💠 #حکمت_مشاء
💠 #استاد_کردفیروزجائی
💢بخش 2️⃣
🌐 مشرب های سه گانه فلسفی
🔺فلسفه اسلامی در دل خود سه مشرب مهم فلسفی را جای داده است: مشرب فلسفی مشائی، اشراقی و حکمت متعالیه. هر یک از مشرب ها به حکم آنکه مشربی فلسفی اند، بر برهان عقلی تکیه می کنند و با روش استدلال عقلی پیش می روند.
🔘وجه ممیزه فلسفه مشاء از سایر مکاتب فلسفه اسلامی
🔺 آنچه مایه امتیاز مشرب فلسفی مشائی از مشرب های دیگر است، تکیه آن بر برهان محض به تنهایی است؛ درحالی که در فلسفه های اشراقی و متعالیه، افزون بر برهان و استدلال عقلی، بر شهود عرفانی نیز تکیه می شود.
🔺توضیح آنکه، در فلسفه با یک مسئله در دو مقام مواجه می شویم: مقام طرح مسئله ( گردآوری) و مقام اثبات مسئله ( داوری).
🔺مشرب مشائی در مقام طرح مسئله از کشف و شهود بهره نمی برد، ولی حکمت های اشراقی و متعالیه از کشف و شهود نیز سود می برند. استشهاد به آیات قرآن و روایات در فلسفه مشائی بسیار کم است، ولی در حکمت اشرق و حکمت متعالیه فراوان است. فلسفه اسلامی با مشرب مشائی شکل گرفته است و در ادامه، مشرب های اشراقی و متعالیه ظاهر شدند. پیشینه فلسفه مشائی اسلامی ، فلسفه مشائی یونانی است.
🔘فلاسفه مشائی
🔺مهم ترین مشائیان قبل از اسلام عبارت اند از : ارسطو، تئوفراستوس (شاگرد وی) و اسکندر افرودیسی. پس از نهضت ترجمه و آشنایی مسلمانان با فلسفه، کندی نخستین کسی بود که با الهام از معارف اسلامی درصدد برآمد فلسفه ای نو و هماهنگ با معارف اسلامی ارائه کند و به دنبال او، این فارابی بود که به تأسیس فلسفه اسلامی موفق شد، ولی کسی که موفق شد در موضوعات گوناگون نظریه پردازی کند، فروعات متفرع بر اصول را استخراج نماید و به بسط و تفصیل مباحث فلسفی بپردازد، ابن سینا بود.
🔺فیلسوفانی مانند بهمنیار، ابوالعباس لوکری و خواجه نصیرالدین طوسی مهم ترین شارحان فلسفه مشائی ابن سینا هستند و فیلسوفانی مانند ابوالبرکات بغدادی و فخرالدین رازی در کنار متکلمانی مانند غزالی و شهرستانی از منتقدان آن به شمار می آیند.
📚 منبع: کتاب حکمت مشاء ص 24_26
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 #معرفی_مؤسسه
💠 معرفی مختصر مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی (فتوت)
🔺 بخش 1️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/2141
🔺 بخش 2️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/2173
🔺 بخش 3️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/2192
🔺 بخش 4️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/2226
🔺 بخش 5️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/2311
🔺 بخش 6️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/2382
🔺 بخش 7️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/2434
🔺 بخش 8️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/2523
🔺 بخش 9️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/2566
⌛️ پایان پست های معرفی مؤسسه ⌛️
—---—
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 #معرفی_مؤسسه
💠 معرفی مختصر مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی (فتوت)
💠 بخش 9️⃣
❇️ «فرهنگ و تمدن توحیدی(فتوت)» نام مؤسسه ای راهبردی است که علاقه مند است بر اساس تعریفی غنیشده با نگاه سخت گیرترین اسلام شناسان روزگار ما صورت بسته، بروید.
4️⃣ تلاشها و دستآوردها
1️⃣ تعلیم و تربیت
[در پست های قبل توضیح داده شد.]
2️⃣ پژوهش
❇️ منظومۀ دغدغههای پژوهشی مؤسسه تا کنون در قالب سه گروه علمی و یک اندیشکدۀ داخلی به شرح ذیل دنبال شده است:
1. گروه مطالعات پایه تمدنی:
2. گروه مطالعات تراث و تحقیقات بنیادین تمدن:
3. گروه مطالعات کاربردی تمدن: (همین پست)
3️⃣ گروه مطالعات کاربردی تمدن:
➖ کارگروه گفتمان مکتب امام:
این کارگروه که به استعداد یک مرکز در حال فعالیّت است تمرکز خود را بر «گفتمانسازی مکتب امام» گذاشته است، ولی برای انجام این کار لازم دیده که ابتدا کار پژوهشی جدی روی اندیشۀ امام و رهبری صورت بدهد. مأموریتی که برای خود تعریف کرده تلاش جهت ایجاد «نهضت گفتمانسازی مکتب امام» است. به منظور توجیه کامل این مأموریت مجموعهای از مباحث را تحت عنوان «اندیشۀ پشتیبان نهضت گفتمانسازی» سامان داده است.
به همین منظور برای پیشبرد این مأموریت لازم میبیند که گروهپروژههای «اندیشۀ توحیدی»، «مکتب سیاسی»، «اندیشۀ راهبردی»، «راهبردهای رهبری»، «میدان انقلاب» و «اندیشۀ پشتیبان» را فعال نماید. تاکنون موفق به فعال نمودن چهار گروهپروژه از موارد فوق شده است.
این کارگروه موفق به تنظیم کتاب «مکتب امام به روایت رهبری» که تدوین بیانات رهبری در 14 خردادهای پس از قبول مسؤولیّت رهبری ایشان است و در آن به تبیین مکتب امام پرداختهاند، شده است.
➖ کارگروه آزاداندیشی
مقام معظم رهبری حفظهاللهتعالی آزاداندیشی را عامل انحصاری رشد علمی و رشد اجتماعی میداند. آزاداندیشی مثل هر عنصر فرهنگی یا اقتصادی یا سیاسی دیگر برای آن که در تراز مناسبی دیده و پیموده شود نیازمند پشتیبانی یک اندیشۀ راقی از آن است.
به این منظور این کارگروه ضمن تشکیل جلسۀ هفتگی مباحثۀ آزاداندیشی از چند پروژه برای کمیتۀ مرکزی آزاداندیشی حوزه استقبال نموده است؛ «آزاداندیشی در نگاه رهبری»، «فلسفۀ آزاداندیشی» و «آزاداندیشی از نگاه نخبگان».
➖ کارگروه طرح تحول حوزه
سالهاست که نخبگان حوزه به ضرورت تحول همهجانبه در حوزه رسیدهاند؛ تحولی که بهرهوری حوزه را افزایش دهد و آن را با رسالتهای امروزی خود منطبقتر نماید. بر این تحول مقام معظم رهبری حفظهاللهتعالی تأکید بسیار فرمودهاند و بیانات مفصلی در این باب دارند. از جمله کسانی که در این باب تأملات بسیار نموده و از منظومهای فکری که همخوان با رهبری است برخوردار است مدیر فعلی حوزه علمیه جناب آیت الله اعرافی حفظهالله میباشد.
به سفارش «اندیشکدۀ حوزههای علمیه» طرح پژوهشی «تحول حوزه مبتنی بر دیدگاهها و منویات رهبری و مدیریت محترم حوزه» به این کارگروه سپرده شده و پژوهش آن آغاز گردیده است.
در ضمن این کارگروه طرحی راهبردی را به عنوان «نسبت مؤسسه با مسؤولیت تحول حوزه» آماده و چندین مرتبه آن را برای فضلای متعددی ارائه نموده است.
➖ کارگروه اقتصاد مقاومتی
➖ کارگروه طرح تحول حوزه
➖ کارگروه زن و خانواده
➖ کارگروه بازخوانی راهبرد و سیاستگذاری تولید علوم انسانی اسلامی
⌛️ پایان پست های معرفی مؤسسه ⌛️
—---—
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
#فلسفه_از_نگاه_امام_و_رهبری
#کلام_رهبری
💢 فلسفه، نردبان معرفت الهی
🔺فلسفه، وسیله و نردبانی است که انسان را به معرفت الهی و خدا می رساند؛ پالایش می کند و در انسان اخلاق به وجود می آورد.
ما نباید بگذاریم فلسفه به یک سلسله ذهنیات مجرد از معنویت و خدا و عرفان تبدیل شود. راهش هم تقویت فلسفهى ملاصدراست؛ یعنی راهی که ملاصدرا آمده، راه درستی است.
🔺آن فلسفه است که انسان را وادار می کند هفت سفر پیاده به حج برود و به همهی زخارف دنیوی بیاعتنایی کند.
🔺البته نمی خواهیم بگوییم هر کس در این دستگاه فلسفی قرار نداشته باشد، اهل دنیاست؛ نه، اما این راه خوبی است.
🔺راه فلسفه باید راه تدین و افزایش ارتباط و اتصال انسان به خدا باشد؛
این را باید در آموزش فلسفه، در تدوین کتاب فلسفی، در درس فلسفی و در انجمن فلسفه -همین که به آن اشاره شد- رعایت کرد.
🔺اهل فلسفه ای که ما قبلا دیده بودیم، همه همین طور بودند؛ کسانی بودند که از لحاظ معنوی و الهی و ارتباطات قلبی و روحی با خداوند، از بقیهی افرادی که در زمینههای علمی حوزه کار می کردند، بهتر و زبده تر و شفافتر بودند.
📚بيانات در دیدار گروهی از فضلای حوزه ی علمیه قم 82
.............................
🔰جمع آوری: کارگروه تعلیم حکمت @talim_hekmat
—---—
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 #فلسفهی_فلسفهی_اسلامی
💠 #استاد_یزدانپناه
1️⃣ معرفی فلسفۀ فلسفه
https://eitaa.com/fvtt_ir/2526
2️⃣ دسته بندی مباحث فلسفۀ فلسفه
https://eitaa.com/fvtt_ir/2572
3️⃣ معیار بداهت تصوری در باب مفاهیم بدیهی
https://eitaa.com/fvtt_ir/2600
4️⃣ معیار بداهت مفاهیم از دیدگاه فیلسوفان مسلمان (1)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2622
5️⃣ معیار بداهت مفاهیم از دیدگاه فیلسوفان مسلمان (2)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2644
6️⃣ معیار بداهت مفاهیم از دیدگاه فیلسوفان مسلمان (3)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2735
⏳ ادامه دارد ...
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 #فلسفهی_فلسفهی_اسلامی
💠 #استاد_یزدانپناه
💢بخش 2️⃣
🌐 دسته بندی مباحث فلسفۀ فلسفه
🔺 مباحث فلسفۀ فلسفه را از منظری می توان به دودستۀ مسائل روشی و معرفت شناختی، و مسائل محتوایی تقسیم کرد. مباحث روشی و معرفت شناختی، ناظر به آن دسته نکات و تأملاتی اند که شیوۀ بررسی و کاوش علم فلسفه و مبانی اساسی معرفت شناختی آن را بررسی می کنند، همچون روش خاص علم فلسفه، روش عام قابل استفاده در فلسفه و دسته ای از مباحث روشی مطلق مرتبط با مسائل فلسفۀ فلسفه که در همۀ علوم برهانی و به ویژه در فلسفه به کار می روند.
🔺 مباحث محتوایی نیز ناظر به تحقیقاتی اند مرتبط با اموری در باب فلسفه که مضامین روشی و معرفت شناختی ندارند و یا چندان به لحاظ روشی و معرفت شناختی چشمگیر نیستند، مانند موضوع فلسفه، تعریف فلسفه، امکان فلسفه و ضرورت آن، مبادی آغازین فلسفه، کارکردهای فلسفه، گسترۀ دانش فلسفه و مسائل آن و نسبت فلسفه با علوم دیگر.
🔺برخی مباحث را در عین اینکه باید در معرفت شناسی، به معنای دقیق آن، مطرح کرد، در مباحث فلسفۀ فلسفه نیز می توان کاوید؛ زیرا از مباحث پایه ای فلسفۀ فلسفه نیز هستند.
🔺فلسفه نسبت به علوم دیگر اعم العلوم و علم کلی است، و به طور طبیعی این امر با بداهت موضوع علم فلسفه، یعنی موجود، گره می خورد. بداهت مفهوم موجود به موضع گیری دیگری وابسته است که در باب مفاهیم بدیهی باید صورت گیرد. از این رو مسئلۀ معرفت شناختیِ معیار بداهت مفاهیم در تصورات را باید جزو مباحث فلسفۀ فلسفۀ اسلامی نیز قرار داد.
📚 منبع: کتاب تأملاتی در فلسفهی فلسفهی اسلامی ص 16_19
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 #کلام_استاد
💠 #استاد_یزدان_پناه
☑️ بریده هایی از کلاس #خارج_نهایه
💢بخش 1️⃣ نقطه شروع فلسفه
https://eitaa.com/fvtt_ir/1935
💢بخش 2️⃣ بداهت واقعیت بیرون از خود (1)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2003
💢بخش 3️⃣ بداهت واقعیت بیرون از خود (2)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2051
💢بخش 4️⃣ شهود عقلی (1)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2104
💢بخش 5️⃣ شهود عقلی (2)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2155
💢بخش 6️⃣ نگاه پیشینی به فلسفه (1)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2185
💢بخش 7️⃣ نگاه پیشینی به فلسفه (2)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2203
💢بخش 8️⃣ واقع بما هو واقع (1)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2243
💢بخش 9️⃣ واقع بما هو واقع (2)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2333
💢بخش 🔟 واقع بما هو واقع (3)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2404
💢بخش 1️⃣1️⃣ واقع بما هو واقع (4)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2456
💢بخش 2️⃣1️⃣ واقع بما هو واقع (5)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2487
💢بخش 3️⃣1️⃣ علی وجهٍ کلی (1)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2536
💢بخش 4️⃣1️⃣ علی وجهٍ کلی (2)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2576
💢بخش 5️⃣1️⃣ علی وجهٍ کلی (3)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2625
💢بخش 6️⃣1️⃣ علی وجهٍ کلی (4)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2647
⏳ ادامه دارد ...
—---—
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 #کلام_استاد
💠 #استاد_یزدان_پناه
☑️ بریده هایی از کلاس #خارج_نهایه
💢بخش 4️⃣1️⃣
🌐 علی وجهٍ کلی (2)
🏷 متن نهایه:
فإذا بحثنا هذا النوع من البحث أمكننا أن نستنتج به أن كذا موجود و كذا ليس بموجود و لكن البحث عن الجزئيات خارج من وسعنا على أن البرهان لا يجري في الجزئي بما هو متغير زائل.و لذلك بعينه ننعطف في هذا النوع من البحث إلى البحث عن حال الموجود على وجه كلي فنستعلم به أحوال الموجود المطلق بما أنه كلي
❇️ توضیح قید علی وجهٍ کلی و اینکه در فلسفه از جزئیات بحث نمی شود
1️⃣ راه اول: جزئی نه کاسب است نه مکتسب (در پست قبل گذشت)
2️⃣ راه دوم: کلی بودن مقدمات به معنای کلی باب برهان
🔺 همانطوری که در ضرورت که یکی از شروط برهان است منظور این نیست که باید جهت قضایا ضروریه باشد بلکه حتی قضیه ممکنه نیز میتواند بالضروره باشد یعنی امکان همیشه برای او هست، مثلا الانسان ممکن الکتابه بالضروره؛ (در واقع ضرورت باب برهان به این معنا است که ضروری الصدق باشد) در مورد قید کلیت نیز باید گفت، کلیت به معنایی که در سور قضایا میگویند کلیٌ نیست، که به معنای جمیع افراد است؛ بلکه کلی به معنایی است که قضایای جزئیه (موجبه و سالبه) را نیز میگیرد و حتی قضیه «القمر منخسف در فلان ساعت» نیز کلی است! این کلیت مثل کلیت جهت قضایا است نه کلیت سور قضایا.
➖ آدرس ها برای مراجعه: برهان شفا ص 123 و 135 / بصائر نصیریه هم ص 167 / برهان علامه طباطبایی رسائل سبعه ص 29 و 35
🔺«علامه در کتاب رسائل سبعه در بخش برهان میگویند قضیهای که در برهان استفاده میشود قضیه عرفیه عامه است.»
🔺کلیت در سور قضایا فقط کلیت افرادی است، کلی احوالی و ازمانی مطرح نیست.
🔺کلی باب برهان باید هر سه را داشته باشد، لذا قضیه جزئیه هم میتواند کلی باب برهان باشد به این معنا که کل همان بعض افراد را در تمام ازمان و احوال شامل بشود.
🔺کل افراد و کل ازمان و اولی بودن سه شرط کلی باب برهان است. کل افراد هم یعنی کل افراد ولو جزئیه باشد! ولی کل افراد آن جزیئه را بگیرد.
🔺شخصیه با همان کل ازمان رد میشود. در برهان ضرورت و حتمیت میخواهیم و ضرورت و حتمیت از دل شخص در نمیآید.
🔺 کلیت در باب قیاس در مقابل جزئیه است یعنی مثلا موجبه کلیه در مقابل موجبه جزئیه است.
🔺در کلی باب برهان کلی به معنای کلی باب قیاس را لازم نداریم ولو جزئیه هم باشد میتواند مصداق کلی باب برهان باشد. هر آنچه که وصف به موضوع میشود را میگیرد.
حتی کل زمان مطلق را نیز نیاز نداریم در کلی باب برهان ولو وقتٌما باشد هم کافی است، لذا در مورد قمر که در فلان ساعت منخسف است نیز میگوییم کلی است!
📝 و أما هاهنا فإن المقول على الكل معناه أن كل واحد مما يوصف بالموضوع، و في كل زمان يوصف به- لا في كل زمان مطلقا- فإنه موصوف بالمحمول أو مسلوب عنه المحمول.
الشفاء(المنطق)، البرهان، ص: 123
➖ رجوع کنید به اشارات ص 296 / برهان شفا ص 170 تا 173
🔺در واقع اگر مطلب جزئی باشد برهان جزئی نیز میتوانیم به کار ببریم هر چند که در شرافت به برهانی که کلی در آن به کار برده نمیرسد. همانطور که برهان سالب در شرافت به برهان موجب نمیرسد.
🔺اصل داستان این است که موقعی که محمول به موضوع میخورد کل زمان و کل احوال آن را بگیرد، اگر کل احوال آن را نگرفت آن شیء متغیر فاسد است! و نمیتوانیم یقین پیدا کنیم.
🔺در واقع کلی در اینجا قابلیت صدق بر کثیرین است نه اینکه حتماً مصداق ها در خارج کثیرین باشند،
📚 منبع: درس خارج نهایه - سال اول - 1393-1392
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac