📝 #فقه_اقتصاد_مقاومتی
(با رویکرد حمایت از کالای ایرانی)
🔘 #استاد_یوسفی
صوت و خلاصه جلسه 1️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/1780
صوت و خلاصه جلسه 2️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/1833
صوت و خلاصه جلسه 3️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/1872
صوت و خلاصه جلسه 4️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/1911
صوت و خلاصه جلسه 5️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/1981
صوت و خلاصه جلسه 6️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/2025
صوت و خلاصه جلسه 7️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/2089
صوت و خلاصه جلسه 8️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/2134
—---—
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
فقه اقتصاد مقاومتی-استاد یوسفی-ج8-980928-LQ.mp3
15.43M
🎧 #فقه_اقتصاد_مقاومتی
(با رویکرد از حمایت کالای ایرانی)
🔘 #استاد_یوسفی
📝جلسه هشتم
🗓 تاریخ جلسه: #28_09_98
—---—
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
#خلاصه #جلسه_هشتم #فقه_اقتصاد_مقاومتی (حمایت از کالای ایرانی)
#استاد_یوسفی
➖در جلسه گذشته بیان شد که در فرض تحقق سلطه اقتصادی، خرید کالای خارجی حرام است.
🔷شرایط تحقق مصداق سلطه اقتصادی:
🔹وابستگی یکجانبه اقتصادی یک کشور اسلامی، یک بنگاه و فرد مسلمان به اقتصاد کشورهای غیر اسلامی، بنگاهها و افرادی از آن کشورها، به گونهای که هر موقع آن کشورها، شرکتها یا افراد اراده کنند، بتوانند آن کشور اسلامی، بنگاه و افراد مسلمان را به لحاظ اقتصادی تحت فشار قرار دهند و در وضعیت اقتصادی آنان اخلال و نابسامانی ایجاد نمایند.
⬜️در ادامه استاد با پذیرش مزیت های نسبی*، راه مقابله با تسلط را، وابستگی متقابل اقتصادی بیان کردند. در این صورت نه تنها مصداق سلطه و سبیل نیست، بلکه مصداق تعامل سازنده است.
◽️*مزیت نسبی به به صرفه بودن تولید یک کالا در یک کشور نسبت به کشور دیگر می گویند. مثلا در خاورمیانه نفت ارزان تر به دست می آید یا در برخی کشورها، کشاورزی به صرفه تر است. در این صورت، به نفع هر دو کشور است که از تولیدات متقابل یکدیگر استفاده کنند.
🔹همچنین جریان مبادلات پولی نیز می تواند مصداق سلطه باشد. به گونه ای که یک جریان یک جانبه باشد و کشور غیر اسلامی بتواند کشور اسلامی را تحت تاثیر جدی قرار دهد.
❗️امروزه دلار مهمترین ابزار جنگ اقتصادی دشمن علیه نظام جمهوری اسلامی ایران است. و باید هر چه زودتر از این سلطه خارج شد.
🔶مرجع تشخیص مصداق سلطه و سبیل
🔸فرض اول. مراجعه به عرف عام. چون این سلطه و سبیل احتیاج به نظر کارشناسی است، عرف عام حجت نمی باشد.
🔸فرض دوم. نظر مرجع تقلید. عدم حجیت. چون تشخیص سلطه و سبیل کار تخصصی حکمی نیست تا نظر مرجع برای مقلدین حجت باشد. ممکن است مرجع با کارشناس مشورت کند، که آن نظر به خاطر کارشناسی بودن حجت است.
🔸فرض سوم. نظر حاکم و ولی فقیه. ولی فقیه ممکن است در امور کلان، با مشورت کارشناسان نظری بدهد، اما امکان بررسی نظر وی در امور جزئی فراوان وجود ندارد.
🔸فرض چهارم. عرف متخصص. نظر عرف متخصص حجت است. البته در صورتی که ارتباطات به حد کلان برسد، باید حاکم اسلامی نظر بدهد.
—---—
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 #دیدگاه_ها_و_باورداشتهای_اسلامی_انقلابی
💠 #حجت_الاسلام_محمدرضا_فلاح
🔺 جلسه با جمعی از طلاب
🔹 بخش 1️⃣ #تحصیل_حوزوی بهعنوان یک تخصص برای خدمت به جامعه
https://eitaa.com/fvtt_ir/1854
🔹 بخش 2️⃣ عناصر مؤثر برای رسیدن به تخصصی مؤثر در حوزه برای خدمت به نهضت
https://eitaa.com/fvtt_ir/1885
🔹 بخش 3️⃣ دغدغهها انسانسازند
https://eitaa.com/fvtt_ir/1915
🔹 بخش 4️⃣ ظرفیتهای #حیات_طلبگی / بر دوش خود طلبه بودن وظیفه #رشد و تعالی شخصی و اجتماعی خودش
https://eitaa.com/fvtt_ir/1941
🔹 بخش 5️⃣ #انقلاب_اسلامی حادثهای عظیم (1)
https://eitaa.com/fvtt_ir/1985
🔹 بخش 6️⃣ #انقلاب_اسلامی حادثهای عظیم (2)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2010
🔹 بخش 7️⃣ پیچ تاریخی (1)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2029
🔹 بخش 8️⃣ پیچ تاریخی (2)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2063
🔹 بخش 9️⃣ پیچ تاریخی (3)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2108
🔹 بخش 0⃣1⃣ روند تعریف مأموریت (1)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2137
—---—
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 #دیدگاهها_و_باورداشتهای_اسلامی_انقلابی
💠 #حجت_الاسلام_محمدرضا_فلاح
🔺 جلسه با جمعی از طلاب
💠 بخش 0⃣1⃣
🔴روند تعریف #مأموریت: راهیابی
1️⃣ اهمیت راهیابی
👈همهی ما میدانیم این بحث مهم است؛ حدیثی هم در ذهنمان هست، از آقا امام صادق علیه السلام که می فرمایند «الْعَامِلُ عَلَى غَيْرِ بَصِيرَةٍ كَالسَّائِرِ عَلَى غَيْرِ الطَّرِيقِ لَا يَزِيدُهُ سُرْعَةُ السَّيْرِ إِلَّا بُعْدا»
الكافي (ط - الإسلامية)، ج1، ص: 43🔺کسی که بدون آگاهی حرکت کند مثل کسی است که در غیر مسیر منتهی به مقصد خودش دارد حرکت میکنم. هرچقدر هم جهد را زیاد کند، هرچقدر هم بر سرعت حرکتش اضافه بکند چیزی که نصیبش میشود دوری است. 2️⃣ نیاز به یک فضای فکری غنی شده برای راهیابی برای پیشبرد انقلاب اسلامی 👈ما هدفمان پیشبرد انقلاب اسلامی است؛ چیزی که به آن اشاره میکنیم خیلی بزرگ است، خیلی جدید است و حتی در خیلی از جاها که وارد بشویم بسیاری از ساختارهای اجتماعی ناشناخته است. 👈 اگر میخواهیم این نکته خوب از آب دربیاید، به یک فضای فکری غنیشدهای احتیاج داریم که از این فضای فکری غنیشده تغذیه کنیم و بگوییم چه باید کرد؛ و این چه باید کردها سطحش پایین نخواهد بود. 3️⃣ خصوصیات حاصل آمده بعد از راهیابی 👈یعنی ما بعد از راهیابی یک آرامشهایی داریم که این خیلی میارزد و معمولاً نیست. اول اینکه راهیابی باید با غنا و روشنبینی بالا باشد و دوم باید مؤمنانه باشد. 👈 خیلی باید محکم باشیم ما یک روز را هم سست و ضعیف بگذرانیم نمیتوانیم درست از مردم دستگیری کنیم. ما باید دائماً محکم زندگی کنیم. دقت میکنیم همین محکم بودن باعث میشود سفت دست مردم را بگیریم و از همینجا باید در مورد آرمانها محکم باشیم، در مورد اهداف باید محکم باشیم، در مورد مسیر، در مورد ارزشها باید محکم باشیم. 4️⃣فاکتورهای فضایی که برای عملکرد درست در راهیابیهای انقلابی نیاز داریم ❇️ الف) فاکتورهای بینشی ❇️ ب) فاکتورهای ارزشی (ارزشها و مطلوبیتهای تمدنی) ❇️ ج) فاکتورهایی از جنس طرحهای راهبردی ❇️ د) فاکتورهایی از جنس رصد، اشراف و دیدهبانی 🏷 در پست های آتی این فاکتورها تبیین خواهد شد. —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 #معرفی_مؤسسه
💠 معرفی مختصر مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی (فتوت)
💠 بخش 1️⃣
❇️ «فرهنگ و تمدن توحیدی(فتوت)» نام مؤسسه ای راهبردی است که علاقه مند است بر اساس تعریفی غنیشده با نگاه سخت گیرترین اسلام شناسان روزگار ما صورت بسته، بروید.
1️⃣ مأموریت و وظیفۀ محوری
🔺 «این مجموعه خود را موظف به طراحی و ایجاد یک
«جریان بالندۀ اجتماعی با هویت فرهنگی»که
«امتدادی از دانش حوزوی تا عینیت اجتماعی»داشته باشد، میداند.»؛ جریانی ناظر به مطالبات نهضت تمدنسازی اسلامی(با دغدغۀ محوری بسط توحید در جانها و جوامع بشری)، با نگاهی مؤثر و مستمر به شکلگیری «نهاد رهبری فرهنگی معنویتگرا»، با فراهم آوردن تمهیدات لازم برای آن. 🔺 این مجموعه مسؤولیت خویش را مشارکت در سررشتهداری هدایت ظرفیتهای بالفعل و بالقوۀ حوزههای علمیه جهت برآوردن نیازهای راهبردی تحقق اهداف مرحلهای نهضت اسلامی، به قدر وسع خویش، میداند. 🔺به همین منظور در صدد است به حکم مأموریتی که پذیرفته و مسؤلیتی که متوجه خویش می بیند، در مسیر مقاصد متعالی و ضرورتهای امروز و فردای نهضت مبارک اسلامیمان، در اندازههای یک طرح ملی میان اصلیترین ظرفیتهای چهار حوزۀ فعال و اثرگذار اجتماعی(«حوزههای علمیه»، «دانشگاههای اثرگذار»، «مدارس ویژۀ آموزش و پرورش» و «عمدهترین جریانهای کوشا و اثرگذار انقلابی که با صفت نخبگانی به فعالیّت مشغولاند»، پیوندی عمیق(که مستلزم ویرایش تدریجی و هدفدار هر چهار است) بزند. 🔺و جهت برآوردن این مقصود بلند به آرایشی راهبردی نظر دارد که در آن نقش و مسؤولیت یک «سازمان مادر» را برای ساماندهی «سازمانهای اقماری» متعددی که با رویکردی تخصصی مبتنی بر این اهداف و مطلوبیتها تعریف و تأسیس شده اند و خواهند شد، برعهده گرفته است، همچنین بر اساس همان تعریف و همان هویت به حمایت از سازمانهای فراوان همسو و همراه و نهایتاً تشکیل شبکۀ نخبگانی و شبکۀ اجتماعی گسترده ای با رویکردی عملیاتی می اندیشد. 🔺البته با تأکید باید گفت «فتوت» بسیار پیش از آن که یک تشکیلات باشد تلاش دارد یک نحوۀ حیات و آرایش اجتماعی نیروهای وفادار به انقلاب اسلامی(با صفت همگرایی راهبردی) باشد. در این آرایش از سه لایۀ «شبستان»، «رواق» و «صحن» بهره میگیرد. در «شبستان» نیروهایی که ارزشها و مأموریت فتوت را به تفصیل شناخته و پذیرفته اند فعالند(سازمان مادر و سازمانهای اقماری در این لایه اند) و در «رواق» آنها که با این چهارچوب ارزشی همراهند ولی خود بر اساس دریافتها و توانمندیهای خود کارهایی تعریف کرده پویشی را در پیش گرفته اند، مجال حضور و فعالیت و بالندگی می یابند(رواق را چون یک باشگاه مجهز و ممهّد میخواهیم) و در «صحن» به همه نوع تردد انقلابی که مفید است مددهایی نسبتاً مفصل داده می شود و از هر نوع همگرایی نیروهای انقلاب استقبال می شود و از رهگذر این ارتباطات کل این صحنه ویرایشی راهبردی می خورد. سمت و سوی کل این آرایش به طرف مقاصد و ارزشهای انقلاب اسلامی است نه درون تشکیلاتی خاص. دستیابی به این آرایش خود یک فتح الفتوح و دست آورد بزرگ است که تنها با سالها تلاش خالصانه و نخبگانی حاصل خواهد شد. 🔺آنچه در رأس همۀ عوامل، فراهم شدن این آرایش را ممکن میکند حاصل آمدن اندیشه(بینش های مترقی کلامی و تفکرات متعالی راهبردی) و فرهنگی خاص(معنوی، جهادی و وحدتگرا) در مجموعه است. ⭐️⭐️ هر جمعه یک پست معرفی مؤسسه ⭐️⭐️ —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
#فلسفه_از_نگاه_امام_و_رهبری
#کلام_رهبری
💢 حکمت در قرآن
🔺قرآن مىفرمايد:
«ادع الى سبيل ربّك بالحكمة.»حكمت، حكمت، حكمت. انديشهى مستحكم را تعبير به حكمت مىكنند. حكمت، كه انبيا به آن ممتازند و از آنِ بندگان برگزيده و صالح است، همان فكر مستحكمى است كه هيچ ابزار عقلانى نمىتواند آن را نفى كند و از بين ببرد. هيچ استدلال و تجربهاى هم نمىتواند آن را خنثى كند. شما در قرآن به آياتى كه حكمت را معيّن مىكند، بنگريد، و ببينيد چه چيزهايى است:
«ذلك ممّا اوحى اليك ربّك من الحكمة.»چيزهايى است كه اگر بشريت تا ابد هم تلاش كند، نمىتواند آنها را رد كند. هيچ منكرى، هيچ مغرضى، هيچ معاندى نمىتواند در ردّ آنها بكوشد. حكمت يعنى مستحكمترين افكار و انديشهها. اينكه حكما، حكمت را
«صيرورة الانسان عالما مضاهيا للعالم الحسّى»مىگويند، همان است. يعنى چنان افكار برجسته و مستحكم و غير قابل خدشهاى در روح او- بندهى برگزيده و صالح- گسترش پيدا كرده است، كه خود تبديل به يك عالَم شده است و شما مىتوانيد كون را وجود را، و همهى گيتى را در سخن او، در اشارهى او و در اقدام او مشاهده كنيد. 📚بيانات در ديدار روحانيون و مبلغان، در آستانهى«ماه محرم» 26/2/75 💢 امام مصداق کامل یک حکیم 🔺او[امام خمینی] واقعاً حكيم بود و مصداق كامل
«صيرورت الانسان عالما عقليّا مضاهيا للعالم العينى»محسوب مىشد. انسان احساس مىكرد كه تمام حقايق عالم در وجود او منعكس بود. او چيزهايى را بوضوح و روشنى و با همان نورانيت نفسانى و نگاه رحمانى و حكمت خودش- نه با استدلال و تمهيد مقدمات معمولى- مىديد و مىفهميد كه ديگران عصازنان خودشان را به آن نقطه مىرساندند. 📚 سخنرانى در مراسم بيعت ائمهى جمعهى سراسر كشور به اتفاق رئيس مجلس خبرگان 12/4/68 —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac