هدایت شده از دفتر مطالعات جنسیت و جامعه
🔰سلسله رویدادهای تخصصی #حیات_عاطفی_زن
🔸نشست دهم
صورتبندی حیات عاطفی زن در اندیشه مقام معظم رهبری
با حضور
آقای مهدی تکلو
مدیر دفتر مطالعات جنسیت و جامعه
عاطفه در اندیشه مقام معظم رهبری از لوازم زیست مومنانه و از امتیازات جوامع شیعی است. در اندیشه ایشان، عاطفه در برش جنسیت برجستگی ویژهای برای زنان مییابد و کارویژههایی اجتماعی مییابد.
در این نشست میخواهیم شنوای صورتبندی عاطفه از زوایای زیر باشیم
مبانی هستیشناختی
معنا
نسبتش با عقل
جایگاهش در جهان اجتماعی
کارکردهای اجتماعی و فردیاش
🔹زمان: جمعه ۲۶ مرداد ۱۴۰۳
ساعت ۱۷
🔸لینک حضور مجازی
https://www.skyroom.online/ch/gesostu_ir/sch007
🚻 دفتر مطالعات جنسیت و جامعه
@gesostu_ir
www.GESOSTU.ir
اربعینیات ۱۴۰۳
(۱) واردات اربعین به فرهنگ ایرانی
بیش از یک دهه است، آیین راهپیمایی نجف به کربلا به مناسبت اربعین اباعبدالله علیهالسلام، به فرهنگ ما ایرانیان وارد شده است. حالا بعد از یک دهه با گذر از خرده انحرافات و سواستفادهها و رفتارهای ظاهرگرای موجود در پیادهروی اربعین میتوانیم علت گرایش عموم ایرانیان به راهپیمایی اربعین در عراق را منصفانه تحلیل کنیم.
روز اربعین از مناسبتهای مهم شیعی و فراتر از ملیتها و قومیتهاست، اما راهپیمایی نجف به کربلا در جغرافیای عراق و میان ملت شیعی عراقی رویش کرده است و اتمسفر واژگانی و نمادین خاص خودش را در آن همان فرهنگ ساخته است. مشایه، مائی بارد، شای حارّ، زائر، زائره، موکب، مبیت و ... واژگان پرتکرار این مناسک است و با همین واژگان و نمادها وارد فرهنگ ایرانی ما شده است. ورود مناسک راهپیمایی اربعین و عناصر فرهنگی آن، به خلاف وارداتهای فرهنگی معمول در دنیای امروز به صورت صدور فرهنگ از عراق به ایران نبود، بلکه خود ایرانیان به استقبال این آیین رفتند، این مناسک را در همان جغرافیای عراق توسعه دادند و آن را با جان و دل پذیرا شدند و با بسیاری از عناصر آن به یگانگی رسیدند و آن را برای جغرافیای ایران سوغاتی آوردند. این سبک از واردات فرهنگی، با استثمار و تهاجم فرهنگی متداول در دنیا فرسنگها فاصله دارد؛ چون فرهنگ بومی و اصیل ما آگاهانه و بدون هیچگونه تحمیل و آسیب در اثر سنخیتهای فرهنگی و جذابیتهای معنایی جذب این فرهنگ شده است. ایرانیان خود به سمت این آیین حرکت کردند و عناصر آن را جذب کردند و در کنار سایر عناصر فرهنگ ایرانی نشاندند. ایرانیان هر سال در برابر سختیهای پیادهروی مقاومتر شدند و مدلهای مواجههشان با این پدیده سال به سال و نو به نو ارتقا یافته است و امید است به فنآوریها و نوآوریهای جدید هم برسیم.
از بررسی جزئیات نمادهای این آیین سنتی بگذریم و به کنه آن عنصر محوری و جذابی برسیم که ایرانیان را جذب خود کرده است و چنین به نظر میرسد که قدرت دارد جهانیان را جذب کند. شاید در ابتدا گمان کنیم، جاذبه این مسیر، اصل ارادتورزی به سالار شهیدان است. آن جذبه اصلی، وجود اباعبدالله است و پیاده روی تجلی خالصانه این ارادتورزی است. من اما با این تشخیص موافق نیستم. اربعین تنها مسیر ارادتورزی به اهلبیت علیهالسلام و ادای دین به شهدای کربلا نیست و نیز تنها راه قرار گرفتن در صف حق علیه باطل هم نیست. با مرور بیانات مقام معظم رهبری درباره اربعین میتوان فهمید، اربعین حتی مهمترین درخشش نور حقیقت کربلا هم نیست، بلکه یکی از آنهاست.
آن عنصر کلیدی که ایرانیان را با جمعیت کثیری جذب مناسک راهپیمایی اربعین کرده است، تکریم است. تکریم مهمانان اباعبدالله در قامت هویتی جدید به نام زائر و زائره، هویت مشترکی به شرکت کنندگان در این راهپیمایی میدهد و کرامت انسانی آنان و عزتی که زیر پرچم اباعبدالله یافتهاند را یادآور میشود. تکریم زائر/ زائره معنای جدیدی از زندگی را برایشان به ارمغان میآورد و روزهای متفاوتی برایشان رقم میزند. حالا بار دیگر همه عناصر فرهنگی و مناسک راهپیمایی اربعین در عراق را حول مفهوم تکریم و هویت زائر/ زائره صورتبندی کنید و جهان معنایی عظیم امت واحده را در آیینه آن ببینید. در این ترکیب جدید، دیگر نیاز نیست مدام همه روابط انسانی و اجتماعی را به شکل خیلی مکانیکی و بدون حلقههای اتصال فقط به شخص امام متصل کنیم. در این ترکیب جدید، تکریم و هویت زائر/زائره فرایند منطقی و عاطفی در هم آمیخته شدهی ایثار و اخلاص را در ارتباطی وجودی با امام در اربعین قابل رویت میکند.
@BanooAmin
هدایت شده از KHAMENEI.IR
🏴 رهبر انقلاب: برای استفاده از فرصت زندگی برنامهریزی و فکر کنید/ برای اینکه درست فکر کنید، با قرآن آشنا بشوید/ آنجایی که اقدام لازم است اقدام کنید/ اقدام یک وقت در کلاس درس و دانشگاه است، یک وقت راه کربلا و فلسطین است
📩 رهبر انقلاب در جمع عزاداران هیئتهای دانشجویی اربعین حسینی:
✏️ جوانیتان را قدر بدانید. میدان وسیعی در مقابل شماست، انشاءالله ۷۰ سال دیگر، ۶۰ سال دیگر شما در این دنیا حضور خواهید داشت و کار خواهید داشت. از این فرصت استفاده کنید. برای این فرصت طولانی برنامهریزی کنید. برای اینکه برنامهریزیتان درست از آب در بیاد، فکر کنید.
✏️ برای اینکه درست بتوانید فکر کنید، با قرآن آشنا بشوید. قرآن را بخوانید، تأمل کنید. از کسانی که پیش از شما و بیش از شما تأمل کردند، یاد بگیرید. یاد گرفتن ننگ نیست، افتخار است، همیشه باید یاد بگیریم، تا آخر عمر باید یاد بگیریم.
✏️ فکر کنید، مطالعه کنید، شناسایی کنید، آنجایی که اقدام لازم است، اقدام کنید. اقدام یک وقت در آزمایشگاه وکلاس درس و محیط دانشگاه است، یک وقت محیط اجتماعی است، یک وقت محیط سیاسی است، یک وقت راه کربلاست، یک وقت راه فلسطین است. ۱۴۰۳/۶/۴
🖼 #بسته_خبری
💻 Farsi.khamenei.ir
اربعینیات ۱۴۰۳
(۲) پرتگاه خودباختگی ملی در اربعین
بازخوانی منصفانه گرایش ایرانیان به مناسک اربعین، نشان میدهد تکریم، جاذبه مغناطیسی پیادهروی اربعین است که میتواند روابط طولی و عرضی زائران و زائرات را حول وجود امام توضیح دهد. در این میان اما، دغدغههای فرهنگی و اجتماعی ملی مذهبی از چشم دور نمیماند. از بین نبردن اصالتهای مسیر مشایه توسط حضور گردشگرانه برخی ایرانیان از طرفی و نیز احساس خودباختگی برخی دیگر از ایرانیان در برابر قوت فرهنگ عراق در اربعین دو نگرانی مهم عمیق فرهنگی است.
درست است ما در پیادهروی اربعین، شرکتکننده و در واقع مصرفکننده فرهنگ سنتی شیعیان عراق هستیم، اما فراموش نکنیم ایرانیان نیز در ارادتورزی به اهل بيت علیهمالسلام سنتها و فرهنگ دیرینهای دارند. اتمسفر و فرهنگ واژگانی ایرانیاسلامی غنی و پرباری در طی سالیان طولانی تولید کردهاند و نسل به نسل در تمام طول محرم و صفر و حتی تمام طول سال با محبت امام حسین زندگی میکنند. خانه و زندگی خود را خرج این مسیر میکنند و در هویت دینی بسیاری از ایرانیان هیئتیبودن حرف اول را میزند.
علت به حاشیه رانده شدن واژگان ملی ایرانی در مناسک مذهبی را نوعی روحیه خودباختگی میبینم که حاصل تاریخی است که به لحاظ فرهنگی مغلوب فرهنگ غرب شدیم. واقع بینانه بپذیریم، ما به لحاظ تاریخی در برههای از بحران فرهنگی واقع شدیم که گمان میکنیم، همه زمین و زمان خوشبخت و قدرتمند هستند و ما ایرانیان باید در مواجه با فرهنگهای قدرتمند خود را ببازیم و صرفا مصرفکننده و تقلیدکننده عناصر فرهنگی باشیم!
این هشدار فرهنگی را در همه عرصهها و مواجهههای فرهنگی میتوان دید، حتی در عرصه مقاومت که ایرانیان آغازگر آن بودهاند باز دچار نوعی خودکمبینی و خودباختگی میشویم! اما اینجا به مناسبت ورود مناسک اربعین به ایران ما به همین یک نمونه اشاره میکنیم.
مثلا، ایرانیان در طی سالهای خفقان رضاخانی و کشف حجاب و ممنوعیت روضه، فرهنگ اصیل روضهخوانی دهه اول محرم را سینه به سینه زنده نگهداشتند و چایخانهها محصول مقاومتها و مبارزات همان دوران است. چرا اینک واژه چایخانه باید در برابر واژه موکب به محاق رود؟! کارکرد موکب و چایخانه متفاوت است. چرا واژه موکب در کنار چایخانه به دایره واژگان ما اضافه نشود و آن را پربار نکند؟
همچنین است، پردهخوانی، تعزیه، روضههای خانگی، پرچمدوزی و ... . این واژگان و سنتها کجا هستند و چرا به یکباره موکب دارد همه عناصر ملی ما در اراداتورزی به اهل بیت را میبلعد؟ آن هم، موکب نه به معنای واقعی و اصیل فرهنگ عراقی، بلکه نوعی موکب ایرانیزه شده و تقلیل یافته!
به هر حال اربعین با همه ظرفیتها و فرصتهایش از آن باب که نوعی واردات فرهنگی است باید پایش شود و جایگاه قرارگیری عناصر آن در هویت ملی و دینی ما باید روشن باشد. نقش ما در توسعه فرهنگ اربعین چیست؟ سهم انسان انقلاب اسلامی با اهداف جهانی و تمدنی در این حرکت فراملی چیست؟
ما ایرانیان حتی در مواجهه فکری و اندیشهای تخصص فراوانی در همگرایی و همافزایی داریم و بدون استحالهشدن و خودباختگی توان توسعه فرهنگی و افزایش روابط فراملی را داریم نمونه آن ورود اسلام به ایران، نمونه بعدی مواجهه فارابی با فلسفه یونانی و ... . مایلم این ویژگی را دست کم نگیریم و حول همان مفهوم محوری تکریم، عناصر فرهنگی پیادهروی اربعین در عراق را جذب کنیم و فرهنگ شیعی را توسعه دهیم.
@BanooAmin
هدایت شده از لفظ قلم | زهرا محسنیفر
8.49M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#حنانه_خرم_دشتی، دختر نسل زد چادری، بجای زرد بودن، طلایی شدن را زندگی کرده است تا این پنجهی آفتاب، در دانش اختر و نجوم، شهرهی آفاق شود. در دنیای گودزیلاها و پلنگها، تو مثل حنانه فرشته باش. در زمانهای که سلبریتیهای شهرتزده دسته گل به آب میدهند، تو مثل حنانه به گل کاشتن مشهور شو. او افتخار ملی است، اما چرا برندهی المپیاد علمی به اندازهی مدالآور المپیک ورزشی دیده نمیشود؟!
✍#زهرا_محسنی_فر
https://eitaa.com/joinchat/963837996C814ca55648
هدایت شده از دفتر مطالعات جنسیت و جامعه
📸 #گزارش_تصویری | سلسله رویدادهای تخصصی #حیات_عاطفی_زن
❇️ نشست هفتم
واکاوی شاخصههای حیات عاطفی در الگوی سیاستورزی انقلابی شهید جمهور و تاثیر آن بر مردم
🎙 با حضور جمعی از پژوهشگران و کنشگران حوزه زنان
🚻 دفتر مطالعات جنسیت و جامعه
@gesostu_ir
www.GESOSTU.ir
هدایت شده از دفتر مطالعات جنسیت و جامعه
📝#گزارش_متنی | سلسله رویدادهای تخصصی #حیات_عاطفی_زن
🏷 نشست هفتم
شاخصههای حیات عاطفی در الگوی سیاستورزی انقلابی شهید جمهور
🎙 قسمت اول
مدتهاست شبهاتی پیرامون مردمسالاری جمهوری اسلامی و شکاف بین مردم و حاکمیت مطرح است. لذا تحلیل رفتار عاطفی مردم در تشییع پیکر شهید رئیسی، موضوع نشست هفتم شده است. پرسش این است که الگوی سیاستورزی شهيد رئیسی چه مولفههایی داشته است که منجر به جوشش عاطفه مردم شد؟
🔻علل جوشش عاطفه مردم
۱. یک عالم مجاهد مردمی در عرصه اجرا آمده بود
۲. مردم، شهید رئیسی را از خود و حاصل تلاش خودشان میدیدند.
۳. عرصه فعالیت ایشان، میدان جنگ نبود.
⬅️در مجموع مردم انتظار مانایی بیشتری از او داشتند و غم بزرگی بر قلبها وارد شد.
جنس غم مردم در شهادت رئیس جمهور، تصمیمساز برای حرکتهای بزرگ بود، انفعالآور نبود. پرسش ما این است که چه چیز چنین غمی در قلب مردم ایجاد کرد؟
🔻شاخصههای الگوی سیاستورزی:
ما ناگزیریم از شخص آقای رئیسی تحلیل را شروع کنیم، اما غایت ما کشف شاخصههای مکتبی است.
1⃣محبت واقعی
نه محبت از روی منافع و زبانی و منافقانه. محبت جایگاهش قلب است و آگاهانه است.
2⃣ فرهنگ خدمتگزاری
آقای رئیسی تراز جدیدی ایجاد کرد. الان اگر کسی الگوی سیاستورزیاش جهاد و خدمت نباشد، مجبور است ژست و پز محبت به مردم بگیرد. ریشه خدمتگزاری، محبت بود.
3⃣ امید داشتن به مردم
این امید هم از باب محبت است، هم از باب اینکه خودشان از بین مردم بودند.
🚻 دفتر مطالعات جنسیت و جامعه
@gesostu_ir
www.GESOSTU.ir
هدایت شده از دفتر مطالعات جنسیت و جامعه
📝#گزارش_متنی | سلسله رویدادهای تخصصی #حیات_عاطفی_زن
🏷 نشست هفتم
شاخصههای حیات عاطفی در الگوی سیاستورزی انقلابی شهید جمهور
🎙قسمت دوم
4⃣ درهمتنیدگی با مردم
در هم تنیدگی امام و امت است یا همان ولایت؛ یک شاخصه عاطفی است.
اینکه در مواقع بحرانی رفتار مردم ایران به جوزدگی تفسیر میشود؛ یک اشتباه است. مردم در نعمت درهمتنیدگی ولایت غرقاند و اتفاقا در مواقعی که این بند میخواهد جدا شود؛ عاطفه شدید بروز پیدا میکند. در مواقع عادی، زندگی اجتماعی درگیری دارد، ظلمهای خواسته و ناخواسته و ساختاری و غیر ساختاری باعث درگیری میشود. ولی این درگیریها، درهمتنیدگی روابط ما را از هم نمیپاشد.
5⃣ تقدس
خدمت و جهاد و محبت و کارآمدی شهید جمهور، مقدس بود؛ چرا که همه برای قرب الیالله بود. مقدس بودن بخشی از همان عاطفه است؛ بخشی از غلیان قلب. در بیانات مقام معظم رهبری داریم که قانون قانون الهی، مملکت مملکت الهی، همه چیز دینی، اگر نیت تو برای خدا نباشد؛ نه کارت برای خداست و نه مقدس است. تقدس در علوم اجتماعی مذموم است، اما در حیات عاطفی جزو کلماتی است که باید احیایش بکنیم. امر قدسی، امر واقعی است.
6⃣ خود را مدیون مردم دانستن
بروز محبت واقعی ایجاد عزت و احساس تعلق و هویت جمعی در افراد میکند. شهید رئیسی هم خود را از مردم می دانست هم مدیون به آنان و همین عاطفه سیاسی در الگوی سیاستورزی او، مردمسالاری را به تحقق عینی نزدیکتر کرده بود.
7⃣جهاد
جهاد نه به معنای زیاد کار کردن و هزاران پروژه انجام دادن، بلکه به معنای بسط ید ولی. نگاه آقای رئیسی انجام وظیفه صرف نبود، حب به ولی و حب به مردم نوعی جهاد حبی در الگوی سیاستورزی او رقم زده بود.
⏪جمعبندی
✓ یکی از دغدغههای همیشگی جمهوری اسلامی این بوده است که بتواند در تقویت مردمسالاریاش به مردم نقش موثر و عزت نفس دهد. آقای رئیسی پس از چهار دهه توانست در این نظام و ساختار، اصل مردمسالاری در نظام اسلامی را به نحو بارزی احیا کند و در این نشست دیدیم، طریق این احیا منطبق بر شاخصههای حیات عاطفی است. ایمان به کارآمدی محبت و در همتنیدگی روابط اعضای یک جامعه و سایر ویژگیها در مجموع باعث میشود الگوی سیاستورزی شهید جمهور را جهاد و خدمت حبی و مقدس بنامیم.
🚻 دفتر مطالعات جنسیت و جامعه
@gesostu_ir
www.GESOSTU.ir
هدایت شده از اندیشه انقلاب اسلامی
#تازه_های_نشر
کتاب "فلسفه چگونگی اسلامی" اثر حجت الاسلام محمدمتقیان تبریزی منتشر شد.
🔖کتاب "فلسفه چگونگی اسلامی" تقریری است از نظریه فلسفی استاد سیدمنیرالدین حسینی الهاشمی که به بررسی رابطه «دین» و «عقل نظری» و «دانش تجربی» و نحوه تعامل آنها می پردازد.
📚 این کتاب به همت انتشارات تمدن نوین اسلامی وابسته به فرهنگستان علوم اسلامی قم در شهریورماه ۱۴۰۳ منتشر گردید.
#فلسفه
فرهنگستان علوم اسلامی قم
ایتا|وبگاه|اندیشه منیر|انتشارات
https://eitaa.com/monir_ol_din
هدایت شده از دفتر مطالعات جنسیت و جامعه
📸 #گزارش_تصویری | سلسله رویدادهای تخصصی #حیات_عاطفی_زن
❇️ نشست هشتم
عقلانیت عاطفی و تبیین فلسفی و عرفانی آن
🎙 با حضور
خانم دکتر علمالهدی
🚻 دفتر مطالعات جنسیت و جامعه
@gesostu_ir
www.GESOSTU.ir
هدایت شده از دفتر مطالعات جنسیت و جامعه
📝#گزارش_متنی | سلسله رویدادهای تخصصی #حیات_عاطفی_زن
🏷 نشست هشتم
عقلانیت عاطفی و تبیین فلسفی و عرفانی آن
🎙 خانم دکتر علمالهدی
این نشست به ضمیمه کتاب هنر زنانه زیستن و بررسی و واکاوی محتوای آن شکل گرفت. آنچه درباره عقلانیت عاطفی اهمیت دارد این است که این بحث پایگاه هستیشناختی دارد و صرفا تعیّن بیشتری در زن دارد، اگرنه اساسا عقلانیت بدون عاطفه نیست و جدا کردن عاطفه از عقلانیت شورشی است علیه عقلانیت. عاطفه هم بدون عقل تعین بیرونی ندارد. عقل نحوه بروز عاطفه را در هر قلمرو مشخص میکند. روابط خانوادگی مصداق عقلانیتی است که بروز عاطفه را میسر میکند و جهت میدهد. پس عقل و عاطفه یک حقیقت هستند که جنبهی ایجابیاش جاذبه عاطفه است و جنبهی سلبیاش تعیین قلمرو و حدود عقلانی است.
ما در زمانه حاضر با عقلانیتهای گوناگون مواجیهم، اعم از عقلانیت شناختی، ابزاری، انتقادی و جریان فمینیست به طور ویژه متصل است به عقلانیت انتقادی با این پرسش که چرا من در جامعه حضور ندارم؟ خروجی پرداختن به مسائل زنان از منظر عقلانیت انتقادی و ابزاری، اهمیتیافتن افزايش درصد اشتغال زنان، زن سرپرست خانوار و ... است. اما عقلانیت عاطفی، حکمت عملی و نظری را با هم در نظر میگیرد و ارزشگذاری و سیاستگذاری با هم مهم میشود.
از معبر عقلانیت عاطفی است که میتوانیم بر سکولاریسم جاری در زندگی غلبه کنیم و بین علم و ارزش پیوند برقرار شود. چرا که در همین فضای سکولار و فقدان عقلانیت عاطفی است که عاطفه زنان بازیچه اربابان قدرت و ثروت میشود و مرد در جایگاه سوژگی قرار میگیرد.
امتداد اجتماعی عاطفه را در لسان قرآن در تمثیل زن به حرث میتوان یافت، فهم درست از تمثیل حرث نشان میدهد در جوامع بدون حضور زنان هیچ هویت جدیدی ساخته نمیشود و تعین بیرونی نمییابد. اما در استفاده ساختاریابی عاطفه باید بدانیم، ساختارهای سازمانی و بنگاهی نمیتواند عاطفه را در امتداد اجتماعیاش محقق کند، زیرا اساس آن منفعتگرایی مادی است. بلکه بهترین الگو برای امتداد اجتماعی عاطفه، ساختار خانواده است که تجلی بخشی از آن را در نظریه ولایت فقیه میبینیم.
🚻 دفتر مطالعات جنسیت و جامعه
@gesostu_ir
www.GESOSTU.ir