eitaa logo
بیان‌الصدق
132 دنبال‌کننده
1.2هزار عکس
227 ویدیو
115 فایل
کانال بیان الصدق مرکز تحقیقات علوم اسلامی بیان الصدق کانال ما در تلگرام https://t.me/Bayanalsidq صفحه ما در اینستاگرام https://instagram.com/mirzskhan_hamed ارتباط با روابط‌عمومی @Bayanalsidq_ir
مشاهده در ایتا
دانلود
سوالات و شبهات قسمت اخر 🔻سوال پنجم  انطباق حدیث شریف کافی و آیه شریفه بر واکسن صحیح نیست؛ چون مورد درمانی حدیث، تجربه اطمینان‌آور بوده، لکن مجوزهای واکسن همگی اضطراری هستند و نه اطمینانی؛ این بحث نمونه بارزی است بر این که فقیه در صدور حکم و تمسک به ادله باید موضوع‌شناسی دقیقی داشته باشد و از کارشناسان مختلف و میان رشته‌ای با گرایش‌های مختلف دانشی و رویکردی استفاده کند. 🔹پاسخ نظر ما نیز همین است که در مسائل تخصصی و نوین پزشکی باید از کارشناسان و متخصصان مختلف استفاده کرد، تا بتوان نظر فقهی دقیقی ارائه کرد. بر این اساس، آنچه ما درباره تزریق کرونا عرض کردیم، مبتنی بر صحبت، تحقیق و مراجعه به کارشناسان بوده است. این مسئله روشن است زمانی که فقیه در شناخت موضوع به اطمینان دست یافت، می­تواند بر اساس آن، حکم فقهی را مطابق ادله و موازین اجتهادی ارائه کند. علاوه بر این، به گفته متخصصان، برخی از واکسن­ها و فرایند و روش تهیه آنها سال­هاست که مورد استفاده قرار می­گیرد و اگر درباره برخی واکسن­های خارجی شبهه شود و احتمال دسیسه در آنها مطرح شود، چنین احتمالاتی درباره واکسن­های داخلی مطرح نیست، بنابراین اشکالات احتمالی درباره برخی واکسن­های خارجی درباره واکسن‌های داخلی منتفی است و تزریق واکسن توسط عموم مراجع عظام شاهد بر این مطلب است. ✅در پایان نکته­ای را عرض می­کنیم و از همه دوستان، طلاب و دانشوران می­خواهیم که به این مسئله دقت کنند: همه ما باید در تمام لحظات و مراحل زندگی، خدا را در نظر بگیریم. ما در مواردی که نظری می­دهیم، در چارچوب استنباط و لحاظ همه ادله و جوانب فقهی و استنباطی است؛ چرا که اجتهاد باید بر اساس واقعیت­های علمی روز و کارشناسی متخصصان صورت گیرد. به آقایان و فضلای محترم نیز توصیه می­کنیم بیشتر دقت فرمایند و از اتهام پراکنی و نسبتِ ناروایِ شیفتگی به طب روز و یا مسائلی از این دست، خودداری فرمایند. والسلام علیکم ورحمة الله وبرکاته @Bayanalsidq |بیان الصدق سایت | کانال ایتا | ارتباط باما
▪️ «مَنْ کَفَّ نَفْسَهُ عَنْ أَعْراضِ النّاسِ أَقالَهُ اللّهُ عَثْرَتَهُ یوْمَ الْقِیمَةِ وَ مَنْ کَفَّ غَضَبَهُ عَنِ النّاسِ کَفَّ اللّهُ عَنْهُ غَضَبَهُ یوْمَ الْقِیمَةِ.»: امام کاظم (علیه السلام) فرمودند: هر که خود را از ریختن آبروی مردم نگه دارد، خدا در روز قیامت از لغزشش می گذرد، و هر که خشم خود را از مردم باز دارد، خداوند در روز قیامت خشمش را از او باز دارد. @Bayanalsidq |بیان الصدق
22.pdf
1.85M
کتاب: سیری در سیره نبوی @Bayanalsidq |بیان الصدق سایت | کانال ایتا | ارتباط باما
محورهای همایش علمی آیت الله شیخ محمد فاضل استرآبادی 1- شخصیت علمی آراء فقه و اصول اندیشه‌های تفسیری نظریات کلامی اشراف به تاریخ دیدگاه‌های ادبیاتی (فارسی و عربی) 2- اجتماعی احیاء امر به معروف و نهی از منکر غیرت‌ورزی برای مردم صلابت در رفتار و صراحت در گفتار انفاق نخبه‌پروری 3- سیاسی ولایت‌مداری مبارزه با طاغوت فعالیت‌های انقلابی سمت‌های اجرایی غیرت مذهبی 4- شخصیت معنوی و اخلاقی زهد و ساده‌زیستی عبادت و نماز اخلاق اسلامی ویژگی‌های شخصیتی و عرفانی @Bayanalsidq |بیان الصدق سایت | کانال ایتا | ارتباط باما
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
حلول ماه پرخیر و برکت شعبان برتمام جهان اسلام مبارک باد. @Bayanalsidq |بیان الصدق سایت | کانال ایتا | ارتباط باما
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📚 فراخوان حمایت از طرح‌های پژوهشی در راستای نیازهای جامعه 📝 معاونت پژوهش حوزه‌های علمیه از طرح‌های علمی پژوهشی مساله محور حمایت مالی می‌کند. 💢 در ۲۱ کمیته علمی: فقه و اصول، علوم سیاسی، علوم تربیتی، علوم اجتماعی، عرفان، اخلاق، روان شناسی، هنر، رسانه، حقوق، تفسیر، حدیث، تاریخ، انقلاب اسلامی، اقتصاد، ادیان، ادبیات، مدیریت، فلسفه، کلام 🌐 تارنما: www.pazhuhesh.ir 📝 ارسال طرح: hdabirkhane@hemail.ir @Bayanalsidq |بیان الصدق سایت | کانال ایتا | ارتباط باما
🔰 خصلت‌ها و فضایلی که امام سجاد (ع) بر فراز منبر شام برای اهل بیت (ع) بیان کرد، چه بود؟ 🔸 امام سجاد (ع) پیام رسان قیام عاشورا، در مجلس یزید بر فراز منبر رفت و با هوشیاری و درایت وصف ناپذیرش پس از ستایش خدا، سخن جاودانه و تاریخى بیان کرد. در قسمتی از سخنانش در معرفی خود و اهل بیت (ع) چنین فرمود: 🔸 اى مردم! خدا به ما شش نعمت گران‌بها و ارزش‌مند ارزانى داشت، و ما را به هفت ویژگى بر دیگر انسان‌ها برترى بخشیده است. 🔸 خدا به ما علم و دانش، حلم و بردبارى، سخاوت و بخشندگى، فصاحت و سخنورى، شجاعت و شهامت ارزانى داشت و گستره دل ها و قلب هاى مردم توحیدگرا و با ایمان و آزاده را کانون مهر و عشق ما ساخته است. 🔸 همچنین خداى متعال، بر ما خاندان پر شکوه وحى و رسالت منت نهاده و ما را به وسیله این هفت نشان شکوه و عظمت به همگان برترى بخشیده است 👈 این نشانه‌هاى برترى و ملاک‌هاى شکوه عبارت‌اند از: 1⃣ پیامبر بزرگ خدا، محمد از خاندان ما است. 2⃣ نخستین ایمان آورنده به آن حضرت و دین و آیین آسمانى او، امیر مؤمنان از خاندان ما است. 3⃣ جعفر طیّار، آن شهید دلاور راه عدالت و آزادى از خاندان ما است. 4⃣ شیر شجاع حق و شیر پیامبر خدا، جناب حمزه، آن قهرمان میدان‌ها و شهید به خون خفته اُحد از ما است. 5⃣ حضرت صدیقه طاهره فاطمه زهرا (س) جده ما است. 6⃣ دو فرزند ارجمند پیامبر، و دو یادگار عزیز آن حضرت، حسن و حسین سید جوانان بهشت از ما هستند. @Bayanalsidq ¦بیان الصدق سایت | کانال ایتا | ارتباط باما
امام زمان (عج) در اولین برخورد با ۳۱۳ نفر از یاران ویژه خود چه واکنشی نشان می‌دهد؟ 💠 در برخی روایات درباره اولین برخورد امام مهدی (عج) با ۳۱۳ یار ویژه خود، گزارش‌هایی وجود دارد که به دو روایت اشاره خواهیم کرد: 1⃣ ابان بن تغلب می‌گوید: در مسجدى در مکه همراه امام جعفر صادق (ع) بودم. حضرتشان دستم را گرفت و فرمود: «اى ابان! به زودى خداوند سی‌صد و سیزده مرد را در این مسجدتان می‌آورد که مردم مکه می‌دانند پدران و نیاکان آنان هنوز آفریده نشده‌اند. همه شمشیر دارند و بر هر شمشیرى اسم صاحبش و نیز اسم پدرش و وصف و نسبش نگاشته شده است. پس از آن به منادی‌ دستور داده می‌شود که ندا دهد: این همان مهدى (عج) است که مانند دادرسى داوود و سلیمان قضاوت می‌کند و بر آن قضاوت، دو شاهد نمی‌طلبد». 2⃣ در روایتی امام باقر (ع) فرمود: «وقتی قائم ما ظهور کند به خانه کعبه تکیه زند و سی‌صد و سیزده مرد به گرد او اجتماع کنند و اوّلین سخن او این آیه قرآن است: "بَقِیَّتُ اللهِ خَیْرٌ لَکُمْ إِنْ کُنْتُمْ مُؤْمِنِینَ"، سپس می‌گوید: منم بقیّة الله در زمین و منم خلیفه خداوند و حجّت او بر شما! سپس همگان به حضرتشان این‌گونه درود می‌فرستند: السَّلَامُ عَلَیْکَ یَا بَقِیَّةَ اللهِ فِی أَرْضِه‏‏». 🌐 منبع: سایت اسلام کوئست @Bayanalsidq |بیان الصدق
یک قرن حافظه تاریخی روحانیت .pdf
1.98M
▪️بمناسبت اربعین ارتحال آیت‌الله العظمی صافی گلپایگانی (قدس سره) منتشر شد: 📚 ‌«یک قرن حافظه تاریخی روحانيت» 🔹 دیدگاه‌های آیت‌الله العظمی صافی گلپایگانی درباره روحانيت در ايران معاصر ✅ به کوشش: گروه تاریخ اندیشه معاصر موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی ‌(ره) @Bayanalsidq |بیان الصدق
♨️ چرا خدا بعضی از انسان‌ها را بدبخت آفریده؟ ✍️ پاسخ: ✅ جواب این سوال در تعریف بدبختی و بیچارگی است. واقعا بدبختی چیست؟ 🔰 کسی که معاد را باور کرده و زندگی خود را منحصر به این دنیا نکرده و حیات اصلی را در عالمی دیگر می‌داند، چه چیزی را بدبختی می‌داند؟ 🔸 وَ ما هذِهِ الْحَیاةُ الدُّنْیا إِلاَّ لَهْوٌ وَ لَعِبٌ وَ إِنَّ الدَّارَ الْآخِرَةَ لَهِیَ الْحَیَوانُ لَوْ كانُوا یَعْلَمُونَ؛(عنکبوت/۶۴) زندگانى این دنیا چیزى جز لهو و لعب نیست. اگر بدانند، سراى آخرت سراى زندگانى است. 🔷 کسی که دنیا را مزرعه آخرت می‌داند، به نیکی دریافته که این دنیا، محل آسایش و استراحت نیست. بلکه میدانی برای عمل و تلاش است. 👈 فرض کنید که مسابقه‌ای برگزار شده، و شرکت‌کنندگان باید مسیری بیست کیلومتری را بدوند، یک نفر با رنج و زحمت زیاد با سرعت به سمت انتهای مسیر می‌شتابد. در راه می‌بیند که یک عده نشسته‌اند و مشغول خوردن غذا هستند، عده دیگری نشسته‌اند و با یکدیگر گفتگو می‌کنند و ... آیا این دونده، هرگز خود را بدبخت و بیچاره می‌خواند؟ یا مسرور است که متوجه بهترین عمل شده و مشغول انجام آن است؟ 🔷 با این نگاه آنچه در ابتدا اسم بدبختی به آن داده‌ایم، بستری برای رشد و تعالی می‌شود، تا آنجا که بدترین محیط‌ها، عالی‌ترین ثمرات را به بار می‌نشاند: 💠 وَ ضَرَبَ اللَّهُ مَثَلاً لِلَّذینَ آمَنُوا امْرَأَتَ فِرْعَوْنَ إِذْ قالَتْ رَبِّ ابْنِ لی عِنْدَكَ بَیْتاً فِی الْجَنَّةِ وَ نَجِّنی مِنْ فِرْعَوْنَ وَ عَمَلِهِ وَ نَجِّنی مِنَ الْقَوْمِ الظَّالِمینَ؛ (تحریم/۱۱) و نیز خداى تعالى براى كسانى كه ایمان آوردند مثلى مى‌زند و آن داستان همسر فرعون است كه گفت: پروردگارا نزد خودت برایم خانه‌اى در بهشت بنا كن و مرا از فرعون و عمل او نجات بده و از مردم ستمكار برهان. 👈 و خدای تعالی نیز بندگان را متفاوت آفریده و هر کدام از آن‌ها را به شکلی مورد آزمایش و امتحان قرار می‌دهد: 👈 در حدیثی قدسی از قول خدای تعالی آمده است: بعضى را كور و بعضى را بینا، بعضى را كوتاه قد و برخى را بلند قد، بعضى را زیبا و بعضى را زشت، بعضى را عالم و برخى را جاهل، بعضى را فقیر و بعضى را غنى كردم، بعضى را مطیع و برخى را عاصى، برخى را بیمار و عدهاى را سالم، بعضى را زمین گیر و برخى بدون عیب هستند. 🔹 همه این كارها لازمه خلقت بود. براى این كه آن شخص سالم و بى عیب به آن شخص معیوب نگاه كند و به خاطر سلامتى‌اش به من شكر و حمد بگوید. و یا آن كه عیبدار است به شخص سالم نگاه كند به من متوسل شود تا به او هم سلامتى بدهم. و همچنین به بلاى من صبر كند تا به او پاداش خوب بدهم. یا این كه شخص غنى به فقیر نگاه كند به خاطر ثروتى كه به وى دادهام به من حمد نماید، و یا شخص فقیر با دیدن شخص غنى از من ثروت بخواهد و یا این كه مؤمن به كافر نگاه كند به خاطر هدایتى كه داده‌ام به من حمد و سپاس گوید... (الجواهر السنیة-كلیات حدیث قدسى ص ۱۸.) 🌐 منبع: مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی @Bayanalsidq |بیان الصدق
📚 معرفی مجموعه آثار حضرت‌آیت‌الله علوی گرگانی 🖥 دسترسی به آثار حضرت آیت‌الله علوی گرگانی، مشتمل بر 32 عنوان کتاب (نسخه ویندوز) 📲 متن 18 عنوان کتاب از آثار آیت‌الله محمدعلی علوی گرگانی (نسخه اندروید) @Bayanalsidq | بیان الصدق سایت | کانال ایتا | ارتباط باما
🎞 مستند غیررسمی دیدار طنزپردازان با رهبر انقلاب سوم فروردین ۱۴۰۱ بصورت مجازی پخش میشود 🔹روایت دیدار طنزپردازان با حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در چهارمین قسمت از مجموعه مستند «غیر رسمی»، از روز چهارشنبه ۳ فروردین ۱۴۰۱، در سایت KHAMENEI.IR و تلوبیون بصورت مجازی پخش می‌شود. 🔻یکی از برنامه‌های مستمر آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای که از سالهای گذشته برقرار بوده، برگزاری جلسات گوناگون با طیف‌های مختلف علمی، اجتماعی، فرهنگی و هنری است. جلساتی که در فضایی متفاوت از دیدارهای رسمی برگزار شده و رهبر انقلاب پای صحبتها و درددل‌‌های حاضران می‌نشینند که بخشی از این جلسات، از سال ۹۵ در قالب جلسات «پنج‌شنبه‌ای» برگزار شده است و مؤسسه‌ی پژوهشی- فرهنگی انقلاب اسلامی، روایتی از این دیدارها را در مجموعه مستند «غیر رسمی» ارائه کرده است. @Bayanalsidq ¦بیان الصدق سایت | کانال ایتا | ارتباط باما
💠 مهدویّت از دیدگاه اهل سنّت ◻️ روایات فراوانی درباره ی مهدی (عج) وارد شده به حدّی که به حدّ تواتر می رسد. این امر، در میان علمای اهل سنّت شیوع دارد، به گونه ای که از جمله معتقدات آنان به شمار می آید. 👇 https://hawzahnews.com/xbD8h @Bayanalsidq | بیان الصدق سایت | کانال ایتا | ارتباط باما
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
نوروز از دیدگاه اسلامی 📌عید نوروز، روز اظهار عبودیت است عید نوروز یک عید شرقی و حامل ارزشهای برجسته و ممتازی است. در واقع عید نوروز یک نماد است؛ نماد نوآوری و طراوت و جوانی و نشاط، همچنین نماد مهربانی و محبت به یکدیگر، سرکشیِ برادران از یکدیگر، محبت خانواده‌های خویشاوند به یکدیگر، محکم کردن روابط دوستی و مهربانی میان دوستان، آشنایان و زدودن کینه‌ها؛ چون بهار مظهر طراوت است، مظهر نشاط است و همه‌ی این معانی در واقع در بهار وجود دارد. و این یک امتیاز است برای ملتهای ما که نوروز را آغاز سال نوِ خودشان قرار دادند، مبدأ تاریخ قرار دادند؛ به خاطر اینکه حامل این معانی برجسته است. 🔸این جشن یک جشن ملی است؛ جزو اعیاد دینی نیست؛ لکن از سوی بزرگان شرع مقدس ما هم، نوروز مورد تأیید قرار گرفته. ما روایات متعددی داریم که در آنها از نوروز تجلیل شده و روز نوروز گرامی داشته شده. این موجب شده است که نوروز وسیله‌ای بشود برای اظهار عبودیت انسانها در مقابل پروردگار و تواضع ما در مقابل پروردگار. در واقع فرصتی است برای اینکه انسان دل خود را با یاد خدا هم طراوت ببخشد. ۱۳۸۹/۰۱/۰۷ @Bayanalsidq |بیان الصدق سایت | کانال ایتا | ارتباط باما
نوروز از دیدگاه اسلامی 📌 محتوای دینی در همه حوادث زندگی انسان از جمله در عید نوروز وجود دارد عید نوروز که یک عید علی‌الظاهر غیر دینی است، عید ملی است، جنبه‌ی دینی و یادآوری دینی ندارد؛ اگرچه حالا در بعضی از روایات دارد که «النّیروز من ایّامنا»( بحار الأنوار، علامه مجلسی، ج ‌۵۲، ص ۳۰۸): از روزهای ماست - حالا نمیدانیم چقدر این روایات اعتبار و استحکام سندی دارد - اما محتوای دینی در همه‌ی حوادث زندگی انسان وجود دارد؛ از جمله در این عید. خوشبختانه مردم ما توجه دارند، دعا میخوانند، ذکر میگویند، در مشاهد مشرفه شرکت میکنند؛ حتّی کسانی که به شهرها و مراکزی میروند که علی‌الظاهر مشاهد مشرفه‌ی معروف هم ندارد، آنجا اگر امامزاده‌ای پیدا شود، ساعت تحویل را حتماً توی امامزاده میگذرانند؛ اگر مثلاً فرض کنید عید را به شیراز میروند، ساعت تحویل را در شاه‌چراغ میروند؛ این یک عادت بسیار پسندیده‌ای است در بین مردم ما. هرچه بتوان محتواهای دینی را در همه‌ی حوادث زندگی و پدیده‌های زندگی افزایش داد، این به نفع ماست. ۱۳۸۹/۰۱/۱۷ 📌عید نوروز، روز اظهار عبودیت است عید نوروز یک عید شرقی و حامل ارزشهای برجسته و ممتازی است. در واقع عید نوروز یک نماد است؛ نماد نوآوری و طراوت و جوانی و نشاط، همچنین نماد مهربانی و محبت به یکدیگر، سرکشیِ برادران از یکدیگر، محبت خانواده‌های خویشاوند به یکدیگر، محکم کردن روابط دوستی و مهربانی میان دوستان، آشنایان و زدودن کینه‌ها؛ چون بهار مظهر طراوت است، مظهر نشاط است و همه‌ی این معانی در واقع در بهار وجود دارد. و این یک امتیاز است برای ملتهای ما که نوروز را آغاز سال نوِ خودشان قرار دادند، مبدأ تاریخ قرار دادند؛ به خاطر اینکه حامل این معانی برجسته است. این جشن یک جشن ملی است؛ جزو اعیاد دینی نیست؛ لکن از سوی بزرگان شرع مقدس ما هم، نوروز مورد تأیید قرار گرفته. ما روایات متعددی داریم که در آنها از نوروز تجلیل شده و روز نوروز گرامی داشته شده. این موجب شده است که نوروز وسیله‌ای بشود برای اظهار عبودیت انسانها در مقابل پروردگار و تواضع ما در مقابل پروردگار. در واقع فرصتی است برای اینکه انسان دل خود را با یاد خدا هم طراوت ببخشد. ۱۳۸۹/۰۱/۰۷ 📌نوروز هر روزی است که در آن اتفاقی بزرگ افتاده باشد معلّی‌بن‌خنیس خدمت حضرت می‌رود؛ اتفاقاً روز «نوروز» بوده است، حضرت به او می‌فرمایند : «أتدری ما النیروز؟»(عوالی اللئالی، ابن ابی جمهور، ج‌۳، ص ۴۱) آیا می‌دانی نوروز چیست؟ بعضی خیال می‌کنند که حضرت در این روایت، تاریخ بیان کرده است! که در این روز، هبوط آدم اتّفاق افتاد، قضیه‌ی نوح اتّفاق افتاد، ولایت امیرالمؤمنین علیه السّلام اتّفاق افتاد و چه و چه. برداشت من از این روایت، این نیست. من این طور می‌فهمم که حضرت، «روز نو» را معنا می‌کنند. منظور این است: امروز را که مردم، «نوروز» گذاشته‌اند، یعنی روزِ نو! روزِ نو یعنی چه؟... روزی که شما در آن بتوانید اتّفاق بزرگی را محقَّق کنید، نوروز است. بعد، خود حضرت مثال می‌زنند و می‌فرمایند: آن روزی که جناب آدم و حوّا، پا بر روی زمین گذاشتند، نوروز بود؛ برای بنی آدم و نوع بشر، روز نویی بود. روزی که حضرت نوح - بعد از توفان عالمگیر - کشتی خود را به ساحل نجات رساند، «نوروز» است؛ روز نویی است و داستان تازه‌ای در زندگی بشر آغاز شده است. روزی که قرآن بر پیغمبر نازل شد، روز نویی برای بشریت است - حقیقت قضیه همین است؛ روزی که قرآن برای بشر نازل می‌شود، مقطعی در تاریخ است که برای انسانها روز نو است - روزی هم که امیرالمؤمنین علیه‌السّلام به ولایت انتخاب شد، روز نو است... بحث این است که هر روزی که این طور خصوصیاتی در آن اتّفاق بیفتد، روز نو و «نوروز» است؛ چه اوّل فروردین، چه هر روز دیگری از اوقات سال باشد. ۱۳۷۷/۰۱/۰۱ @Bayanalsidq |بیان الصدق سایت | کانال ایتا | ارتباط باما
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✅شرح دعای تحویل سال 🔸همت مسلمان دستیابی به بهترین‌ها در همه عرصه‌ها است در این دعائی که در آغاز هر سال، در هنگام تحویل، همه میخوانیم، این فِقره جالب توجه است که میفرماید: «حوّل حالنا الی احسن الحال».(۳) نمی‌فرماید ما را به روز نیکی، حال نیکی برسان؛ به پروردگار عرض میکند ما را به بهترین حالها، به بهترین روزها، به بهترین وضعیتها برسان. همت والای انسان مسلمان همین است که در همه‌ی عرصه‌ها به بهترین‌ها دست پیدا کند. ۱۳۸۹/۰۱/۰۱ 🔸شروع سال با دعا و یاد خداوند و زیارت ارزش دارد نوروز برای ملت ما، امروز عبارت است از اوّلاً : توجّه مردم به خدا. اوّلِ تحویلِ سال که می‌شود، مردم دعا می‌خوانند، «یا محوّل الحول والاحوال» می‌گویند، آغاز سال را با یاد خدا شروع می‌کنند، توجّه خود را به خدا زیاد می‌کنند. این، ارزش است. ثانیاً نوروز را بهانه‌ای برای دید و بازدید و رفع کدورتها و کینه‌ها و محبّت به یکدیگر قرار می‌دهند. این همان برادری و عطوفت اسلامی و همان صله‌ی رحم اسلام است؛ بسیار خوب است. ضمناً نوروز را بهانه‌ای برای زیارت اعتاب مقدّسه قرار می‌دهند؛ به مشهد مسافرت می‌کنند - که همیشه یکی از پرجمعیت‌ترین اوقات سال در مشهد مقدّس، اوقات عید نوروز بوده است - این بسیار خوب است. ۱۳۷۷/۰۱/۰۱ 🔸درخواست بهترین حالات مخصوص حال شخصی نیست در دعای پُرمغز [تحویل سال] از خدای متعال درخواست می‌کنیم که حال ما را به بهترین حالات برگرداند. هرجا که باشیم و هرچه نیکویی در حال ما باشد، نیکوتر از آن هم هست. ما از خداوند متعال در این دعا، درخواست می‌کنیم که حال ما را به بهترین حالات برساند. این درخواست، مخصوص حال شخصی نیست؛ بلکه درباره‌ی کسان خود، ملت خود و در یک دایره‌ی وسیع‌تر، درباره‌ی بشر و انسانیت است. ۱۳۷۷/۰۱/۰۱ 🔸آشتی با خدا و آشتی با مردم دو نشانه تحول حال انسان است ما در دعای آغاز تحویل، از خدای متعال می‌خواهیم که حالمان را به بهترین حال برگرداند... این‌جا سؤال پیش می‌آید که «نشانه و جهت این کامل شدن چیست و چگونه می‌شود که انسان حالش بهتر می‌گردد و به سمت کاملتر شدنْ پیش می‌رود؟» من، دو عنوان را به عنوان نشانه عرض می‌کنم. این دو نشانه، عبارت است از سازش و آشتی با خدا و سازش و آشتی با مردم. ما، هر جا هستیم و هر کیفیّت حالی که داریم، باید به سمت اُنس و آشتی کردن با خدای متعال پیش برویم. یعنی گناهان را در رفتار خودمان جستجو کنیم و آنها را کنار بگذاریم... سپس، آشتی با مردم، صفا با مردم، وفا با مردم، نیک‌رفتاری با مردم و نیکوکاری با مردم را سرلوحه‌ی رفتار خود قرار دهیم. در برابر هر کس که قرار می‌گیریم، مخصوصاً اگر ضعیف باشد، به تصحیح رفتارمان با او بپردازیم و سعی‌مان این باشد که با مردمِ خوب و بندگان خدا، حالت آشتی پیدا کنیم. اگر در این جهت پیش برویم و خودمان را لحظه به لحظه پیراسته‌تر کنیم، آن وقت، تحویل «حال» به «احسن حال» انجام گرفته است. نمی‌گویم که «بهترین» خواهیم شد. اما ان‌شاءاللَّه به سمت «بهترین» حرکت خواهیم کرد. ۱۳۷۳/۰۱/۰۱ 🔸عید نوروز فرصتی برای تحول درونی است عید سعید نوروز و تحویل سال جدید هجری شمسی و نزدیک شدن به ایام و لیالی مبارکه‌ی ماه رمضان را، به همه‌ی شما برادران و خواهران و آحاد ملت ایران و ایرانیانی که در نقاط دیگر زندگی می‌کنند و همچنین به همه‌ی مسلمین عالم، تبریک عرض می‌کنم. تحویل هر سال جدید شمسی - که با نوعی تحول در عالم طبیعت مصادف می‌باشد - فرصتی است تا انسان به تحول درونی و اصلاح امور روحی و معنوی و فکری و مادّی خود بپردازد. این دعای شریفی که به ما تعلیم داده‌اند، تا در آغاز سال بخوانیم، درس همین تحول است. در این دعا، از خدای متعال درخواست می‌کنیم که در حال و وضعیت روحی و نفسانی ما، تحول و دگرگونی مبارکی را ایجاد کند. ایجاد تحول کار خداست؛ اما ما موظفیم که برای این تحول در درون و در زندگی خود و در جهان، اقدام و تلاش کنیم و همت بگماریم. ۱۳۶۹/۰۱/۰۱ @Bayanalsidq |بیان الصدق سایت | کانال ایتا | ارتباط باما
🏴 پیام تسلیت رهبر انقلاب درپی درگذشت حجت الاسلام و المسلمین ری شهری ◾ حضرت آیت الله خامنه ای با صدور پیامی رحلت عالم مجاهد جناب حجت الاسلام و المسلمین محمدی ری شهری را تسلیت گفتند. 📝 متن پیام رهبر معظم انقلاب به این شرح است: بسم الله الرحمن الرحیم با تاسف فراوان خبر رحلت عالم مجاهد جناب حجت الاسلام و المسلمین محمدی ری شهری، رحمت الله علیه را دریافت کردم. برای کسانی که از تقوا و سلامت نفس و مجاهدت مستمر این روحانی انقلابی باخبرند، فقدان وی ضایعه ای تلخ و اندوهبار است. تنوع عرصه های مجاهدت این عالم ربانی؛ علمی، اخلاقی، انقلابی، سیاسی، اداری که همه با اخلاص و صفا همراه بود، از او شخصیتی کم نظیر پدید آورده بود. اینجانب در طول دهها سال آشنایی همواره صلاح و پرهیزگاری را در ایشان مشاهده کرده ام و امیدوارم این ذخیره ارزشمند موجب رحمت و مغفرت و علو درجات وی شود. صمیمانه به فرزندان محترم و دیگر بازماندگان و همه دوستان و همکاران و شاگردان و ارادتمندان ایشان تسلیت عرض میکنم. والسلام علی عباد الله الصالحین. سید علی خامنه ای ۲ فروردین ۱۴۰۱ @khamenei_ir @Bayanalsidq |بیان الصدق سایت | کانال ایتا | ارتباط باما
📱 تعدادی نرم‌افزار موبایلی اندروید از کتب مرحوم آیت‌الله (رضوان الله علیه): ▫️نرم‌افزار کتاب سیاست‌نامه امام علی (علیه السلام): https://www.balagh.ir/content/14133 ▫️نرم‌افزار شهادت‌نامه امام حسين (علیه السلام): https://www.balagh.ir/content/4763 ▫️نرم‌افزار کتاب میزان الحکمه: https://www.balagh.ir/content/3629 ▫️نرم‌افزار مراقبات ماه رمضان: https://www.balagh.ir/content/1730 @Bayanalsidq |بیان الصدق سایت | کانال ایتا | ارتباط باما
📌 انتشار هفدهمین شماره ماهنامه الکترونیکی علمی_تبیینی صدق هجدهمین و نوزدهمین شماره ماهنامه الکترونیکی علمی_تبیینی صدق (بهمن و اسفند ماه 1400) منتشر شد. آنچه در این نشریه میخوانید: ✅نوروز از دیدگاه اسلامی ✅چرا خدا بعضی از انسان‌ها را بدبخت آفریده؟ ✅شهید محسن حججی ✅اقتصاد مبتنی بر دانش، پایدار و پویاست ✅اثبات وجود امام زمان(عج) از کلام علمای اهل سنت ✅سخن رهبری: افول آمریکا لینک دانلود مستقیم 👇👇 https://eitaa.com/Bayanalsidq/1783 نشریه الکترونیکی صدق آماده پذیرش مقالات و مطالب علمی طلاب و دانشجویان گرامی می باشد. جهت هماهنگی و ارسال مقاله به آیدی مرکز تحقیقات علوم اسلامی بیان الصدق @Bayanalsidq_ir مراجعه نمائید. @Bayanalsidq ¦بیان الصدق