دربارهی دربارگی یا #حیث_التفاتی: #intentionality
🌕 این ادعا را در نظر بگیرید: «هوای امروز در شمال کشور، بارانی است». من میتوانم حالات ذهنی مختلفی نسبت به ادعای مذکور داشته باشم. ممکن است "باور داشته باشم" که هوای امروز شمال، بارانیست. یا "امید داشته باشم" که هوای امروز شمال، بارانیست. یا "ترس داشته باشیم" که هوای امروز شمال، بارانیست. یا "تردید داشته باشم" که هوای امروز شمال، بارانیست. و ...
🌕 باورها، امیدها، ترسها، تردیدها، میلها و ... حالاتی ذهنی هستند که در ادبیات #فلسفه_ذهن به نام #گرایشات_گزارهای (propositional attitudes) شناخته میشوند؛ زیرا دربردارنده یک گرایش خاص ذهنی ما بسوی یک محتوا/گزاره خاص هستند.
🌕 حال یک گرایش گزارهای خاص، مثلا "باور" به این جملات را در نظر بگیرید: باور به اینکه «فلسفه، مادر علوم است». و باور به اینکه «پذیرش یک دیدگاه علمی بدون توجه به مبانی و پیامدهای فلسفی آن، سادهانگاری رایجی است». و باور به اینکه «فلسفه در مراکز آکادمیک علوم شناختی ایران، مهجور است». هر باوری و از جمله اینها که ذکر شد، "بازنمودی" هستند؛ یعنی رویدادها یا اموری را از جهان بازنمایی (represent) میکنند.
🌕 در واقع تمامی گرایشات گزارهای، حالاتی بازنمودیاند. فیلسوفان ذهن به این بازنمودگرایی یا دربارگی، حیث التفاتی میگویند. حالاتی ذهنی که محتوای آنها، درباره اموری از جهان است، یا آن امور را بازنمایی میکند (این امور میتوانند انتزاعی یا حتی توهمی هم باشند).
حیث التفاتی بدین معنا یک اصطلاح خاص تکنیکال به شمار میرود و ارتباطی با #قصدمندی یا چیزی شبیه آن ندارد.
🌕 #بازنمودگرایی (#representationalism) یا #التفات_گرایی (#intentionalism) در ۲۵ سال اخیر، پرطرفدارترین تئوری #فیزیکالیسم برای تبیین #آگاهی / #تجربه_پدیداری بوده است. در این دیدگاه، حالات پدیداری (مانند غم و شادی و درد و ...) نیز علاوه بر گرایشات گزارهای، یک محتوای خاص را بازنمایی میکنند و حس پدیداری سابجکتیو، حاصل یا معادل این بازنمایی است.
بدین ترتیب تمامی حالات ذهنی، حالاتی التفاتی خواهند بود و #پدیدارشناسی به حیث التفاتی تحویل برده میشود. در نتیجه، هر نظریهای که درباره حیث التفاتی داشته باشید، برای تبیین مسئله #آگاهی_پدیداری هم بکار میرود.
🌕 فرض کنید من یک حس و حال پدیداری از مشاهده چمنزار سرسبز روبروی خویش دارم. حالت پدیداری #ادراک_بصری من، ویژگی فیزیکی رنگ و شکل چمنزار روبرویم را بازنمایی میکند که آن را محتوای بازنمودی یا ویژگی C مینامیم. طبق نسخه بازنمودگرایی تقلیلگرا، #ویژگی_پدیداری ادراک سبزی چمنزار، همان ویژگی بازنماییکردنِ ویژگی C (به شیوهای خاص) است.
یا ویژگی پدیداری درد، همان ویژگی بازنماییکردنِ آسیبِ بافتی بدن (به شیوهای خاص) است. و ...
@PhilMind
فروشگاه اینترنتی محصولات نور
با تخفیف ویژه، تا پایان هفته!
www.noorshop.ir
کتابخانه حکمت اسلامی 2
متن 583 عنوان کتاب و رساله از آثار حکمای اسلامی
مطالعه بیشتر در نورسافت: www.noorsoft.org/fa/software/View/15818
خرید با #تخفیف ویژه در نورشاپ: www.noorshop.ir/fa/product/15818
اجرای برخط در #ابرنور : www.abrenoor.ir/fa/app/abrenoor_hekmatislami2
مجموعه آثار ملاصدرا
متن كامل 26 عنوان كتاب در 68 جلد از آثار صدر المتألهین، محمد بن ابراهیم قوام شیرازی، معروف به ملاصدرا، و دیگر آثار مرتبط، به زبان عربی و فارسی
مطالعه بیشتر #نورسافت : www.noorsoft.org/fa/software/View/6557
#خرید با تخفیف ویژه نورشاپ: www.noorshop.ir/fa/product/6557
اجرای برخط در #ابرنور : www.abrenoor.ir/fa/app/abrenoor_mullahsadra
جامع الاحادیث 3.5
متن کامل ۴۳۱ عنوان کتاب در ۱۱۵۳ جلد، شامل منابع روایی شیعه به همراه ترجمه و شرح، مشاهده ترجمه ها و شروح در کنار متن اصلی کتاب
مطالعه بیشتر نورسافت: www.noorsoft.org/fa/software/View/6320
خرید با تخفیف ویژه #نورشاپ : www.noorshop.ir/fa/product/6320
اجرای برخط در #ابرنور : www.abrenoor.ir/fa/app/abrenoor_jamiahadith
مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی (نور)
www.noorsoft.org
▫️▫️▫️
📢 @noorsoft کانال رسمی نور در ایتا
🔷 کانال و سایت مؤسسه امام خمینی(ره)
🔰 https://eitaa.com/iki_ac_ir
🌐 https://iki.ac.ir
👨🏼⚕️ فرانز جوزف #گال
🌐پزشکی_فیزیولوژی
🔰فرانتس یوزف گال پزشک، آناتومیست، فیزیولوژیست آلمانی و پیشگام در مطالعه عملکردهای ذهنی در مغز بود.
✔️فرانتس ژوزف گال به این باور رسید که آناتومی و ساختار مغز بر شکل جمجمه تأثیر گذاشته و در واقع آن را شکل داده است و برعکس، در واقع گال با متقاعد شدن به اینکه عملکردهای ذهنی در مناطق خاصی از مغز محلی هستند و رفتار انسان به این عملکردها بستگی دارد، فرض کرد که سطح جمجمه منعکس کننده رشد نسبی مناطق مختلف مغز است.
✔️گال بر اساس مطالعات خود در زمینه آناتومی مغز، اظهار داشت که اندازه و رشد ناحیه مغزی حاکی از تمایل کمتر یا بیشتر به مسائلی چون عشق ، طمع، غرور،استعداد شاعرانه و.. است.
(در واقع گال - حافظه کلمات و مرکز زبان- را در نواحی صحیح خود در مغز قرار داد)
#آگاهی_از_مغز
@brainawareness
____________
🌐 کانال «نوروساینس و فلسفه ذهن»:
https://eitaa.com/joinchat/2311520387Cb4166965da
🆔@Brain_Mind
🌐 کانال «نوروساینس و فلسفه ذهن»:
https://eitaa.com/joinchat/2311520387Cb4166965da
🆔@Brain_Mind
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 گزارشی از نشست "متاورس و آینده جامعه دینی"
🔹 در این نشست مساله "متاورس و آینده جامعه دینی" از دیدگاه کارشناسان عرصه فضای مجازی و فناوری مورد نقد و بررسی قرار گرفت.
#متاورس
🔊کانال تشکیلات #بصیرت_رسانهای 👇
https://eitaa.com/joinchat/240058421Cb84049d5f7
_________
🌐 کانال «نوروساینس و فلسفه ذهن»:
https://eitaa.com/joinchat/2311520387Cb4166965da
🆔@Brain_Mind
📜مراتب طولی و عرضی روح
برگرفته از
نقد و بررسی مکاتب اخلاقی ص ۳۳۴
حضرت علامه مصباح رحمه الله می فرمایند:
"روح دارای مراتب طولی و شؤون عرضی است. یعنی نفس با این که موجود واحد بسیطی است ولی وجود ذومراتبی است. مراتبی که معمولاً فیلسوفان برای آن ذکر میکنند حسی، خیالی، و عقلی است. ولی ما روی تعدادش تکیه نمیکنیم. اجمالاً نفس دارای مراتبی است و دست کم در بعضی از مراتب، شؤون مختلفی دارد. شاید هم در همه مراتب مثلاً در مرتبۀ حس شأن نفس تنها مربوط به مبصرات نیست، مسموعات هم هست. مشمومات هم هست و سایر چیزهایی که حواس مختلف به آن تعلق میگیرد. روح در مرتبۀ حس فقط یک شأن ندارد. پس کثرتی در مراتب روح وجود دارد از نظر شدت و ضعف مرتبۀ وجودی و کثرتی در شؤون هر مرتبهای که این شؤون در عرض هم هست و بین آنها شدت و ضعف نیست. مبصرات با مسموعات مثلاً رابطۀ طولی و علی و معلولی ندارند؛ بلکه در عرض هم هستند. لذایذی که برای روح در هر مرتبهای حاصل میشود خیلی زیاد و متنوع است. کمالاتی هم که برایش حاصل میشود آنها هم متنوع هستند به تنوع متعلقاتشان."
🔹نظرات فلسفی آیت الله مصباح 🔹
@PhilosophyofAyatollahMesbah
____________
🌐 کانال «نوروساینس و فلسفه ذهن»:
https://eitaa.com/joinchat/2311520387Cb4166965da
🆔@Brain_Mind
#نشست_علمی
💬 چگونگی و چرایی تجربه های نزدیک به مرگ بر اساس آموزه های دینی و مبانی فلسفی
👤 دکتر محمدعلی وطن دوست
عضو هیئت علمی گروه فلسفه و حکمت اسلامی دانشگاه فردوسی
📆 دوشنبه ۱۴۰۱/۳/۹ ساعت ۱۳
🏢مکان: دانشگاه فردوسی، دانشکده الهیات، سالن شورا
🌐لینک حضور آنلاین
https://vroom.um.ac.ir/ma-vatandoost
🆔 لایو
@bs_elht_fum
🔻واحد پژوهش مدرسه علمیه معصومیه چناران و بسیج دانشگاه فردوسی مشهد
@ENOEnsani
💠 هوش مصنوعی قوی و حکمت متعالیه
🎙 با ارائه:
حجت الاسلام و المسلمین دکتر #علیرضا_قائمی_نیا
🏷 دبیر:
دکتر #حکمت_مهر
(مدیر گروه معرفت شناسی پژوهشکده حکمت و دین پژوهی)
⏰ سه شنبه 17 خردادماه، ساعت 11:30
🏢 شرکت از طریق مجازی
👇
https://join.skype.com/nUWf4FgnDigW
#هوش_مصنوعی_قوی
👈 به ما بپیوندید
🆔 @FalsafeDin_ir
____________
🌐 کانال «نوروساینس و فلسفه ذهن»:
https://eitaa.com/joinchat/2311520387Cb4166965da
🆔@Brain_Mind
لینلک شرکت در جلسه
b2n.ir/iscs
_________
🌐 کانال «نوروساینس و فلسفه ذهن»:
https://eitaa.com/joinchat/2311520387Cb4166965da
🆔@Brain_Mind
HoshMasnoei.mp3
11.37M
💯🔊 #بشنوید
🔸 صوت کامل نشست علمی "هوش مصنوعی قوی و حکمت متعالیه "
🎙 با ارائه:
#علیرضا_قائمی_نیا
⏰ سه شنبه 17 خردادماه 1401
#صوت
#نشست
🆔 @iictchannel
______________
🌐 کانال «نوروساینس و فلسفه ذهن»:
https://eitaa.com/joinchat/2311520387Cb4166965da
🆔@Brain_Mind
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
امبر كيس (Amber Case): هم اكنون همه ما آدم های ماشینی یا سايبرگ (cyborg) هستيم
مدت سخنرانی: 07:49
@DailyTED1
______
🌐 کانال «نوروساینس و فلسفه ذهن»:
https://eitaa.com/joinchat/2311520387Cb4166965da
🆔@Brain_Mind
💎💎💎حدیثی گرانبها از امام رضا علیه السلام درباره دیدن انسان و جایگاه روح دربدن:
📜و مِمَّا أَجَابَ ع بِحَضْرَةِ الْمَأْمُونِ لِصَبَّاحِ بْنِ نَصْرٍ الْهِنْدِيِّ وَ عِمْرَانَ الصَّابِي عَنْ مَسَائِلِهِمَا قَالَ عِمْرَانُ الْعَيْنُ نُورٌ مُرَكَّبَةٌ أَمِ الرُّوحُ تُبْصِرُ الْأَشْيَاءَ مِنْ مَنْظَرِهَا قَالَ ع الْعَيْنٌ شَحْمَةٌ وَ هُوَ الْبَيَاضُ وَ السَّوَادُ وَ النَّظَرُ لِلرُّوحِ دَلِيلُهُ أَنَّكَ تَنْظُرُ فِيهِ فَتَرَى صُورَتَكَ فِي وَسَطِهِ وَ الْإِنْسَانُ لَا يَرَى صُورَتَهُ إِلَّا فِي مَاءٍ أَوْ مِرْآةٍ وَ مَا أَشْبَهَ ذَلِكَ قَالَ صَبَّاحٌ فَإِذَا عَمِيَتِ الْعَيْنُ كَيْفَ صَارَتِ الرُّوحُ قَائِمَةً وَ النَّظَرُ ذَاهِبٌ قَالَ ع كَالشَّمْسِ طَالِعَةً يَغْشَاهَا الظَّلَامُ قَالَ أَيْنَ تَذْهَبُ الرُّوحُ قَالَ أَيْنَ يَذْهَبُ الضَّوْءُ الطَّالِعُ مِنَ الْكُوَّةِ فِي الْبَيْتِ إِذَا سُدَّتِ الْكُوَّةُ قَالَ أَوْضِحْ لِي ذَلِكَ قَالَ ع الرُّوحُ مَسْكَنُهَا فِي الدِّمَاغِ وَ شُعَاعُهَا مُنْبَثٌّ فِي الْجَسَدِ بِمَنْزِلَةِ الشَّمْسِ دَارَتُهَا فِي السَّمَاءِ وَ شُعَاعُهَا مُنْبَسِطٌ عَلَى الْأَرْضِ فَإِذَا غَابَتِ الدَّائِرَةُ فَلَا شَمْسَ وَ إِذَا قُطِعَ الرَّأْسُ فَلَا رُوحَ.
📚در روایتی در کتاب مناقب ابن شهر آشوب آمدة:
💡روزی در حضور مأمون(لعنة الله علیه) از امام رضا علیه السلام پرسیده شد:
👀آیا چشم از نور ترکیب یافته است یا اینکه روح اشیا را از طریق آن می بیند؟
✅ امام علیهالسلام فرمود: چشم جسمی سیاه و سفید، و پیهای بیش نسیت. دلیلش آن است که اگر داخل آن نگاه کنی تصویر خودت را در آن می بینی. و انسان صورت خود را تنها در آب و آینه و چیزهای شبیه آن می بیند. بلکه دیدن کار روح است.
💡پرسیده شد که چرا چشم را می بندیم در حالی که روح باقی است ولی دیدن محقق نمی شود؟
✅حضرت فرمود دیدن همانند خورشیدی است که برخی مواقع مانعی از روشنایی آن جلوگیری می کند.
💡پرسیده شده روح کجا می رود؟
✅حضرت فرمود هنگامی که از پنچره ای که نوربه خانه می تابد اگر پنجره بسته شود ، نور کجا می ورد؟
🤔فرد درمانده شد از جواب و به حضرت گفت شما برای من توضیح بدهید.
✅حضرت ثامنالحج فرمود روح جایگاه و سکونتش در مغز است و شعاع آن در بدن جاری است.
🔆همانند خورشیدی که خانه اش در آسمان، و شعاع آن در زمین می تابد. همانطور که اگر خانه خورشید خراب شود، خورشیدی دیگر در کار نیست.
🧠 همین گونه اگر سر از بدن جدا شود روحی نیست.
(مناقب آل أبي طالب عليهم السلام (لابن شهرآشوب)، ج4، ص: 354-353)
___________________
🌐 کانال «نوروساینس و فلسفه ذهن»:
https://eitaa.com/joinchat/2311520387Cb4166965da
🆔@Brain_Mind
🔰کرسی ترویجی
✅ تفاوت نفس و روح در متون دینی و تبیین دیدگاه برگزیده
👤 ارائه دهنده:
🔹 دکتر #احمد_شه_گلی
( عضو هیئت علمی مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران)
ناقدان:
🔹 حجتالاسلام دکتر محسن قمرزاده( مدیر گروه فقه قرآن مرکز فقهی ائمه اطهار علیهم السلام)
🔹 حجتالاسلام دکتر حسن پناهی آزاد(هیئت علمی دانشگاه معارف اسلامی)
زمان: | چهارشنبه25 خرداد ماه 1401 | ساعت 17 |
📌لینک 👇👇
🆔https://ac.ismc.ir/anjomanhawzah2/
________
🌐 کانال «نوروساینس و فلسفه ذهن»:
https://eitaa.com/joinchat/2311520387Cb4166965da
🆔@Brain_Mind
⚪️ انسان یک نفس یا چند نفس ؟ بیان دیدگاه ها
📜برگرفته از نگاهی نو به فلسفه اسلامی ص ۴۹۱_۴۹۹
آیا در هر فرد از انسان ، یک نفس وجود دارد یا نفوس متعددی در آن وجود دارد؟
🔰بیان دیدگاه ها
1⃣افلاطون :سه نفس
بر اساس آنچه که به افلاطون نسبت داده شده ، هر فردی از انسان دارای سه نفس عقلانی ، غضبی و شهوانی است و هر یک از این نفوس نیز وظیفه خاصی دارند.
2⃣مشائیان: وحدت نفس و تعدد قوا
به اعتقاد مشائیان ، هر فرد انسان دارای نفس واحد و این نفس واحد دارای قوای متکثر (قوای نباتی، حیوانی ، انسانی) دارد. این قوا ، مغایر هم هستند و هر قوه وظیفه خاصی غیر از وظیفه قوه دیگر دارد.
شایان به ذکر است که از منظر ایشان قوا غیر از نفس است ولی مستقل و بیگانه از نفس نیستند و نفس سبب ارتباط آنها است و آنها را برای فعالیت های خود به خدمت می گیرد.
3⃣صدرالمتالهین : وحدت نفس و قوا
از دیدگاه صدر المتالهین:
اولا: نفس هر انسان واحد است.ثانیا : قوای نفس حقیقتا متکرثند و حقیقت هر یک از آنها غیر دیگری است(همان طور که مشائیان نفس را واحد و دارای قوای متکثر می دانستند)؛ ثالثا در عین حال که قوا حقیقتا متکثرند ، مراتب وجود نفس بوده و در خارج با یک مصداق بسیط و به عین وجود نفس موجودند(برخلاف مشائین که قوا را مغایر نفس می دانستند)؛و رابعا افعال انسان در عین حال که فعل مستقیم قوا هستند ، فعل مستقیم نفس هستند ؛ چرا که نفس به جهت اتحادی که با قوا دارد ، در موطن و مرتبه قوا حاضر بوده و فعل مورد نظرش را انجام می دهد(برخلاف مشائین که قوا را فاعل بی واسطه و نفس را فاعل با واسطه می دانستند)
4⃣فخر رازی: وحدت نفس و انکار قوا
فخر رازی هر چند همانند مشائیان و ملاصدرا نفس را واحد می داند ، اما بر خلاف آنها منکر وجود قوا است و همه افعال را خود نفس انجام می دهد.
5⃣استاد فیاضی: دو نفس (نفس نباتی و نفس حیوانیِ ناطق)
◀️مکتب فلسفی استاد فیاضی
🆔 @FayaziPhilosophicalSchool
_________
🌐 کانال «نوروساینس و فلسفه ذهن»:
https://eitaa.com/joinchat/2311520387Cb4166965da
🆔@Brain_Mind
⭕️ آیا هوش مصنوعی میتواند اعتماد ما را جلب کند؟
👤 سخنران: دکتر سعیده بابایی، پژوهشگر پسادکتری فلسفه، دانشگاه توبینگن آلمان
دانش آموخته دکتری فلسفه علم و فناوری، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی
🕕 زمان: شنبه ۴ تیر ۱۴۰۱، ساعت ۱۶ تا ۱۷:۳۰
🌐 لینک ورود به جلسه:
http://meetings.aut.ac.ir/Phil-Sci-AUT
____________
🌐 کانال «نوروساینس و فلسفه ذهن»:
https://eitaa.com/joinchat/2311520387Cb4166965da
🆔@Brain_Mind
📖 تبیین شهید بهشتی از نظریه حدوث جسمانی نفس
☘ شهید آیتالله دکتر بهشتی نظریه «النفس جسمانیة الحدوث و روحانیة البقاء» ملاصدرا را، با استمداد از قرائنی قرآنی چنین تبیین میکند:
🍀 «لازمه حرکت جوهری همین «جسمانیة الحدوث» بودن و «روحانیة البقاء» بودن است و آن این است که جوانه روح از بطن جسم سر میزند؛ همین اندازه نه بیشتر. این نظر در مقابل عقیده آنهایی است که فکر میکنند روح از عالم دیگر به بدن متصل میشود.
جوشیدن روح از بطن ماده یک مسأله است، متصل شدن روح به ماده، مسأله دیگر است.
🌱 خوب دقت کنید که حرف آخر ملاصدرا... این است که جوانه زدن و متصل شدن از عالم دیگر هم یک معنی میدهد و دو معنی نیست.
🌿 حرف نهایی ملاصدرا این نیست که وقتی میگوید روح «جسمانیة الحدوث» است یعنی از ماده سر میزند، این با آن حرفی که میگوید روح از ملاء اعلی به انسان میپیوندد متناقض است.
🌴... انسان در مرحله نطفه به انسان در مرحله علقه تغییر پیدا میکند، اینجا چه کاری صورت گرفته؟ خلق تازه است، اما تغییرات چنان نیست که بیاید یک چیز تازه را در کار بیاورد.
🌳نطفه به علقه، خلق است؛ علقه به مضغه، خلق است؛ مضغه به استخوانبندی و گوشت، خلق است.
🌲تا اینجا خلق است اما وقتی نفخه الهی و روح الهی میآید، این جا هم انسان تغییر کرده، پس از نظر انسان که یک تغییر هست؛ چون موضوع [تغییر]، انسان است ولی این تغییر به این است که؛
🥇 یا جوانه روح الهی در او سرزده است [برداشت مشهور از نظر صدرا]
🥈 یا روح الهی به او پیوسته است [نظر شیخ الرئیس]
🥉 یا روح الهی در او دمیده است، که در دمیدن هم سر زدن است و هم پیوستن [برداشت شهید بهشتی از نظر صدرا].
🏅اینکه گفتم حرف ملاصدرا، باید عالی اش فهمیده شود این است که وقتی دمیده میشود، هم از شکم یک چیزی بیرون میآید و هم از یک جایی آمده و به او متصل شده. هم پیوستن و هم سر زدن است.» (بهشتی، ۱۳۸۸: صص ۱۸۱ـ ۱۸۴)
🏵[تبیین دیدگاه شهید بهشتی:
برای مثال بادکنکی خالی از باد را در نظر بگیرید. هنگامی که در این بادکنک هوایی دمیده میشود، اگرچه هوا از دل بادکنک سر برآورده، اما این هوا خاصیت خود بادکنک نبوده که آن را حاصل تکامل بادکنک بدون در نظر گرفتن عامل خارجی بدانیم، بلکه نیرویی از بیرون هوایی را در آن دمیده.
در مورد نفس نیز همینگونه است. یعنی چون ماده توان ایجاد سطحی فرا مادی را ندارد، پس از عوالم دیگر سطحی از جنس همان عوالم در دل ماده دمیده و ایجاد میشود.]
📚 بهشتی، ۱۳۸۸، حزب جمهوری اسلامی، مواضع تفصیلی، بقعه.
🖋 محمدمهدی رفیعی
#حدوث_جسمانی_نفس #شهید_بهشتی
🖥@ZehnShenakht
_____________
🌐 کانال «نوروساینس و فلسفه ذهن»:
https://eitaa.com/joinchat/2311520387Cb4166965da
🆔@Brain_Mind
🔸 نشست علمی تخصصی متاورس و تجربه دینی
🔰 قطب علمی فلسفه دین اسلامی پژوهشگاه به صورت مجازی برگزار میکند:
🎙 با حضور:
#علیرضا_قائمی_نیا
#مجتبی_رستمی_کیا
⏰ یکشنبه ۱۲ تیرماه، ساعت ۱۷
💠 ارتباط از طریق:
🌐 join.skype.com/IJbhW66gNCLX
#نشست
#متاورس
🆔 @iictchannel
____________________
🌐 کانال «نوروساینس و فلسفه ذهن»:
https://eitaa.com/joinchat/2311520387Cb4166965da
🆔@Brain_Mind
metavers.mp3
15.42M
💯🔊 #بشنوید
🔸 صوت کامل نشست علمی تخصصی "#متاورس و تجربه دینی"
🎙 با حضور:
#علیرضا_قائمی_نیا
#مجتبی_رستمی_کیا
⏰ یکشنبه ۱۲ تیرماه ۱۴۰۱
______________
🌐 کانال «نوروساینس و فلسفه ذهن»:
https://eitaa.com/joinchat/2311520387Cb4166965da
🆔@Brain_Mind
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻 متاورس
✍احمدحسین شریفی
دوشادوش پیشرفتهای حوزه هوش مصنوعی و متاورس نیازمند تحقیقات عمیق درباره مسائل فلسفی، اخلاقی، فقهی و همچنین مطالعه درباره پیامدهای اجتماعی، اقتصادی، روانشناختی و سیاسی متاورس هستیم.
@Ahmadhoseinsharifi
____________
👶#نوزاد_واقعیت_مجازی
🤱احساس مادر بودن در متاورس
🌐 کانال «نوروساینس و فلسفه ذهن»:
https://eitaa.com/joinchat/2311520387Cb4166965da
🆔@Brain_Mind
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ نتایج تحقیقات جدید نشان می دهد که نماز خواندن ژن های بد، بیمار و معیوب را خاموش و ژن های سالم را روشن می کند!
________
🤲دعا و نماز خواندن امور معنوی و غیر مادی هستند، یعنی مربوط به روح و نفس می شوند . اما این امر چگونه بر بدن و ژنهای مادی تأثیر می گذارد؟
بر فرض که نتوانیم چگونگی تأثیر را تبیین کنیم ولی اینگونه آزمایش ها اصل تأثیر یک امر فرا مادی بر بدن را به نوعی تأیید می کنند.همچنین مؤید وجود امری فرامادی در انسان هست.
بالاتر از این با دیدگاه صدرایی «اتحاد نفس با بدن» اینگونه مسایل به خوبی قابل تحلیل و بررسی است....
🌐 کانال «نوروساینس و فلسفه ذهن»:
https://eitaa.com/joinchat/2311520387Cb4166965da
🆔@Brain_Mind
🔹 موسسه مطالعات فرهنگی اجتماعی وزارت علوم و قطب علمی فلسفه دین اسلامی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی برگزار می کند:
نشست تخصصی بررسی تجربه های نزدیک به مرگ
🎙 با حضور:
دکتر #علیرضا_قائمی_نیا
دکتر #رضا_غلامی
دبیر علمی:
دکتر #لیلا_اردبیلی
زمان: دوشنبه 20 تیرماه از ساعت 15 الی 17
مکان: موسسه مطالعات فرهنگی اجتماعی وزارت علوم
لینک شرکت مجازی:
b2n.ir/iscs
👈 به ما بپیوندید
🆔 @FalsafeDin_ir
__________
🌐 کانال «نوروساینس و فلسفه ذهن»:
https://eitaa.com/joinchat/2311520387Cb4166965da
🆔@Brain_Mind
📢 همایش علوم شناختی و علوم انسانی
🗓 چهارشنبه ۲۹ تیر ۱۴۰۱
⬇️ جدول زمانبندی جلسات:
1⃣ فناوری، رسانه و علوم شناختی
ساعت ۸ الی ۱۰
2⃣ علم، دین، فلسفه و علوم شناختی
ساعت ۱۰:۳۰ الی ۱۳
3⃣ اخلاق، جامعه، مدیریت و علوم شناختی
ساعت ۱۴ الی ۱۶
4⃣ زبان، فرهنگ، ادبیات و علوم شناختی
ساعت ۱۶:۳۰ الی ۱۸:۳۰
📥 لینک شرکت در جلسات مجازی:
http://b2n.ir/iscs
کانال نوروساینس و فلسفه ذهن
https://eitaa.com/joinchat/2311520387Cb4166965da