هدایت شده از دفتر مطالعات جنسیت و جامعه
📝 #گزارش_متنی | سلسله رویدادهای تخصصی #حیات_عاطفی_زن
❇️ نشست ششم
تبیین مدل مفهومی سهم عقل و عاطفه در زیست انسانی-جنسیتی زن و مرد
🎙 با ارائه آقای دکتر محمدرضا کدخدایی
♦️ بخش اول
دلیل مسئله شدن حیات عاطفی در مطالعات زنان و جنسیت در جهان امروز، ضریب یافتن بازنمایی فضیلت عقل و سپس تعریف مردانه از عقل و نقصان عقل زنان است. که برای حل این نقصان عقل دو جور راه حل ارائه شده:
۱. انکار (مشابه حرکت فمینیسم)
۲. طرح مسئله جبران کنندهای به نام عاطفه
اما برویم سراغ ایدهی علامه طباطبایی.
ایشان چند مبنا را مطرح کردهاند:
1⃣ زن و مرد در انسانیت مشترک هستند.
2⃣ یعنی در هدف خلقت و ابزار و ظرفیت رسیدن به هدف خلقت هم مشترکاند.
3⃣ عقل یکی از قوای سهگانه است در کنار قوهی شهویه و غضبیه، که حب و نفرت بر این دو قوه سوار میشوند. یعنی میروند در دستگاه گرایشها، که این را با تعاطف معنا میکنند. البته نه به این معنا که جنبهی بینشی ندارد، بلکه جنبه ی گرایشیاش قویتر شده است.
4⃣ در ادبیات قرآنی و تفسیری علامه، زنیت و مردیت دو صنف ایجاد کرده و در ادامه حیات عاطفی و عقلانی از جنبه ی صنف بودن شروع میشود.
در این جا علامه چند مفهوم را مطرح میکنند:
🔸 مفهوم زوجیت و نسبت زن و مرد با همدیگر (وَأَنَّهُ خَلَقَ الزَّوْجَيْنِ الذَّكَرَ وَالْأُنْثَىٰ)
🔹 مفهوم بعضکم من بعض به این معنا که زوج مثل دو لنگه فرش رها و مستقل از هم نیستند. بلکه مثل یک جفت کفش اند (جز منه) که اگر از هم جدا شوند دیگر به درد نمیخورند. (مِنْ ذَكَرٍ أَوْ أُنْثَىٰ ۖ بَعْضُكُمْ مِنْ بَعْضٍ)
🔸 مفهوم بعضکم فوق بعض به این معنا که زوج تفوق نسبت به هم دارند و البته این تفوق متقابل است. در بعضی عرصه ها مرد فوق است و در بعضی زن (وَرَفَعَ بَعْضَكُمْ فَوْقَ بَعْضٍ دَرَجَاتٍ)
🔹 مفهوم فضل و فضیلت که به معنی اضافه بر میزان ضرورت است. فضیلت دو نوع است: اخلاقی و غیراخلاقی. غیراخلاقی نه به معنای ضد اخلاق، به این معنا که به عنوان مثال بگوییم میانگین اسکلتبندی مردان فضیلت دارد بر زنان. پس فضیلت الزاماً به معنای فضیلت اخلاقی نیست، اما میتواند در جهت فضیلت اخلاقی قرار بگیرد. توجه کنید که این فضیلتها هم متقابل است و هیچ کدام از دوجنس نباید تلاش کند فضیلت جنس دیگر را داشته باشد. (مَا فَضَّلَ اللَّهُ بِهِ بَعْضَكُمْ عَلَىٰ بَعْضٍ)
🔸 مفهوم کسب و اکتساب که کسب مفهومی اختیاری است، اما اکتساب یک مفهوم اعم است و الزاماً اختیاری نیست. مثل اکتساب سودی از طریق زیبایی خدادادی. (لِلرِّجَالِ نَصِيبٌ مِمَّا اكْتَسَبُوا ۖ وَلِلنِّسَاءِ نَصِيبٌ مِمَّا اكْتَسَبْنَ) این ویژگیها مخصوص هر جنس است و شایسته نیست کسی تلاش کند اکتسابهای جنس دیگر را داشته باشد.
🚻 دفتر مطالعات جنسیت و جامعه
@gesostu_ir
www.GESOSTU.ir
هدایت شده از دفتر مطالعات جنسیت و جامعه
📝 #گزارش_متنی | سلسله رویدادهای تخصصی #حیات_عاطفی_زن
❇️ نشست ششم
تبیین مدل مفهومی سهم عقل و عاطفه در زیست انسانی-جنسیتی زن و مرد
🎙 با ارائه آقای دکتر محمدرضا کدخدایی
♦️ بخش دوم: گفتوگو
پرسش: برابری کمی و کیفی زن و مرد در عقل و عاطفه چطور با تفاوتهای جنسیتی و عدالت جنسیتی تبیین میشود؟
▪️بعد از بحث درباره مقدمات بحث اعم از نسبت انسانیت و جنسیت و زوجیت و ربط آن با عدالت جنسیتی، نتیجه این شد که در اندیشه علامه طباطبایی، عدالت این است که در ویژگیهای اکتسابی صنف زن و مرد به دلیل هدف مشترک خلقت، عاطفه ضروری در زن و مرد مساوی باشد، همانطور که عقل ضروری در آنها مساوی است.
▫️اما در فضیلت که به معنای فراتر از ضرورت بود، ما قائل به تساوی نیستم. البته که در ظرفیتها فضیلتها مساوی است، اما در واقعیت خارجی و در بروزات عصری، نه.
اصلاً کهتری تاریخی زنان به این علت است که فضیلت کسبیشان (نه اکتسابی) کمتر است. و طبق نظر مقام رهبری زمینهی بروز بیرونی این فضیلتها برای زنان فراهم نشده است در نتیجه زن در طول تاریخ مورد ظلم واقع شده است.
همچنین دکتر کدخدایی قائل به این هستند که عاطفه به لحاظ ارزشی خنثی است و اینطور نیست که فی ذاته زمینهساز عدالت باشد، بلکه جهت آن ناظر به غایت در ایجاد سعادت یا شقاوت مهم است.
🚻 دفتر مطالعات جنسیت و جامعه
@gesostu_ir
www.GESOSTU.ir
هدایت شده از narges_azin
در خود بطلب هرآنچه خواهی که تویی ! 🪄
در جهان امروز ، انسان در هیاهوی اندیشه ها دچار نسیان شده است و زن در تاریخ بیش از همه هویتش به این نسیان دچار گشته است ..
زن تاریخ امروز ، نیاز به مسیر گفت و گو دارد برای بازیابی هویت خویش
بنابراین باید به این گپ و گفت ها ایمان داشت و امید : )🌱
روز های ۱۴ و ۲۱ و ۲۸ مرداد ماه و یک روز در شهریور ماه (با توجه به ایام اربعین تعین خواهد شد )
مکان : کافه کتاب بانو امین
#معاونت_مطالعات_زنان
بانو امین
در خود بطلب هرآنچه خواهی که تویی ! 🪄 در جهان امروز ، انسان در هیاهوی اندیشه ها دچار نسیان شده است و
دوره بازیابی هویت زنانه
مرداد ۱۴۰۳
کافه کتاب بانو امین
🔰 نشست اول
دیروز در اولین نشست از این دورهمی و در کنار دختران خوش فکر دانشجو، به یه چیز عجیب پی بردم، اینکه دو راهی خانه و جامعه، جدیتر از گذشته شده و داره میره که نهادینه بشه.
ماجرای عجیبتر این بود که ما در دهه هشتاد وقتی داشتیم ازدواج میکردیم، هراس جدی از تعارض نقشهای خانوادگی و ادامه تحصیل و حتی اشتغال نداشتیم، اما متولدین دهه هشتاد امروز در آستانه ازدواج تجربههایی دارند که هراس تعارضات نقشی برایشان عمیقتر و جدیتر شده.
از دیروز سوال ذهنیام اینه که واقعا چرا؟!
چه شده است که بعد از دوران خودباوری و ما میتوانیم، این همه توقف در زمان نه، عقبگرد برای خودباوری توانمندی ما زنان در زندگی اجتماعی و زنانگی در زیست روزمره اتفاق افتاده؟ به واقع دیروز احساس کردم پنداره زن شرقی، فرصت رشد عجیبی پیدا کرده و جای پای خودش را سفتتر از دهه هشتاد کرده! و شاید علتش رشد ساختارها و نظامهای مدرن با روح مردانه است که مجال را برای بروز زنانگی تنگتر کرده است.
از طرف دیگه دقیقا با رشد زن شرقی است، که هویت زن غربی فرصت جولان پیدا میکند، برمیآشوبد و همه را برمیآشوباند و بلوای حجاب به پا میکند. اگر نه طبیعتا با آن همه خودباوری و حرکت رو به جلو که ما در زمان دانشجوییمان داشتیم نباید امروز در ماجرای زن و حتی حجاب در این نقطه قرار میداشتیم.
اینکه میگوییم شرق و غرب دو روی یک سکهاند یعنی همین.
بناست در این جمع ابتدا رنجهامون را پیدا کنیم، به رنجها بها دهیم و سرنخهای زنانگی را از خلال همین رنجها پیدا کنیم.
@BanooAmin
هدایت شده از دفتر مطالعات جنسیت و جامعه
🔰سلسله رویدادهای تخصصی #حیات_عاطفی_زن
🔸نشست نهم
حیات عاطفی و ساخت رویای آینده زن مسلمان ایرانی
با حضور
حجتالاسلام والمسلمین حسین مهدیزاده
مسئول میز نظریه اجتماعی فرهنگستان علوم
ساخت رویای فردا، ایدهای است برای ساخت تصویری شوقانگیز از فردا که حرکت انقلاب اسلامی را تسهیل و تسریع میکند. در این ایده هم جایگاه و سهم زنان در رویا برای ما محل سوال است، هم اثر و نقش آنان در ساخت رویا. در این نشست میخواهیم از منظر حیات عاطفی رویای آینده را واکاوی کنیم.
سوالات ما بر این محورهاست:
_سهم و جایگاه زن در این رویا و آینده چیست و کجاست؟
_حیات عاطفی زن، در ساخت رویا چه اثر و نقشی دارد؟
_ رویا و عاطفه چه تناسب و تجانسی با هم دارند؟
🔹زمان: دوشنبه ۱۵ مرداد ۱۴۰۳
ساعت ۲۰
🔸مکان: اصفهان، خیابان امام سجاد، کافه کتاب بانوامین.
➡️https://nshn.ir/36sbZaTVGxnIcW
لینک مجازی:
https://www.skyroom.online/ch/gesostu_ir/sch007
🚻 دفتر مطالعات جنسیت و جامعه
@gesostu_ir
www.GESOSTU.ir
هدایت شده از مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه
📌 مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه برگزار می کند؛
❖ اجتهاد ، به مثابه تولید علوم انسانی اسلامی
🔸 سرفصل سوم: جریان شناسی الگو های توسعه قلمرو اجتهاد، ناظر به علوم انسانی
🔸 با ارائه : استاد امین اسدپور
▫️چهارشنبه/۱۷مرداد/ساعت۲۰/۳۰
🔹 لینک ثبت نام
💻 http://B2n.ir/n79235
•
•
•
༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
هدایت شده از قدمهای مادر و فرزندی
🔰 رویداد «قدمهای مادر و فرزندی تا اربعین»
در راستای دغدغههای مادران برای به یاد ماندنیکردن شعائر دینی برای کودکان و نوجوانان رویداد قدمهای مادر و فرزندی تا اربعین آغاز بکار کرد.
به امید آنکه عصرهای جمعه دلانگیزی را در راستای آمادگی برای اربعین تجربه کنید.
📎به همراه
▪️اکران مردمی فیلم شور عاشقی
▪️کارگاه قصهخوانی و خلاقیت عاشورایی برای کودک و نوجوان
▪️گپوگفت مادرانه با موضوع سفر اربعین با بچه ها
▪️مشاوره تدابیر طبی در مسیر اربعین زیر نظر مجموعه بهشت
⏰ زمان: جمعه های مردادماه
۱۲ و ۱۹ و ۲۶
ساعت ۱۷ الی ۲۰
🏢 مکان: خیابان امام سجاد(علیه السلام)، کتابخانه بانو امین
☎️ ثبت نام و هماهنگی بیشتر با شماره ۰۹۱۳۸۲۹۰۱۷۷ در ایتا
یا با آیدی زیر در ارتباط باشید
@faezezolfaghari69
کانال قدم های مادر و فرزندی را برای اطلاع از رویدادها دنبال کنید
@ghadamadaran
دو نیمه سیب
یکی از نیازهای روحی دختر بزرگم، این است که دقایق طولانی چیزی را برای کسی تعریف کند. گاهی پیش میآید من و او با هم تنها شویم و او فرصت را غنیمت میشمرد برای این کار. من اما شنونده فعال و خوبی برایش نیستم، از باب جایگاه مادربودنم بر مسند شنونده بودن مینشینم چون او جز من کسی را برای گشودن سفره این همه حرف ندارد، اما معمولا حین آن همه صحبت کردنش ذهنم مشغول رتق و فتق کارهایی می شود که به فکر نیاز دارد. او هم به حضورم و نگاههای تاییدگرانهام راضی است.
یکبار موقع صحبت کردنش در حالی که غرق برنامهریزی برای کار دیگر بودم، ناگهان یکی از حرف هایش به گوشم چنگ انداخت و دلم را متوجه خود کرد. او از تجربه بازی با دختران فامیل میگفت. یک موقعیت قهرآمیز که دختران را به دو دوسته تقسیم کرده بود و برخی از برخی دیگر رنجیده شده بودند و در این میان حتی برخی خواهرها از هم جدا شده بودند.
دخترم که خودش در گروه رنجیدهخاطران بود، شروع کرده بود به سخنرانی و نصیحت گروه قهرکننده و رنجیده خاطر. جمله طلایی او که دل من را ربود این بود: خواهرها مثل دو نیمه سیباند، اگر از هم جدا شوند هر دو نیمه بعد از مدتی رنگش سیاه میشود. او در ذهنش و در تجربههای روزمرهاش دنبال تمثیلی برای زشتی قهر و جدایی بین خواهرها گشته بود و مثال دو نیمه سیب واقعا مثال جذابی بود.
او با زبان کودکی خودش سخنرانیاش را ادامه داده بود و اندر ضرورت آشتی کردن خواهرها زیاد حرف زده بود. دل من اما پیش آن تمثیل سیبگونهاش ماند و دیگر بقیه حرفهایش را نمیشنیدم.
این چنین است که گاهی روزی #عاطفی ما نزد فرزندان ماست.
@BanooAmin
هدایت شده از دفتر مطالعات جنسیت و جامعه
🔰سلسله رویدادهای تخصصی #حیات_عاطفی_زن
🔸نشست دهم
صورتبندی حیات عاطفی زن در اندیشه مقام معظم رهبری
با حضور
آقای مهدی تکلو
مدیر دفتر مطالعات جنسیت و جامعه
عاطفه در اندیشه مقام معظم رهبری از لوازم زیست مومنانه و از امتیازات جوامع شیعی است. در اندیشه ایشان، عاطفه در برش جنسیت برجستگی ویژهای برای زنان مییابد و کارویژههایی اجتماعی مییابد.
در این نشست میخواهیم شنوای صورتبندی عاطفه از زوایای زیر باشیم
مبانی هستیشناختی
معنا
نسبتش با عقل
جایگاهش در جهان اجتماعی
کارکردهای اجتماعی و فردیاش
🔹زمان: جمعه ۲۶ مرداد ۱۴۰۳
ساعت ۱۷
🔸لینک حضور مجازی
https://www.skyroom.online/ch/gesostu_ir/sch007
🚻 دفتر مطالعات جنسیت و جامعه
@gesostu_ir
www.GESOSTU.ir
اربعینیات ۱۴۰۳
(۱) واردات اربعین به فرهنگ ایرانی
بیش از یک دهه است، آیین راهپیمایی نجف به کربلا به مناسبت اربعین اباعبدالله علیهالسلام، به فرهنگ ما ایرانیان وارد شده است. حالا بعد از یک دهه با گذر از خرده انحرافات و سواستفادهها و رفتارهای ظاهرگرای موجود در پیادهروی اربعین میتوانیم علت گرایش عموم ایرانیان به راهپیمایی اربعین در عراق را منصفانه تحلیل کنیم.
روز اربعین از مناسبتهای مهم شیعی و فراتر از ملیتها و قومیتهاست، اما راهپیمایی نجف به کربلا در جغرافیای عراق و میان ملت شیعی عراقی رویش کرده است و اتمسفر واژگانی و نمادین خاص خودش را در آن همان فرهنگ ساخته است. مشایه، مائی بارد، شای حارّ، زائر، زائره، موکب، مبیت و ... واژگان پرتکرار این مناسک است و با همین واژگان و نمادها وارد فرهنگ ایرانی ما شده است. ورود مناسک راهپیمایی اربعین و عناصر فرهنگی آن، به خلاف وارداتهای فرهنگی معمول در دنیای امروز به صورت صدور فرهنگ از عراق به ایران نبود، بلکه خود ایرانیان به استقبال این آیین رفتند، این مناسک را در همان جغرافیای عراق توسعه دادند و آن را با جان و دل پذیرا شدند و با بسیاری از عناصر آن به یگانگی رسیدند و آن را برای جغرافیای ایران سوغاتی آوردند. این سبک از واردات فرهنگی، با استثمار و تهاجم فرهنگی متداول در دنیا فرسنگها فاصله دارد؛ چون فرهنگ بومی و اصیل ما آگاهانه و بدون هیچگونه تحمیل و آسیب در اثر سنخیتهای فرهنگی و جذابیتهای معنایی جذب این فرهنگ شده است. ایرانیان خود به سمت این آیین حرکت کردند و عناصر آن را جذب کردند و در کنار سایر عناصر فرهنگ ایرانی نشاندند. ایرانیان هر سال در برابر سختیهای پیادهروی مقاومتر شدند و مدلهای مواجههشان با این پدیده سال به سال و نو به نو ارتقا یافته است و امید است به فنآوریها و نوآوریهای جدید هم برسیم.
از بررسی جزئیات نمادهای این آیین سنتی بگذریم و به کنه آن عنصر محوری و جذابی برسیم که ایرانیان را جذب خود کرده است و چنین به نظر میرسد که قدرت دارد جهانیان را جذب کند. شاید در ابتدا گمان کنیم، جاذبه این مسیر، اصل ارادتورزی به سالار شهیدان است. آن جذبه اصلی، وجود اباعبدالله است و پیاده روی تجلی خالصانه این ارادتورزی است. من اما با این تشخیص موافق نیستم. اربعین تنها مسیر ارادتورزی به اهلبیت علیهالسلام و ادای دین به شهدای کربلا نیست و نیز تنها راه قرار گرفتن در صف حق علیه باطل هم نیست. با مرور بیانات مقام معظم رهبری درباره اربعین میتوان فهمید، اربعین حتی مهمترین درخشش نور حقیقت کربلا هم نیست، بلکه یکی از آنهاست.
آن عنصر کلیدی که ایرانیان را با جمعیت کثیری جذب مناسک راهپیمایی اربعین کرده است، تکریم است. تکریم مهمانان اباعبدالله در قامت هویتی جدید به نام زائر و زائره، هویت مشترکی به شرکت کنندگان در این راهپیمایی میدهد و کرامت انسانی آنان و عزتی که زیر پرچم اباعبدالله یافتهاند را یادآور میشود. تکریم زائر/ زائره معنای جدیدی از زندگی را برایشان به ارمغان میآورد و روزهای متفاوتی برایشان رقم میزند. حالا بار دیگر همه عناصر فرهنگی و مناسک راهپیمایی اربعین در عراق را حول مفهوم تکریم و هویت زائر/ زائره صورتبندی کنید و جهان معنایی عظیم امت واحده را در آیینه آن ببینید. در این ترکیب جدید، دیگر نیاز نیست مدام همه روابط انسانی و اجتماعی را به شکل خیلی مکانیکی و بدون حلقههای اتصال فقط به شخص امام متصل کنیم. در این ترکیب جدید، تکریم و هویت زائر/زائره فرایند منطقی و عاطفی در هم آمیخته شدهی ایثار و اخلاص را در ارتباطی وجودی با امام در اربعین قابل رویت میکند.
@BanooAmin
هدایت شده از KHAMENEI.IR
🏴 رهبر انقلاب: برای استفاده از فرصت زندگی برنامهریزی و فکر کنید/ برای اینکه درست فکر کنید، با قرآن آشنا بشوید/ آنجایی که اقدام لازم است اقدام کنید/ اقدام یک وقت در کلاس درس و دانشگاه است، یک وقت راه کربلا و فلسطین است
📩 رهبر انقلاب در جمع عزاداران هیئتهای دانشجویی اربعین حسینی:
✏️ جوانیتان را قدر بدانید. میدان وسیعی در مقابل شماست، انشاءالله ۷۰ سال دیگر، ۶۰ سال دیگر شما در این دنیا حضور خواهید داشت و کار خواهید داشت. از این فرصت استفاده کنید. برای این فرصت طولانی برنامهریزی کنید. برای اینکه برنامهریزیتان درست از آب در بیاد، فکر کنید.
✏️ برای اینکه درست بتوانید فکر کنید، با قرآن آشنا بشوید. قرآن را بخوانید، تأمل کنید. از کسانی که پیش از شما و بیش از شما تأمل کردند، یاد بگیرید. یاد گرفتن ننگ نیست، افتخار است، همیشه باید یاد بگیریم، تا آخر عمر باید یاد بگیریم.
✏️ فکر کنید، مطالعه کنید، شناسایی کنید، آنجایی که اقدام لازم است، اقدام کنید. اقدام یک وقت در آزمایشگاه وکلاس درس و محیط دانشگاه است، یک وقت محیط اجتماعی است، یک وقت محیط سیاسی است، یک وقت راه کربلاست، یک وقت راه فلسطین است. ۱۴۰۳/۶/۴
🖼 #بسته_خبری
💻 Farsi.khamenei.ir
اربعینیات ۱۴۰۳
(۲) پرتگاه خودباختگی ملی در اربعین
بازخوانی منصفانه گرایش ایرانیان به مناسک اربعین، نشان میدهد تکریم، جاذبه مغناطیسی پیادهروی اربعین است که میتواند روابط طولی و عرضی زائران و زائرات را حول وجود امام توضیح دهد. در این میان اما، دغدغههای فرهنگی و اجتماعی ملی مذهبی از چشم دور نمیماند. از بین نبردن اصالتهای مسیر مشایه توسط حضور گردشگرانه برخی ایرانیان از طرفی و نیز احساس خودباختگی برخی دیگر از ایرانیان در برابر قوت فرهنگ عراق در اربعین دو نگرانی مهم عمیق فرهنگی است.
درست است ما در پیادهروی اربعین، شرکتکننده و در واقع مصرفکننده فرهنگ سنتی شیعیان عراق هستیم، اما فراموش نکنیم ایرانیان نیز در ارادتورزی به اهل بيت علیهمالسلام سنتها و فرهنگ دیرینهای دارند. اتمسفر و فرهنگ واژگانی ایرانیاسلامی غنی و پرباری در طی سالیان طولانی تولید کردهاند و نسل به نسل در تمام طول محرم و صفر و حتی تمام طول سال با محبت امام حسین زندگی میکنند. خانه و زندگی خود را خرج این مسیر میکنند و در هویت دینی بسیاری از ایرانیان هیئتیبودن حرف اول را میزند.
علت به حاشیه رانده شدن واژگان ملی ایرانی در مناسک مذهبی را نوعی روحیه خودباختگی میبینم که حاصل تاریخی است که به لحاظ فرهنگی مغلوب فرهنگ غرب شدیم. واقع بینانه بپذیریم، ما به لحاظ تاریخی در برههای از بحران فرهنگی واقع شدیم که گمان میکنیم، همه زمین و زمان خوشبخت و قدرتمند هستند و ما ایرانیان باید در مواجه با فرهنگهای قدرتمند خود را ببازیم و صرفا مصرفکننده و تقلیدکننده عناصر فرهنگی باشیم!
این هشدار فرهنگی را در همه عرصهها و مواجهههای فرهنگی میتوان دید، حتی در عرصه مقاومت که ایرانیان آغازگر آن بودهاند باز دچار نوعی خودکمبینی و خودباختگی میشویم! اما اینجا به مناسبت ورود مناسک اربعین به ایران ما به همین یک نمونه اشاره میکنیم.
مثلا، ایرانیان در طی سالهای خفقان رضاخانی و کشف حجاب و ممنوعیت روضه، فرهنگ اصیل روضهخوانی دهه اول محرم را سینه به سینه زنده نگهداشتند و چایخانهها محصول مقاومتها و مبارزات همان دوران است. چرا اینک واژه چایخانه باید در برابر واژه موکب به محاق رود؟! کارکرد موکب و چایخانه متفاوت است. چرا واژه موکب در کنار چایخانه به دایره واژگان ما اضافه نشود و آن را پربار نکند؟
همچنین است، پردهخوانی، تعزیه، روضههای خانگی، پرچمدوزی و ... . این واژگان و سنتها کجا هستند و چرا به یکباره موکب دارد همه عناصر ملی ما در اراداتورزی به اهل بیت را میبلعد؟ آن هم، موکب نه به معنای واقعی و اصیل فرهنگ عراقی، بلکه نوعی موکب ایرانیزه شده و تقلیل یافته!
به هر حال اربعین با همه ظرفیتها و فرصتهایش از آن باب که نوعی واردات فرهنگی است باید پایش شود و جایگاه قرارگیری عناصر آن در هویت ملی و دینی ما باید روشن باشد. نقش ما در توسعه فرهنگ اربعین چیست؟ سهم انسان انقلاب اسلامی با اهداف جهانی و تمدنی در این حرکت فراملی چیست؟
ما ایرانیان حتی در مواجهه فکری و اندیشهای تخصص فراوانی در همگرایی و همافزایی داریم و بدون استحالهشدن و خودباختگی توان توسعه فرهنگی و افزایش روابط فراملی را داریم نمونه آن ورود اسلام به ایران، نمونه بعدی مواجهه فارابی با فلسفه یونانی و ... . مایلم این ویژگی را دست کم نگیریم و حول همان مفهوم محوری تکریم، عناصر فرهنگی پیادهروی اربعین در عراق را جذب کنیم و فرهنگ شیعی را توسعه دهیم.
@BanooAmin