💠 #بیانات_اخلاقی، #استاد_فلاح_شیروانی 2️⃣2️⃣
💠آیا واقعاً درد ما انقلاب است؟!
🔺یکی از وظایف ما این است که دقت بکنیم درد اصلی ما چیست (اینجا تعارف بر نمیدارد)
🔺بر خلاف تلقیهایی که داریم درد اصلی ما انقلاب نیست.
🔺البته از باب اینکه هر امر دشواری را اگر متکلفانه به دنبالش باشید در درون شما تبدیل به حقیقت میشود؛ مثلا میگویند اگر صبور نیستی اگر با تکلف خودت را به صبوری بزنی صبور میشوی؛ اگر مثل کسانی که درد اصلی و دغدغه اصلی شان انقلاب است رفتار کنیم، ان شاء الله مثل آن ها می شویم.
🔺البته باید دقت کرد که این قاعده درست است ولی خودت یک دفعه فکر نکنی درد اصلی تو انقلاب است و بعد یک مرتبه خودت را معیار و مرکز قرار بدهی، و بگویی هر که با من است با انقلاب است و هر کس بی من است علیه انقلاب است.
🏷 گر کسی دردش انقلاب باشد آثارش چیست؟
🔺علائم و آثار هم آخرش علائم است نه خود واقعیت؛ یک امتحان بکند ببیند اصل قضیه را میتواند بفهمد اگر مبهم بود میرود روی علائم آن. به اصل مسئله نگاه که بکند، (ما چون قلبمان را رها میکنیم هر چه میگردیم پیدایش نمیکنیم که حالا بخواهم در آن نگاه بکنم) یکی از چیزهایی که اگر انسان بنا را بر این بگذارد که یک مقدار به خودش نگاه بکند، و از برداشتهای سریع دست بردارد، و از برداشتهای دیگران نیز دوری کند، گاهی میبینی که برداشتهای دیگران مبنای نظر شخص در مورد خودش میشود.
🔺حتی خداوند میگوید از روی نعمتها و مصائبی که به تو میدهم قضاوت نکن که تو کی هستی. صاف به خودت نگاه کن که کی هستی.
🔺انسان یک واکاوی بکند که ببینید دردش چیست؟ موقعی که انسان قشنگ ببیند که دردمان انقلاب نیست
🔺اگر انقلاب به عنوان یک ارزش جا نیفتد موقعی که بداند که این دردش نیست رها میکند، ولی الحمد لله این برای ما ارزش هست؛
🔺فضای یک نقد الذات و محاسبه النفس اینطوری را چه کسی برای انقلابیها فراهم میکند؟ همه که به انقلابیها میگویند انقلابی باش، بارک الله چقدر انقلابی بودی؟ بعد شروع میکند به دیگران پیچیدن و حتی خود آقا را نقد کردن و به پر و پای ایشان میپیچد.
🔺اگر درد اصلی انقلاب باشد، از روحیه رقابت نجات پیدا میکنیم. رقابت به خاطر انانیت است. حضرت امام خیلی با رقابت بد است. میگوید ریشه تمام ناملایمات ما رقابت است.
⭐️سوال اگر دید که دردش انقلاب نیست چه کند؟
استاد: این را مبنای مایوس شدن قرار ندهید. به همین خاطر خداوند باطنشان را به راحتی به آنها نشان نمیدهد. اگر چند تا کار بکند تازه خداوند ابصر به عیوب نفسش قرار میدهد (ابصره بعیوب نفسه)
🌟سوال: چطور درد واقعی انقلاب پیدا کنیم؟
استاد: درد با توجه تشدید میشود. عناصر معنوی و قلبی با توجه تشدید میشوند. یک قاعده هم به طور کل این است که اعمال متناسب با یک حالت و صفت پدید آورنده آن حالت و صفت است. یکی دیگر از قواعد عقاید همراه با آن صفت است و یک قاعده دیگر هم این است که تصویر درست از آن صفت و مطلوب باعث تسریع به رسیدن میشود؛ مثلا انسان تصویر درست و کاملی از سخاوت داشته باشد خیلی کمک میکند انسان سخی بشود. اینجا هم تصویر درست از انقلابی گری خیلی کمک میکند به انقلابی شدن.
اصلا این ساخت و موقف و ایستار غلط است و اینطوری نمیشود درستش کرد. اعرف الحق تعرف اهله. این خیلی جمله اعجاز آمیزی است. روی این سرمایه گذاری نمیشود همه با آدمها میسنجند. عبادتهای زیاد طرف را معیار قرار میدهند! در حالی که درست نیست؛ عقایدش را بگو چیست. گذشته از اینکه عقل دارد میگوید اینقدر تجربه دارد میگوید که دیگر بس است.
ما باید از کارهای خوبی هم که انجام میدهیم به خدا پناه ببریم. حقیقت انسان هیچ چیز غیر از استئصال نیست، انتم الفقراء. یک کار خیر میکنیم باید از آن وحشت بکنیم. خدایا شر این کار خیر گردنم را نگیرد.
