eitaa logo
موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
3.7هزار دنبال‌کننده
967 عکس
54 ویدیو
48 فایل
─━━━━━━ا﷽ا━━━━━━─ ⭕️موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی (فتوت) 💢با مدیریت حجت الاسلام و المسلمین محمدرضا فلاح شیروانی 📍قم، میدان سپاه، بلوار شهید اخلاقی، پلاک۱۲ 📩درگاه ارتباطی و تبادل: @Admin_fotovat 🔺نشر مطالب همراه با آدرس
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 💠 🔰کتابچه دیدگاهها و باورداشتهای اسلامی انقلابی حاصل سلسله گفتارهای حجت الاسلام و المسلمین فلاح شیروانی است که در 108 صفحه تدوین شده است. 🔰این کتابچه، به همت موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی آماده چاپ گشته و توسط پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی (باقرالعلوم) به زیور طبع آراسته شد. 🔰 در توضیح پشت جلد این کتاب آمده است: 💠 در عصر امام خمینی ره ما به فصل فرهیختگی و شکوه فرهنگ اسلامی انقلابی رسیده ایم و در این میان دیدگاهها و باوداشتهای اسلامی انقلابی ای که رهبران انقلاب به ما عرضه کرده اند میتواند برای هر جمع و محفل انقلابی نقش هادی و راهبر را ایفا کند. وظیفه فرزندان خمینی کبیر آنست که اندیشه امام ره را به مرتبت و منزلت امامت اندیشه ها برسانند. ▪️علاقه مندان برای تهیه این کتاب میتوانند با شماره تلفن ذیل تماس حاصل فرمایند: 📞 ۰۹۱۹۱۵۹۳۰۸۰ 🏷 کانال کلام انقلابی @kalam_Enghelabi —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 💠 1️⃣ معرفی محتوای کتاب https://eitaa.com/fvtt_ir/2466 2️⃣ معنای لغوی تصوف https://eitaa.com/fvtt_ir/2492 3️⃣ معنای اصطلاحی تصوف https://eitaa.com/fvtt_ir/2541 4️⃣ معنای اصطلاحی عرفان https://eitaa.com/fvtt_ir/2582 5️⃣ عرفان عملی و نظری https://eitaa.com/fvtt_ir/2603 6️⃣ عرفان عملی https://eitaa.com/fvtt_ir/2628 7️⃣ عرفان نظری https://eitaa.com/fvtt_ir/2655 8️⃣ محورهای اساسی در عرفان نظری https://eitaa.com/fvtt_ir/2688 9️⃣ امکان دستیابی به معارف شهودی https://eitaa.com/fvtt_ir/2704 🔟 هماهنگی عرفان با عقل و دین https://eitaa.com/fvtt_ir/2718 1️⃣1️⃣ تأثیرات عرفان عملی و نظری بر یکدیگر https://eitaa.com/fvtt_ir/2755 2️⃣1️⃣ هویت اسلامیِ عرفان اسلامی (1) https://eitaa.com/fvtt_ir/2813 ⏳ ادامه دارد ... —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 💠 💢بخش 4️⃣ 🌐 معنای اصطلاحی عرفان 🔘 بررسی لفظ عرفان 🔺1-در اشتقاق لغوی لفظ عرفان ابهامی وجود ندارد و روشن است که از «عَرَفَ، یَعرِفُ» و هم خانوادۀ معرفت، عارف و معروف است 🔺2-لفظ عرفان، در آثار عرفا شیوع چندانی ندارد 🔘معنای اصطلاحی عرفان 🔺 الف) بایزید بسطامی ادنی صفة العارف ان تجری فیه صفات الحق ّ ویجری فیه جنس الربوبیّة؛ «کمترین صفت عارف آن است که صفات حق در او جاری و جنس ربوبیت در او ساری باشد». 🔺 ب)جنید بغدادی « اَن تعرف ما لک و ما له»؛ یعنی معرفت آن است که بشناسی چه چیزی از آن توست و چه چیزی برای خدای متعال. به عبارت دیگر، به درستی حق و خلق را از هم باز شناخته و احکام هریک را در جای خود بنشانی. 🔺ج)ابن سینا المنصرف بفکره الی قدس الجبروت مستدیماً لشروق نور الحق هی سرّه یخصّ باسم العارف؛ «آن کس که به فکر خود یک سره به سوی عالم قدس متوجه باشد، درحالی که مدام خواهان تابش نور حق در سرّ خود است، به اختصاص عارف نام دارد». 🔺د)ملاعبدالرزاق کاشانی العارف من اشهده الله ذاته و صفاته و اسمائه و افعاله، فالمعرفة حال تحدث من شهودٍ؛ «عارف کسی است که خدای متعال ذات، صفات، اسما و افعال خود را به وی نشان داده است، بنابراین معرفت، حالی است که از پی شهود برمی آید». 🔘جمع بندی معنای اصطلاحی عرفان 🔺هر چند واژۀ عرفان به هر دو جنبۀ عملی و معرفتی اشاره دارد اما در آثار محققان از عرفا، با غلبه جنبۀ معرفتی استفاده می شود، برخلاف واژۀ تصوف که با غلبۀ جنبۀ عملی به کار رفته است. 🔘علت بار منفی یافتن واژه صوفی 🔺به تدریج در عرفان عملی با بروز اجتماعی آن، که در شکل فرقه ها و سلسله هی دراویش و فرقه ها به بدعت ها و انحرفات، واژگان تصوف و صوفی نیز بار منفی یافته است. 📚 منبع: کتاب آشنایی با مجموعه عرفان اسلامی ص 43_45 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 1️⃣ دانش تاریخ فلسفه https://eitaa.com/fvtt_ir/2499 2️⃣ سنتهای فلسفی پیش از اسلام / فلسفه هندی پیش از اسلام https://eitaa.com/fvtt_ir/2556 3️⃣ ویژگیهای فلسفۀ هندی https://eitaa.com/fvtt_ir/2585 4️⃣ آشنایی مسلمانان با فلسفۀ هندی https://eitaa.com/fvtt_ir/2631 5️⃣ فلسفه در چین پیش از اسلام https://eitaa.com/fvtt_ir/2664 6️⃣ عدم تأثیر فلسفۀ چینی در شکل گیری فلسفۀ اسلامی https://eitaa.com/fvtt_ir/2697 7️⃣ فلسفه در سنت ایرانی پیش از اسلام https://eitaa.com/fvtt_ir/2707 ⏳ ادامه دارد ... 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 💢بخش 3️⃣ 🌐 ویژگیهای فلسفۀ هندی 1️⃣معنوی و روحانی بودن 🔺 دغدغۀ اصلی تفکر فلسفی هند معنویت است؛ چه معنویت در زندگی فعلی و کنونی و چه معنویت در زندگی اخروی و آن جهانی. همین خصلت موجب شده است فلسفه هند با دین و عرفان همراه باشد. در هند یا فلسفه برآمده از دامان دین و همراه با آن بوده است و یا دین برآمده از دامان فلسفه و همراه با آن. 2️⃣کاربرد عملی فلسفه در زندگی 🔺در فلسفه های هندی، حتی در گرایشهای مادی آن، تأمل نظری در خدمت زندگی است. در این سنت، هدف فلسفه تأمین رهایی و نجات انسانهاست؛ و فلسفه تأمل نظری محض تلقی نمی شود، بلکه راهی به رهایی است. در فلسفۀ هندی معیار حقیقت فایدۀ عملی نیست، بلکه درست عمل کردن است. 3️⃣درون نگرانه بودن 🔺 کانون توجه فلسفۀ هندی، درون انسان و جان و دل اوست. در واقع فلسفۀ هندی در جست وجوی رهایی انسان است و این مقصود را با تأمل در درون او قابل حصول می داند. 4️⃣معناگروی یگانه انگارانه 🔺فلسفۀ هندی، به ویژه مکتب هند، به معناگروی یگانه انگارانه گرایش دارد. دیدگاه معناگروی یگانه انگار در فلسفۀ هند، چنان انعطاف پذیر و پویاست که شکلهای گوناگونی به خود گرفته است و این شکلها احیاناً متضاد و ناسازگار به نظر می رسند. 5️⃣شهودگرایی 🔺 در فلسفۀ هندی گرچه از عقل ومعرفت استدلالی نیز استفاده می شود، شاهراه وصول به حقیقت غایی، شهود و معرفت قلبی است. در این فلسفه حقیقت «دانستنی» نیست، بلکه « دریافتی» است. 6️⃣مرجعیت پذیری 🔺یکی از ویژگیهای فلسفۀ هندی در اشکال گوناگونش، پذیرش حجیت و مرجعیت آراء و آموزه هایی است که در متون قدیمی مانند وداها و اوپانیشادها و یا آنچه بودا و جین تدوین کرده اند، وجود دارد. 🔺فیلسوفان هندی چون شهود و یافت حقیقت را راه رسیدن به حقیقت می دانند، و از سویی، یافت قدما و اسلاف خود را یافت ناب و کاملی تلقی می کنند، آن را به منزلۀ حجت موجه و مرجع نهایی می پذیرند. 7️⃣سنت ترکیبی 🔺فلسفۀ هندی در باب وجوه مختلف واقعیت رهیافتی ترکیبی دارد و می کوشد دین و فلسفه، معرفت و عمل، عقل و شهود، انسان و طبیعت، خدا و انسان، واقعیت فی نفسه و پدیدار را در هماهنگی با یکدیگر قرار دهد. 🌐عناصر مهم فلسفۀ هندی 1️⃣اعتقاد به نجات و رهایی انسان 🔺مکاتب فکری گوناگون هندی معتقدند که این دنیا، دنیایی ماندگار نیست؛ بلکه با همۀ رنجها، گرفتاریها یا خوشیهایی که برای انسان دارد می گذرد و سرای دیگری در انتظار آدمی است و انسان با ورود به آن سرا آزاد و رها می شود و نجات می یابد. 2️⃣کارما و بازپیدایی یا ایدۀ تناسخ 🔺کارهایی که انسان انجام می دهد ثمرات و واکنشهایی دارد و کارهای خوب و بد، نتایج خوب و بدی به بار می آورد و در رهایی یا عدم رهایی انسان مؤثر است. 🔺براین اساس، نظام عالم همواره در حال تکرار و بازپیدایی تناسخ است و انسانهای نیکو کار در نتیجۀ عمل نیکشان از گردونۀ بازپیدایی تناسخ رها می شوند و از درد و رنجهای آن نجات می یابند و به سرای راحت و باقی معنوی می پیوندند؛ اما انسانهای بدکار، در نتیجۀ اعمال نادرستشان، از گردونۀ بازپیدایی تناسخ عالم خارج نمی شوند. 3️⃣جوهر ثابت 🔺نحله های فکری گوناگون هند، جز آیین بودایی، معتقدند در پس مظاهر ناپایدار و متغیر عالم اصل و جوهر ثابتی وجود دارد که آن را، «آتمان»، «جیوا» و «پوروشا» نام نهاده اند. 4️⃣عقیده به ادوار جهانی 🔺مکاتب هندی به فرضیۀ ادوار جهانی معتقدند و آن را به صورت دوران منظم انحلال و خلقت پی در پی می دانند. 📚 منبع: کتاب درآمدی بر تاریخ فلسفه اسلامی جمعی از نویسندگان : زیر نظر دکتر محمد فنایی اشکوری جلد 1 ص 90_94 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
☑️ بخش 1️⃣ فکر / https://eitaa.com/fvtt_ir/1263 بخش 2️⃣ فکر / https://eitaa.com/fvtt_ir/1320 بخش 3️⃣ فکر / https://eitaa.com/fvtt_ir/1361 بخش 4️⃣ فکر / https://eitaa.com/fvtt_ir/1395 بخش 5️⃣ فکر / https://eitaa.com/fvtt_ir/1451 بخش 6️⃣ فکر / https://eitaa.com/fvtt_ir/1508 بخش 7️⃣ فکر / https://eitaa.com/fvtt_ir/1523 بخش 8️⃣ فکر / https://eitaa.com/fvtt_ir/1556 بخش 9️⃣ آزاد اندیشی / https://eitaa.com/fvtt_ir/1572 بخش 🔟 حدیث آزاداندیشی https://eitaa.com/fvtt_ir/1591 بخش 1️⃣1️⃣ حدیث آزاداندیشی https://eitaa.com/fvtt_ir/1609 بخش 2️⃣1️⃣ حدیث آزاداندیشی https://eitaa.com/fvtt_ir/1624 بخش 3️⃣1️⃣ داشتن سوگیری اساسی https://eitaa.com/fvtt_ir/1830 بخش 4️⃣1️⃣ ادب سجده بعد از بیدار شدن از خواب https://eitaa.com/fvtt_ir/1866 بخش 5️⃣1️⃣ توجه به جهل خود https://eitaa.com/fvtt_ir/1903 بخش 6️⃣1️⃣ انانیت https://eitaa.com/fvtt_ir/1956 بخش 6️⃣1️⃣ غفلتی خاص (1) https://eitaa.com/fvtt_ir/2022 بخش 7️⃣1️⃣ غفلتی خاص (2) https://eitaa.com/fvtt_ir/2083 بخش 8️⃣1️⃣ غفلتی خاص (3) https://eitaa.com/fvtt_ir/2126 بخش 9️⃣1️⃣ تغذیه انسان انقلابی از قرآن https://eitaa.com/fvtt_ir/2216 بخش 0⃣2⃣ لذت انسان انقلابی از زندگی https://eitaa.com/fvtt_ir/2270 بخش 1️⃣2️⃣ نفس اماره مهمترین دشمن https://eitaa.com/fvtt_ir/2462 بخش 2️⃣2️⃣ آیا واقعاً درد ما انقلاب است؟! https://eitaa.com/fvtt_ir/2588 —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 ، 2️⃣2️⃣ 💠آیا واقعاً درد ما انقلاب است؟! 🔺یکی از وظایف ما این است که دقت بکنیم درد اصلی ما چیست (اینجا تعارف بر نمی‌دارد) 🔺بر خلاف تلقی‌هایی که داریم درد اصلی ما انقلاب نیست. 🔺البته از باب اینکه هر امر دشواری را اگر متکلفانه به دنبالش باشید در درون شما تبدیل به حقیقت می‌شود؛ مثلا می‌گویند اگر صبور نیستی اگر با تکلف خودت را به صبوری بزنی صبور می‌شوی؛ اگر مثل کسانی که درد اصلی و دغدغه اصلی شان انقلاب است رفتار کنیم، ان شاء الله مثل آن ها می شویم. 🔺البته باید دقت کرد که این قاعده درست است ولی خودت یک دفعه فکر نکنی درد اصلی تو انقلاب است و بعد یک مرتبه خودت را معیار و مرکز قرار بدهی، و بگویی هر که با من است با انقلاب است و هر کس بی من است علیه انقلاب است. 🏷 گر کسی دردش انقلاب باشد آثارش چیست؟ 🔺علائم و آثار هم آخرش علائم است نه خود واقعیت؛ یک امتحان بکند ببیند اصل قضیه را می‌تواند بفهمد اگر مبهم بود می‌رود روی علائم آن. به اصل مسئله نگاه که بکند، (ما چون قلبمان را رها می‌کنیم هر چه می‌گردیم پیدایش نمی‌کنیم که حالا بخواهم در آن نگاه بکنم) یکی از چیزهایی که اگر انسان بنا را بر این بگذارد که یک مقدار به خودش نگاه بکند، و از برداشت‌های سریع دست بردارد، و از برداشت‌های دیگران نیز دوری کند، گاهی می‌بینی که برداشت‌های دیگران مبنای نظر شخص در مورد خودش می‌شود. 🔺حتی خداوند می‌گوید از روی نعمت‌ها و مصائبی که به تو می‌دهم قضاوت نکن که تو کی هستی. صاف به خودت نگاه کن که کی هستی. 🔺انسان یک واکاوی بکند که ببینید دردش چیست؟ موقعی که انسان قشنگ ببیند که دردمان انقلاب نیست 🔺اگر انقلاب به عنوان یک ارزش جا نیفتد موقعی که بداند که این دردش نیست رها می‌کند، ولی الحمد لله این برای ما ارزش هست؛ 🔺فضای یک نقد الذات و محاسبه النفس اینطوری را چه کسی برای انقلابی‌ها فراهم می‌کند؟ همه که به انقلابی‌ها می‌گویند انقلابی باش، بارک الله چقدر انقلابی بودی؟ بعد شروع می‌کند به دیگران پیچیدن و حتی خود آقا را نقد کردن و به پر و پای ایشان می‌پیچد. 🔺اگر درد اصلی انقلاب باشد، از روحیه رقابت نجات پیدا می‌کنیم. رقابت به خاطر انانیت است. حضرت امام خیلی با رقابت بد است. می‌گوید ریشه تمام ناملایمات ما رقابت است. ⭐️سوال اگر دید که دردش انقلاب نیست چه کند؟ استاد: این را مبنای مایوس شدن قرار ندهید. به همین خاطر خداوند باطنشان را به راحتی به آن‌ها نشان نمی‌دهد. اگر چند تا کار بکند تازه خداوند ابصر به عیوب نفسش قرار می‌دهد (ابصره بعیوب نفسه) 🌟سوال: چطور درد واقعی انقلاب پیدا کنیم؟ استاد: درد با توجه تشدید می‌شود. عناصر معنوی و قلبی با توجه تشدید می‌شوند. یک قاعده هم به طور کل این است که اعمال متناسب با یک حالت و صفت پدید آورنده آن حالت و صفت است. یکی دیگر از قواعد عقاید همراه با آن صفت است و یک قاعده دیگر هم این است که تصویر درست از آن صفت و مطلوب باعث تسریع به رسیدن می‌شود؛ مثلا انسان تصویر درست و کاملی از سخاوت داشته باشد خیلی کمک می‌کند انسان سخی بشود. اینجا هم تصویر درست از انقلابی گری خیلی کمک می‌کند به انقلابی شدن. اصلا این ساخت و موقف و ایستار غلط است و اینطوری نمی‌شود درستش کرد. اعرف الحق تعرف اهله. این خیلی جمله اعجاز آمیزی است. روی این سرمایه گذاری نمی‌شود همه با آدم‌ها می‌سنجند. عبادت‌های زیاد طرف را معیار قرار می‌دهند! در حالی که درست نیست؛ عقایدش را بگو چیست. گذشته از اینکه عقل دارد می‌گوید اینقدر تجربه دارد می‌گوید که دیگر بس است. ما باید از کارهای خوبی هم که انجام می‌دهیم به خدا پناه ببریم. حقیقت انسان هیچ چیز غیر از استئصال نیست، انتم الفقراء. یک کار خیر می‌کنیم باید از آن وحشت بکنیم. خدایا شر این کار خیر گردنم را نگیرد. ---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac