آثار برتر کتاب سال حوزه
🔸عنوان کتاب: زن در اسلام 🔹پدیدآور: فريبا علاسوند 🔹رتبه: شایسته تقدیر 🔹گروه علمی: علوم تربيتي و روان
🔷 چکیده اثر:
🔸عنوان کتاب: زن در اسلام
🔹پدیدآور: فريبا علاسوند
🔹رتبه: شایسته تقدیر
🔹گروه علمی: علوم تربيتي و روانشناسي
🔹ناشر: هاجر (وابسته به مرکز مديريت حوزههاي علميه خواهران)
▪️▪️▪️
مؤلف در این کتاب کوشیده است افزون بر استناد به منابع دسته اول مانند قرآن، روایات و کتب گرانسنگ فقها، ادبیات علمی پدیدآمده توسط اندیشمندان بنامِ شیعه در حوزۀ مطالعات اسلامی زنان را مورد توجه قرار دهد و از دیدگاههای شاذ خودداری کند. وی با نظر به ماهیت بین رشتهای مطالعات زنان و ورود دانش فمینیستی به عرصههای حقوق، جامعهشناسی، روانشناسی و علوم سیاسی، لازم دانسته است برای تبیین و اثبات برتری دیدگاه دینی، نظریات رقیب و شبهات ضد اندیشۀ اسلامی در این حوزه را مطرح و با آمیزهای از احکام، آداب، اهداف و فلسفۀ نظام حقوقی اسلامی در بارۀ زن و خانواده، با قالبی نو پاسخی درخور به آنها بدهد.
پیشفرض نگارنده در این نوشته، تعهد به استواری استدلال و محتوای یک کتاب درسی است. از این رو، تلاش کرده است در هر بخش از اثر خود، نظریههای مطرح فقهی و اخلاقی در بارۀ زن و خانواده را با رعایت ادبیاتی فاخر و بدون پیشداوری نشان بدهد. وی همچنین مطالب کلامی، اصولی و قاعدههای فقهی را با واژگانی روان توضیح داده است.
نویسندۀ این اثر، در سه بخش، به تبیین حقوق و تکالیف فردی، خانوادگی و اجتماعی زنان پرداخته است. وی در بخش اول، ویژگیهای فقهی و حقوقی زنان را در بلوغ و عبادت برشمرده و در بخش دوم، مسائل خانواده را از ازدواج تا طلاق به ضمیمۀ مباحثی دربارۀ خشونت بررسی کرده است. بخش سوم این کتاب، به دیدگاه اسلام دربارۀ مشارکتهای سیاسی، اجتماعی و اقتصادی زنان اختصاص دارد.
▪️▪️▪️
🆔 https://eitaa.com/Bartar_khowzeh
🆔 https://eitaa.com/khowzeh
🌐 http://www.ketabehowzeh.ir
📞 02533133603 👉🏿 604 / 605
🔸عنوان کتاب: عناصر فلسفة اخلاق
🔹پدیدآور: عليرضا آلبويه و محمود فتحعلی
🔹رتبه: شایسته تقدیر
🔹گروه علمی: ترجمه
🔹ناشر: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
#شانزدهمین_همایش_کتاب_سال_حوزه_سال_1393
#1393
#همایش_کتاب_سال_حوزه
#پژوهشگاه_علوم_و_فرهنگ_اسلامی
#شایسته_تقدیر
🔻🔻🔻
لینک چکیده اثر:
🖌 https://eitaa.com/Bartar_khowzeh/1384
🔺🔺🔺
🆔 https://eitaa.com/Bartar_khowzeh
🆔 https://eitaa.com/khowzeh
🌐 http://www.ketabehowzeh.ir
📞 02533133603 👉🏿 604 / 605
آثار برتر کتاب سال حوزه
🔸عنوان کتاب: عناصر فلسفة اخلاق 🔹پدیدآور: عليرضا آلبويه و محمود فتحعلی 🔹رتبه: شایسته تقدیر 🔹گروه علم
🔷 چکیده اثر:
🔸عنوان کتاب: عناصر فلسفة اخلاق
🔹پدیدآور: عليرضا آلبويه و محمود فتحعلی
🔹رتبه: شایسته تقدیر
🔹گروه علمی: ترجمه
🔹ناشر: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
▪️▪️▪️
ارتقا و ترفیع ساخت اخلاقی زندگی بشر، دغدغۀ همۀ ادیان از جمله اسلام است. قرآن هدف از بعثت انبیا را تزکیه و تعلیم کتاب و حکمت معرفی کرده و پیامبر بزرگ اسلام (ص) نیز هدف از بعثت خود را کامل کردن مکارم اخلاق اعلام کرده است. بنابراین، هرگونه بحث و فحص در اخلاق به ویژه با رویکرد فلسفی، از فرایض نظری و تکالیف عملی پیروان ادیان از جمله مسلمانان است.
عناصر فلسفۀ اخلاق اثر جیمز ریچلز، از كتابهای نسبتاً عمیق در حوزۀ اخلاق هنجاریِ نظری است. این اثر، بستری مناسب را برای فهم دقیق برخی مسائل پرچالش این دو حوزه فراهم میآورد؛ از جمله: نسبیتگرایی فرهنگی، ذهنیتگرایی، سودگرایی، وظیفهگرایی و اخلاق فضیلت.
این ترجمه که بر اساس ویرایش چهارم متن انگلیسی صورت پذیرفته است، در چهارده فصل به این موضوعات پرداخته است: تعریف اخلاق و برداشت حداقلی از اخلاق؛ چالش نسبیتگرایی فرهنگی؛ ذهنیتگرایی در اخلاق؛ اخلاق مبتنی بر دین؛ خودگرایی روانشناختی؛ خودگرایی اخلاقی؛ رهیافت سودگرایانه به اخلاق؛ قواعداخلاقی مطلق؛ کانت و حرمت اشخاص؛ اندیشۀ «کرامت انسان»، کیفر و سود در نظریۀ مجازات و کیفرمحوری کانت؛ اندیشۀ قرارداد اجتماعی؛ بحث زنانهنگری [فمینیسم] واخلاق مراقبت؛ اخلاق فضیلت.
ترجمۀ حاضر، سرانجام در پاسخ به اینکه نظریۀاخلاقی رضایتبخش چگونه نظریهای است؟ به این مباحث میپردازد: اخلاق بدون غرور بیجا، برخورد با مردم آنگونه که سزاوار آن هستند، سودگرایی چند راهبردی، اجتماع اخلاقی، عدالت وانصاف.
▪️▪️▪️
🆔 https://eitaa.com/Bartar_khowzeh
🆔 https://eitaa.com/khowzeh
🌐 http://www.ketabehowzeh.ir
📞 02533133603 👉🏿 604 / 605
🔸عنوان پایاننامه: فقه و امنيت
🔹پدیدآور: محمداسماعيل نباتيان
🔹رتبه: شایسته تقدیر
🔹گروه علمی: فقه و اصول
🔹محل دفاع: دانشگاه معارف اسلامی
#شانزدهمین_همایش_کتاب_سال_حوزه_سال_1393
#1393
#همایش_کتاب_سال_حوزه
#دانشگاه_معارف_اسلامی
#شایسته_تقدیر
🔻🔻🔻
لینک چکیده اثر:
🖌 https://eitaa.com/Bartar_khowzeh/1386
🔺🔺🔺
🆔 https://eitaa.com/Bartar_khowzeh
🆔 https://eitaa.com/khowzeh
🌐 http://www.ketabehowzeh.ir
📞 02533133603 👉🏿 604 / 605
آثار برتر کتاب سال حوزه
🔸عنوان پایاننامه: فقه و امنيت 🔹پدیدآور: محمداسماعيل نباتيان 🔹رتبه: شایسته تقدیر 🔹گروه علمی: فقه و ا
🔷 چکیده اثر:
🔸عنوان پایاننامه: فقه و امنيت
🔹پدیدآور: محمداسماعيل نباتيان
🔹رتبه: شایسته تقدیر
🔹گروه علمی: فقه و اصول
🔹محل دفاع: دانشگاه معارف اسلامی
▪️▪️▪️
انحطاطهای امنیتی دورۀ معاصر که جایجای جهان به ویژه سرزمینهای اسلامی را در نوردیده، بر نگرانیهای فزایندۀ امروز بشر افزوده و پایههای اقتصادی، سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و حتی جغرافیای جوامع انسانی را تحدید کرده است. هرچند چالشهای امنیتی، بشر را در طول حیاتش همراهی کرده؛ اما در دورۀ حاضر، شدت و شکل بیشتری به خود گرفته است. بنابراین، ضرورت دارد صاحبان اندیشه و اربابان نظر، با استفاده از امکانات، فرصتها، ظرفیتها و منابع معرفتی موجود، راهکارهای برونرفت از انحطاطات امنیتی امروزه را پیش رو بنهند. در این میان، نقش عالمان و فقیهان مسلمان در حل این مسئله پر رنگتر از دیگران خواهد بود؛ زیرا آنان دانشی به نام فقه را در دست دارند که در میان علوم اسلامی، دانشی راهبردی است و به تنظیم و ادارۀ حیات و روابط انسان در ابعاد مختلف با هدف نیل به قرب الهی میپردازد.
رسالۀ حاضر، با استمداد از یک الگوی نظری تلفیقی متشکل از نظریۀ علل اربعه (از فلسفۀ اسلامی) و مصالح خمسه (از فقه) و روش تحقیق استنباطیِ استنادی، به بررسی موضوع امنیت در فقه پرداخته است.
با عنایت به مصالح خمسه و ادلۀ دیگر، غایت فقه، تأمین امنیت انسان در دنیا و آخرت میباشد. این غایت _ به عنوان یک امر حادث _ در گرو تحقق هر چهار علتِ مادی (مواد و منابع امنیت)، صوری (انواع امنیت)، فاعلی (کارگزاران امنیت) و غایی (هدف و مرجع امنیت) است. براین اساس، نگارندۀ این رساله، مبانی فقهی امنیت را در حوزههای مختلف و با عنایت به تقسیمات امنیت در مطالعات جدید امنیت و همچنین گزارههای ناظر بر عوامل تهدید و تولید امنیت، از آثار مختلف فقهی شیعه تتبّع و تفحص کرده و با تمسک به نظريۀ دلالتها (مطابقي، تضمّنی و التزامي) به استخراج و استنباط گزارههای فقهی امنیت از اين متون فقهی پرداخته است.
▪️▪️▪️
🆔 https://eitaa.com/Bartar_khowzeh
🆔 https://eitaa.com/khowzeh
🌐 http://www.ketabehowzeh.ir
📞 02533133603 👉🏿 604 / 605
🔸عنوان کتاب: الگوي اسلامي شادكامي
🔹پدیدآور: عباس پسنديده
🔹رتبه: شایسته تقدیر
🔹گروه علمی: علوم تربيتي و روانشناسي
🔹ناشر: دارالحدیث
#شانزدهمین_همایش_کتاب_سال_حوزه_سال_1393
#1393
#همایش_کتاب_سال_حوزه
#دارالحدیث
#شایسته_تقدیر
🔻🔻🔻
لینک چکیده اثر:
🖌 https://eitaa.com/Bartar_khowzeh/1388
🔺🔺🔺
🆔 https://eitaa.com/Bartar_khowzeh
🆔 https://eitaa.com/khowzeh
🌐 http://www.ketabehowzeh.ir
📞 02533133603 👉🏿 604 / 605
آثار برتر کتاب سال حوزه
🔸عنوان کتاب: الگوي اسلامي شادكامي 🔹پدیدآور: عباس پسنديده 🔹رتبه: شایسته تقدیر 🔹گروه علمی: علوم تربيتي
🔷 چکیده اثر:
🔸عنوان کتاب: الگوي اسلامي شادكامي
🔹پدیدآور: عباس پسنديده
🔹رتبه: شایسته تقدیر
🔹گروه علمی: علوم تربيتي و روانشناسي
🔹ناشر: دارالحدیث
▪️▪️▪️
این اثر، در نظر دارد با رویکردی روانشناختی، دیدگاه اسلام را در بارۀ شادکامی بیان کند. مطالعات اسلامی نشان می¬دهد که شادکامی دو رکن اساسی دارد: «خیر» و «سرور». در روانشناسی نیز دو رویکرد در بارۀ شادکامی هست که یکی لذتگرایی و دیگری سعادتگرایی است. رویکرد سعادتگرایی با منطق اسلام هماهنگتر است. هرچند این دو رویکرد در مواردی از بُعد نظری با دیدگاه اسلام هماهنگیهایی دارند؛ اما به نظر میرسد ناهمسویی آن دو با اسلام بیشتر است. به سه دلیل:
1. با همه یا برخی از واقعیتهای حیات انسانی منطبق نمیباشند؛
2. همه¬جانبه نیستند؛
3. نمیتوانند تداوم شادکامی در حیات اخروی را تأمین کنند.
نویسندۀ این اثر بر این باور است که توحید، اصلیترین مبنای شادکامی است و از آن، مبانی انسانشناختی، جهانشناختی و دینشناختیِ مربوط به شادکامی سرچشمه میگیرند. بنابراین، فرد باید «واقعیتهای توحیدی» مربوط به شادکامی را بشناسد و خود و زندگیاش را با آنها هماهنگ سازد.
نگارنده همچنین اذعان میکند که ساختار احساس شادکامی دارای دو جزء اساسی است:
1. رضامندی: عامل اصلی این جزء «خیرباوری» است؛ البته رضامندی عوامل زمینه¬ساز دیگری هم دارد که مؤلفه¬های چهارگانه رضامندی را تحقق می¬بخشند. این چهار مؤلفه عبارتاند از: خوشایندها، ناخوشایندها، بایدها و نبایدها. شادکامی موجب «شکر» در خوشایندها، «صبر» در ناخوشایندها، «رغبت» به بایدها (طاعت) و «کراهت» از نبایدها (معصیت) می¬شود.
2. نشاط: عامل اساسی این بخش «شادی و لذت» است. این جزء از ساختار شادکامی، متناسب با ابعاد انسان، به مادی و معنوی تقسیم میشود.
▪️▪️▪️
🆔 https://eitaa.com/Bartar_khowzeh
🆔 https://eitaa.com/khowzeh
🌐 http://www.ketabehowzeh.ir
📞 02533133603 👉🏿 604 / 605
🔸عنوان کتاب: فيلون اسكندراني مؤسس فلسفة ديني
🔹پدیدآور: رضا گندمي نصرآبادي
🔹رتبه: شایسته تقدیر
🔹گروه علمی: فلسفه
🔹ناشر: دانشگاه اديان و مذاهب و انتشارات سمت
#شانزدهمین_همایش_کتاب_سال_حوزه_سال_1393
#1393
#همایش_کتاب_سال_حوزه
#دانشگاه_اديان_و_مذاهب_و_انتشارات_سمت
#شایسته_تقدیر
🔻🔻🔻
لینک چکیده اثر:
🖌 https://eitaa.com/Bartar_khowzeh/1390
🔺🔺🔺
🆔 https://eitaa.com/Bartar_khowzeh
🆔 https://eitaa.com/khowzeh
🌐 http://www.ketabehowzeh.ir
📞 02533133603 👉🏿 604 / 605
آثار برتر کتاب سال حوزه
🔸عنوان کتاب: فيلون اسكندراني مؤسس فلسفة ديني 🔹پدیدآور: رضا گندمي نصرآبادي 🔹رتبه: شایسته تقدیر 🔹گروه
🔷 چکیده اثر:
🔸عنوان کتاب: فيلون اسكندراني مؤسس فلسفة ديني
🔹پدیدآور: رضا گندمي نصرآبادي
🔹رتبه: شایسته تقدیر
🔹گروه علمی: فلسفه
🔹ناشر: دانشگاه اديان و مذاهب و انتشارات سمت
▪️▪️▪️
فیلون که پایهگذار فلسفۀ دینی در قلمرو ادیان ابراهیمی است، پيوندی عميق با فرشتهباوري دارد. او در شکلگیری فلسفۀ مسیحی و به تبع آن، فلسفۀ اسلامی و یهودی نقشی بسزا داشته است. فيلون اولین کسی بوده که بدون کاستن از ارزش و منزلت عقل، در کنار آن از منبع دیگری یاد کرده است. وی با این کار، زمینهساز مطالب و موضوعاتی جدید شد که از جملۀ آن، الهیات سلبی و تأویل کشفی و ذوقی است.
ایشان گزارشها و حکایات کتاب مقدس را بر پایۀ سوانح نفس آدمی و هبوط و صعود آن، تفسیر کرده و آنها را رویدادهایی معنوی و فراتاریخی دانسته است.
به باور پدیدآورندۀ این اثر، نظریۀ لوگوس به منزلۀ شاهبیت افکار فیلون است. از این رو، در کتاب پیش رو، کوشش شدهاست با محور قرار دادن نظریۀ لوگوس، گامی کوتاه در توصیف و تبیین افکار او برداشته شود تا از این طریق، بستری شایسته برای مطالعات تطبیقی در سپهر تفکر ادیان ابراهیمی فراهم آید.
پژوهش حاضر را میتوان به روش تحلیلی و با در نظر گرفتن سه شأن برای لوگوس پی گرفت: شأن وجودی یا مابعدالطبیعی، شأن معرفتی، و شأن کارکردی یا ارزشی.
در شأن وجودی، نسبت لوگوس با خدا، جهان و انسان بررسی میشود؛ به عبارت دیگر، مجموعۀ مباحثی که میتوان از آن با عنوان مباحث خداشناسی، کیهانشناسی و انسانشناسی نام برد.
در شأن معرفتی، این پرسش مطرح است که چه چیزی ما را ملزم به فرض لوگوس میکند؟
در شأن کارکردی، به دنبال یافتن پاسخی برای این پرسش هستیم که با فرض لوگوس چه مشکلاتی از میان برداشته میشود؟
▪️▪️▪️
🆔 https://eitaa.com/Bartar_khowzeh
🆔 https://eitaa.com/khowzeh
🌐 http://www.ketabehowzeh.ir
📞 02533133603 👉🏿 604 / 605
🔸عنوان پایاننامه: نسبت حق حيات با ارزشهاي مورد حمايت حقوق كيفري ايران و اسلام
🔹پدیدآور: اسماعيل آقابابائي بني
🔹رتبه: شایسته تقدیر
🔹گروه علمی: حقوق و علوم سياسي
🔹محل دفاع: دانشگاه قم
#شانزدهمین_همایش_کتاب_سال_حوزه_سال_1393
#1393
#همایش_کتاب_سال_حوزه
#دانشگاه_قم
#شایسته_تقدیر
🔻🔻🔻
لینک چکیده اثر:
🖌 https://eitaa.com/Bartar_khowzeh/1392
🔺🔺🔺
🆔 https://eitaa.com/Bartar_khowzeh
🆔 https://eitaa.com/khowzeh
🌐 http://www.ketabehowzeh.ir
📞 02533133603 👉🏿 604 / 605
آثار برتر کتاب سال حوزه
🔸عنوان پایاننامه: نسبت حق حيات با ارزشهاي مورد حمايت حقوق كيفري ايران و اسلام 🔹پدیدآور: اسماعيل آق
🔷 چکیده اثر:
🔸عنوان پایاننامه: نسبت حق حيات با ارزشهاي مورد حمايت حقوق كيفري ايران و اسلام
🔹پدیدآور: اسماعيل آقابابائي بني
🔹رتبه: شایسته تقدیر
🔹گروه علمی: حقوق و علوم سياسي
🔹محل دفاع: دانشگاه قم
▪️▪️▪️
این رساله، در تزاحم «حق حیات» با ارزشهای حمایتی حقوق کیفری ایران و اسلام، چالشهای تهدید حق حیات را بر اساس مبانی فقهی و حقوق ایران، از دو زاویه به تصویر میکشد: 1. نادیده گرفتن حق حیات از طرف خود شخص؛ 2. تصمیم حکومت و سایر افراد جامعه در بارۀ حق حیات دیگران. زاویۀ دوم، عمدۀ مباحث این اثر را تشکیل میدهد.
به باور نگارنده، حق حیات را میتوان در دایرۀ وسیعی از حقوق کیفری به بحث گذاشت و در مباحثی همچون اجرای حدود، قصاص و دفاع مشروع از دو زاویۀ حقوق بشری و مباحث حقوقی ماهوی دنبال کرد؛ اما این رساله، تنها به نسبت حق حیات با سایر ارزشها پرداخته و به لحاظ مصداقی، تزاحم حیات فرد با جان دیگران و با مال، عِرض، دین و مصالح جامعه را بیان کرده است.
بر اساس یافتههای رسالۀ حاضر، در تزاحم نفوس، با لحاظ معیارهای عرفی، میتوان از تقدم نفسی بر نفس دیگر سخن گفت؛ ولی در تزاحم حق حیات با مال، عِرض و ناموس، دین و مصالح جامعه - جز در دفاع مشروع که از مباحث این تحقیق نیست و با لحاظ شرایطی میتوان حق حیات را نادیده گرفت - حق حیات بر سایر ارزشها مقدم است و نادیده گرفتن آن، جز در موارد خاص، بعد از رسیدگی قضایی ممکن نیست. از این رو، مجازات فراقضایی، علیرغم طرح آن در برخی آرای فقهی و سازگاریاش با ظاهر برخی مواد قانونی، فاقد مبنای قابل دفاع حقوقی و فقهی است.
▪️▪️▪️
🆔 https://eitaa.com/Bartar_khowzeh
🆔 https://eitaa.com/khowzeh
🌐 http://www.ketabehowzeh.ir
📞 02533133603 👉🏿 604 / 605
🔸عنوان پایاننامه: نقد و بررسي نظرية انسجامگروي در حوزة موجهسازي معرفت بشري با تأكيد بر آراي كيث لرر
🔹پدیدآور: مهدي عبدالهي
🔹رتبه: شایسته تقدیر
🔹گروه علمی: فلسفه
🔹محل دفاع: دانشگاه باقر العلوم(ع)
#شانزدهمین_همایش_کتاب_سال_حوزه_سال_1393
#1393
#همایش_کتاب_سال_حوزه
#دانشگاه_باقر_العلوم
#شایسته_تقدیر
🔻🔻🔻
لینک چکیده اثر:
🖌 https://eitaa.com/Bartar_khowzeh/1394
🔺🔺🔺
🆔 https://eitaa.com/Bartar_khowzeh
🆔 https://eitaa.com/khowzeh
🌐 http://www.ketabehowzeh.ir
📞 02533133603 👉🏿 604 / 605
آثار برتر کتاب سال حوزه
🔸عنوان پایاننامه: نقد و بررسي نظرية انسجامگروي در حوزة موجهسازي معرفت بشري با تأكيد بر آراي كيث ل
🔷 چکیده اثر:
🔸عنوان پایاننامه: نقد و بررسي نظرية انسجامگروي در حوزة موجهسازي معرفت بشري با تأكيد بر آراي كيث لرر
🔹پدیدآور: مهدي عبدالهي
🔹رتبه: شایسته تقدیر
🔹گروه علمی: فلسفه
🔹محل دفاع: دانشگاه باقر العلوم(ع)
▪️▪️▪️
رسالۀ حاضر، به تبیین و نقد انسجامگروی در توجیه بهمثابه مهمترین رقیب مبناگروی، پرداخته است.
مهمترین نظریهپرداز انسجامگروی، کیث لرر است که با ابداع اصطلاحات متعدد و مجموعهای پیچیده از تعاریف در تحلیل معرفت با رویکرد انسجامگروانه، نهایتاً بدین نتیجه میرسد که S به گزاره p معرفت دارد با چهار شرط: 1. S گزارۀ p را بپذیرد؛ 2. گزارۀ p صادق باشد؛ 3. S در پذیرش گزارۀ p بهطور کامل موجه باشد؛ یعنی پذیرش p برای شخص S بر پایۀ منظومۀ مقبول او در آن زمان و نسبت به پذیرشهای رقیب، معقولتر باشد؛ بدین معنا که منفعت معرفتی محتمل آن برای فاعل شناسا، بیش از منفعت معرفتی محتمل همۀ رقبایش باشد؛ 4. توجیه S در پذیرش گزارۀ p با هیچ گزارۀ کاذبی نقض نشود؛ یعنی پس از کنار گذاشتن همۀ باورهای اشتباه از منظومۀ پذیرشی فرد، پذیرش گزاره p همچنان نسبت به رقبای خود معقولتر باشد.
حاصل تحلیل لرر این است که معرفت، چیزی بیش از توجیه نقضناپذیر نیست. این دیدگاه لرر، افزون بر اشکالات موجود در تحلیل وی، از اجزای سهگانۀ معرفت و اشکالات عام انسجامگروی، مثل لزوم دور و تسلسل در توجیه، گسستگی منظومۀ منسجم از واقعیت و نسبیت در معرفت، رخنههای اساسی دیگری نیز دارد؛ از جمله: 1. ناتمامی اصل قابلیت اعتماد فاعل معرفت بر خودش؛ 2. نادرستی تفسیر انسجام به معقولیت یک پذیرش نسبت به رقبایش؛ 3. ناتمامی فرض منتقد دانای کل؛ 4. نادرستی شرط چهارم و ابهام در تفسیر نقضناپذیری.
▪️▪️▪️
🆔 https://eitaa.com/Bartar_khowzeh
🆔 https://eitaa.com/khowzeh
🌐 http://www.ketabehowzeh.ir
📞 02533133603 👉🏿 604 / 605
🔸عنوان کتاب: ظاهرگرايي در فهم قرآن
🔹پدیدآور: محمدحسن محمدي مظفر
🔹رتبه: شایسته تحسین
🔹گروه علمی: تفسير و علوم قرآن
🔹ناشر: دانشگاه ادیان و مذاهب
#شانزدهمین_همایش_کتاب_سال_حوزه_سال_1393
#1393
#همایش_کتاب_سال_حوزه
#دانشگاه_ادیان_و_مذاهب
#شایسته_تحسین
🔻🔻🔻
لینک چکیده اثر:
🖌 https://eitaa.com/Bartar_khowzeh/1396
🔺🔺🔺
🆔 https://eitaa.com/Bartar_khowzeh
🆔 https://eitaa.com/khowzeh
🌐 http://www.ketabehowzeh.ir
📞 02533133603 👉🏿 604 / 605
آثار برتر کتاب سال حوزه
🔸عنوان کتاب: ظاهرگرايي در فهم قرآن 🔹پدیدآور: محمدحسن محمدي مظفر 🔹رتبه: شایسته تحسین 🔹گروه علمی: تفسي
🔷 چکیده اثر:
🔸عنوان کتاب: ظاهرگرايي در فهم قرآن
🔹پدیدآور: محمدحسن محمدي مظفر
🔹رتبه: شایسته تحسین
🔹گروه علمی: تفسير و علوم قرآن
🔹ناشر: دانشگاه ادیان و مذاهب
▪️▪️▪️
کتاب حاضر، با طرح موضوع ظاهرگرايي در فهم قرآن و مروري اجمالي بر نمودهاي آن در جريانهاي مختلف، به بررسي مباني و روشهاي آنها در فهم قرآن ميپردازد.
«ظاهرگرايي» و «تأويلگرايي» دو گرايش عمده در فهم متون متون مقدس، به ویژه قرآن و روايات، هستند. اين دو گرايش، به دور از افراط و تفریط، همواره برای فهم متون دینی در کنار هم جريان داشتهاند. بدون شک، تأکيد بيش از حد بر يکي از آنها، به افراط يا تفريط در يک گرايش ميانجامد و آسيبهاي بسیاري را در پي خواهد داشت؛ چنانکه هر زمان تندی یا کندی در این دو گرایش صورت گرفته، پيامدهاي ناگوار آن، جوامع اسلامي را به رنج و تعب بسیار دچار کرده است. بنابراین، اعتدال در بهرهمندی از این دو گرایش برای فهم قرآن و احادیث، بسیار ضروری است.
حالت ميانه و معتدل ظاهرگرايي آن است که معناي ظاهري، پايۀ رسيدن به مقصود متن قرار گيرد؛ بدون آنکه بيش از حد بر آن تأکيد شود. اين حالت را ميتوان ظاهرگرايي نرم يا انعطافپذير ناميد. حالت افراط ظاهرگرايي آن است که معناي ظاهري را مساوي مقصود متن پنداشته و هيچگونه عدولي را از آن روا ندانست. اين حالت را ميتوان ظاهرگرايي خشک يا انعطافناپذير گفت. نمودهايي از اين حالت را در مذاهب و جريانهاي فکري مختلف نظير اصحاب حديث، ظاهريه، سلفيه، اخباريان و مکتب تفکيک ميتوان مشاهده کرد؛ همچنانکه نمودهايي از حالت افراط تأويلگرايي در برخي مذاهب و جريانهاي غلات، باطنيه، فلاسفه، صوفيه و تفسيرهاي جديد عصري و علمي و ماترياليستي و ... قابل مشاهده است.
▪️▪️▪️
🆔 https://eitaa.com/Bartar_khowzeh
🆔 https://eitaa.com/khowzeh
🌐 http://www.ketabehowzeh.ir
📞 02533133603 👉🏿 604 / 605
🔸عنوان کتاب: تفسير سياسي قرآن در ايران معاصر
🔹پدیدآور: يوسف خانمحمدي
🔹رتبه: شایسته تحسین
🔹گروه علمی: حقوق و علوم سیاسی
🔹ناشر: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
#شانزدهمین_همایش_کتاب_سال_حوزه_سال_1393
#1393
#همایش_کتاب_سال_حوزه
#پژوهشگاه_علوم_و_فرهنگ_اسلامی
#شایسته_تحسین
🔻🔻🔻
لینک چکیده اثر:
🖌 https://eitaa.com/Bartar_khowzeh/1398
🔺🔺🔺
🆔 https://eitaa.com/Bartar_khowzeh
🆔 https://eitaa.com/khowzeh
🌐 http://www.ketabehowzeh.ir
📞 02533133603 👉🏿 604 / 605
آثار برتر کتاب سال حوزه
🔸عنوان کتاب: تفسير سياسي قرآن در ايران معاصر 🔹پدیدآور: يوسف خانمحمدي 🔹رتبه: شایسته تحسین 🔹گروه علمی
🔷 چکیده اثر:
🔸عنوان کتاب: تفسير سياسي قرآن در ايران معاصر
🔹پدیدآور: يوسف خانمحمدي
🔹رتبه: شایسته تحسین
🔹گروه علمی: حقوق و علوم سیاسی
🔹ناشر: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
▪️▪️▪️
از دیرباز اندیشههای سیاسی بسیاری برای اداره اجتماع بشر ارائه و اجرا شده است. برخی از این اندیشهها به تاریخ پیوسته، برخی با تاریخ پیش آمده و برخی را نیز چه بسا تاریخ به خود خواهد دید. در این میان، جوامع دینی با هدف هدایت و رهبری بشر به سمت کمال، جایگاه ویژهای را در عرضۀ اندیشههای حکومتی به خود اختصاص داده و نمونههای سیاسی بسیاری را برای ادارۀ جامعه به نمایش گذاشتهاند. یکی از اندیشههای سیاسی مهمی که خاستگاهی اسلامی _ وحیانی دارد و عمری به درازای نزول قرآن، «تفسیر سیاسی قرآن» است.
تفسیر سیاسی قرآن، اندیشهای است نصمحور که با اعتقادبه جامعیت قرآن، چارۀ سیاست امروز را در بازگشت و فهم مجدد قرآن میداند. این اندیشه، به مقابله با دو دیدگاه «تحجرگرایی دینی» و «ایدئولوژی سکولار» برخاسته و آن دو را در میان اندیشههای سیاسی موجود، به چالش و نقد میکشاند.
این تفسیر، معطوف به سیاست واصلاح اجتماعی بوده و به دنبال توجه محض به نظامی آزاد و عدالتمحور در جامعه است.
مهمترین شاخصۀ این رویکرد تفسیری آن است که شیوهای جدید را در حکومتداری، تعاملات اجتماعی، روابط بین المللی و روابط فرد، جامعه و خداوند فرا روی بشر مینهد.
گسست از سنتهای تفسیری گذشته، توجه به واقعیتهای سیاسی - اجتماعی، محوریت توحید، پرهیز ازاسرائیلیات واحادیث ضعیف، تأکید بر تاریخ و عقلگرایی، از دیگر شاخصهای مهم تفسیر سیاسی قرآن به شمار میآید.
▪️▪️▪️
🆔 https://eitaa.com/Bartar_khowzeh
🆔 https://eitaa.com/khowzeh
🌐 http://www.ketabehowzeh.ir
📞 02533133603 👉🏿 604 / 605
🔸عنوان کتاب: آسيبشناسي فهم حديث
🔹پدیدآور: سيدعلي دلبري
🔹رتبه: شایسته تحسین
🔹گروه علمی: حديث، درايه و رجال
🔹ناشر: دانشگاه علوم اسلامی رضوی
#شانزدهمین_همایش_کتاب_سال_حوزه_سال_1393
#1393
#همایش_کتاب_سال_حوزه
#دانشگاه_علوم_اسلامی_رضوی
#شایسته_تحسین
🔻🔻🔻
لینک چکیده اثر:
🖌 https://eitaa.com/Bartar_khowzeh/1400
🔺🔺🔺
🆔 https://eitaa.com/Bartar_khowzeh
🆔 https://eitaa.com/khowzeh
🌐 http://www.ketabehowzeh.ir
📞 02533133603 👉🏿 604 / 605
آثار برتر کتاب سال حوزه
🔸عنوان کتاب: آسيبشناسي فهم حديث 🔹پدیدآور: سيدعلي دلبري 🔹رتبه: شایسته تحسین 🔹گروه علمی: حديث، درايه
🔷 چکیده اثر:
🔸عنوان کتاب: آسيبشناسي فهم حديث
🔹پدیدآور: سيدعلي دلبري
🔹رتبه: شایسته تحسین
🔹گروه علمی: حديث، درايه و رجال
🔹ناشر: دانشگاه علوم اسلامی رضوی
▪️▪️▪️
مؤلف در اين كتاب کوشیده است با بهره گیری از روشهاى تحقيقی نو، آسیبهای موجود در فهم حديث را شناسایی و آنها را بزداید. بدین منظور، گاه به گونۀ علمى، گاه با استفاده از اسناد و مدارك معتبر تاریخی و گاه با توصيف و تشريح و تحليل دادههای موجود، در این مسیر گام برداشته است.
وی بر این امر اذعان دارد که برای دستيابي به آموزههاي ديني، بعد از قرآن، باید به سراغ سنت ائمۀ معصومین -علیهم السلام- رفت؛ اما اندک تغييری در حديث، رسيدن به مقصود اصلي معصوم را ناممکن ميسازد و اختلاف ديدگاه را در این زمینه پدید میآورد. بنابراین، آسیبشناسی فهم حديث از اهميت بسزايي برخوردار است. به همين دلیل، کتاب حاضر ضمن تأكيد بر جايگاه والاي حديث، برخی آسيبهاي رایج در فهم روایات را شناسایی کرده است.
اين اثر دارای هفت فصل است که در هر فصل بعد از بيان آسیبها و تأثیرات نا مطلوبشان، راه علاج هر یک ذكر شده است.
نویسنده با تفکيک ميان عوامل آسيبزا و آسيبها، به تبيين بيش از پنجاه آسیب همراه نمونههای متعدد آن پرداخته است. وی برای آسیبهای بيروني، این نمونهها را آورده است: تعارض و اختلاف روايات، نقل به معنا، تقطيع نادرست و ... . در آسیبهای دروني از این مصداقها نام برده است: تقيه، نسخ، اختلاف مراتب روايات و ... . سرانجام آسیبهای حديثپژوه در فهم حديث را اینگونه برشمرده است: پيروي از هوا و هوس، جمود، تعصب و ... .
▪️▪️▪️
🆔 https://eitaa.com/Bartar_khowzeh
🆔 https://eitaa.com/khowzeh
🌐 http://www.ketabehowzeh.ir
📞 02533133603 👉🏿 604 / 605
🔸عنوان کتاب: عناوين ثانوي و حقوق خانواده
🔹پدیدآور: فرجالله هدايتنيا
🔹رتبه: شایسته تحسین
🔹گروه علمی: حقوق و علوم سياسي
🔹ناشر: پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
#شانزدهمین_همایش_کتاب_سال_حوزه_سال_1393
#1393
#همایش_کتاب_سال_حوزه
#پژوهشگاه_فرهنگ_و_اندیشه_اسلامی
#شایسته_تحسین
🔻🔻🔻
لینک چکیده اثر:
🖌 https://eitaa.com/Bartar_khowzeh/1402
🔺🔺🔺
🆔 https://eitaa.com/Bartar_khowzeh
🆔 https://eitaa.com/khowzeh
🌐 http://www.ketabehowzeh.ir
📞 02533133603 👉🏿 604 / 605
آثار برتر کتاب سال حوزه
🔸عنوان کتاب: عناوين ثانوي و حقوق خانواده 🔹پدیدآور: فرجالله هدايتنيا 🔹رتبه: شایسته تحسین 🔹گروه علمی
🔷 چکیده اثر:
🔸عنوان کتاب: عناوين ثانوي و حقوق خانواده
🔹پدیدآور: فرجالله هدايتنيا
🔹رتبه: شایسته تحسین
🔹گروه علمی: حقوق و علوم سياسي
🔹ناشر: پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
▪️▪️▪️
عناوین ثانوی در فقه اسلامی، مستند و منشأ احکامی هستند که کاربرد آنها، ویژۀ موارد غیرعادی است. این عناوین یا احکام، به اعتبار اینکه در رتبه¬ای متأخر از احکام معمولی و اولی قرار دارند، به عناوین یا «احکام ثانوی» نام¬گذاری شده¬اند.
در قوانین موضوعۀ کشورهای اسلامی، از جمله جمهوری اسلامی ایران، متأثر از فقه اسلامی، قوانینی وجود دارند که برای موارد خاص و شرایط غیر عادی وضع شدهاند. قوانین مربوط به خانواده، از جملۀ اینها است.
در قوانین خانوادۀ جمهوری اسلامی ایران، از همان آغاز، قانون¬گذاری بر مبنای عناوین ثانوی، مورد توجه بوده است. پس از انقلاب اسلامی، این قبیل قوانین مورد توجه بیشتری قرار گرفت و قانون¬گذاری بر مبنای عناوین ثانوی با تأسیس نهاد مجمع تشخیص مصلحت نظام، ضابطه¬مند شد. هم¬ اکنون بخش قابل توجهی از قوانین خانواده در جمهوری اسلامی ایران، مبتنی بر عناوین ثانوی هستند.
مؤلف این کتاب، با هدف تبیین علمی موضوع یادشده و تأمین پاره¬ای نیازهای دستگاه¬های تقنینی و قضایی نظام جمهوری اسلامی ایران، «مبانی، مصادیق، و شرایط عناوین ثانوی» و «کارکردهای ایجابی و سلبی» آن را به بحث و فحص گذاشته است. وی همچنین «نحوۀ تکوین»، «بایسته¬های تقنین قواعد ثانوی» و «قواعد ثانوی حقوق خانواده» را در جمهوری اسلامی ایران بررسی و ارزیابی کرده است.
▪️▪️▪️
🆔 https://eitaa.com/Bartar_khowzeh
🆔 https://eitaa.com/khowzeh
🌐 http://www.ketabehowzeh.ir
📞 02533133603 👉🏿 604 / 605
🔸عنوان کتاب: تثليث در قرآن و عهدين
🔹پدیدآور: محمد كاشاني
🔹رتبه: شایسته تحسین
🔹گروه علمی: کلام
🔹ناشر: دلیل ما
#شانزدهمین_همایش_کتاب_سال_حوزه_سال_1393
#1393
#همایش_کتاب_سال_حوزه
#دلیل_ما
#شایسته_تحسین
🔻🔻🔻
لینک چکیده اثر:
🖌 https://eitaa.com/Bartar_khowzeh/1404
🔺🔺🔺
🆔 https://eitaa.com/Bartar_khowzeh
🆔 https://eitaa.com/khowzeh
🌐 http://www.ketabehowzeh.ir
📞 02533133603 👉🏿 604 / 605
آثار برتر کتاب سال حوزه
🔸عنوان کتاب: تثليث در قرآن و عهدين 🔹پدیدآور: محمد كاشاني 🔹رتبه: شایسته تحسین 🔹گروه علمی: کلام 🔹ناشر:
🔷 چکیده اثر:
🔸عنوان کتاب: تثليث در قرآن و عهدين
🔹پدیدآور: محمد كاشاني
🔹رتبه: شایسته تحسین
🔹گروه علمی: کلام
🔹ناشر: دلیل ما
▪️▪️▪️
این کتاب، اولین اثر فارسی است که به مباحث تثلیث میپردازد. نویسنده در آغاز با ارائه تعریفی دقیق از مفهوم تثلیث، برداشتهاي غير ارتدوكسي را نفی میکند و بدعتهاي تثليثي را از مفهوم اصلي تثليث میزداید. وی سپس ريشههاي باستاني اعتقاد به تثليث را در اديان ابتدايي شناسایی و سير تحول این آموزه را در قرون وسطا، عصر اصلاحات و قرون معاصر جستوجو کرده است. او در کشاکش این مباحث، به پاسخ این پرسش بزرگ میرسد که: «چگونه اعتقادي كه ریشه در ادیان ابتدایی دارد، با كمك امپراتور، تبديل به آموزه اصلي جهان مسيحيت شده است؟
مؤلف در ادامۀ تحقيق خود، با جستوجوي آیات اثباتی تثليث در كتاب مقدس، به بررسی آياتي كه برخي مسيحيان براي اثبات تثليث به آنها استدلال كردهاند، می پردازد. وی در ادامه، آياتي را كه بهطور صريح، الوهيت مسيح را نفي ميكنند، یاد آور میشود و سپس نتیجه میگیرد که تثليث و الوهيت مسيح، به هيچ وجه، از آموزههای كتاب مقدس نيستند. نویسنده پس از اين كشمكش طولاني، به سراغ بررسی مفهوم تثلیث از دیدگاه عقل میرود و تحقیقی گسترده را در این زمینه ارائه میکند. او در انتها، نگرش قرآن به مسئله تثليث و الوهيت مسيح را بررسی ميکند و در اين بررسي، اشكالات مستشرقان مسيحي به درك قرآن از مسئله تثليث را پاسخ میدهد.
▪️▪️▪️
🆔 https://eitaa.com/Bartar_khowzeh
🆔 https://eitaa.com/khowzeh
🌐 http://www.ketabehowzeh.ir
📞 02533133603 👉🏿 604 / 605
🔸عنوان کتاب: قبسات اليقين
🔹پدیدآور: محمدامين ابوالحسني
🔹رتبه: شایسته تحسین
🔹گروه علمی: فلسفه
🔹ناشر: مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)
#شانزدهمین_همایش_کتاب_سال_حوزه_سال_1393
#1393
#همایش_کتاب_سال_حوزه
#مؤسسه_آموزشی_و_پژوهشی_امام_خمینی
#شایسته_تحسین
🔻🔻🔻
لینک چکیده اثر:
🖌 https://eitaa.com/Bartar_khowzeh/1406
🔺🔺🔺
🆔 https://eitaa.com/Bartar_khowzeh
🆔 https://eitaa.com/khowzeh
🌐 http://www.ketabehowzeh.ir
📞 02533133603 👉🏿 604 / 605
آثار برتر کتاب سال حوزه
🔸عنوان کتاب: قبسات اليقين 🔹پدیدآور: محمدامين ابوالحسني 🔹رتبه: شایسته تحسین 🔹گروه علمی: فلسفه 🔹ناشر:
🔷 چکیده اثر:
🔸عنوان کتاب: قبسات اليقين
🔹پدیدآور: محمدامين ابوالحسني
🔹رتبه: شایسته تحسین
🔹گروه علمی: فلسفه
🔹ناشر: مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)
▪️▪️▪️
برهان، قیاسی است متشکل از مقدمات یقینی که رهآورد آن نیز گزارههای یقینی است. استدلال برهانی، دشوارترین و باارزشترین رسالت را بر دوش داشته و در پی آن است که متفکّر را به استناد دلیل، سوی واقع راهنمایی کند.
اهل منطق، بر این باوراند که از میان بخشها و گزارههای متعدد علمی در دانش منطق، بخش برهان از جایگاه و ارزش خاصی برخوردار است. شاید با توجه به همین جایگاه بوده که بوعلی سینا، اندیشمند نامی و مُتبحّر اسلامی، تحصیل برهان را برهمگان فرض و واجب دانسته است.
نگارندۀاین اثر، با درک جایگاه و ارزش استدلال برهانی در منظومۀ دانش و اندیشه، بخش برهان از دانش منطق را با نگرشی تحلیلی مورد بررسی قرار داده است. وی، نوشتار خود را که به قبسات الیقین نام نهاده، در دو بخش کلی تنظیم کرده و هر بخش را به پنج فصل آراسته است. عناوین این دو بخش و فصول آنها، اینها است:
1. مباحث کلی و مقدماتی: در این بخش، مباحثی همچون: غرض و اهمیت کتاب برهان، واژهشناسی علم و تقسیمات آن، کاسبهای تصور و تصدیق، تفکر و اصناف المطالب بررسی شده است.
2. تصدیقهای برهانی: برخی بحثهایی که در این بخش مطرح شده است، عبارتاند از: تعریف برهان و بررسی صورت و مادۀ استدلال برهانی، بررسی مبادی برهان، برهان اِنّ و لِمّ، علّت در بخش تصدیقات منطق و شرایط مقدمات برهان.
▪️▪️▪️
🆔 https://eitaa.com/Bartar_khowzeh
🆔 https://eitaa.com/khowzeh
🌐 http://www.ketabehowzeh.ir
📞 02533133603 👉🏿 604 / 605