eitaa logo
بیان‌الصدق
132 دنبال‌کننده
1.2هزار عکس
227 ویدیو
115 فایل
کانال بیان الصدق مرکز تحقیقات علوم اسلامی بیان الصدق کانال ما در تلگرام https://t.me/Bayanalsidq صفحه ما در اینستاگرام https://instagram.com/mirzskhan_hamed ارتباط با روابط‌عمومی @Bayanalsidq_ir
مشاهده در ایتا
دانلود
⭕️ نقش حجاب زنان در اخلاق 🔶 در چیست؟ آیا زنانی که باحجاب تر هستند، بااخلاق ترند؟ آیا حجاب زنان رابطه ای با اخلاقشان دارد؟ 🔷 و ، علاوه و بر فواید فراوانی که دارد، بر روی خلق و خوی نه تنها ، بلکه در نیز تأثیر دارد. وقتی در یک جامعه، از دوری کنند و زیبایی‌های خود را فقط در برابر محارم خود - بخصوص همسر - آشکار کنند، و و به تبع آن به و امنیت روحی و روانی خواهد رسید؛ و در کنار این آرامش روحی، نیز تحت تأثیر قرار خواهد گرفت. اصولا و - بویژه زنان - گرایش به دارند تا اینگونه ‌جنس مخالف را برانگیزند و توجه آنان را به خود جلب و جذب کنند. لذا در تهییج همسران از طریق خودآرایی مورد تشویق و ترغیب قرار گرفته و آیات و روایات بسیاری در این زمینه وارد شده است که چگونه همسران به این نیاز طبیعی یکدیگر پاسخ دهند و با پوشیدن و آراستن خود به زر و زیور و جامه‌های زیبا و خوشنگار، شرایط مناسب و شایسته‌ای برای پاسخ به عواطف و احساسات یکدیگر در این حوزه فراهم آورند. اما از آن‌جایی‌که هر گونه از سوی دیگران به معنای است، امری ممنوع و محرم دانسته شده است. 🔷بر این اساس همه عوامل و ابزارهای تهییج جنسی جنس مخالف، شده و قوانین سفت و سختی در این باره وضع شده است تا در باقی بماند. از جمله این قوانین است. ، اختصاصی به مرد و زن ندارد و موظف به اجرای دقیق آن هستند. هر چند که میزان و شرایط حجاب در مرد و زن فرق می‌کند و این تفاوت به سبب اختلاف طبیعی در زن و مرد است. یک جامعه، نقش بسیار مهمی در و روانی اجتماع خود دارند. لذا لازم است زنان درباره‌ی و بی‌حجابی و یا بدحجابی آگاهی کسب کنند؛ از جمله: و که طبعاً پیامدهایی همچون آرایش و عشوه‌گری و امثال آن همراه دارد، - مخصوصا جوانان - را در یک حالت تحریک دائم قرار می‌دهد؛ تحریکی که سبب کوبیدن اعصاب آنها و ایجاد عصبی و گاه سرچشمه امراض روانی می‌گردد. مگر اعصاب انسان چقدر می‌تواند بار هیجان را بر خود حمل کند؟ حتی روان‌پزشکان می‌گویند هیجان مستمر، عامل بیماری است. 🔷 می‌خواهد و مسلمان، روحی آرام و اعصابی سالم و چشم و گوشی پاک داشته باشند، و این یکی از است. و از هم‌ گسیختگی زندگی زناشویی یکی از دیگر آثار خودنمایی زنان است. چون «هرچه را دیده بیند دل کند یاد» و به دنبال دیدن، هوس‌بازی انسان سبب می‌شود که هر روزی به یکی دل ببندد و دیگری را رها کند. گسترش دامنه فحشا و افزایش فرزندان نامشروع از دردناک‌ترین پیامدهای بی‌حجابی و خودنمایی است. و سقوط شخصیت او و تبدیل شدن به وسیله‌ای برای اشباع هوس‌های سرکش مشتی آلوده، از دیگر تبعات و نتایج خودنمایی او در جامعه است. (ع) می‌فرمایند: «در که بدترین زمان‌هاست جمعی از پوشیده‌های برهنه‌اند و از خانه با بیرون می‌آیند؛ اینان از دین بیرون رفتگانند و داخل در فتنه‌ها شده و به سوی شهوت تمایل دارید و به طرف لذات نفسانی در شتابند. حرام‌ها را حلال می‌دانند و در دوزخ به عذاب ابدی گرفتار». 🔷همه‌ی اموری که در بالا ذکر شد در - بویژه زنان - مؤثر است. اگر با توجه به ، خود را رعایت کنند و در حد ضرورت با نامحرم اختلاط داشته باشند، و همه‌ی نیازهای خود را در خانه و در کنار همسر جستجو کنند، از تبعات ارتباط با نامحرم مصون و از بسیاری نگرانی‌ها در امان خواهند ماند؛ در نتیجه خوش اخلاق‌تر از دیگران خواهند بود. ذکر یک نکته و آن اینکه اگر مقصود از این پرسش این است که «آیا چون برای دیگران الگو هستند، باید از برخوردار باشند؟» باز هم پاسخ مثبت است؛ زیرا عده‌ای مغرض و یا جاهل، هر خطایی که از و با حجاب سر می‌زند، به پای دین و حجاب آنها می‌گذارند. بنابراین باید بیش از دیگران به دستورات دین - بویژه خوش‌خلقی - عمل کنند. منبع: وبسایت پرسمان #معارف_اسلامی @Bayanalsidq |بیان الصدق سایت | کانال ایتا |ارتباط باما
سوالات و شبهات قسمت چهارم 🔻سؤال چهارم برخی فضلا گفته­اند: این استدلال وقتی تمام است که درمان­های بدیل به صورت اطمینانی در درمان و کنترل کرونا بی‌اثر باشند، در حالی­که درمان طب سنتی سینوی در کلینیک­های دانشکده­های طب سنتی به خوبی پاسخ داده و عوارض واکسن را هم ندارند. این تحقیقات با روش علمی تدوین و قابل عرضه است؛ علاوه بر این­که واکسنی مثل فایزر با شواهد علمی کم‌اثر بودن آن ثابت شده است. اطلاعات علمی، کم‌اثر بودن و ضرر حداکثری آن توسط دکتر صالحی استاد تمام عفونی تدوین شده است؛ همچنین تولید واکسن از نظر علمی وقتی اطمینان بخش است که حداقل سه سال تجربه حیوانی و انسانی خود را طی بکند و چون این فرایند طی نشده، لذا مجوز همه واکسن‌ها بدون استثنا، مجوز اضطراری هستند؛ حال در دوران امر بین مجوز اضطراری واکسن و شیوه درمان طب سنتی اطمینان‌بخش، کدام تقدّم دارد؟ 🔹پاسخ در پاسخ به این سؤال، چند نکته باید دقت شود: نخست این که روشن است وجوب تعیینی در صورتی است که راه جلوگیری از بیماری کرونا منحصر در واکسن باشد. بر اساس نظر غالب متخصصان داخلی و خارجی استفاده از واکسن برای پیشگیری و جلوگیری از گسترش ویروس کرونا در جامعه است و تا زمانی که راه، منحصر در یک روش باشد، همان روش لازم الاجرا است و عقل نیز این مطلب را درک می­کند. دوم این که اگر متخصصان راه­های متعددی را کشف و ارائه دهند و به عنوان مثال اگر به صورت فراگیر امکان استفاده از داروهای طب سنتی برای جلوگیری از کرونا هم فراهم آید و مورد تأیید متخصصان قرار گیرد، در این صورت وجوب استفاده از هر یک از این­گونه داروها و واکسن­ها به صورت وجوب تخییری مطرح می­شود. سوم این که اگر چند راه و روش برای پیشگیری از کرونا مطرح شود و برخی احتمال خطر بیشتری داشته باشد، روشن است که از نظر فقهی، در صورت مردد بودن مکلف بین دو ضرر، باید اخف الضررین را انتخاب کرد. البته این که کدام راه ضرر کمتری دارد، با نظر متخصصان اثبات می­شود؛ چون امر واکسن و داروهای سنتی، از امور تخصّصی است. @Bayanalsidq |بیان الصدق سایت | کانال ایتا |ارتباط باما
22.pdf
1.85M
کتاب: سیری در سیره نبوی @Bayanalsidq |بیان الصدق سایت | کانال ایتا | ارتباط باما
♨️ آيا امام زمان (عج) درهر لحظه علم به اعمال ما دارد؟ ✅ در زمينه علم امامان معصوم (ع) چند پاسخ وجود دارد: 1⃣ پاسخ اول: 👈 هر چند ائمه (ع) از علم غيب برخوردارند و به وقايع گذشته و حوادث حال و آينده آگاهی دارند. اما تكليف آنان مانند ساير افراد بشر بر اساس علم عادی است. علم غيب برای آنان تكليفی به دنبال نمی‌آورد. به همين دليل علم غيب ائمه (ع) از نحوه شهادت خود برای آنان تكليف‌آور نيست. امام بر اساس علم عادی خود ميوه‌ه‏ایی را پيش روی خود می‌بيند كه مانعی از خوردن آن نيست. بر همين اساس تناول آن ميوه جايز است. اگر چه بر اساس علم غيب از مسموم بودن آن آگاهی دارد. برای امام علی (ع) بر اساس علم عادی بشری شب نوزدهم رمضان سال چهلم هجری مانند ساير شب‌هاست. به همين جهت به سمت مسجد حركت می‌كند. علم غيبی كه به اذن خداوند در مورد شهادت خود دارد، برای ايشان تكليفی ايجاد نمی‌كند. او مأمور است كه بر اساس علم عادی عمل نمايد. 