جلسه ۲۰.mp3
30.57M
🔰 معناشناسی شناختی قرآن
⚙️ جلسه ۲1
🔮 تلفیق مفهومی (۱)
•┈┈••••✾• 🧠 •✾•••┈┈•
🆔 @Cognitive_linguistics
monk1AgainWebsiteSmall_HTML5_Canvas.gif
1.61M
معمای «راهب بودایی»
(مبدع: آرنولد کستلر)
🧘🏼♂️ راهبی بودایی قبل از طلوع خورشید از کوهی بالا میرود. در هنگام طلوع آفتاب به قله کوه میرسد.
بعد از طی چند روز مراقبه، قبل از طلوع آفتاب یکی از روزها از همان قله به سمت پایین حرکت کرده و هنگام طلوع آفتاب به پایین قله میرسد.
توقفهای بین راهی و نحوه حرکت او در طول مسیر را در نظر نگیرید.
نقطهای از مسیر کوه که راهب در طی بالارفتن و پایینآمدن، در یک زمان معین در آنجا قرار داشته است کجاست؟!
♨️ فوکونیه و ترنر معتقدند برای حل این معما، باید راهب بودایی را به طور همزمان در بالارفتن و پایینآمدن از کوه تصور کنیم.
🛑 معمای «راهب بودایی»، ایده آغازین تولید نظریه «تلفیق مفهومی» در معناشناسی شناختی به شمار میآید.
•┈┈••••✾• 🧠 •✾•••┈┈•
🆔 @Cognitive_linguistics
21.mp3
25.93M
🔰 معناشناسی شناختی قرآن
⚙️ جلسه 22
🔮 تلفیق مفهومی (2)
•┈┈••••✾• 🧠 •✾•••┈┈•
🆔 @Cognitive_linguistics
🔹 مزیت رقابتی نظریه «تلفیق مفهومی» در مقایسه با نظریه «استعاره مفهومی» چیست؟
تأمل در مثال زیر به حل این مسأله کمک میکند:
✅ «آن جراح یک قصاب است.»
🔸 این مثال، حاوی یک نگرش منفی و ارزیابی سلبی از شخص جراح است؛ اما این نگرش و معنا، از حوزه مبدأ (یعنی قصاب) به دست نمیآید؛ زیرا قصاب در عملکرد خود مهارت دارد.
🔹 مسأله اصلی این است که: اگر بخواهیم استعارهها را صرفا بر اساس نگاشتهای موجود میان حوزه مبدأ و مقصد مورد تحلیل قرار دهیم (آنگونه که در نظریه «استعاره مفهومی» ادعا میشود)، منشأ تولد معنای جدید مذکور (عدم صلاحیت و بیعرضگی جراح) دقیقا چیست؟
🔸 مبدعان نظریه تلفیق مفهومی معتقدند حل این مسأله، فقط و فقط با ساز و کار شبکه تلفیق مفهومی ممکن است.
🛑 در جدول فوق، اجزاء شبکه تلفیق مربوط به این مثال را در قالب یک جدول ملاحظه میفرمایید.
•┈┈••••✾• 🧠 •✾•••┈┈•
🆔 @Cognitive_linguistics
از قضا
در همین ایام که مشغول سر و کله زدن با مسأله «تلفیق مفهومی» بودم،
در کانال یکی از دوستان عزیز طلبه که برای سفر تبلیغی در ایام اعتکاف به قم رفته بود، با یک «تلفیق مفهومی شگفتانگیز» مواجه شدم.
نوشته بود:
«فکرشم نمیکردم
یه روزی تو قم
مرجعیت رو دور بزنم
و از خروجی سوم خارج بشم 😁»
💣 به نظر شما:
1- ورودی اول و دوم در شبکه تلفیق فوق دقیقا چه اجزائی دارد؟
2- کدام یک از این اجزاء به فضای تلفیق راه پیدا کردهاند؟
3- غرض از این تلفیق مفهومی چیست؟
4- نوع شبکه تلفیق کدام است؟
فتأمل 🌹
•┈┈••••✾• 🧠 •✾•••┈┈•
🆔 @Cognitive_linguistics
22.mp3
36.97M
🔰 معناشناسی شناختی قرآن
⚙️ جلسه 23
🔮 تلفیق مفهومی (3)
•┈┈••••✾• 🧠 •✾•••┈┈•
🆔 @Cognitive_linguistics
23.mp3
34.02M
🔰 معناشناسی شناختی قرآن
⚙️ جلسه 24
🔮 تلفیق مفهومی (4)
•┈┈••••✾• 🧠 •✾•••┈┈•
🆔 @Cognitive_linguistics
ضرورت کاربست زبانشناسی شناختی.pdf
1M
🔸مقالة «ضرورت کاربست زبانشناسی شناختی در فهم قرآن و دستاوردهای آن»
در پاسخ به برخی انتقادات به کاربست زبانشناسی شناختی در حوزة مطالعات قرآنی به رشته تحریر درآمده است.
🔺مهمترین نقدهای وارد بر دکتر سعیدی روشن که در این مقاله آمده عبارتند از:
1. خلط تجربهگرایی منبعی با تجربهگرایی تعبیری
2. عدم توجه به تقریرهای مختلف از بدنمندی
3. عدم توجه به دیدگاههای مختلف در فلسفة ذهن و امکان قرائت غیرفیزیکالیستی از بدنمندی
4. خلط استعاره مفهومی با استعاره ادبی و مجاز عقلی
5. یکی دانستن زبانشناسی شناختی با نظریة استعاره مفهومی و با نظریة بدنمندی
6. برخورد کلیشهای و غیرعلمی با مسألة معنا
7. عدم دقت در دستاوردهای تحلیل شناختی
🔺مقاله مغالطات متعددی را در بردارد که نگارنده به تناسب آنها را بیان کرده است. نگارنده امید دارد که مراکز علمی در ایران با پرهیز از هر گونه شتابزدگی و با روحیة علمی نقدها را عیاری گیرد.
مجله ذهن / پاييز ١٣٩٧ / شماره ٧٥ / عليرضا قائمینيا
•┈┈••••✾• 🧠 •✾•••┈┈•
🆔 @Cognitive_linguistics
💣 علاقهمندان به حوزه مطالعات زبانشناسی شناختی، این کتاب فوقالعاده را از دست ندهند:
📚 زبانشناسی شناختی: نظریهها و کاربردها
🔖 نویسندگان: جنت لیتلمور، جان آر. تیلور
🔖 مترجمان: پارسا بامشادی و شادی انصاریان
📌 سال انتشار: 1402
🎈 تعداد صفحات: 377
🌐 لینک سفارش آنلاین 👈 اینجا
#معرفی_کتاب
•┈┈••••✾• 🧠 •✾•••┈┈•
🆔 @Cognitive_linguistics
زبانشناسی شناختی.pdf
457.3K
میتوانید بخشی از کتاب «زبانشناسی شناختی؛ نظریهها و کاربردها» را اینجا مطالعه کنید ❤️
•┈┈••••✾• 🧠 •✾•••┈┈•
🆔 @Cognitive_linguistics
🔮 معرفی کتاب «زبانشناسی شناختی؛ نظریهها و کاربردها»
آنچه به عنوان زبانشناسی شناختی میشناسیم، تنها یک نظریه نیست؛ بلکه مجموعهای از نظریههایی است که همگی یک هدف ویژه را در قلمروهای گوناگون زبان دنبال میکنند و آن شناسایی، واکاوی و تبیین نقش فرایندهای شناختی عام در ساختار و کاربرد زبان است.
شاید با گذشت نزدیک به چهار دهه از پیدایش رویکرد زبانشناسی شناختی دیگر نتوان آن را رویکردی نوپا در سطح جهان به شمار آورد، اما بیگمان این رویکرد در ایران نوپاست.
زبانشناسی شناختی در ایران در آغاز راه است و فراوانیِ پژوهشهای زبانشناسان و زبانپژوهان ایرانی در این چارچوب، گویای علاقه و توجه فزایندۀ آنها به این رویکرد است.
در اثر پیشرو که ترجمهای از چهارده فصل از کتاب The Bloomsbury Companion to Cognitive Linguistics (سال انتشار ۲۰۱۴) است، شش نظریۀ مطرح در حوزۀ زبانشناسی شناختی معرفی و بررسی میگردد، نقاط قوت و ضعف آنها بیان میشود، مهمترین پژوهشهای انجامگرفته در چارچوب این نظریات مرور میشود و تازهترین بهروزرسانیها و پیشرفتها مورد بحث قرار میگیرد.
اين نظريهها عبارتند از: دستور شناختی لانگاکر، نظريه استعارۀ مفهومی ليکاف، دستور ساخت گلدبرگ، نظريۀ فضاهای ذهنی و درهمآميزی مفهومی فوکونيه، نظريه فراگيری زبان نخست توماسلو، و انگارههای کاربردبنياد بايبی از زبان.
این کتاب در دو بخش اصلی و چهارده فصل تنظیم شده است. افزون بر معرفی و بررسی شش نظریۀ پیشگفته، رویکرد زبانشناسی شناختی به گوناگونیهای زبانی (که در سالهای اخیر با نام زبانشناسی اجتماعی شناختی شناخته میشود)، رویکرد زبانشناسی شناختی به واجشناسی و نیز به بحث گفتمان و ایدئولوژی (که بیشتر تحت عناوین استعارهکاوی انتقادی و گفتمانکاوی انتقادی شناختی مطرح میشود) نیز در کتاب گنجانده شده است. همچنین، یک فصل پیرامون انقلابی که زبانشناسی شناختی در استعارهپژوهی پدید آورد، یک فصل دربارۀ سرشت و گسترۀ «مجاز» در توصیف و تبیین زبانی و یک فصل دربارۀ استعارۀ پیکرینه در کتاب یافت میشود. یک فصل نیز به بررسی کاربرد نظریۀ استعارۀ مفهومی در قلمرو مشاوره و روانکاوی اختصاص یافته است.
•┈┈••••✾• 🧠 •✾•••┈┈•
🆔 @Cognitive_linguistics
📬 در یک طرح تبلیغاتی مربوط به ادارۀ پست استرالیا، یک نامۀ دستنویس را میبینیم که مردی از درون آن بیرون آمده و یک کودک را در آغوش کشیده و این شعار در کنار آن به چشم میخورد:
🔹 If you really want to touch someone, send them a letter.
آیا میتوانید این طرح تبلیغاتی جذاب را از منظر «تلفیق مفهومی» تحلیل کنید؟ 😉
•┈┈••••✾• 🧠 •✾•••┈┈•
🆔 @Cognitive_linguistics
توضیح مطلب بالا 👇
این شعار تبلیغاتی دربردارندۀ استعارهای در زبان انگلیسی است که میگوید ارتباط با یک فرد (از راه تلفن، رایانامه، نامه، فیسبوک یا اسکایپ) مانند لمس کردن آن فرد است. در اینجا نمونههای زبانی از استعارۀ «ارتباط، لمس است» را میتوان دید که از پیکرۀ انگلیسی آمریکایی معاصر (COCA) گرفته شده است:
🔸 You know, they get on Facebook, right? They tweet. I mostly keep in touch with my friends in kind of the remote parts of the state just by looking at their Facebook page and seeing if they posted a picture . . .
🔸 I hope we do not lose touch with each other. The warmth was mutual.
میان فضاهای ورودی در فرآیند ارتباط (در اینجا نوشتن نامه) و لمس فیزیکی کسی دیگر (در اینجا به آغوش کشیدن) یک نگاشت بینافضایی روی میدهد.
در فضای ورودی ارتباط، دو فرد هستند که فاصلۀ زیادی از هم دارند و یکی از آنها برای دیگری نامه مینویسد. این فضای ورودی توسط قاب «نامه نوشتن» و همۀ عناصر در پیوند با این قاب (مانند نوشتن، جوهر، کاغذ و غیره) سازماندهی میشود.
در دومین فضای ورودی، یعنی فضای ورودی «لمس» دو فرد هستند که فاصلۀ اندکی با هم دارند. این فضای ورودی توسط قاب تماس فیزیکی افراد و شیوۀ مهرورزی آنها با لحاظ هنجارهای فرهنگی و آداب و رسوم خاص سازماندهی میگردد.
تنها یکی از این دو قاب به فضای تلفیق فرافکنده میشود که در اینجا قاب «نوشتن نامه» است. برای درک تصویر تبلیغاتی، باید ابتدا استعاره موجود در شعار تبلیغاتی (یعنی نامه نوشتن به کسی، مانند لمسکردن آن فرد است) را درک کنیم و سپس قاب «نوشتن نامه» را به همراه فاصله مکانی موجود در فضای ورودی «لمس» برگزینیم و آنها را به فضای تلفیق فرابیفکنیم. اینجاست که این تصویر تبلیغاتی خود را نشان میدهد؛ چرا که نامه به انسانی تبدیل میشود که از کاغذ جدا شده و کودک را در آغوش میکشد.
🔰 منبع: زبانشناسی شناختی، نظریهها و کاربردها، ص111 (با قدری تصرف)
•┈┈••••✾• 🧠 •✾•••┈┈•
🆔 @Cognitive_linguistics
جلسه ۲۴.mp3
15.13M
🔰 معناشناسی شناختی قرآن
⚙️ جلسه 25
🔮 تلفیق مفهومی (5)
•┈┈••••✾• 🧠 •✾•••┈┈•
🆔 @Cognitive_linguistics
📚 منابع آموزشی مرتبط با علوم شناختی 👈 اینجا
🌐 منبع: ستاد توسعه علوم و فناوریهای شناختی (Cognitive Sciences and Technologies Council)
•┈┈••••✾• 🧠 •✾•••┈┈•
🆔 @Cognitive_linguistics
جلسه ۲۵.mp3
23.5M
🔰 معناشناسی شناختی قرآن
⚙️ جلسه 26
🔮 ساختار نیرو_پویایی آیات (۱)
•┈┈••••✾• 🧠 •✾•••┈┈•
🆔 @Cognitive_linguistics
جلسه ۲۶.mp3
19.01M
🔰 معناشناسی شناختی قرآن
⚙️ جلسه 27
🔮 ساختار نیرو_پویایی آیات (۲)
•┈┈••••✾• 🧠 •✾•••┈┈•
🆔 @Cognitive_linguistics
جلسه ۲۷.mp3
21.16M
🔰 معناشناسی شناختی قرآن
⚙️ جلسه 28 (جلسه آخر)
🔮 علیت و پنجرههای علّی در معناشناسی قرآن
•┈┈••••✾• 🧠 •✾•••┈┈•
🆔 @Cognitive_linguistics
🔹 عرض سلام، ادب و احترام محضر سروران گرامی. عید سعید فطر را تبریک و تهنیت عرض میکنیم.
🔸 بحمدالله، این توفیق حاصل شد که طی بیست و هفت جلسه، کتاب قیّم و ارزشمند «معناشناسی شناختی قرآن» را در خدمت برخی از طلاب مدرسه علمیه نورالرضا علیهالسلام مباحثه نموده و از این طریق، تأمل و تدبر روشمند در مفاهیم نورانی قرآن کریم را تمرین نماییم.
🔹 جا دارد در همین فرصت، عرض ادب و ارادت خود را نیز محضر حضرت استاد، حجةالاسلام و المسلمین قائمینیا ابراز نموده و بابت همراهیها و بزرگواریهای ایشان در طول این مدت صمیمانه تشکر نماییم.
🔸 از مسئولین و دستاندرکاران مدرسه علمیه نورالرضا علیهالسلام و همچنین طلاب عزیزی که استقبال و همراهی ایشان در طول مسیر، موجب دلگرمی و انگیزه مضاعف بود سپاسگذاری و قدردانی میکنیم.
🔹 در ادامه، فهرست جلسات تدریس کتاب «معناشناسی شناختی قرآن» خدمت عزیزان تقدیم میشود.
🔸 خوشحال میشویم اگر عزیزان هر نکته، انتقاد یا پیشنهادی که مدنظر شریفشان بود را با ما درمیان بگذارند: @SSH_Doaei
•┈┈••••✾• 🧠 •✾•••┈┈•
🆔 @Cognitive_linguistics
زبان شناسی شناختی
🔹 عرض سلام، ادب و احترام محضر سروران گرامی. عید سعید فطر را تبریک و تهنیت عرض میکنیم. 🔸 بحمدالله،
🎁 تدریس کتاب «معناشناسی شناختی قرآن» (به همراه نقد و بررسی)
📚 تألیف: حجةالاسلام و المسلمین دکتر علیرضا قائمینیا
📣 با ارائه: حجةالاسلام سید شهابالدین دعایی
🕌 محل برگزاری: مشهد مقدس، مدرسه علمیه نورالرضا علیهالسلام
📆 زمان: مهرماه 1401 _ بهمنماه 1402
🏷 تعداد جلسات: 27 جلسه
🆔 کانال: @Cognitive_linguistics
🔰 فهرست جلسات:
1- تاریخچه دانش زبانشناسی، مزایای زبانشناسی شناختی، ضرورت آشنایی با معناشناسی شناختی برای طلاب 👈 صوت
2- اصالت تعبیرهای قرآنی (1) 👈 صوت
3- اصالت تعبیرهای قرآنی (2) 👈 صوت
4- اصالت تعبیرهای قرآنی (3) 👈 صوت
5- مفهومسازی قرآنی و بافت آیات (1) 👈 صوت
6- مفهومسازی قرآنی و بافت آیات (2) 👈 صوت
7- مفهومسازی قرآنی و بافت آیات (3) 👈 صوت
8- مفهومسازی قرآنی و بافت آیات (4) 👈 صوت
9- مفهومسازی قرآنی و بافت آیات (5) 👈 صوت
10- پیشنمونهها و مقولات معنایی 👈 صوت
11- شبکههای شعاعی در قرآن (1) 👈 صوت
12- شبکههای شعاعی در قرآن (2) 👈 صوت
13- شبکههای شعاعی در قرآن (3) 👈 صوت
14- شبکههای شعاعی در قرآن (4) 👈 صوت
15- شبکههای شعاعی در قرآن (5) 👈 صوت
16- شبکههای شعاعی در قرآن (6) 👈 صوت
17- حرکت خیالی در ساختار معنایی قرآن (1) 👈 صوت
18- حرکت خیالی در ساختار معنایی قرآن (2) 👈 صوت
19- فضاهای ذهنی (1) 👈 صوت
20- فضاهای ذهنی (2) 👈 صوت
21- تلفیق مفهومی (1) 👈 صوت
22- تلفیق مفهومی (2) 👈 صوت
23- تلفیق مفهومی (3) 👈 صوت
24- تلفیق مفهومی (4) 👈 صوت
25- تلفیق مفهومی (5) 👈 صوت
26- ساختار نیرو-پویایی آیات (1) 👈 صوت
27- ساختار نیرو-پویایی آیات (2) 👈 صوت
28- علیت و پنجرههای علّی در معناشناسی قرآن 👈 صوت
•┈┈••••✾• 🧠 •✾•••┈┈•
🆔 @Cognitive_linguistics
🔷 مهلت ارسال مقاله به همایش بینالمللی قرآن و علوم شناختی
🔰 محورهای همایش:
▫️ هوش مصنوعی و قرآن
▫️ فلسفه ذهن و قرآن
▫️ انسانشناسی شناختی و قرآن
▫️ روانشناسی شناختی و قرآن
▫️ عصبشناسی شناختی و قرآن
▫️ زبانشناسی شناختی و قرآن
▫️ علوم رایانهای و قرآن
▫️ زبانشناسی رایانشی و قرآن
📅 زمان بندی جدید همایش👇👇
➖ مهلت ارسال چکیده مقالات:
۳۱ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳
➖ مهلت ارسال اصل مقالات:
۳۱ تیر ماه ۱۴۰۳
➖ برگزاری همایش:
آبان ماه ۱۴۰۳
💢 کسب اطلاعات بیشتر:
🌐 iict.ac.ir/quranshenakht
📱شماره تماس دبیر اجرایی همایش:
۰۹۱۰۹۶۶۹۰۸۶ (آقای استادمیرزا)
•┈┈••••✾• 🧠 •✾•••┈┈•
🆔 @Cognitive_linguistics
گونه ای از هدایت شناختی نامحسوس به سمت دلخواه جبهه اصلاحات؛
📸 شوخی هایی که حرف ها دارند!
👇 پست بعدی را برای بررسی بیشتر این قبیل محتواها بخوانید... / گرالیت، صدای حوزه
•┈┈••••✾• 🧠 •✾•••┈┈•
🆔 @Cognitive_linguistics
🔺 اثرِ شناختی با طعم طنز؛ بدون درد و خونریزی!
▫️پوستر مقایسهای روزنامه شرق، این روزها دستاویز تولید و ساخت مطالب طنز قرار گرفته است. این مورد بهانه ای شد تا به بررسی پشت پرده این نوع از تبلیغات در مدیریت افکار عمومی پرداخته ایم. / گرالیت، صدای حوزه
•┈┈••••✾• 🧠 •✾•••┈┈•
🆔 @Cognitive_linguistics