🔸عنوان کتاب: راههاي شرعي سپردهگذاري در بانكها
🔹پدیدآور: محمدحسين احمدي و سیدمحمد حسینی
🔹رتبه: شایسته تحسین
🔹گروه علمی: اقتصاد و مديريت
🔹ناشر: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
#شانزدهمین_همایش_کتاب_سال_حوزه_سال_1393
#1393
#همایش_کتاب_سال_حوزه
#پژوهشگاه_علوم_و_فرهنگ_اسلامی
#شایسته_تحسین
🔻🔻🔻
لینک چکیده اثر:
🖌 https://eitaa.com/Bartar_khowzeh/1412
🔺🔺🔺
🆔 https://eitaa.com/Bartar_khowzeh
🆔 https://eitaa.com/khowzeh
🌐 http://www.ketabehowzeh.ir
📞 02533133603 👉🏿 604 / 605
آثار برتر کتاب سال حوزه
🔸عنوان کتاب: راههاي شرعي سپردهگذاري در بانكها 🔹پدیدآور: محمدحسين احمدي و سیدمحمد حسینی 🔹رتبه: شای
🔷 چکیده اثر:
🔸عنوان کتاب: راههاي شرعي سپردهگذاري در بانكها
🔹پدیدآور: محمدحسين احمدي و سیدمحمد حسینی
🔹رتبه: شایسته تحسین
🔹گروه علمی: اقتصاد و مديريت
🔹ناشر: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
▪️▪️▪️
این کتاب، ماهیت فقهی - حقوقی سپردهگذاری و راههای شرعی آن را بررسی کرده و آنگاه به جستوجوی راه جدید سپردهگذاری با سود مشروع و سازگار با نظام بانکی پرداخته است. به اعتقاد نویسندگان این اثر، اگر قراردادهای بانکی در قالب قرض بسته شود، از مصادیق قرض ربوی بوده و به نظر مشهور فقها ممنوع است.
مهمترین مباحث این اثر عبارتاند از:
1. اصل اوّلي مبتني بر استصحاب در قراردادها فساد است؛ اما اصل ثانوي حاکم و قاعدۀ کلي مستفاد از امارات معتبره شرعي مانند «اوفوا بالعقود» و «المؤمنون عند شروطهم» صحت هر نوع قراردادي است؛ مگر اینکه دلیل خاصی بر ممنوعیت آن باشد.
2. حرمت ربا فقط در سه جا محرز است: تمدید مدت طلب، دادن قرض با شرط زيادي و معامله دو کالای وزنی یا پیمانهای از یک جنس.
3. سپردهگذاری سنتي، داخل در تعریف هیچکدام از عقود صحیح شرعی اعم از: ودیعه، قرض، اجاره و مضاربه نیست؛ بلکه قرارداد جدیدی است که در بستر بانکداری حادث شده است. در این عقود، برگرداندن اصل سرمایه، به عنوان شرطی ارتکازي در ضمن عقد، مورد نظر دو طرف است. بنابراین، این عقود، بنا بر اصل صحت، از عقود مشروع بوده و معاملۀ ممنوع نیست.
4. راهکارهایی چون: مضاربه، وکالت و مشارکت به جای سپردهگذاری، چالشهای جدی در مقام اجرا دارند که با وجود مشروعیت سپردهگذاری متعارف، تحمل آنها لازم نیست.
نویسندگان این اثر پیشنهاد میکنند قوانین و مقررات سپردهگذاریهای بانکی، متناسب با ماهیت واقعی آنها، به عنوان عقدی جدید، با در نظر گرفتن منافع بانک و سپردهگذار بازبینی شوند.
▪️▪️▪️
🆔 https://eitaa.com/Bartar_khowzeh
🆔 https://eitaa.com/khowzeh
🌐 http://www.ketabehowzeh.ir
📞 02533133603 👉🏿 604 / 605
🔸عنوان کتاب: آموزش پودماني مباني عرفان اسلامي
🔹پدیدآور: علي امينينژاد
🔹رتبه: شایسته تحسین
🔹گروه علمی: اخلاق و عرفان
🔹ناشر: مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)
#شانزدهمین_همایش_کتاب_سال_حوزه_سال_1393
#1393
#همایش_کتاب_سال_حوزه
#مؤسسه_آموزشی_و_پژوهشی_امام_خمینی
#شایسته_تحسین
🔻🔻🔻
لینک چکیده اثر:
🖌 https://eitaa.com/Bartar_khowzeh/1414
🔺🔺🔺
🆔 https://eitaa.com/Bartar_khowzeh
🆔 https://eitaa.com/khowzeh
🌐 http://www.ketabehowzeh.ir
📞 02533133603 👉🏿 604 / 605
آثار برتر کتاب سال حوزه
🔸عنوان کتاب: آموزش پودماني مباني عرفان اسلامي 🔹پدیدآور: علي امينينژاد 🔹رتبه: شایسته تحسین 🔹گروه علم
🔷 چکیده اثر:
🔸عنوان کتاب: آموزش پودماني مباني عرفان اسلامي
🔹پدیدآور: علي امينينژاد
🔹رتبه: شایسته تحسین
🔹گروه علمی: اخلاق و عرفان
🔹ناشر: مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)
▪️▪️▪️
این اثر، کتابی درسی در حوزۀ عرفان اسلامی است که برای آموزشهای غیر حضوری و به صورت پودمانی و خودآموز شکل گرفته است. نگارنده در این کتاب کوشیده است با استفاده از ابزارهای مختلف سادهسازی و تفهیم، همانند ارائه کلیشهها، جدولها، نمودارها، پینوشتها و خلاصه درس و پرسشهای هر درس، درک و فهم مهمترین مباحث عرفانی را برای تعداد بیشتری از مخاطبان فراهم آورده و راه را برای مشتاقان هموارتر سازد. وی بر این باور است که اگر این اثر توسط استاد و در مرکز آموزشی ارائه شود، با توفیق بیشتری همراه خواهد بود.
ساختار این متن آموزشی بر شانزده درس استوار شده است. در دو درس نخست که مقدمۀ سایر مباحث به شمارمیآید، واژگان عرفان و تصوف و ابعاد علمی، نظری، ادبی، تربیتی و اجتماعی عرفان اسلامی تبیین میشود. پس از آن، درسهای سوم، چهارم و پنجم تاریخ مختصری را از آغاز تا کنون عرفان ارائه میکنند. درس ششم، به روششناسی عرفان اسلامی میپردازد و دیدگاه عرفا را در کاربرد روشهای شهودی، عقلی و نقلی در عرفان عملی و نظری شرح میدهد.
از درس هفتم تا چهاردهم که غالبا به عرفان نظری و عملی اختصاص یافته است، این مباحث به چشم میخورد: وحدت شخصی وجود، تمثیلها و براهین آن، هستیشناسی هستی و ظهور، تبیین حقیقت تعینهای حقی و خلقی، تشریح اسمای الهی و اعیان ثابته از نگاه عرفا، حقیقت سیر و سلوک، مقامها و ساختارهای سلوک، حقیقت ریاضت، عشق، فنا، کشف، کرامات، شطحیات و ... .
▪️▪️▪️
🆔 https://eitaa.com/Bartar_khowzeh
🆔 https://eitaa.com/khowzeh
🌐 http://www.ketabehowzeh.ir
📞 02533133603 👉🏿 604 / 605
🔸عنوان کتاب: مشرق در دو افق
🔹پدیدآور: ابوالفضل محمودي
🔹رتبه: شایسته تحسین
🔹گروه علمی: اخلاق و عرفان
🔹ناشر: دانشگاه ادیان و مذاهب
#شانزدهمین_همایش_کتاب_سال_حوزه_سال_1393
#1393
#همایش_کتاب_سال_حوزه
#دانشگاه_ادیان_و_مذاهب
#شایسته_تحسین
🔻🔻🔻
لینک چکیده اثر:
🖌 https://eitaa.com/Bartar_khowzeh/1416
🔺🔺🔺
🆔 https://eitaa.com/Bartar_khowzeh
🆔 https://eitaa.com/khowzeh
🌐 http://www.ketabehowzeh.ir
📞 02533133603 👉🏿 604 / 605
آثار برتر کتاب سال حوزه
🔸عنوان کتاب: مشرق در دو افق 🔹پدیدآور: ابوالفضل محمودي 🔹رتبه: شایسته تحسین 🔹گروه علمی: اخلاق و عرفان
🔷 چکیده اثر:
🔸عنوان کتاب: مشرق در دو افق
🔹پدیدآور: ابوالفضل محمودي
🔹رتبه: شایسته تحسین
🔹گروه علمی: اخلاق و عرفان
🔹ناشر: دانشگاه ادیان و مذاهب
▪️▪️▪️
این کتاب درامدی است بر مقایسۀ عرفان اسلامی و هندو با نمایندگی «محی الدین عربی» از طرف عرفان اسلامی و «شنکره» و «رامانوجه» نمایندگان مکتب ودانته که هر کدام، یکی از دو طریقت سلوکی اصلی عرفان هندو یعنی جنانه و بهکتی را نیابت می کنند.
مؤلف برای دستیابی به این مقایسۀ تطبیقی، اثر خود را بر یازده فصل بنا گذاشته و همگی را در دوبخش گرد آورده است. در بخش نخست، ابتدا به پیشینه و منابع فکری مکتب ودانته پرداخته و بعد از آن، به اختصار، مراحل اصلی شکلگیری عرفان اسلامی تا زمان ابن عربی و عناصر اصلی مؤثر بر اندیشه او را گزارش داده است. وی در بخش دوم، مقایسهای جزئی و مبسوط بین مهمترین جنبههای فکری و عملی این سه نظام عرفانی ارائه کرده است. برخی عناوین فصول این بخش عبارتاند از:
«معرفت و منابع آن» که مختصری است از معرفتشناسی سه مکتب.
«هستی: ارزش و اصالت» که به اهمیت هستی و هستیشناسی در سه مکتب میپردازد.
«ست، هستی، حقیقت: وحدت یا کثرت» که وحدت وجود و کثرت ماهیت را بررسیده و از مهمترین مباحث این اثر است.
«خدا و جهان» که به رابطۀ خدا با جهان و غرض آفرینش آن اختصاص دارد.
«خدا و خود» که وحدت انفسی وجود، رابطۀ خدا با «خود» یا نفس و ویژگیها و مراتب نفس را مطالعه کرده است.
«رهایی: فنا و مکشه» که غایت سلوک عرفانی و مقدمات و نتایج آن را در اندیشه و روش سلوکی سه عارف سنجیده است.
نگارنده، در پایان هریک از فصلها، یک جمعبندی از سه مکتب ارائه داده است.
▪️▪️▪️
🆔 https://eitaa.com/Bartar_khowzeh
🆔 https://eitaa.com/khowzeh
🌐 http://www.ketabehowzeh.ir
📞 02533133603 👉🏿 604 / 605
🔸عنوان پایاننامه: جايگاه حديث در عرفان اسلامي با تأكيد بر انديشة امام خميني(ره)
🔹پدیدآور: رضا حسينيفر
🔹رتبه: شایسته تحسین
🔹گروه علمی: اخلاق و عرفان
🔹محل دفاع:
#شانزدهمین_همایش_کتاب_سال_حوزه_سال_1393
#1393
#همایش_کتاب_سال_حوزه
#
#شایسته_تحسین
🔻🔻🔻
لینک چکیده اثر:
🖌 https://eitaa.com/Bartar_khowzeh/1418
🔺🔺🔺
🆔 https://eitaa.com/Bartar_khowzeh
🆔 https://eitaa.com/khowzeh
🌐 http://www.ketabehowzeh.ir
📞 02533133603 👉🏿 604 / 605
آثار برتر کتاب سال حوزه
🔸عنوان پایاننامه: جايگاه حديث در عرفان اسلامي با تأكيد بر انديشة امام خميني(ره) 🔹پدیدآور: رضا حسيني
🔷 چکیده اثر:
🔸عنوان پایاننامه: جايگاه حديث در عرفان اسلامي با تأكيد بر انديشة امام خميني(ره)
🔹پدیدآور: رضا حسينيفر
🔹رتبه: شایسته تحسین
🔹گروه علمی: اخلاق و عرفان
🔹محل دفاع:
▪️▪️▪️
هرچند عرفا از قرآن و حديث در مباحث نظري و عملي بهرۀ فراوان بردهاند؛ اما جايگاه حديث در عرفان اسلامي، نه در كلمات بزرگان اهل معرفت و نه در آثار پژوهشگران عرفان، مستقل و مستوفا و به دقت تبیین نشده است. افزون بر این، یکی از نقدهای جدی مخالفان عرفان، مستند نبودن مباحث عرفاني و استفادۀ عرفا از روایات عمدتاً ضعیف برای اثبات مبانی و بیان مباحث عرفانی است.
پاسخهایی به نقص و نقد پيشگفته داده شده که از جملۀ آنها، شهودی بودن عرفان و بینیازی آن به نقلیات است. پذيرش چنين پاسخي، به اين معنا خواهد بود كه تمام آيات و روايات استفاده شده در مباحث عرفاني، صرفا به عنوان مؤيد، تبرك يا به صورت استطرادي ذكر شدهاند.
این رساله، بر آن است که ثابت کند بناکردن عرفان بر مشاهده و مکاشفه، منجر به بینیازی آن از احادیث نخواهد شد؛ بلكه براي صيانت از عرفان در برابر خطا و انحراف، بهرهگيري از روايات، ضروري و اجتناب ناپذير است.
مؤلف در رسالۀ خود تلاش میکند با نقد رویکرد علم الحدیث در روایات عرفانی و با استفاده از مبانی عرفاني، زمینه را برای اعتبارسنجی احادیث عرفانی فراهم آورد. وی از این طریق ميكوشد پارهای سوء تفاهمات موجود در این زمینه کاسته شود.
پدیدآورنده در آخرین مطلب این رساله بر آن است که با فراهم آوردن زمینههای اولیه، مسیری را برای پالایش آثار عرفانی از احادیث ضعیف بگشاید و با استفاده از منابع روایی غنی شیعه، راهی را برای مستندسازی مباحث عرفانی فرا نهد.
▪️▪️▪️
🆔 https://eitaa.com/Bartar_khowzeh
🆔 https://eitaa.com/khowzeh
🌐 http://www.ketabehowzeh.ir
📞 02533133603 👉🏿 604 / 605
🔸عنوان کتاب: صرف كاربردي
🔹پدیدآور: عبدالرسول كشميري
🔹رتبه: شایسته تحسین
🔹گروه علمی: ادبيات و هنر و تکنولوژی آموزشی
🔹ناشر: مؤسسه مطالعات راهبردي علوم و معارف اسلام
#شانزدهمین_همایش_کتاب_سال_حوزه_سال_1393
#1393
#همایش_کتاب_سال_حوزه
#مؤسسه_مطالعات_راهبردي_علوم_و_معارف_اسلام
#شایسته_تحسین
🔻🔻🔻
لینک چکیده اثر:
🖌 https://eitaa.com/Bartar_khowzeh/1420
🔺🔺🔺
🆔 https://eitaa.com/Bartar_khowzeh
🆔 https://eitaa.com/khowzeh
🌐 http://www.ketabehowzeh.ir
📞 02533133603 👉🏿 604 / 605
آثار برتر کتاب سال حوزه
🔸عنوان کتاب: صرف كاربردي 🔹پدیدآور: عبدالرسول كشميري 🔹رتبه: شایسته تحسین 🔹گروه علمی: ادبيات و هنر و ت
🔷 چکیده اثر:
🔸عنوان کتاب: صرف كاربردي
🔹پدیدآور: عبدالرسول كشميري
🔹رتبه: شایسته تحسین
🔹گروه علمی: ادبيات و هنر و تکنولوژی آموزشی
🔹ناشر: مؤسسه مطالعات راهبردي علوم و معارف اسلام
▪️▪️▪️
این کتاب، با رویکرد تولید علم کاربردی و پرورش تفکر خلاق طراحی و تألیف شده است. هر درس آن که حدیقه نامیده شده است، شش بخش دارد: نمودار، پیشمطالعه، درس، مباحثه، تمرین و فعالیت تکمیلی.
برای آشنایی اجمالی محصّلین به موضوع بحث قبل از درس، نموداری در ابتدای هر حدیقه قرار داده شده که اهمّ مطالب آن حدیقه را در بر دارد. بخش پیشمطالعه نیز برای پیش از ورود به درس تنظیم شده است. این قسمت، شامل نکات زبانشناسی مرتبط با درس و معادلیابی از دستور فارسی مربوط به قواعد عربی همان درس است. متن اصلی درس توسط استاد، در كلاس تدریس میشود و محدودۀ امتحانی را تشکیل میدهد. بخش مباحثه، موضوع بحث طلاب در ساعات خارج از كلاس است. در این بخش كوشیدهایم نکات تحلیلی و نقادانه ارائه دهیم. تمرینها نیز به دو دستۀ کاربردی و فعالیت تکمیلی تقسیم شدهاند. تمرینهای کاربردی دقیقاً بر اساس قواعد متن درس قابل حل میباشند؛ اما تمرینهای مندرج در فعالیت تکمیلی در واقع نقاط بحران قواعد را آشکار کرده و نیاز به پژوهش و تحلیل دارد.
فهرست برخی ویژگیهای کتاب اینها است:
مادهشناسی، وزنشناسی و دلالتیابی دقیق وزنها؛
معادلیابی قواعد صرف عربی در زبان فارسی؛
استخراج اصول علم صرف و تحلیل و ریشهیابی قواعد صرفی به کمک آنها؛
تنظیم برنامۀ پیشمطالعه و مباحثه برای صاحبان تفکر خلاق و مولّد؛
آشنایی با یک دوره علم زبانشناسی کاربردی؛
تلخیص همۀ درسها به صورت نمودار؛
ارائه برخی اطلاعات تکمیلی همچون: آشنایی با مکاتب ادبی، آشنایی با بزرگترین دانشمندان ادبیات عرب، تحلیل و نقد ترجمههای گوناگون قرآن کریم.
▪️▪️▪️
🆔 https://eitaa.com/Bartar_khowzeh
🆔 https://eitaa.com/khowzeh
🌐 http://www.ketabehowzeh.ir
📞 02533133603 👉🏿 604 / 605
🔸عنوان کتاب: مثل عروسكها
🔹پدیدآور: يحيي علوي فرد
🔹رتبه: شایسته تحسین
🔹گروه علمی: ادبيات و هنر
🔹ناشر: بوستان کتاب
#شانزدهمین_همایش_کتاب_سال_حوزه_سال_1393
#1393
#همایش_کتاب_سال_حوزه
#بوستان_کتاب
#شایسته_تحسین
🔻🔻🔻
لینک چکیده اثر:
🖌 https://eitaa.com/Bartar_khowzeh/1422
🔺🔺🔺
🆔 https://eitaa.com/Bartar_khowzeh
🆔 https://eitaa.com/khowzeh
🌐 http://www.ketabehowzeh.ir
📞 02533133603 👉🏿 604 / 605
آثار برتر کتاب سال حوزه
🔸عنوان کتاب: مثل عروسكها 🔹پدیدآور: يحيي علوي فرد 🔹رتبه: شایسته تحسین 🔹گروه علمی: ادبيات و هنر 🔹ناشر
🔷 چکیده اثر:
🔸عنوان کتاب: مثل عروسكها
🔹پدیدآور: يحيي علوي فرد
🔹رتبه: شایسته تحسین
🔹گروه علمی: ادبيات و هنر
🔹ناشر: بوستان کتاب
▪️▪️▪️
این کتاب، برای مخاطبان نوجوان و جوان نوشته شده و ایدۀ آن، برداشتی آزاد از رسالۀ حقوق امام سجاد است. نویسنده در این اثر سعی کرده است که حقوق اعضای بدن و اهمیت آنها را به مخاطب یادآوری کند. او برای بیان این موضوع، از داستانی تخیلی بهره برده که منظوم است. استفاده از وزن و قافیه در این اثر منظوم، بر جذابیت کار افزوده است. همچنانکه عناصر به کار رفته در آن، مثل تخیل، تمثیل و آرایه های ادبی، این اثر را جذابتر کرده است.
به کارگیری تمثیل و پرداختن به مفاهیم انتزاعی، کاری دشوار است. بسیاری از شاعران کودک و نوجوان، به دلیل سختی این کار ، کمتر به آن میپردازند؛ اما نویسندۀ این کتاب، سختی آن را پذیرفته و این اثر را خلق کرده است.
شخصیت اصلی این داستان، نوجوانی است که خواب وحشتناکی میبیند و اعضایش یکییکی از او میگریزند؛ اما در پایان، وقتی متوجه ارزش اعضای بدنش میشود، داستان با بیداری او به پایان می رسد. این بیداری، برای او خیلی خوشایند است. خوشایندی یکی از ویژگیهای اصلی در شعر و داستان کودکان است.
شاعر در ادامۀ اثر خود، غیر مستقیم، فضای خواب را مثل فضای روز قیامت به تصویر میکشد که اعضا در آن به حرف میآیند و شکوه میکنند. همچنین ترتیب فرار اعضا را به همان ترتیبی قرار میدهد که هنگام مرگ اتفاق میافتد.
▪️▪️▪️
🆔 https://eitaa.com/Bartar_khowzeh
🆔 https://eitaa.com/khowzeh
🌐 http://www.ketabehowzeh.ir
📞 02533133603 👉🏿 604 / 605