🔻 برخی از كسانی كه اين پاسخ را ذكر كرده‏‌اند، در تأييد اين مطلب كه ائمه (ع) بر اساس علم عادی خود مكلف هستند، دو دليل ذكر می‌كنند: 1- عمل بر اساس علم غيب با حكمت بعثت انبيا و نصب ائمه منافات دارد، زيرا در اين صورت جنبه اسوه و الگو بودن خود را از دست خواهند داد. افراد بشر از وظايف فردي و اصلاحات اجتماعي به بهانه برخوردار بودن ائمه از علم غيب و عمل بر اساس علم خدادادي از وظيفه خود سرباز خواهند زد. 2- عمل براساس علم غير عادي موجب اختلال در نظام عالم هستي است زيرا مشيت و اراده خداوند به جريان امور بر اساس نظام اسباب و مسببات طبيعي و علم عادي نوع بشر تعلق گرفته است. به همين جهت پيامبر و ائمه (ع) براي شفاي بيماري خود و اطرافيان خويش از علم غيب استفاده نمي‏كردند. شايد يكي از حكمت‏هاي ممنوع بودن تمسك به نجوم، تسخير جن، براي غيب گويي و كشف غير عادي حوادث آينده، اختلال در نظام عالم هستي باشد. 2⃣ پاسخ دوم: هر چند طبق روايات فراوان ائمه (ع) نسبت به همه آنچه كه در گذشته واقع شده و در آينده حادث خواهد شد و در زمان حاضر در حال رخ دادن است ،علم و آگاهي دارند. اما به موجب روايات متعدد ديگر كه در زمينه علم غيب امام (ع) آمده است، استفاده مي‏شود كه اين علم به صورت بالفعل نيست، بلكه شأني است؛ يعني هر گاه اراده كنند و بخواهند كه چيزي را بدانند ؛خداوند سبحان آنان را عالم و آگاه خواهد كرد: «اذا اراد الامام ان يعلم شيئا اعلمه الله ذالك ؛ هر گاه امام اراده كند كه چيزي را بداند، خداوند او را آگاه خواهد كرد» در اين موضوع روايات بسياري در كافي وارد شده و باب مستقلي نيز براي آن وجود دارد كه بيشتر روايات بيانگر همين مسئله اند. علم غيب امام (ع) شأني است ،نه فعلي.(هر وقت خودشان بخواهند مي دانند ) بر اساس همين نكته ممكن است نسبت به نحوه شهادت خود علم نداشته‏اند ،چون اراده نكرده‏اند كه بدانند.در واقع آنان مطيع خواست الهي هستند و خواست الهي آن است كه اينان در چنين اموري علم غيب را اراده نكنند. 3⃣ پاسخ سوم: اساساً پيامبر اكرم و ائمه (ع) تكاليف و وظايف مخصوص به خود دارند .به همين جهت آنان در عين اين كه مي‏دانستند در فلان جنگ دشمن غلبه خواهد كرد، وظيفه داشته‏اند اقدام كنند يا مي‏دانستند كاري كه انجام مي‏دهند، منجر به شهادتشان خواهد شد، مثل خوردن ميوه مسموم يا رفتن علي (ع) به مسجد كوفه در شب نوزدهم رمضان، با اين حال وظيفه داشته‏اند اين كارها را انجام دهند. اين اعمال هر چند براي ما به هلاكت انداختن نفس و حرام است. اما براي آنان وظيفه‏اي مخصوص است مثل نماز شب كه براي رسول اكرم (ص) واجب بوده اما براي ساير مسلمانها مستحب است. بنابراين از اين پاسخ ها به اين جمع بندي مي رسيم كه امامان معصوم نسبت به اعمال بندگان علم غيب دارند و همه اعمال ما به حضور آنها مي رسد. اما نسبت به برخي امور ديگر مثل دانستن نحوه شهادتشان اراده مي كنند كه به نحو عادي باشد و از علم غيب در اين زمينه استفاده نمي كنند. 🌐 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی @Bayanalsidq I بیان الصدق سایت |کانال ایتا | ارتباط باما
سوالات و شبهات قسمت اخر 🔻سوال پنجم  انطباق حدیث شریف کافی و آیه شریفه بر واکسن صحیح نیست؛ چون مورد درمانی حدیث، تجربه اطمینان‌آور بوده، لکن مجوزهای واکسن همگی اضطراری هستند و نه اطمینانی؛ این بحث نمونه بارزی است بر این که فقیه در صدور حکم و تمسک به ادله باید موضوع‌شناسی دقیقی داشته باشد و از کارشناسان مختلف و میان رشته‌ای با گرایش‌های مختلف دانشی و رویکردی استفاده کند. 🔹پاسخ نظر ما نیز همین است که در مسائل تخصصی و نوین پزشکی باید از کارشناسان و متخصصان مختلف استفاده کرد، تا بتوان نظر فقهی دقیقی ارائه کرد. بر این اساس، آنچه ما درباره تزریق کرونا عرض کردیم، مبتنی بر صحبت، تحقیق و مراجعه به کارشناسان بوده است. این مسئله روشن است زمانی که فقیه در شناخت موضوع به اطمینان دست یافت، می­تواند بر اساس آن، حکم فقهی را مطابق ادله و موازین اجتهادی ارائه کند. علاوه بر این، به گفته متخصصان، برخی از واکسن­ها و فرایند و روش تهیه آنها سال­هاست که مورد استفاده قرار می­گیرد و اگر درباره برخی واکسن­های خارجی شبهه شود و احتمال دسیسه در آنها مطرح شود، چنین احتمالاتی درباره واکسن­های داخلی مطرح نیست، بنابراین اشکالات احتمالی درباره برخی واکسن­های خارجی درباره واکسن‌های داخلی منتفی است و تزریق واکسن توسط عموم مراجع عظام شاهد بر این مطلب است. ✅در پایان نکته­ای را عرض می­کنیم و از همه دوستان، طلاب و دانشوران می­خواهیم که به این مسئله دقت کنند: همه ما باید در تمام لحظات و مراحل زندگی، خدا را در نظر بگیریم. ما در مواردی که نظری می­دهیم، در چارچوب استنباط و لحاظ همه ادله و جوانب فقهی و استنباطی است؛ چرا که اجتهاد باید بر اساس واقعیت­های علمی روز و کارشناسی متخصصان صورت گیرد. به آقایان و فضلای محترم نیز توصیه می­کنیم بیشتر دقت فرمایند و از اتهام پراکنی و نسبتِ ناروایِ شیفتگی به طب روز و یا مسائلی از این دست، خودداری فرمایند. والسلام علیکم ورحمة الله وبرکاته @Bayanalsidq |بیان الصدق سایت | کانال ایتا | ارتباط باما
▪️ «مَنْ کَفَّ نَفْسَهُ عَنْ أَعْراضِ النّاسِ أَقالَهُ اللّهُ عَثْرَتَهُ یوْمَ الْقِیمَةِ وَ مَنْ کَفَّ غَضَبَهُ عَنِ النّاسِ کَفَّ اللّهُ عَنْهُ غَضَبَهُ یوْمَ الْقِیمَةِ.»: امام کاظم (علیه السلام) فرمودند: هر که خود را از ریختن آبروی مردم نگه دارد، خدا در روز قیامت از لغزشش می گذرد، و هر که خشم خود را از مردم باز دارد، خداوند در روز قیامت خشمش را از او باز دارد. @Bayanalsidq |بیان الصدق
22.pdf
1.85M
کتاب: سیری در سیره نبوی @Bayanalsidq |بیان الصدق سایت | کانال ایتا | ارتباط باما
محورهای همایش علمی آیت الله شیخ محمد فاضل استرآبادی 1- شخصیت علمی آراء فقه و اصول اندیشه‌های تفسیری نظریات کلامی اشراف به تاریخ دیدگاه‌های ادبیاتی (فارسی و عربی) 2- اجتماعی احیاء امر به معروف و نهی از منکر غیرت‌ورزی برای مردم صلابت در رفتار و صراحت در گفتار انفاق نخبه‌پروری 3- سیاسی ولایت‌مداری مبارزه با طاغوت فعالیت‌های انقلابی سمت‌های اجرایی غیرت مذهبی 4- شخصیت معنوی و اخلاقی زهد و ساده‌زیستی عبادت و نماز اخلاق اسلامی ویژگی‌های شخصیتی و عرفانی @Bayanalsidq |بیان الصدق سایت | کانال ایتا | ارتباط باما
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
حلول ماه پرخیر و برکت شعبان برتمام جهان اسلام مبارک باد. @Bayanalsidq |بیان الصدق سایت | کانال ایتا | ارتباط باما
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📚 فراخوان حمایت از طرح‌های پژوهشی در راستای نیازهای جامعه 📝 معاونت پژوهش حوزه‌های علمیه از طرح‌های علمی پژوهشی مساله محور حمایت مالی می‌کند. 💢 در ۲۱ کمیته علمی: فقه و اصول، علوم سیاسی، علوم تربیتی، علوم اجتماعی، عرفان، اخلاق، روان شناسی، هنر، رسانه، حقوق، تفسیر، حدیث، تاریخ، انقلاب اسلامی، اقتصاد، ادیان، ادبیات، مدیریت، فلسفه، کلام 🌐 تارنما: www.pazhuhesh.ir 📝 ارسال طرح: hdabirkhane@hemail.ir @Bayanalsidq |بیان الصدق سایت | کانال ایتا | ارتباط باما
🔰 خصلت‌ها و فضایلی که امام سجاد (ع) بر فراز منبر شام برای اهل بیت (ع) بیان کرد، چه بود؟ 🔸 امام سجاد (ع) پیام رسان قیام عاشورا، در مجلس یزید بر فراز منبر رفت و با هوشیاری و درایت وصف ناپذیرش پس از ستایش خدا، سخن جاودانه و تاریخى بیان کرد. در قسمتی از سخنانش در معرفی خود و اهل بیت (ع) چنین فرمود: 🔸 اى مردم! خدا به ما شش نعمت گران‌بها و ارزش‌مند ارزانى داشت، و ما را به هفت ویژگى بر دیگر انسان‌ها برترى بخشیده است. 🔸 خدا به ما علم و دانش، حلم و بردبارى، سخاوت و بخشندگى، فصاحت و سخنورى، شجاعت و شهامت ارزانى داشت و گستره دل ها و قلب هاى مردم توحیدگرا و با ایمان و آزاده را کانون مهر و عشق ما ساخته است. 🔸 همچنین خداى متعال، بر ما خاندان پر شکوه وحى و رسالت منت نهاده و ما را به وسیله این هفت نشان شکوه و عظمت به همگان برترى بخشیده است 👈 این نشانه‌هاى برترى و ملاک‌هاى شکوه عبارت‌اند از: 1⃣ پیامبر بزرگ خدا، محمد از خاندان ما است. 2⃣ نخستین ایمان آورنده به آن حضرت و دین و آیین آسمانى او، امیر مؤمنان از خاندان ما است. 3⃣ جعفر طیّار، آن شهید دلاور راه عدالت و آزادى از خاندان ما است. 4⃣ شیر شجاع حق و شیر پیامبر خدا، جناب حمزه، آن قهرمان میدان‌ها و شهید به خون خفته اُحد از ما است. 5⃣ حضرت صدیقه طاهره فاطمه زهرا (س) جده ما است. 6⃣ دو فرزند ارجمند پیامبر، و دو یادگار عزیز آن حضرت، حسن و حسین سید جوانان بهشت از ما هستند. @Bayanalsidq ¦بیان الصدق سایت | کانال ایتا | ارتباط باما
امام زمان (عج) در اولین برخورد با ۳۱۳ نفر از یاران ویژه خود چه واکنشی نشان می‌دهد؟ 💠 در برخی روایات درباره اولین برخورد امام مهدی (عج) با ۳۱۳ یار ویژه خود، گزارش‌هایی وجود دارد که به دو روایت اشاره خواهیم کرد: 1⃣ ابان بن تغلب می‌گوید: در مسجدى در مکه همراه امام جعفر صادق (ع) بودم. حضرتشان دستم را گرفت و فرمود: «اى ابان! به زودى خداوند سی‌صد و سیزده مرد را در این مسجدتان می‌آورد که مردم مکه می‌دانند پدران و نیاکان آنان هنوز آفریده نشده‌اند. همه شمشیر دارند و بر هر شمشیرى اسم صاحبش و نیز اسم پدرش و وصف و نسبش نگاشته شده است. پس از آن به منادی‌ دستور داده می‌شود که ندا دهد: این همان مهدى (عج) است که مانند دادرسى داوود و سلیمان قضاوت می‌کند و بر آن قضاوت، دو شاهد نمی‌طلبد». 2⃣ در روایتی امام باقر (ع) فرمود: «وقتی قائم ما ظهور کند به خانه کعبه تکیه زند و سی‌صد و سیزده مرد به گرد او اجتماع کنند و اوّلین سخن او این آیه قرآن است: "بَقِیَّتُ اللهِ خَیْرٌ لَکُمْ إِنْ کُنْتُمْ مُؤْمِنِینَ"، سپس می‌گوید: منم بقیّة الله در زمین و منم خلیفه خداوند و حجّت او بر شما! سپس همگان به حضرتشان این‌گونه درود می‌فرستند: السَّلَامُ عَلَیْکَ یَا بَقِیَّةَ اللهِ فِی أَرْضِه‏‏». 🌐 منبع: سایت اسلام کوئست @Bayanalsidq |بیان الصدق
یک قرن حافظه تاریخی روحانیت .pdf
1.98M
▪️بمناسبت اربعین ارتحال آیت‌الله العظمی صافی گلپایگانی (قدس سره) منتشر شد: 📚 ‌«یک قرن حافظه تاریخی روحانيت» 🔹 دیدگاه‌های آیت‌الله العظمی صافی گلپایگانی درباره روحانيت در ايران معاصر ✅ به کوشش: گروه تاریخ اندیشه معاصر موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی ‌(ره) @Bayanalsidq |بیان الصدق
♨️ چرا خدا بعضی از انسان‌ها را بدبخت آفریده؟ ✍️ پاسخ: ✅ جواب این سوال در تعریف بدبختی و بیچارگی است. واقعا بدبختی چیست؟ 🔰 کسی که معاد را باور کرده و زندگی خود را منحصر به این دنیا نکرده و حیات اصلی را در عالمی دیگر می‌داند، چه چیزی را بدبختی می‌داند؟ 🔸 وَ ما هذِهِ الْحَیاةُ الدُّنْیا إِلاَّ لَهْوٌ وَ لَعِبٌ وَ إِنَّ الدَّارَ الْآخِرَةَ لَهِیَ الْحَیَوانُ لَوْ كانُوا یَعْلَمُونَ؛(عنکبوت/۶۴) زندگانى این دنیا چیزى جز لهو و لعب نیست. اگر بدانند، سراى آخرت سراى زندگانى است. 🔷 کسی که دنیا را مزرعه آخرت می‌داند، به نیکی دریافته که این دنیا، محل آسایش و استراحت نیست. بلکه میدانی برای عمل و تلاش است. 👈 فرض کنید که مسابقه‌ای برگزار شده، و شرکت‌کنندگان باید مسیری بیست کیلومتری را بدوند، یک نفر با رنج و زحمت زیاد با سرعت به سمت انتهای مسیر می‌شتابد. در راه می‌بیند که یک عده نشسته‌اند و مشغول خوردن غذا هستند، عده دیگری نشسته‌اند و با یکدیگر گفتگو می‌کنند و ... آیا این دونده، هرگز خود را بدبخت و بیچاره می‌خواند؟ یا مسرور است که متوجه بهترین عمل شده و مشغول انجام آن است؟ 🔷 با این نگاه آنچه در ابتدا اسم بدبختی به آن داده‌ایم، بستری برای رشد و تعالی می‌شود، تا آنجا که بدترین محیط‌ها، عالی‌ترین ثمرات را به بار می‌نشاند: 💠 وَ ضَرَبَ اللَّهُ مَثَلاً لِلَّذینَ آمَنُوا امْرَأَتَ فِرْعَوْنَ إِذْ قالَتْ رَبِّ ابْنِ لی عِنْدَكَ بَیْتاً فِی الْجَنَّةِ وَ نَجِّنی مِنْ فِرْعَوْنَ وَ عَمَلِهِ وَ نَجِّنی مِنَ الْقَوْمِ الظَّالِمینَ؛ (تحریم/۱۱) و نیز خداى تعالى براى كسانى كه ایمان آوردند مثلى مى‌زند و آن داستان همسر فرعون است كه گفت: پروردگارا نزد خودت برایم خانه‌اى در بهشت بنا كن و مرا از فرعون و عمل او نجات بده و از مردم ستمكار برهان. 👈 و خدای تعالی نیز بندگان را متفاوت آفریده و هر کدام از آن‌ها را به شکلی مورد آزمایش و امتحان قرار می‌دهد: 👈 در حدیثی قدسی از قول خدای تعالی آمده است: بعضى را كور و بعضى را بینا، بعضى را كوتاه قد و برخى را بلند قد، بعضى را زیبا و بعضى را زشت، بعضى را عالم و برخى را جاهل، بعضى را فقیر و بعضى را غنى كردم، بعضى را مطیع و برخى را عاصى، برخى را بیمار و عدهاى را سالم، بعضى را زمین گیر و برخى بدون عیب هستند. 🔹 همه این كارها لازمه خلقت بود. براى این كه آن شخص سالم و بى عیب به آن شخص معیوب نگاه كند و به خاطر سلامتى‌اش به من شكر و حمد بگوید. و یا آن كه عیبدار است به شخص سالم نگاه كند به من متوسل شود تا به او هم سلامتى بدهم. و همچنین به بلاى من صبر كند تا به او پاداش خوب بدهم. یا این كه شخص غنى به فقیر نگاه كند به خاطر ثروتى كه به وى دادهام به من حمد نماید، و یا شخص فقیر با دیدن شخص غنى از من ثروت بخواهد و یا این كه مؤمن به كافر نگاه كند به خاطر هدایتى كه داده‌ام به من حمد و سپاس گوید... (الجواهر السنیة-كلیات حدیث قدسى ص ۱۸.) 🌐 منبع: مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی @Bayanalsidq |بیان الصدق
📚 معرفی مجموعه آثار حضرت‌آیت‌الله علوی گرگانی 🖥 دسترسی به آثار حضرت آیت‌الله علوی گرگانی، مشتمل بر 32 عنوان کتاب (نسخه ویندوز) 📲 متن 18 عنوان کتاب از آثار آیت‌الله محمدعلی علوی گرگانی (نسخه اندروید) @Bayanalsidq | بیان الصدق سایت | کانال ایتا | ارتباط باما
🎞 مستند غیررسمی دیدار طنزپردازان با رهبر انقلاب سوم فروردین ۱۴۰۱ بصورت مجازی پخش میشود 🔹روایت دیدار طنزپردازان با حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در چهارمین قسمت از مجموعه مستند «غیر رسمی»، از روز چهارشنبه ۳ فروردین ۱۴۰۱، در سایت KHAMENEI.IR و تلوبیون بصورت مجازی پخش می‌شود. 🔻یکی از برنامه‌های مستمر آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای که از سالهای گذشته برقرار بوده، برگزاری جلسات گوناگون با طیف‌های مختلف علمی، اجتماعی، فرهنگی و هنری است. جلساتی که در فضایی متفاوت از دیدارهای رسمی برگزار شده و رهبر انقلاب پای صحبتها و درددل‌‌های حاضران می‌نشینند که بخشی از این جلسات، از سال ۹۵ در قالب جلسات «پنج‌شنبه‌ای» برگزار شده است و مؤسسه‌ی پژوهشی- فرهنگی انقلاب اسلامی، روایتی از این دیدارها را در مجموعه مستند «غیر رسمی» ارائه کرده است. @Bayanalsidq ¦بیان الصدق سایت | کانال ایتا | ارتباط باما
💠 مهدویّت از دیدگاه اهل سنّت ◻️ روایات فراوانی درباره ی مهدی (عج) وارد شده به حدّی که به حدّ تواتر می رسد. این امر، در میان علمای اهل سنّت شیوع دارد، به گونه ای که از جمله معتقدات آنان به شمار می آید. 👇 https://hawzahnews.com/xbD8h @Bayanalsidq | بیان الصدق سایت | کانال ایتا | ارتباط باما
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
نوروز از دیدگاه اسلامی 📌عید نوروز، روز اظهار عبودیت است عید نوروز یک عید شرقی و حامل ارزشهای برجسته و ممتازی است. در واقع عید نوروز یک نماد است؛ نماد نوآوری و طراوت و جوانی و نشاط، همچنین نماد مهربانی و محبت به یکدیگر، سرکشیِ برادران از یکدیگر، محبت خانواده‌های خویشاوند به یکدیگر، محکم کردن روابط دوستی و مهربانی میان دوستان، آشنایان و زدودن کینه‌ها؛ چون بهار مظهر طراوت است، مظهر نشاط است و همه‌ی این معانی در واقع در بهار وجود دارد. و این یک امتیاز است برای ملتهای ما که نوروز را آغاز سال نوِ خودشان قرار دادند، مبدأ تاریخ قرار دادند؛ به خاطر اینکه حامل این معانی برجسته است. 🔸این جشن یک جشن ملی است؛ جزو اعیاد دینی نیست؛ لکن از سوی بزرگان شرع مقدس ما هم، نوروز مورد تأیید قرار گرفته. ما روایات متعددی داریم که در آنها از نوروز تجلیل شده و روز نوروز گرامی داشته شده. این موجب شده است که نوروز وسیله‌ای بشود برای اظهار عبودیت انسانها در مقابل پروردگار و تواضع ما در مقابل پروردگار. در واقع فرصتی است برای اینکه انسان دل خود را با یاد خدا هم طراوت ببخشد. ۱۳۸۹/۰۱/۰۷ @Bayanalsidq |بیان الصدق سایت | کانال ایتا | ارتباط باما
نوروز از دیدگاه اسلامی 📌 محتوای دینی در همه حوادث زندگی انسان از جمله در عید نوروز وجود دارد عید نوروز که یک عید علی‌الظاهر غیر دینی است، عید ملی است، جنبه‌ی دینی و یادآوری دینی ندارد؛ اگرچه حالا در بعضی از روایات دارد که «النّیروز من ایّامنا»( بحار الأنوار، علامه مجلسی، ج ‌۵۲، ص ۳۰۸): از روزهای ماست - حالا نمیدانیم چقدر این روایات اعتبار و استحکام سندی دارد - اما محتوای دینی در همه‌ی حوادث زندگی انسان وجود دارد؛ از جمله در این عید. خوشبختانه مردم ما توجه دارند، دعا میخوانند، ذکر میگویند، در مشاهد مشرفه شرکت میکنند؛ حتّی کسانی که به شهرها و مراکزی میروند که علی‌الظاهر مشاهد مشرفه‌ی معروف هم ندارد، آنجا اگر امامزاده‌ای پیدا شود، ساعت تحویل را حتماً توی امامزاده میگذرانند؛ اگر مثلاً فرض کنید عید را به شیراز میروند، ساعت تحویل را در شاه‌چراغ میروند؛ این یک عادت بسیار پسندیده‌ای است در بین مردم ما. هرچه بتوان محتواهای دینی را در همه‌ی حوادث زندگی و پدیده‌های زندگی افزایش داد، این به نفع ماست. ۱۳۸۹/۰۱/۱۷ 📌عید نوروز، روز اظهار عبودیت است عید نوروز یک عید شرقی و حامل ارزشهای برجسته و ممتازی است. در واقع عید نوروز یک نماد است؛ نماد نوآوری و طراوت و جوانی و نشاط، همچنین نماد مهربانی و محبت به یکدیگر، سرکشیِ برادران از یکدیگر، محبت خانواده‌های خویشاوند به یکدیگر، محکم کردن روابط دوستی و مهربانی میان دوستان، آشنایان و زدودن کینه‌ها؛ چون بهار مظهر طراوت است، مظهر نشاط است و همه‌ی این معانی در واقع در بهار وجود دارد. و این یک امتیاز است برای ملتهای ما که نوروز را آغاز سال نوِ خودشان قرار دادند، مبدأ تاریخ قرار دادند؛ به خاطر اینکه حامل این معانی برجسته است. این جشن یک جشن ملی است؛ جزو اعیاد دینی نیست؛ لکن از سوی بزرگان شرع مقدس ما هم، نوروز مورد تأیید قرار گرفته. ما روایات متعددی داریم که در آنها از نوروز تجلیل شده و روز نوروز گرامی داشته شده. این موجب شده است که نوروز وسیله‌ای بشود برای اظهار عبودیت انسانها در مقابل پروردگار و تواضع ما در مقابل پروردگار. در واقع فرصتی است برای اینکه انسان دل خود را با یاد خدا هم طراوت ببخشد. ۱۳۸۹/۰۱/۰۷ 📌نوروز هر روزی است که در آن اتفاقی بزرگ افتاده باشد معلّی‌بن‌خنیس خدمت حضرت می‌رود؛ اتفاقاً روز «نوروز» بوده است، حضرت به او می‌فرمایند : «أتدری ما النیروز؟»(عوالی اللئالی، ابن ابی جمهور، ج‌۳، ص ۴۱) آیا می‌دانی نوروز چیست؟ بعضی خیال می‌کنند که حضرت در این روایت، تاریخ بیان کرده است! که در این روز، هبوط آدم اتّفاق افتاد، قضیه‌ی نوح اتّفاق افتاد، ولایت امیرالمؤمنین علیه السّلام اتّفاق افتاد و چه و چه. برداشت من از این روایت، این نیست. من این طور می‌فهمم که حضرت، «روز نو» را معنا می‌کنند. منظور این است: امروز را که مردم، «نوروز» گذاشته‌اند، یعنی روزِ نو! روزِ نو یعنی چه؟... روزی که شما در آن بتوانید اتّفاق بزرگی را محقَّق کنید، نوروز است. بعد، خود حضرت مثال می‌زنند و می‌فرمایند: آن روزی که جناب آدم و حوّا، پا بر روی زمین گذاشتند، نوروز بود؛ برای بنی آدم و نوع بشر، روز نویی بود. روزی که حضرت نوح - بعد از توفان عالمگیر - کشتی خود را به ساحل نجات رساند، «نوروز» است؛ روز نویی است و داستان تازه‌ای در زندگی بشر آغاز شده است. روزی که قرآن بر پیغمبر نازل شد، روز نویی برای بشریت است - حقیقت قضیه همین است؛ روزی که قرآن برای بشر نازل می‌شود، مقطعی در تاریخ است که برای انسانها روز نو است - روزی هم که امیرالمؤمنین علیه‌السّلام به ولایت انتخاب شد، روز نو است... بحث این است که هر روزی که این طور خصوصیاتی در آن اتّفاق بیفتد، روز نو و «نوروز» است؛ چه اوّل فروردین، چه هر روز دیگری از اوقات سال باشد. ۱۳۷۷/۰۱/۰۱ @Bayanalsidq |بیان الصدق سایت | کانال ایتا | ارتباط باما
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا