لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
⬅️نشست علمی چرخه صعودی نظریه های مطرح در فلسفه ذهن
👤ارائه دهنده: حجت الاسلام و المسلمین دکتر محمد حسن فاطمی نیا
📒دبیر علمی: جناب آقای دکتر ذوالفقار ناصری
⏰زمان: یکشنبه 1400/12/8 ساعت 10 الی 12
💠مکان: قم-پردیسان،انتهای بلوار دانشگاه،پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی،طبقه دوم،تالار سردار شهید سلیمانی
⬅️مجری: پژوهشکده فلسفه و کلام و مرکز همکاری های علمی و بین الملل
📒لینک ورود به جلسه
🌐 dte.bz/philconf
@ENOEnsani
______________
💎اگر به مباحث انسانشناسی نوین، فلسفه ذهن، نوروساینس و علوم شناختی علاقهمند هستید، این کانال را دنبال کنید:
🔰🔰🔰🔰🔰🔰
🌐 کانال «نوروساینس و فلسفه ذهن»:
https://eitaa.com/joinchat/2311520387Cb4166965da
🆔@Brain_Mind
✅✅✅ به همت گروه فلسفه پژوهشکدۀ فلسفه و کلام اسلامی برگزار گردید.
✍️✍️ نشست «چرخۀ صعودی نظریههای مطرح در فلسفه ذهن» با ارائه حجت الاسلام آقای دکتر محمدحسن فاطمی نیا در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد.
✍️ در این نشست علمی که در تاریخ 8/12/1400 در تالار شهید سلیمانی پژوهشگاه برگزار شد، جناب آقای دکتر فاطمینیا پس از معرفی اجمالی نظریههای مطرح در فلسفه ذهن معاصر، همچون دوگانهانگاری جوهری دکارتی؛ فیزیکالیسم تحویلگرا (این همانی مغز وذهن)؛ کارکردگرایی؛ (فیزیکالسم تحویلگرای جدید)؛ اجماع نسبی فیزیکالیسم ضد تحویلگرایی؛ جریان نوخاستگی ویژگی؛ دوگانهانگاری ویژگی؛ (دربرابر انواع فیزیکالیسمها)؛ ظهور دوگانه انگاران جوهری، به تبیین ایدۀ نشست علمی خود درباره چرخۀ صعودی این نظریهها از فیزیکالیسم تحویلگرا به سمت دوگانهانگاری ویژگیها سخن گفتند و سپس نظریۀ خود دربارۀ الزام دوگانهانگاری ویژگیها به سمت دوگانهانگاری جوهری را به تفصیل بیان کردند.
❎❎ به بیان ایشان در جریان سیر نزولی نظریهها فلسفه ذهن به سمت فیزیکالیسم تقلیل¬گرا، ما با یک نوع فیزیکالیسم ترفیع¬گرا (در برابر گرایش تقلیل یا تحویل¬گرایانه) مواجه می¬شویم؛ فیزیکالیستی که نهتنها تقلیلگرا نیست، بلکه تلاش میکند جایی برای امور غیرفیزیکی هرچند در قالب «ویژگی» باز کند؛ همین نگاه ترفیع¬گرایانه، ما را به سمت دوگانهانگاری ویژگی سوق داده است؛ اما پس از این تطور فکری نظریهها، بار دیگر این سؤال زنده شد که چرا نتوانیم یک سابجکت آگاه برای ویژگیهای ذهنی در نظر بگیریم؟ درحقیقت این بار در پیِ ویژگی نوخاسته، جوهر نوخاسته مطرح شد. میتوان حدس زد خاستگاه عبور از دوگانهانگاری ویژگی، ابتدا عدم مزیت آن در توانایی حل سؤالات بنیادین فلسفه ذهن نسبت به دوگانهانگاری جوهری و در ادامه، اشکالات متافیزیکی حمل ویژگیهای ذهنی توسط جوهر فیزیکی دانست.
✅ ✅به باور دکتر فاطمینیا در ادامه شاهد ظهور فیلسوفانی هستیم که از دوگانه¬انگاری جوهری دفاع میکنند: هسکر، سوئینبرن، لو، اکانر، جیکوبر، و تونر. البته خیلی از دوگانه¬گرایان جوهری برای فرار از نواقص دوگانهانگاری جوهری دکارتی، دیدگاههای دیگری مطرح کردند مثلاً برخی مانند فاستر هرچند در طول تئوری دکارتی است، ولی تلاش کرده از خود، تفاوت نشان دهد و مدعی شود که نظریه اش در حلّ مسئله ذهن و بدن موفق¬تر از نظریه دکارت است و برخی دیگر مانند «لو» اساساً مدعی شدهاند، دوگانهانگاری جوهری¬شان «غیردکارتی» است؛
✍️✍️✍️ دکتر فاطمینیا در این نشست نشان داددند که در مجموع سیر حرکت در نظریههای فلسفه ذهن صعودی است؛ زیرا در فرجام این نظریهپردازیها، دوگانهانگاری ویژگی سربرآورده است و دوگانهانگاری ویژگی خود، میتواند پلی برای رسیدن به دوگانهانگاری جوهری محسوب شود؛ بدین معنا که صرفنظر از سیر تاریخی، از دوگانهانگاری ویژگی میتوان استدلالی با مقدماتی تجربی برای اثبات وجود «نفس» طراحی کرد. به باور ایشان، مزیتّ این برهان برخلاف براهین انتزاعیِ محض فلسفی، این است که از دل مباحث فیزیکالیستی معاصر برخاسته و این توان را دارد که با زبان علمی، پس از یک چرخۀ علم تجربی، ما را به سمت اثبات ویژگی غیرتجربی و غیرفیزیکی سوق دهد.
_____________________
💎اگر به مباحث انسانشناسی نوین، فلسفه ذهن، نوروساینس و علوم شناختی علاقهمند هستید، این کانال را دنبال کنید:
🔰🔰🔰🔰🔰🔰
🌐 کانال «نوروساینس و فلسفه ذهن»:
https://eitaa.com/joinchat/2311520387Cb4166965da
🆔@Brain_Mind
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔥کروزول – از پیشتازان #هوش_مصنوعی – درباره پروژه شبیهسازی کامل رفتارها و واکنشهای عاطفی در روباتها اطمینان دارد؛ چیزی که هوش مصنوعی ضعیف نامیده میشود. اما درباره تحقق یا حتی امکان سنجش تجربه درونی آگاهانه (هوش مصنوعی قوی) مطمئن نیست.
🔥دریفوس اما از این هم فراتر میرود و امکان هر دو را منتفی میداند. استدلال وی – که بنحوی مفصلتر در مقاله/کتاب مشهور وی با عنوان "کامپیوترها چه کاری (هنوز) نمیتوانند انجام دهند" آمده – بر این نکته استوار است که توانایی ما در انجام واکنشهای بجا و متناسب، یک نوع مهارت غیر قابل بیان و پیشامفهومی از سنخ know how است که قابل تقلیل به کدگذاریهای گزارهای در برنامهنویسی یا مدلسازی درسیستمهای قانونمحور نیست (هرچقدر پایگاه داده آن جامع و عظیم باشد).
🔥طراحان شبکههای نورونی مصنوعی توافق دارند که یک شبکه هوشمند با توجّه به نمونههای کارآموزیشده از ورودیهای مرتبط با یک خروجی خاص، باید بتواند ورودیهای دیگر "از همین نوع" را با همین خروجی مرتبط سازد. ولی «از یک نوع بودن» را چه چیزی مشخّص میکند؟
🔥دریفوس اعتقاد دارد تعمیم مذکور و متناسب بودن واکنشهای انسانها در هر موقعیت جدید، بسرعت و بر تجربه درونی و حس عمومی (common sense) استوار میشود. بلکه شاید هیچ دسته واقعیتهای فارغ از کانتکست (Context-free) وجود نداشته باشد که شیوههای رفتاری را مدلسازی و تعمیم دهد.
@PhilMind
🧠🧠🧠 بنجامین لیبت عصبشناس آمریکایی آزمایش مهم و تأثیرگذاری را درباره منشأ مغزی اراده و زمان آگاهی از آن انجام داده است.
💡وی با نصب الکترودهای بر روی مغز و دست انسانهاکشف کرد قبل از اینکه افراد اراده کنند یک نوع پتانسیل آمادگی در سیستمهای عصبی شروع به فعالیت می کند...
