🔰بسیاری از نهادهای فرهنگی مؤثر، کارآمد و پرتلاش بودهاند!
🖊ساختارشناسی نهادهای عریض و طویل فرهنگی کشور در گفتگو با معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی؛
🔸پیوستگی نهادهای فرهنگی و توان اثرگذاری آنها در ذهنیت مخاطب، مهمترین عامل برای این است که در هر موضوعی بتوانیم فرهنگسازی کنیم یا به یک نتیجه فرهنگی برسیم؛ ما در این زمینه ضعف داریم، یعنی در پیوستگی نهادهای فرهنگی و در مهندسی پیام ضعف و ایراد داریم
🔸ما در حوزه فرهنگی دچار بیتقوایی هستیم! این به چه معناست؟ یعنی لزوماً آدمهای بدی در دستگاههای فرهنگی هستند؟ نخیر. اتفاقا این افراد تقوای فردی دارند، متدین هستند، عمل به شریعت دارند، اما دستگاه فرهنگی ما دچار تقوا نیست؛ یعنی قدرت درونی بازدارنده از آلوده شدن را ندارد
📎https://farhangesadid.com/0001VE
#حکمرانی_فرهنگی
🆔 @Cultural_governance
رشد 1700 برابری بلیت و کاهش میلیونی تماشاگر سینما
نگاهی به آمار افزایش قیمت بلیت سینما و تعداد تماشاگران نشان میدهد که بهطور کلی افزایش قیمت بلیت با کمشدن تعداد مخاطبان سینما رابطه مستقیمی دارد. اما در فاصله سالهای 64 تا سال 69 با وجود اینکه قیمت بلیت سینما رشدی دوبرابری داشته، اما تعداد تماشاگران تا یک میلیون نفر رشد کرده است. نکته قابل توجه آمار این است که در فاصله سالهای 64 تا 68 نسبت افزایش قیمت بلیت سینما به افزایش تورم کمتر بوده، اما در سال 1369 درصد افزایش قیمت بلیت سینما به نسبت درصد تورم، چهاربرابر شده است.
عدمتناسب بین قیمت بلیت سینما و تورم در سال 1369 منجر به این شد که تعداد تماشاگران 81 میلیون نفری در این سال به تعداد تماشاگران 66 میلیون نفری در سال 1370 برسد. ادامه این روند در دهه 70 خسارت حذف تماشاگران عمده را متحمل سینما کرد.
در دهه 70 قیمت بلیت 13برابر افزایش داشته و نتیجه این تصمیم ویرانگر چیزی نبود جز اینکه تعداد تماشاگران از ابتدا تا انتهای این دهه 50 درصد کاهش یافت. در ابتدای این دهه تعداد تماشاگران 66 میلیون و 500 هزار نفر و در سال 1379 تعداد آنها به 32 میلیون و 900 هزار نفر رسیده است.
در دهه 80 قیمت بلیت 10 برابر شده و تعداد مخاطبان کاهش چشمگیری داشته است. تعداد تماشاگران 21 میلیون و 600 هزار نفری در ابتدای این دهه به 10 میلیون و 900 هزار نفر در سال 1389 رسید. در دهه 90 قیمت بلیت افزایش 6 برابری داشته و همانطور که برمبنای تعداد تماشاگران از سال 91 تا 94 یک قوس نزولی را داشته و تعداد تماشاگران از 14 میلیون نفر به 13 میلیون نفر میرسد. در فاصله سالهای 94 تا 97 تعداد تماشاگران به عدد 28 میلیون نفر میرسد. این افزایش قابلتوجه تماشاگران در سه سال، به این دلیل است که تعداد سالنهای فعال سینما از 162 در سال 93 به 257 سالن فعال سینما در سال 97 رسیده است. ضمن اینکه در این دهه افزایش قیمتها زمانی صورت گرفته که تورم کمتری لحاظ شده، بهطوری که افزایش قیمت در سال ۹۳ نسبت به سال ۹۲، صفر بوده است. در سالهای پایانی این دهه و با گران شدن قیمت بلیت در سال 98 تعداد تماشاگران به نسبت سال 97 کاهش یافت. البته شیوع بیماری کرونا و تعطیلی سینما هم در این موضوع بیتاثیر نبود.
http://fdn.ir/70324
#سینما
🔅کانال حکمرانی فرهنگی🔅
🆔 @Cultural_governance
18.46M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 ماجرای عجیب ۲۰ هزار هکتار نهالکاری معیوب و هدر رفت بیتالمال
وزیر جهاد کشاورزی در نشست با محسنی اژهای، رئیس قوه قضائیه: هشت سال پیش در ۲۰ هزار هکتار از اراضی کشور نهال زیتون کاشته شده است و مشخص شده این نهالها نر هستند و بار نمیدهند
🆔 @Cultural_governance
📝 فهرستی از مطالب مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی (فتوت)
🌐 مطالب در حال بارگذاری
1️⃣ آشنایی با عرفان اسلامی - استاد امینی نژاد
🔗 لینک فهرست
2️⃣ بریده هایی از درس خارج نهایه - استاد یزدانپناه
🔗 لینک فهرست
3️⃣ دیدگاه ها و باورداشت های اسلامی_انقلابی - استاد فلاح
🔗 لینک فهرست
4️⃣ فلسفه فلسفه اسلامی - استاد یزدانپناه
🔗 لینک فهرست
5️⃣ یادداشت های کلاس اصول فلسفه و روش رئالیسم - استاد فلاح
🔗 لینک فهرست
6️⃣ آشنایی با حکمت اشراق - استاد یزدانپناه
🔗 لینک فهرست
7️⃣ آشنایی با حکمت مشاء - استاد کردفیروزجایی
🔗 لینک فهرست
8️⃣ الهیات کاربردی با رویکرد تمدنی - استاد فلاح
🔗 لینک فهرست
9️⃣ تاریخ فلسفه
🔗 لینک فهرست
🔟 نکات اخلاقی - استاد فلاح
🔗 لینک فهرست
1️⃣1️⃣ فلسفه از نگاه امام خمینی (ره)
🔗 نمونه: 1 ➖ 2 ➖ 3
2️⃣1️⃣ فلسفه از نگاه امام خامنه ای (مدظله)
🔗 نمونه: 1 ➖ 2 ➖ 3
3️⃣1️⃣ پست های مناسبتی
🔗 نمونه: 1 ➖ 2 ➖ 3 ➖ 4
4️⃣1️⃣ اطلاع رسانی برگزاری نشست های تخصصی فلسفی مؤسسه
🔗 نمونه: 1 ➖ 2 ➖ 3
5️⃣1️⃣ معرفی مؤسسه
🔗 لینک فهرست
6️⃣1️⃣ صوت بیانات اخلاقی - استاد فلاح
🔗لینک فهرست
7️⃣1️⃣معرفی کتاب
🔗لینک فهرست
🔆🔆🔆🔆🔆🔆🔆🔆🔆🔆🔆🔆🔆🔆
🌐 مطالب به پایان رسیده
1️⃣بعد تربيتي عرفان اسلامي - استاد یزدانپناه
🔗 لینک فهرست
2️⃣مؤلفه هاي مكتب عرفاني ناب و برتر - استاد یزدانپناه
🔗 لینک فهرست
3️⃣ریشه داری عرفان اسلامی در کتاب و سنت - استاد یزدانپناه
🔗 لینک فهرست
4️⃣جلسه با طلاب دوره جامع حکمت و عرفان - استاد یزدانپناه
🔗 لینک فهرست
5️⃣راهكارهاي ارتقاي فلسفه در حوزه - استاد یزدانپناه
🔗 لینک فهرست
6️⃣عرفان نظری از نگاه امام خمینی (ره) - استاد یزدانپناه
🔗 لینک فهرست
7️⃣ کارکردهای فلسفه خوانی - استاد یزدانپناه
🔗 لینک فهرست
8️⃣ مقدماتی برای ورود به فلسفه - استاد امینی نژاد
🔗 لینک فهرست
9️⃣ مصاحبه امتداد حکمت - استاد امینی نژاد
🔗 لینک فهرست
🔟فایل صوتی دروس اخلاق برگزار شده در مؤسسه - اساتید اخلاق
🔗 نمونه: 1 ➖ 2 ➖ 3 ➖ 4
1️⃣1️⃣ بیانات اخلاق استاد امینی نژاد
🔗 لینک فهرست
2️⃣1️⃣ فقه اقتصاد مقاومتی - استاد یوسفی
🔗 لینک فهرست
3️⃣1️⃣ فقه نظام اقتصادی اسلامی - استاد یوسفی
🔗 لینک فهرست
4️⃣1️⃣ الگویی ایرانی اسلامی پیشرفت - استاد فلاح
🔗 لینک فهرست
5️⃣1️⃣ اندیشه های نظام ساز اصول فقه - استاد اسدپور
🔗 لینک فهرست
❇️ صوت تدریس بدایه الحکمه دوره جامع و اشارات استاد امینی نژاد در کانال بانک صوتی
🔗 لینک فهرست
🆔 @Cultural_governance
🔰سرپرست دفتر مشاوره و سلامت سازمان امور دانشجویان:
🔹کمتر از 10دانشگاه دولتی که اکثرا هم دانشگاههای کوچکی هستند، مراکز مشاورهای ندارند
🔸90درصد دانشجویان دارای سلامت روان هستند و کمتر از 10درصد آنها مسائلی دارند که نیاز به مداخلات درمانی خاص دارد تا رفتارهایشان را اصلاح کنند
🔹 19 هزار دانشجو بر اثر کرونا عزادار شدند
🔸پس از اپیدمی کرونا شدت گرفت، مثلا وسواس دانشجویان افزایش پیدا کرد. در استان خراسان، اضطراب دانشجویان نسبت به دیگر استانها بیشتر است
🔹 4 درصد دانشجویان درگیر رفتارهای خودآسیبرسان هستند
🔸اکنون درحال بررسی تمامی پروندههای نظام مسائل دانشگاهها از سال 1390 تا 1400 هستیم
🔹تمام آسیبهای اجتماعی، کمتر از 5درصد جامعه دانشجویی کشور است
ادامه مطلب👇
yun.ir/y19ik4
#اسیب_های_اجتماعی
🔅کانال حکمرانی فرهنگی🔅
🆔 @Cultural_governance
🎞 50 مستند درباره مسائل جهان اسلام
پایگاه اینترنتی شعوبا پس از حدود 2 سال از شروع کار خود 50 مستند درباره مسائل گوناگون جهان اسلام را ترجمه و زیرنویس کرده است. این مستندها را میتوانید در لینک زیر مشاهده و دانلود نمایید.
🔎yun.ir/pkqbc3
#مهدویت| #نیمه_شعبان |#تجربه_حکمرانی
🔅کانال حکمرانی فرهنگی🔅
🆔 @Cultural_governance
🔸چالش حکمرانی:
چرا رهبری در لیست جدید اعضا شورا عالی انقلاب فرهنگی، اعضای زیر را حذف کردند؟ آیا دلیلی غیر از چابک سازی میتوانیم برای آن برشماریم؟
🔰اسامی اعضای حقوقی که از ترکیب شورای عالی انقلاب فرهنگی حذف شدند و از این پس به عنوان اعضای غیر دائم بر اساس اقتضائات و دستورات شورا در جلسات مربوط به حوزه خود حضور خواهند داشت نیز به این شرح است:
۱- وزیر کشور
۲- وزیر ورزش
۳- وزیر بهداشت
۴- رئیس دانشگاه آزاد
۵- رئیس جهاد دانشگاهی
۶- معاون علمی رئیسجمهور
۷- رئیس سازمان برنامه و بودجه
۸- رئیس کمیسیون آموزش مجلس
۹- رئیس کمیسیون بهداشت مجلس
۱۰- رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس
۱۱- رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی
۱۲- رئیس نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاهها
🔅کانال حکمرانی فرهنگی🔅
#شورای_عالی_انقلاب_فرهنگی
🆔 @Cultural_governance
📷 «دیدارو» به عنوان پلتفرم پخش تئاتر ایران به شکل واقعیت مجازی، چهارشنبه ۱۸ اسفند ماه با حضور جمعی از هنرمندان در سالن استاد ناصری خانه هنرمندان ایران رونمایی شد.
🔹«دیدارو» به عنوان اولین پلتفرم در خاورمیانه، در واقعیت مجازی VR، به مخاطبان تئاتر این امکان را میدهد در هر نقطهای از جهان با استفاده از عینک، همزمان با اجرای زنده تئاتر، اثر هنری مورد علاقهشان را به تماشا بنشینند.
#سینما
🔅کانال حکمرانی فرهنگی🔅
🆔 @Cultural_governance
🔸محله و منطقه ای جالب با خانه ها و شهرسازی متفاوت
🔹شهر کپنهاگ دانمارک
🆔 @Cultural_governance
📌غیرت دینی راه مقابله با آنارشیسم فرهنگی
✍️ قاسم روانبخش
تاریخ نشان میدهد که دشمن با شگردهای فرهنگی چگونه آندلس اسپانیا را از جهان اسلام جدا کرد.
امروز دشمن از تعرض به آب و خاک ما و حتی اقتصاد ایران ناامید شده است موشکهای نقطه زن و غنی سازی تا 60 درصد و عضویت ایران در شانگهای و احیای اکو و تفاهمنامههای 25 ساله و 20 ساله با چین و روسیه اوضاع سخت اقتصادی را تغییر خواهد داد و عملا تحریمهای اقتصادی غرب و آمریکا را بی اثر خواهد ساخت.
حالا دشمن تنها راه چاره را در آنارشیسم فرهنگی می بیند. دشمنی که با سند 2030 در صدد بود کار فرهنگ را در آموزش و پرورش کشور بسازد با سد ولی فقیه مواجه شد و ایشان با هوشمندی و ذکاوت خاصی که دارند جلوی اجرای آن را گرفتند.
حالا نقشه و سناریو این است قبح گناه را بریزند و انواع گناهان را عادیسازی کنند تا نسلی که میتواند میلیونها سلیمانی بسازد، نسلی خمود و بی خاصیت و بیمسئولیت شود. و او با خیال راحت مرزهای امنیتی و تمامیت ارضی کشور را هدف قرار دهد.
امروز دشمن فکر میکند سرداران جبهه جنگ نرم و سخت علامه مصباح و شهید سلیمانی حضور ندارند و میدان برای رجزخوانی اش خالی است و شیر که نباشد روبهان از خوشحالی به رقص میآیند.
حالا نقشه چیست؟
در میدان خالی از علامه مصباح(ره)، امثال نقوی و مهدی نصیری و سیدکمال حیدری، نظریه پرداز میشوند و برای گناه فلسفه میبافند!
سید کمال از تاریخمندی احکام اسلام سخن میگوید آنها را به صدر اسلام اختصاص میدهد، به صراحت میگوید حکم حجاب و... به صدر اسلام اختصاص داشته است و مهدی نصیری نیز از ضرورت بی خیالی نسبت به حجاب میگوید و خاتمی آن را امری شخصی اعلام میکنند و نقوی بر اساس مبانی دینی شرابخواری دسته جمعی در مراسم دورهم را مورد عنایت خداوند ذکر میکند! و صادق زیباکلام در همین چند روز پیش بر شرابخواری و دختربازیاش در دوران جوانی افتخار میکند و آن را رسانهای میکند چند زن بیحیا و بی حجاب در قم به روحانی ناهی از منکر تعرض میکنند و مهدی نصیری ناهی از منکر را به دلیل اینکه می دانسته اند بی اثر است مقصر اعلام میکند و خواهان آزادی توهین کننده و دستگیری روحانی ناهی از منکر می شود. دختران جوانی برنامه ریزی شده با لباسهای جلف و با آرایش تمام و گاه بیحجاب در سراسر کشور مانور برگزار میکنند و تصویرها و فیلمهای خود را از طریق فضای مجازی پخش میکنند تا فرهنگسازی شود جمعی هم بدون روسری سوار بر موتور در خیابانها مانور میدهند تا قبح بی حجابی بریزد.
دشمن برای اجرای این نقشه شوم به ابزار فصای مجازی لازم دارد تا در این فصای یله و رها، قلههای فرهنگ و سنگرهای اعتقادی و اخلاقی ما را فتح کند رسانههای مکتوب اصلاحات به جوسازی علیه طرح قانونمندکردن فضای مجازی مشغول به کار میشوند. طرح صیانت به مرکز پژوهشهای مجلس که یک اصلاح طلب آن را مدیریت میکند، ارجاع داده میشود و آن مرکز به جای کار کارشناسی و غنابخشیدن به آن، بر ضد آن بیانیه میدهد و آن را خلاف قانون اساسی ذکر می کند!
آیا این وضعيت را نمیتوان نقشه اندلسیسازی کشور نامید؟! آیا کلیت نظام اسلامی نباید روی این مقوله حساس شود و مسأله را لااقل از نگاه امنیتی ببیند.
راه حل چیست؟
به نظر می رسد تنها راه مقابله با طرح خطرناک آنارشیسم فرهنگی تقویت مبانی دینی و غیرت دینی آحاد جامعه است. به ویژه غیرت دینی روحانیت که هر شک و شبههای را در نطفه نابود میکند.
غیرت زنان و دختران جامعه اجازه نمیدهد که دشمن، عفاف و حجاب آنان را ابزاری برای رسیدن به اهداف شوم خود قرار دهد؛ از این رو فرهنگ ناب دینی و در یک کلمه سبک زندگی علوی و فاطمی جامعه ایرانی مجال تهاجم و تحرک همهجانبه را از جبهه کفر سلب خواهد کرد.
و درست به همین دلیل بود که امام خامنهای روی این نکتهها انگشت نهاد و جامعه را نسبت به آن حساس کردند.
#اندلس
🆔@Cultural_governance
📝 یادداشت | «مصطفی» چگونه سنگربانی می کرد؟
✍️ مرتضی فیروزآبادی
🔺 این یادداشت جزئیاتی از الگوی فعالیت جهادی یک جوان انقلابی در حل مسائل نظام را ارائه می کند. تقریبا همه کارهای مهم و موثر کشور حاصل ایثار و از خودگذشتگی عدهای و تمرکز ایشان بر آن مساله است. اگر کشور به انرژی هستهای دست یافته است، چند عنصر بسیجی همچون شهید «مصطفی احمدی روشن» - که ۲۱ دی ماه سالگرد شهادت او بود- در متن آن کار بودهاند. اگر کشور امروز به دستاوردهای نانو افتخار میکند، دو سه جوان انقلابی یک دهه از عمرشان را برای این کار گذاشتهاند. اگر مسکن مهر در کشور طراحی و اجرا میشود، سه چهار جوان انقلابی پای کار آن بودهاند. اگر «برنامه ثریا» چهار سال تمام بدون وقفه روی آنتن رفته است، چند جوان زندگیشان را پای این کار گذاشتند و هر دستاورد دیگری از کشور هم چنین است. این الگوی کار چند ویژگی لازم دارد:
۱- سنگر داشتن: مصطفی ها سنگر دارند. یعنی مسالهای را برای کار کردن انتخاب کردند و ذهن شان درگیر آن مساله است و برایش دغدغه دارند؛ ممکن است حتی شب خواب آن مساله را ببینند. مهمترین ویژگی سنگر داشتن این است که همه کارهای افراد با آن تنظیم میشود. آن سنگر است که تعیین میکند چه درسی خوانده شود؟ چگونه همسری گزیده شود؟ چه شغلی انتخاب شود و...
۲- تمرکز: بدون تمرکز هیچ کاری به نتیجه نمیرسد. لیکن بخشی از جامعه حزباللهی دوست دارند بهسرعت نتیجه بگیرند، حال آنکه کارهای ماندگار کشور لااقل یک دهه عمر لازم دارند. باید تمرین کنیم برای «سنگرهای بی مصطفی» عمرمان را وقف کنیم.
۳- استقامت: آغاز هر کاری آسان است و در ادامه هر کاری مشکلات پدیدار می شود. هنر امثال «مصطفی» این است که بواسطه مشکلات کار را تعطیل نکرده و سراغ کار دیگری نرفتند، بلکه استقامت ورزیدند و بر مشکلات غلبه کردند.
۴- گمنام بودن: شهید عزیز آوینی فرمودند همه اجرها در گمنامی است؛ ولی به نظر می رسد علاقهمندی به مطرحشدن و مشهورشدن در میان برخی از افراد جامعه حزباللهی جامعه حزباللهی ما زیاد شده است و این علاقهمندی نیتها و افعال را خراب میکند. اما مصطفیها معمولا در گمنامی کار میکنند و بعد از شهادت مشهور میشوند.
۵- کیفیت: مصطفیها کار را درست و با کیفیت انجام میدهند و اثر کارشان ناشی از کیفیت کارشان است. کیفیت یعنی همان برکت وقت و انرژیای که گذاشته میشود. کیفیت، تفاوت تیتر دو روزنامه خوب است، تفاوت برگزاری دو برنامه دانشجویی، تفاوت نوشتن دو مقاله و...
۶- درونزایی: مصطفیها با تکیه بر توان درونیشان کار میکنند و اثر میگذارند و نه با تکیه بر جایگاههای بیرونی. اول کار میکنند و بعدا به خاطر آن کار جایگاه به دست می آورند. غیر مصطفی ها اول منتظرند تا جایگاه را بگیرند تا بعدا با تکیه بر جایگاه کار کنند و معمولا این بعدا پیش نمی آید. به عبارت دیگر میخواهند اثرگذاری برونزا داشته باشند که در عمل شدنی نیست. کار متکی بر توان درونی و با کیفیت جای خودش را باز میکند حتی اگر متکی به منصب حکومتی نباشد.
۷- جهاد: مصطفیها مجاهده می کنند. یعنی تلاش جدی و شبانهروزی برای هدف مشخص انقلابی که دشمن از پیگیری آن ناراحت و افسرده میشود. بنابراین میزان کارشان را ساعات کاری و یا حقوق و... تعیین نمیکند. پیشرفت کار تعیین میکند که مصطفیها چقدر کار کنند. کار بطلبد چند شبانه روز نمیخوابند!
۸- عمل و اثر: مصطفیها اقدام و عمل میکنند. حتی اگر در کار مطالعاتی باشند میدانند که زمان محدود است و باید کشور پیش برود، مثل رسانهای که وقت مشخصی برای انتشار دارد؛ اگر منتشر نشود گویی نیست. شاخص اهل عمل بودن خاصیت داشتن است. یعنی اگر مصطفیها نباشند خالی بودن سنگر احساس میشود. غیر مصطفیها باشند یا نباشند خیلی فرقی به حال کشور نمیکند ولو اینکه در ظاهر زیاد کار کنند و زیاد بخوانند، زیاد بنویسند و...
برای اینکه ببینیم واقعا «مصطفی گونه» کار میکنیم باید به این سوال پاسخ بدهیم که اگر ما نباشیم چه میشود؟
#مدیریت_فرهنگی
🆔@Cultural_governance