eitaa logo
بانو امین
267 دنبال‌کننده
265 عکس
33 ویدیو
5 فایل
تقاطع علوم انسانی و جنسیت از منظر پژوهشگر علوم اجتماعی صفورا سادات امین‌جواهری دانشجوی دکتری دانش اجتماعی مسلمین @Safoora_AminJavaheri
مشاهده در ایتا
دانلود
📝 | سلسله رویدادهای تخصصی 🏷 نشست هفتم شاخصه‌های حیات عاطفی در الگوی سیاست‌ورزی‌ انقلابی شهید جمهور 🎙 قسمت اول مدت‌هاست شبهاتی پیرامون مردم‌سالاری جمهوری اسلامی و شکاف بین مردم و حاکمیت مطرح است. لذا تحلیل رفتار عاطفی مردم در تشییع پیکر شهید رئیسی، موضوع نشست هفتم شده است. پرسش این است که الگوی سیاست‌ورزی‌ شهيد رئیسی چه مولفه‌هایی داشته است که منجر به جوشش عاطفه مردم شد؟ 🔻علل جوشش عاطفه مردم ۱. یک عالم مجاهد مردمی در عرصه اجرا آمده بود ۲. مردم، شهید رئیسی را از خود و حاصل تلاش خودشان می‌دیدند. ۳. عرصه فعالیت ایشان، میدان جنگ نبود. ⬅️در مجموع مردم انتظار مانایی بیشتری از او داشتند و غم بزرگی بر قلب‌ها وارد شد. جنس غم مردم در شهادت رئیس جمهور، تصمیم‌ساز برای حرکت‌های بزرگ بود، انفعال‌آور نبود. پرسش ما این است که چه چیز چنین غمی در قلب مردم ایجاد کرد؟ 🔻شاخصه‌های الگوی سیاست‌ورزی: ما ناگزیریم از شخص آقای رئیسی تحلیل را شروع کنیم، اما غایت ما کشف شاخصه‌های مکتبی است. 1⃣محبت واقعی نه محبت از روی منافع و زبانی و منافقانه. محبت جایگاهش قلب است و آگاهانه‌ است. 2⃣ فرهنگ خدمتگزاری آقای رئیسی تراز جدیدی ایجاد کرد. الان اگر کسی الگوی سیاست‌ورزی‌‌اش جهاد و خدمت نباشد، مجبور است ژست و پز محبت به مردم بگیرد‌. ریشه خدمتگزاری، محبت بود. 3⃣ امید داشتن به مردم این امید هم از باب محبت است، هم از باب اینکه خودشان از بین مردم بودند. 🚻 دفتر مطالعات جنسیت و جامعه @gesostu_ir www.GESOSTU.ir
📝 | سلسله رویدادهای تخصصی 🏷 نشست هفتم شاخصه‌های حیات عاطفی در الگوی سیاست‌ورزی‌ انقلابی شهید جمهور 🎙قسمت دوم 4⃣ درهم‌تنیدگی با مردم در هم تنیدگی امام و امت است یا همان ولایت؛ یک شاخصه عاطفی است. اینکه در مواقع بحرانی رفتار مردم ایران به جوزدگی تفسیر می‌شود؛ یک اشتباه است. مردم در نعمت درهم‌تنیدگی ولایت‌ غرق‌اند و اتفاقا در مواقعی که این بند می‌خواهد جدا شود؛ عاطفه شدید بروز پیدا می‌کند. در مواقع عادی، زندگی اجتماعی درگیری دارد، ظلم‌های خواسته و ناخواسته و ساختاری و غیر ساختاری باعث درگیری می‌شود. ولی این درگیری‌ها، درهم‌تنیدگی روابط ما را از هم نمی‌پاشد. 5⃣ تقدس خدمت و جهاد و محبت و کارآمدی شهید جمهور، مقدس بود؛ چرا که همه برای قرب الی‌الله بود. مقدس بودن بخشی از همان عاطفه است؛ بخشی از غلیان قلب. در بیانات مقام معظم رهبری داریم که قانون قانون الهی، مملکت مملکت الهی، همه چیز دینی، اگر نیت تو برای خدا نباشد؛ نه کارت برای خداست و نه مقدس است. تقدس در علوم اجتماعی مذموم است، اما در حیات عاطفی جزو کلماتی است که باید احیایش بکنیم. امر قدسی، امر واقعی است. 6⃣ خود را مدیون مردم دانستن بروز محبت واقعی ایجاد عزت و احساس تعلق و هویت جمعی در افراد می‌کند. شهید رئیسی هم خود را از مردم می دانست هم مدیون به آنان و همین عاطفه سیاسی در الگوی سیاست‌ورزی او، مردم‌سالاری را به تحقق عینی نزدیک‌تر کرده بود. 7⃣جهاد جهاد نه به معنای زیاد کار کردن و هزاران پروژه انجام دادن، بلکه به معنای بسط ید ولی. نگاه آقای رئیسی انجام وظیفه صرف نبود، حب به ولی و حب به مردم نوعی جهاد حبی در الگوی سیاست‌ورزی او رقم زده بود. ⏪جمع‌بندی ✓ یکی از دغدغه‌های همیشگی جمهوری اسلامی این بوده است که بتواند در تقویت مردم‌سالاری‌اش به مردم نقش موثر و عزت نفس دهد. آقای رئیسی پس از چهار دهه توانست در این نظام و ساختار، اصل مردم‌سالاری در نظام اسلامی را به نحو بارزی احیا کند و در این نشست دیدیم، طریق این احیا منطبق بر شاخصه‌های حیات عاطفی است. ایمان به کارآمدی محبت و در هم‌تنیدگی روابط اعضای یک جامعه و سایر ویژگی‌ها در مجموع باعث می‌شود الگوی سیاست‌ورزی شهید جمهور را جهاد و خدمت حبی و مقدس بنامیم. 🚻 دفتر مطالعات جنسیت و جامعه @gesostu_ir www.GESOSTU.ir
کتاب "فلسفه چگونگی اسلامی" اثر حجت الاسلام محمدمتقیان تبریزی منتشر شد. 🔖کتاب "فلسفه چگونگی اسلامی" تقریری است از نظریه فلسفی استاد سیدمنیرالدین حسینی الهاشمی که به بررسی رابطه «دین» و «عقل نظری» و «دانش تجربی» و نحوه تعامل آنها می پردازد. 📚 این کتاب به همت انتشارات تمدن نوین اسلامی وابسته به فرهنگستان علوم اسلامی قم در شهریورماه ۱۴۰۳ منتشر گردید. فرهنگستان علوم اسلامی قم ایتا|وبگاه|اندیشه منیر|انتشارات https://eitaa.com/monir_ol_din
📸 | سلسله رویدادهای تخصصی ❇️ نشست هشتم عقلانیت عاطفی و تبیین فلسفی و عرفانی آن 🎙 با حضور خانم دکتر علم‌الهدی 🚻 دفتر مطالعات جنسیت و جامعه @gesostu_ir www.GESOSTU.ir
📝 | سلسله رویدادهای تخصصی 🏷 نشست هشتم عقلانیت عاطفی و تبیین فلسفی و عرفانی آن 🎙 خانم دکتر علم‌الهدی این نشست به ضمیمه کتاب هنر زنانه زیستن و بررسی و واکاوی محتوای آن شکل گرفت. آنچه درباره عقلانیت عاطفی اهمیت دارد این است که این بحث پایگاه هستی‌شناختی دارد و صرفا تعیّن بیشتری در زن دارد، اگرنه اساسا عقلانیت بدون عاطفه نیست و جدا کردن عاطفه از عقلانیت شورشی است علیه عقلانیت. عاطفه هم بدون عقل تعین بیرونی ندارد. عقل نحوه بروز عاطفه را در هر قلمرو مشخص می‌کند. روابط خانوادگی مصداق عقلانیتی است که بروز عاطفه را میسر می‌کند و جهت می‌دهد. پس عقل و عاطفه یک حقیقت هستند که جنبه‌‌ی ایجابی‌اش جاذبه عاطفه است و جنبه‌ی سلبی‌اش تعیین قلمرو و حدود عقلانی است. ما در زمانه حاضر با عقلانیت‌های گوناگون مواجیهم، اعم از عقلانیت شناختی، ابزاری، انتقادی و جریان فمینیست به طور ویژه متصل است به عقلانیت انتقادی با این پرسش که چرا من در جامعه حضور ندارم؟ خروجی پرداختن به مسائل زنان از منظر عقلانیت انتقادی و ابزاری، اهمیت‌یافتن افزايش درصد اشتغال زنان، زن سرپرست خانوار و ... است. اما عقلانیت عاطفی، حکمت عملی و نظری را با هم در نظر می‌گیرد و ارزش‌گذاری و سیاست‌گذاری با هم مهم می‌شود. از معبر عقلانیت عاطفی است که می‌توانیم بر سکولاریسم جاری در زندگی غلبه کنیم و بین علم و ارزش پیوند برقرار شود. چرا که در همین فضای سکولار و فقدان عقلانیت عاطفی است که عاطفه زنان بازیچه اربابان قدرت و ثروت می‌شود و مرد در جایگاه سوژگی قرار می‌گیرد. امتداد اجتماعی عاطفه را در لسان قرآن در تمثیل زن به حرث می‌توان یافت، فهم درست از تمثیل حرث نشان می‌دهد در جوامع بدون حضور زنان هیچ هویت جدیدی ساخته نمی‌شود و تعین بیرونی نمی‌یابد. اما در استفاده ساختاریابی عاطفه باید بدانیم، ساختارهای سازمانی و بنگاهی نمی‌تواند عاطفه را در امتداد اجتماعی‌اش محقق کند، زیرا اساس آن منفعت‌گرایی مادی است. بلکه بهترین الگو برای امتداد اجتماعی عاطفه، ساختار خانواده است که تجلی بخشی از آن را در نظریه ولایت فقیه می‌بینیم. 🚻 دفتر مطالعات جنسیت و جامعه @gesostu_ir www.GESOSTU.ir
هدایت شده از مجله هفده دی
💠فصلنامه هفده دی، فصلنامه اختصاصی روایت روزگار انسان مونث مسلمان رسماً آغاز به کار کرد... 📚@mag_17dey
🎥جنگ فردا نمایی از جنایات غرب علیه انسان یکی از سیئات تمدن مادی، حرکتی است که در مورد زن انجام دادند. ما در این زمینه خیلی حرف داریم. گناه بزرگی که تمدن غرب در مورد جنس زن مرتکب شده است، نه به این زودی قابل پاک شدن است، نه به این زودی قابل جبران شدن است، حتّی نه به‌آسانی قابل بیان کردن است. حالا اسمهای گوناگونی هم میگذارند - مثل همه‌ی کارهایشان - جنایت میکنند، اسمش را حقوق بشر میگذارند! ظلم میکنند، اسمش را طرفداری از ملتها میگذارند!... یکی از طبایع تمدن غربی، فریب است؛ دوروئی، نفاق، دروغگوئی، تناقض در رفتار و گفتار؛ در قضیه‌ی زن هم عیناً همین جور است. آنها متأسفانه فرهنگ رائج خودشان را در کل دنیا گسترش داده‌اند. . وقتی در یک جامعه‌ای خانواده متزلزل شد و از بین رفت، مفاسد در این جامعه نهادینه میشود. مشکلاتی که امروز در غرب وجود دارد، این قانونهای ابلهانه و خباثت‌آمیزی که اینها در زمینه‌ی مسائل جنسی دارند میگذرانند، اینها را به ته درّه دارد حرکت میدهد. این انحطاط، قابل جلوگیری هم نیست؛ اینها محکوم به سقوطند. تمدن غربی چه بخواهد، چه نخواهد، دیگر قادر نیست جلوی این سقوط را بگیرد. ترمز این وسیله بریده است، جاده هم بشدت لغزنده و سراشیب است. اینها گناه کردند آن وقتی که ترمز را بریدند و آمدند خودشان را در لب این پرتگاه قرار دادند؛ لذا محکوم به شکستند. زوال تمدنها، مثل سر برآوردن تمدنها، یک امر تدریجی است - یک امر دفعی و فوری نیست - و این تدریج دارد اتفاق میافتد و گمان نمیکنم از چشم این نسل یا نسل بعد از این نسل دور بماند؛ خواهند دید که چه اتفاقی میافتد. بیانات: ۱۳۹۲/۰۲/۱۱ @BanooAmin
🔆 «عفتِ انفعالی و تحمیلی» یعنی از ترسِ شوهر، خودش را از مرد نامحرم می‌پوشاند؛ ولی اگر دستش به جایی برسد که ‌هیچ‌کس نباشد، هم چادر و هم سروگردن را رها می‌کند! 🔆 «عفتِ آگاهانه و انتخابی» یعنی زن می‌داند که حجاب، هم نزد خدا برای او رشد می‌آورد و هم در میان مردم برایش عزّت می‌آورد و هم هویت او را در موضع برتر قرار می‌دهد... 🔰 مرحوم استاد سید منیرالدین حسینی ۱۳۷۸ ☑️ @AndisheMonir
شکوه آمنه بودن ۱۷ ربیع و تولد حضرت محمد صلی الله علیه و آله، اعجاب مقام آمنه سلام‌ الله علیهاست. از زندگی و مقدمات طاهره بودن حضرت آمنه برای وساطت آفرینش حضرت ختمی مرتبت اطلاعات تاریخی چندانی نداریم، اما برای اعجاب انگیز بودن مقام و شرح صدر این مادر، تحویل دادن یادگار عبدالله به حليمه کافی است. این اعجاب و شکوه مختص مقام آمنه‌هاست که مثل مادر موسی تسلیم طرح و برنامه خداوند هستند و ثمر زندگی خود را به دیگری می‌سپارند تا از خطر کفر و طاغوت در امان بماند. ارادت ما به حبیب الله حضرت محمد هم از باب وجود نازنین رحمت للعالمینی خودشان است، هم از باب تولد و مراحل رشد عجیبشان در دامن حلیمه رحمه الله علیها. شکوه آمنه بودن به عصر ما هم رسیده است، آنجا که مادران و زنان موحد در سراسر جغرافیای اسلامی در نهایت تعلق به ثمره عمر خویش و اثر هنری وجودشان، آن را به راه خدا می‌سپارند تا مصلحت بالاتری از گزند طاغوت و کفر زمان در امان بماند. @BanooAmin https://eitaa.com/SolidarityPW/115
هدایت شده از مجله هفده دی
▫️فهرست مطالب شماره صفر فصلنامهٔ هفده ‌‌دی 💠 «ماجرای‌ قسمت خواهران» 🔸روایت رنج‌ها و خلق‌های زن در نهاد هیئت [ شماره صفر - تابستان ١٤٠٣ ] 🔷 شما علاقه‌مندان عزیز می‌توانید در طرح يک هفته‌ای پیش‌فروش، این شماره را با %۱۵ تخفیف و با امکان ارسال رایگان تهیه فرمائید. ▪️کاری از دفتر مطالعات جنسیت و جامعه ▫️فصلنامه هفده ‌دی ▫️روزگار زنانه‌تر می‌شود | روایت انسان مؤنث مسلمان ➖➖➖➖➖➖ لینک سفارش: Gesostu.ir/mag_17dey/ 📚@mag_17dey
هدایت شده از مجله هفده دی
هدایت شده از مجله هفده دی
هدایت شده از مجله هفده دی
هدایت شده از مجله هفده دی
هدایت شده از مجله هفده دی
هدایت شده از مجله هفده دی
یذبحون ابنائکم به بهانه حادثه دلخراش معدن و پرپر شدن جوانان سرزمینم، یادم آمد چند سالی هست معتقدم بلای زمانه‌ی‌ ما بلای قوم بنی‌‌اسرائیل موقع تولد حضرت موسی است: یذبحون ابنائکم... جنگ سخت: ذبح جسمانی، جنگ نرم: ذبح روحی و عاطفی و جنسی و فرهنگی و .... جنگ‌های ترکیبی مانند جنگ بیولوژیک یا جنگ‌های مربوط به حرفه و فن و دانش و علم، ذبح تمام عیار .... یذبحون ابنائکم و یستحیون نسائکم و فی ذلک بلاءُ من ربّکم عظیم: ۴۹ بقره به نظرم لازمه از کلیشه‌های تحلیلی فاصله بگیریم، اگر امروز همه پدیده‌های اجتماعی در بُرش جنسیت و در سویه‌ی زنانه‌ی ماجرا مهم شده، علتش ظلم به زنان و عدالت‌خواهی و این مباحث نیست، علتش کاهش مردان زنده و میزان زنده‌بودن مردان و افزایش زنده‌ماندن زنان است. منظور از زنده و زنده ماندن، صرفا در حوادثی مانند حادثه اخیر معدن طبس نیست، همه حوادث و حمله‌های فرهنگی، فکری، سایبری در سال‌های اخیر ابتدا مردان را ذبح می‌کند و زنان را زنده نگه می‌دارد و فی ذلک بلاءُ من ربکم عظیم. @BanooAmin
🔰سلسله رویدادهای تخصصی 🔸نشست یازدهم مبانی قرآنی حیات عاطفی زن و لزوم چرخش‌های سیاست‌گذارانه در نظام‌سازی در محضر استاد مرتضی زاهدی مدیر موسسه صابره سلام الله علیها عاطفه و مبانی انسان‌‌شناختی آن بدون اتکا به منطق وحیانی و زبان قرآن زیربنایی مستحکم برای ورود به ساحت انسان‌سازی و جامعه‌سازی ندارد. استاد زاهدی با تمرکز جدی بر مبانی تربیت قرآنی بر محور قلب، به عاطفه توجه ویژه داشته‌اند و جزو پیشگامان شکستن دوگانه عقل و عاطفه به میانجی‌گری قلب هستند. در این نشست در پی یافتن فهمی یکپارچه از رویکرد قرآنی به عاطفه هستیم و این جایگاه‌شناسی و نسبت‌سنجی را این‌بار از محضر قرآن جویا می‌شویم. 🔹زمان: پنجشنبه، ۵ مهر ۱۴۰۳ ساعت ۱۰ صبح 🔸مکان: موسسه صابره سلام الله علیها 🚻 دفتر مطالعات جنسیت و جامعه @gesostu_ir www.GESOSTU.ir
گفتگو برای درک معنای خویشتن وقتی مراحلی از بلوغ فکری برای انسان رخ می‌دهد، خودش برای خودش مسأله می‌شود. اینکه من کیستم و در این جهان چه می‌کنم، سؤالی است که گریبان‌گیر هرکس که گام در مسیر اندیشه‌ورزی می‌گذارد، می‌شود. سلسله جلسات "تأملی در معنای خویشتن" مجالی برای پرداختن به این پرسش جدی انسانی است. 🗓پنجشنبه‌ها 🕓ساعت ۱۶ ✅️ ویژه‌ خواهران ۱۸ تا ۲۵ سال جلسه اول: ۵ مهر ۱۴۰۳ ✅️ در گام اول، طی دو ماه به دو کتاب رشد از استاد صفایی حائری و ده نکته در معرفت النفس استاد طاهرزاده می‌پردازیم ✅️ گفتگوها با همراهی سرکارخانم دکتر ملاباشی مدرس حوزه و دانشگاه برگزار می‌شود. 🏡مکان: خیابان کاشانی میانی، کوچه شماره ۸، بنیاد فرهنگی امیرقلی امینی گروه فرهنگی هنری پُرسا
🔰اختتامیه فصل اول رویداد تخصصی 🔶 در فصل اول رویدادهای تخصصی حیات عاطفی زن، برای یافتن معنایی دقیق از حیات عاطفی و جایگاهش در زیست اجتماعی، یازده‌ گفت‌وگوی تخصصی، عمیق و مفصل طراحی کردیم. حیات عاطفی را تراشه مفقود هستی یافتیم و در بیان امامین انقلاب آن را دارای شور و عظمت و قدرت دیدیم. ایمان آوردیم که حیات عاطفی شی تزئینی جامعه نیست و در خطر مصادره از جانب گفتمان شرق و غرب است. صیانت از حدود معنایی آن در اندیشه انقلاب اسلامی و استحکام پایه‌هایش در مبانی اسلام انقلابی هدفی بود که به شوقش رویدادها را آغاز کردیم. 🔹در فصل اول هر کس مستقیم یا غیر مستقیم حرفی برای حیات عاطفی زن داشت یافتیم و سخنش را شنیدیم: _ ماهیت حیات عاطفی و جایگاه آن در هستی _ نشانه‌های حیات عاطفی زن و بدیل‌های آن _ نسبت عقل و عاطفه _ عاطفه و اثر آن بر تحقق عدالت در نقش‌های جنسیتی _ معلمی عاطفی زن _ اوج عقل زنانه _ رسالت اجتماعی عاطفی زن _ امتداد عاطفه در حکمرانی _ چالش بی‌ساختاری نقش‌های عاطفی _ عقل و عاطفه در سازه زوجیت برش‌هایی از مسیری بود که پیمودیم و در اختتامیه افزون بر سخن آخر، عصاره همه را فشرده تقدیم می‌کنیم 🔸زمان: پنجشنبه، ۵ مهر ساعت ۱۳:۳۰ 🔹مکان: دفتر مطالعات جنسیت و جامعه ⬅️برای حضور در جلسه به شمارۀ 09363265453 پیامک بدهید. (ظرفیت محدود) 🚻 دفتر مطالعات جنسیت و جامعه @gesostu_ir www.GESOSTU.ir
شهید امیرعبداللهیان: فعالیت رژیم‌صهیونیستی علیه امنیت ملی‌مان را تحمل نمی‌کنیم 🔹امیر عبداللهیان گفته: ایران حضور و فعالیت رژیم‌صهیونیستی علیه امنیت ملی خود را تحمل نمی‌کند و در این رابطه هر اقدامی که لازم باشد، انجام می‌دهد. روزی روزگاری در ایران... @SolidarityPW