Hendi_Gholat.mp3
9.98M
نقد شبهه تعطیل که غلات، صوفیه و شیخیه به آن تمسّک کردهاند
🎙استاد سید محسن هندی
0:00 تقریر شبهه غلات و صوفیه و شیخیه
1:31 هدف اصلی دعوت انبیا
2:08 حد وسطی بین خالق و مخلوق نیست.
3:10 خود اهل بیت ع چه کسی را عبادت میکنند؟
4:09 لفظ پرستیده نمیشود اما مدلول الفاظ حقیقتاً پرستیده میشود.
5:26 التفات به ذات خدا حقیقی است.
6:16 تنزیه از تنزیه، عین تشبیه و شرک است.
9:21 جمعبندی بحث درباره معبود و مخاطب ایاک نعبد
#غلات
شدتِ بغض عایشه به اهل بیت علیهم السلام
ابن عباس میگوید: من اولین کسی بودم که بازگشتم. ناگاه سر و صداهایی شنیدم، میترسیدم امام نسبت به جنگ با افرادی که میآیند تعجیل نماید. آنگاه شخصی را دیدم که فتنه و شر از او احساس میکردم، وقتی او جلوتر از همه آمد دیدم وی عایشه است که با چهل سوار میآید، او بر استری زین کرده سوار است و جلوی همه بود و آنان را به جنگ امر میکرد.
هنگامی که چشم عایشه به من افتاد گفت: ای پسر عباس! نزد من بیا، نزد من بیا. شما در دنیا جرأت پیدا کرده و هر مرتبه یکی پس از دیگری مرا آزار میدهید. میخواهید شخصی را وارد خانه من کنید که من وی را دوست ندارم.
من در جوابش گفتم: وا مصیبتاه! یک روز بر استر سوار میشوی و یک روز بر شتر. میخواهی نور خدا را خاموش کنی. با دوستان خدا میجنگی، بین رسول خدا و حبیبش (امام حسن) حایل میشوی و نمی گذاری جنازه وی را نزد جدش دفن کنند، بازگرد. زیرا خدا کار را درست کرد و جنازه امام حسن را نزد مادرش (فاطمه بنت اسد) به خاک سپردند، به خدا قسم که امام حسن به لطف خدا نزدیک و شما از خدا دور شدید. وا مصیبتاه! برگرد، آنچه که تو را خوشحال میکند دیدی!.
ابن عباس میگوید: عایشه با صوتی خشمناک متوجه من شد و با بلندترین صدا فریاد زد: آیا جنگ جمل را فراموش کرده اید؟ ای پسر عباس! شما افرادی کینه توز هستید. من گفتم: آری و اللّه، اهل آسمانها هم جنگ جمل را فراموش نکرده اند، پس چگونه میشود اهل زمین آن را فراموش کرده باشند. سپس عایشه در حالی بازگشت که این شعر را میخواند:
عصای خود را انداخت و به مسافرت نرفت. همچنان که به وسیله آمدن مسافر چشمش روشن میشود.
📚بحارالانوار ج ۴۴ ص ۱۵۳
#امام_حسن
ابْنُ الْوَلِیدِ عَنِ ابْنِ أَبَانٍ عَنِ الْحُسَیْنِ بْنِ سَعِیدٍ عَنِ النَّضْرِ عَنْ هِشَامِ بْنِ سَالِمٍ عَنْ سُلَیْمَانَ بْنِ خَالِدٍ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام قَالَ: إِنَّ الْحُسَیْنَ بْنَ عَلِیٍّ علیهما السلام أَرَادَ أَنْ یَدْفَنَ الْحَسَنَ بْنَ عَلِیٍّ علیهما السلام مَعَ رَسُولِ اللَّهِ صلی الله علیه و آله وَ جَمَعَ جَمْعاً فَقَالَ رَجُلٌ سَمِعَ الْحَسَنَ بْنَ عَلِیٍّ علیهما السلام یَقُولُ قُولُوا لِلْحُسَیْنِ أَنْ لَا یُهْرِقَ فِیَّ دَماً لَوْ لَا ذَلِکَ مَا انْتَهَی الْحُسَیْنُ علیه السلام حَتَّی یَدْفِنَهُ مَعَ رَسُولِ اللَّهِ صلی الله علیه و آله.
وَ قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام: أَوَّلُ امْرَأَةٍ رَکِبَتِ الْبَغْلَ بَعْدَ رَسُولِ اللَّهِ صلی الله علیه و آله عَائِشَةُ جَاءَتْ إِلَی الْمَسْجِدِ فَمَنَعَتْ أَنْ یُدْفَنَ الْحَسَنُ بْنُ عَلِیٍّ علیهما السلام مَعَ رَسُولِ اللَّهِ صلی الله علیه و آله
امام جعفر صادق علیه السّلام فرمود: وقتی امام حسین علیه السلام تصمیم گرفت پیکر امام حسن علیه السّلام را نزد پیامبر اکرم اسلام دفن نماید و گروهی را جمع کرده بود، مردی گفت:
از امام حسن علیه السلام شنیدم که میفرمود: به امام حسین علیه السلام بگویید: به خاطر من خونی نریزد. اگر این وصیت نبود، امام حسین دست بر نمی داشت تا جنازه آن حضرت را نزد پیامبر خدا به خاک بسپارد.
امام صادق علیه السّلام فرمود: اولین زنی که بعد از پیامبر خدا بر استر سوار شد، عایشه بود که وارد مسجد شد و نگذاشت جنازه امام حسن را نزد رسول خدا به خاک بسپارند.
📚بحارالانوار جلد ۴۴، صفحه ۱۵۰
#امام_حسن
💡 تصوف حلولی (صحو و سکر)
▫️عامّه مسلمانان و همچنین فقها و متکلّمان در باب این گونه اقوال ، مسامحه و اغماض نشان نمی دادند و کلام بایزید را که سُبْحانی ما أعْظَمَ شَأنی می گفت و قول حلاّج را که بانگ أنا الحق می زد ، دعاوی رعونت آمیز خوانده و به همین سبب ، در تکفیر آن ها تردید نمی کردند .
آن چه گاهی خشم و نفرت فقها و اهل ظاهر را نسبت به بایزید بر می انگیخت ، مربوط به همین حال سکر و غلبه این حالت بر وی بود .
▪️عمده مشکل صوفیه را می توان از ناحیه صوفیان سکر دانست . هر چند سخنان شطح آمیز ، پیش از بایزید ، از ابراهیم ادهم و رابعه عدویه نیز نقل شده است ، امّا شطحیات صوفیانه در کلام بایزید ، رنگی بسیار تند یافت چنان که حتّی سخنان حلاّج و شبلی هم تندتر و بی پرواتر از کلمات وی نبود . با وجود آن که حلاّج ، جانش را تقریباً بر سر همین شطحیات خویش نهاد ، امّا به هر حال شطحیات صوفیانه با نام بایزید ، پیوند و ارتباطی خاصّ یافته است .
▫️ سخنان بایزید به گونه ای بود که حتی شیخی صوفی به نام ابن سالم بصری ، آن را متضمّن کفر و در ردیف دعاوی فرعون یا بدتر از آن تلقّی نمود . شطحیاتِ گستاخانه بایزید بعد ها برای کسانی از صوفیه که تندروی و بی پروایی او را فاقد بودند ، اسباب دردسرشد ، و ناچار در تأویل آن ها سعی وافری نمودند ، و حتّی جنید به تأویل بعضی از آن ها پرداخت تا صوفیه را از تهمت های گران برهاند .
حلاّج ( م ۳۰۹ ق ) نیز در شمار صوفیان سکر محسوب می شود . وی نخست از شاگردان جنید بود ، امّا در پِی مجادله ای که در موضوع صحو و سکر با جنید داشت ، سرانجام جنید به او گفت :
▫️ به زودی تو را بر سر چوب آویزان می کنند . از این رو ، حلاّج از جنید جدا شد و ارتباطش با صوفیه بغداد قطع شد . به نظر می رسد که اجتناب صوفیه بغداد از ارتباط با حلاّج ، برای عدم گرفتاری و جلو گیری از عواقب سخنانی بود که حلاّج ، بی پرده بیان می کرد . در جریان محاکمه حلاّج ، حتّی صوفیه بغداد و یاران جنید نیز نسبت به وی ، علاقه ای نشان ندادند ، به طوری که وقتی نظر ابومحمّد جریری ، یکی از مشایخِ صوفیه صحو را درباره حلاّج پرسیدند ، پاسخ داد : حلاّج ، کافر است ، و باید او را کشت . در آخرین محاکمه حلاّج ، از میان صوفیان بغداد فقط ابن عطاء آدمی ، مشهور به ابوالعبّاس ، نسبت به وی هم دردی نشان داد . خواجه عبداللّه انصاری ( م۴۱۸ ق ) معروف به 《 شیخ الاسلام 》 در 《 طبقات الصّوفیة 》 می نویسد :
▫️نظر مشایخ صوفیه در مورد حلاّج مختلف است . بیشتر ایشان ، وی را رد می کردند مگر سه نفر از ایشان : ابوالعبّاس عطا ، شیخ ابوعبداللّه خفیف و شیخ ابوالقاسم نصرآبادی .
#تصوف #سکر #صحو #مستی #شراب #بایزید #حلاج #جنید
@BotShenasi
💡 تصوف حلولی (صحو و سکر)
در میان صوفیه سکر، شطحّیات شبلی حتی گاهی از آنچه بایزید و حلاج نقل شده است، گستاخانه تر است، اما با لحن و گفتاری شاعرانه تر بیان شده است. شبلی می گفت: من و حلاج یک اعتقاد داشتیم، فقط جنون من مایه نجاتم شد، و عقل حلاج او را به هلاکت افکند.
بعد از مشکلات و لطماتی که در قرن سوم، صوفیان سکر به ویژه حلاج با آن مواجه شدند، بزرگان صوفیه توصیه کردند که از افشای اسرار، و گفتنِ بی پرده شطحیات خودداری گردد، واگر در بیان ها ضرورتی احساس شود، از رموز و اصطلاحاتی مخصوص استفاده شود تا صوفیه از اعتراض و حمله فقها و علما در امان بمانند. شیوه شبلی در بیان شطحیات، و طریقه حفظ جان خود، حاکی از این تغییر روش و اِعمال تقیّه می باشد. صوفیه تا مدت ها در حالت تقابل صحو و سکر به سر می بردند. اما آن صوفیه ای که در بدو امر تحت عنوان صوفیان صحو به مقابله با صوفیان سکر می پرداختند و حتی به تکفیر آنان حکم می نمودند، مشی خود را عوض نموده، به تدریج در جهت تاویل شطحیات صوفیان گذشته برآمدند تا شطحیات اهل سکر را هم سو با سخنان اهل صحو قلمداد نمایند، و لذا به تبیین و تفسیر و بیان سازش آن سخنان با ظاهر شریعت و تعالیم اسلامی پرداختند. به عنوان مثال هجویری که خود را صوفی صحو، و پیرو جنید می دانست. در " کشف المحجوب "، کتابی دیگر از خود معرفی می کند که در شرح کلمات حلاج نوشته است، و در آن به علوّ کلام حلاج استناد نموده و صحت حالش را ثابت نموده است. بدین ترتیب باب تاویل و توجیه در شطحیات صوفیه سکر باز شد، اما انجام این امر به قواعدی نیاز داشت که صوفیه را به تدوین آنها تشویق می ساخت. نیکلسون در لزوم وجود قواعدی برای فهم شطحیات می نویسد:
" فهم معناب حقیقی شطح بر قواعد تاویلی استوار است "
اگر کسی از قواعد تاویل در شطحیات آگاه باشد، می تواند به تبیین معنای واقعی شطحیات بپردازد، و تعارضات تصوف و شرع را در دیدگاه خود برطرف کند.
ادامه دارد ان شاء الله
#صحو #سکر #مستی #تصوف
@BotShenasi
⭕️ فضیلت سرپرستی ایتام دوران غیبت!
حضرت امام مجتبی عليهالسلام فرمودند:
🔹فضیلت كسى كه يتيم آل محمّد را كه از موالیان خود جدا شده و در جهل فرو رفته است را سرپرستى میكند و او را از جهلش بيرون میآورد و امور مشتبه را برایش روشن میسازد، بر كسى كه يتيمى را سرپرستى میكند و به او آب و غذا میدهد، مانند برترى خورشيد بر ستارهی سُهیٰ (ستاره كوچكى است از ستارگان دبّ اكبر) است.
💠 «قال الحسن بن علي عليهماالسلام: فضل كافل يتيم آل محمد المنقطع عن مواليه الناشب في تيه الجهل يخرجه من جهله ويوضح له ما اشتبه عليه على (فضل) كافل يتيم يطعمه ويسقيه كفضل الشمس على السهى.»
📜 تفسیر الامام العسکری علیهالسلام، ص۳۴۱
احتجاج (أبومنصورطبرسی)، ج۱، ص۱۶
@BotShenasi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
استاد شیخ جواد عبدی:
شرکت در جلساتی که اشعار غلو آمیز و کفر می خوانند حرام شرعی است.
#تصوف #غلات
@BotShenasi
نقدی بر آقای حسن زاده آملی، تا روزی برای او کرامات عجیب نقل نکنند:
https://t.me/botshenasi/9791
https://t.me/botshenasi/10362
https://t.me/botshenasi/9796
https://t.me/botshenasi/9791
https://t.me/botshenasi/9790
https://t.me/botshenasi/9573
https://t.me/botshenasi/6445
https://t.me/botshenasi/5722
https://t.me/botshenasi/5719
https://t.me/botshenasi/5567
https://t.me/botshenasi/5234
https://t.me/botshenasi/5205
https://t.me/botshenasi/5195
https://t.me/botshenasi/5193
https://t.me/botshenasi/5191
https://t.me/botshenasi/5185
https://t.me/botshenasi/5183
https://t.me/botshenasi/5180
https://t.me/botshenasi/5179
https://t.me/botshenasi/5178
https://t.me/botshenasi/5176
https://t.me/botshenasi/4358
https://t.me/botshenasi/2215
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سخنان سراسر اشتباه هلالی! چهل مرتبه زیارت مشرف شدن بسیار ناچیز است. اهل بیت علیهم السلام امر فرمودند که حداقل سالی یک بار به زیارت مشرف شویم! اگر بیش از سه سال ترک زیارت کنیم عاق می شویم! بعد آقای هلالی بدون تخصص! بدون علم! خلاف روایات می گوید: به جایش به فقرا برسیم! کدام عمل خیری به اندازه زیارت و خرج در راه امام توصیه شده است؟ چرا دین خود را دست مداح میدهید؟ آقای هلالی شما در چه جایگاهی هستید که مقابل کلام امام معصوم، کلام خود را ملاک قرار می دهی؟ کامل الزیارات خوانده ای؟ فقیه هستی؟ چه کاره هستی که اینگونه برای ما فتوا صادر می کنی؟ هیچ ثوابی در دنیا مانند زیارت نیست و هیچ خیری قابل مقایسه با زیارت نیست. آن چیزی که دل بخواهی شده است رفتار شما مداحان است. پای مداح از گلیم دراز ترشده و کسی جرات ندارد به مداح تذکر بدهد. اما دوره آن تمام شده حق خزعبلات گویی ندارید
لطفاً سکوت کنید
#هلالی #مداحی
@BotShenasi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#صمدی_آملی خطاب به آقای حسن زاده:
آقاجان، خودت خودت را غسل دادی! خودت خودت را کفن کردی! خودت به خودت نماز خواندی! به ایشان [حسن زاده] گفته شد بعد شما [ بعد فوت] به چه کسی مراجعه کنیم؟ گفتند: خودم! گفتند: حالت جسمانی شما که از بین می رود؟ گفتند: خودم!
پ. ن:
رسول الله صلی الله علیه و آله با آن عظمت مسئول غسل و کفن ایشان امیرالمومنین علیه السلام بود و حضرت را وصی خود قرار داد! بببنید اقای حسن زاده در چه مقامی است که هیچکس را لایق جانشینی خود نمیداند!
این سخنان آقای صمدی کفر محض است.
#صمدی_آملی #آملی #تناسخ #وحدت_وجود
@BotShenasi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
صمدی آملی:
آقای حسنزاده آملی فرمودند لازم نیست اعلام کنید که برای من نماز وحشت بخوانند، من نیازی به این چیزها ندارم!
پ.ن: اهل بیت علیهم السلام که معصوم هستند تاکید و سفارش بر خواندن نماز داشتند اما ایشان انگار نیازی ندارند! البته کسی که خود را لاَ تَأْخُذُهُ سِنَةٌ وَلاَ نَوْمٌ می داند نیازی به نماز ندارد!
#صمدی_آملی #آملی
@BotShenasi
ادعای اقتدا به حسن زاده را قبلا پاسخ دادیم و نیاز به تکرار نیست. اما ولایتی که در خواب امضاء شود بیشتر به زیاد شام خوردن و احتمالاً سنگینی معده مربوط است! هیچکس در ولایت اهل بیت علیهم السلام شریک نیست و این نص صریح آیات و روایات است.
هَلْ يَجُوزُ أَنْ يَتَقَدَّمَ الْقَبْرَ وَ يُصَلِّيَ وَ يَجْعَلَهُ خَلْفَهُ أَمْ لَا ؟
آیا جایز است کسی جلوتر از قبر امام بایستد و نماز بخواند و قبر امام را پشت سر قرار دهد یا نه؟
حضرت ولی عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف پاسخ داد:
أَمَّا الصَّلَاةُ فَإِنَّهَا خَلْفَهُ يَجْعَلُهُ الْأَمَامَ وَ لَا يَجُوزُ أَنْ يُصَلِّيَ بَيْنَ يَدَيْهِ لِأَنَّ الْإِمَامَ لَا يُتَقَدَّمُ.
نماز باید پشت قبر [امام] باشد و قبر را پیش رو قرار دهد و جایز نیست کسی جلوی قبر [امام] نماز بخواند زیرا کسی حق ندارد جلوتر از امام بایستد.
📚تهذیب الاحکام، دار الکتب الاسلامیة، ج2، ص 228
و الاحتجاج، نشر المرتضی، ج2، ص490
البته این مطلب هم خواندنش خالی از لطف نیست.
#آملی
@BotShenasi
حسن زاده آملی: صدور اشیاء از ذات خدا مانند خروج منی از بدن مرد است.
#تصوف
#آملی
#نشر_واجب
@botshenasi
💡خبر دادن رسول خدا صلیالله علیه و آله از شهادتشان به وسیلهی سم
✍️ابن عباس نقل کرده است: از رسول خدا صلیالله علیه و آله شنیدم که بر روی منبر میفرمود:
🔖«ای مردم! زمانی که من شهید شوم، علی علیهالسلام أولىٰ به نفس شماست؛ و زمانی که علی به شهادت برسد، فرزندم حسن أولىٰ به نفس مؤمنین است؛ و وقتی حسن به شهادت رسید، فرزندم حسین أولىٰ به نفس مؤمنین است»
سپس امیرالمؤمنین علیهالسلام ایستاد و در حالی که گریان بود، عرض کرد: «پدر و مادرم فدای شما ای رسول خدا! آیا کشته میشوید؟!» پیامبر فرمود: «آری، به وسیلهی سم به شهادت میرسم و تو با شمشیر کشته میشوی و محاسنت به خونِ سرت خضاب میگردد و فرزندم حسن با سم شهید میشود و فرزندم حسین با شمشیر کشته میشود».
📚 کتاب سلیم بن قیس، ج1، ص363.
#شهادت_رسول_الله
#احیا_شهادت_رسول_الله
@BotShenasi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سجده بر قبر آقای حسن زاده و چهار دست و پا رفتن به سوی قبر ایشان توسط مریدان از جمله صمدی آملی!
#آملی
@BotShenasi
◼️ شیخ طوسی و دیگران بسندهای معتبر از حضرت صادق علیه السّلام روایت کرده اند که آن حضرت فرمود: چون مصیبتی بتو برسد به یادآور مصیبت رسول خدا صلّی اللّه علیه و آله و سلّم را که به مردم چنین مصیبتی نرسیده و نخواهد رسید هرگز.
➖ ابن شهر آشوب روایت کرده است که حضرت رسول صلّی اللّه علیه و آله و سلّم گفت: یا علی به هرکس مصیبتی برسد مصیبت مرا یاد کند که آن عظیمترین مصیبتهاست.
📕 جلاء العیون، علامه مجلسی رحمه الله، صفحه ۱۲۲
@BotShenasi
@ashkvareh
امام رضا «علیه السلام»:
در نزد هرکسی که صحبتی از صوفیه شود و او انکار آنان را به دل و زبان ننماید، چنین کسی از ما اهل بیت نیست.
و هرکس انکارشان کند مانند کسی است که در رکاب رسول خدا «صلی الله علیه وآله» با دشمنان خداوند متعال جنگ نموده است.
سفینة البحار: ج۲.
که جناب آقای «آهی» این روایت را به شعر در آورده اند:
گوش کن ای شیعهء والا تبار
این روایت را، شوی تا هوشیار
از مقدّس مرجع عالی مقام
در حدیقه، شیعه را هست این پیام
باشد آن پیغام دستور العمل
کان بود بر شیعه، احلی من عسل
این چنین گفتا امام هشتمین
خوش حدیث نغز بهر حفظ دین
ذکر صوفیه، اگر گاه سخن
بر زبان راند کسی در انجمن
بشنود هرکس، چه زن باشد چه مرد
نیست از ما، گر که نفی آن نکرد
ور کند انکارشان در آن زمان
با دلیل و منطق و قلب و زبان
مثل آن مانَد که بنماید جهاد
در رکاب احمد آن خیر العباد
هست «آهی» این نتیجه زین پیام
پیروی از صوفیه باشد حرام
@botshenasi
▪️امام رضا عليه السلام فرمود:
شيعيان ما، تسلیم فرمان و امر ولایت ما هستند و سخن ما را سرلوحۀ زندگی و اعمال خود قرار میدهند و مخالف دشمنان ما، هستند. و هر كه چنين نباشد، از ما نيست.
📚وسائل الشیعة، ج27، ص117
✔️ آیت الله شبیری زنجانی (مدظله العالی):
🔸 اوایلی که آقای بروجردی به قم تشریف آورده بود، برای بازدید از علما به منازلشان تشریف می برد.
🔹 مِن جمله، یک بار به منزل آقای خمینی تشریف آورد.
🔸 من در آن جلسه بودم. آقای فقیه که به حاج داداش معروف بود، هم در آن جلسه بود. به تناسب عبارت "العبودیة جوهرةٌ کنهُها الربوبیة" مطرح شد.
🔹 آقای بروجردی فرمود: این عبارت کجاست؟!
🔸 آقای خمینی نخواست خودش مطرح کند لذا آرام به حاج داداش گفت: این عبارت در مصباح الشریعة است. آقای حاج داداش به آقای بروجردی عرض کرد: آقا! در مصباح الشریعة است.
🔹 آقای بروجردی فرمود: "مصباح الشریعة" که از شیخ ابوالقاسم قشیری #رئیس_متصوفه است!
📚 جرعهای از دریا ج3 ص498
@BotShenasi
@Nardebane_feghahat
آقای حسن زاده آملی: طرائق الحقایق را بخوانید که شرح حال ارباب دل و اهل ولایت و عارفان و سالکان است.
#آملی
@BotShenasi
اقطاب صوفیه | ابوهاشم کوفی
🌿 ابوهاشم کوفی، اصل او کوفی، امّا ساکن شام بود. گفته شده در فلسطین صومعه ای بنا کرد! وی را هم عصر سفیان ثوری و ابراهیم ادهم می دانند. حسن بصری در مشی صوفیانه بر او تقدم زمانی دارد؛ اما ابوهاشم، اولین کسی است که او را صوفی نامیدند و قبل از وی این عنوان برای کسی استفاده نشده است. از این رو کنیه او به ابوهاشم صوفی مشهور است.
🌿 مرحوم مقدس اردبیلی در حدیقه الشیعه می نویسد:
" عثمان بن شریک کوفی که به ابوهاشم کوفی مشهور بود در آخرهای زمان بنی امیه این مذهب و این طریق را وضع نمود... بدان اولین کسی را که صوفی گفتند، چنان که شیعه و سنی نقل کرده اند، ابوهاشم کوفی بود؛ و این سبب آن بود که مانند رهبانان، جامعه های پشمینه درشت می پوشید. "
🚩 سفیان ثوری درباره او می گوید:
لولا ابوهاشم الصّوفی ما عَرَفتُ دقیقَ الرّیا "
اگر ابوهاشم صوفی نبود، معنایِ دقیق ریاء را نمی یافتم.
و همچنین درباره او می گوید:
" من ندانستم که صوفی چه بود تا بوهاشم صوفی را ندیدم "
🌿 امام عسکری علیه السلام می فرماید:
سئل ابوعبدالله (امام صادق علیه السلام) عن حال ابی هاشم الکوفی (الصوفی) فقال: انه کان فاسد العقیده جداً، و هو الذی ابتدع مذهباً یقال له التصوف، و جعله مفراً لعقیدته الخبیثه.
از امام صادق علیه السلام درباره ابوهاشم کوفی سوال شد، حضرت فرمود: وی فردی دارای اعتقادات بسیار فاسد بود. او کسی بود که مسلک جدیدی را بنیان گذاشت که به آن تصوف گفته می شود. وی این مسلک را راه گریزی برای اعتقادات پلیدش قرار داد.
🚩 دکتر عبدالحسین زرین کوب، سال وفات اباهاشم را ۱۶۰ هجری، امّا دکتر حلبی ۱۷۹ هجری قمری معرفی می کنند.
📚ارزش میراث صوفیه، ص ۵۴ و مبانی عرفان و احوال عارفان، ص ۵۱
📚نفحات الانس، ص ۲۸ / طبقات الصوفیه، ص ۷
📚 حدیقه الشیعه ج ۴ ص ۷۴۲-۷۴۳-۷۴۹
#اقطاب_صوفیه #ابوهاشم_کوفی
@BotShenasi
🔥حسن زاده آملی و خلیفه ثانی
«براى رسول اللّه در خواب كاسه شيرى آوردند و فرمود شير را نوشيدم تا اينكه سيرى و پرى آن از ناخنهايم به در زد و فضل آن را به عمر دادم. يكى گفت، يا رسول اللّه خواب را چه تأويل فرموديد؟ فرمود: به علم.»
📚ممد الهمم در شرح فصوص الحكم، وزارت ارشاد، ص 176
این ترجمه کلام ابن عربی است که حسن زاده، بی هیچ اشکال آن را پذیرفته؛ زیرا بنابر اظهاراتش در آغاز کتاب، همه ی فصوص الحکم را از جانب رسول خدا (صلّی الله علیه و آله) می داند. او برای ابن عربی قائل به «نبوّت غیر تشریعی» شده و در مورد او و كتابش نوشته است:
«نبوت تشريعى و رسالت به وجود خاتم ختم شد و اين بزرگان وارث علم پيغمبرند به وحى الهامى كه همان مبشرات است و رؤياهاى صالحه.»
📚ممد الهمم در شرح فصوص الحكم؛ وزارت ارشاد؛ صص8-10
#آملی
#تصوف
#نشر_واجب
@botshenasi
عاقبت همشأن قرار دادن یا تفضیل دیگران بر امیرالمؤمنین علی علیهالسلام
شیخ طوسی به سند صحیح از اباذر غِفاری روایت میکند که گفت: رسول الله صلّیاللهعلیهوآله فرمودند:
«أَخبَرَنَا مُحَمَّدُ بنُ مُحَمَّدٍ، قَالَ: حَدَّثَنَا الشَّرِيفُ الصَّالِحُ أَبُو مُحَمَّدٍ الحَسَنُ بنُ حَمزَةَ العَلَوِيُّ الطَّبَرِيُّ الحُسَينِيُّ، قَالَ: حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بنُ الفَضلِ بنِ حَاتِمٍ، المَعرُوفُ بِأَبِي بَكرٍ النَّجَّارِ الطَّبَرِيُّ الفَقِيهُ، قَالَ: حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بنُ عَبدِ الحَمِيدِ، قَالَ: عَن أَبِي ذَرٍّ الغِفَارِيِّ رَحِمَهُ اللَّهُ، قَالَ: قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيهِ وَ آلِهِ: لَا تُضَادُّوا بِعَلِيٍّ أَحَداً فَتَكفُرُوا وَ لَا تُفَضِّلُوا عَلَيهِ أَحَداً فَتَرتَدُّوا.»
«هیچکس را با علی (علیهالسلام) همپایه و همشأن قرار ندهید که کافر و گمراه میشوید و کسی را بر او فضیلت و برتری ندهید که مرتد و از دین خارج خواهید شد!»
📚 الأمالی (شیخطوسی)، ص۱۵۳، ح۲۵۴
طرف من الأنباء (سیدبنطاووس)، ص۲۷۰
#امیرالمومنین
@BotShenasi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
آقای وفسی معتقد است که عزاداران حضرت محسن علیه السلام را باید کشت!
پ.ن: معتقدین به وحدت وجود را چه باید کرد؟
@BotShenasi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💐 جایگاه رفیع حضرت خدیجه کبری سلام الله علیها
💠 با بیان استاد معاونیان
@BotShenasi
@madraseh_kalam