زهرا عباس پور در گفتگو با ایسنا:
با بیان اینکه کلیات لایحه «امنیت زنان» پس از ۱۲ سال بالاخره در مجلسی که در آستانه انتخابات است تصویب شد و این اقدام هر چند دیر اتفاق افتاد اما در حوزه مسائل زنان اتفاق مبارکی است، درباره اظهارات برخی نمایندگان مجلس مبنی بر تضاد این لایحه با فقه شیعه، گفت: یکی از نمایندگان مخالف تصویب کلیات این لایحه گفته بود که این لایحه با فقه شیعه در تضاد است. باید از این نماینده آقا بپرسیم کدام فقه شیعه مد نظر شماست؟.
ادامه در👇
isna.ir/xdNGGr
🔹بانونگار
https://eitaa.com/joinchat/2455240780Cda036c21be
🔰بخشی از مصاحبه عاطفه صادقی درباره نقش بانوان فلسطینی در مقاومت و تاریخ انتفاضه؛
🔹این درست نیست که بگوییم زنان فلسطینی در انتفاضه مشارکت دارند؛ زنانِ فلسطین خودِ انتفاضهاند
ساده لوحانه است اگر دوران انتفاضه فلسطین را دوران مشارکت زنان فلسطيني بدانیم؛ مشارکت وقتی معنا میشود که شما در فعالیتی شراکت داشته باشید در حالی که در انتفاضه، زنان فلسطینی میداندار، مبارز و کنشگر اصلیاند اصلا نمیتوانند نباشند، ما از دو بخش مجزای زندگی و مقاومت در فلسطین صحبت نمیکنیم بلکه در فلسطین و برای فلسطینیان زندگی و تداوم آن یعنی مقاومت، به همین دلیل است که ادوارد سعيد در کتاب فراتر از واپسين آسمان تاکید میکند؛ «تا زماني که گفتههاي زنان را آگاهانه و عميق درک نکنيم، تجربه غصب خاک فلسطين توسط صهيونيستها را به تمام و کمال درک نخواهيم کرد.»
اگـرچه زنـان در مبارزات مردمی فلسطين بصورت جدي و فعالانه حضور داشتهاند اما در انتفاضه دوم که در ٢٨ سپتامبر٢٠٠٠ آغاز شد صورتبندی حضور آنان از نقشهای غیرمستقیم به سمت نقش و کنشگری مستقیم حرکت کرد به گونه اي که زنـان خـود را از پشـت جبهه به خط مقدم ميدان مبارزه رسانده و شيوه هاي مـبارزات خود را به سوي فعاليت هاي نظامي پيش بردند؛ در واقع نوع مبارزات آنها به سمت فعالیتهای چريکي، نظامي سوق پیدا کرد. این تغییر در جهت فعالیت و مبارزه طی سالهای اخیر از فعالیتهای نظامی به سمت فعالیت های رسانهای زنـان فـلسطيني تغییر کرده است. یعنی همیشه مقاومت و مبارزه جزء جداییناپذیر و حتی روزمره زنان فلسطینی است ازانجام عمليات استشهادي در بيتالمقدس در فاصله ماههاي فـوريه تـا آوريل ٢٠٠٢ تا تشکيل انجمنهای مختلف برای رسیدگی به فرزندان و خانواده شهدا و اسرای فلسطینی تا تاسیس سـازمانهاي حقوقي و توزيع نشريات فرهنگي و آموزش عـشق بـه وطن، چيرگي بر تنگدستي و دشـواريهـاي زندگي در خيمهها و اردوگاهها همه از مواردی است که به نقش مستقیم زنان در انتفاضه دلالت دارد.
متاسفانه به دلیل اینکه ما همیشه در وضعیت امن و غیر جنگی بودهایم گمان میکنیم زنان در انتفاضه فلسطین مشارکت دارند. خیر این تعبیر نادرست است. زنان فلسطینی خود انتفاضهاند؛ زنان با وجود شرایط سخت، ناامن، بدون امکانات مناسب غزه و مناطق فلسطینی نشین، روند زندگی و آرامش را برقرار و امکان زیست و مقاومت را فراهم میکنند. همین افزایش جمعیت و پذیرش زایمانهای مکرر در آن شرایط ناامن و محاصره بزرگترین مقاومت مثبتی است که کمیت نیروی انسانی را به نفع فلسطینیان رقم خواهد زد.
یک نکته بسیار مهم که نباید از آن غفلت کرد این است که با تشکيل کنفرانس مادريد در سال١٩٩١ و نهایتا شکلگيري حکومت خودگردان دو اتفاق مهم صورت گرفت؛ اولی احیای مبارزات مردمی و دومی تغییر ماهیت فعالیت زنان در مقاومت فلسطین. از جمله این تغییرات شکل گيري موسسات زنان متخصص و حرفهاي که بيشترين تـلاش خـود را بـرمسائلي با ماهيت اجتماعي متمرکز کرده و بر افزایش فهم سیاسی و اجتماعی فلسطینیان تمرکز داشتند. اين مـرحله را بـه شکل گيري موسسات تخصصي زنان فلسطين مستقل از جناحهاي فلسطين نامگذاري کـردهانـد و همین وجه مردمی و عمومی آن را آشکار میسازد. درواقـع عملکرد زنان در اين مرحله شامل گفتوگو و مناظرات سیاسی مربوط به مـسائل مختلف و ارتقای بینش سیاسی و اجتماعی است؛ از جمله این موارد میتوان به پيشنويس قانون اساسي فلسطين اشاره کرد که با در نظر گرفتن اصل برابري زن و مرد نوشته شد. این رویکرد آثار خود را در انتخابات ١٩٩٦ و مشارکت ۴۷ درصدی زنان آشـکار کرد.
با شروع انتفاضه دوم این برابریخواهی جنسیتی آثارش را در مبارزات و مقاومت زنان فلسطین بیش از پیش برجای گذاشت به نحوی که در سال ٢٠٠٥ تعداد شهداي زن در غزه و کرانه باختري به ٩٦ تن رسيد. در دورة انتفاضه الاقصي شمار زيادي از زنان مبارز و نـظامي وجـود داشت که از جمله آنها ميتوان از وفا ادريس نام برد که در عمليات شهدا درژانـويه ٢٠٠٢ شـهيد شـد؛ وفا ادريس اولين زن شهادتطلب فلسطيني و عضو شاخه نظامي"فتح" بود که با جوشش انتفاضه ۲۰۰۰، با انجام عملیات استشهادی موجب کشته و زخـمي شدن ٩١ اسرائيلي شد و وحشت زيادي در نيروهاي اسرائیلی ايجاد کرد. همینطور میتوان از بانوان شهیده دیگری مانند آيات الأخرس، دارين ابوعشيه، هنادي جرادات، ريم الرياشي، زينب علي عيسي و... نام برد که در ٢٣ نـوامبر ٢٠٠٦ در عـمليات نظامي مقاومت در برابر اشغالگران و نظاميان صهيونيستي در طول نوار شمال غزه قيام کردند.
زمانا(زنان متحد انقلاب اسلامی)
https://eitaa.com/zamana_8
لینک مصاحبه؛
https://sobhesahel.com/news/70186/
🔹بانونگار
https://eitaa.com/joinchat/2455240780Cda036c21be
📌یادداشتی بر یک توییت..
برآشفتگی برخی جریانات منسوب به اندیشهای خاص، بابت نوشتهی یک حقوقدان دربارهی اصل #قانونی_بودن_جرم_و_مجازات اتفاق عجیب و تازهای نیست.
اما دردناک است.
درد این واکنشها، منبعث از دو سطح نگرانی است:
_ نگرانی بابت عدم نیاز این اندیشه در التزام به قانون که باعث بروز برخی تندرویها در لباس شرع و حمله به اصل اخلاق و مذهب و قانون میشود.
_ نگرانی بابت سکوت برخی خواص و تسری این بیحسی ظاهری به سایر سطوح اجتماعی.
در بحث اول صاحبان این اندیشه، حتی از امام جامعه هم جلوتر حرکت میکنند و خود را حاکمان باور و کنش و واکنش عامه میدانند و با سلاح شرعیات که دغدغهی اول عموم جامعه است، اصل دین را آماج حملات خود قرار میدهند.
از سوی دیگر و در سطح دوم، اگر این سکوت، منبعث از خستگی و بیاعتمادی بدنهی نخبگانی نسبت به بازگشت صحیح به اصول ابتدایی دین و اخلاق و قانون باشد، بایستی شاهد گسل عظیمی در حوزهی اقناع عمومی در آیندهای نزدیک باشیم.
در حالیکه دستیار ریاستجمهوری منطبق بر وظایف ابتدایی خود، از یک اصل کلی سخن گفته است:
#اصل_قانونی_بودن_جرم_و_مجازات
البته که به عنوان یک شهروند جمهوری اسلامی، از فضای پیش آمده نه تنها مأیوس نیستم بلکه معتقدم بیان و بازنشر چنین گفتارها و موضعگیریهایی، فرصت مغتنمی جهت گفتگوهای خردمندانه مبتنی بر اخلاق اسلامی را نوید میدهد.
گفتگوهایی که فضای زیست مؤمنانه و عزتمدار انسانی را در جامعهی دینی و پویای ایران، رقم بزند.
الهام غفاری_دانشجوی دکترای مطالعات زنان و مدیر موسسه مطالعاتی تربیتی مهتدی
🔹بانونگار
https://eitaa.com/joinchat/2455240780Cda036c21be
رهبر معظم انقلاب:
همه باید قانون را فصلالخطاب بدانند. ۱۳۹۱/۳/۷
⭕️ ملاک همه ما باید قانون باشد و به آن تمکین کنیم، لذا ماده ۶۳۸ قانون مجازات اسلامی و تبصره آن، ملاک در احیای یک امر الهی ست و رفتار ضابط مرتبط هم، مستند به این ماده ودارای مبنای قانونی است.
در این مرقومه نظر به گفتگوهای متنوع حول بحث حجاب به عنوان یک ارزش ملی و اسلامی، وفق نظام حقوقی بررسی مختصری میشود.
مقام معظم رهبری در آخرین بیانات خود تأکید فرمودند: بانوان کم حجاب ضد دین و ضد انقلاب نیستند، اما اصل بی حجابی را یک فعل حرام شرعی و سیاسی قلمداد فرموده و با تفکیک ظریفی در همین طیف، مراقبت کردند و همه را در یک دسته بندی قرار ندادند.
حال سوال این است آیا باید بیانات حکیمانه و منطبق بر مبانی شریعت از سوی ایشان را همسو با بیگانه تلقی و یا در اسلام شناسی ایشان تشکیک کنیم؟
در منطق حقوق و قانون آموختهام، هرگز حق ندارم سارق را کلاهبردار خطاب کنم، چون او فقط سارق است و این بر اساس مبنای حقوق و قضای اسلامی ست .
حال قانون را به عنوان یک عنصر پذیرفته شده عقلانی، ترازوی سنجش قرار میدهیم.
براساس اصل قانونی بودن مجازاتها و مستند به اصل ۳۶ قانون اساسی و ماده ۲ قانون مجازات اسلامی، مجازات زمانی قانونیست که جرم، تعریف شده و از طریق دادگاه صالح و به موجب قانون باشد.
درمورد حجاب، اولین ورود جدی قانونی درمورد آن، ماده ۱۰۲ قانون تعزیرات بود که بعدها به صورت تبصرهای به ماده ۱۴۱ قانون مجازات اسلامی مصوب ۱۳۷۵ الحاق شد که در آن مجازات حبس و شلاق برای کسانی که در انظار، تظاهر به عمل حرام میکنند، در نظر گرفته شد.
در تبصره ای ذیل ماده آمده است:
«زنانی که بدون حجاب شرعی در معابر و انظار عمومی ظاهر شوند به حبس از ۱۰ روز تا دو ماه یا از ۵۰ هزار تا ۵۰۰ هزار ریال جزای نقدی محکوم خواهند شد». پس از آن ، ماده ۶۳۸ ق.م.ا تصویب و در سال ۱۳۹۹ تبصره آن اصلاح شد.
در سال۱۳۸۸، مصوبه ۴۲۷ شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب و درسال ۱۳۹۸نیز مصوبه ۸۲۰ که در آن از ۳۲ دستگاه و نهاد وظیفهی فرهنگسازی در این زمینه خواسته شده، نیز حائز اهمیت است.
واما تبصره اصلاحی ماده ۶۳۸ قانون. م. اسلامی اشعار میدارد:
"زنانی که بدون حجاب شرعی در معابر و انظار عمومی ظاهر شوند به حبس از ده روز تا دو ماه و یا از دو میلیون ریال تا ده میلیون جزای نقدی محکوم خواهند شد."
ضابط محترم نیز مستند به همین ماده، تاکید بر اجرای جدی آن از ۲۶ فروردین ماه مطابق قانون دارند، که ابتدا به مکشوفین حجاب تذکر و سپس به دادگاه صالح معرفی شوند.
لذادر سالهای متمادی برای فعل بدون حجاب شرعی، در قوانین جمهوری اسلامی ایران جرم انگاری شده است وبحث قانونی بودن جرم و مجازات آن محرز است.
لیکن اثبات مجازات این فعل حرام توسط دادگاه و منطبق بر قانون تعیین می گردد.
البته هرچند، مجازات فی نفسه در همه نظامات حقوقی، یک راهکار بازدارنده و در عین حال تنبیهیست، لکن در نظام حقوقی اسلام، جنبه تربیتی نیز دارد.لذاماده ۱۲۰ قانون مجازات اسلامی بر مبنای قاعده درا و نیز نهاد مترقی توبه بر همین مبنا قابل تعریف و توجه میباشد.
لزوم تعهد و پایبندی به قانون موضوعه و موجود، یک اصل عقلانی است. حال اگر تناسبی بین جرم و مجازات وجود ندارد، ضمن تکلیف عمل به قوانین موجود، میتوان بنا به ظرفیتها و مصادر قانونی، چه در قالب لایحه دولت و یا قوه قضاییه و یا طرح مجلس، مبادرت به قانونگذاری جدید شود. اما مبنا در اجرا تا ملغی شدن یا تکمیل قانون قدیم، همین قانون موجود است و نمیتوان خارج از قانون و از طریق قانونگریزی به این معضل پرداخت که اگر قانون گریزی وجود نداشت، هیچکس اقدام به کشف حجاب نمیکرد. پس قانونگریزی عامل بسیاری از مشکلات است.
اعمال این قانون و اجرای مجازات آن به شیوه متعارف قانونی، مستلزم طی فرایند قضایی تا حصول نتیجه است و نمیتوان بدون طی تشریفات قضایی مجازات را به صورت یکسان در حق همه متهمین اجرا کرد.
حقوق و آزادیهای اجتماعی
@sara_sadat_pad
🔹بانونگار
https://eitaa.com/joinchat/2455240780Cda036c21be
آیت الله جوادی آملی: اگر در جامعه ای «اختلاس، گرانی و تبعیض» نباشد، مردم به قانون احترام می گذارند/ در نقد اندیشه ها باید آبروی افراد حفظ شود.
🔹آیت الله جوادی آملی:
🔹بر خلاف آنچه ما خیال می کنیم مردم عرفی اند، مردم متفکر و فقهی هستند، اگر مردم ببینند در یک فضای زنده نفس می کشند که در آنجا نه اختلاسی هست، نه نجومی، نه گرانی و نه تبعیض، به قانون احترام میگذارند، به فکر دیگران احترام میگذارند، هر چند شاید خود آن عقیده را قبول نداشته باشند.
🔹اگر میگویند نقد کنید یعنی نصیحت کنید، نصیحت، گفتن و نوشتن و اعتراض نیست، آن سوزن خیاطی را میگویند منصحه و آن خیاط را میگویند ناصح. کسی که لباس ندارد بیحیثیت است و سوزن خیاطی و خیاط با دوخت لباس، آبروی او را حفظ میکند، نقد و نصحیت نیز باید همین گونه باشد، اینکه با نقد در روزنامهها و اینها آبروی افراد را ببریم این نقد نیست، بلکه اگر نقد و اشکالی هست باید عالمانه و محققانه مطرح شود و آبروی افراد حفظ شود./ شفقنا
✅ @Khabar_Fouri
🔹بانونگار
https://eitaa.com/joinchat/2455240780Cda036c21be
29.36M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
رحمت حق بر این مرد...
"ما نیاز به زنان و مردان فرهنگی در این کشور دادیم که زمین به راه رفتنشان افتخار کند.
ما نیاز به مسئولینی داریم که اهل ادباند، اهل حقیقتاند، سیاستزده نیستند!"
گمشده این روزهای سیاست کشور...
🔹بانونگار
https://eitaa.com/joinchat/2455240780Cda036c21be
احترام به قانون
🔹 امام معصوم فرمود: «مَنْ وَجَدَ مَاءً وَ تُرَاباً ثُمَّ افْتَقَرَ فَأَبْعَدَهُ اللَّه»؛ ملتی که آب و خاک کافی دارد، اقتصادش درست نباشد از رحمت خدا دور است، این نفرین امام معصوم است، اگر ما درست عمل کنیم، نجومی و اختلاسی و گرانی نباشد، مردم #مودب هستند و به قانون احترام می گذارند.
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 دیدار حجت الاسلام و المسلمین سید جواد شهرستانی با حضرت استاد
تاریخ: 1402/01/28
🌐 https://esra.ir
🔹بانونگار
https://eitaa.com/joinchat/2455240780Cda036c21be
دقتی حقوقی برای جلوگیری از مشکلات اجتماعی
✍عاطفه صادقی، پژوهشگر:
چندی پیش خانم سکینهسادات پاد، دستیار رئیسجمهور در پیگیری حقوق و آزادیهای اجتماعی در توییتی قابلتوجه که از قضا به یکی از پربازدیدترین توییتهای مسئولان پس از انقلاب تبدیل شد، منع خدمات اجتماعی به افراد بیحجاب را مغایر با اصول ۱۹ و ۲۰ قانون اساسی، خلاف عدالت و مصداق کار بیقاعده دانست و تاکید کرد نمیتوان هنجارشکنی را با تصمیمات غیرقانونی، غیراسلامی و غیرعقلانی مهار کرد.
فارغ از مخالفتهای سیاسی و سلیقهای متعددی که جریانهای سنتگرا به وی داشتند این توییت در شرایطی که جامعه جهانی، اتفاقات داخلی ایران را با حساسیتی ویژه در موضوع زنان رصد میکند بسیار حائز اهمیت و نشانه دقت حقوقی خانم پاد از یک سو و درایت دولت در تجمیع سلایق و دیدگاههای مختلف و همچنین پاسداری از حقوق ملت در سوگندنامه ریاستجمهوری است.
درحقیقت توییت دستیار رئیسجمهور از نقدی عالمانه و حقوقی حکایت میکرد که متاسفانه برخی رسانهها و جریانات سعی کردند آن را به حاشیه ببرند. مناقشهای که عدم توجه به آن میتواند هم از حیث حقوقی و هم از حیث اجتماعی مشکلساز باشد. برای تبیین ابعاد این انتقاد حقوقی نیاز است در ابتدا به بسترهای شکلگیری چنین طرحی اشاره شود.
متن کامل یادداشت را در فرهیختگان امروز بخوانید
http://fdn.ir/79408
🔹 بانونگار
https://eitaa.com/joinchat/2455240780Cda036c21be
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📩 دشمن با اتحاد و یکدستی ملت ایران مخالف است/ باید بین مردم مهربانی برقرار باشد
✏️ رهبر انقلاب در خطبههای نماز عید فطر: از مردم عزیزمان انتظار میرود به برکت ماه مبارک رمضان و دستاوردهای بزرگی که در این ماه داشتهاند، اتحاد خودشان را حفظ کنند.
🔹 بحمدالله از اول انقلاب مردم ما متحد بودند و این اتحاد در موارد بسیاری راههای دشواری را، تنگههای سختی را توانست برای مردم باز کند.
🔹 این اتحاد باید حفظ بشود. دشمن با اتحاد ملت ایران مخالف است، با یکپارچگی شما مخالف است با یک دست بودن ملت مخالف است.
🔹 دشمن مایل است که مردم به خاطر علایق مختلف سلایق مختلف باهم بجنگد و دعوا کنند. رأفت میان مردم باید برقرار باشد. ۱۴۰۲/۲/۲
💻 Farsi.Khamenei.ir
🔹بانونگار
https://eitaa.com/joinchat/2455240780Cda036c21be
تقابل رویکردیِ حل مسئله بی حجابی در دو نماز عید فطر
✍️ زهرا عباس پور
✅در سال « مهار تورم و رشد تولید» و با وجود تاکیدات چند باره رهبر انقلاب در خصوص تمرکز بر« مسئله محوری اقتصاد» در جمع کارگزارن نظام، به گونه ای که فرمودند:« اقتصاد، اوّلین مسئلهی کشور است، مهمترین مسئلهی کشور است؛ مسئلهی معیشت مردم، مسئلهی ملموسِ همهی آحاد کشور است» و در ادامه در مسئله اقتصاد، توجه به فساد را دارای الویت می دانند.
✅اما آنچه شاهد آن هستیم تمرکز بر مسئله بی حجاب آن هم صرفا در وجه سلبی از سوی دولت و البته دیگر ارکان حکمرانی، به شکلی غیر شفاف، غیر نظامند و دارای اشکالات و ابهامات قانونی که مصداق کار بی قاعده نیز هست، هستیم که باعث گردیده این مسئله بر خلاف بیانات صریح رهبر انقلاب، جای خودش را به مسئله محوری اقتصاد دهد.
✅فارغ از جابجایی الویت مسئله ها در نظام حکمرانی، آنچه از برخی کارگزاران و امامان جمعه شنیده می شود در تقابل با رویکرد رهبر انقلاب در حل مسئله بی حجابی است.
✅ ایشان با آنکه مسئله پوشش را دارای محدودیت شرعی و قانونی می دانند و می فرمایند:« کشف حجاب، حرام شرعی و حرام سیاسی است؛ هم حرام شرعی است، هم حرام سیاسی است. خیلی از کسانی که کشف حجاب میکنند نمیدانند این را؛ اگر بدانند که پشت این کاری که اینها دارند میکنند چه کسانی هستند، قطعاً نمیکنند؛ من میدانم. خیلی از اینها کسانی هستند که اهل دینند، اهل تضرّعند، اهل ماه رمضانند، اهل گریه و دعایند، [منتها] توجّه ندارند که چه کسی پشت این سیاستِ رفعِ حجاب و مبارزهی با حجاب است». همچنین بیانات رهبر انقلاب در نماز عید فطر امسال که اصل کلیدی« وحدت» را راهگشای عبور از تنگناها و مشکلات بیان نمودند،حائز اهمیت می باشد: « دشمن مایل است که مردم به خاطر عقاید و سلایق مختلف با هم بجنگند، با هم دعوا کنند. در یک جامعه، سلایق مختلفی هست، عقاید مختلفی هست، نگاههای مختلفی به مسائل هست؛ باشد، مانعی ندارد؛ همه در کنار هم زندگی کنند، با هم کار کنند، با هم مهربانی کنند؛ رأفتِ میان مردم. بایستی وسوسههای دشمن را برای بدبین کردن مردم به یکدیگر یا بدبین کردن مردم به مسئولان زحمتکش کشور باطل کرد».
❗️ بر خلاف بیانات رهبر انقلاب، در نماز عید فطر مشهد مقدس، جناب آیت الله علم الهدی با سخنان تند و وحدت شکن،بی حجابان را کسانی قلمداد نموده که در مقابل شرف پیامبر(ص) ایستادگی می نمایند!
جا دارد جناب نماینده به این سوال پاسخ دهند:
✅ جنابعالی به عنوان نماینده رهبر انقلاب که می بایست شباهت رویکردی و گفتمانی بیشتری با ایشان داشته باشید این تعبیر شما مصداق کدام نگاه و رویکرد رهبر انقلاب به زنان بی حجاب است؟!
✅ نقص در پوشش آیا منجر می شود که شما چنین اتهام بزرگی را به اصل مسلمانی یک انسان مسلمان بر خلاف تعبیر رهبر انقلاب که بسیاری از اینان را اهل دین می دانند، بزنید ؟!
✅ آيا با این تعبیرات چنین انسانی را به جامعه اسلامی بر می گردانید یا بیش از پیش او را به سمت فعل اشتباه هل می دهید و بر تنور لجاجت این افراد می دمید؟!
✅ حضرتعالی به عنوان نماینده رهبر انقلاب چه فعالیت های ایجابی در حل مسئله بی حجابی مبتنی بر رویکر رهبر انقلاب در این سال ها در دایره اختیارات، انجام داده اید؟
❗️ متاسفانه باید گفت؛ نه تنها نهی از منکر با "زبان خوش" در بیانات شما دیده نمی شود بلکه این گفتار شما عینا مصداق نهی منکر با رویکرد "ایجاد نفرت" است!
جا دارد جنابعالی در گام اول از رهبر انقلاب و سپس از مردم مسلمان و شریف ایران برای ایراد چنین سخنانی عذر خواهی نمایید و قدر تریبون و جایگاهی که در اختیار دارید را بیش از گذشته بدانید که فرصت ها کم به دست می آیند و زود از دست می روند.
🔹بانونگار
https://eitaa.com/joinchat/2455240780Cda036c21be
در نامه جمعی از فعالان فرهنگی و اجتماعی به رئیسی مطرح شد
عدهای با بهرهبرداری از عنوان ولایی، در دولت رخنه کردهاند/ دور زدن قانون در دولت انقلابی پسندیده نیست.
جمعی از فعالان اجتماعی و فرهنگی در نامهای به سید ابراهیم رئیسی درباره تبعات عملکرد منفی در دولت او هشدار دادهاند.
.
متن کامل این نامه به شرح زیر است:
باسمهتعالی
جناب آقای دکتر رئیسی ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران
باسلام و احترام
به استحضار می رساند اینجانبان؛ جمعی از دغدغه مندان انقلاب اسلامی، به عنوان نمایندگان "گفتمان سوم"، که اغلب آنها فضای حیات در دوران دفاع مقدس را درک کرده و در پیچ و خم دولتهای مختلف، در عین گسست از قبیلههای سیاسی، از حقمداری، عقب ننشسته اند؛ در دولت شما چشم به راه تغییر و تحولی از جنس پیشرفت، شایستهسالاری و عدالت هستند و ضمن ابراز نگرانی از وضعیت امروز حکمرانی کشور، دیدگاه خود را در زمینهی مسألهی حجاب به عنوان یکی از مسائل فرهنگی و اجتماعی کشور بیان میدارند و اعتقاد دارند برای پرداخت به منظومهی این مسائل، ظرف و ظرفیتی دیگر لازم است. در راستای اصول انقلاب اسلامی همچون حریت، عدالت، صداقت و عقلانیت که از ویژگیهای لازم حکمرانی شایسته و علوی است و در امتداد تکلیف انقلابی و شهروندی خویش، برآنیم تا خطری را که ناظر به اتفاقات اخیر در چهرهای شریعتمدار و دغدغهمند برای مواجههی غیرقانونی با موضوع بدپوششی و بد حجابی در کمین ایدهی عقلانیتمحور حکمرانی دولت نشسته است، به سمع و نظر شما برسانیم: حقیقت آن است که برخی سلایق با بهرهبرداری از رویکرد ولایی دولت، با رخنه در ساختارهای تصمیمگیر و مناصب سیاستگذار، سعی دارند رویهای نامبارک را در دولت حضرتعالی پایهگذاری نموده و در برخورد با ناهنجاریهایی از قبیل بدحجابی، محدودیتهایی خارج از فرایندهای مصرح در قانون را، پیادهسازی نمایند. فرار از قانون و دور زدن مصادر قانونگذار، اقدام ناپسندی است که شایسته است با آن برخوردی صریح و شفاف نمایید.
از سوی دیگر ما نگران آرمانهایی هستیم که قرار بود به فراتر از مرزهای ایران صادر شود، اما اینک در گیر و دار سطحینگریهایی از جنس تقدسمآبی متحجرانه در پستوی ذهن نوجوانان و جوانان این سرزمین مذبوح میشود، درحالی که انقلاب ما برخلاف نسخههای سلفی و تکفیری از اسلام، بر عقلانیت، مردمگرایی و استکبارستیزی مأخوذ از ایده ولایت مطلقه فقیه استوار بوده است. سرمایهی اجتماعی یک حکومت، مردمانش هستند. مردمان نجیب ایران همواره در کنار حمایت از حقانیت انقلاب اسلامی، مشتاق نگاه عادل، منصف، حقبین، عاقل و بالغ حکمرانانش بودهاند. این سرمایهی عظیم انسانی، میبایست ورای امروز و تا زمان ظهور، مستمر محفوظ بماند. لذا بایستی به این سؤال اساسی، پاسخی در خور و شایسته داده شود که در فرض وجود حتی طرح قانونی برای برخورد با بدحجابی، حاکمیت تا چه حد همراهی بدنهی ملت و در واقع اقناع افکار عمومی را برای اجرای آن در نظر دارد. نکند اشتباه محاسباتی در دریافت اخبار و وقایع، ما را به سمت ظلمی مضاعف ببرد. دقت در این خصوص آن هم در فضایی که کشور هنوز از داغ ماههای قبل، ملتهب است، بسیار ضروریاست. کوچکترین رفتار نسنجیده به منزله گرم کردن تنور دشمنیها و افزایش شکاف و گسست اجتماعی است.
ادامه یادداشت و اسامی افراد امضا کننده یادداشت را در لینک زیر بخوانید:
https://www.khabarfoori.com/fa/tiny/news-3001224
🔹بانونگار
https://eitaa.com/joinchat/2455240780Cda036c21be
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
• مایکل کوک نویسنده کتاب دوجلدی "امر به معروف و نهی از منکر در اندیشه اسلامی" از ماجرای متروی شیکاگو کشف عجیبی کرد!
در تجاوز به یک زن، ابتدا کسی به کمک هم نرفته بود و فقط بعد از رفتن متجاوز، کایلز او را دنبال و جلوی ماشین پلیس را گرفته و به دستگیری متجاوز می انجامد!
- کوک این را -که به یک قربانی کمک شود- "امداد و نجات" می خواند که با وجود "اجماع اخلاقی" برآن باز خوب انجام نمیشود!
او نوشت: "در زندگی روزمره، ما نامی برای این وظیفه نداریم، هنوز به تدوین کلی مواردی که باید آن را به کار بریم و شرایطی که از انجام آن معافیم نپرداخته ایم. اما این کاری نیست که فرهنگ ما آن را پرورده یا به آن سامان بخشیده باشد... من نیزچیزی در این مورد نمی دانستم تا این که ضمن تحقیقات اسلامی خود از آن آگاه شدم. اسلام برعکس، نام و تعالیمی ویژه برای چنین وظیفه اخلاقی گسترده ای دارد نام آن "امر به معروف و نهی از منکر" است".(ج۱ص۱۸و۱۹)
همین منجر به تحقیق گسترده او درباره امر به معروف و نوشتن این کتاب شد.
• کوک: "وظیفه امداد، تکلیفی است برای کمک رسانی به مردمی که دچار مشکلی هستند... اگر آن زن قربانی تجاوز نبود، بلکه در زلزله ای زیر آوار مانده بود در آن صورت رهگذران وظیفه داشتند به یاری او بشتابند. به عکس، امر به معروف وظیفه ای برای کمک به مردم گرفتار نیست، بلکه تکلیفی است برای جلوگیری از کار زشت (حتی اگر از سر رضایت باشد)".(ج۲ص۹۲۸)
• پ.ن:
نهی از منکر، #پیشگیری از قربانی شدن هاست. اگر آن رفت، امداد و نجات هم نمی ماند!
#الداغی
محسن قنبریان
☑️ @m_ghanbarian
🔹بانونگار
https://eitaa.com/joinchat/2455240780Cda036c
💢 بُعد دیگر یک واقعه!
💥 امام جمعه محترم رشت!
👈 عده ای اصولگرا واصلاح طلب، ایراداتی بر سخنان حضرت عالی وارد کرده که بنده وارد آن فضا نمی شوم (هر چند مهم و جای بحث دارد) ولی لطف نموده نسبت به موارد ذیل شفاف سازی نمایید؛
یقینا مسئولینی که پاسخگو هستند به عنوان انسان های قوی مورد احترام بوده و نشانه ضعف آنها نمیباشد!
1⃣ اساسیترین اقدامات فرهنگی که حضرتعالی منشا اثر شده اید چیست؟ آیا به بهترین شکل از اختیارات و تکالیف خود استفاده نمودهاید؟
2⃣ شورای فرهنگ عمومی استان گیلان در چند سال گذشته چند جلسه داشته است؟ کدام جلسات آن مصوبه داشته است؟ چند مصوبه ارزش بالایی برای تاثیرگذاری برخوردار بوده است؟ (مصوبات نسبت مسئولین نه مردم)
3⃣ چه اقدامات مهمی برای نظارت و پیگیری نسبت به مصوبات مهم داشتهاید؟ (نسبت به مسئولین نه مردم)
4⃣ ستاد امر به معروف استان چه اقدامات مفید و موثری در راستای نظارت بر عملکرد مسولین داشته است؟ چه مقدار برای اقدامات ایجابی و جذب جوانان و آموزش ارزش والای حجاب وتبیین عواقب ناگوار ولنگاری انجام داده است؟
👈 لطفا از ارائه گزارش کار، خودداری و صرفاً برنامه ها و مصوبات مهم جهت الزام مسئولین به عمل نسبت به تکالیف خود و جذب جوانان و آموزش آنها را اعلام فرمایید!
✍ وکیل علیرضا عاقلی مقدم
@nezarattt
🔹بانو نگار
https://eitaa.com/joinchat/2455240780Cda036c21be
مراسم روضه خانگی شهادت امام صادق(ع)
سه شنبه ۲۶ اردیبهشت ماه
ساعت شروع مراسم: ۱۷
سخنران: خانم دکتر غفاری
موضوع سخنرانی:
نگرش به زن در مکتب جعفری
"مقدم بانوان مشهدی فعال فرهنگی را گرامی می داریم."
آدرس: پنجراه سناباد، خیابان ابن سینا، روبروی ابن سینا۱۲ پلاک ۱۸۵، واحد ۲
🔹بانونگار
https://eitaa.com/joinchat/2455240780Cda036c21be
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
بمناسبت روز دختر و ولادت حضرت معصومه
«دخترت را ببوس»
🔹بانونگار
https://eitaa.com/joinchat/2455240780Cda036c21be
📜 از خودم، به تو پناه آورده ام!
▫️آنجا كه آدم به سنگ تبديل مىشود و به جماد و نبات و حيوان دل مىبندد، آنجا كه طلاها و ياقوتها او را جذب مىكنند، او در اين تبديل به اين آتش رسيده است و بايد از اين آتش بترسد و از اين آتش خودش را برهاند، كه كافرهاى چشم پوش، ناچار خودشان را مىسوزانند و خودشان هيزم سوختنشان رابه دوش مىگيرند.
▫️و همين است كه تو در زيارت امام على بن موسىالرضا مىخوانى:
«اللّهُمَّ الَيْكَ صَمَدْتُ مِنْ ارْضى وَ قَطَعْتُ الْبِلادَ رَجاءَ رَحْمَتِكَ»؛ خداى من! من فقط به سوى تو از سرزمينم بريدم. به خاطر رحمت تو، شهرها را پشت سر گذاشتم.
▫️«فلا تُخَيِّبْنى وَ لاتَرُدَّنى بِغَيْرِ قَضاءِ حَوائِجى. و ارْحَمْ تَقَلُّبى عَلى قَبْرِ ابْنِ اخى رَسُولِكَ»؛ پس تو نا اميدم مكن و بدون درخواستهايم بازم مگردان و به اين همه رفت و آمد من بر سر خاك فرزند على و محمد رحم كن.
▫️ و اينجاست كه با امام مىگويى: «اتَيْتُكَ يا مَوْلاىَ زائِراً وافِداً عائِذاً مِمّا جَنَيْتُ عَلى نَفْسى وَ احْتَطَبْتُ عَلى ظَهْرى ...»؛ اى سرپرست من! من به سوى تو آمدهام، هم براى ديدار و هم براى مهمانى و هم براى پناه.
▫️ پناه نه از دشمن و نه از بيگانه، پناه از جنايت خودم كه بر خودم روا داشتم و پناه از اين هيزمهايى كه بر پشتم نگاه داشتهام كه من «حَمّالَةُ الْحَطَبِ» خويشم و براى سوختن خودم اينها را به دوش كشيدهام.
❛❛ عینصاد
📚 #وقتی_که_از_خودت_می_سوزی| ص ۵۵
#⃣ #متن #بریده_کتاب #قرآن
🔹بانونگار
https://eitaa.com/joinchat/2455240780Cda036c21be
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
«سید جواد میری»:
🔺 در ابتدای این جریانات گفتم که زن، زندگی آزادی نه اغتشاش است و نه انقلاب، تحول اجتماعی است.
🔺 با فقه پویا جمهوری اسلامی را تأسیس کردین اما میخواهین با فقه سنتی آن را اداره کنید!.
@Shiveh_tv4
🔹بانونگار
https://eitaa.com/joinchat/2455240780Cda036c21be
📖 چرا قاعدهگذاری زمانی دولت، آشفته، غیرمردمی و مردانه است؟
✍️ عاطفه صادقی
✅ مسئلههای سیاستی متن: اولا چرا دولت، تنظیمات زمانی را فارغ از وضعیت فرهنگی و اجتماعی مردم و در صورتی ابلاغی ارائه میکند و دوم اینکه چه فهمی از سبک زندگی شهروندان به چنین تنظیماتی در حوزه زمان منتج میشود؟
✅ تصمیمات و قاعدهگذاری دولتها به عوامل متعددی مانند مصالح جامعه، فرهنگ عمومی، امکانات دولت و نیازهای ضروری جامعه و دولت بستگی دارد. مردمی بودن صرفاَ یک شعار نیست؛ بلکه شاخصهایی دارد. به عنوان مثال هر چه دولتها مردمیتر باشند تلاششان برای هماهنگی تصمیماتشان با خواست و مصالح عمومی جامعه بیشتر است و دقت میکنند تا امکانات خود را در هماهنگی با مصالح و فرهنگ عمومی اجتماع تنظیم کنند؛ به نحوی که سیاستگذاری آنها کمترین اختلال را در زندگی شهروندان ایجاد کند.
تنظیم ساعات تحصیل دانش آموزان و دانشجویان، ساعات کار و حتی خود تنظیم ساعت و زمان، اموری اعتباری و قراردادیاند که عموماً دولتها متکفل آنند. بنابراین وقتی دولتی بدون در نظر گرفتن مصالح اجتماعی و اختلالات زندگی خانوادگی شهروندان، صرفاً ناظر به امکانات خود، برنامه زمانی را تغییر دهد در واقع نمیتواند مدعی مردمی بودن باشد.
✅ در وضعیتی که ساعت کاری مردم و مشاغل آزاد، همچنان مطابق با روال قبل است، دولت رئیسی صرفاً ناظر به کمبود منابع انرژی خود، ساعات کاری را از هشت به شش صبح منتقل میکند، با این وضع آیا پرستار بچه نیز حاضر است شش صبح حاضر شود؟ مشاغل آزاد و بازار چطور؟ مردم حاضرند برای انجام کارهای اداری خود از شش صبح اقدام کنند؟! در جامعهای که نسبتی میان محل زندگی و کار وجود ندارد آیا امکانات حمل و نقل عمومی متناسب با این تغییر زمانی فراهم است؟! برای مردمی که سبک زندگی آنها ناظر به خواب ساعت 11 شب است و حتی برنامههای صدا و سیما از حیث زمانی هیچ تغییری در نمایش و پخش ندارد چه تمهیدی جهت تغییر سبک زندگی متناسب با قاعدهگذاری جدید دولت در نظر گرفته شده؟
✅ پرسش این است که چرا دولت رئیسی در تصمیماتش صرفاً نیازها و امکانات خود را جدای از فرهنگ و وضعیت شهروندان در نظر میگیرد؟! فهم دولت رئیسی از گزاره مردمیبودن، از کارمندان و از سبک زندگی خانواده ایرانی چیست و چرا تصمیمات دولتمردان، فارغ از پیوستهای اجتماعی و فرهنگی لحاظ میشود؟ پیش از این هم در تنظیم ساعت ورود دانشآموزان این مشکل مطرح بود. تجربه تنظیمات زمانی دو سال اخیر نشان داد که دولت و مجلسِ همسوی فعلی، فهمشان از زندگی کارکنان خود، فهمی در کانسپت مردانه است و به همین دلیل جامعهی کارمندان خویش را جامعهای با اشتغال مردانه و زنانی خانهدار در نظر میگیرد که چرخش برنامه زمانی، اختلالی در سبک زندگی روزمره آنان ایجاد نمیکند. به دلیل چنین فهمی از زندگی خانوادگی کارکنان است که دولت، قاعدهگذاری زمانی را امری ساده میبیند و حتی از هماهنگی سایر بخشهای زندگی اجتماعی با قاعدهگذاری زمانی جدید غفلت میکند.
✅ در واقع این نحوه سیاستورزی مردانه، تنظیم امورات زندگی روزمره را وظیفهای زنانه در کنار سایر امورات خانه میانگارد، لذاست که به راحتی و در جلساتی پشت درهای بسته و فارغ از نیازها و شرایط عمومی مردم، نظرات خویش را ابلاغ میکند و آنجا که کار بیخ پیدا میکند سعی میکند با وعدههایی مانند شناور کردن ساعات کاری صرفاً برای کارمندان مادر داری فرزند خردسال، مسأله را فیصله دهد.
✅ قاعدهگذاری زمانی متناسب با فرهنگ ایرانی اسلامی، اما امری هویتبخش و چارچوبساز در تنظیم مناسبات انسانی و کاری و نیازمند برنامهریزی بلندمدت و همهجانبهی اصحاب اندیشه و حکمرانی، با لحاظ پیوستهای فرهنگی و اجتماعی است.
#سایه_نوشت در بله و ایتا:
https://ble.ir/sayehnevesht
eitaa.com/sayeh_nevesht
🔹بانونگار
https://eitaa.com/joinchat/2455240780Cda036c21be
مسئله "مادر" نیست!
✍ زهرا عباس پور
در انبوه دستورالعملهای بعضا متزاحم در موضوع فرزندآوری عکس فوق نمادی از عدم فهم مسئله "جمعیت" را به خوبی عریان می کند.
متولیان کم هوشی که مقصر اصلی سقط جنین را "مادر" می دانند و در اوهام خود، می پندارند با گفتن چنین جملاتی در عدم سقط جنین تاثیر گذارند. چنین دست اندرکارانی هیچ گاه نمی خواهند از ظاهر مسئله عبور کنند و به سطح عمیق تر ی برسند که نمایانگر علل مبنایی رخ دادن چنین فجایعی در کشور هست.
البته که بخشی از این سطحی نگری، هوشمندانه هست چرا که واکاوی و بازنمایی لایه های زیرین این مسئله سهم اقتصاد ناکار آمد، رشد تورم، سبک زندگی وارداتی و عدم توجه با ارائه مدل زیست مبتنی بر زیست بوم فرهنگی کشور با استفاده از ظرفیت رسانه و ...را آشکار می کند که به نفع متولیان امر نیست!
لذا نه تنها مسئله به قوت خود باقی می ماند بلکه بعضا مخاطبِ الفاظ زیر لَبی مردمی قرار می گیرد که بر روی کم هوشیشان حساب ویژه ای باز گردیده است!
🔹بانونگار
https://eitaa.com/joinchat/2455240780Cda036c21be