eitaa logo
نوروساینس و فلسفه ذهن
1.9هزار دنبال‌کننده
344 عکس
125 ویدیو
29 فایل
این کانال در راستای دانش افزایی شما در حوزه انسان شناسی نوین ایجاد شده است.... باشد که خداوند متعال و اهل بیت علیهم السلام در این مسیر دستمان را بگیرند.... ارتباط با مدیر کانال: @aialimadad_1400
مشاهده در ایتا
دانلود
💡در این نشست علمی کارشناسان محترم به مباحث ذیل خواهند پرداخت: ✅ رابطه عصب شناسی الهیات و واقع گرایی دینی و چالشهای فرارو ✅ رابطه تجربه های دینی و معنوی با سلسله اعصاب ✅ آورده ها و چالشهای نوروتئولوژی برای الهیات اسلامی ___________________________ 💎اگر به مباحث انسان‌شناسی نوین، فلسفه ذهن، نوروساینس و علوم شناختی علاقه‌مند هستید، این کانال را دنبال کنید: 🔰🔰🔰🔰🔰🔰 🌐 کانال «نوروساینس و فلسفه ذهن»: https://eitaa.com/joinchat/2311520387Cb4166965da 🆔@Brain_Mind
🧠 هوش مصنوعی و ذهن خوانی 🔸کارشناسان هوش مصنوعی در چین، ایالات متحده و ژاپن تحقیقاتی را منتشر کردند که نشان می‌دهد رایانه‌ها می‌توانند با استفاده از دستگاه‌های تصویربرداری تشدید مغناطیسی عملکردی (یا fMRI) - که فعالیت مغز را اندازه‌گیری می‌کنند، مرتبط با شبکه‌های عصبی عمیق، آنچه را که مردم در مورد آن فکر می‌کنند تکرار کنند و نسبت به عملکردهای مغز انسان پیش‌آگاهی داشته و ذهن‌خوانی انجام دهند. ⚠️این فناوری به‌طور مستقیم با «اینترنت بدن»، «ترنس اومانیسم» و «ویرایش ژن‌ها» مرتبط است. منبع: weforum ___________________ 💎اگر به مباحث انسان‌شناسی نوین، فلسفه ذهن، نوروساینس و علوم شناختی علاقه‌مند هستید، این کانال را دنبال کنید: 🔰🔰🔰🔰🔰🔰 🌐 کانال «نوروساینس و فلسفه ذهن»: https://eitaa.com/joinchat/2311520387Cb4166965da 🆔@Brain_Mind
هدایت شده از محسنی
Maslin 2-1.pdf
447.6K
اسلايدهاي - 22 آبان 1400 کتاب کیت مسلین
هدایت شده از محسنی
⬅️نشست علمی چرخه صعودی نظریه های مطرح در فلسفه ذهن 👤ارائه دهنده: حجت الاسلام و المسلمین دکتر محمد حسن فاطمی نیا 📒دبیر علمی: جناب آقای دکتر ذوالفقار ناصری ⏰زمان: یکشنبه 1400/12/8 ساعت 10 الی 12 💠مکان: قم-پردیسان،انتهای بلوار دانشگاه،پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی،طبقه دوم،تالار سردار شهید سلیمانی ⬅️مجری: پژوهشکده فلسفه و کلام و مرکز همکاری های علمی و بین الملل 📒لینک ورود به جلسه 🌐 dte.bz/philconf @ENOEnsani ______________ 💎اگر به مباحث انسان‌شناسی نوین، فلسفه ذهن، نوروساینس و علوم شناختی علاقه‌مند هستید، این کانال را دنبال کنید: 🔰🔰🔰🔰🔰🔰 🌐 کانال «نوروساینس و فلسفه ذهن»: https://eitaa.com/joinchat/2311520387Cb4166965da 🆔@Brain_Mind
✅✅✅ به همت گروه فلسفه پژوهشکدۀ فلسفه و کلام اسلامی برگزار گردید. ✍️✍️ نشست «چرخۀ صعودی نظریه‌های مطرح در فلسفه ذهن» با ارائه حجت الاسلام آقای دکتر محمدحسن فاطمی نیا در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد. ✍️ در این نشست علمی که در تاریخ 8/12/1400 در تالار شهید سلیمانی پژوهشگاه برگزار شد، جناب آقای دکتر فاطمی‌نیا پس از معرفی اجمالی نظریه‌های مطرح در فلسفه ذهن معاصر، همچون دوگانه‌انگاری جوهری دکارتی؛ فیزیکالیسم تحویل‌گرا (این همانی مغز وذهن)؛ کارکردگرایی؛ (فیزیکالسم تحویل‌گرای جدید)؛ اجماع نسبی فیزیکالیسم ضد تحویل‌گرایی؛ جریان نوخاستگی ویژگی؛ دوگانه‌انگاری ویژگی؛ (دربرابر انواع فیزیکالیسم‌ها)؛ ظهور دوگانه انگاران جوهری، به تبیین ایدۀ نشست علمی خود درباره چرخۀ صعودی این نظریه‌ها از فیزیکالیسم تحویل‌گرا به سمت دوگانه‌انگاری ویژگی‌ها سخن گفتند و سپس نظریۀ خود دربارۀ الزام دوگانه‌انگاری ویژگی‌ها به سمت دوگانه‌انگاری جوهری را به تفصیل بیان کردند. ❎❎ به بیان ایشان در جریان سیر نزولی نظریه‌ها فلسفه ذهن به سمت فیزیکالیسم تقلیل¬گرا، ما با یک نوع فیزیکالیسم ترفیع¬گرا (در برابر گرایش تقلیل یا تحویل¬گرایانه) مواجه می¬شویم؛ فیزیکالیستی که نه‌تنها تقلیل‌گرا نیست، بلکه تلاش می‌کند جایی برای امور غیرفیزیکی هرچند در قالب «ویژگی» باز کند؛ همین نگاه ترفیع¬گرایانه، ما را به سمت دوگانه‌انگاری ویژگی سوق داده است؛ اما پس از این تطور فکری نظریه‌ها، بار دیگر این سؤال زنده شد که چرا نتوانیم یک سابجکت آگاه برای ویژگی‌های ذهنی در نظر بگیریم؟ در‌حقیقت این بار در پیِ ویژگی نوخاسته، جوهر نوخاسته مطرح شد. می‌توان حدس زد خاستگاه عبور از دوگانه‌انگاری ویژگی، ابتدا عدم مزیت آن در توانایی حل سؤالات بنیادین فلسفه ذهن نسبت به دوگانه‌انگاری جوهری و در ادامه، اشکالات متافیزیکی حمل ویژگی‌های ذهنی توسط جوهر فیزیکی دانست. ✅ ✅به باور دکتر فاطمی‌نیا در ادامه شاهد ظهور فیلسوفانی هستیم که از دوگانه¬انگاری جوهری دفاع می‌کنند: هسکر، سوئینبرن، لو، اکانر، جیکوبر، و تونر. البته خیلی از دوگانه¬گرایان جوهری برای فرار از نواقص دوگانه‌انگاری جوهری دکارتی، دیدگاه‌های دیگری مطرح کردند مثلاً برخی مانند فاستر هرچند در طول تئوری دکارتی‌ است، ولی تلاش کرده از خود، تفاوت نشان دهد و مدعی شود که نظریه اش در حلّ مسئله ذهن و بدن موفق¬تر از نظریه دکارت است و برخی دیگر مانند «لو» اساساً مدعی شده‌اند، دوگانه‌انگاری جوهری¬شان «غیردکارتی» است؛ ✍️✍️✍️ دکتر فاطمی‌نیا در این نشست نشان داددند که در مجموع سیر حرکت در نظریه‌های فلسفه ذهن صعودی است؛ زیرا در فرجام این نظریه‌پردازی‌ها، دوگانه‌انگاری ویژگی سربرآورده است و دوگانه‌انگاری ویژگی خود، می‌تواند پلی برای رسیدن به دوگانه‌انگاری جوهری محسوب شود؛ بدین معنا که صرف‌نظر از سیر تاریخی، از دوگانه‌انگاری ویژگی می‌توان استدلالی با مقدماتی تجربی برای اثبات وجود «نفس» طراحی کرد. به باور ایشان، مزیتّ این برهان برخلاف براهین انتزاعیِ محض فلسفی، این است که از دل مباحث فیزیکالیستی معاصر برخاسته و این توان را دارد که با زبان علمی، پس از یک چرخۀ علم تجربی، ما را به سمت اثبات ویژگی غیرتجربی و غیرفیزیکی سوق دهد. _____________________ 💎اگر به مباحث انسان‌شناسی نوین، فلسفه ذهن، نوروساینس و علوم شناختی علاقه‌مند هستید، این کانال را دنبال کنید: 🔰🔰🔰🔰🔰🔰 🌐 کانال «نوروساینس و فلسفه ذهن»: https://eitaa.com/joinchat/2311520387Cb4166965da 🆔@Brain_Mind
26.92M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔥کروزول – از پیشتازان – درباره پروژه شبیه‌سازی کامل رفتارها و واکنش‌های عاطفی در روبات‌ها اطمینان دارد؛ چیزی که هوش مصنوعی ضعیف نامیده می‌شود. اما درباره تحقق یا حتی امکان سنجش تجربه درونی آگاهانه (هوش مصنوعی قوی) مطمئن نیست. 🔥دریفوس اما از این هم فراتر می‌رود و امکان هر دو را منتفی می‌داند. استدلال وی – که بنحوی مفصل‌تر در مقاله/کتاب مشهور وی با عنوان "کامپیوترها چه کاری (هنوز) نمی‌توانند انجام دهند" آمده – بر این نکته استوار است که توانایی ما در انجام واکنش‌های بجا و متناسب، یک نوع مهارت غیر قابل بیان و پیشامفهومی از سنخ know how است که قابل تقلیل به کدگذاری‏‌های گزاره‏ای در برنامه‌‏نویسی یا مدل‌سازی درسیستم‌های قانون‌محور نیست (هرچقدر پایگاه داده آن جامع و عظیم باشد). 🔥طراحان شبکه‌‏های نورونی مصنوعی توافق دارند که یک شبکه هوشمند با توجّه به نمونه‌‏های کارآموزی‌شده از ورودی‏‌های مرتبط با یک خروجی خاص، باید بتواند ورودی‏‌های دیگر "از همین نوع" را با همین خروجی مرتبط سازد. ولی «از یک نوع بودن» را چه چیزی مشخّص می‏‌کند؟ 🔥دریفوس اعتقاد دارد تعمیم مذکور و متناسب بودن واکنش‌های انسان‌ها در هر موقعیت جدید، بسرعت و بر تجربه درونی و حس عمومی (common sense) استوار می‌شود. بلکه شاید هیچ دسته واقعیت‏‌های فارغ از کانتکست (Context-free) وجود نداشته باشد که شیوه‌های رفتاری را مدل‌سازی و تعمیم دهد. @PhilMind
🧠🧠🧠 بنجامین لیبت عصب‌شناس آمریکایی آزمایش مهم و تأثیرگذاری را درباره منشأ مغزی اراده و زمان آگاهی از آن انجام داده است. 💡وی با نصب الکترودهای بر روی مغز و دست انسان‌هاکشف کرد قبل از اینکه افراد اراده کنند یک نوع پتانسیل آمادگی در سیستم‌های عصبی شروع به فعالیت می کند... ⚠️آیا این دیدگاه چالشی برای دیدگاه‌های دوگانه‌گرایی و قائلین به نفس و ذهن فرامادی نمی‌باشد؟ 🎙در این نشست به این موضوعات خواهیم پرداخت: ✅تبیین منشأ مغزی و نا آگاهانه اراده آزاد ✅تحلیل حکمت متعالیه از منشأ اراده 📅 زمان سه شنبه 1400/12/17 ساعت 19 لینک ورود به جلسه:🔰🔰🔰 ✅b2n.ir/f.din ___________ 💎اگر به مباحث انسان‌شناسی نوین، فلسفه ذهن، نوروساینس و علوم شناختی علاقه‌مند هستید، این کانال را دنبال کنید: 🔰🔰🔰🔰🔰🔰 🌐 کانال «نوروساینس و فلسفه ذهن»: https://eitaa.com/joinchat/2311520387Cb4166965da 🆔@Brain_Mind
🔴 پژوهشگاه فضای مجازی برگزار می کند: ✅ مجموعه نشست های هفته حکمرانی فضای مجازی 📅 تاریخ: 14 لغایت 18 اسفند ⌚ صبح از ساعت ۹ الی ۱۱ / عصر از ساعت ۱۴ الی ۱۶ 🔵 در محورهای: 🔹 حکمرانی سلامت الکترونیکی 🔹 حکمرانی اقتصاد فضای مجازی 🔹 حکمرانی اسلامی فضای مجازی 🔹 حکمرانی اجتماعی از طریق کلان داده‌ها 🔹 حکمرانی هوش مصنوعی 🔹 فناوری‌های حاکمیت گریز 🔹 فقه حکمرانی فضای مجازی 🔹 مقابله با اخبار جعلی در فضای مجازی 🔹 جایگاه سکوهای اجتماعی دیجیتال در کشاورزی 🔹 نقش هوشمند سازی کشاورزی در تحقق سیاست های اقتصاد مقاومتی 📌 روابط عمومی پژوهشگاه فضای مجازی 💡 مشروح خبر: b2n.ir/h70538 https://eitaa.com/joinchat/2311520387Cb4166965da
هدایت شده از پاسداران انقلاب
🔷کدگذاری یک فیلم در داخل دی‌ان‌ای دانشمندان دانشگاه هاروارد با استفاده از تکنیک ویرایش‌ ژن موسوم به CRISPR-Cas مجموعه‌ای از تصاویر و یک فیلم گیف را در داخل دی‌ان‌ای باکتری E. Coli کدگذاری کردند. 🍃به گزارش نوروسافاری به نقل از گروه نچر، تا پیش‌ازاین، دانشمندان قادر بودند که اطلاعات را روی DNA سنتز شده (غیرزنده) ذخیره کنند ولی ثبت آن روی DNA موجودی زنده یک دستاورد بزرگ به‌حساب می‌آید. گروه‌های علمی سال‌هاست تصاویر و اطلاعات اساسی را در داخل باکتری‌ها کدگذاری می‌کنند اما کدگذاری یک فیلم نشان‌گر گام مهمی در حوزه ذخیره‌سازی است. 🍃محققان مدعی‌اند در آینده، این موفقیت به آن‌ها در استفاده از باکتری‌ها به‌عنوان دوربین‌های ویدیویی ریز و همچنین شکار اطلاعات در نقاطی کمک می‌کند که انسان‌ به آن‌ها دسترسی ندارد. “ست شیپمن” (Seth Shipman)، دانشمند علوم اعصاب دانشگاه هاروارد و رهبر ارشد این پروژه، گفت: چنانچه باکتری‌ها را وادار کنیم مانند یک دوربین اطلاعات جمع‌آوری کنند و سپس این داده‌ها را در ژنوم‌های آن‌ها ذخیره کنیم، می‌توانیم به انواع کاملاً جدیدی از اطلاعات دست‌یابیم. @shakeleh
🔻آزمایشات نشان داده که نوسان 40 هرتز در مغز (visual cortex)، یک نقش کلیدی در بهم پیوستن انواع مختلف اطلاعات در یک قالب واحد دارد. اطلاعات مختلف درباره شکل و رنگ و مکان یک ابژه، می‌توانند بنحوی کاملاً مجزّا بازنمایی شوند، ولی یک فرکانس مشترک در نوسانات‌شان داشته باشند که آن‌ها را قادر می‌سازد در فرآیندهای بعدی به هم پیوند بخورند و در حافظه کاری ذخیره بشوند. بدین ترتیب، دسته‌های متنوّع اطلاعات می‌توانند در محتوای آگاهی، ادغام و مجتمع (integrate) بشوند. 🔻این یافته‌ها و فرضیه‌ها البته بصیرت‌هایی درباره نحوه کارکرد و حافظه کاری و ... در بر دارد و می‌تواند تبیین کند که چطور اطلاعات برای کنترل رفتار، ادغام و مجتمع می‌شوند. اما پرسش اساسی همچنان بدون پاسخ باقی مانده است: چرا به هم پیوستن اطلاعات در این نوسان، باید همراه با تجربه آگاهانه باشد؟ 🔻ما از متد قادر به فهم یکسری اطلاعات مهم ساختاری (اتّصالات نورون‌ها و بیوشیمی مغز) و یکسری اطلاعات مهم کارکردی (داده‌های ورودی و رفتارها و قابلیت‌های خروجی) هستیم. اما هیچ‎کدام از این دو دسته اطلاعات، مسیری جهت پل‌زدن به مفهوم نگشوده و بلحاظ روش‌شناختی بنظر نمی‌رسد که در آینده نیز چنین باشد. بلکه بنظر می‌آید مفهوم آگاهی را باید با واژگان و تعابیری در همان سطح پدیداری توصیف کرد. برخلاف مفاهیمی مانند «حیات» که از طریق ساختاری بیوشیمیایی، یا «حافظه» که از طریق کارکردی قابل تحلیل‌اند. 🔻نه فقط دانش درباره ساختار بیوشیمیایی مغز، بلکه مدل‌های شناختی هم بنحو مشابه با همین ابهام مواجه‌اند؛ این مدل‌ها داینامیک‌های علّی موجود در فرآیندهای شناختی را شبیه‌سازی می‌کنند که از طریق آن‌ها می‌توان مثلاً علیت‌های رفتاری در فرآیندهای شناختی را توضیح داد. در واقع می‎‌تواند "تبیین"‌های ارزشمندی از پدیده‌های روان‌شناختی مانند یادگیری، حافظه، کنترل رفتار، توجّه و ... فراهم آورد. 🔻ولی این‌ پیشرفت‌ها برای تبیین آگاهی کارآمد نبوده است؛ زیرا ما هر مدلی که پیاده کنیم، این پرسش باقی می‌ماند که چرا محقق‌سازی مدل مذکور، باید همراه با تجربه پدیداری باشد؟ مدل‌سازی‌های شناختی می‌توانند آگاهی را صرفاً در قالب برخی مفاهیم و ظرفیت‌های کارکردی - شناختی توضیح دهند؛ مثل گزارش‌پذیری، قابلیت درون‌نگری، و ... . ولی هیچ‌یک از این مفاهیم، چیزی برای پاسخ به این پرسش در اختیار ما نمی‌گذارد که چرا فرآیندها و مدل‌های مذکور، با تجربه درونی همراهند؟ https://eitaa.com/joinchat/2311520387Cb4166965da
❇️فراروان‌شناسی 🏯چینیان از هزاره سوم پیش از میلاد وجود نوعی انرژی زنده را به نام "چی" مسلم می دانستند. یوگی ها با انجام مدیتیشن و فنون تنفسی سعی می کنند این انرژی را تحت کنترل خویش درآورند. ⛪️🕌🕍 مذاهب و مکتبها و نژادهای مختلف همواره از وجود این انرژی آگاه بودند و آن را به اسامی مختلف نامیده اند. 🌌در عقاید معنوی هند باستان از نوعی انرژی کیهانی به نام "پرانا" سخن به میان آمده است که منشا اصلی حیات قلمداد می‌شود. ✨مسیحیان آنرا "ایت" یا "روح القدس" هندوها "پرانا" جادوگران قبایل بدوی "مانا" و پژوهشگران روسی"انرژی پلاسمای حیاتی" نامیده‌اند. انرژی حیاتی در مکتوبات غرب حدود ۵۰۰ سال پیش از میلاد توسط جهان بینی فیثاغورثی مطرح شد. 💥آنها اعتقاد داشتند که این انرژی می تواند منشا اثرات بسیاری بر انسان من جمله درمان بیماریها باشد. ⚡️بر خلاف تصور برخی، فراروان‌شناسی اصلاً ربطی به مطالعه اشیاء فوق الطبیعه و عجیب و غریب ندارد. طالع بینی، بشقاب پرنده‌ها، پاگنده‌ها، الحاد، شیطان‌پرستی، خون آشامها، کیمیاگری و جادوگری هم با فراروان‌شناسی ارتباطی ندارند. ⚡️دانشمندان زیادی با سوء ظن نسبت به فراروان‌شناسی برخورد میکنند، زیرا با شنیدن واژه فراروان‌شناسی بسیاری از پدیده‌های اسرار آمیز، موضوعات حاشیه‌ای و شبه علمی برای آنها تداعی می‌شود. @shakeleh