام علی را به تبعیت از خواست مردم امر کرده.
🔹#عبدالله_محمدی: اسلام نه مانند #لیبرال_دموکراسی است که در آن خواست #مردم، #مشروعیتِ حکومت را ایجاد یا سلب کند، و نه مانند نظامهای #دیکتاتوری است که هیچ نقشی برای مردم قائل نباشد. #اسلام، مشروعیت را به نصب الهی میداند، اما تا زمانی که مردم همراهی نکنند، تکویناً چنین امکانی نخواهد بود و روایاتی که در زمینه سازی مردم وجود دارند، چیزی فراتر از این نیست.
🔸#عمادالدین_باقی: حق تعیین سرنوشت به عنوان یک اصل اساسی #حقوق_بشر در سنت دینی ما پیشینه دارد. روایت «الناس مسلطون علی اموالهم و انفسهم» (مردم بر جان و مال خویش سلطنت دارند) را نباید صرفاً مربوط به امور اقتصادی دانست و به همین جهت آیت الله #منتظری در مباحث ولایت و حکمرانی مکرر از این قاعده استفاده میکند. البته اگر #ولایت_فقیه را صرفاً به نصب الهی دانستیم، با حق تعیین سرنوشت در تعارض خواهد بود، اما اگر آن را منوط به #انتخاب مردم (نظریه نخب) بدانیم، تعارضی وجود نخواهد داشت.
🔹#پرویز_امینی: دو رویکرد در #فلسفه_سیاسی وجود دارد. یک رویکرد این است که وقتی میخواهد حکمرانی مطلوب را تعریف کند، میگوید بستگی دارد چه شخصی عهده دار امر حکمرانی است. تئوریِ #فیلسوف_شاهِ افلاطون و تمامی افرادی که درباره مساله ولایت فقیه صحبت کردند، با این رویکرد بوده. اما رویکرد فلسفه سیاسی جدید، «چگونه حکومت کردن» است نه اینکه فقط چه کسی عهده دار #حکمرانی است. به همین دلیل ما نیازمند تقریر تازه ای از مساله ولایت فقیه هستیم. مردم سالاری دینی هم مربوط به چگونگیِ حکمرانی است.
🔸#محسن_قنبریان: حق تعیین سرنوشت از #مستقلات_عقلی است و #عقل آن را برای #انسان قائل میشود، اما با ولایت فقیه به عنوان حقی از سوی خدا، تعارضی ندارد. اگر مردم آزادانه، فقیه را انتخاب و با او #بیعت کردند، ایدهی #جمهوری_اسلامی محقق شده ولی اگر مردم افراد فاقد صلاحیت را انتخاب کنند، یا #فقیه بدون اراده و انتخاب مردم، حاکم شود، مخالف ایده مردم سالاری دینی خواهد بود.
📣با اشتراک در سایت مدرسه آزادفکری، به تمام درسگفتگوها (بیش از ۳۰۰ ساعت) دسترسی کامل پیدا کنید.
🌐 AzadFekriSchool.ir
🆔 @AzadFekriSchool
📣دسترسی به آرشیو کامل مدرسه آزادفکری با خرید #اشتراک_ویژه
🔻۳۰۰ ساعت درسگفتگو با حضور بیش از ۸۰ مدرس
🔹عناوین برخی از درسگفتگوها: «حکومت فقیه یا حکومت مردم؟»، «در جستجوی موفقیت» «قانون حجاب»، «بحران جنسی»، «اسلام و فمنیسم»، «بحران دانشگاه»، «آزادی در سایه شورای نگهبان»، «امنیت و آزادی»، «ازدواج سفید» و...
🔸اساتید: سیاوش شهشهانی، هادی صادقی، عبدالعلی بازرگان، سروش محلاتی، یوسفی اشکوری، محسن قنبریان، نیره توحیدی، فریبا علاسوند، مسعود نیلی، عمادالدین باقی، الهه کولایی، بیژن عبدالکریمی، فنایی، سروش دباغ، حسین سوزنچی و...
ثبت نام در سایت مدرسه آزادفکری
🌐 AzadFekriSchool.ir
🆔 @AzadFekriSchool
May 11
📝تبصرههای ویرانگر! (بخش اول)
🔻مهر ماه ۱۳۵۸ وقتی مجلس خبرگان قانون اساسی به دنبال تصویب اصلی پیرامون ممنوعیت شکنجه بود، مرحوم #مشکینی ضمن تاکید بر غیر اسلامی و غیر انسانی بودن #شکنجه، از کلی بودن و استثنا نداشتن این اصل انتقاد کرد و با بیان حکم عقل بر ضرورت #دفع_افسد_به_فاسد، از فرض هایی گفت که مجریان قانون ناچار به انجام شکنجه اند. اما #شهید_بهشتی و مرحوم #منتظری از رویه شدن شکنجه بر اساس برخی تبصرهها ابراز نگرانی کرده و بر قابل استثنا نبودن این قانون اصرار داشتند.
🔻این سوال در بسیاری از قوانین دیگر نیز جاری است. قوانینی که با ذکر عناوینی مبهم، #تفکیک_قوا بر اساس #تعارض_منافع را در نظر نگرفته و وضع، تفسیر و اجرای قانون را عملاً به یک گروه سپرده و حتی گاهی راه نظارتی نیز بر آنها اصلاً در نظر نگرفته.
شفافیت در #قوه_قضائیه از طریق #دادگاه_علنی و در #مجلس و #شورای_نگهبان از طریق پخش تمام مذاکرات آنها قابل پیگیری است اما تبصرههایی در قانون آمده که به شدت قابلیت سوء استفاده دارند و راه را برای غیر علنی شدن دادگاهها یا جلسات نمایندگان مجلس، هموار کردهاند.
🌐 AzadFekriSchool.ir
🆔 @AzadFekriSchool
📝تبصرههای ویرانگر! (بخش دوم)
🔻مهر ماه ۱۳۵۸ وقتی مجلس خبرگان قانون اساسی به دنبال تصویب اصلی پیرامون ممنوعیت شکنجه بود، مرحوم #مشکینی ضمن تاکید بر غیر اسلامی و غیر انسانی بودن #شکنجه، از کلی بودن و استثنا نداشتن این اصل انتقاد کرد و با بیان حکم عقل بر ضرورت #دفع_افسد_به_فاسد، از فرض هایی گفت که مجریان قانون ناچار به انجام شکنجه اند. اما #شهید_بهشتی و مرحوم #منتظری از رویه شدن شکنجه بر اساس برخی تبصرهها ابراز نگرانی کرده و بر قابل استثنا نبودن این قانون اصرار داشتند.
🔻این سوال در بسیاری از قوانین دیگر نیز جاری است. قوانینی که با ذکر عناوینی مبهم، #تفکیک_قوا بر اساس #تعارض_منافع را در نظر نگرفته و وضع، تفسیر و اجرای قانون را عملاً به یک گروه سپرده و حتی گاهی راه نظارتی نیز بر آنها اصلاً در نظر نگرفته.
شفافیت در #قوه_قضائیه از طریق #دادگاه_علنی و در #مجلس و #شورای_نگهبان از طریق پخش تمام مذاکرات آنها قابل پیگیری است اما تبصرههایی در قانون آمده که به شدت قابلیت سوء استفاده دارند و راه را برای غیر علنی شدن دادگاهها یا جلسات نمایندگان مجلس، هموار کردهاند.
🌐 AzadFekriSchool.ir
🆔 @AzadFekriSchool