eitaa logo
نوروساینس و فلسفه ذهن
1.7هزار دنبال‌کننده
316 عکس
118 ویدیو
27 فایل
این کانال در راستای دانش افزایی شما در حوزه انسان شناسی نوین ایجاد شده است.... باشد که خداوند متعال و اهل بیت علیهم السلام در این مسیر دستمان را بگیرند.... ارتباط با مدیر کانال: @aialimadad_1400
مشاهده در ایتا
دانلود
🧠 🔍پژوهشگران با بررسی که روی اثر انگشت انسانها انجام داده اند، به این نتیجه رسیده‌اند که هیچ دو اثر انگشت یکسانی بین انسانها وجود ندارد. حتی در دوقلوهای همسان که تقریبا DNA یکسانی دارند، ‌اثر انگشت آنها متفاوت است. و به نوعی أثر انگشت هر فردی بیانگر هویت هر شخص خاصی هست. 💡به نظر می رسد به این یافته علمی به نوعی در قرآن کریم اشاره شده است. برخی درباره معاد از پیامبر می‌پرسیدند که آیا این استخوانهای پوسیده و خرده شده،‌ دوباره زنده می شوند؟ این آیه در جواب آنها نازل شد: 📜«أيَحْسَبُ الْإِنْسانُ أَلَّنْ نَجْمَعَ عِظامَهُ» (قیامت،3): آیا انسانها می پندارند که ما هرگز نمی توانیم استخوانهای آنها را جمع کنیم. درحالی که ما قادریم سر انگشتان آنها را به همان صورت اولیه مرتب و تنظیم کنیم: «بَلى‏ قادِرينَ عَلى‏ أَنْ نُسَوِّيَ بَنانَهُ» (قیامت،4) ✅«بنان» به اطراف یا سرانگشتان گفته می شود. و گفته شده که «تسویه بنان» به معنای صورت بندی سرانگلشتان به همان صورت اولیه، می باشد.(علامه طباطبایی، تفسیر المیزان،‌ ج20، ص 104) 💡اما چرا خداوند متعال در این آیه از بین اعضای بسیار بدن، بنان و سرانگلشتان را مورد تأکید قرار داده است؟ می توانست بفرماید: که ما قادریم دو چشم آنها را برگردانیم. زیرا خلقت چشم هم پیچیده تر و هم ظریف تر از سر انگشتان هست. 📚علامه طباطبایی در تفسیر شریف المیزان می فرماید: ‌در این آیه بنان یا سر انگشتان را به طور خاص ذکر شده، و دلیل آن خلقت عجیب و صورتبندی و خصوصیات ترکیبی سر انگشتان می باشد. همچنین این خطوط اسراری دارد که رازهای آن کم کم برای انسانها کشف خواهد شد.(همان) ✅ از این رو،‌ خداوند متعال در مقابل منکران معاد، با این عبارت: اولا،هم به معاد جسمانی اشاره کرده است. زیرا بحث را برده به روی انگشت و بدن انسان، ✅ثانیا، در این آیه از بین اعضای مختلف بدن، به سرانگشتان تأکید کرده است. و با استفاده از یافته علمی « یکسان نبودن اثر انگشت انسانها»، آشکار می شود که خداوند در این آیه می فرماید که قادر است «بدن تک تک افراد» را بدون اینکه «تفاوتی با بدن اولیه» داشته باشد،‌ خلق کند. ✳️از این رو، این یافته علمی را در کنار این آیه شریفه می گذاریم به این نتیجه می رسیم که اثر انگشت هر فردی مخصوص خود آن فرد است. و الله أعلم 🆔@Brain_Mind
📣📣 💢اعلام فراخوان دریافت آثار سیزدهمین جشنواره بین‌المللی فارابی؛ ویژه تحقیقات علوم انسانی و اسلامی 🔹دکتر حسین میرزایی رئیس دبیرخانه جشنواره بین‌المللی فارابی با اعلام خبر فراخوان سیزدهمین دوره این جشنواره، زمان دریافت آثار این دوره را از بیست و هفتم شهریورماه تا دهم آبان ماه سال جاری اعلام کرد. https://www.msrt.ir/fa/news/63768 ♻️ با ما همراه باشید 🆔 @msrt_ir✅ ______________________ 🆔@Brain_Mind
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📣📣خواندن متن با حس لامسه 🧕دانش آموز کلاس چهارم ابتدایی در روستای سهیل بیگی شهرستان خرم آباد است که با چشمان بسته کتاب می خواند .    👁👁اسما دختر خرم آبادی با وجود اینکه بینایی دارد، با بستن چشم بند روی صورتش قادر است با حس بویایی و لمس کلمات کتاب بخواند و چشم  بسته نقاشی بکشد. 〰〰〰〰〰〰 🆔@Brain_Mind
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
خانم دکتر این پدیده ( خواندن از طریق لامسه) را حس آمیزی یا حس ترکیبی می نامد. 🧠حس‌ترکیبی ( synesthesia) فرایندی است که در آن، تحریک یک گذرگاه حسی یا شناختی به تجربه‌ای خود به خود و بی‌اختیار در یک گذرگاه حسی یا شناختیِ دیگر می‌انجامد. ♻️هم حسی درواقع به نوعی ترکیب حواس است، به این صورت که مثلاً فرد با شنیدن یک کلمه، مزه ای در دهان خود حس می‌کند. 🖋 اما به لحاظ علم النفس صدرایی این مسئله چگونه قابل توجیه هست؟ آیا با قاعده «النفس فی وحدتها کل القوی» این مسئله را می توان تبیین کرد؟ همچنین آیا مراتب مادی_مجرد نفس در این امر راهگشا می باشد؟ از نگاه صدراالمتالهین که واسط بین نفس وبدن هست، و در اعصاب جریان دارد، چه کمکی در حل این مسئله می تواند بکند؟... ____________ @Brain_Mind
📢 دوره 📢 🎙 حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر عليرضا قائمی نیا ⏳ مهلت ثبت نام: شنبه 10 مهر 1400 💡 آغاز دوره: یکشنبه 11 مهر 1400 📑 10 جلسه 🎥مباحث این دوره: ✅جلسه اول، کلیات و مفاهیم مرتبط (علوم شناختی و دین‌شناسی شناختی/دین شناختی/مطالعات شناختی دین/الهیات شناختی/ ۱۱ مهرماه ۱۴۰۰ ✅جلسه دوم، جایگاه عصب‌شناسی در مطالعات شناختی دین/ ۱۴مهرماه ۱۴۰۰ ✅جلسه سوم، مسایل محوری: رویکردها به دین و مساله منشا دین/ ۱۸مهرماه ۱۴۰۰ ‌ ✅جلسه چهارم، مفهوم خدا و بیولوژی مغز/ ۲۰ مهرماه ۱۴۰۰ ‌ ✅جلسه پنجم، تجربه دینی و مغز معنوی/ ۲۱ مهرماه ۱۴۰۰ ‌ ✅جلسه ششم، مناسک دینی و نورون‌های آیینه‌ای/۲۵ مهرماه ۱۴۰۰ ✅جلسه هفتم، نوروتئولوژی(۱)/ ۲۷ مهرماه ۱۴۰۰ ✅جلسه هشتم، ‌نوروتئولوژی (۲)/ ۴ آبان‌ماه ۱۴۰۰ ✅جلسه نهم، استعاره مفهومی و مفهوم و صفات خدا (۱)/۵ آبان ماه ۱۴۰۰ ✅جلسه دهم، ‌ استعاره مفهومی و مفهوم و صفات خدا (۲)/ ۹ آبان‌ماه ۱۴۰۰ برای اطلاعات بیشتر: www.hikmat-ins.ir/?p=4104 کانال فلسفه دین اسلامی @Islamic_Philosophy_of_Religion _____________________ کانال نوروساینس و فلسفه ذهن 🆔@Brain_Mind
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🧠مرسدس بنز مغز شما را می‌خواند! ☑️رابط مغز و رایانه Vision AVTR با دریافت امواج مغزی می‌توانند پنجره ها را باز کند، تماس بگیرد یا در نهایت حتی یک مسیر از پیش تعیین شده را انتخاب کند. مطلب ادامه دارد...⬇️⬇️⬇️ @Brain_Mind
🏎خودروی Vision AVTR، جدیدترین خودران ، دارای " رابط مغز و رایانه" است که به مسافران اجازه می دهد با افکار خود ویژگی های مختلف را کنترل کنند. 🚘مرسدس بنز از رابط کاربری مغز و کامپیوتر پوشیدنی برای خودروی مفهومی الهام گرفته از رونمایی کرد که به شما امکان می دهد با فکر کردن، ایستگاه های رادیویی را تغییر دهید. 🖥رابط مغز و رایانه Vision AVTR با دریافت امواج مغزی می‌توانند پنجره ها را باز کند، تماس بگیرد یا در نهایت حتی یک مسیر از پیش تعیین شده را انتخاب کند. 🧠 پس از یک فرآیند کوتاه، دستگاهی که به سر کاربر متصل است او را تجزیه و تحلیل می‌کند و عملکرد مشخصی را انجام می دهد. این فناوری از فیلم پرفروش علمی تخیلی جیمز کامرون ، Avatar الهام گرفته است. 👁👁برای استفاده از این رابط، کاربران روی چراغ‌های داشبورد دیجیتال تمرکز می کنند و خودرو انتخاب آنها را تشخیص داده و خواسته آنها را انجام می‌دهد. این کار می‌تواند شامل تغییر ایستگاه رادیویی، بازکردن پنجره، پاسخگویی به تماس تلفنی یا در نهایت هدایت خودرو به مسیری از پیش تعیین شده باشد. 🎛دستگاه BCI فعالیت عصبی در قشر مغز را در زمان واقعی اندازه گیری می‌کند. مرسدس در بیانیه ای اعلام کرد که این رابط امواج مغزی اندازه گیری شده را تجزیه و تحلیل می کند و تشخیص می دهد که کاربر بر چه نقاط نوری تمرکز دارد. هرچه تمرکز قوی‌تر باشد، فعالیت عصبی بیشتر است. سپس دستگاه عملکرد هدفمند را در خودرو فعال می کند. 🗣بریتا سیگر ، سرپرست فروش مرسدس بنز AG در این مورد گفت: «فناوری BCI کاملاً مستقل از گفتار و لمس کار می کند. این امکانات انقلابی را برای تعامل بصری با وسیله نقلیه ایجاد می‌کند.» 📧: https://nbic.ir/news/70023 ________________ کانال نوروساینس و فلسفه ذهن 🆔@Brain_Mind
✅اولین سیمنار بین المللی ⏳چهارشنبه ۷مهر برای ثبت نام به آدرس زیر ایمیل بزنید: 📧cogligseminar@gmail.com مهلت ثبت نام: ۵مهر برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفن زیر تماس بگیرید. ۰۹۱۵۱۵۶۲۸۶۴ @brainawareness ___________ 🆔@Brain_Mind
Philosophy_Summer_School-14000608-2.mp3
39.63M
جلسه دوم مدرسه تابستانی فلسفه ذهن (8 شهریور 1400) / «دوگانه انگاری»، دکتر محمد سادات منصوری @PhilMind ________ 🆔@Brain_Mind
4_5875369597112158562.pdf
984.5K
اسلاید های 👆👆👆 دوگانه‌انگاری، دکتر سادات منصوری _____ 🆔@Brain_Mind
olomshenakht.mp3
27.69M
🔰 صوت کامل ترویجی "رابطه با " 🎙ارائه دهنده: دکتر ناقدها: دکتر دکتر 📆 شنبه 27 شهریور ماه 1400 🆔 @iictchannel ___________ 🆔@Brain_Mind
چهار پروفسور مسلمان و شیعه که در حال خدمت رسانی به زائران امام حسین (ع) در پیاده روی اربعین سالهای قبل: 1️⃣ پروفسور کریستین بونو از فرانسه 2️⃣ پروفسور از اسپانیا، که یکی از ۱۰ دانشمند برتر جهان در زمینه است. 3️⃣ دکتر تاراس اقتصاددان اهل روسیه 4️⃣ دکتر روبرتو آرکادی فیلسوف و مسلط به چندین زبان از ایتالیا 🌐https://www.yjc.news/fa/news/7065200 ندیدم کسی را گدایش نباشد مسلمان یا ربنایش نباشد مسیر تکامل یقینا محال است اگر کربلا انتهایش نباشد (علی اکبر لطفیان) 🖤فرا رسیدن اربعین اباعبدالله و یاران باوفایش را خدمت همه عاشقان حضرت تسلیت عرض می کنیم. 🏴🏴🏴 @Brain_Mind
✒️هفتمین نشست 💢 گروه علوم اجتماعی شناختی موسسه تحقیقات دانشگاه تهران برگزار میکند: 💢 بررسی رویکرد دوگانه‌انگارانه به ذهن در هوش مصنوعی و فلسفه ذهن معاصر 🔷 با حضور دکتر محمد سادات منصوری 📆 چهارشنبه 7مهرماه 🕔 ساعت 17 با ما در اسکای روم باشید: https://www.skyroom.online/ch/tu1400/isr.ut
🌍 🏴 به مناسبت رحلت پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) ▪️بر اساس دیدگاه حکما هر یک از موجودات عالم مادی، که عبارتند از جمادات، نباتات، حیوانات و انسان ها، دارای مزاج خاصی هستند. ▪️در بین انواع گوناگون مزاج ها، به ترتیب مزاج نباتات از جمادات، و مزاج حیوانات از نباتات و مزاج انسان ها از حیوانات شریف تر و لطیف تر است. ▪️مزاج نوع انسانی اشرف و اعدل امزجه در بین موجودات است. ▪️هر چه مزاج شریف تر و معتدل تر باشد روح افاضه شده نیز به همان اندازه شریف تر خواهد بود. شریف ترین روح در شریف ترین مزاج قرار می گیرد و شریف ترین مزاج قابلِ شریف ترین روح است. مطابق این بیان نفس انسانی زمانی بر بدن افاضه می شود که بدن به بالاترین و لطیف ترین مرتبه از اعتدال مزاج برسد(ملاصدرا، مفاتیح الغیب, ۵۱۳ ) ▪️ عرفا در یک سطح بالاتری معتقدند اعتدال مزاج جسمانی پرتوی از اعتدال مزاج روحانی است. (قیصری، شرح تائیه ابن فارض/137) چون مزاج روحانی شخصی معتدل است مزاج جسمانی او نیز معتدل می باشد. بنابراین امر از بالا تعیین می شود. (بر خلاف رویکرد فلسفی که معتقد است چون مزاج جسمانی معتدل است روح معتدل نیز افاضه می شود) ▪️انسان ها به حسب اعتدال مزاج، مراتب و درجات متفاوتی دارند. در بین افراد بشر، مزاج انسان كامل كه مصداق تام آن حقیقت «محمدیه» است، اشرف و اعدل امزجه است. 🔰علامه حسن‌زاده آملی در این باره می‌فرمایند: «هر کس مزاج درونی و جسمانی‌اش معتدل‌تر باشد، در تمثلات خود و گرفتن حقایق علوم و معارف موفق‌تر است؛ لذا چون مزاج حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله وسلم دارای معتدل‌ترین مزاج بود، به کامل‌ترین وجه توانست تمام حقایق عالم را به انزال دفعی بگیرد.»(معرفت نفس، 87) ✍️یادداشت: احمد شه گلی 🌐 🆔@ahmad_Shahgoli __________ 🆔@Brain_Mind
📚 📙 «درآمدی به نظام حکمت صدرائی» در ۳ جلد و به قلم عبدالرسول عبودیت از سال ۱۳۹۱ به بازار نشر عرضه شده است. جلد سوم این مجموعه که به فلسفی اختصاص دارد، آراء در باب را گردآوری و تحلیل کرده است. 📗 نویسنده در جای‌جای کتاب، سیر تاریخی مباحث را از زمان و فلسفه مشاء پی می‌گیرد و در نهایت با بررسی آثار مختلف به جمع‌بندی می‌رسد. این روش البته از آن‌جا که بسیاری از آراء صدرالمتألهین در باب نفس، سلباً یا ایجاباً ناظر به آراء بوعلی‌ست، لازم و پرفایده می‌نماید. 📕 جلد سوم درآمدی به نظام حکمت صدرائی، در ۴۶۰ صفحه و ۱۱ فصل تنظیم شده که عناوین فصول عبارتند از: ، ، ، ، ، ، ، ، ، خلاصه ، خلاصه . 📘 از مزایای مهم کتاب اینست که نویسنده صاحبنظر آن، صرفاً در مقام گزارش دقیق و روان دیدگاه صدرا نشسته و در صدد دفاع یا نقد آن نیست. این بیطرفی محققانه و جامعیت تتبعات نویسنده، ماحصل را در زمره مهمترین منابع فارسی علم‌النفس قرار داده است. @PhilMind _&&&_____ 🆔@Brain_Mind
👆👆👆‏پخش زنده نشست تخصصی «الاهیات و هوش مصنوعی از تلویزیون اینترنتی پاسخ - با اینترنت کاملا رایگان با سخنرانی دکتر بهروز مینایی (دانشگاه علم و صنعت) و دکتر یوریک ویلکس (دانشگاه شیفلد انگلستان) همراه با ترجمه همزمان امروز، شنبه 24 مهر 1400، ساعت 19:30 از آدرس pasokh.tv - مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه با مشارکت مرکز رشد و نوآوری پژوهشگاه و مرکز پژوهشهای مجلس heyatonline.ir/heyat/3000
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🖌️🎨 یکی از برهان‌های معاصر برای رد با استفاده از (تجربه‌های درونی اول شخص)، برهان معرفت از است که مشهورترین مثال آن آزمایش فکری مِری است. 🧠 مری همه چیز درمورد و سیستم مغزی درک آنها را میداند ولی خود تا به حال هیچ تجربه‌ای از رنگ نداشته. اما روزی ناگهان . . . ترجمه: از انجمن مغز و فلسفهٔ ذهن دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی @Mindphilosa🔭 _&&______ @Brain_Mind
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🧩 آزمون فکری که جکسون علیه مطرح کرده در ویدیو توضیح داده شده است. 🎨 این برهان دو تقریر و نتیجه دارد: ۱. تقریر معرفت‌شناختی که می‌گوید مری قبل از مشاهده سیب رنگی، همه گزاره‌های حاکی از واقعیات مربوط به رنگ را نمی‌داند. پس نوعی معرفت درباره این واقعیات وجود دارد که معرفتی غیرفیزیکی است (و در نتیجه‌گیری‌ای رقیق‌تر، معرفتی غیر سوم‌شخص است و از طریق مطالعه ابجکتیو همبسته‌های نورونی و فعالیت‌های مغزی حاصل نمی‌شود). ۲. تقریر هستی‌شناختی که می‌گوید واقعیاتی در ادراک بصری رنگ وجود دارد که مری پیش از مشاهده سیب قرمز نمی‌دانست. پس واقعیاتی در این‌باره وجود دارد که فیزیکی نیستند. . 🎗تقریر اول فقط ادعایی معرفت‌شناختی است. جکسون البته تقریر دوم را اراده می‌کرد که بعدها نیز از آن دست کشید. هرچند همچنان طرفداران زیادی دارد. بنظر می‌رسد تفاوتی مهم در اینجا وجود دارد؛ یک فیزیکالیست می‌تواند بگوید مری قبلاً از منظر سوم‌شخص و مودالیته بصری، و بعدها از منظر اول‌شخص و مودالیته درون‌نگری آن رخدادهای مغزش را ادراک می‌کند. @PhilMind __&&&_____ @Brain_Mind
♨️ فراخوان علمی "نقد سند توصیه نامه اخلاق هوش مصنوعی یونسکو" ❇️ حمایت مالی و چاپ آثار برتر💯 💢قابل توجه طلاب و دانشجویان فعال در حوزه هوش مصنوعی 👇 ♦️دفتر فقه معاصر قصد تنظیم نقدی جامع نسبت به «پیش نویس نهایی توصیه نامه یونسکو درباره اخلاق هوش مصنوعی» و پیشنهاد توصیه نامه جایگزین در این موضوع را دارد. ✅ مجموع نقدها و پیشنهادات در اختیار قرار خواهد گرفت تا در اجلاسیه آینده یونسکو ارائه گردد. 🔻ترجمه پیش نویس در اختیار محققین محترم که رزومه و توانمندی ایشان مورد تایید دفتر فقه معاصر باشد، قرار گرفته تا نقد و پیشنهاد خود را تنظیم و به دفتر فقه معاصر ارسال نمایند. ⏱ مهلت ارسال رزومه برای ادمین کانال دفتر فقه معاصر: ۱۴۰۰/۰۷/۲۹ ✅ کانال رسمی دفتر فقه معاصر حوزه های علمیه 🆔 @fiqhci _&&&&&____ @Brain_Mind
✳️ فراخوان مقاله همایش بین المللی علوم انسانی اسلامی در اندیشه علامه محمدتقی مصباح یزدی(ره) ✅ محورهای همایش: 🔶 دیدگاه‌های علامه مصباح یزدی(ره) درباره: 🔷 چیستی، امکان و اعتبار علوم انسانی؛ 🔷 مبانی علوم انسانی؛ 🔷 روش و فرآیند تولید علوم انسانی اسلامی؛ 🔷 مسایل علوم انسانی. 🔶 مطالعه تطبیقی اندیشه‌های علامه مصباح یزدی(ره) با دیگر متفکران در حوزه علوم انسانی؛ 🔶 منظومه فکری علامه مصباح یزدی(ره) در علوم انسانی اسلامی؛ 🔶 انعکاس و تأثیرگذاری اندیشه علامه مصباح یزدی(ره) در آثار اندیشمندان علوم انسانی. 🗓 آخرین مهلت ارسال چکیده 1400/8/30 🗓 آخرین مهلت ارسال مقالات 1400/12/29 🗓 زمان برگزاري 8 و 9 دي ماه 1401 🏢 دبیرخانه همایش: قم، خیابان جمهوری اسلامی، مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) 🔷 سایت همایش 🌐 www.ihsam.iki.ac.ir ☎️ 02532113456 🌐 پایگاه اطلاع‌رسانی آثار حضرت علامه مصباح ره 🌐 https://mesbahyazdi.ir 🌐 کانال و سايت مؤسسه امام خمینی(ره) 🔰 @iki_ac_ir 🔰 https://iki.ac.ir 💻 @mesbahyazdi_ir
💡حلقهٔ مطالعاتی پدیدار || || 🧠 از این جمعه با هم در پدیدار از یکی از کتب مرجع و در عین حال روان و خوشخوان فلسفهٔ ذهن شروع می‌کنیم 🕯 دور اول حلقه با کتابی شروع میشه که پیش‌نیاز خاصی در فلسفه لازم نداره و همگی با هر سطحی با هم پیش میریم 📘فلسفهٔ ذهن، یک راهنمای مقدماتی از ایان ریونزکرافت 🍂 زمان: ۱۷ الی ۱۸:۳۰ هر جمعه ⏳جلسهٔ اول: ۳۰ مهر ⛵️ برگزاری در کلاس مجازی زیر: https://www.skyroom.online/ch/sca_sbmu/csrh 📺 کانال و گروه حلقه: https://t.me/padidar_circle @mindphilosa💡 _&&&___ @Brain_Mind