eitaa logo
آثار برتر کتاب سال حوزه
85 دنبال‌کننده
600 عکس
0 ویدیو
14 فایل
🌐 سایت اطلاع رسانی: www.ketabehowzeh.ir 🔸 کانال رسمی: @khowzeh 🔸 کانال آثار برتر کتاب سال حوزه: @Bartar_khowzeh 📞 تماس با همایش کتاب سال حوزه: 02533133603 - 5 🗨 پاسخگویی به سوالات: @ketabehowzeh
مشاهده در ایتا
دانلود
آثار برتر کتاب سال حوزه
🔸عنوان پایان‌نامه: فقه و امنيت 🔹پدیدآور: محمداسماعيل نباتيان 🔹رتبه: شایسته تقدیر 🔹گروه علمی: فقه و ا
🔷 چکیده اثر: 🔸عنوان پایان‌نامه: فقه و امنيت 🔹پدیدآور: محمداسماعيل نباتيان 🔹رتبه: شایسته تقدیر 🔹گروه علمی: فقه و اصول 🔹محل دفاع: دانشگاه معارف اسلامی ▪️▪️▪️ انحطاط‌های امنیتی دورۀ معاصر که جای‌جای جهان به ویژه سرزمین‌های اسلامی را در نوردیده، بر نگرانی‌های فزایندۀ امروز بشر افزوده و پایه‌های اقتصادی، سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و حتی جغرافیای جوامع انسانی را تحدید کرده است. هرچند چالش‌های امنیتی، بشر را در طول حیاتش همراهی کرده؛ اما در دورۀ حاضر، شدت و شکل بیشتری به خود گرفته است. بنابراین، ضرورت دارد صاحبان اندیشه و اربابان نظر، با استفاده از امکانات، فرصت‌ها، ظرفیت‌ها و منابع معرفتی موجود، راهکارهای برون‌رفت از انحطاطات امنیتی امروزه را پیش رو بنهند. در این میان، نقش عالمان و فقیهان مسلمان در حل این مسئله پر رنگ‌تر از دیگران خواهد بود؛ زیرا آنان دانشی به نام فقه را در دست دارند که در میان علوم اسلامی، دانشی راهبردی است و به تنظیم و ادارۀ حیات و روابط انسان در ابعاد مختلف با هدف نیل به قرب الهی می‌پردازد. رسالۀ حاضر، با استمداد از یک الگوی نظری تلفیقی متشکل از نظریۀ علل اربعه (از فلسفۀ اسلامی) و مصالح خمسه (از فقه) و روش تحقیق استنباطیِ استنادی، به بررسی موضوع امنیت در فقه پرداخته ‌است. با عنایت به مصالح خمسه و ادلۀ دیگر، غایت فقه، تأمین امنیت انسان در دنیا و آخرت می‌باشد. این غایت _ به عنوان یک امر حادث _ در گرو تحقق هر چهار علتِ مادی (مواد و منابع امنیت)، صوری (انواع امنیت)، فاعلی (کارگزاران امنیت) و غایی (هدف و مرجع امنیت) است. براین اساس، نگارندۀ این رساله، مبانی فقهی امنیت را در حوزه‌های مختلف و با عنایت به تقسیمات امنیت در مطالعات جدید امنیت و همچنین گزاره‌های ناظر بر عوامل تهدید و تولید امنیت، از آثار مختلف فقهی شیعه تتبّع و تفحص کرده و با تمسک به نظريۀ دلالت‌ها (مطابقي، تضمّنی و التزامي) به استخراج و استنباط گزاره‌های فقهی امنیت از اين متون فقهی پرداخته‌ است. ▪️▪️▪️ 🆔 https://eitaa.com/Bartar_khowzeh 🆔 https://eitaa.com/khowzeh 🌐 http://www.ketabehowzeh.ir 📞 02533133603 👉🏿 604 / 605
🔸عنوان کتاب: الگوي اسلامي شادكامي 🔹پدیدآور: عباس پسنديده 🔹رتبه: شایسته تقدیر 🔹گروه علمی: علوم تربيتي و روان‌شناسي 🔹ناشر: دارالحدیث 🔻🔻🔻 لینک چکیده اثر: 🖌 https://eitaa.com/Bartar_khowzeh/1388 🔺🔺🔺 🆔 https://eitaa.com/Bartar_khowzeh 🆔 https://eitaa.com/khowzeh 🌐 http://www.ketabehowzeh.ir 📞 02533133603 👉🏿 604 / 605
آثار برتر کتاب سال حوزه
🔸عنوان کتاب: الگوي اسلامي شادكامي 🔹پدیدآور: عباس پسنديده 🔹رتبه: شایسته تقدیر 🔹گروه علمی: علوم تربيتي
🔷 چکیده اثر: 🔸عنوان کتاب: الگوي اسلامي شادكامي 🔹پدیدآور: عباس پسنديده 🔹رتبه: شایسته تقدیر 🔹گروه علمی: علوم تربيتي و روان‌شناسي 🔹ناشر: دارالحدیث ▪️▪️▪️ این اثر، در نظر دارد با رویکردی روان‌شناختی، دیدگاه اسلام را در بارۀ شادکامی بیان کند. مطالعات اسلامی نشان می¬دهد که شادکامی دو رکن اساسی دارد: «خیر» و «سرور». در روان‌شناسی نیز دو رویکرد در بارۀ شادکامی هست که یکی لذت‌گرایی و دیگری سعادت‌گرایی است. رویکرد سعادت‌گرایی با منطق اسلام هماهنگ‌تر است. هرچند این دو رویکرد در مواردی از بُعد نظری با دیدگاه اسلام هماهنگی‌هایی دارند؛ اما به نظر می‌رسد ناهمسویی آن دو با اسلام بیشتر است. به سه دلیل: 1. با همه یا برخی از واقعیت‌های حیات انسانی منطبق نمی‌باشند؛ 2. همه¬جانبه نیستند؛ 3. نمی‌توانند تداوم شادکامی در حیات اخروی را تأمین کنند. نویسندۀ این اثر بر این باور است که توحید، اصلی‌ترین مبنای شادکامی است و از آن، مبانی انسان‌شناختی، جهان‌شناختی و دین‌شناختیِ مربوط به شادکامی سرچشمه می‌گیرند. بنابراین، فرد باید «واقعیت‌های توحیدی» مربوط به شادکامی را بشناسد و خود و زندگی‌اش را با آنها هماهنگ سازد. نگارنده همچنین اذعان می‌کند که ساختار احساس شادکامی دارای دو جزء اساسی است: 1. رضامندی: عامل اصلی این جزء «خیرباوری» است؛ البته رضامندی عوامل زمینه¬ساز دیگری هم دارد که مؤلفه¬های چهارگانه رضامندی را تحقق می¬بخشند. این چهار مؤلفه عبارت‌اند از: خوشایندها، ناخوشایندها، بایدها و نبایدها. شادکامی موجب «شکر» در خوشایندها، «صبر» در ناخوشایندها، «رغبت» به بایدها (طاعت) و «کراهت» از نبایدها (معصیت) می¬شود. 2. نشاط: عامل اساسی این بخش «شادی و لذت» است. این جزء از ساختار شادکامی، متناسب با ابعاد انسان، به مادی و معنوی تقسیم می‌شود. ▪️▪️▪️ 🆔 https://eitaa.com/Bartar_khowzeh 🆔 https://eitaa.com/khowzeh 🌐 http://www.ketabehowzeh.ir 📞 02533133603 👉🏿 604 / 605
🔸عنوان کتاب: فيلون اسكندراني مؤسس فلسفة ديني 🔹پدیدآور: رضا گندمي نصرآبادي 🔹رتبه: شایسته تقدیر 🔹گروه علمی: فلسفه 🔹ناشر: دانشگاه اديان و مذاهب و انتشارات سمت 🔻🔻🔻 لینک چکیده اثر: 🖌 https://eitaa.com/Bartar_khowzeh/1390 🔺🔺🔺 🆔 https://eitaa.com/Bartar_khowzeh 🆔 https://eitaa.com/khowzeh 🌐 http://www.ketabehowzeh.ir 📞 02533133603 👉🏿 604 / 605
آثار برتر کتاب سال حوزه
🔸عنوان کتاب: فيلون اسكندراني مؤسس فلسفة ديني 🔹پدیدآور: رضا گندمي نصرآبادي 🔹رتبه: شایسته تقدیر 🔹گروه
🔷 چکیده اثر: 🔸عنوان کتاب: فيلون اسكندراني مؤسس فلسفة ديني 🔹پدیدآور: رضا گندمي نصرآبادي 🔹رتبه: شایسته تقدیر 🔹گروه علمی: فلسفه 🔹ناشر: دانشگاه اديان و مذاهب و انتشارات سمت ▪️▪️▪️ فیلون که پایه‎گذار فلسفۀ دینی در قلمرو ادیان ابراهیمی است، پيوندی عميق با فرشته‎باوري دارد. او در شکل‎گیری فلسفۀ مسیحی و به تبع آن، فلسفۀ اسلامی و یهودی نقشی بسزا داشته است. فيلون اولین کسی بوده که بدون کاستن از ارزش و منزلت عقل، در کنار آن از منبع دیگری یاد کرده است. وی با این کار، زمینه‌ساز مطالب و موضوعاتی جدید شد که از جملۀ آن، الهیات سلبی و تأویل کشفی و ذوقی است. ایشان گزارش‌ها و حکایات کتاب مقدس را بر پایۀ سوانح نفس آدمی و هبوط و صعود آن، تفسیر کرده و آنها را رویدادهایی معنوی و فراتاریخی دانسته است. به باور پدیدآورندۀ این اثر، نظریۀ لوگوس به منزلۀ شاه‎بیت افکار فیلون است. از این رو، در کتاب پیش رو، کوشش شده‎است با محور قرار دادن نظریۀ لوگوس، گامی کوتاه در توصیف و تبیین افکار او برداشته شود تا از این طریق، بستری شایسته برای مطالعات تطبیقی در سپهر تفکر ادیان ابراهیمی فراهم آید. پژوهش حاضر را می‌توان به روش تحلیلی و با در نظر گرفتن سه شأن برای لوگوس پی گرفت: شأن وجودی یا مابعدالطبیعی، شأن معرفتی، و شأن کارکردی یا ارزشی. در شأن وجودی، نسبت لوگوس با خدا، جهان و انسان بررسی می‌شود؛ به عبارت دیگر، مجموعۀ مباحثی که می‎توان از آن با عنوان مباحث خداشناسی، کیهان‌شناسی و انسان‌شناسی نام برد. در شأن معرفتی، این پرسش مطرح است که چه چیزی ما را ملزم به فرض لوگوس می‌کند؟ در شأن کارکردی، به دنبال یافتن پاسخی برای این پرسش هستیم که با فرض لوگوس چه مشکلاتی از میان برداشته می‌شود؟ ▪️▪️▪️ 🆔 https://eitaa.com/Bartar_khowzeh 🆔 https://eitaa.com/khowzeh 🌐 http://www.ketabehowzeh.ir 📞 02533133603 👉🏿 604 / 605
🔸عنوان پایان‌نامه: نسبت حق حيات با ارزش‌هاي مورد حمايت حقوق كيفري ايران و اسلام 🔹پدیدآور: اسماعيل آقابابائي بني 🔹رتبه: شایسته تقدیر 🔹گروه علمی: حقوق و علوم سياسي 🔹محل دفاع: دانشگاه قم 🔻🔻🔻 لینک چکیده اثر: 🖌 https://eitaa.com/Bartar_khowzeh/1392 🔺🔺🔺 🆔 https://eitaa.com/Bartar_khowzeh 🆔 https://eitaa.com/khowzeh 🌐 http://www.ketabehowzeh.ir 📞 02533133603 👉🏿 604 / 605
آثار برتر کتاب سال حوزه
🔸عنوان پایان‌نامه: نسبت حق حيات با ارزش‌هاي مورد حمايت حقوق كيفري ايران و اسلام 🔹پدیدآور: اسماعيل آق
🔷 چکیده اثر: 🔸عنوان پایان‌نامه: نسبت حق حيات با ارزش‌هاي مورد حمايت حقوق كيفري ايران و اسلام 🔹پدیدآور: اسماعيل آقابابائي بني 🔹رتبه: شایسته تقدیر 🔹گروه علمی: حقوق و علوم سياسي 🔹محل دفاع: دانشگاه قم ▪️▪️▪️ این رساله، در تزاحم «حق حیات» با ارزش‌های حمایتی حقوق کیفری ایران و اسلام، چالش‌های تهدید حق حیات را بر اساس مبانی فقهی و حقوق ایران، از دو زاویه به تصویر می‌کشد: 1. نادیده گرفتن حق حیات از طرف خود شخص؛ 2. تصمیم حکومت و سایر افراد جامعه در بارۀ حق حیات دیگران. زاویۀ دوم، عمدۀ مباحث این اثر را تشکیل می‌دهد. به باور نگارنده، حق حیات را می‌توان در دایرۀ وسیعی از حقوق کیفری به بحث گذاشت و در مباحثی همچون اجرای حدود، قصاص و دفاع مشروع از دو زاویۀ حقوق بشری و مباحث حقوقی ماهوی دنبال کرد؛ اما این رساله، تنها به نسبت حق حیات با سایر ارزش‌ها پرداخته و به لحاظ مصداقی، تزاحم حیات فرد با جان دیگران و با مال، عِرض، دین و مصالح جامعه را بیان کرده است. بر اساس یافته‌های رسالۀ حاضر، در تزاحم نفوس، با لحاظ معیارهای عرفی، می‌توان از تقدم نفسی بر نفس دیگر سخن گفت؛ ولی در تزاحم حق حیات با مال، عِرض و ناموس، دین و مصالح جامعه - جز در دفاع مشروع که از مباحث این تحقیق نیست و با لحاظ شرایطی می‌توان حق حیات را نادیده گرفت - حق حیات بر سایر ارزش‌ها مقدم است و نادیده گرفتن آن، جز در موارد خاص، بعد از رسیدگی قضایی ممکن نیست. از این رو، مجازات فراقضایی، علی‌رغم طرح آن در برخی آرای فقهی و سازگاری‌اش با ظاهر برخی مواد قانونی، فاقد مبنای قابل دفاع حقوقی و فقهی است. ▪️▪️▪️ 🆔 https://eitaa.com/Bartar_khowzeh 🆔 https://eitaa.com/khowzeh 🌐 http://www.ketabehowzeh.ir 📞 02533133603 👉🏿 604 / 605
🔸عنوان پایان‌نامه: نقد و بررسي نظرية انسجام‌گروي در حوزة موجه‌سازي معرفت بشري با تأكيد بر آراي كيث لرر 🔹پدیدآور: مهدي عبدالهي 🔹رتبه: شایسته تقدیر 🔹گروه علمی: فلسفه 🔹محل دفاع: دانشگاه باقر العلوم(ع) 🔻🔻🔻 لینک چکیده اثر: 🖌 https://eitaa.com/Bartar_khowzeh/1394 🔺🔺🔺 🆔 https://eitaa.com/Bartar_khowzeh 🆔 https://eitaa.com/khowzeh 🌐 http://www.ketabehowzeh.ir 📞 02533133603 👉🏿 604 / 605
آثار برتر کتاب سال حوزه
🔸عنوان پایان‌نامه: نقد و بررسي نظرية انسجام‌گروي در حوزة موجه‌سازي معرفت بشري با تأكيد بر آراي كيث ل
🔷 چکیده اثر: 🔸عنوان پایان‌نامه: نقد و بررسي نظرية انسجام‌گروي در حوزة موجه‌سازي معرفت بشري با تأكيد بر آراي كيث لرر 🔹پدیدآور: مهدي عبدالهي 🔹رتبه: شایسته تقدیر 🔹گروه علمی: فلسفه 🔹محل دفاع: دانشگاه باقر العلوم(ع) ▪️▪️▪️ رسالۀ حاضر، به تبیین و نقد انسجام‌گروی در توجیه به‌مثابه مهم‌ترین رقیب مبناگروی، پرداخته است. مهم‌ترین نظریه‌پرداز انسجام‌گروی، کیث لرر است که با ابداع اصطلاحات متعدد و مجموعه‌ای پیچیده از تعاریف در تحلیل معرفت با روی‌کرد انسجام‌گروانه، نهایتاً بدین نتیجه می‌رسد که S به گزاره p معرفت دارد با چهار شرط: 1. S گزارۀ p را بپذیرد؛ 2. گزارۀ p صادق باشد؛ 3. S در پذیرش گزارۀ p به‌طور کامل موجه باشد؛ یعنی پذیرش p برای شخص S بر پایۀ منظومۀ مقبول او در آن زمان و نسبت به پذیرش‌های رقیب، معقول‌تر باشد؛ بدین معنا که منفعت معرفتی محتمل آن برای فاعل شناسا، بیش از منفعت معرفتی محتمل همۀ رقبایش باشد؛ 4. توجیه S در پذیرش گزارۀ p با هیچ گزارۀ کاذبی نقض نشود؛ یعنی پس از کنار گذاشتن همۀ باورهای اشتباه از منظومۀ پذیرشی فرد، پذیرش گزاره p همچنان نسبت به رقبای خود معقول‌تر باشد. حاصل تحلیل لرر این است که معرفت، چیزی بیش از توجیه نقض‌ناپذیر نیست. این دیدگاه لرر، افزون بر اشکالات موجود در تحلیل وی، از اجزای سه‌گانۀ معرفت و اشکالات عام انسجام‌گروی، مثل لزوم دور و تسلسل در توجیه، گسستگی منظومۀ منسجم از واقعیت و نسبیت در معرفت، رخنه‌های اساسی دیگری نیز دارد؛ از جمله: 1. ناتمامی اصل قابلیت اعتماد فاعل معرفت بر خودش؛ 2. نادرستی تفسیر انسجام به معقولیت یک پذیرش نسبت به رقبایش؛ 3. ناتمامی فرض منتقد دانای کل؛ 4. نادرستی شرط چهارم و ابهام در تفسیر نقض‌ناپذیری. ▪️▪️▪️ 🆔 https://eitaa.com/Bartar_khowzeh 🆔 https://eitaa.com/khowzeh 🌐 http://www.ketabehowzeh.ir 📞 02533133603 👉🏿 604 / 605
🔸عنوان کتاب: ظاهرگرايي در فهم قرآن 🔹پدیدآور: محمدحسن محمدي مظفر 🔹رتبه: شایسته تحسین 🔹گروه علمی: تفسير و علوم قرآن 🔹ناشر: دانشگاه ادیان و مذاهب 🔻🔻🔻 لینک چکیده اثر: 🖌 https://eitaa.com/Bartar_khowzeh/1396 🔺🔺🔺 🆔 https://eitaa.com/Bartar_khowzeh 🆔 https://eitaa.com/khowzeh 🌐 http://www.ketabehowzeh.ir 📞 02533133603 👉🏿 604 / 605
آثار برتر کتاب سال حوزه
🔸عنوان کتاب: ظاهرگرايي در فهم قرآن 🔹پدیدآور: محمدحسن محمدي مظفر 🔹رتبه: شایسته تحسین 🔹گروه علمی: تفسي
🔷 چکیده اثر: 🔸عنوان کتاب: ظاهرگرايي در فهم قرآن 🔹پدیدآور: محمدحسن محمدي مظفر 🔹رتبه: شایسته تحسین 🔹گروه علمی: تفسير و علوم قرآن 🔹ناشر: دانشگاه ادیان و مذاهب ▪️▪️▪️ کتاب حاضر، با طرح موضوع ظاهرگرايي در فهم قرآن و مروري اجمالي بر نمودهاي آن در جريان‌هاي مختلف، به بررسي مباني و روش‌هاي آنها در فهم قرآن مي‌پردازد. «ظاهرگرايي» و «تأويل‌گرايي» دو گرايش عمده در فهم متون متون مقدس، به ویژه قرآن و روايات، هستند. اين دو گرايش، به دور از افراط و تفریط، همواره برای فهم متون دینی در کنار هم جريان داشته‌اند. بدون شک، تأکيد بيش از حد بر يکي از آنها، به افراط يا تفريط در يک گرايش مي‌انجامد و آسيب‌هاي بسیاري را در پي خواهد داشت؛ چنانکه هر زمان تندی یا کندی در این دو گرایش صورت گرفته، پيامدهاي ناگوار آن، جوامع اسلامي را به رنج و تعب بسیار دچار کرده است. بنابراین، اعتدال در بهره‌مندی از این دو گرایش برای فهم قرآن و احادیث، بسیار ضروری است. حالت ميانه و معتدل ظاهرگرايي آن است که معناي ظاهري، پايۀ رسيدن به مقصود متن قرار گيرد؛ بدون آنکه بيش از حد بر آن تأکيد شود. اين حالت را مي‌توان ظاهرگرايي نرم يا انعطاف‌پذير ناميد. حالت افراط ظاهرگرايي آن است که معناي ظاهري را مساوي مقصود متن پنداشته و هيچ‌گونه عدولي را از آن روا ندانست. اين حالت را مي‌توان ظاهرگرايي خشک يا انعطاف‌ناپذير گفت. نمودهايي از اين حالت را در مذاهب و جريان‌هاي فکري مختلف نظير اصحاب حديث، ظاهريه، سلفيه، اخباريان و مکتب تفکيک مي‌توان مشاهده کرد؛ همچنان‌که نمودهايي از حالت افراط تأويل‌گرايي در برخي مذاهب و جريان‌هاي غلات، باطنيه، فلاسفه، صوفيه و تفسيرهاي جديد عصري و علمي و ماترياليستي و ... قابل مشاهده است. ▪️▪️▪️ 🆔 https://eitaa.com/Bartar_khowzeh 🆔 https://eitaa.com/khowzeh 🌐 http://www.ketabehowzeh.ir 📞 02533133603 👉🏿 604 / 605
🔸عنوان کتاب: تفسير سياسي قرآن در ايران معاصر 🔹پدیدآور: يوسف خان‌محمدي 🔹رتبه: شایسته تحسین 🔹گروه علمی: حقوق و علوم سیاسی 🔹ناشر: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی 🔻🔻🔻 لینک چکیده اثر: 🖌 https://eitaa.com/Bartar_khowzeh/1398 🔺🔺🔺 🆔 https://eitaa.com/Bartar_khowzeh 🆔 https://eitaa.com/khowzeh 🌐 http://www.ketabehowzeh.ir 📞 02533133603 👉🏿 604 / 605