---—
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 #آموزش_حکمت_اشراق
💠 #استاد_یزدانپناه
1️⃣ توضیحی در مورد فلسفه اشراق
https://eitaa.com/fvtt_ir/2508
2️⃣ کلیاتی در باب حکمت اشراقی
https://eitaa.com/fvtt_ir/2553
3️⃣ چالش در فلسفۀ اسلامی مشایی
https://eitaa.com/fvtt_ir/2591
4️⃣ سیر دگرگونی فلسفه در اندیشه مسلمانان
https://eitaa.com/fvtt_ir/2635
5️⃣ زندگی علمی و سلوکی سهروردی
https://eitaa.com/fvtt_ir/2667
6️⃣ جوهره حکمت اشراق / سه جهت تحول در حکمت اشراق
https://eitaa.com/fvtt_ir/2694
7️⃣ عدم تعارض عقل و شهود (بحث و ذوق)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2710
8️⃣ تبیین جایگاه منطقی شهود
https://eitaa.com/fvtt_ir/2728
9️⃣ تأثیر روش شهودی در اندیشۀ فلسفی
https://eitaa.com/fvtt_ir/2761
⏳ ادامه دارد ...
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 #آموزش_حکمت_اشراق
💠 #استاد_یزدانپناه
💢بخش 3️⃣
🌐 چالش در فلسفۀ اسلامی مشایی
🔺 فلسفه اسلامی مشایی بهرغم استحکام مبانی، بهدلیل برخی خللهای روششناختی و هستی شناختی، بستر را برای هجوم مخالفان فراهم ساخت. بهکارگیری انحصاری کاوشهای استدلالی، آن هم تنها به شیوۀ منطق ارسطویی از حیث روششناختی و طرحِ آرایی خاص در مباحثی از مبدأ تا معاد؛ همچون علم واجب تعالی به جزئیات، فاعلیت بعید یا قریب حق تعالی، حدوث یا قدم عالم، معاد جسمانی یا روحانی، زوال یا بقای نفوس ساذجه و مسائلی دیگر از حیث هستی شناختی، بهتدریج اعتراض مخالفان فلسفه را برانگیختند.
🔺ازیکسو، اصحاب حدیث و طرفداران علوم نقلی که بیشتر در قالب گروههای کلامی ظهور یافته بودند، حملاتی گسترده بر پیکر فلسفه مشایی اسلامی وارد کردند و از سوی دیگر، باطنگرایان اسلامی، عارفان و صوفیان، هم روشهای عقلی را به باد انتقادهای تندِ خود گرفتند و هم طرح هستی شناختی فسلفی را معیوب دانستند و هم دینپژوهی تأویل گرایانه عقل افراطی را به چالش کشیدند.
🔺 نمونههای کاملی از این هجومها را میتوان در آثار فخرالدین رازی (م604ق) در میان گرایشهای کلامی و ابوحامدغزالی (م505ق)در وادی تصوف و عرفان مشاهده کرد. سیر مخالفت با فلسفه تا بدانجا است که گویا در قرن ششم و اوائل قرن هفتم -بهرغم تلاشهای ابنرشد اندلسی (م 595ق)- دیگر رمقی برای ادامه حیات فلسفه مشایی اسلامی باقی نماند و همه حوزههای فکری-فرهنگی اسلامی، میان دو گرایش کلامی و عرفانی تقسیم شده بود. همین امر سبب شد بیشتر شرق شناسان اروپایی و کسانی که بهدرستی از سیر تحولات اندیشه عقلی اسلامی آگاهی ندارند، این دوره را دوران پایان فلسفه اسلامی شمارند و مرگ فلسفه را با مرگ ابنرشد همراه پندارند.
🌐عوامل بقای فلسفه در میان مسلمانان
🔺 در این میان دو عامل موجب استمرار و تقویت حیات تعقّلی و اندیشههای فلسفی در میان مسلمانان شد
1️⃣عامل درون فلسفی
🔺 ازاین دو عامل یکی به خود فلسفه و دیگری به فلسفه ورزان و فیلسوفان اسلامی مربوط بود. آنچه درون فلسفه، به بقای آن انجامید، قوّتها و استحکام مباحث فلسفی و روش تعقلیِ منطقی بود؛ بهتدریج روشن شد ایرادهایی که بهویژه گرایشهای مختلف کلامی بر فلسفه وارد کردند، بیمبنا بوده و مباحث فلسفی و حکمی، دقت و عمق بسیار بالایی دارد.
🔺 افراطهای مدعیان عرفان و تصوف و بروز انواع بدعتها و سنّتها و رفتارهای دور از عقل و گسترش جهالت در این توده از یکسو و شکلگیری دانش عقلگرا و خردپسند عرفان نظری در میان محققان عرفا از دیگر سو، جایگاه و نقش عقل را در میان فرهیختگان، بهطور چشمگیری افزایش میداد.
2️⃣عاملی که به فلسفه ورزان برمیگشت
🔺نگاه منتقدانه، اصلاح گرایانه و تحول خواهانۀ خودِ حکیمان و فیلسوفان مسلمان بودهاست. امتیاز ویژۀ این نگاه در مقابل انتقادهای گروههایی مانند متکلمان آن بود که این نگاه هرگز به معنای نادیده گرفتن ارزشهای موجود و بنیانهای قویم فلسفۀ ارسطویی یونانی نبود.
🔺توجه جدّیتر فلسفه به آموزههای دینی و حرکت در جهت فهم عمیقتر از گزارههای اسلامی و مطرح کردن تحلیلهای موافقتر با ظواهر شریعت و دادن خدمات گوناگون به حوزه دینپژوهی از یک سو و ابراز تمایلاتی به حوزه عرفان و جدیت بیشتر برای درک مبانی اساسی معرفت و سلوک از سوی دیگر، به همراه دریافت پیام های اساسی فلسفه و حکمت از سوی فرزانگان حوزۀ کلام و دینپژوهی و عرفان، تقارب روزافزون فلسفه و عرفان و دین را سبب شدند و فلسفه را حیاتی مجدد و حرکتی تازه بخشیدند.
📚 منبع: کتاب آموزش حکمت اشراق ص 6_7
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 #حکمت_مشاء
💠 #استاد_کردفیروزجائی
1️⃣ اهمیت حکمت مشاء
https://eitaa.com/fvtt_ir/2517
2️⃣ مشرب های سه گانه فلسفی
https://eitaa.com/fvtt_ir/2561
3️⃣ مشائیان و آثار مکتوب آنها (1)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2594
4️⃣ مشائیان و آثار مکتوب آنها (2)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2616
5️⃣ مشائیان و آثار مکتوب آنها (3)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2638
6️⃣ علوم و اقسام آن (1)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2677
7️⃣ علوم و اقسام آن (2)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2715
⏳ ادامه دارد ...
—---—
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 #حکمت_مشاء
💠 #استاد_کردفیروزجائی
💢بخش 3️⃣
🌐 مشائیان و آثار مکتوب آنها (1)
1️⃣کندی
🔺ابویوسف یعقوب بن اسحق کندی ( نیمه دوم قرن دوم و نیمه اول قرن سوم هجری) در بهار نهضت ترجمه می زیست و نخستین اندیشمندی است که در عالم اسلام کوشید در مقام فلسفه ورزی و شناخت عقلی درباره موجودات و هستی آنها برآید. او تلاش کرده فلسفه یونانی را تا آنجا که ممکن است با معارف اسلامی هماهنگ کرده، به زبان عربی بنگارد. کندی را نمی توان مؤسس فلسفه اسلامی دانست، ولی به لحاظ آنکه کوشید فلسفه یونانی در عالم اسلام و با ادبیات و فرهنگ بومی منتشر شود و به گونه ای معرفی گردد که با اسلام و معارف وحیانی سازگار باشد، اهمیت دارد.
🔺 نقش اصلی کندی را در فلسفه اسلامی مشائی باید در زمینه سازی و بسترگشایی او برای تأسیس فلسفه اسلامی دانست. از کندی رساله های کوتاه و بلند فراوانی بر جای مانده است، اما مهم ترین آنها رسالة فی الفلسفة الاولی است.
2️⃣فارابی
🔺ابونصر محمدبن محمد بن طرخان بن اوزلغ معروف به فارابی (259_339) مؤسس فلسفه اسلامی(و بدین دلیل به گمان برخی مهم ترین فیلسوف فلسفه اسلامی) است.فارابی در آشفته بازار دوره نهضت ترجمه و نقل فلسفه به عالم اسلام با نوشتن کتاب های مختلف و معرفی شاخه های علمی گوناگون و به ویژه تأسیس فلسفه اسلامی، به حق معلم دوم خوانده می شود.
🔺فارابی با الهام از معارف وحیانی اسلام و با استفاه از دستاوردهای فلسفی یونانیان، به ویژه افلاطون، ارسطو و فلوطین، اصول و مبانی فلسفه اسلامی را پی ریزی کرد، ولی نتوانست آنها را گسترش دهد و به لوازم و فروعات آنها بپردازد.
🔺دغدغه اصلی فارابی، نشان دادن سعادت حقیقی انسان ( یعنی شکوفایی عقلانی و فیلسوف شدن او) و راه رسیدن به آن در این دنیا ( یعنی مدینه فاضله و شرایط و اوصاف آن) بوده است. مهم ترین آثار فلسفی او عبارتند از: آراء اهل المدینة الفاضلة، السیاسة المدنیة، فصول منتزعة، الجمع بین رأیي الحکیمین، التعلیقات، کتاب الحروف و فصوص الحکم.
3️⃣ابوالحسن عامری
🔺ابوالحسن محمدبن یوسف عامری (متوفای 381ق) اندیشمندی است که کمتر از او یاد می شود، ولی به گواهی آثار مکتوبی که از او بر جای مانده، دستی در فلسفه داشته، در موضوعاتی چون وجوب و امکان، علیت، اتحاد عقل و عاقل و معقول، و عینیت ذات صفات خداوند نظریه پردازی کرده است. آرای فلسفی عامری را می توان در آثار ذیل یافت: الامد علی الابد، الفصول فی المعالم الالهیة، القول فی الابصار و المبصر، انقاذ البشر من الجبر و القدر.
📚 منبع: کتاب حکمت مشاء ص 26_28
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 #الهیات_کاربردی با رویکرد تمدنی
💠 #استاد_فلاح
1️⃣ معرفی بحث الهیات کاربردی
https://eitaa.com/fvtt_ir/2231
2️⃣ نگرش و نقش نگاه
https://eitaa.com/fvtt_ir/2326
3️⃣ نگرش الهی و توحیدی
https://eitaa.com/fvtt_ir/2387
4️⃣ آثار نگرش توحیدی (1)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2438
5️⃣ آثار نگرش توحیدی (2)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2479
6️⃣ آثار نگرش توحیدی (3)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2530
7️⃣ آثار نگرش توحیدی (4)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2597
8️⃣ آثار نگرش توحیدی (5)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2641
⏳ ادامه دارد ...
—---—
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 #الهیات_کاربردی با رویکرد تمدنی
💠 #استاد_فلاح
☑️ یادداشت شماره 7️⃣
🌐 مقدمه 7️⃣
▫️آثار نگرش توحیدی
1️⃣ تأثیرات روحی ـ عاطفی روی شخص
🌐 تعالی عبادت
🔹دعا
🔺ذکر خدا معاشرت ذهنی با خدا بود و انسان را از آثار تربیتی همنشینی بهرهمند مینمود. اما دعا به معنی خواندن «خدا» گفتگو با خدا است. مسلّماً این کار معاشرت حضوری است.
🔺به همین جهت تأثیرات تربیتی آن بیش از ذکر است.
و به همین جهت آن را مغزای عبادت خواندهاند.
🏷«الدعا مخّ العبادة.»(وسائل الشيعة، ج7، ص27)
🔺ما هنگام گفتگو با خدا اصنافی از تعاملات را در میان میآوریم؛ یا از او حوائجی را مسألت میکنیم، یا او را ثنا میکنیم و هر آنچه از او میدانیم و میفهمیم به روی او میآوریم، یا از او تشکر میکنیم، یا به او شکوه میبریم یا با او درد دل میکنیم و با دستان مهربان خدا بر خراشهای دل مرهم میگذاریم، یا با او دلال میکنیم (الهی إن اخذتنی بجرمی أخذتک بمغفرتک)، یا موارد متنوعی از این دست.
🔺همۀ این رفتارهای دعایی با تنوعات و آثار مختلف و بسیار متفاوتی که دارد، انس با خداست و در دراز مدت باعث خوگیری الهی انسان میشود.
🔺خداوند مهربان به واسطۀ حقیقت دعا و عظمتهای تأثیر دعا می گوید اگر با من گفتگو نکنید به شما اعتنا نمی کنم.
🏷 «قُلْ مٰا يَعْبَؤُا بِكُمْ رَبِّي لَوْ لاٰ دُعٰاؤُكُمْ.»﴿الفرقان، 77﴾
🔺اما اگر معاشرت مهم است و اگر انس با خدا به معنای اثرپذیری از خداست آیا مهم است که ما به یاد کدام خدا هستیم و با کدام خدا گفتگو میکنیم؟
🔺طبیعتاً و لاجرم این یاد و این گفتگو وابسته به تصوری است که از مخاطب داریم. هنگام دعا با که سخن می گوییم؟
🔺خداوند متعال نیز تأثیر گفتگو را در گرو تصور بنده از خویش خوانده است.
➖في الحديث القدسي :
🏷«أَنَا عِنْدَ ظَنِّ عَبْدِي بِي فَلَا يَظُنَّ عَبْدِي بِي إِلَّا خَيْراً.»
(عدة الداعي و نجاح الساعي، ص144)
🏷فعَنْ أَبِي الْحَسَنِ الرِّضَا ع قَالَ: «أَحْسِنِ الظَّنَّ بِاللَّهِ فَإِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ أَنَا عِنْدَ ظَنِ عَبْدِيَ الْمُؤْمِنِ بِي إِنْ خَيْراً فَخَيْراً وَ إِنْ شَرّاً فَشَرّاً.»
(الكافي (ط - الإسلامية)، ج2، ص72)
🔺آیت الله معظّم علامه حسن زاده آملی حفظهاللهتعالی میفرماید با اصرار فراوان از علامه طباطبایی رحمةاللهعلیه رضایت گرفتم که بنده را تحت تربیت خود بگیرند. پس از آن فرمودند ذکر «لاإلهالاالله» را هزار مرتبه در روز بخوان. پذیرفتم.
اما افزودند: «کدام خدا؟»
بنده چون از اساتیدم چیزهایی شنیده بودم گفتم :«خدایی که از ما جدا نیست.» گفت آری همین خدا را بخوان.
🔺پس میزان شناخت ما از خدا در میزان بهرههای تربیتیمان از ذکر و دعا تأثیر میگذارد و عملاً تعالی معرفت باعث تعالی عبادت میشود.
—---—
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 #فلسفهی_فلسفهی_اسلامی
💠 #استاد_یزدانپناه
1️⃣ معرفی فلسفۀ فلسفه
https://eitaa.com/fvtt_ir/2526
2️⃣ دسته بندی مباحث فلسفۀ فلسفه
https://eitaa.com/fvtt_ir/2572
3️⃣ معیار بداهت تصوری در باب مفاهیم بدیهی
https://eitaa.com/fvtt_ir/2600
4️⃣ معیار بداهت مفاهیم از دیدگاه فیلسوفان مسلمان (1)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2622
5️⃣ معیار بداهت مفاهیم از دیدگاه فیلسوفان مسلمان (2)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2644
6️⃣ معیار بداهت مفاهیم از دیدگاه فیلسوفان مسلمان (3)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2735
⏳ ادامه دارد ...
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 #فلسفهی_فلسفهی_اسلامی
💠 #استاد_یزدانپناه
💢بخش 3️⃣
🌐 معیار بداهت تصوری در باب مفاهیم بدیهی
🔘 بداهت تصوری و تصدیقی موضوع فلسفه
🔺 فیلسوفان مسلمان معتقدند موضوع فلسفه، یعنی موجود بما هو موجود، هم بداهت تصدیقی دارد، هم بداهت تصوری. منظور از بداهت تصوریِ موضوع فلسفه این است که مفهوم «موجود» بیّن و آشکار است و معلوم بودنش نیازمند آن نیست که مفهوم دیگری پیش تر معلوم باشد. برای شناختن مفهوم موجود، استفاده از معلومات و ترتیب دادن فرایند فکر لازم نیست.
🔺 اما معیار بداهت تصوریِ مفهوم «موجود» چیست؟ برای پاسخ دادن به این پرسش، باید دانست که اساساً معیار بداهت مفهوم چیست. اگر بدانیم بداهت تصوری مفهوم به چه معناست و ملاک آن چیست، می توانیم ملاک بداهت مفهوم « موجود » را نیز بیان کنیم.
🔺 به اعتقاد ما، مبحث تصورات نیز جزو مباحث معرفت شناسانه است. مفاهیم بدیهی، پایه های تعریف و تحصیل مفاهیم دیگرند. روشن است که معیار بداهت مفاهیم پایه و نیز نقش این مفاهیم در فرایند شناخت تصورات دیگر، از مسائل مهم دانش معرفت شناسی در بخش تصورات است.
📚 منبع: کتاب تأملاتی در فلسفهی فلسفهی اسلامی ص 23_25
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 #آشنایی_با_عرفان_اسلامی
💠 #استاد_امینی_نژاد
1️⃣ معرفی محتوای کتاب
https://eitaa.com/fvtt_ir/2466
2️⃣ معنای لغوی تصوف
https://eitaa.com/fvtt_ir/2492
3️⃣ معنای اصطلاحی تصوف
https://eitaa.com/fvtt_ir/2541
4️⃣ معنای اصطلاحی عرفان
https://eitaa.com/fvtt_ir/2582
5️⃣ عرفان عملی و نظری
https://eitaa.com/fvtt_ir/2603
6️⃣ عرفان عملی
https://eitaa.com/fvtt_ir/2628
7️⃣ عرفان نظری
https://eitaa.com/fvtt_ir/2655
8️⃣ محورهای اساسی در عرفان نظری
https://eitaa.com/fvtt_ir/2688
9️⃣ امکان دستیابی به معارف شهودی
https://eitaa.com/fvtt_ir/2704
🔟 هماهنگی عرفان با عقل و دین
https://eitaa.com/fvtt_ir/2718
1️⃣1️⃣ تأثیرات عرفان عملی و نظری بر یکدیگر
https://eitaa.com/fvtt_ir/2755
2️⃣1️⃣ هویت اسلامیِ عرفان اسلامی (1)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2813
⏳ ادامه دارد ...
—---—
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 #آشنایی_با_عرفان_اسلامی
💠 #استاد_امینی_نژاد
💢بخش5️⃣
🌐 عرفان عملی و نظری
🔘ابعاد عرفان اسلامی
1️⃣بعد عملی (عرفان عملی)
2️⃣بعد معرفتی (عرفان نظری)
3️⃣بعد دینی (ارتباط دوسویۀ عرفان و شریعت)
4️⃣بعد ادبی؛ چرا که عرفان اسلامی در ادبیات عربی و فارسی تجلی شگرفی یافته و شاهکارهای بدیعی بهجای گذاشته است که از آن به «عرفان ادبی» یاد میشود
5️⃣بعد تربیتی که بهصورت فرقهها و سلسلههای عرفانی بروزیافته و از همین دیدگاه تأثیرات اجتماعی گستردهای برجای گذاشته است و میتوان از آن به «عرفان اجتماعی» یاد کرد.
🔘 نام های دیگر عرفان عملی
1️⃣علم طریقت
2️⃣علم سلوک
3️⃣علم تصوف
4️⃣علم معاملات
5️⃣علم منازل الآخرة
🔘نام های دیگر عرفان نظری
1️⃣علم حقیقت
2️⃣علم حقایق
3️⃣علم مکاشفه
4️⃣علم مشاهده
5️⃣علم بالله
📚 منبع: کتاب آشنایی با مجموعه عرفان اسلامی ص 46_47
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 #دیدگاه_ها_و_باورداشتهای_اسلامی_انقلابی
💠 #حجت_الاسلام_محمدرضا_فلاح
1️⃣تحصیل حوزوی یک تخصص برای خدمت به جامعه
https://eitaa.com/fvtt_ir/1854
2️⃣ عناصر مؤثر برای رسیدن به تخصصی مؤثر در حوزه برای خدمت به نهضت
https://eitaa.com/fvtt_ir/1885
3️⃣ دغدغهها انسانسازند
https://eitaa.com/fvtt_ir/1915
4️⃣ ظرفیتهای حیاتطلبگی
https://eitaa.com/fvtt_ir/1941
5️⃣ انقلاب اسلامی حادثهای عظیم(1)
https://eitaa.com/fvtt_ir/1985
6️⃣ انقلاب اسلامی حادثهای عظیم(2)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2010
7️⃣ پیچ تاریخی (1)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2029
8️⃣ پیچ تاریخی (2)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2063
9️⃣ پیچ تاریخی (3)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2108
🔟 روند تعریف مأموریت(1)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2137
1️⃣1️⃣ روند تعریف مأموریت(2)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2159
2️⃣1️⃣ روند تعریف مأموریت(3)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2209
3️⃣1️⃣ اندیشه پشتیبان انقلاب اسلامی(1)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2251
4️⃣1️⃣ اندیشه پشتیبان انقلاب اسلامی(2)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2350
5️⃣1️⃣ اندیشه پشتیبان انقلاب اسلامی(3)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2410
6️⃣1️⃣ اندیشه پشتیبان انقلاب اسلامی(4)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2450
7️⃣1️⃣ اندیشه پشتیبان انقلاب اسلامی(5)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2472
8️⃣1️⃣ اندیشه پشتیبان انقلاب اسلامی(6)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2496
9️⃣1️⃣ اندیشه پشتیبان انقلاب اسلامی(7)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2514
0⃣2⃣ اندیشه پشتیبان انقلاب اسلامی(8)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2547
1️⃣2️⃣ اندیشه پشتیبان انقلاب اسلامی(9)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2606
🌐 این مجموعه به صورت یک کتاب چاپ شده است، برای تفصیل بیشتر و برای تکمیل این مباحث می توانید از لینک زیر کتاب را تهیه فرمایید.
https://eitaa.com/fvtt_ir/2579
—---—
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 #دیدگاهها_و_باورداشتهای_اسلامی_انقلابی
💠 #حجت_الاسلام_محمدرضا_فلاح
🔺 جلسه با جمعی از طلاب
💠 بخش 1️⃣2️⃣ (بخش پایانی)
🔴تأملی در مختصات نگرش نوین توحیدی
#اندیشه_پشتیبان_انقلاب_اسلامی (9)
✅ #نیاز_نظری_نهضت (8)
🌐ضرورت اندیشه (5)
🔘 #خلأ_تئوریک انقلاب اسلامی
🏷چگونگی پیروزی انقلاب با وجود #خلأ_تئوریک؟
✅ پاسخ این سؤال: پر شدن #خلأ_تئوریک انقلاب با #اندیشه نیرومند امام (ره) در مقطع پیروزی انقلاب
🔺 نکتهی خیلی مهم و #راهبردی اینجاست، که با وجود این خلأ تئوریک انقلاب باانضباط کامل بهپیش رفت؛ انضباط را در یک حرکت گستره و طولانی از یک #فکر_نیرومند، میشود گرفت. دانشها آمدند تمام شدند امام رفت جلو در یک منطقه بسیار جلوتر از تیررس و دسترس دانشهای اسلامی عملیات تعریف کرد و عملیات او پیروز هم بود.
🔺 این انقلاب باانضباط کامل بهپیش رفت و هرماه و هرسال بامتانت و استواری مثالزدنی فاصله خود را تا مقاصد اعلامشده کم کرد تا نهایتاً پیروز شد و واقعاً اسلامی بود و اسلامی باقی ماند.
🔺 برای آشنایان با طبع و منطق تحولات اجتماعی روشن است که این مایه انضباط در یک حرکت بزرگ اجتماعی تنها میتواند
ریشه در یک اندیشهی استوار و ثابتداشته باشد، همچنین این مایه پاسخگویی، مرز شکنی و روحیهی تهاجمی در این حرکت تنها میتواند ریشه در قوّت آن اندیشه داشته باشد، یعنی کسی که با طبع تحولات اجتماعی آشنا باشد متوجه میشود که این به اینکه این آدم، آدم قُدی است تمام نمیشود، خیلی بیشتر از اینها طول میکشد. ✅ باقی بودن نیاز به این اندیشهی نیرومند در ادامه انقلاب 🔺 این نیاز هنوز هم باقی است و در هر حرکت رو به پیش و بلندی ابتدا به نقش فعال اندیشه نیازمندیم هرچند دانشها بهصورت بالفعل و همهجانبه توان پشتیبانی از آن را نداشته باشند. 🌟 فرق دانش با اندیشه؟؟ 🔺 اگر تفاوت اندیشه و دانش را نشناسید فکر میکنیم فقط با دانش میشود صحنه را اداره کرد درحالیکه صحنه را با اندیشه هم میشود اداره کرد، دانش باید بیاید ولی با اندیشه هم میشود؛ آن چیزی که تخفیف نخواهیم داد این است که باید پشتیبانی تئوریک باشد اما دانش اگر نبود تخفیف حاضر هستیم بدهیم، با یکچیزی الظّاهر پایینتر از دانش، یعنی اندیشه. 🔺 اندیشه حالت نوباوگی دانش است، اندیشه درواقع شاید یک حالت آبگیر را دارد در یک نقطه که از آبشخورهای دانشی متعددی تغذیه میکند یک اندیشهای میتواند بیاید و یک عملیات پیچیدهای که به دانشهای متعدد احتیاج دارد را پشتیبانی بکند؛ یک اندیشه منسجم میآید و از آن عملیات پشتیبانی میکند. ✅اندیشهای که باعث پیروزی انقلاب شد را امام به میان آوردند 🔺 حرکت بزرگ را ولو دانشها درصحنه نیامدند، با اندیشه توانستیم جمع بکنیم. البته آن اندیشه را امام آورد، موقعی که اینطوری قرائت میکنیم متوجه میشوید خیلی باید آن اندیشه زور داشته باشد، که در برابر نظام سلطه بیاید. 🔺 و معلوم است که با کنار گذاشتن سوخت بار این انقلاب یعنی اندیشه امام این انقلاب به جلو نخواهد رفت. اندیشههای دیگر هیچکدام عرضهی این کار را نداشتند. اندیشهی حضرت امام بود که این انقلاب را تغذیه کرد و تا به الآن داستان همینطور است، 🔺 عزیزان اگر الآن میخواهید شما هم بتوانید انقلاب را پشتیبانی کنید باید با دقت اندیشهی امام را مباحثه کنیم و با دقت اندیشهی حضرت آقا را مباحثه بکنیم؛ —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
#محصولات #نشر #کتاب 💠 #دیدگاه_ها_و_باورداشتهای_اسلامی_انقلابی 💠 #حجت_الاسلام_محمدرضا_فلاح 🔰کتابچه
💠 #دیدگاه_ها_و_باورداشتهای_اسلامی_انقلابی
💠 #حجت_الاسلام_محمدرضا_فلاح
🌐 این مجموعه به صورت یک کتاب چاپ شده است، برای تفصیل بیشتر و برای تکمیل این مباحث می توانید از لینک زیر کتاب را تهیه فرمایید.
https://eitaa.com/fvtt_ir/2579
—---—
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 #نشست_علمی
🔹مجمع عالی حکمت به مناسبت سالروز بزرگداشت #شیخ_اشراق، نشست علمی با موضوع #علم_النفس_اشراقی ، برگزار میکند.
🎙ارایه دهنده: استاد سید یدالله یزدانپناه
⏰زمان: چهارشنبه، ۸ مرداد ۱۳۹۹
🕚ساعت: ۱۱ تا ۱۲
📡پخش به صورت #زنده، در صفحه مجازی #اینستاگرام به آدرس زیر:
https://www.instagram.com/hekmate_islami/
@nasimehekmat
—---—
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 #مناسبتی
💠 #بزرگداشت_شیخ_اشراق
🌐 8 مرداد روز بزرگداشت حکیم اشراقی جناب شیخ شهاب الدین سهروردی گرامی باد.
❇️ #شیخ_اشراق در کلام #شهید_مطهری
🔺شيخ شهاب الدين يحيى بن حبش بن ميرك سهروردى زنجانى، معروف به شيخ اشراق. بدون شك از اعجوبههاى روزگار است. ذهنى فوقالعاده وقّاد و جوّال و نوجو و مبتكر داشته است. تمايل اشراقى در فلسفه، پيش از او حتى در فارابى و بو على وجود داشته است، اما كسى كه مكتبى به نام «مكتب اشراق» تأسيس كرد و در بسيارى از مسائل، راه آن مكتب را از راه مكتب مشاء جدا كرد اين مرد بزرگ بود. تقريباً همه مسائلى كه اكنون به عنوان نظريات اشراقيون در مقابل مشائين شناخته مىشود و برخى مىپندارند آنها مسائل مابهالاختلاف افلاطون و ارسطوست، نتيجه فكر شخص سهروردى است كه در مقابل افكار مشائين و بالخصوص مشائيان اسلامى آورده است. وى نزد مجد الدين جيلى (در مراغه) و ظهير الدين قارى (ظاهراً در اصفهان) و فخر الدين ماردينى (در عراق) تحصيل كرده و مدتى ملازم ماردينى بوده است. ماردينى مىگفته در هوش و ذكاء و حدّت ذهن مانندش را نديدهام و ازاينرو بر جانش مىترسم. گويند البصائر النصيريه ابن سهلان را نزد ظهير الدين قارى خوانده است.
🔺سهروردى در ساير علوم و از آن جمله فقه نيز سرآمد بوده است. به شام و حلب رفت و در جلسه درس فقه استاد مدرسه حلاويه حلب به نام شيخ افتخار الدين شركت كرد؛ برترىاش روشن گشت و مقرب استاد شد. صيت شهرتش او را مورد علاقه الملك الظاهر پسر صلاح الدين ايوبى كرد و در حضور او بىمحابا با فقها و متكلمين مناظره مىكرد و آنها را مغلوب مىساخت. همين كار سبب حسادت ديگران شد و كارى كردند كه صلاح الدين ايوبى فرزندش را وادار كرد كه او را به قتل برساند. در سال 586 در سن 36 سالگى و يا در سال 587 در سن 38 سالگى كشته شد.
🔺گويند وى با فخر الدين رازى همدرس بوده است. سالها پس از مرگش كه نسخهاى از كتاب تلويحات او را به فخر الدين دادند، آن را بوسيد و به ياد ايام هم شاگردى اشك از ديده فروريخت سهروردى نه تنها در مناظره با فقها و متكلمين بىپروا بود و دشمنى مىانگيخت، در اظهار اسرار حكمت- برخلاف توصيه بو على در آخر اشارات- شايد به علت جوانى، بى پروايى مىكرد و از همين رو افراد پخته از اول حدس مىزدند كه جان سالمى نخواهد برد. وقتى كه خبر مرگش به دوست و استادش فخر الدين ماردينى رسيد، گفت همان شد كه من حدس مىزدم. و نيز از همين رو دربارهاش گفته مىشد كه شهاب الدين علمش بر عقلش فزونى دارد.
📚 مجموعه آثار شهيد مطهري (خدمات متقابل اسلام و ايران)، ج14، ص: 494-493
—---—
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 #مناسبتی
💠 #بزرگداشت_شیخ_اشراق
🌐 8 مرداد روز بزرگداشت حکیم اشراقی جناب شیخ شهاب الدین سهروردی گرامی باد.
❇️زندگی علمی و سلوکی #سهروردی در بیان #استاد_یزدان_پناه
🔺شهاب الدین یحیی بن حبش بن امیرک سهروردی در سال 549ق، در سهرورد زنجان چشم بر جهان گشود. وی تحصیلات آغازین خود را نزد مجدالدین جیلی گذراند و سپس تحصیلات تکمیلی خود را در اصفهان نزد ظهیرالدین فارسی به پایان برد. پیش از بیست سالگی، دورۀ تحصیل او به پایان رسید و پس از این زمان، وی حکیمی مشایی بود که به گفته خود به شدت از مبانی حکمت مشاییان دفاع کرد.
🔺 پس از این دوره، به سبب پیش زمینه های ذاتی اش، به سیر و سلوک روی آورد و به ریاضت ها و مجاهدت های دشوارِ دور از تصور پرداخت و به تدریج، با دست دادن برخی مکاشفه ها و مشاهده های روحانی، به بطلان یا نقص بسیاری از مبانی و مباحث حکمت مشایی معتقد شد.
🔺 هرچند از این زمان می گذرد، حجم تجربه های عارفانه او افزایش می یابد تا آنجا که استعداد لازم برای دریافت انبوهی از معارف شهودی متراکم را در یک کشف معنوی به دست می آورد. این همان لحظه ای است که خود به عنوان « روزی عجیب » از آن یاد می کند که دمندۀ قدسی، همۀ آن معارف مندمج را به یکباره بر وی القا می کند؛ هرچند تقریر و تحریر آنها به سبب وجود موانع بسیار که لازمۀ سفرهای سلوکی او بوده است، چندین ماه به طول می انجامد.
🔺سهروردی در نهایت، مکتب اشراقی و حکمت نوری خود را در 39 سالگی در مهم ترین کتابش « حکمة الشراق » عرضه کرد.
🔺 مهم ترین شاخصه حیات علمی سهروردی همراهی خردورزی و سلوک و شهود است.
🔺 سهروردی بیشتر عمر خود را در سفرها می گذراند و یکی از اهداف مهم او در این سفرها یافتن مشارک مطّلع بود. می خواست بداند آیا کس دیگری نیز مکاشفاتی مانند او داشته است. وی در سال 579ق، به سوی حلب، سفر کرد. حاکم حلب در آن زمان ظاهرالدین ،پسر صلاح الدین ایوبی بود.
🔺به تدریج سهروردی با طرح دیدگاه های حکمی و فلسفی جدید خود _ که بر سطحی نگران گران می آمد _ و به دلیل فائق آمدن او برآنان در بحث ها و مناظره ها و شاید هم به دلیل مذهبش، مورد بغض و کینه این علما قرار گرفت و شکایت او را نزد مَلِک ظاهرالدین برد؛ اما وی به دلیل عنایت ویژه اش به شیخ اشراق به شکایت آنان وقعی ننهاد. از همین رو، آن علما به گمان خویش، از بیم آنگه شیخ اشراق موجب گمراهی ظاهرالدین شود، نامه ای بر ضد او به صلاح الدین، پدر ظاهرالدین می نویسند و او نیز حکم قتل شیخ را صادر می کند و سهروردی در دیار غربت و پس از نزدیک به یک دهه سکونت در حلب، در همان جا به قتل می رسد و به « شیخ مقتول » شهره شد.
📚 منبع: کتاب آموزش حکمت اشراق ص 11_15
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
neshast 99-05-08_01.mp3
9.79M
💠 #مناسبتی
💠 #بزرگداشت_شیخ_اشراق
🌐 8 مرداد روز بزرگداشت حکیم اشراقی جناب شیخ شهاب الدین سهروردی گرامی باد.
🔻#نشست_علمی «علم النفس اشراقی»
🎙ارایه دهنده: استاد سید یدالله یزدانپناه
🔰 برگزار شده توسط «مجمع عالی حکمت اسلامی»
#استاد_یزدانپناه @nasimehekmat
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac