eitaa logo
موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
3.6هزار دنبال‌کننده
1.1هزار عکس
64 ویدیو
49 فایل
─━━━━━━ا﷽ا━━━━━━─ ⭕️موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی (فتوت) 💢با مدیریت حجت الاسلام و المسلمین محمدرضا فلاح شیروانی 📍قم، میدان سپاه، بلوار شهید اخلاقی، پلاک۱۲ 📩درگاه ارتباطی و تبادل: @Admin_fotovat 🔺نشر مطالب همراه با آدرس
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
☑️ بخش 1️⃣ فکر / https://eitaa.com/fvtt_ir/1263 بخش 2️⃣ فکر / https://eitaa.com/fvtt_ir/1320 بخش 3️⃣ فکر / https://eitaa.com/fvtt_ir/1361 بخش 4️⃣ فکر / https://eitaa.com/fvtt_ir/1395 بخش 5️⃣ فکر / https://eitaa.com/fvtt_ir/1451 بخش 6️⃣ فکر / https://eitaa.com/fvtt_ir/1508 بخش 7️⃣ فکر / https://eitaa.com/fvtt_ir/1523 بخش 8️⃣ فکر / https://eitaa.com/fvtt_ir/1556 بخش 9️⃣ آزاد اندیشی / https://eitaa.com/fvtt_ir/1572 بخش 0️⃣1️⃣ حدیث آزاداندیشی https://eitaa.com/fvtt_ir/1591 بخش 1️⃣1️⃣ حدیث آزاداندیشی https://eitaa.com/fvtt_ir/1609 بخش 2️⃣1️⃣ حدیث آزاداندیشی https://eitaa.com/fvtt_ir/1624 بخش 3️⃣1️⃣ داشتن سوگیری اساسی https://eitaa.com/fvtt_ir/1830 بخش 4️⃣1️⃣ ادب سجده بعد از بیدار شدن از خواب https://eitaa.com/fvtt_ir/1866 بخش 5️⃣1️⃣ توجه به جهل خود https://eitaa.com/fvtt_ir/1903 بخش 6️⃣1️⃣ انانیت https://eitaa.com/fvtt_ir/1956 بخش 6️⃣1️⃣ غفلتی خاص (1) https://eitaa.com/fvtt_ir/2022 بخش 7️⃣1️⃣ غفلتی خاص (2) https://eitaa.com/fvtt_ir/2083 بخش 8️⃣1️⃣ غفلتی خاص (3) https://eitaa.com/fvtt_ir/2126 بخش 9️⃣1️⃣ تغذیه انسان انقلابی از قرآن https://eitaa.com/fvtt_ir/2216 بخش 0️⃣2️⃣ لذت انسان انقلابی از زندگی https://eitaa.com/fvtt_ir/2270 بخش 1️⃣2️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/2462 —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 ، 8️⃣1️⃣ 💠 غفلتی خاص (3) ❇️ إنّٰا عَرَضْنَا اَلْأَمٰانَةَ عَلَى اَلسَّمٰاوٰاتِ وَ اَلْأَرْضِ وَ اَلْجِبٰالِ فَأَبَيْنَ أَنْ يَحْمِلْنَهٰا وَ أَشْفَقْنَ مِنْهٰا وَ حَمَلَهَا اَلْإِنْسٰانُ إِنَّهُ كٰانَ ظَلُوماً جَهُولاً ﴿الأحزاب‏، 72﴾ 🔺لا حول و لا قوه الا بالله العلی العظیم! 🔺موقعی که لا حول و لا قوه چرا به ریش خودت گرفتی؟! 🔺چند تا فیلسوف اینطوری داریم؟ فیلسوف حکیم! چند تا داریم؟ اگر کم داریم، حرف آقای داوری را قبول دارم که بحران تفکر داریم. منتها نه با آن تقریرهای ایشان. در آن اتمسفر بودن را قبول ندارم. ما خودمان اتمسفر شریفی داریم به آن واژه ها هم احتیاجی نداریم. مقوله ی خردمندی! به خرد وصل بودن! در گرو چیست؟ 🔺به نظرم بعد از انقلاب خیلی کم اندیشیدیم، خیلی کم فکر کردیم، خیلی مشغول بودیم. حداقل یک تعدادی که اینطوری باشند را احتیاج داشتیم. 🔺ما شیرین ترین کاری که انجام دادیم رفتیم علوم انسانی خواندیم. این کار را باید می کردیم ولی آن طرف قرآن هم خواندیم؟ تامل های اینطوری هم کردیم؟ ببینید چه وضعی درست کرده؟ یک آشوب معنوی درست کرده است! انسجام فکری را به هم زده است. این ها قطعا انسجام را به هم می زدند منتها ما به آن ها میدان دادیم. ما به تعداد کافی آدم نداشتیم که بفهمند دو میلیون و پانصد نفر دانشجوی علوم انسانی یعنی چه! به نظرم تعداد آدم های هوشیارمان پایین بوده است. این هوشیاری ها خیلی ضروری است. اربعین پیش می آید نمی توانیم بفهمیم این حادثه چیست. 🔺اینقدر ، ظلوم! با هیچ حادثه تاریخی نمی توانیم ارتباط بگیریم. این حادثه اربعین از حادثه عاشورا دارد تغذیه می کند و آن حادثه هم در بعثت ریشه دارد. مختصات انسانی خودش را از بعثت می گیرد. در بعثت یک تعریفی عوض شد و حادثه عاشورا ضروری شد و الا یک مشت گاو و گوساله داشتند با هم زندگی می کردند عاشورا برای چه؟ بعثت بود که عاشورا را ضروری کرد. 🔺حالا در اوج یک حادثه ای به نام حادثه عاشورا داریم که مردم اینطوری دارند با آن نسبت می گیرند. این چیست؟ خیلی چیز عجیبی است. اصلا پدیده ی ساده ای نیست. 🔺فیلسوف بی چاره اینجا خواب افتاده است. این نسبت ها را نمی تواند در بیابد. این ها خسارت است، انفعال این ها است. ما انسان های هوشیار خیلی کم داریم. 🔺می گویند آقا رسول اکرم وارد مسجد شد و یک حلقه مشغول عبادت و یک حلقه مشغول مباحثه بودند اینکه حضرت رفت در آن حلقه ای که مباحثه می کردند به یک فرهنگ دامن می زند. ما فرهنگ هوشیاری را نتوانستیم ایجاد بکنیم. بخوان بخوان یاالله بخوان فرهنگ بود، هوشیار بودن فرهنگ نشد. هر دم در توبره این و آن نرو، مدام زنده باش و مرده باش! 🔺اگر دلمان به حال بشریت می سوزد اگر دوست داریم این جامعه عزیز ایرانی و شیعی با یک آهنگ خوبی مسیر پیشرفت را طی بکند روی این هوشیاری باید سرمایه گذاری بکنیم. از آن تاریکی ها بکشیم بیرون هم خودمان را و هم همه ی آن کسانی که دست مان به آن ها می رسد، اگر این هوشیاری ها ایجاد بشود یک جا نمی ماند و همینطوری می رود. ---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📝 (با رویکرد حمایت از کالای ایرانی) 🔘 صوت و خلاصه جلسه 1️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/1780 صوت و خلاصه جلسه 2️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/1833 صوت و خلاصه جلسه 3️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/1872 صوت و خلاصه جلسه 4️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/1911 صوت و خلاصه جلسه 5️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/1981 صوت و خلاصه جلسه 6️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/2025 صوت و خلاصه جلسه 7️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/2089 صوت و خلاصه جلسه 8️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/2134 —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
فقه اقتصاد مقاومتی-استاد یوسفی-ج8-980928-LQ.mp3
15.43M
🎧 (با رویکرد از حمایت کالای ایرانی) 🔘 📝جلسه هشتم 🗓 تاریخ جلسه: —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
(حمایت از کالای ایرانی) ➖در جلسه گذشته بیان شد که در فرض تحقق سلطه اقتصادی، خرید کالای خارجی حرام است. 🔷شرایط تحقق مصداق سلطه اقتصادی: 🔹وابستگی یک‌جانبه اقتصادی یک کشور اسلامی، یک بنگاه و فرد مسلمان به اقتصاد کشورهای غیر اسلامی، بنگاه‌ها و افرادی از آن کشورها، به گونه‌ای که هر موقع آن کشورها، شرکت‌ها یا افراد اراده کنند، بتوانند آن کشور اسلامی، بنگاه و افراد مسلمان را به لحاظ اقتصادی تحت فشار قرار دهند و در وضعیت اقتصادی آنان اخلال و نابسامانی ایجاد نمایند. ⬜️در ادامه استاد با پذیرش مزیت های نسبی*، راه مقابله با تسلط را، وابستگی متقابل اقتصادی بیان کردند. در این صورت نه تنها مصداق سلطه و سبیل نیست، بلکه مصداق تعامل سازنده است. ◽️*مزیت نسبی به به صرفه بودن تولید یک کالا در یک کشور نسبت به کشور دیگر می گویند. مثلا در خاورمیانه نفت ارزان تر به دست می آید یا در برخی کشورها، کشاورزی به صرفه تر است. در این صورت، به نفع هر دو کشور است که از تولیدات متقابل یکدیگر استفاده کنند. 🔹همچنین جریان مبادلات پولی نیز می تواند مصداق سلطه باشد. به گونه ای که یک جریان یک جانبه باشد و کشور غیر اسلامی بتواند کشور اسلامی را تحت تاثیر جدی قرار دهد. ❗️امروزه دلار مهمترین ابزار جنگ اقتصادی دشمن علیه نظام جمهوری اسلامی ایران است. و باید هر چه زودتر از این سلطه خارج شد. 🔶مرجع تشخیص مصداق سلطه و سبیل 🔸فرض اول. مراجعه به عرف عام. چون این سلطه و سبیل احتیاج به نظر کارشناسی است، عرف عام حجت نمی باشد. 🔸فرض دوم. نظر مرجع تقلید. عدم حجیت. چون تشخیص سلطه و سبیل کار تخصصی حکمی نیست تا نظر مرجع برای مقلدین حجت باشد. ممکن است مرجع با کارشناس مشورت کند، که آن نظر به خاطر کارشناسی بودن حجت است. 🔸فرض سوم. نظر حاکم و ولی فقیه. ولی فقیه ممکن است در امور کلان، با مشورت کارشناسان نظری بدهد، اما امکان بررسی نظر وی در امور جزئی فراوان وجود ندارد. 🔸فرض چهارم. عرف متخصص. نظر عرف متخصص حجت است. البته در صورتی که ارتباطات به حد کلان برسد، باید حاکم اسلامی نظر بدهد. —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 💠 🔺 جلسه با جمعی از طلاب 🔹 بخش 1️⃣ به‌عنوان یک تخصص برای خدمت به جامعه https://eitaa.com/fvtt_ir/1854 🔹 بخش 2️⃣ عناصر مؤثر برای رسیدن به تخصصی مؤثر در حوزه برای خدمت به نهضت https://eitaa.com/fvtt_ir/1885 🔹 بخش 3️⃣ دغدغه‌ها انسان‌سازند https://eitaa.com/fvtt_ir/1915 🔹 بخش 4️⃣ ظرفیت‌های / بر دوش خود طلبه بودن وظیفه و تعالی شخصی و اجتماعی خودش https://eitaa.com/fvtt_ir/1941 🔹 بخش 5️⃣ حادثه‌ای عظیم (1) https://eitaa.com/fvtt_ir/1985 🔹 بخش 6️⃣ حادثه‌ای عظیم (2) https://eitaa.com/fvtt_ir/2010 🔹 بخش 7️⃣ پیچ تاریخی (1) https://eitaa.com/fvtt_ir/2029 🔹 بخش 8️⃣ پیچ تاریخی (2) https://eitaa.com/fvtt_ir/2063 🔹 بخش 9️⃣ پیچ تاریخی (3) https://eitaa.com/fvtt_ir/2108 🔹 بخش 0⃣1⃣ روند تعریف مأموریت (1) https://eitaa.com/fvtt_ir/2137 —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 💠 🔺 جلسه با جمعی از طلاب 💠 بخش 0⃣1⃣ 🔴روند تعریف : راه‌یابی 1️⃣ اهمیت راه‌یابی 👈همه‌ی ما می‌دانیم این بحث مهم است؛ حدیثی هم در ذهنمان هست، از آقا امام صادق علیه السلام که می فرمایند «الْعَامِلُ عَلَى غَيْرِ بَصِيرَةٍ كَالسَّائِرِ عَلَى غَيْرِ الطَّرِيقِ لَا يَزِيدُهُ سُرْعَةُ السَّيْرِ إِلَّا بُعْدا»
الكافي (ط - الإسلامية)، ج‏1، ص: 43
🔺کسی که بدون آگاهی حرکت کند مثل کسی است که در غیر مسیر منتهی به مقصد خودش دارد حرکت می‌کنم. هرچقدر هم جهد را زیاد کند، هرچقدر هم بر سرعت حرکتش اضافه بکند چیزی که نصیبش می‌شود دوری است. 2️⃣ نیاز به یک فضای فکری غنی شده برای راه‌یابی برای پیشبرد انقلاب اسلامی 👈ما هدفمان پیشبرد انقلاب اسلامی است؛ چیزی که به آن اشاره می‌کنیم خیلی بزرگ است، خیلی جدید است و حتی در خیلی از جاها که وارد بشویم بسیاری از ساختارهای اجتماعی ناشناخته است. 👈 اگر می‌خواهیم این نکته خوب از آب دربیاید، به یک فضای فکری غنی‌شده‌ای احتیاج داریم که از این فضای فکری غنی‌شده تغذیه کنیم و بگوییم چه باید کرد؛ و این چه باید کردها سطحش پایین نخواهد بود. 3️⃣ خصوصیات حاصل آمده بعد از راه‌یابی 👈یعنی ما بعد از راه‌یابی یک آرامش‌هایی داریم که این خیلی می‌ارزد و معمولاً نیست. اول اینکه راه‌یابی باید با غنا و روشن‌بینی بالا باشد و دوم باید مؤمنانه باشد. 👈 خیلی باید محکم باشیم ما یک روز را هم سست و ضعیف بگذرانیم نمی‌توانیم درست از مردم دست‌گیری کنیم. ما باید دائماً محکم زندگی کنیم. دقت می‌کنیم همین محکم بودن باعث می‌شود سفت دست مردم را بگیریم و از همینجا باید در مورد آرمان‌ها محکم باشیم، در مورد اهداف باید محکم باشیم، در مورد مسیر، در مورد ارزش‌ها باید محکم باشیم. 4️⃣فاکتورهای فضایی که برای عملکرد درست در راه‌یابی‌های انقلابی نیاز داریم ❇️ الف) فاکتورهای بینشی ❇️ ب) فاکتورهای ارزشی (ارزش‌ها و مطلوبیت‌های تمدنی) ❇️ ج) فاکتورهایی از جنس طرح‌های راهبردی ❇️ د) فاکتورهایی از جنس رصد، اشراف و دیده‌بانی 🏷 در پست های آتی این فاکتورها تبیین خواهد شد. —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 💠 معرفی مختصر مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی (فتوت) 💠 بخش 1️⃣ ❇️ «فرهنگ و تمدن توحیدی(فتوت)» نام مؤسسه ای راهبردی است که علاقه مند است بر اساس تعریفی غنی‌شده با نگاه سخت گیرترین اسلام شناسان روزگار ما صورت بسته، بروید. 1️⃣ مأموریت و وظیفۀ محوری 🔺 «این مجموعه خود را موظف به طراحی و ایجاد یک
«جریان بالندۀ اجتماعی با هویت فرهنگی»
که
«امتدادی از دانش حوزوی تا عینیت اجتماعی»
داشته باشد، میداند.»؛ جریانی ناظر به مطالبات نهضت تمدن‌سازی اسلامی(با دغدغۀ محوری بسط توحید در جان‌ها و جوامع بشری)، با نگاهی مؤثر و مستمر به شکل‌گیری «نهاد رهبری فرهنگی معنویت‌گرا»، با فراهم آوردن تمهیدات لازم برای آن. 🔺 این مجموعه مسؤولیت خویش را مشارکت در سررشته‌داری هدایت ظرفیت‌های بالفعل و بالقوۀ حوزه‌های علمیه جهت برآوردن نیازهای راهبردی تحقق اهداف مرحله‌ای نهضت اسلامی، به قدر وسع خویش، می‌داند. 🔺به همین منظور در صدد است به حکم مأموریتی که پذیرفته و مسؤلیتی که متوجه خویش می بیند، در مسیر مقاصد متعالی و ضرورت‌های امروز و فردای نهضت مبارک اسلامی‌مان، در اندازه‌های یک طرح ملی میان اصلی‌ترین ظرفیت‌های چهار حوزۀ فعال و اثرگذار اجتماعی(«حوزه‌های علمیه»، «دانشگاه‌های اثرگذار»، «مدارس ویژۀ آموزش و پرورش» و «عمده‌ترین جریان‌های کوشا و اثرگذار انقلابی که با صفت نخبگانی به فعالیّت مشغول‌اند»، پیوندی عمیق(که مستلزم ویرایش تدریجی و هدف‌دار هر چهار است) بزند. 🔺و جهت برآوردن این مقصود بلند به آرایشی راهبردی نظر دارد که در آن نقش و مسؤولیت یک «سازمان مادر» را برای ساماندهی «سازمانهای اقماری» متعددی که با رویکردی تخصصی مبتنی بر این اهداف و مطلوبیتها تعریف و تأسیس شده اند و خواهند شد، برعهده گرفته است، همچنین بر اساس همان تعریف و همان هویت به حمایت از سازمانهای فراوان همسو و همراه و نهایتاً تشکیل شبکۀ نخبگانی و شبکۀ اجتماعی گسترده ای با رویکردی عملیاتی می اندیشد. 🔺البته با تأکید باید گفت «فتوت» بسیار پیش از آن که یک تشکیلات باشد تلاش دارد یک نحوۀ حیات و آرایش اجتماعی نیروهای وفادار به انقلاب اسلامی(با صفت همگرایی راهبردی) باشد. در این آرایش از سه لایۀ «شبستان»، «رواق» و «صحن» بهره میگیرد. در «شبستان» نیروهایی که ارزشها و مأموریت فتوت را به تفصیل شناخته و پذیرفته اند فعالند(سازمان مادر و سازمانهای اقماری در این لایه اند) و در «رواق» آنها که با این چهارچوب ارزشی همراهند ولی خود بر اساس دریافتها و توانمندیهای خود کارهایی تعریف کرده پویشی را در پیش گرفته اند، مجال حضور و فعالیت و بالندگی می یابند(رواق را چون یک باشگاه مجهز و ممهّد میخواهیم) و در «صحن» به همه نوع تردد انقلابی که مفید است مددهایی نسبتاً مفصل داده می شود و از هر نوع همگرایی نیروهای انقلاب استقبال می شود و از رهگذر این ارتباطات کل این صحنه ویرایشی راهبردی می خورد. سمت و سوی کل این آرایش به طرف مقاصد و ارزشهای انقلاب اسلامی است نه درون تشکیلاتی خاص. دستیابی به این آرایش خود یک فتح الفتوح و دست آورد بزرگ است که تنها با سالها تلاش خالصانه و نخبگانی حاصل خواهد شد. 🔺آنچه در رأس همۀ عوامل، فراهم شدن این آرایش را ممکن میکند حاصل آمدن اندیشه(بینش های مترقی کلامی و تفکرات متعالی راهبردی) و فرهنگی خاص(معنوی، جهادی و وحدتگرا) در مجموعه است. ⭐️⭐️ هر جمعه یک پست معرفی مؤسسه ⭐️⭐️ —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac