eitaa logo
بحرُ العِلم
245 دنبال‌کننده
4.7هزار عکس
898 ویدیو
43 فایل
کانال قرآنی«بَحرُ العِلم» باهدف احیاء معارف نورانی کتاب الله وعترت نبوی(علیهم السلام) باعناوین: ⚜️الفرقان ⚜️تبیاناً لکل شئ ⚜️نقطة تحت الباء ⚜️الكوثر ⚜️بقية الله خير لكم إن كنتم مؤمنين ⚜️كهيعص ⚜️التين ⚜️القلم و .. لینک تلگرام https://t.me/BahrulEilm
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⚜🔘⚜🔘⚜🔘⚜ ⚜🔘⚜ ا❁﷽❁ا ✨ إِنَّمَا‌ الصَّدَقاتُ لِلْفُقَراءِ وَ الْمَساكينِ وَ الْعامِلينَ عَلَيْها وَ الْمُؤَلَّفَةِ قُلُوبُهُمْ وَ فِي الرِّقابِ وَ الْغارِمينَ وَ في سَبيلِ اللهِ ‌وَ ابْنِ السَّبيلِ فَريضَةً مِنَ اللهِ ‌وَ اللهُ‌ عَليمٌ حَكيمٌ ﴿زكات‌ها مخصوص فقرا و مساكين و كاركناني است كه براي [جمع‌آوري] آن زحمت مي‌كشند و كساني‌كه براي جلب محبّتشان اقدام مي‌شود و براي [آزادي] بردگان و [اداي دَين] بدهكاران و در راه [تقويت آيين] خدا و واماندگان در راه اين، يك فريضه‌ی [مهمّ] الهي است؛ و خداوند دانا و حكيم است.﴾ (آیه ۶۰ - سوره مبارکه توبه) ۱)💠 عَنِ الْمُفَضَّلِ‌بْنِ‌عُمَرَ قَالَ قَالَ مَوْلَایَ الصَّادِقُ (علیه السلام): لَمَّا وُلِّیَ أَبُوبَکْرٍ قَالَ لَهُ عُمَر ... فَامْنَعْ عَنْ عَلِیٍّ (علیه السلام) الْخُمُسَ وَ الْفَیْءَ وَ فَدَکاً ... إِلَی أَنْ قَالَ قَالَ عَلِیٌّ (علیه السلام) لِفَاطِمَهًَْ (سلام الله علیها) سِیرِی إِلَی أَبِی‌بَکْرٍ وَ ذَکِّرِیهِ فَدَکاً مَعَ الْخُمُسِ وَ الْفَیْءِ فَصَارَتْ فَاطِمَهًُْ (سلام الله علیها) إِلَیْهِ وَ ذَکَّرَتْ فَدَکاً مَعَ الْخُمُسِ وَ الْفَیْءِ ... قَالَ عُمَرُ فَإِذاً الْفَیْءُ وَ الْخُمْسُ کُلُّهُ لَکُمْ وَ لِمَوَالِیکُمْ وَ لِأَشْیَاعِکُمْ فَقَالَتْ فَاطِمَهًُْ (سلام الله علیها) أَمَّا فَدَکُ فَأَوْجَبَهَا اللَّهُ لِی وَ لِوُلْدِی دُونَ مَوَالِینَا وَ شِیعَتِنَا وَ أَمَّا الْخُمُسُ فَقَسَمَهُ اللَّهُ لَنَا وَ لِمَوَالِینَا وَ أَشْیَاعِنَا کَمَا تَرَی فِی کِتَابِ اللَّهِ قَالَ عُمَرُ فَمَا لِسَائِرِ الْمُهَاجِرِینَ وَ الْأَنْصَارِ وَ التَّابِعِینَ لَهُمْ بِإِحْسَانٍ قَالَتْ فَاطِمَهًُْ (سلام الله علیها) إِنْ کَانُوا مَوَالِیَنَا وَ أَشْیَاعَنَا فَلَهُمُ الصَّدَقَاتُ الَّتِی قَسَمَهَا وَ أَوْجَبَهَا فِی کِتَابِهِ فَقَالَ عَزَّوَجَلَّ إِنَّمَا الصَّدَقاتُ لِلْفُقَراءِ وَ الْمَساکِینِ وَ الْعامِلِینَ عَلَیْها وَ الْمُؤَلَّفَةِ قُلُوبُهُمْ وَ فِی الرِّقابِ ... ⚜ مفضّل‌بن‌عمر گوید: مولایم امام صادق (علیه السلام) فرمود: «هنگامی‌که ابوبکر خلافت را به دست گرفت»، عمر به او گفت: «... علی و اهل بیتش را از خمس و فیء و فدک منع کن». ... امام علی (علیه السلام) به حضرت فاطمه (سلام الله علیها) فرمود: «پیش ابوبکر برو و فدک را برای او یاد آور شو». پس حضرت فاطمه (سلام الله علیها) پیش او رفت و فدک و خمس و فیء را برای او یاد آور شد. ... عمر گفت: «پس تمام خمس و فیء از آن شما و پیروانتان است»؟ حضرت فاطمه (سلام الله علیها) فرمود: «و امّا فدک، خداوند آن را فقط بر من و فرزندانم واجب کرده است، و پیروان ما از آن سهمی نمی برند. و امّا خمس، خداوند آن را بین ما و شیعیان ما آنگونه که در قرآن آمده است تقسیم کرد». عمر گفت: «پس بقیّه‌ی  مهاجرین و انصار و کسانی که به خوبی از ایشان تبعیت کردند چه می شوند»؟ حضرت فاطمه (سلام الله علیها) فرمود: «اگر پیروان ما باشند، از صدقاتی که خداوند آن را تقسیم کرده است و در قرآن واجب کرده است سهمی دارند. خداوند عزّوجلّ می فرماید: إِنَّمَا الصَّدَقاتُ لِلْفُقَرَاء وَ المَسَاکِینِ وَ الْعَامِلِینَ عَلَیْهَا وَ المُؤَلَّفَةِ قُلُوبُهُمْ وَ فِی الرِّقَاب وَ الْغَارِمِینَ فی سَبِیلِ اللهِ وَ ابن السَّبِیلِ فَرِیضَةً مِّنَ اللهِ». 📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۶، ص۲۰۲/مستدرک الوسایل، ج۷، ص۲۹۰/ بحار الأنوار، ج۲۹، ص۱۹۴ ⚜🔘⚜ ⚜🔘⚜🔘⚜🔘⚜ @BahrulEilm
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
▫️▪️▫️▪️ ▪️ ☑️ «شرح حدیث شریف کساء» 📜 قسمت هفتم 🔳🍃 وصِرْتُ اَنْظُرُ اِلَیهِ وَاِذا وَجْهُهُ یتَلاَلَؤُ کاَنَّهُ الْبَدْرُ فی لَیلَةِ تَمامِهِ وَکمالِهِ «هم چنان بدو می نگریستم و در آن حال چهره اش همانند ماه شب چهارده می درخشید.» 💎 کساء، چادر حضرت مادر است که تغطیه ی تحت آن، تحقق لیل فاطمی است. پس این فراز مبارک، به شأنی دیگر از شئون فاطمی اشاره دارد. 🖋 امام صادق (علیه السلام) ذیل آیه مبارکه؛  «إنَّا اَنْزَلْناهُ فِي لَيلَة الْقَدْرِ» فرمودند: ⚜ الليلة فاطمة (عليها السلام) و القدر اللّه ، فمن عرف فاطمة فقد أدرك الليلة. «منظور از "الليلة" فاطمه عليها السّلام، و منظور از "القدر" خداوند است، پس هر كه فاطمه را به واقع بشناسد ليلة القدر را درك كرده است». 📓 تفسير فرات الكوفي، ص ۶۵۲ / عوالم العلوم، ج ۱۱، ص ۹۹/ بحار الأنوار، ج ۴۳، ص ۶۵ ➖ نیز ذیل کریمه «اللَّهُ نُورُ السَّماواتِ وَ الْاَرْضِ مَثَلُ نُورِهِ کَمِشْکاةٍ» فرمودند: «المشكاة فاطمة الزهراء (علیها السلام).» 📓 تفسيرالقمي ج۲ ،ص۱۰۲  ☑️ وفق کلام حضرت صادق (علیه السلام)، لیل از اسماء حضرت زهرا (عليها السلام) است. در لیل، نور نیست اما لیل، ریشه نور می باشد. مشكاة نیز که حقیقت آن به وجود مطهر حضرت زهرا (علیها السلام) ارجاع دارد، نور نيست،  مشكاة، اُمّ نور و بطن نور است. ✔️ پس لیل همان مشکات است.   تا زماني که «ليل» نباشد، ماه و ستاره اي مشاهده نمي شود. از بطن لیل، نهار یا همان نور، خارج و ظاهر می شود. و این نجوم و أقمار بوجود مبارک معصومین (علیهم السلام) تأویل شده است. 🖋 چنانچه حضرت أمیرالکلام (علیه السلام) در خطبه طارق، مطلب مزبور را چنین تعبیر فرمودند: ⚜ فهُمُ الْاَنْوَارُ الْعَلَوِيةُ و الْکَوَاکِبُ الْعُلْوِيةُ الْمُشْرِقَةُ مِنْ شَمْسِ الْعِصْمَةِ الْفَاطِمِيةِ «آنها ستارگان آسمانى و انوار علوى هستند كه از خورشيد عصمت فاطمه عليها السّلام ميدرخشند» 📓 مشارق أنوار اليقين في أسرار أمير المؤمنين عليه السلام، ص ۱۸۰ 🖋 قمر و نجوم در «ليل» یعنی تحت كساء فاطمي مشخص مي شوند.  پس اگر بخواهيم اهل بیت (عليهم السلام) را بشناسيم بايد در آسمان فاطمي؛ در «ليل» نگاه کنيم. ☑️ اولين نفر از اصحاب كساء كه تحت چادر حضرت زهرا (عليها السلام) مستقر می شود، خلق اول و همان نور اول، رسول الله (صلی الله علیه و آله) است. حضرت عقل اول در ليل فاطمي قرار گرفته، و از منبع حضرت شمس عصمت، «یتَلاَلَؤُ کاَنَّهُ الْبَدْرُ فی لَیلَةِ تَمامِهِ وَکمالِهِ» می شود. 🖋 بدر: به معنای ماه کامل ، ماه شب چهارده است.  بدر به قمر تمام اطلاق می شود که به ظهور و تجلی تام مبادرت نموده و در سیرش به غایت إنارَت (نورافشانی و درخشش) نائل شده است. ✨ وجود مبارک محمدی (صلی الله علیه و آله) آنگاه که تحت الکساء  فاطمی قرار می گیرد، این قمر در منزل بدر تمام و كمال قرار می گیرد،  و لذا «کاَنَّهُ الْبَدْرُ فی لَیلَةِ تَمامِهِ وَکمالِهِ» می شود. ☑️ پس منبع نور محمدي، شمس عصمت فاطمي است که صدر مبارک ایشان خود مشکات می باشد. آنگونه که فرموده اند: «مشكاةُ صَدرُ مُحَمَد (صلی الله علیه و آله و سلم)» 📓 بحارالأنوار، ج۲۳، ص۳۱۲  ✍ مشکات به جوف المؤمن نیز تفسیر شده است، بنابراین قلوب مومنین و مومناتی که مشکاتی شده باشد، اذن دخول به حریم فاطمی تحصیل کرده و تحت الکساء مستقر خواهند شد. ⚜ وَ الطاهرين مِنْ اَوْلَادِهِمْ فَإِنَّهُمْ مَحارِمُها وَ اَوْلَادُهَا ▪️ ▫️▪️▫️▪️ @BahrulEilm
33.41M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
▪️ای نور، ای نورٌ عَلي نور ؛ ای نور فوق نور ▪️مادر شأن تو سراسر فی کتاب مستور @BahrulEilm
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔳⚜🔳⚜🔳⚜🔳 ☑️ بخش سوم ؛ ﴿قسمت دوم﴾ ☑️⚜️إنَّ الْعَرْشَ خَلَقَهُ اللَّهُ تَعَالَى مِنْ أَنْوَارٍ أَرْبَعَة⚜️ ✍ در مبحث گذشته بیان شد که عرش از نور وجودی اول شخص عالم خلقت خلق شده و عرش از چهار نور خلق شده است؛ نور سبز، بعد نور زرد، و سپس نور قرمز و در نهايت نور سفيد كه وَ مِنْهُ ضَوْءُ النَّهَار. در کتاب شریف بحارالانوار، از امير عالم امیرالمومنین(علیه السلام) روایاتی در این باب نقل شده است که: ⚜ إنَّ الْعَرْشَ خَلَقَهُ اللَّهُ تَعَالَى مِنْ أَنْوَارٍ أَرْبَعَةٍ؛ نُورٍ أَحْمَر، نُورٍ أَخْضَر، وَ نُورٍ أَصْفَر، وَ نُورٍ أَبْيَضَت مِنْهُ الْبَيَاضُ و هُوَ الْعِلْمُ الَّذِي حَمَّلَهُ اللَّهُ الْحَمَلَة؛¹ ✔️ پس علم مي شود نور سفيد كه اين نور سفيد، نور علمي است كه حاملان اين نور، حاملان علم اند، حمله ی علم اند. تمام رنگهاي عالم از چهار نور عرش است. 🖋همانطور كه مي دانيم رنگ ها، عَرَضي هستند و ذاتی نيستند و از ريشه ی اين چهار نور عرش می باشند. ❓معنای این جمله چیست؟ با مثالي اين مطلب را روشن مي شود (مثال ها هم از روایات اهل بيت (علیهم السلام) است): ⚜ در روايت آمده است که: زمانيكه روح در بدن حضرت آدم دميده شد، بلند شد، فَعَطَسَ؛ آدم عطسه كرد.² یا درجایی دیگر آمده است: زماني كه نكير و منكر وارد مي شوند و روح دوباره بر جسم احاطه پيدا مي كند، بدن عطسه مي زند. و مي گويند: در اين دنيا هر مرتبه که عطسه زديد، بگوييد: «إنِّي آمَنْتُ بِرَبِّكُمْ فَاسْمَعُونِ»،³ زيرا اين شاكله بدنمان مي شود و در آن زمانی هم كه نكير و منكر خواستند از ما جواب بگيرند، به محض اینکه روح بر بدن دمید و احاطه پيدا كرد، عطسه مي زنيم و مي گوييم: «إنِّي آمَنْتُ بِرَبِّكُمْ فَاسْمَعُونِ» ؛ قبل از اینکه بخواهند سوال کنند. 🖋با ذکر این موارد، چه نكته اي را می خواهیم بیان کنیم؟ ارتباط روح با عطسه در چيست؟ ➖ما مي دانيم كه روح از جنس ماء است، اما چه نوع مائي؟ ➖از طرفي در روايت داريم كه: روح از جنس ريح؛ باد است⁴. ➖ از طرف ديگر، در برخی از روایات هم اشاره شده است که: روح از اعلي عليين و ماء كوثر است. ⁵ ✔️ اينها همه به درجات لطافت اين حقيقت باز مي گردد، همه ی آنها " ماء "است، اما به درجات مختلف لطافتی. ▪️تأثير روح بر جسم، همين آب ظاهري كه مي بينيم است که به صورت عطسه ظاهر می شود. اين كه بعضي اوقات عطسه مي زنيم به علت وزش بادي در عالم ارواح و جابجايي روح و تأثير عالم ارواح بر جسم است، كه همه ی اين موارد طبق روايات است. 🖋 ادامه دارد... ➖➖➖➖➖➖➖➖ ¹. قَالَ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ(ع): إِنَّ الْعَرْشَ خَلَقَهُ اللَّهُ تَعَالَى مِنْ أَنْوَارٍ أَرْبَعَةٍ نُورٍ أَحْمَرَ مِنْهُ احْمَرَّتِ الْحُمْرَةُ وَ نُورٍ أَخْضَرَ مِنْهُ اخْضَرَّتِ الْخُضْرَةُ وَ نُورٍ أَصْفَرَ مِنْهُ اصْفَرَّتِ الصُّفْرَةُ وَ نُورٍ أَبْيَضَ مِنْهُ ابْيَضَّ الْبَيَاضُ وَ هُوَ الْعِلْمُ الَّذِي حَمَّلَهُ اللَّهُ الْحَمَلَةَ وَ ذَلِكَ نُورٌ مِنْ عَظَمَتِهِ فَبِعَظَمَتِهِ وَ نُورِهِ أَبْصَرَ قُلُوبُ الْمُؤْمِنِينَ وَ بِعَظَمَتِهِ وَ نُورِهِ عَادَاهُ الْجَاهِلُونَ وَ بِعَظَمَتِهِ وَ نُورِهِ ابْتَغَى مَنْ فِي السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرْضِ مِنْ جَمِيعِ خَلَائِقِهِ إِلَيْهِ الْوَسِيلَةَ بِالْأَعْمَالِف الْمُخْتَلِفَةِ وَ الْأَدْيَانِ الْمُشْتَبِهَةِ فَكُلُّ مَحْمُولٍ يَحْمِلُهُ اللَّهُ بِنُورِهِ وَ عَظَمَتِهِ وَ قُدْرَتِهِ لَا يَسْتَطِيعُ لِنَفْسِهِ ضَرّاً وَ لَا نَفْعاً وَ لَا مَوْتاً وَ لا نشوراً 📚الكافي  ج۱ص۱۲۹ /بحارالأنوار ج۳۰ص۶۹/ ج۵۵ ص۹/ إرشادالقلوب  ج ۲ص۳۰۸   ². وَ عَنِ اِبْنِ عَبَّاسٍ قَالَ: لَمَّا خَلَقَ اَللَّهُ تَعَالَى آدَمَ وَ نَفَخَ فِيهِ مِنْ رُوحِهِ  عَطَسَ فَأَلْهَمَهُ اَللَّهُ اَلْحَمْدُ لِلّٰهِ رَبِّ اَلْعٰالَمِينَ 📗قصص الأنبیاء (للجزایری) ج۱ ص۴۲ ³. إِنِّي آمَنْتُ بِرَبِّكُمْ فَاسْمَعُونِ  📗سوره مباركه يس، آيه ۲۵ ⁴. انّ الروح متحرّک کالرويح و انّما سمّي روحاً لانّه اشتق اسمه من الريح و انما اخرجه من لفظه الريح لانّ الارواح محاسبه الريح 📗الکافي  ج۱ص۱۳۳ ⁵. كون روحه (الانسان) في أعلى عليين‏ 📗 شرح الكافي-الأصول و الروضة (للمولى صالح المازندراني) ج‏۴، ص۲۹۵ 🔳⚜🔳⚜🔳⚜🔳 @BahrulEilm
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا