eitaa logo
برای توجّه
319 دنبال‌کننده
4.4هزار عکس
5هزار ویدیو
26 فایل
بِسمِ اللهِ الرَّحمنِ الرّحیمِ لاحَولَ وَ لاقُوَّه اِلّا بِاللّهِ العلیِّ العظیم و صلّی اللهُ علی محمّد و الهِ الطّاهرین وَجعَلنی مِمَّن تَنتَصِرُ بِهِ لِدینِک وَ لا تَستَبدِل بِی غَیری 💥مطالب را کپی کنید و نشر دهید ثوابش به شما هم می رسد. @barayetvajoh
مشاهده در ایتا
دانلود
🔺 بله آقای ظریف! افراط در ضدیت و یا افراط در طرفداری تبعاتی دارد. همانگونه که تمام تخم مرغ ها را در سبد آمریکا گذاشتی و دستاوردت معادل هیچ شد، و همانطور که شرق را بطور کامل حذف کردی و باز هم جز هیچ چیزی به دست نیاوردی! این دولت ولی به کسی باج نمیدهد؛ همکاری میکند، اخطار هم میدهد! 🔹 عبدالرحیم انصاری 🇮🇷
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♨️ حضور مردم زیمبابوه در فرودگاه برای استقبال از رئیسی 🇮🇷
♨️تیتر یک روزنامه یدیعوت آحارونوت: در آستانه انفجار دولت نتانیاهو در مسیر برخورد با "دوست بزرگ" است إن الباطل کان زهوقا نابودی‌ رژیم اشغالگر
📌یه شهروند معمولی میره دیوان عدالت اداری و از معاون رییس جمهور ایران بابت نداشتن شرایط قانونی شکایت می‌کنه... حالا دیوان پس از بررسی اون شکایت، حکم ابطال انتصاب رو داده اعتراض درست که منجر به نتیجه می‌شه یعنی چنین کارهایی که جزو افتخارات جمهوری اسلامی است نه شورش ویرانگرایانه اخیر!❗️ 💬 عباس کلاهدوز ➕ فقط لازم بود تا چنین اتفاقی در یکی از کشورهای غربی می‌افتاد تا خودتحقیرهای داخلی (که اتفاقا امروز درحال تیکه انداختن به دولت سیزدهم‌اند)، یقه‌ها جر می‌دادند!❗️❗️ •┈┈•❀🕊🍃🌺🍃🕊❀•┈┈
تناقض یعنی اینکه وقتی بحث خمس و زکات و حج و حجاب و‌نماز و‌روزه میشه میگن اینا مال ۱۴۰۰سال پیشه و خرافاته و ما عرب نیستیم و... اما بحث دیه و قصاص و ارث و مهریه و نفقه که میشه همگی مسلمون درجه یک میشن و ذره ای از حقشون کوتاه نمیان... عزیزم ما چه کسی رو گول میزنیم با چه کسی لج می کنیم ؟ خدایی که به ما زندگی داد و بخواد ثانیه ای نفسمان رو قطع میکنه با این خدا میجنگی ؟ با این خدا لج می کنی ؟ اگر افتی به دام ابتلایی به جز او از که می جویی رهایی ؟ روت میشه اونموقع صداش کنی ؟ روز عفاف و‌حجاب مبارک باد
🔴اگه برای آمریکا و اروپا سر خم کنی و حتی تف هم کف دستت نندازن ، اسمش دیپلماسیه ولی اگه با ونزوئلا صادرات و واردات داشته باشی اسمش نشستن سر سفره‌ست؟؟ 🔹واقعا وجدان داشتن انقدر سخته که ازش استفاده نمی‌کنید؟ جهاد تبیین بر همه ما واجب است
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴رهبر معظم انقلاب حفظه الله تعالی دوره‌ی خاتمی بارها اشاره کردند که مرزِ اصلاح‌طلبی رو با آنچه که دشمن از اصلاحات معرفی می‌کند، مشخص کنید! نکردند! 🔹دشمن در غائله کوی دانشگاه، اوباش رو اصلاح‌طلب معرفی کرد! باز هم اعلام برائت نکردند! واکنش رهبری رو ببینیم: «پس معلوم شد اصلاح از نظر اونها یعنی چه!» جهاد تبیین 🌀 رسانه باشیم و در روشنگری لااقل یک نفر شریک باشیم .انشاءالله که عاقبتمون بخیر بشه
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥رهبر انقلاب: سابق جوان‌ها را از رفیق و مصاحب بد برحذر می‌داشتیم؛ حالا مصاحب بد داخل جیبش است جهاد تبیین بر همه ما واجب است
⚡️🍃 در جریان مباهله مسیحیان نجران حاضر شدند با ذلت جزيه بدهند ولى اسلام نياورند، با اينكه حجت برايشان تمام بود و حتی در بحث هم دعوت به مباهله شده بودند، استنكاف كردند، حاضر شدند زير بار ذلت جزيه پرداختن بروند اما ايمان نياورند. پيغمبر اكرم فرمودند مى‏‌دانيد با اينكه اينها حق را شناختند چرا زير بار اسلام نرفتند؟ براى ما جالب توجه است. ⚡️🍃 اين نكته‌‏اى است كه روانشناسان بايد روى آن كار بكنند، اینکه آدم بفهمد يك چيزى حق است، خير دنيا و آخرت در آن است، باز هم زير بار نرود چرا؟ پيغمبر فرمود چون اينها علاقه داشتند به خوردن گوشت خوك و نوشيدن مشروبات، عادت كرده بودند، ⚡️🍃 اين دو چيز را نمى‌‏خواستند ترك كنند، ديدند اگر اسلام بياورند بايد از خوردن گوشت خوك و نوشيدن مشروبات صرف نظر كنند، گفتند به همان دين خودمان باقى مى‌‏مانيم، جزيه مى‏‌دهيم، ذلت را مى‎‌‏پذيريم، اما دينى كه ما را از عادت‌هامان و لذت‌هامان باز مى‏‌دارد نمى‌‏پذيريم. ۱۳۸۴/۰۴/۲۶ 🌹 آیت الله مصباح یزدی رحمت الله علیه
«﷽» ✅ کانال برای توجه ✅ تفسیر قرآن کریم ✅ احادیث اهل بیت علیهم السّلام ✅ ادعیه کارگشا ✅ دانستنی های مفید ✅ اطلاعات معتبر ✅ آگاهی های ضروری ✅ برای توجه_ برای توجه 👈 نشر حداکثری 🙏 معرفی کانال به دیگران https://eitaa.com/BarayeEtela
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 خبر ممنوعیت عزاداری محرم توسط طالبان دروغ است 🔻 ساعتی قبل برخی رسانه ها مدعی شدند که طالبان عزاداری محرم در افغانستان را ممنوع کرده است اما این خبر جعلی و دروغ است و بر خلاف این ادعا 👈 روز گذشته ذبیح الله مجاهد سخنگوی دولت طالبان در گفتگو با رسانه های افغانستان اعلام کرده بود که تامین امنیت برگزاری مراسم عزاداری محرم یکی از برنامه های جدی آنان است👉
🔻ماجرای ادعای دروغ تخریب منازل مردم در روستای کلاهی هرمزگان 🔹کشف بیش از ۳۰۰ هزار لیتر گازوئیل و انهدام خط لوله ۵۰ کیلومتری انتقال سوخت قاچاق/۱۵۰ نفر از اتباع خارجی دخیل در امر قاچاق سوخت دستگیر شدند 🔹در روزهای گذشته فیلمی در فضای مجازی منتشر شده است که براساس این فیلم ادعا شده است در روستای کلاهی استان هرمزگان خانه‌های مردم به بهانه مبارزه با قاچاق سوخت در حال تخریب است. 🔹رئیس کل دادگستری استان هرمزگان: تصاویر منتشر شده مربوط به تخریب ۵ دیوار تصرفی در بندر کلاهی است که محل استقرار و نگهداری مخازنی با حجم میلیون‌ها لیتر سوخت قاچاق بوده‌اند. 🔹محل‌های تخریب‌شده نه تنها مسکونی نبوده‌اند بلکه اراضی و چهاردیواری‌های تصرف شده توسط قاچاقچیان هستند. 🔹در پی مطالبات مردمی با توجه به وقوع حوادث دلخراش جاده‌ای در محورهای مواصلاتی شرق استان که در نتیجه تردد بی‌ضابطه خودروهای قاچاقچیان سوخت به جان‌باختن و مصدومیت تعداد زیادی از هموطنان عزیزمان منجر شده است، طرح ضربتی پاکسازی مناطق آلوده به قاچاق سوخت اجرا شد. 🔹۵۵۰ عدد انواع مخازن حاوی بیش از ۳۰۰ هزار لیتر سوخت قاچاق کشف و ضبط شد.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕ روز مباهله روز فضیلت امیرالمومنین(ع) ♦اگر غدیر عید ولایت است مباهله عید فضیلت است. چون بزرگترین فضیلت علی(ع) در روز مباهله و آن‌هم صریحاً در قرآن کریم بیان شده. ♦امام رضا(ع) به مأمون فرمودند: بالاترین فضیلت علی(ع) آیۀ مباهله است. چون در این آیه علی(ع) نفس پیامبر(ص) اعلام شده است. باید غربت مباهله برطرف بشود، این خیلی مهمتر از بسیاری دیگر از ایام الله است. 🌸روزمباهله گرامی باد🌸.
🖼 استقبال مردم زیمبابوه با عکس‌های رهبر انقلاب و سردار شهید حاج قاسم سلیمانی از رئیس‌جمهور
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
پاستا و نان با طعم جیرجیرک گزارش بی بی سی فارسی از غذاهای جدید مردم نایس اروپا🤮🤢
🔴کشف ارتباط سازمان جاسوسی رژیم صهیونیستی با عنصر هتاک به قرآن مجید وزارت اطلاعات: 🔹جنایت اخیر هتاکی به قرآن که در کشور سوئد و با حمایت تشویق‌آمیز پلیس آن کشور صورت گرفت، ابعادی فراتر از موارد مشابه پیشین داشت. 🔹بر این مبنا سربازان گمنام به واکاوی اطلاعاتی در چند و چون آن اقدام پلید و تلاش برای شناسایی عناصر پشت صحنه‌ آن پرداختند. 🔹بر مبنای اطلاعات موثق به دست آمده، «سلوان مومیکا» فرد هتاک به ساحت قرآن کریم، متولد سال ۱۹۸۶ در عراق بوده و در سال ۲۰۱۹ به استخدام سرویس جاسوسی رژیم صهیونیستی درآمده است. 🔹او که در منطقه‌ی محل اقامت پیشین خود در عراق به بدنامی اشتهار داشت، همان بدنامی و سوابق سوء خود را به‌عنوان کارنامه‌ی مطلوب صهیونیست‌ها ارائه می‌کند و مورد قبول و استقبال آن‌ها قرار می‌گیرد. 🔹نام‌برده پس از آن، نقش عمده‌ای در جاسوسی از جریان مقاومت و پیشبرد پروژه‌ تجزیه‌ی عراق ایفا می‌نماید. 🔹اقامت در سوئد را به‌عنوان دستمزد خیانت‌هایش به ملّت عراق و امّت اسلام، از صهیونیست‌ها مطالبه و دریافت می‌کند. 🔹پس از اقامت در سوئد، مزدوری خویش برای رژیم غاصب را در قالب مأموریت‌های متناسب با شرایط و دسترسی‌های جدیدش ادامه می‌دهد. 🔹در هفته‌های اخیر و به‌دنبال برنامه‌ریزی رژیم صهیونیستی برای سرکوب مقاومت مشروع مردمی در مناطق اشغالی ۱۹۶۷ و ساحل غربی رود اردن، همزمان این عنصر خیانت‌پیشه، پروژه‌ای سیاه و ملحدانه را به اجرا می‌گذارد. 🔹برگزاری نمایش شوم هتک حرمت از مصحف شریف، با هدف ایجاد موج رسانه‌ای غالب و به حاشیه راندن اخبار جنایات هولناک و گسترده‌ی رژیم صهیونیستی در ساحل غربی به‌ویژه جنینِ مظلوم و سرافراز طراحی و اجرا شد. 🔹در آینده اسنادی پیرامون این عنصر خبیث منتشر خواهد شد. آمران و عاملان این جنایت سازمان‌یافته نیز بنا بر سنت محتوم الهی، تاوان عمل خود را خواهند پرداخت. 🔹در جغرافیای سوئد نیز گرچه پیش از این شاهد حضور پر رنگ و فعالیت‌های اطلاعاتی بدون محدودیت رژیم صهیونیستی بوده‌ایم، با این حال انتظار می‌رود از این پس دولت سوئد در رویه‌ی کنونی تجدید نظر نماید.
🔴آخه آفریقا چی داره که رئیسی رفته اونجا؟! ♦️‌ ۹۶ درصد الماس، ۹۰ درصد کروم، ۸۵ درصد پلاتین، ۵۰ درصد کبالت، ۵۵ درصد منگنز، ۴0 درصد بوکسیت، ۱۳ درصد مس، ۵۰ درصد فسفات، ۶۵ درصد طلا و ۳۰ درصد توریوم و اورانیوم جهان به صورت طبیعی در قاره آفریقا ذخیره‌شده است! ♦️همچنین این قاره از نظر دارا بودن فلزات ارزشمندی چون آهن، قلع، روی، سرب، زغال‌سنگ، سنگ‌های قیمتی و نیکل در جایگاه ممتازی قرار دارد و ۱۰ کشور این قاره از صادرکنندگان نفت به سایر نقاط جهان هستند.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
Tafsir E Hamd 26_برش.mp3
4.34M
تفسیر سوره حمد 26 آیت الله جوادی آملی 💜بخش اول حجم : ۴:۰۵مگابایت زمان : ۱۸دقیقه
Tafsir E Hamd 26_برش_1.mp3
4.56M
تفسیر سوره حمد 26 آیت الله جوادی آملی 💜بخش دوم حجم : ۴:۱۳مگابایت زمان : ۱۹دقیقه
╲\╭┓ ╭‌ 🍃🌺﷽🌺🍃 ┗╯\╲ 🔴 جلسه 26 🔵 بخش اول اعوذ بالله من الشيطان الرجيم بسم الله الرحمن الرحيم تفسیر آيهٴ مباركهٴ  «اهدنا الصراط المستقيم»﴿1﴾ از اينكه همگان هدايت را مي‌خواهيم مي‌گوييم اهدنا= ما را هدايت كنيد. براي اينكه انسان وقتي مي‌تواند در يك جامعه‌ٴ امن زندگي كند كه همه از هدايت برخوردار باشند. اگر همه به يك سمت حركت كنند در رفاه و آسايشند. و اما اگر راه‌ها گوناگون باشند، اگر بعضي در مسير مستقيم باشند بعضي در مسير انحرافي، اين دار، دار زحمت است. وقتي انسان مي‎تواند به سلامت به مقصد برسد كه مانعي در بين راه نباشد. راهيان صراط مستقيم، رفيق حسن راهيان اين راه نه تنها مزاحم هم نيستند بلكه رفيق خوب يكديگرند. خدا از راهيان صراط مستقيم به عنوان رفيق حَسَن ياد مي‌كند. مي‌فرمايد «و حسن اولئك رفيقا»﴿2﴾. اينها همسفران خوبي هستند. همه به فكر هم هستند نه تنها مزاحم هم نيستند همه در سرعت و سبقت يكديگر كمك مي‌كنند، همه معين يكديگرند. همه دعاگوي يكديگرند همه معاون يكديگرند. اين صراط مستقيمي كه بسترش نه تخلف دارد و نه اختلاف راهيان او نه تنها به سهولت اين راه را طي مي‌كنند و هيچ كسي مزاحم ديگري نيست، بلكه همسفران خوبي هم هستند. كه فرمود «من يطع الله و الرسول فاولئك مع الذين أنعم الله عليهم من النبيين و الصديقين و الشهداء و الصالحين و حسن اولئك رفيقا»﴿3﴾ اينها همسفران خوبي‌اند. اينها با رفق اين قافله را اداره مي‌كنند.
╲\╭┓ ╭‌ 🍃🌺﷽🌺🍃 ┗╯\╲ 🔴 جلسه 26 🔵 بخش دوم عالم طبيعت، دار تزاحم جواب: چرا ديگر در هدايت تكويني در جهان ماده مزاحمت هست خداي سبحان «ربنا الذي اعطي كل شيء خلقه ثم هدي»﴿4﴾. همه را هدايت كرده است و همه هم دارند در مسير خودشان مي‌روند و چون در عالم طبيعت هست، دار، دار تزاحم است. آن نسيم مي‌خواهد به صورت تند باد در بيايد. آن درخت هم حركت كرده مي‌خواهد گل بكند و شكوفه بشود و ميوه بدهد. آن به اين مي‌زند شكوفه‌اش از بين مي‌رود. همه در حركتند و تزاحم پيدا مي‌شود. آن باران مي‌خواهد ببارد خب يك كسي هم بيمار مي‌شود. يكي كسي هم سُر مي‌خورد، برف نيايد كه نمي‌شود. انسان هم كه نرود دنبال كارش كه نمي‌‌شود. سر خوردن و افتادن توش هست. اين جهان، جهان تزاحم و تكوين است البته اين تزاحم‌ها براي ايجاد قسط و عدل در نظام كلي است. اما در صراط معنويت برخوردي نيست. حركت معنوي با برخورد همراه نيست. همهٴ اعضاء اين قافله رفقاي خوبند براي يكديگر كه «حسن اولئك رفيقا»﴿5﴾. ظاهراً بحث ديگري دربارهٴ كلمهٴ اهدنا نخواهيم داشت، با آن بحثهايي كه قبلاً گذشت و روشن شد كه اين هدايت، هدايت مرحلهٴ بقا است و تكويني است. اگر عده‌اي تفسير كرده‌اند اهدنا يعني ادمنا علي الصراط به همين معناست. ثبتنا به همين معناست و مانند آن. سؤال... جواب: بله هدايت تشريعي آن است كه خداي سبحان قوانين را به اطلاع همه برساند. براي انسان‌ها قانون تعيين كند و قانون را هم ابلاغ كند. سؤال... جواب: در همهٴ مراحل تكوين انسان نياز دارد به قانون. اين درست، اما گاهي هدايت تشريعي هست گاهي هدايت تكويني نيست. مثل اينكه خداي سبحان همه را هدايت كرده است. «انا هديناه السبيل اما شاكرًا و اما كفورًا»﴿6﴾. آنكه شاكر هست اين راه را طي مي‌كند، از هدايت تكويني در مرحلهٴ بقاء برخوردار است. آنكه كافر است اين راه را پشت سر مي‌گذارد راه ديگر انتخاب مي‌كند از هدايت تكويني برخوردار نيست. سؤال اختصاص هدايت تكويني خاصه به مؤمنان جواب: هدايت تشريعي انجام مي‌شود به همگان خداي سبحان هدايت تشريعي كرده. اما هدايت تكويني يعني توفيق دادن كه اين راه را طي بكند مخصوص يك عده است. فقط مؤمنين را خدا فرمود من هدايت مي‌كنم. فرمود در سورهٴ حج كه بعضي از آياتش گذشت آيهٴ 54 سورهٴ حج اين است كه «و ان الله لهاد الذين آمنوا الي صراط مستقيم»﴿7﴾ خدا فقط مؤمنين را هدايت مي‌كند يا در سوره‌اي كه به نام رسول خدا (صلي الله عليه و آله و سلم) بود يا سورهٴ فتح در آنجا، در سورهٴ فتح «انا فتحنا لك فتحاً‌ مبينا ليغفر لك الله ما تقدم من ذنبك و ما تأخر و يتم نعمته عليك و يهديك صراطا مستقيما»﴿8﴾ خدا مي‌خواهد تو را به صراط مستقيم هدايت بكند. نه هدايت كند يعني يبين لك الاحكام الالهيه، احكام الهيه را براي همه بيان كرده. بيان احكام الهي هدايت تشريعي است. «اقيموا الصلاة»﴿9﴾ را به سمع مردم رساندن هدايت تشريعي است. و قرآن از نظر هدايت تشريعي جهاني است چون «هدي للناس»﴿10﴾ است. از نظر هدايت تكويني لطف خدا مخصوص كساني است كه چند قدمي اين راه را طي كرده‌اند. سؤال... جواب: نه اول هدايت تقسيم مي‌شود به تشريع و تكوين. آنگاه هدايت تكويني احكامي دارد، تشريعي احكامي دارد. آن هدايت عامه كه «ربنا الذي أعطي كل شيء خلقه ثم هدي»﴿11﴾ او كه عام است. او همگان را شامل مي‌شود. حتي «فاهدوهم الي صراط الجحيم»﴿12﴾ هم بر اساس همان هدايت عامه است و مانند آن. اما اين هدايتي كه مؤمنين از خداي سبحان مسئلت مي‌كنند،‌ هدايت تكويني است در بُعد . مي‌گوييم خدايا وسايل پيمودن راه حق را به ما بده. آن را بده را بده. آن را بده آن را بده. را بر طرف كن كه ماهم اين راه را كنيم.
╲\╭┓ ╭‌ 🍃🌺﷽🌺🍃 ┗╯\╲ 🔴 جلسه 26 🔵 بخش سوم سؤال... جواب: تزاحم منتهي به قسط و عدل مي‌شود در دار تكوين. سقوط نه. قسط و عدل، تزاحم حق است مثل همان دو كفهٴ‌ ترازو كه تزاحم مي‌كنند تا قسط و عدل برقرار بشود. سؤال... جواب: بله اما كسي كه متدين شد حالا خدا را قبول دارد قرآن را قبول دارد، وحي و رسالت را قبول دارد به نماز كه ايستاد مي‌گويد «اهدنا الصراط المستقيم»﴿13﴾. سؤال... جواب: خيلي خب آن يك امر تكويني است ديگر و را مسئلت مي‌كند يعني شما اين را به ما بدهيد ديگر و الا احكام را كه به ما فرمودي. سؤال... جواب:‌ آن باطنش كه تشريع نيست. باطنِ تشريع است سؤال... جواب: نه همهٴ اين از خداي سبحان صادر شده است. تشريع يعني چي واجب است چي حرام است چي مكروه است چي مستحب. سؤال... حكمت وضو در گفتار پيامبر، باطن و روح تشريع جواب: نه معرفت هم. باطن تشريع آن معارف حقه است. نه آن هم تشريعٌ. او باطن التشريع است. مثلاً‌ كسي آمده، اين را مرحوم شهيد ﴿رضوان الله عليه﴾ در آن اربعينش نقل كرده كه رسول الله (صلي الله عليه و آله و سلم) بين الطلوعين بعد از نماز در مسجد مي‌نشستند به سؤالات مردم پاسخ مي‌دادند. دو نفر آمدند سؤالي داشتند، حضرت به اولي فرمود كه شما قبلاً آمدي نوبت گرفتيد ولي اين شخص كه بعد از شما آمده است مستعجل است و شما از خاندان كرم‌ايد اين نوبتتان را به او واگذار كنيد. عرض كرد بسيار خوب. حضرت فرمود من بگوييم براي چي آمديد يا خودتان مي‌گوييد‌؟ عرض كردند شما بگوييد ما براي چه آمديم. فرمود يكي آمد مسائل حج را بپرسد. يكي هم آمد مسائل وضو را بپرسد. آنگاه حضرت شروع كردند به جواب دادن. فرمودند دربارهٴ وضو گرفتن اينكه انسان دست را مي‌شويد. صورت را مي‌شويد، معنايش اين است خدايا من از دست شستم، معناي شستن صورت اين است خدايا اين صورتي كه بود با اين صورت گناه كردم يا با اين صورتم گناه كردم، اين صورتم را دارم شست‌ و شو مي‌كنم كه به تو بيايم. معناي مسح سر اين است خدايا هر باطلي كه در سر پروراندم دارم او را مي‌كنم. معناي مسح پا اين است كه خدايا هر جايي كه نبايد مي‌رفتم رفتم دارم اين پا را مي‌كنم كه از تا در تو بايستم.﴿14﴾ اين باطن تشريع است. اينكه تشريع نيست. اگر كسي به اينجاها مي‌رسد، از همان عنايتهاي خاص خدا برخوردار است. ظاهر تشريع، چي واجب است چي حرام است، چي مكروه است چي مستحب. اين هدايت تشريعي است اگر كسي اين احكام به او رسيد، همهٴ اين مسائل را فهميد الان رو به قبله ايستاد دارد نماز مي‌خواند مي‌گويد «اهدنا الصراط المستقيم»﴿15﴾، «اهدنا الصراط المستقيم»﴿16﴾ يعني بَيّن لي ما يجب و يحرم يا وفقني لادامه الطريق و لطي الطّريق؟
╲\╭┓ ╭‌ 🍃🌺﷽🌺🍃 ┗╯\╲ 🔴 جلسه 26 🔵 بخش چهارم سؤال... جواب: مقامات بالاخره تكويني است ديگر. ادامه سؤال قبلي: جواب:‌ آنها ديگر تشريع نيست. ادامه سؤال قبلي: جواب:‌ عمل مربوط به اشيای خارجيه است هر موطني يك حكم تشريعي دارد ديگر اما اگر كسي همهٴ اين مراحل را طي كرده است به آنجا هم كه رسيده‌ است مي‌گويد «اهدنا الصراط المستقيم»﴿17﴾، يعني اينكه به من دستور دادي مي‌دانم چي بر من واجب است آن را به من بده كه من اين را پياده بكنم. آنگاه ظاهراً در مسألهٴ اهدنا بحثي نداشته باشيم. عمده كلمهٴ صراط است. معنا و مصداق صراط دربارهٴ صراط كه از خداي سبحان مسئلت مي‌كنيم «اهدنا الصراط المستقيم»﴿18﴾، بايد مراجعه كرد كه صراط بر چي اطلاق شده؟ معناي ظاهري يعني همان . استقامت آن راه هم در برابر اعوجاج است راه گاهي معوج است، گاهي . راه معوج آن است كه و دارد. راه مستقيم آن است كه از تخلف و اختلاف مصون است. اما قرآن چي را صراط مستقيم مي‌داند؟‌ و آيا صراط مستقيم يكي است و يا متعدد است؟‌ و آيا بين سبيل و صراط فرق است يا نه؟ قرآن كريم را صراط مستقيم مي‌داند. در سورهٴ انعام آيهٴ 161 اين است: «قل انني هداني ربي الي صراط مستقيم»﴿19﴾ به رسول خدا (عليه آلاف التحية و الثناء) امر مي‌فرمايد كه بگو خدا مرا به صراط مستقيم هدايت كرده است. آنگاه صراط مستقيم را تشريع مي‌كند. «قل انني هداني ربي الي صراط مستقيم ديناً قيماً‌ ملة ابراهيم حنيفاً»﴿20﴾ صراط مستقيم همان دين قيم است. كه خود است و انسانهاست. هم خود ايستاده است، هم ديگران را مي‌كند. هم خود است هم ديگران. اين دين قيم و قيم را مي‌گويند صراط مستقيم «ديناً قيماً»﴿21﴾ و همهٴ اديان الهي صراط مستقيم هستند اما برجسته‌ترين روش را ابراهيم خليل (سلام الله عليه) نشان داد لذا مي‌فرمايد: «ديناً قيماً ملةابراهيم حنيفا و ما كان من المشركين»﴿22﴾ حنيف در برابر متجانف است و در برابر جنيف است. اگر كسي در اين راه گرايشش به آن پياده رو باشد،‌ تمام تلاشش اين باشد كه به سمت چپ يا به سمت راست گرايش داشته باشد اين را مي‌گويند جنيف. اين اهل جنف است اين متجانف است، هميشه به طرف پياده‌رو ميل دارد. ميل او به است كه اگر مواظبش نباشيد سقوط مي‌كند. اما آن رونده‌اي كه تمام تلاش و كوشش اين است كه در اين وسط باشد، ميل به وسط داشته باشد اين را مي‌گويند . حنيف مائل به وسط است. ديديد اينهايي كه خيلي احتياط مي‌كنند سعي مي‌كنند وسط جاده باشند كه اگر يك وقتي اتومبيل دارد مي‌آيد خودشان را به كنار بكشند. اما تلاششان اين است كه از پياده‌رو دور باشند. آنكه سعي مي‌كند به سمت چپ يا به سمت راست گرايش داشته باشد،‌ اين متجانف في الأثم است اين جنيف است. يعني پاهايش و لبه‌هاي پاهايش و انگشتهاي پاهايش به طرف پياده‌رو است،‌ بالاخره در دراز مدت منتهي مي‌شود به . اما آنكه انگشتهاي پايش به طرف خط مستقيم است، يعني پايي كه در جاده مي‌گذارد، انگشتهاي پا، چهرهٴ، پا سمت پا تو وسط جاده است. اين براي دراز مدت هم محدود است به آن راهيي مي‌گويند كه تمام اين است كه جاده باشد. آن را مي‌گويند كه ميلش به است. فرمود اين ديني كه حنيف است و هيچگونه شركي در اين دين نيست،‌ اين ملهٴ ابراهيم است خدا هم ما را به اين ملت كرده است و اين صراط مستقيم است. «انني هداني ربي الي صراط مستقيم ديناً‌ قيماً ملة ابراهيم حنيفاً و ما كان من المشركين»﴿23﴾ اين مي‌شود صراط مستقيم.
╲\╭┓ ╭‌ 🍃🌺﷽🌺🍃 ┗╯\╲ 🔴 جلسه 26 🔵 بخش پنجم سالك صراط اما چرا انسان صراط مي‌خواهد؟‌ صراط مال سالك و رونده است، انسان يك موجودي ايستايي نيست كه بماند و بپوسد و از بين برود مثل يك حجر نيست. انسان سالك است به كدام سمت؟ سالك الي الله اگر سالك است طريق مي‌خواهد. و اگر خدا است نامحدود است. و اگر طريق نامحدود است انسان از هر برود به مي‌رسد. منتها خدا حسنا دارد هم و است، هم «اشد المعاقبين»﴿24﴾. اگر به راه رفت به خداي ارحم الراحمين مي‌رود اگر بيراهه رفت به همان خدا مي‌رسد ولي آن خدايي كه «اشد المعاقبين»﴿25﴾ است او را مي‌بيند. آنگاه مي‌گويد «ربنا ابصرنا و سمعنا»﴿26﴾. اينطور نيست كه انسان به خدا نرسد. اينطور نيست انسان مثل حجر باشد بماند و بپوسد و ديگر هيچ. انسان خواه و ناخواه مي‌رسد. ولي سعي كند به غفار و ستار برسد نه خداي قهار. كه همان قهار همان غفار است همان غفار همان قهار است همان خداست ولي قرآن فرمود شما خواه و ناخواه به من مي‌آييد. ولي بيراهه نياييد مثل انساني كه در كنار درياي عظيم است، مي‌بينيد وقتي اين جدولها را نگاه مي‌كند، يك عده به حق در اين نهرهاي بزرگ راهي راهند، مي‌روند تا عمق دريا. عده‌اي هم در همين كناره‌هاي ساحل مي‌خشكند. فرمود اينچنين نيست كه شما به من و ما را ناتوان بكنيد. «و الذين يسعون في آياتنا معاجزين»﴿27﴾، آنهايي كه مي‌كنند ما را عاجز بكنند اينچنين نيست. «و لا يحسبن الذين كفروا سبقوا»﴿28﴾، آنهايي كه كافر شدند فكر نكنند كه زدند. جا بروند در مايند. منتها اين انساني كه به هر سمت برود به مي‌رسد،‌ خدا را قرآن كريم معرفي كرد كه «و لله الاسماء الحسني»﴿29﴾ قهار هست، غفار هست، ستار هست، «لا يعذب عذابه احد»﴿30﴾ هست «و لا يوثق وثاقه احد»﴿31﴾ هست، «ارحم الراحمين»﴿32﴾ هم هست. همهٴ اينها اسماء حسناي خداي سبحانند. تا كدام راه را كند. اين است كه در بين همهٴ اين راه‌ها، راه است. فرمود: «و أنَّ هذا صراطي مستقيما فَاتَّبعوه و لا تتبعوا السبل»﴿33﴾ راهي كه انسان را به خداي رحمان برساند،‌ است بقيه راهي است . انسان گم شده نه يعني به مقصد نمي‌رسد او را مي‌برند او اگر نخواست برود او را مي‌برند منتها «فاهدوهم الي صراط الجحيم»﴿34﴾. از اينكه به ما آموختند از خداي سبحان صراط مستقيم مسئلت كنيم، معلوم مي‌شود هست (يك) انسان است (دو) هست (سه) اگر راه را درست طي كرد به هدف راستينش اگر درست نكرد به هدفي مي‌رسد كه . اما آن معنا كه و كسي ايستا و واقف نيست در سورهٴ انشقاق «اذا السما انشقت»﴿35﴾ اينچنين فرمود:‌ آيه‌ 6 سورهٴ انشقاق «يا ايّها الانسان انك كادح الي ربك كدحا فملاقيه»﴿36﴾ فرمود چه مؤمن و چه كافر بالاخره به الله مي‌رويد، منتها يا خدايي را مي‌كني كه «ارحم الراحمين»﴿37﴾ است يا خدايي را ملاقات مي‌كني كه «اشد المعاقبين»﴿38﴾ است همان جا مي‌گويي «ربنا ابصرنا و سمعنا»﴿39﴾. اينچنين كه انسان و حركت نكند،‌ يا خدا را با بعضي از اسماء حسنايش ملاقات نكند. آن اسماء حسناي حق را او هرگز نمي‌بيند «انهم عن ربهم يومئذ لمحجوبون»﴿40﴾ اما اين اسماء و را مي‌بيند، مي‌گويد «ربنا ابصرنا و سمعنا»﴿41﴾. در همين سورهٴ انشقاق كه فرمود انسان سالك است راهي است مقصدي دارد فرمود:‌ راه براي اينها دو قسمت است؛ «يا ايها الانسان انك كادح الي ربك كدحاً»﴿42﴾؛ با و هر چه بيشتر «فملاقيه»﴿43﴾ بالاخره را . منتها دو دسته‌اند مردم «فاما من اوتي كتابه بيمينه فسوف يحاسب حساباً يسيرا و ينقلب الي اهله مسرورا»﴿44﴾ اهل نه يعني زن و بچه، اهل يعني آن همان ، هم عقيده‌ها ديگر. حالا خواه اهل و عيال او باشند، خواه ديگران. «و اما من أوتِيَ كتابه وراء ظهره فسوف يدعوا ثبورا و يصلي سعيرا»﴿45﴾ بعضی‌ها كتابشان را از پشت به اينها مي‌دهند، اينها همان‌هايي هستند كه «نبذوا كتاب الله وراء ظهورهم»﴿46﴾ آنكه امروز را پشت سر گذاشت فردا نامهٴ‌ را از پشت سر او به او مي‌دهند اين توسّع همان خواهد بود. پس هر است و هر هم به مقصد مي‌رسد و هر انساني هم به مي‌رسد، منتها انسان مقصد خود را با عمل صالح خود بايد تعيين كند. يا مقصد او «ارحم الراحمين»﴿47﴾ است، خداي غفار ستار است، يا مقصد او «اشد المعاقبين» است. كه «اشد المعاقبين»﴿48﴾ كه همان ارحم الراحمين است.