May 11
پیروزی غرورآفرین تیم ملی فوتبال را به همه هم وطنانم تبریک میگم.
بازیکنان تمرکز بر کار تخصصی خود کردند ، پیروزی ثمره طبیعی تمرکز بر وظیفه قانونی و تخصص گرایی است.
کارکرد فوتبالیست،فوتبال خوب بازی کردن است ، همه شهروندان حق دارند در تمام امور واداره کشور مشارکت داشته باشند اما نمی توانند در امور غیر تخصصی مرجعیت داشته باشند.
بهترین راه شکست یک ملت این است که نخبگان و متخصصینش را درگیر حواشی کنی و فوتبالیست های ما در بازی قبل نتیجه اسیرشدن در سیاسی کاری ها را تلخ تجربه کردند و لیکن با رهایی از جو سیاست زده و شیطنت بدخواهان ، به اصطلاح به تنظیمات کارخانه برگشتند.
در ساحت کلانتر نیز حکمرانی باید با حضور متخصصین وآرایه حکمت به نفع مردم به سمت اصلاح و مطلوب حرکت کند واین لابد است.
#غرور ملی
#ایران قوی
#ایران همدل
#اصلاحات اصولی با فرزندان متخصصِ کارآمد
#سارا _سادات پاد وکیل خیابانی تمام شهرهای ایران و دهاتی که کوچه دارد...
@sara_sadat_pad
@Banou_negar
فصیحه ،بلیغه ،عالمه،عاقله ،فهیمه صفات بانویی در جزیره العرب است.
بیشترین خاطره تاریخ از خانم زینب کبری سلام الله علیها ظلم ستیزی وشجاعت و کنشگری به موقع و اثرگذار او در مقطعی از تاریخ است که شاید انسان دیگری در جایگاه و شرایط او، نمیتوانست با این دقت ودرایت وعقلانیت نقش آفرینی کندو در مقام الگویی برای همه آزادگان باشد.
تحجر باقی مانده از جاهلیت، زن را از حقوق انسانیش به دلیل جنسیت محروم کرده بود و او را در کنار سایر اموال مرد مایملک تلقی می کرد.
برای شکست این گفتمان ناشایست و برتری گفتمان حقِ اسلام_ آن هم در جامعه تماما عوام و بی سواد_می بایست الگویی عملی وتابلویی که گوشها وچشمها آن را لمس کنند، خلق وترسیم می کرد.
زینب در مکتب پدر ومادر و هم دوش برادرانی که قوام عالم را ودوام انسانیت را با وجود واقعی جنسیت به مشارکت انسانی زن ومرد می دانستند، پرورش یافت.
در گاهِ عطفی از تاریخ نیزهمزمان بر بلندی ایستاده، گفتمان حق وباطل را نظاره کرد که حسین علیه السلام در مصاف با باطل و برای استقرار کلمه حق و باقی ماندن طریق درست، سر مبارک خویش را وثیقه گذاشت.
بدون تعلل و توجه به انگاره های غلط جاهلی و نشستن در پستو، ایستاده قامت در میان خیل مردمان ،بلیغ وفصیح در انتقال جانِ قیام حسین علیه السلام ، در مقابل بزرگِ جبهه باطل راوی درست جبهه حق و باطل شد تا حسین وقیامش بازنده جنگ روایت ها نشوند .
شاید برای همین رسالت زینب امشب متولد شد .
آثار پر رنگ حضور سیاسی واجتماعی وفرهنگی حضرت زینب سلام الله علیها خطی بر بطلان تفسیرهای غلط طالبانیسمی از اسلام و قرائت غلطی است که زنِ مطلوب را دور از جمع و در پستوها تعریف می کتد .
در این قرائت ناصواب ،زن تمدن ساز نیست چون در دل حوادث حضور ندارد و حتی در نقش ذاتی مادری نیز ناموفق است چون تربیتش با مقتضیات زمان فاصله دارد واین فاصله حاصل دور بودن او از متن است .
زن هم تراز زینب در جنگ حضور دارد ، حقوق زنان و کودکان را می شناسد و حق مطلب را هم در کنار مبارزان اداء می کند.
همزمان رهبری و مرجعیت و کانون تبیین هدف جهاد می شود؛ نه مادری زینب او را از همراهی قیام ومشارکت منع کرد و نه زن بودنش در نطق آتشین مقابل مردان وحشی مانعی ایجاد کرد.چنانکه تاریخ گواهی می دهد زینب سلام الله علیها در تبیین مبانی قیام چنان مستدل ومستند وبلیغ سخنرانی کرد که کسی جنسیت اورا ندید وولوله به پا شد که علی به منبر رفته است...
#امتداد حسین
#زنِ مرد آفرین
#حکمرانی نجیبانه زنانه
.....لیلی نام تمام دختران سرزمین من است...
......مجنون نیز با فراغت بال گفت لیلا فقط بخواند....
#سارا_سادات پاد وکیل خیابانی تمام شهرهای ایران و دهاتی که کوچه دارد.
@sara_sadat_pad
@Banou_negar
ایران بر چه مبنایی، متقاضی عضویت در کمیسیون مقام زن سازمان ملل شد ؟
در این چند دوره عضویت، چه دستاوردی داشته است؟
حضور ایران در این کمیسیون، تا چه میزان ابهامات غرب رانسبت به گفتمان ایران اسلامی رادرحوزه زن مرتفع کرده است؟
چه کسانی یا چه نهادی، ناظر داخلی بر حضور کارآمد نمایندگان ایران در نشست های سالانه است؟
دردوره های عضویت ، حضور نمایندگان زن جمهوری اسلامی ایران در نشست های سالانه کمیسیون، چه مقدار به تغییر نگاه گزارشگران ویژه حقوق بشر ونیز گزارشهای ارسالی به شورای حقوق بشر، منجر شده است؟
معمولا کنوانسیون های بین المللی به منظور همگرایی بیشتر، بین دولت ها وملت ها به اصطلاح باز هستند وعضویت در آنها فاقد محدودیت می باشد. اخراج از آنها نیز مبتنی بر اصول و قوانین و مفاد هر کنوانسیون می باشد.
بدیهی است که اخراج ایران از کمیسیون مقام زن، فاقد مبنای قانونی است و این اخراج، صرفا یک تصمیم سیاسی و انحراف از معیار هم گرایی جهانی برای صلح و دوستی پایداراست.
آنارشیسم قانونی و اعمال اراده های سیاسی در جهت حذف یکی از اعضای جامعه ملل، بدعتی است که تلاش جمعی برای همگرایی را به سمت بن بست در موضوعات بشری و تغییر نظام تعاملات دولتها وملت ها سوق می دهد.
این مرقومه یادداشت سوم در موضوع مطروحه و فی الواقع ، یادداشت پسا لغو است ،لذا نمیتوان تک سویه وبدون توجه به زمینه های موثر داخلی در این لغونوشت که #نون والقلم و مایسطرون.....
شاید فرصتی باشد که عملکرد چند دوره حضورایران دراین کمیسیون و دستاوردهای ناشی از آن، پایش گردد.
#ستاد حقوق بشر جمهوری اسلامی ایران بااستناد به داده های موجود از جمله گزارشِ گزارشگر ویژه حقوق بشر، می تواند به این سوال پاسخ دهد که چه میزان از ایرادات وابهامات شورای حقوق بشر از طریق این حضور، مرتفع شده است؟
نمایندگان جمهوری اسلامی تاچه میزان موفق به تئوریزه کردن ارزشهای اصیل انسانی وزنانه در پرتو عضویت این چند دوره شده اند؟
شرکت کنندگان در برنامه سالانه کمیسیون که متولیان امور زنان در دولت ها هستند، چه میزان با فهم درست و براساس مقتضیات زمان، مسائل زنان را حل کرده اند؟
در دوره اخیرباوجودمحسوس بودن تلاش برای لغو عضویت ایران از کمیسیون واز سوی دیگر سرمایه به دست آمده ناشی از عضویت چندساله، چه متد و ابتکار عمل متقابلی توسط متولیان طراحی شد؟
اگر چه این لغو فاقد هرگونه ضمانت اجرایی ومصداقی در خارج می باشد اما پر واضح است با وجود ظرفیت گفتمانی قابل دفاع در حوزه زن، این لغو برای جمهوری اسلامی ایران قابل قبول نیست و بخشی از این لغو به ناکارآمدی نحوه حضور در عرصه های بینالمللی بر می گردد.
تحلیل حقوقی این لغو، ضرورتی برای حضور کیفی وموثربوده وفرصتی ست تا انحراف از معیار نهادهای بین المللی محرزتر و قابل لمس تر شود.
جمهوری اسلامی ایران می تواند با ابتکار عمل و برجسته کردن تبعات غیر قانونی این تصمیم سیاسی و تولید ادبیات گفتمانی براساس ارزشهای مشترک انسانی، ضرورت تغییر در ساختارهای معیوب نظام بین الملل را تبیین کندو دنیا به تبعات مخرب چنین تصمیمات غلطی پی میبرد .
#کمیسیون مقام زن
#آنارشیسم قانونی
#دوگانه تحریم _ لغو عضویت کمیسیون مقام زن
#لیلی نام تمام دختران سرزمین من است .
#ساراسادات _پاد _وکیل خیابانی تمام شهرهای ایران و دهاتی که کوچه دارد.
@sara_sadat_pad
@Banou_negar
🔺گیلدا مورکرت، فعال ضدامپریالیست در توییتی برخی از آمارهای حوزه زنان در ایران و آمریکا را با هم مقایسه کرده؛
🔸سهم زنان متخصص:
ایران ۹۸ درصد
آمریکا ۸۵.۲ درصد
🔸نرخ مرگ و میر مادران در هر ۱۰۰ هزار تولد زنده:
ایران ۷
آمریکا ۲۳
🔸سهم زندانیان زن:
ایران ۳ درصد
آمریکا ۱۰ درصد
🔸سهم پزشکان زن:
ایران ۴۰ درصد
آمریکا ۳۴ درصد
🔸مرخصی زایمان:
ایران ۶ ماه
آمریکا ۰
@akharinkhabar
@Banou_negar
🛑🛑جمعی از فعالین، کنشگران و متخصصین حوزه زن، خانواده و زیست جنسی با توجه به حوادث اخیر بیانیه ای را خطاب به جناب آقای رئیسی صادر کردند که متن آن در ذیل می آید:
بسمه تعالی
جناب آقای حجه الاسلام دکتر ابراهیم رئیسی
رئیس جمهور محترم جمهوری اسلامی ایران
با سلام و احترام؛
اینجانبان، جمعی از فعالین، کنشگران و متخصصین حوزه زن و خانواده در راستای رسالت نخبگانی و تکلیف اجتماعی، پیرامون اتفاقات اخیر در کشور ضمن ابراز نگرانی و تاسف نظرات کارشناسی خود را اعلام می نماییم.
تجربه چهار دهه جمهوری اسلامی نشان می دهد که با وجود رشد در بسیاری از مقوله ها از جمله در حوزه زن و خانواده مبتنی بر خوانش متفاوتِ امام خمینی(ره) از اسلام ناب و فرصتی که این نگاه برای حضور موثرتر زنان در اجتماع و انجام تغییرات لازم در برخی نگرش های پیشین فراهم می ساخت، لیکن زن ایرانی به عنوان عنصر قوام دهنده و امنیت بخش جامعه، احساس رضایت نسبت به جایگاه فعلی خود ندارد، همچنین آمارهای مختلف در حوزه مسائل خانواده و زیست جنسی حکایت از بحرانی اجتماعی دارد، که گاهی به بهانه های مختلف به صورت ابراز نارضایتی، اعتراض، اغتشاش و ... نمایان می شود و گاه در زیر پوست شهر به زیست خود ادامه می دهد. علل بسیاری زمینه ساز ایجاد این وضعیت می باشند که بسیاری از آنها نوظهور نبوده که باید هرچه سریعتر چاره ای برای آنها اندیشید تا هزینه هایی بیش از این را بر نظام و کشور تحمیل نسازند. ذیلا به برخی از آنها اشاره می شود:
1_فقدان دانش حکمرانی لازم در حوزه های فوق که بتواند سیاست ها و اسناد بالا دستی را به قوانین و برنامه های اجرائی تبدیل کند و عدم نظارت بر حسن انجام قوانین فعلی از سوی نهادهای مسئول.
2_عدم تغییرات به هنگام، ابرام و اصرار بر نگاه ها و روش های پیشین که گاها فرسنگ ها با تغییرات شتابان جامعه فعلی فاصله دارند.
3_بی توجهی به هشدارهای دلسوزان و متخصصان در علوم مختلف از جمله روانشناسی، جامعه شناسی، علوم تربیتی و .... و استفاده از نگاه های تکسویه سیاسی، امنیتی، فقهی و ..... .
4_بی توجهی به تاکیدات مکرر متخصصان مبنی بر توجه به کاهش سرمایه اجتماعی حاکمیت و تبعات آن و همچنین کاهش تاب آوری جامعه در فشارهای اقتصادی و رسانه ای فعلی و اصرار بر ادامه روندهای پر اشکال گذشته.
5_ تبدیل حجاب به عنوان یک مقوله مترقی اجتماعی که باعث حفظ جایگاه زن و کیان خانواده و زمینه ساز حضور موثر و سالم تر زن در اجتماع است به یک مقوله ی سیاسی و امنیتی و وسیله ای برای ایجاد شکاف و دودستگی در جامعه ، متاثر از عملکرد فاجعه بار ده ها متولی فرهنگی و اجتماعی، و با میدان داری رسانه های معاند و معارض که مصیبت های بی شمار جانی، مالی را بر مردم و نظام تحمیل کرد و سرمایه اجتماعی نظام را کاهش داد. (این در حالی است که روند حوادث در ماه های گذشته به راحتی قابل رصد بود و بارها دلسوزان نظام و ملت بر لزوم بازنگری تاکید کردند اما متاسفانه متولیان امر به این تذکرات بی توجه بودند و حتی جریان هایی با تاکید بر حفظ روش های گذشته به دنبال فشارهایی جدید هم بودند. از عدم خدمت رسانی به زنان بی حجاب تا جریمه بر اساس تصویر افراد و ...... . فی الواقع هزینه این میزان از کژفهمی و عدم درک شرایط فرهنگی و اجتماعی را کدام یک از مدافعان روندهای غلط داده است در حالی که همچنان عده ای از ایشان بر مسند تصمیم سازی و تصمیم گیری در نهاد های مهم فرهنگی و اجتماعی قرار دارند).
6_فقدان چرخه نخبگانی، بی توجهی به شایسته سالاری و عدم تعامل سازنده با بدنه مردمی و کارشناسی و انتصابات نامناسب تحت تاثیر روابط نسبی و سببی و سیاسی، بی شک از مهمترین علل بروز اتفاقات اخیر می باشد. نگاهی به برخی از شوراهای حکمرانی در این حوزه (زن و خانواده) بیندازید، برخی افراد حدود سی سال است که بر آنها تسلط دارند و حال آنکه وضعیت آمار و ارقام و واقعیت کف جامعه از ناتوانی و ناکارآمدی آنها در این چند دهه حکایت می کند.
@Banou_negar
ادامه👇
اتفاقات اخیر با همه تلخی که برای آحاد مردم در برداشت، می تواند با برطرف نمودن علت های فوق به نقطه عطفی مهم تبدیل گردد. اقداماتی نظیر پذیرفتن ایرادات و اصلاح کاستی ها و عذرخواهی از مردم، شنیدن نظرات معترضان و مخالفان از مردم عادی گرفته تا نخبگان علمی، تعبیه ساز و کارهایی سالم برای بروز اعتراضات و نقدها طبق قانون اساسی، برکناری مسئولین ناکارآمد و بانیان بحران فعلی و تغییر در روند و چگونگی انتصابات در این حوزه ها و ایجاد چرخه نخبگانی سالم در آنها، تقویت ساز و کار تقنین و اجرا قوانین از حیث نظارت، توجه به زمینه ها و شرایط اجتماعی و فرهنگی در اعمال قوانین، توجه به آمارهای اجتماعی صحیح و پرهیز از گزارش سازی های جعلی، انجام و اجرای برنامه ریزی های کلان چند سطحی برای ابر پروژه های فرهنگی و اجتماعی چون حجاب و هویت و .... و پرهیز از برنامه های نمایشی، توجه به بستر سازی رسانه ای و نقش مهم رسانه در جهان حکمرانی کنونی ، تربیت نیروهای آگاه به پیچیدگی های حکمرانی فرهنگی و اجتماعی، توجه ویژه به آموزش و پرورش و باز اندیشی در ساختارها و روشهای گذشته آن و ...... .
در انتها ضمن اعلام آمادگی خویش، برای کمک به بهبود حکمرانی در حوزه زن، خانواده و زیست جنسی تاکید می کنیم ما نیز مانند آحاد جامعه پایبند ارزش های اصیل انقلاب اسلامی، برآمده از خون و درد میلیون ها شهید، جانباز و ایثارگر هستیم و هیچ راهی جز، آگاهی بخشی و گفتمان سازی و اصلاحات مداوم را برای برون رفت از بحران ها به صلاح این کشور نمی دانیم که مسیرهای دیگر می تواند هزینههای جبران ناپذیری را به جان و مال و ناموس و کیان این سرزمین وارد آورد و آن را به دهها سال پیش برگرداند.
با آرزوی موفقیت
جمعی از اعضا مجمع فعالین خانواده
فاطمه خردمند (پژوهشگر حوزهی زنان و جنسیت) زهرا عباس پور (پژوهشگر و فعال حوزه زن و خانواده) زهرا بابازاده (دانشجوی دکتری مطالعات زنان) شیوا سلطانی (فعال حوزه خانواده) منصوره حجاری (دانشجوی دکتری علوم ارتباطات، پژوهشگر حوزه خانواده و رسانه) دکتر نرگس وحیدنیا ( مشاور و فعال حوزه خانواده) دکتر علیرضا لاور (مدرس دانشگاه و مشاور خانواده) رضا رسولی نژاد (پژوهشگر) علی اصغر نیاز (پژوهشگر حوزه خانواده و ازدواج) دکتر سکینه السادات پاد (وکیل پایه یک دادگستری. دکتری حقوق عمومی) دکتر زاهره میرجعفری (پژوهشگر پسادکتری مطالعات تطبیقی خانواده) منیره افشین پور (فعال حوزه زنان و خانواده) محمد احسانیکیا (پژوهشگر) دکتر محمد رضا سالاری فر (طلبه و هیات علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه) عاطفه پورحکیمی (نویسنده) محدث تک فلاح (پژوهشگر حوزه خانواده) فاطمه عابدزاده(کنشگر حوزه زن و خانواده) زهرا شکر اللهی (پژوهشگر) دکتر فاطمه کلالی (فعال حوزه جمعیت و خانواده) دکتر زهرا میرزائی (فعال حوزه زنان) انسیه منتظری (مشاور خانواده) سید محمد مهدی دزفولی (پژوهشگر) سید هاشم فیروزی (پژوهشگر حوزه زیست جنسی) دکتر منصوره سادات مرتضوی (مشاور و فعال حوزه زن و خانواده) ملیحه متولیان (مشاور و روانشناس) نیلوفر مقدمی خمامی (فعال حوزه زن و خانواده) ربابه پادام (مشاور وروان شناس) زینب سودی(روزنامه نگار و کارشناس ارشد مطالعات زنان) دکتر فاطمه مهدوی (مشاور خانواده) سیدیان (مسئول بانوان قرارگاه مردمی تحول اجتماعی تهران) توران ولی مراد (مدیر شبکه ایران زنان) الهام غفاری (دانشآموخته مطالعات زنان و مدیر موسسه مهتدی) دکتر راحله کاردوانی (هیات علمی پژوهشکده مهرستان) محمد یوسف وند (کارشناس ارشد مطالعات خانواده و کنشگر اجتماعی) امید رحمتی نسب (مستندساز و پژوهشگر حوزه خانواده) مهدی سامانی (پژوهشگر و مستندساز حوزه خانواده) سعید حسن زاده (بنیان گذار مجموعه کار و ایمان موج و مجموعه رشد و تعالی کودک و نوجوان) دکتر سید کمیل حسینی (مدرس دانشگاه)
@Banou_negar
#بانونگاررسانه_بانوان_انقلاب_اسلامی
⭕️ واکنش تند الازهر به تصمیم طالبان برای محروم کردن زنان از تحصیل در دانشگاهها
🔹 الازهر مصر تصمیم طالبان در افغانستان برای محروم کردن زنان از حق تحصیل در دانشگاه را محکوم کرد و گفت که این تصمیم با شریعت اسلامی که به تعلیم مستمر بدون هیچ محدودیتی تشویق می کند، مغایرت دارد.
🔹 الازهر در بیانیه ای ضمن ابراز تاسف شدید از تصمیم مقامات افغانستان برای جلوگیری از تحصیل زنان در دانشگاه ها، این تصمیم را مغایر با شریعت اسلامی و در تضاد با دعوت صریح مردان و زنان برای فراگرفتن علم از گهواره تا گور دانست.
🔹 الازهر بیان کرد که تصمیم گیرندگان در افغانستان چگونه بیش از دو هزار حدیث شریف در کتب اهل سنت به روایتگری عائشه همسر پیامبر (ص) و زنان پیشگام و سرشناس در زمینه علم، آموزش، سیاست و فعالان جوامع اسلامی در گذشته و حال حاضر را نادیده گرفتند.
🔹 الازهر در بیانیه اش به صد و 30 زن راوی، فقیه، مورخ و ادیب از جمله حضرت فاطمه زهرا (س) و همسران پیامبر و برخی زنان برجسته دیگر در جهان اسلام اشاره کرد.
🔹 در این بیانیه تاکید شده است که این تصمیم که وجدان مسلمانان و غیر مسلمانان را خدشه دار کرده، شایسته نبود از سوی هیچ مسلمانی اتخاذ شود چه برسد به اینکه به او پایبند باشد و به صادر کردن آن افتخار کند.
🔹 الازهر مخالفت خود با این تصمیم را اعلام کرد و آن را تصمیمی برخلاف شریعت اسلام و در مغایرت ریشه ای با دعوت قرآن کریم دانست.
🔹 الازهر هشدار داد که هیچ کس گمان نکند یا متوهم نشود که این تصمیم یعنی محروم کردن زنان از تحصیل دستور اسلام است بلکه آن را به شدت انکار می کند و آن سلب حقی از حقوق شرعی تضمین شده توسط اسلام برای زنان و مردان است.
🔹 الازهر در پایان از افغانستان خواست در تصمیم خود بازنگری کند. / میدل ایست نیوز به نقل از روسیا الیوم
@Banou_negar
▪️واحد حقوق زنان با همکاری انجمن اسلامی دانشگاه آزاد (عضو دفتر تحکیم وحدت) برگزار میکند.
🔳 سلسله جلسات انقلاب فاطمی
با موضوع: چرایی و چگونگی کنشگری حضرت فاطمه(س) پس از رحلت پیامبر(ص)
▪️ با حضور: سرکار خانم زهرا عباسپور
کارشناس ارشد مطالعات زنان
کارشناس ارشد تاریخ تشیع
🕖 زمان: ۴ الی ۶ دی ماه، ساعت ۱۹
▪️شماره تماس جهت ثبت نام و کسب اطلاعات بیشتر:👇
دانشگاه علوم پزشکی: ۰۹۳۵۹۰۸۵۴۶۲
دانشگاه آزاد: ۰۹۱۷۸۸۹۵۶۴۳
@Banou_negar
«چگونگی کنشگری حضرت زهرا سلام الله علیها پس از رحلت پیامبر اکرم(ص)»
✍زهرا عباس پور
در تاریخ می خوانیم «هنوز اهل بیت پیامبر(ص) از کار غسل و کفن ایشان فارغ نشدهبودند که صدای تکبیر از مسجد به گوششان رسید. این تکبیری بود که بیعت کنندگان در مسجد میگفتند، این بیعت که به تناوب انجام میشد تا شب ادامه داشت ».این خبر را می توان آغازی بر شروع کنشگری دختر پیامبر(ص) دانست که در اوج غم درگذشت پدر، عهده دار اندوه انحراف جامعه نبوی گردید.
کنش مبارزاتی اول: سیاست تحریمی دستگاه خلافت
از اقدامات دستگاه خلافت پس از سقیفه تصرف فدک و اخراج کارگزار حضرت زهرا(ُس) از فدک می باشدحضرت درصدد برآمد که از طریق قانون، در نزد خلیفه ای که هم مدعی است و هم قاضی، حق خود را از دستگاه خلافت باز گیرد.
توجه به این مهم که، دهکده فدک قبل از سقیفه در اختیار ایشان بود یکی از مهمترین نشانه های مالکیت ایشان بر فدک می باشد. حضرت میخواستند اثبات کنند این زمینها مال شخصی اوست. قواعد و قوانین همه به نفع او بود. مالی در اختیار او بود، و وکلای او در آن زمینها تصرف داشتند. اگر کسی علیه این ملکیت ادعایی داشت، او باید شاهد بیاورد. در فقه اسلام ید نشانهی مالکیت است پس اگر کسی بر مالی ید دارد، یعنی مال در تصرف اوست. دیگر از او شاهد طلب نمیکنند، و صرف تصرف مالکانه دلیل کافی بر مالکیت خواهد بود. اما مأموران دولت به فدک حمله برده و وکلای ایشان را از آنجا بیرون رانده بودند. دختر پیامبر(ص) به اعتراض نزد خلیفه رفته بود که این زمین مال من است، و پدرم این زمین که خالصهی او بود، به من بخشیده است. در محکمه خطاب به خلیفه گفتند: ام ایمن و رباح(آزاد کرده پیامبر) شهادت میدهند که رسول خدا(ص) فدک را به من بخشیده است. در نقل دیگری ام ایمن همسر پیامبر(ص) و حضرت علی(ع) نیز شهادت دادندخلیفه در مقابل همه ادله و شواهد پاسخ داد: آیا با شهادت یک مرد و یک زن خود را صاحب حق میدانی؟
دختر پیامبر(ص) برای اینکه در تاریخ بماند ونشان بدهد که آن کسی که پیامبر او را سیدهی زنان جهان و بزرگ بانوان بهشت خوانده و خشنودی و ناخشنودی و آزارِ او را، خشنودی و ناخشنودی و آزار خودش اعلام کرده است، از دولت بعد از وی به شدت نگران، خشمگین و ناخشنود است فرمود: به خدای سوگند با تو سخن نخواهم گفت، و این اعلام یک سیاست تحریمی جدی و همه جانبه بود که تا آخر عمر دختر پیامبر(ص) ادامه یافت.
کنش دوم: محاکمه دولت در مسجد
دختر پیامبر(ص) چند روز پس از سقیفه به مسجد آمد تا دستگاه خلافت نو پدید را در حضور مردم به چالش بکشد. اینجا دیگر دختر پیامبر(ص) نامی تر از فدک نمی آورد، بلکه فراتر از آن همه چیزی که به پیامبر تعلق داشت و طبق آیات قرآن به دخترش می رسید را مطالبه نمود. چنان این سخنرانی قوی، مستدل و مستحکم بود که خلیفه هم به ناچار به گریه افتاد !
کنش سوم:یاری خواستن از مردم
کنش دیگری را که در سیره مبارزاتی دختر پیامبر(ص) در تاریخ شاهدش هستیم؛ تبیین حق جانشینی امیرالمومین(ع) در گفتگوی مستقیم با مردم مدینه می باشد. درتاریخ نقل است که امیر المومنین(ع)،حضرت فاطمه(س) را بر استری سوار نمودند و به همراه امام حسن و امام حسین علیهم السلام شبانه به خانه ها و یا مجالس انصار می رفتند. بر هر خانه و محفلی دختر پیامبر خدا(ص)می فرمود: «ای گروه انصار خدا را و دختر پیامبرتان را یاری کنید، آن روز که با رسول خدا بیعت کردید، بیعتتان بر این بود که همانطور که از زن و فرزند خویش دفاع میکنید، از او و فرزندانش دفاع کنید .اکنون به عهدی که با آن حضرت بستهاید، عمل کنید.» و چه بد جواب دادند این نا مردمان هنگامی که گفتند:« قد مضت بیعتنا لهذا الرجل! »
ادامه دارد...
@Banou_negar
کنش چهارم: سرزنش و تحریم ملاقات کنندگان
✍زهرا عباس پور
این مرحله از کنشگری مبارزاتی دختر پیامبر(ص) شکل دیگری داشت. هجوم به در خانه دختر پیامبر خدا(ص) مجروح ساختن حضرتش دیگر توانی برای ایشان نگذاشت که به در خانه های مردم مدینه برای تبیین حق جانشینی ادامه دهد. در وضعیت مجروحیت و ملاقات برخی زنان مدینه فرمودند:«به خدای سوگند! دنیای شما را دوست نمیدارم، و از مردان شما بیزارم. آنها را آزمودم، و از آنچه کردند رضایت ندارم...وای بر آنها. چرانگذاشتند حق در مرکز خود قرار گیرد، و خلافت بر پایهی نبوت استوار مانَد. یعنی همان جا که محل فرود جبرئیل امین بود.» و چه حرفها و درس ها در این جملات نهفته است. روز به روز حال دختر پیامبر خدا (ص) رو به وخامت می رفت لذا غصب کنندگان ولایت به جهت ترس از ملامت مردم به تکاپوی ملاقات با دختر پیامبر(ص) افتادند که با مخالفت حضرت، متوسل به امیرالمونین(ع) شدند فلذا با تبعیت بانو از همسرشان حاکمان به خانهی دختر پیامبر(ص) راه یافتند. وقتی نزد دختر پیامبر(ص) نشستند، سلام گفتند، به اتفاق ناقلان تاریخ دختر پیامبر(ص) سلام را جواب نگفت، و حتی روی خویش را از آنان به سوی دیگری گردانید.پس از چندین بار آمدن و جواب سلام نشندیدن آنگاه رو به علی علیهالسلام کرد و فرمود: من با آنها حتی یک کلمه هم سخن نخواهم گفت، تا اینکه از آنها چیزی را بپرسم که آن دو از رسول خدا (ص) شنیدهاند. اگر در این مورد راست گفتند ، آن وقت تصمیم خواهم گرفت. آنگاه آنها را قسم داد و فرمود: شما را به خدا سوگند، آیا از رسول خدا(ص) این سخن را نشنیدهاید که : «رضای فاطمه از رضای من است و خشم و غضب فاطمه از خشم و غضب من. هرکه او را دوست داشته باشد، مرا قطعادوست داشته و هر که فاطمه را راضی کند، مرا راضی کرده و هرکه فاطمه را به غضب آورد، مرا به غضب آورده است. پاسخ دادند: چرا، ما این سخن را از رسول خدا شنیدهایم.دختر پیامبر(ص) فرمود: من، خدا و ملائکهی اورا شاهد میگیرم که شما دو تن مرا به غضب درآوردید!
کنش پنجم: گریه
دختر پیامبر(ص) بعد از مرگ پدر، در عزای ایشان بسیار گریه می نمودند. شنیدن صدای این گریه برای مردم جفا کار مدینه عذاب آور است چرا که یاد آور حقی بود که توسط ایشان ندیده گرفته شد لذا حضرت در پاسخ به شکایت مردم مدینه از صدای گریه ها فرموند: «یا اباالحسن، زندگی من زیاد به طول نخواهد انجامید، و به زودی از میان این مردم خواهم رفت. لذا سوگند به خدا، نه شب آرام خواهم گرفت و نه روز؛ تا اینکه به پدرم، رسول خدا(ص)، ملحق گردم»
آخرین کنش مبارزاتی وصیت و وفات
در تاریخ می خوانیم هنگامی که خبر مرگ دختر پیامبر(ص) انتشار یافت، و شهر از آن خبردار شد، و یکباره فریاد برآورد. صدای ناله و فریاد مردم، شهر را به لرزه انداخت. زنان بنیهاشم در خانهی امیرالمؤمنین علی علیهالسلام جمع شدند. انبوه مردم از گوشه و کنار شهر به آن سوی آمدند.امیرالمؤمنین علی علیهالسلام در خانه نشسته بود، و حسن حسین علیهماالسلام در برابر او گریه میکردند. خانهی امام به عزاخانه تبدیل شده بود و همگان گریه و زاری داشتند، و ضجّه میزدند. مردم در بیرون خانه منتظر بودند که چه وقت جنازهی دختر پیامبر(ص) برای نماز آماده خواهد شد تا در آن شرکت کرده و سپس به تشییع بپردازند. شاید شب نزدیک شده بود، ابوذر از خانه بیرون آمد، و گفت: همه بروید، کار دختر پیامبر(ص) به تأخیر افتاده است. مردم تردید نکردند، و به امید فردا برخاسته، و رفتند. غافل از اینکه دختر پیامبر خدا(ص) در وصیت خود نیز مبارزه سیاسی اجتماعی خود را فراموش نکرده بود و اجازه ندادند، غاصبان حکومت و همراهانشان در مراسم تدفین حاضر شوند. در واقع بخش اصلی وصیت عبارت بود از پنهان داشتن غسل، کفن، نماز، دفن و محل آن. این آخرین بخش از مبارزات دختر پیامبر(ص) با وضعیت موجود و دولت خلفاء بود. کنشگری هوشمندانه، دارایت محور دختر پیامبر(ص) باعث گردید تا آخرین لحظه حیات با برکتشان در دفاع از ولایت امیرالمومنین(ع) مبتنی بر شایسته سالاری دینی و الهی ثابت قدم بمانند و جامعه پیرامون خود را از خطرات تبار سالاری و خون سالاری متاثر از نظام سیادت جاهلی آگاه نمایند.
@Banou_negar
یاداشتِ یکم فاطمیه :
فاطمه سلام الله علیها سیاسی ترین زن تاریخ اسلام است .
پس از رحلت پدر گرامیش که حاکمِ عادلِ جهان اسلام بود، در مقام یک ناظرِ و دیدبان میدان وگنشگرِ در متن ، تمام جسم و روح خود را سپر قرار داد تا حاکمیت از مسیری که در غدیر بر آن وفاق بود، منحرف نگردد. همه امت درآن روز گرم وسوزان بااجتماع حول پدرش بیعت کرده بودند که برای حکمرانی شایسته، با ولایت علی متحد باشند تا جلوی انحراف گرفته شود.
بزرگترین مظهر اجتماع آینده پژوهانه در جغرافیای جهان اسلام شکل گرفت و پیامبر خدا رسالتش را تمام و کمال انجام داد.
حالا وبعد از پیامبر، این سرمایه عظیم در مقابل چشمان حضرت زهرا، توسط الیگارشی قدرت وثروت در حال فروپاشی و دوقطبی شدن بود .
روح آزاده این آقازاده ،نجیب زاده ،بانوی سیاسیِ لطیف وریحانه، از انحراف از معیارهای حکومت اسلامی آزرده بود.
حضرت برای مصون ماندن اصل شایسته سالاری و برای بیداری و توجه دادن بررگان ونخبگان جامعه، به درب منازل آنها مراجعه می کرد و آنها را از مخاطرات مطلع می کرد .
حضور پر صدا و پر تاثیر فاطمه سلام الله علیها در اجتماع به منظور مقابله با کژی، خواب آرام را از ناشایستگان گرفت به گونه ای که دیگر تحمل شنیدن صدای حق فاطمه را نداشتند .
در مسیر پر خطر کنشگری اجتماعی و سیاسی، کودکان خود را نیز همراه خود می برد ولی این حضور، بهانه فراموشی نقش مادری فاطمه هم نشد و کودکانش درس حق طلبی وحق خواهی وحق گویی را در کارگاه عملی مادر آموختند.
رفتارهای خشونت آمیز علیه مادر و مجروح شدن تن نازنین مادر را می دیدند و این فاطمه بود که به کودکانش آموخت برای حق طلبی وشایسته سالاری جان، بهایی هم تراز است.
این گونه وبه قیمت همه دارایی خود یعنی جان خویش ، حضور خود را در برشی از تاریخ برای اجرای عدالت و حکومت صالحان وشایستگان تصویر کرد.
ندبه های فاطمه، کنار قبر پیامبر نه فقط از دلتنگی دخترانه، بلکه برای میراث فرهنگی بزرگ ِپدر ی مهربان وسخاوتمند بود که آن را برای همه بشریت به ودیعه گذاشته بود و فاطمه نگران همه بشریت در قرنهای آتی بود. کسانی که در سایه یک کژروی خودخواهانه در بخشی از تاریخ، از چشیدن طعم دلپذیر حکومت علوی محروم می شدند و احتمالا ناخواسته وپیوسته در مقابل ناشایست سالاری منفعل می شدند.
فاطمه تنهاهمکارعلی نبود که در فرهنگ سازی سیاسی، مشارکت ونقش مستقیم داشت. او خود به تمامه یک محمد وعلی بود که در جنسیت فاطمه بود وخدا می خواست با حضور سیاسی واجتماعی فاطمه، روش صحیح و مترقی نقشها را نهادینه کند.
فرزندش امام مهدی می گوید الگوی من مادرم فاطمه است...زنی که الگوی مردان و الگوی امام معصوم است.
آری هرجا بانویی پا به میدان سیاست می گذارد عدالت جوانه می زند و نازیبایی های سیاست اموی تراشیده میشود شاعر طنازانه گفته:_ گاهی جای مردان سیاست، درخت باید کاشت _
آیا درخت همان زن است که روح وریحان جامعه است...
فاطمه تناورترین درخت سیاست است .
تدبیر این بود علی آنقدر خرما بکارد که فدکها در تاریخ بروید وفاطمه بگوید وخطابه سیاسی بخواند چون تاریخ در میان باغ فدک صدای فاطمه را بهتر می شنود.
#دختر قوی سیاسی
#بانوی قوام دهنده
بانوی سرنوشت ساز.
#لیلی نام تمام دختران سرزمین من است...
#مجنون به نجوا گفت لیلا فقط بخواند...
#سارا_سادات_پاد وکیل خیابانی تمام شهرهای ایران و دهاتی که کوچه دارد...
@sara_sadat_pad
@Banou_negar
یادداشت دومِ فاطمیه:
تدبیر این بود علی آنقدر خرما بکارد که فدکها در تاریخ بروید وفاطمه بگوید وخطابه سیاسی بخواند چون تاریخ در میان باغ فدک صدای فاطمه را بهتر می شنود. فدک اقتصادی علی علیه السلام وخطابه های سیاسی فاطمه سلام الله علیها تمدن ساز شد.
واما جامعه باکژ کارکردی در طبقه متنفذین، قدرت تحلیل و اثر گذاری را از دست داده بود .
پیامبر با تشکیل حکومت اسلامی، اجتماعی بودن اسلام را ترسیم کرده بودند و با نفی سکولاریسم، دین را از امر فردی به متن مناسبات اجتماعی وسیاسی وارد کرده بودند.
حکومت اسلامی،حکومتِ قانون وعدالت وبرابری بود و برای ظهور این عناصر گفتمانی# اعمال اصل شایسته سالاری، دارای موضوعیت واصالت وضرورت بود.
لذا در تحلیل بانوی سیاسی جهان اسلام، اتفاقا ت پس از رحلت پیامبر، انحراف ازمسیر اصلی و خالی شدن حکومت اسلامی از محتوا و ذات وفلسفه وجودی آن بود.
بنابراین تمامی بودِ خود را در کوچه های مدینه نِمود کرد.
ظرفیت های وجودی خود را به عنوان تنها آقازاده رسول خدا، در کف میدان گسترانید تا هم در سمت وجهت حق قرار گرفته و یاریگر راه درست باشدو هم همراهی وهمدلی اجتماعی را برای# حرکت هوشمندانه خودداشته باشد.
حرکتی از جنس #مادرانگی برای امت پدر...
حضرت با تحلیل های دقیق درحضور زنان اهل مدینه که بربستر وی حاضر میشدند، مسببین واقعی تفرقه جامعه اسلامی و ظالمین رامعرفی میکردند که نشان ازدرک دقیق بانوی سیاسی در بیداری افکار عمومی ونقش آنهابرای تحولات مهم داشت .
بی شک زنان دارای بالاترین شاخص ِاثرگذاری رسانه ای در بیداری افکارهستند وحضرت با درایت خود، مؤلفه های مهم وماندگار در کنشگری مؤثر و حق طلبانه را برای همه مصلحان در تاریخ ثبت کردند .
هوشمندی بانوی سیاسی جهان اسلام نسبت به اثرگذاری گروههای پر نفوذ ومرجع ، باعث شد علی علیهالسلام در قطب و پازل دفاع از اسلام و مراقبت از عدم فروپاشی جامعه، خطاب به یگانه ودردانه رسول خدا بفرمایند اگر ترس از آسیب ندیدن دین پدرت نبود همه آنها را با این شمشیر از بین می بردم .
حلم بی نظیر علی در کوران حوادث، در حکمرانی و کنشگری اجتماعی، همان تدبیر وحکمت است.
امابااین حال وعلیرغم سکوت توام باحکمت علی ، بانوی سیاسی وحق طلب وعدالت خواه تلاش خود را متوقف نکرد وبا تبیین حقایق وتحلیل دقیق، توانست جلوی استحاله فرهنگی ومحتوایی نظام نوپای اسلامی را بگیرد .
حرکت اصلاحی وحق طلبانه حضرت زهرا سلام الله علیها در تاریخ تشیع بی پایان ماند و علیرغم حذف این آقازاده واقعی، همچنان به عنوان الگو برای تمام زنان ومردان آزاده باقی ماند.
علی علیهالسلام بیش از ۲۰سال دور از حکومت بود لیکن درهمین دوره نیز دارای استراتژی و مؤثر در بلوغ سیاسی وفرهنگی جامعه آن روز بود .
در اوج استغنا وبا تولید و غنی کردن بعد اقتصادی جامعه و کمک به داد وستدهای اقتصادی، هر گونه شائبه جذابیت داشتن حکمرانی را در ذهن وفکر حتی نافهم ترین افراد جامعه، منتفی کرد ...
... علی علیه السلام مسیر آمده را بی فاطمه محقق نمی دانست.
#آقازاده شهیده
#کنشگری زنانه ی مؤمنانه
#جنسیتِ مؤثر بر تغییرات
#زنِ سیاسی اجتماعی نفی سکولاریسم
#دانش حکمرانی زنانه
#لیلی نام تمام دختران سرزمین من است .
#مجنون در چاه می گفت لیلا فقط بخواند ...
#سارا _سادات _پاد وکیل خیابانی تمام شهرهای ایران و دهاتی که کوچه دارد....
@sara_sadat_pad
@Banou_negar
1204_ziarat -hazrate_fateme -3.mp3
9.22M
#زیارت_نامه
📝زیارت نامه حضرت فاطمه زهرا سلام الله
🎤حاج مهدی #سماواتی
◾️ویژه شهادت#حضرت_زهرا #فاطمیه
https://eitaa.com/joinchat/1903165495C56be1717e3
◽️◾️◽️◾️◽️◾️
@Banou_negar
یادداشت سوم فاطمیه
حضرت فاطمه سلام الله علیها بزرگ بانوی سیاسی واجتماعی اسلام تربیت شده در مکتب وحی، سرانجام پس از تبیین عناصر گفتمانی جامع حکومت اسلامی که بارزترین آن نفی زن ستیزی وپستو نشینی بود به دست جریان غیر اسلامی داخل حکومت و نفوذ ی در لایه های مهم به شهادت رسید .
بررسی سطح کنشگری و مواجهه جدی حضرت با سران و اثرگذاران جامعه، موجبات بروز دو گفتمان جدی و مرزبندی بین دو قرائت از شیوه حکومت داری و مناسبات اجتماعی،سیاسی وفرهنگی شد.
کنشگری موثر و البته به موقع مهربانوی جهان اسلام سبب شد گفتمان های با نام و سبغه اسلام که قائل به فرودستی زن و عدم حضور سیاسی واجتماعی او هستند، در اثبات ادعایشان دچار لکنت وفقدان دلیل شوند.
قول وفعل وسیره معصوم و دختر حاکم جهان اسلام دراین زمینه، حجت مبرهن وگفتمان مجسم و متبلور اسلام در خصوص زیست سیاسی واجتماعی زن است.
جان گرامی حضرت مادر امت که جان رسول خدا بود، وثیقه ای برای اثبات مدعای اسلام مبنی براینکه سعادت بشر درحکمرانی صالحان وشایستگان است، شد.
خطبه ۲۰۲ نهجالبلاغه که درد دلِ پر از عاشقانه های دلتنگی حضرت حیدر در فراق یارِ جانی است، گواهیست که فاطمه سپر بلای سلامت و ماندگاری اسلام ناب محمدی شدو ندبه های بی قراری علی علیه السلام است که همراه وهم قدم و هم مسلک و حامیش را با ستم از او گرفتند.
فاطمه سلام الله علیها، چراهای بسیاری در ذهن امت کاشت .
تلاشهای تا پای جان دختر سیاسی پیامبر، وجدان جامعه را درگیر کرده بود و تفسیرِ دور از آموزه های اسلام، که زن را فاقد شعور در تصمیمات سیاسی وحکمرانی می دانست، در هم شکست.
لذازنِ فاطمی در همه جای تاریخ ودر نقطه های عطف حضور مؤمنانه وموثر داشته است.
حضور فاطمی، حضوری مقتدر که توجهات را از مؤلفه های ویژه زنانه وصرفا جنسیتی او خارج و بر شعورِ فاخر او متمرکز کردچراکه اگر اینگونه نباشد، تمدن اسلامی هرگز محقق نمی شود.
زنِ حاضر در همه تحولات و منشاء اثر در آن است که می تواند مردانِ واقعی سیاست تربیت کند. در غیر این صورت، مردانی که مادرانشان در هرم تحولات نباشند، اسیر آموزه های ماکیاولی برای بر قدرت نشستن می شوند .
متاسفانه تاکنون چهره فاطمی مادران ائمه از حیث حضور مؤمنانه اجتماعی و سیاسی، مورد بررسی دقیق قرار نگرفته وبالتبع به بشریت نیز معرفی نشده اند.
کسانی که جای پای ماندگار حماسه سیاسی اجتماعی حضرت زهرا سلام الله علیها هستند و تایید عملکرد شان توسط معصوم زمان خودشان، میتواند همانند سیره معصوم حجت باشد.
در ادامه این مسیر، زنان بسیاری در سطوح مختلف، به منظور ایفای نقش انسانی خود با رسمیت داشتن جنسیت، فرهنگ فاطمی را به عنوان الگوی حضور مؤثر انتخاب کردند .
زنانی که در سخت ترین برهه های تاریخی، علم آموزی کردند وهم دوش وبرابر با مردان وچه بسا فراتر، حضور موفق وپر رونق و نقش آفرینی دراجتماع داشتندتااینکه بانهضت امام خمینی ، حضور زن به طور رسمی وارد ادبیات دستوری وقانون اساسی جمهوری اسلامی ایران شدوامام دقیقا در مواردی که متحجرین تقسیمات زنانه ومردانه می کردند، رأساً اقدامات بی سابقه انجام دادند.
یک زن از جمله امین ترین محافظان ایشان در فرانسه بود .
همان زن، فرمانده نظامی آن هم در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی که نهادی انقلابی است، شد.
حضور مستقیم در جنگ داشت .
همان زن برای رساندن پیام توحیدی خمینی کبیر به گورباچف، به همراه مردانی به غایت فیلسوف وحکیم روانه شد.
این عملکرد بدین معناست که امام همچون مادر بزرگوارشان ،به درستی نقش زن را در اثر گذاری عمیق در عرصه های سیاسی وفرهنگی البته با اثر مضاعف رسانه ای، تشخیص دادند و برای همه این حضور ها اصالت قائل بودند ....
در این خصوص در یادداشت های بعدی مینویسم....که گفتمان مقابل گفتمان فاطمه سلام الله علیهاهنوز پر قدرت هست تا زن را در پستو زندانی کند ....انتهای این یادداشت بسته نیست.....
#دخترِ سیاسی
#امتداد فاطمه
#نهضت خمینی
#زنِ مادر تحولات
#لیلی نام تمام دختران سرزمین من است....
#مجنون در گوش لیلی زمزمه کرد لیلی فقط بخواند و#آخرین خنده لیلای علی .....
#سارا _سادات پاد وکیل خیابانی تمام شهرهای ایران و دهاتی که کوچه دارد...
@sara_sadat_pad
@Banou_negar
این عکس رو قاب کنید و در اتاق همه مسئولان بگذارید تا هرروز به آن نگاه کنند تا انرژی و غیرت پیدا کنند برای خدمت بهاین مردم غیور....
چه جمعیتی، چه صفی، چه قطاری از جمعیت آمده اند تا تابوت یک شهید گمنام را بدرقه کنند
این عکس یعنی "ما ملت شهادتیم"
مردم این کشور همچنان پای انقلابند اگر مسئولین کوتاهی نکنند...
روستای پردنجان، از توابع فارسان چهارمحال و بختیاری
#مردمان_خوبی_داریم_مسئولین_خوبی_باشیم
#تشییع_شهدای_گمنام
@Banou_negar
به آدم خوبِ بیعرضه یا بدِ اختلاسی مسئولیت ندهید
آیتالله جوادی آملی در دیدار با رئیس مجلس:
🔹دو چیز مملکت را نگه میدارد؛ یکی سواد فعلی و دیگری امید آینده که مسئولان باید تلاش کنند این دو امر از دستشان در نرود.
🔹نباید مسئولیت اجرایی را به آدمهای خوبِ بی عرضه و یا بدِ اختلاسی داد، حضرت امیر علیه السلام، کمیل را مسئول منطقهای کرد، سربازان اموی به این منطقه حمله بردند و آنجا را غارت کردند، حضرت نامهای به کمیل نوشته که در نهج البلاغه آمده، مضمون آن این است که برخی تنها به درد دعای کمیل میخورند ولی توان اداره یک منطقه را ندارند!
🔹داشتن رهبر خوب، یک طرف قضیه است، ما بالاتر از امیرالمومنین(ع) که نداریم، اگر مدیران و کارگزاران با عُرضه وجود نداشته باشد و مردم در صحنه نباشند، شکست قطعی است!
🔹اگر ضعف در مدیریت داشته باشیم خداوند نظر خود را از ما بر می گرداند، امیرالمومنین علیه السلام می فرماید «من وجد ماء و تراباً فافتقر فابعده الله» کشوری که آب دارد، خاک دارد، نتواند خود را اداره کند و نیازمند به دیگران باشد خدا او را از رحمت دور کند!
جهت مطالعه بیشتر 👇
tn.ai/2828161
@TasnimNews
@Banou_negar
هوالناطر
🔹آسیب شناسی مساله زن در کشور
یادداشت ۱
✍ زهرا عباس پور
آنچه این روزها به عنوان یک کنشگر حوزه زن و خانواده بسیار می بینم و می شنوم شکل گیری جلسات و محافلی است که ناظر به اتفاقات چهار ماه گذشته و اضطرار اجتماعی، سعی دارند ورودی در حوزه مسائل مربوط به زنان داشته باشند هر چند شکل و محتوای این گونه جلسات نشان می دهد آنچه در گام اول باید دقیق فهم گردد فقدان آسیب شناسی مسئله زن در چهار دهه از انقلاب اسلامی می باشد این سلسله یادداشت ها سعی دارد با واکاوی مسئله زن در جمهوری اسلامی به بخشی از اشکالات در ساحت سیاستگذاری قانون گذاری برنامه ریزی بپردازد.
۱- خلاء نظری در ساحت برنامه ریزی های توسعه در موضوع جنسیت
تا قبل از دهه ۷۰ میلادی در حوزه برنامه ریزی های توسعه کشور ها شاهد نوعی «کور جنسی» در برنامه های توسعه در جهان هستیم با شکل گیری جریانات فمینیسمی و تاکید آنها بر برابری نقش زنان دربرنامه های توسعه در دهه ۹۰ شاهد رشد نظریات پیرامون نقش برابر زنان در توسعه هستیم. این نظریات سعی می نمودند مبتنی بر پارادایم حاکم بر جوامع غرب نقش جنسیت و زنان را در حوزه توسعه وشاخص توسعه انسانی(HDI) و شاخص توسعه جنسیتی(GDI)شاخص توانمندسازی جنسیتی ( GEM ) تعریف نمایند. بر این اساس در اسناد توسعه ملی و بین المللی راهبردهای متعددی در موضوع جنسیت و علی الخصوص زنان تدوین و به صورت یک نسخه جهانی به سایر کشورهای درحال توسعه نیز تجویز گردید.
🔹در کشور ما پس از انقلاب اسلامی به جز برنامه اول و دوم توسعه که "کور جنس" بودند مابقی برنامه های توسعه سعی نمودند جنسیت را در مفهوم توجه به زنان لحاظ نمایند اما به دلیل فقد "نظریه بومی جنسیت در توسعه" این برنامه ها عمدتا وامدار نظریات عرصه بین المللی می باشند.
🔹 به طور مثال برنامه سوم توسعه وامدار نظریه زن در توسعه(اثر پیشگام استربوسراپ۱۹۷۰) برنامۀ چهارم مبتنی بر نظریه جنسیت و توسعه می باشد آنچه در این زمینه مهم میباشد؛ خلاء نظریه بومی جنسیت در برنامه ریز های توسعه؛ مبتنی بر فهم نظریات رایج جهانی و لحاظ ویژگی های ایرانی و گفتمان انقلاب اسلامی نسبت به زن و عرضه و تولید نظریه بومی باشد.
🔹 این خلا نظری باعث گردیده برنامه های توسعه در کشور دچار اعوجاج نظری شوند از آن سو در عرصه بین المللی در شاخص توسعه جنسیتی کشور ما در رتبه های پایین جهان قرار گیرد.
همچنین نبود نظریه بومی باعث گردیده در داخل کشور دچار تعارض برنامه ای شویم به طور مثال ورودی دختران در دانشگاه در سالهای اخیر در نزدیک به شصت درصد می باشد اما اشتغال پایدار زنان کمتر از ۱۹ درصد نمونه ای از این پارادوکس های کارکردی و برنامه ای است!
⁉️حال سوال اینجاست؛ مراکز، پژوهشکده ها و اندیشکده ها مرتبط در کشور با وجود بودجه های هنگفت و میزهای سیاست گذار تا چه اندازه در این خلاء نظری نقش داشتند؟!
@Banou_negar
یادداشت چهارم فاطمیه
فاطمه سلام الله علیها دختری که مهربانی توام باعقلانیت و تدبیرش، ایشان راملقب به ام ابیها کرد.
مادر پدر امت بود ،صرفا یک عنوان و استعاره عاطفی نیست بلکه مفهومی برای رساندن یک عنصر از گفتمان حکومت نبوي در مقابل گفتمان ضد انسانی وزن ستیزی است که به قصد بهره برداری از زن، به او نقش می دهد. مادرانگی که بخشی ازتعریف آن، داشتن تدبیر برای تربیت انسان است، را به زن می دهد تا جنس حکمرانی اسلامی دارای شمولیت برای همه باشد و مانع اعمال سلیقه های متحجرانه شود چرا که در این منظومه کامل، در مراتب کمال؛ مانعی برای زن نیست و او می تواند تماما حکمت وتدبیر و عقل شود.
بنابراین حضرت در مقابل مسائل و موضوعات گوناگون با تکیه بر تدبیر و عقل و دانایی وهوشمندی، در کوچه ها وخیابانهای مدینه ومسجد_ به عنوان تنها جایگاهی که مهمترین تحولات و تعاملات اجتماعی در آن رخ می داد_حاضر میشد و برای ارتقای بینش و تشخیص صحیح امت، روشنگری میکرد .
دختری که در دوران جاهلیت، غیر مفید و کم عقل وکم دانش نامیده می شد ، اکنون با مشارکت در مهمترین معادلات سیاسی وبا استدلال های قوی، همه انگاره های جاهلی را به چالش می کشد.
به نظر می رسد هدف غایی وعالی فدک مرزش ارتقای فهم جاهلی مردانه از حکمرانی است که زن در مرکز و نقطه عطف آن قرار دارد نمی توان خوانش دیگری از کلام امام مهدی داشت که مادرش را الگوی خود می داند زنی که الگوی مردان هم هست نمی تواند صرفا درگیر نقش های ذاتی وناظر به جنسیت باشد .
واما در انقلاب امام خمینی نیز با الگو برداری از حضرت زهرا سلام الله علیها خوانشی متفاوت از حضور زن مسلمان در اجتماع را معرفی کرد.
در این خوانش با حفظ اصول، زن دوشادوش مردان وگاهی جلوتر از مردان در همه معرکه ها حاضر است.
منطق توأم با عقلانیت و عاطفه مادرانگی زن در مکتب فاطمه، باید در سیاستگذاری کلان حضور داشته باشد و گرنه حکمرانی معیوب خواهد بود .
در مکتب فاطمی، زن در مراکز مهم تصمیم گیری وسیاست گذاری حضوردارد و این یک اصل بنیادین ومهم، برای باقی ماندن هویت واقعی و تمدنی زن فاطمی میباشد.
مقدمه قانون اساسی بی محاباو با پیروی از این مکتب، با جریان تحجر و غرب گرایی مرزبندی می کند.
ودر اصول پایه نیز عدالت رابه عنوان شرط مشترک جمهوریت واسلامیت و فصل همدلی همه ایران، اساسی سازی کرده است.
در قوانین عادی نیز برابر با مردان حق انتخاب شدن وانتخاب کردن را برای زن به رسمیت شناخت و دربزنگاه انتخابات، همه نحله ها با آگاهی از این حق، برای پر شدن سبد رای خود حضور اورا موضوعیت بخش کردند .
لیکن علی رغم رویش های جوانانه فکری با خوانش اصیل ودر عین حال مدرن از انقلاب اسلامی، در حکمرانی از تمام این ظرفیت، استفاده متناسب نشد و شاید این ریشه ای ترین دلیل حل نشدن مسأله ها و تولید مسأله های جدید باشد.
دلیل این کاستی نیز شاید تفکر متحجری باشد که خوانش متفاوت خود از منظومه فکری رهبران انقلاب را متقلبانه تحمیل کرده ولذا
ظرفیت گفتمانی اصیل انقلاب دردرون قالب های ساختاری وحاکمیتی از حمایت کافی برخوردار نگردیده و بعضی ظرفیت های قانونی و تمدنی جمهوری اسلامی ایران تا کنون بکر مانده است.
فروریختن دیوار ترس بهره مندی از زنان متخصص وکارآمد_که به دلیل فقدان پشتوانه های سیاسی به حاشیه رفته اند_ چهره عقلانی گفتمان انقلاب اسلامی را به ظهور می رساند .
حضور واقعی وتصمیم گیر زنان در شواری عالی انقلاب فرهنگی، وزارت آموزش و پرورش، بهداشت ودرمان، وزارت علوم، وزارت ارشاد می تواند خوانشی جدی ،واقعی ومنطبق بر الگوی حکمرانی فاطمی باشد.
#ضرورت اعتماد به زنان متخصص کارآمد
#رویشهای واقعی نظام
#ضرورت تحول در مراکز کلان سیاست گذاری
#الگوی فاطمی
#الگوی سوم
#لیلی نام تمام دختران سرزمین من است....
#مجنون به شعر گفت اگر با من نبودش هیچ میلی چرا ظرف مرا بشکست لیلی #لیلای مدینه# حکمرانی شایسته =#پهلوی شکسته
#سارا_سادات_پاد وکیل خیابانی تمام شهرهای ایران و دهاتی که کوچه دارد...
@sara_sadat_pad
@Banou_negar
💠پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی برگزار می کند:
🔻مسأله شهر؛ گفتگوهای انتقادی مدیریت شهری و علوم انسانی در باب شهر
♦️نشست پانزدهم:
شهر و زن؛ کلانشهر چگونه حیات ذهنی زنان را تغییر میدهد؟
🎙با حضور:
- دکتر عاطفه صادقی، دکتری علوم اجتماعی و پژوهشگر مطالعات زنان و انقلاب اسلامی
- دکتر شهرزاد بخشی، دکتری شهرسازی و معاونت مشارکتهای مردمی ستاد پایش و راهبری طرح های توسعه شهری شهرداری تهران
-دکتر مریم اردبیلی، مدیرکل امور بانوان شهرداری تهران
دبیر نشست: سیدفاضل سجادی، پژوهشگر معماری و شهر
🗓دوشنبه ۱۲ دی ساعت ۱۵تا۱۷
*حضور برای عموم آزاد است
📍خیابان سمیه، حوزه هنری، سالن سلمان هراتی
📱پخش زندۀ نشست از:
www.aparat.com/rcica.ir
#پژوهشکده_فرهنگ_و_هنر_اسلامی
🌍 rcica.ir
♨️ @rcica
@Banou_negar