⚠️آیا این دیدگاه چالشی برای دیدگاههای دوگانهگرایی و قائلین به نفس و ذهن فرامادی نمیباشد؟
🎙در این نشست به این موضوعات خواهیم پرداخت:
✅تبیین منشأ مغزی و نا آگاهانه اراده آزاد
✅تحلیل حکمت متعالیه از منشأ اراده
📅 زمان سه شنبه 1400/12/17 ساعت 19
لینک ورود به جلسه:🔰🔰🔰
✅b2n.ir/f.din
___________
💎اگر به مباحث انسانشناسی نوین، فلسفه ذهن، نوروساینس و علوم شناختی علاقهمند هستید، این کانال را دنبال کنید:
🔰🔰🔰🔰🔰🔰
🌐 کانال «نوروساینس و فلسفه ذهن»:
https://eitaa.com/joinchat/2311520387Cb4166965da
🆔@Brain_Mind
🔴 پژوهشگاه فضای مجازی برگزار می کند:
✅ مجموعه نشست های هفته حکمرانی فضای مجازی
📅 تاریخ: 14 لغایت 18 اسفند
⌚ صبح از ساعت ۹ الی ۱۱ / عصر از ساعت ۱۴ الی ۱۶
🔵 در محورهای:
🔹 حکمرانی سلامت الکترونیکی
🔹 حکمرانی اقتصاد فضای مجازی
🔹 حکمرانی اسلامی فضای مجازی
🔹 حکمرانی اجتماعی از طریق کلان دادهها
🔹 حکمرانی هوش مصنوعی
🔹 فناوریهای حاکمیت گریز
🔹 فقه حکمرانی فضای مجازی
🔹 مقابله با اخبار جعلی در فضای مجازی
🔹 جایگاه سکوهای اجتماعی دیجیتال در کشاورزی
🔹 نقش هوشمند سازی کشاورزی در تحقق سیاست های اقتصاد مقاومتی
📌 روابط عمومی پژوهشگاه فضای مجازی
💡 مشروح خبر:
b2n.ir/h70538
https://eitaa.com/joinchat/2311520387Cb4166965da
🔷کدگذاری یک فیلم در داخل دیانای
دانشمندان دانشگاه هاروارد با استفاده از تکنیک ویرایش ژن موسوم به CRISPR-Cas مجموعهای از تصاویر و یک فیلم گیف را در داخل دیانای باکتری E. Coli کدگذاری کردند.
🍃به گزارش نوروسافاری به نقل از گروه نچر، تا پیشازاین، دانشمندان قادر بودند که اطلاعات را روی DNA سنتز شده (غیرزنده) ذخیره کنند ولی ثبت آن روی DNA موجودی زنده یک دستاورد بزرگ بهحساب میآید.
گروههای علمی سالهاست تصاویر و اطلاعات اساسی را در داخل باکتریها کدگذاری میکنند اما کدگذاری یک فیلم نشانگر گام مهمی در حوزه ذخیرهسازی است.
🍃محققان مدعیاند در آینده، این موفقیت به آنها در استفاده از باکتریها بهعنوان دوربینهای ویدیویی ریز و همچنین شکار اطلاعات در نقاطی کمک میکند که انسان به آنها دسترسی ندارد.
“ست شیپمن” (Seth Shipman)، دانشمند علوم اعصاب دانشگاه هاروارد و رهبر ارشد این پروژه، گفت: چنانچه باکتریها را وادار کنیم مانند یک دوربین اطلاعات جمعآوری کنند و سپس این دادهها را در ژنومهای آنها ذخیره کنیم، میتوانیم به انواع کاملاً جدیدی از اطلاعات دستیابیم.
#علوم_شناختی
#انسان_شناسی
✨@shakeleh✨
🔻آزمایشات #نوروساینس نشان داده که نوسان 40 هرتز در #قشر_بینایی مغز (visual cortex)، یک نقش کلیدی در بهم پیوستن انواع مختلف اطلاعات در یک قالب واحد دارد.
اطلاعات مختلف درباره شکل و رنگ و مکان یک ابژه، میتوانند بنحوی کاملاً مجزّا بازنمایی شوند، ولی یک فرکانس مشترک در نوساناتشان داشته باشند که آنها را قادر میسازد در فرآیندهای بعدی به هم پیوند بخورند و در حافظه کاری ذخیره بشوند. بدین ترتیب، دستههای متنوّع اطلاعات میتوانند در محتوای آگاهی، ادغام و مجتمع (integrate) بشوند.
🔻این یافتهها و فرضیهها البته بصیرتهایی درباره نحوه کارکرد #مغز و حافظه کاری و ... در بر دارد و میتواند تبیین کند که چطور اطلاعات برای کنترل رفتار، ادغام و مجتمع میشوند. اما پرسش اساسی همچنان بدون پاسخ باقی مانده است: چرا به هم پیوستن اطلاعات در این نوسان، باید همراه با تجربه آگاهانه باشد؟
🔻ما از متد #علوم_اعصاب_شناختی قادر به فهم یکسری اطلاعات مهم ساختاری (اتّصالات نورونها و بیوشیمی مغز) و یکسری اطلاعات مهم کارکردی (دادههای ورودی و رفتارها و قابلیتهای خروجی) هستیم.
اما هیچکدام از این دو دسته اطلاعات، مسیری جهت پلزدن به مفهوم #آگاهی نگشوده و بلحاظ روششناختی بنظر نمیرسد که در آینده نیز چنین باشد.
بلکه بنظر میآید مفهوم آگاهی را باید با واژگان و تعابیری در همان سطح پدیداری توصیف کرد. برخلاف مفاهیمی مانند «حیات» که از طریق ساختاری بیوشیمیایی، یا «حافظه» که از طریق کارکردی قابل تحلیلاند.
🔻نه فقط دانش درباره ساختار بیوشیمیایی مغز، بلکه مدلهای شناختی هم بنحو مشابه با همین ابهام مواجهاند؛ این مدلها داینامیکهای علّی موجود در فرآیندهای شناختی را شبیهسازی میکنند که از طریق آنها میتوان مثلاً علیتهای رفتاری در فرآیندهای شناختی را توضیح داد. در واقع #مدلسازی_شناختی میتواند "تبیین"های ارزشمندی از پدیدههای روانشناختی مانند یادگیری، حافظه، کنترل رفتار، توجّه و ... فراهم آورد.
🔻ولی این پیشرفتها برای تبیین آگاهی کارآمد نبوده است؛ زیرا ما هر مدلی که پیاده کنیم، این پرسش باقی میماند که چرا محققسازی مدل مذکور، باید همراه با تجربه پدیداری باشد؟
مدلسازیهای شناختی میتوانند آگاهی را صرفاً در قالب برخی مفاهیم و ظرفیتهای کارکردی - شناختی توضیح دهند؛ مثل گزارشپذیری، قابلیت دروننگری، و ... . ولی هیچیک از این مفاهیم، چیزی برای پاسخ به این پرسش در اختیار ما نمیگذارد که چرا فرآیندها و مدلهای مذکور، با تجربه درونی همراهند؟
https://eitaa.com/joinchat/2311520387Cb4166965da
❇️فراروانشناسی
🏯چینیان از هزاره سوم پیش از میلاد وجود نوعی انرژی زنده را به نام "چی" مسلم می دانستند. یوگی ها با انجام مدیتیشن و فنون تنفسی سعی می کنند این انرژی را تحت کنترل خویش درآورند.
⛪️🕌🕍 مذاهب و مکتبها و نژادهای مختلف همواره از وجود این انرژی آگاه بودند و آن را به اسامی مختلف نامیده اند.
🌌در عقاید معنوی هند باستان از نوعی انرژی کیهانی به نام "پرانا" سخن به میان آمده است که منشا اصلی حیات قلمداد میشود.
✨مسیحیان آنرا "ایت" یا "روح القدس" هندوها "پرانا" جادوگران قبایل بدوی "مانا" و پژوهشگران روسی"انرژی پلاسمای حیاتی" نامیدهاند. انرژی حیاتی در مکتوبات غرب حدود ۵۰۰ سال پیش از میلاد توسط جهان بینی فیثاغورثی مطرح شد.
💥آنها اعتقاد داشتند که این انرژی می تواند منشا اثرات بسیاری بر انسان من جمله درمان بیماریها باشد.
⚡️بر خلاف تصور برخی، فراروانشناسی اصلاً ربطی به مطالعه اشیاء فوق الطبیعه و عجیب و غریب ندارد. طالع بینی، بشقاب پرندهها، پاگندهها، الحاد، شیطانپرستی، خون آشامها، کیمیاگری و جادوگری هم با فراروانشناسی ارتباطی ندارند.
⚡️دانشمندان زیادی با سوء ظن نسبت به فراروانشناسی برخورد میکنند، زیرا با شنیدن واژه فراروانشناسی بسیاری از پدیدههای اسرار آمیز، موضوعات حاشیهای و شبه علمی برای آنها تداعی میشود.
#روان_شناسی
#فرا_روان_شناسی
#تعاریف_کلی
✨@shakeleh✨
❇️فراروانشناسی
🔹بررسی ها و مطالعات علمی وجود نیرو های فرا روان در انسان را تأیید کرده است اما در باره اینکه چه افرادی می توانند از این نیرو ها برخوردار باشند، یافتهها بسیار محدود است.
🔹بنظر برای انجام اموری که نیاز به نیروی های فرا روان دارد نیاز به استعداد و پتانسیل خاصی است که در افراد بسیار نادری وجود دارد. البته با تمریناتی نظیر هیپنوتیزم، یوگا، مدیتیشن و تمرکز روی نیروهای درون، می توان این توانایی را تا حدودی تقویت نمود هر چند تعداد افرادی که موفق به این کار می شوند، محدود است.
🔷این توانایی ها را میتوان در چند زیرشاخه مختلف جای داد:
1️⃣ تله پاتی (telepathy): خواندن افکار (telepsyshi) یا انتقال فکر به مغز دیگران.
2️⃣ روشن بینی (clairvoyance) : آگاهی از اموری که در حال یا آینده محقق می شوند.
3️⃣ تله کینزی (telekinesis): تاثیر گذاشتن بر روی اشیاء صرفا با تمرکز ذهن.
4️⃣پسیکومتری (psychometery): ارائه اطلاعات از یک فرد به واسطه دسترسی به وسایل او .
Γ#روان_شناسی
Γ#فرا_روان_شناسی
Γ#تعاریف_کلی
┄┄┄┄┄┄┄┄┄┄┄┄┄┄┄
ıI @Shakeleh│🍃#M_H Iı
همایش بینالمللی «مغز من؛ خودآگاهی در روانشناسی برای ارتقاء توانمندیهای فردی و اجتماعی»
🧠به بهانهی آغاز «هفته جهانی آگاهی از مغز»
✅با همت «مرکز مشاورهی دانشگاه تهران» و «آکادمی باشگاه مغز»
🖋ویژهی روانشناسان، مشاوران، پزشکان، متخصصان علوم شناختی و سایر پژوهشگران و علاقهمندان مغز و شناخت
تاریخ: یکشنبه ۲۲ اسفند ماه ۱۴۰۰
ساعت: ۱۶:۰۰ الی ۱۹:۰۰
با امکان دریافت گواهینامه دو زبانه با قابلیت استعلام
✍🏻این همایش که در راستای شعار اصلی جهانی «ارتقای بهتر مغز و عملکردهای آن از طریق ترویج آموزش»، با هدف افزایش سرمایههای شناختی جامعه ایرانی برای ارتقای سطح آگاهی از مغز برگزار میشود به اهمیت شناخت کارکردهای اجرایی برای زندگی سالم و هوشمند در تمام ابعاد و رشد اجتماعی، شغلی و تحصیلی گروههای سنی مختلف میپردازد.
جهت ثبت نام از طریق کلیک بر روی ،اینجا، یا لینک زیر اقدام کنید.
https://b2n.ir/g13036
❇️با حمایت «انجمن روانشناسی ایران»، «مرکز مشاورهی دانشگاه صنعتی شریف» و «کمیسیون انجمنهای علمی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری»
لینک ورود به جلسه(نیم ساعت قبل از آغاز جلسه فعال است.): www.skyroom.online/ch/moshavereh99/b
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🧠#بحث_علوم_شناختی
#نشست:
#تبیین_و_نقد_منشأ_مغزی_اراده_آزاد
✅تبین دیدگاه بنجامین لیبت
✅تحلیل حکمت متعالیه
ارائه شده برای گروه فلسفه دین مجمع عالی حکمت اسلامی
ارئه دهنده: حمید محسنی
________________________
🌐 کانال «نوروساینس و فلسفه ذهن»:
https://eitaa.com/joinchat/2311520387Cb4166965da
🆔@Brain_Mind
تبیین و نقد منشأ مغز اراده آزاد.pdf
3.39M
📝اسلایدهای بحث
#تبیین_و_نقد_منشأ_مغزی_اراده_آزاد
✅تبین دیدگاه بنجامین لیبت
✅تحلیل حکمت متعالیه
ارائه شده برای گروه فلسفه دین مجمع عالی حکمت اسلامی
ارئه دهنده: حمید محسنی
________________________
🌐 کانال «نوروساینس و فلسفه ذهن»:
https://eitaa.com/joinchat/2311520387Cb4166965da
🆔@Brain_Mind
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 پاسخ برخی اندیشمندان غربی به آزمایش بنجامین لیبت
ویلیام کریگ،فیلسوف تحلیلی: آزمایش لیبت نمی تواند منکر اراده آگاهانه نفس باشد.
🆔@meshkatnoor
🌐 کانال «نوروساینس و فلسفه ذهن»:
https://eitaa.com/joinchat/2311520387Cb4166965da
🆔@Brain_Mind
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
تیم اوکانر: تبیین آزمایش بنجامین لیبت
ارداه آزاد منشأ مغزی و فیزیکی دارد
🌐 کانال «نوروساینس و فلسفه ذهن»:
https://eitaa.com/joinchat/2311520387Cb4166965da
🆔@Brain_Mind
معاونت پژوهشی دانشگاه باقرالعلوم با همکاری گروه آموزشی فلسفه مضاف برگزار می کند:
👥 نشست علمی:
📋 «ماده و صورت در حکمت متعالیه»
👤 ارائه دهنده: حجت الاسلام و المسلمین علی امینی نژاد
👤 دبیر علمی: حجت الاسلام و المسلمین دکتر سید امیر سخاوتیان
📆 زمان: سه شنبه 24 اسفندماه 1400 ساعت 13 الی 15
🏡 مکان: دانشگاه باقرالعلوم، طبقه دوم، سالن شهید سلیمانی
🌐 لینک شرکت در نشست
http://dte.bz/res1
@ENOEnsani
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔥قطع کردن دو نیمکره #مغز برای درمان صرع، آغازی بر یکی از اکتشافات مهم #علوم_اعصاب درباره تقسیمپذیری کارکردها و دوئیت افکار و حتی شخصیت یک فرد واحد بود.
🔥این اتفاق مهم - که در ویدیوی فوق توضیح داده شده - چالشی جدی پیش روی دیدگاه تجردانگار درباره #روح انسان میگذارد؛ جوهر مجردی که بنا به تعریف بسیاری از نظریهپردازان #تجرد_نفس، ماهیتی بسیط و فاقد اجزاء دارد.
🔥این که - بدلیل قطع ارتباط دو نیمکره مغز - دست چپ شخص کاری انجام میدهد که او شفاها اظهار بیاطلاعی میکند، یا جهانبینی متضادی را در اظهار زبانی و سپس در اشاره یدی دارد، یا ...، بنوعی با بساطت روح مجرد که تمام قوا و کارکردهای ذهنی را بنحوی تجزیهناپذیر در وحدت خود مندمج ساخته، در تعارض قرار میگیرد و تبیینی سازگار با این یافتهها را از اردوگاه #دوئالیسم طلب میکند.
🔥کما اینکه مورد دوقلوهای بهم چسبیده با مغزهای در هم آمیخته - که در ویدیوی فوق آمده - نیز بنحوی دیگر آموزه وحدت و بساطت نفس را با اشتراک و افتراق قوای ذهنی این دوقلوها به چالش میکشد.
@PhilMind
#ذهنـتوسعهـیافته
✅ دیوید چالمرز و اندی کلارک فرضیه «ذهنتوسعه یافته» را مطرح کردهاند. بنا به این نظریه، ذهن ما آدمیان از محدوده پوست و بدنمان فراتر میرود و گسترش مییابد. آنها ادعا میکنند که وقتی ما با ابزارهای دیجیتال کار میکنیم آنها بخشی از ذهن ما میشوند؛ یعنی با آنها فرایندهای شناختی را انجام میدهیم. فرض کنید وارد یک فروشگاه میشویم و به فهرست خریدهایی که روی گوشی خودمان داریم نگاه میکنیم تا بیاد بیاریم که چه چیزهایی را باید بخریم. در این مورد فرایند ذهنی «به یاد آوردن خریدن چیزی» که فراموش کردهایم؛ مانند نان، فرایندی است که فراتر از امور داخل سرما میرود. در واقع در این مورد این فرایند ترکیبی از بخشی طبیعی و بخشی دیجیتالی است؛ یعنی این فرایند فرآیندی «عصبی ـ دیجیتالی» است. اپلیکیشن های یادداشتبرداری تلفنهای همراه بخشی از فرایند یادآوری من است.
@hekmatebalge
♦ چالمرز دیدگاه «ذهن توسعهیافته» را در مقدمهای که بر کتاب کلارک نوشته با یک مثال توضیح میدهد. یک ماه پیش من یک موبایل آیفون خریدهام. این موبایل در این مدت برخی از کارهای محوری مغز مرا انجام داده است. این موبایل جای بخشی از حافظهام را گرفته و برخی از شمارههای تلفن و آدرسها را ذخیره کرده است. این کارها پیشتر به عهدة مغز من بود.همچنین،از آن برای محاسبه (جمع و تفریق و غیره) استفاده میکنم. به کمک آن جدولهایی از مخارج و غیره تهیه میکنم و آنها را محاسبه میکنم. این موبایل منبع شگفتآوری است؛ با آن همیشه به گوگل دسترسی دارم تا برخی از اطلاعات موردنیاز برای حل نزاعها را به دست بیاورم. من برخی از برنامههایم را با آن طراحی میکنم. از تقویم آن استفاده میکنم تا تعیین کنم چه کارهایی را در ماههای آینده میتوانم یا نمیتوانم انجام دهم. من حتی گاهی خیالهای باطلم را روی این گوشی انجام میدهم؛ از روی بیکاری با کلمات و تصاویر روی صفحة آن، وقتی تمرکز ندارم، بازی میکنم.
🔷کلارک ادعا میکند که این آیفون: اوّلاً، فرایند پردازش را، بیآن که از دستانم استفاده کنم، سریعتر میکند. ثانیاً، این موبایل از پیش بخشی از ذهن من بوده است.
@hekmatebalge
👆👆👆
💠اختلاف نوعی انسانها در بقاء
🚹بر اساس مبانی حکمت متعالیه، انسان جسمانیة الحدوث و روحانیت البقاء است و در یک سیر اشتدادی مسیر تکامل را طی می کند.
🚹از دیگر مبانی حکمت متعالیه آن است که عرض شانی از شئون جوهر و موجود به وجود آن است. از همین رو است که نفس انسانی هر بار که صورتی را ادراک میکند، با آن متحد شده و همین اتحاد سبب حرکت وجودی نفس میگردد، چرا که با حدوث عرض جدید، صورتی که در نفس بالقوه بود، به فعلیت رسیده است.
🚹یکی از اعراض نفس؛ نیت است. نیات کیف نفسانی بوده و موجود به وجود نفساند، بنابراین هر گاه نفس عملی را نیت کرده و برای مثال قصد جلب رضای خداوند را دارد، این نیت به عنوان یک عرض با وجود نفس متحد میشود. (فیاضی، ۱۳۹۷: ۱۴۴)
🚹پس نیات انسان سازنده وجود او هستند که در صورت تکررشان به ملکه برای نفس بدل میگردند. انسان هنگامی که جلب رضا و خشنودی خداوند را بارها و بارها اراده (نیت) کرده و بلکه در راستای آن دست به اعمالی نیز میزند، این حالت گذرا و کم اثر در نفس، به ملکه برای نفس تبدیل میشود.
در اینجاست که نیتی گذرا و کم اثر، بخش قابل توجهی از نفس شده و متناسب با آن نیت، صورت نفس تعیین میگردد.
🚹به عبارتی نفس هنگام حدوث مادهای خام و خالی از هرگونه نوع خاص است و جز همان نوع انسانی نوع دیگری ندارد. اما در طول مسیر اشتدادی خود، به وسیله صورتهایی که با اختیار به آنها متلبس میشود، این ماده و خمیر اولیه را شکل میدهد و به تدریج برای خود نوعی از انواع انسانی میسازد. بنابراین گرچه همه انسانها در حدوث اشتراک نوعی دارند، ولی در بقا هر یک از انسان ها می تواند انسان درنده، بهیمه، فرشتهخو... گردد.
🚹ملاصدرا می نویسد:
«افراد بشر در این جهان از حیث نوع با هم متفقاند و همگی تحت یک واحد نوعی که مأخوذ از ماده بدنی و صورت نفسانی است، واقع هستند اما این نفوس انسانی بعد از این اتفاقشان در نوع، از حیث ذات؛ متفاوت و دارای انواع بسیار میگردند.» (ملاصدرا، ۱۳۹۱: ۴۳)
🚹البته از نقش عمل نیز نباید غافل بود. گرچه از نظر ملاصدرا عمل همان بروز نیت است، اما تکرر عمل نیز موجب شکلدهی به ماهیت انسان میشود:
«ارتکاب هر عملی، زمینه تحول جوهری را به همراه دارد و گوهر ذات انسان از طریق به دست آوردن ملکات نفسانی و گذر از جنبه حال بودن اوصاف، زمینه تحول ذات را فراهم مینماید. به طوری که ملکه نفس انسانی رفته رفته به عنوان صورت نوعی و فصل مقوم در آید.» (جوادی آملی، ۱۳۸۶، ج۳: ۲۳۲)
📕ملاصدرا، ۱۳۹۱، عرشیه، نشر مولی.
📗جوادی آملی، ۱۳۸۶، سرچشمه اندیشه، نشر اسرا.
📕فیاضی، ۱۳۹۷، علم النفس فلسفی، موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی.
🖋 محمدمهدی رفیعی
#اختلاف_نوعی_انسانها_در_بقاء
🖥@ZehnShenakht
✳️ اطلاعیه جدید مدیریت پذیرش مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)
✅ به اطلاع داوطلبان آزمون ورودی کارشناسی سال 1401 مؤسسه میرساند براساس مصوبه جدید هیئت محترم رئیسه مؤسسه اصلاحات ذیل در مراحل آزمون انجام شد:
1️⃣ از چند مرحله آزمون (کتبی؛ مصاحبه فقه و اصول و ادبیات عرب؛ سنجش استعداد تحصیلی) مرحله مصاحبه فقه و اصول و ادبیات عرب آن حذف شد؛
2️⃣ از منابع آزمون کتبی ماده آزمونی زبان انگلیسی حذف شد؛
3️⃣ معیار در پذیرش و قبولی داوطلبان، کسب حداکثر امتیاز در آزمون کتبی و تکمیل شدن ظرفیت مؤسسه میباشد.
🔶 پوستر ثبت نام
🌐 https://eitaa.com/iki_ac_ir/4440
🔷 دفترچه راهنمای ثبت نام
🌐 https://eitaa.com/iki_ac_ir/4442
🌐 کانال و سايت مؤسسه امام خمینی(ره)
🔰 @iki_ac_ir
🔰 https://iki.ac.ir
👨🏼⚕️ ریچارد #کیتون
🌐 علوم اعصاب
💠الکتروانسفالوگرافی یا همان "نوار مغز"
✔️ با استفاده از نوار مغز میتوان امواج الکتریکی قشر مغز را مطالعه کرد و به بیماریهایی مثل تشنج که در آن فعالیت امواج الکتریکی مغز به هم میخورد پی برد.
🔰ریچارد کیتون فیزیکدان انگلیسی که به مطالعهی مسائل فیزیکی بدن و خصوصاً مغز علاقمند بود در سال ۱۸۷۵ موفق شد تا امواج الکتریکی مغز میمونها و موشها را با استفاده از الکترود و گالوانومتر ثبت کند.
✔️مطالعات او بعداً دستمایهی کارهای هانس برگر، مخترع نوار مغز شد.
#آگاهی_از_مغز
@brainawareness
_____________
🌐 کانال «نوروساینس و فلسفه ذهن»:
https://eitaa.com/joinchat/2311520387Cb4166965da
🆔@Brain_Mind