#کلام_استاد
☑️ #كاركردهاي علمي معنوي فرهنگي #فلسفه_خواني
💠گفتوگو با #استاد_یزدان_پناه
💢بخش 1️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/1828
💢بخش 2️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/1862
—---—
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
☑️ #كاركردهاي علمي معنوي فرهنگي #فلسفه_خواني
💠گفتوگو با #استاد_یزدان_پناه
🔻 بخش 2️⃣
📝سوال: فلسفه خوانی چه نقشی در حیات علمی، معنوی و فرهنگی طلبه دارد؟
✅ پاسخ: [بخش دوم]
🔹حضرت استاد حسن زاده میفرمودند همان گونه که ما برای اجتهاد در احکام شرعی، نیاز به خواندن فقه و اصول با همین روال معلوم حوزوی داریم، برای اجتهاد در باب معارف هم به کتابهای بوعلی، فارابی، شیخ اشراق و بهتر از همه ملاصدرا و ابن عربی احتیاج داریم که واقعاً هم مسائل را حل میکنند. بدون اغراق، گاهی در جلساتی از بحث فصوص، باید سیصد روایت در کنار هم چیده میشد تا میتوانستیم یک نتیجه گیری کنیم.
🔹لذا اگر طلبهای میخواهد در باب معارف مجتهد شود، حتماً نیاز به بحثهای فلسفی – عرفانی در این سنتی که تا کنون شکل گرفته دارد. باید تمام این کتابها خوب خوانده شود.
بسیاری از بزرگان ما که در وادی معقول نیامده اند، وقتی که از معارف حرف میزنند، در حدّ سطح و فهم عادی است و این خوب نیست و همین باعث میشود که مثلا راحت جبر را میپذیرند. بعضی از بزرگان راحت تصریح میکنند: «اینجا که رسید قلم بشکست»؛ چرا باید اینطور باشد؟! چرا وقتی به بحث توحید میرسند، بعضی از اقوال خیلی ضعیف میتواند راحت در دل آنها بنشیند و «خلق و ایجاد» را به ضعیفترین طرح قبول کنند ولو اینکه با بسیاری از متون دینی دیگر جور در نیاید.
🔹شخصی خیلی راحت میگفت: «خلق، یعنی خدا گفت باش و شیء ایجاد شد»! و در ادامه نیز، قرب وریدی حضرت حق را نمیتوانست تبیین کند؛ اینکه در عین خلق، خداوند در تار و پود مخلوق حاضر باشد؛ «نحن اقرب الیه من حبل الورید» یعنی از رگ گردن به شما نزدیک تریم. نباید اینطور بگوییم که نسبت خداوند با مخلوقات، مثل نسبت من با این صندلی است که بعد از خلق، ربطی به من ندارد. میگفت «ما طبق روایات، قائل به بینونت عزلی نیستیم» ولی در توضیح مسئله مجددا همان بینونت عزلی را میگفت و فاصلهای بین خالق و مخلوق درست میکرد!
🔹وقتی به معارف میرسند، یک مقدار تأمل کم میشود. چطور در باب احکام شرعی که با طوائف مختلف روایات رو به رو میشویم؛ نکات هر طائفه را نام برده و وجه جمع آنها را بررسی میکنیم تا یک نتیجه بگیریم و میگوییم این کار از غیر مجتهد بر نمیآید، که کار بسیار خوبی هم است؛ همین را در باب معارف هم باید انجام داد، که به کمک فلسفه انجام میگیرد.
🔹الان بزرگانی داریم که تقریرها و تحلیل هایشان عمیق است. علامه طباطبایی که المیزان را نوشته، فقط ظهورگیری قوی داشته؟ من به ظهورگیری قائل ام، اما قوتها و قدرتهای زیادی جمع شد که این کتاب نوشته شد. چرا المیزان اینقدر قوت دارد؟ دلیلش این است که سر این سفره نشسته است. ایشان با این سنت و با شیوهی ظهورگیری درست و روش فهم درست متن آشناست. به نظرم در روش فهم معارف، فلاسفه از همه جلوترند. متأسفانه ما در جاهای دیگر با چنین روش فهمی رو به رو نیستیم؛ این آقایان هستند که روش فهم درست را میدانند. در روش فهم و روش تحلیل مسائل و قوتی که در فهم هست، همه از سفرهی فلسفه بلند میشود.
🔹طلبهای که میخواهد مجتهد شود، باید این راه را طی کند، حال گاه فهم دینی در باب احکام میشود و گاه فهم دینی در باب معارف. معارف، کمتر از احکام نیست؛ بلکه بیشتر هم است و فقه اکبر است. اگر اصول و عقاید را با عمق آن، در حوزه نخوانند، پس در کجا باید بخوانند؟
📖منبع: مصاحبه نشریه خط با استاد یزدانپناه
#كاركردهاي_فلسفه_خوانی
—---—
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
درس اخلاق استاد وزیری فرد- 981008 -LQ.mp3
9.43M
🎧 #درس_اخلاق_استاد_وزیری_فرد
🗓 تاریخ جلسه: #08_10_98
—---—
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 #بیانات_اخلاقی، #استاد_فلاح_شیروانی
💠ادب سجده بعد از بیدار شدن از خواب
🔺واقعیتهایی ما را فراگرفته که خیلی برای انسان سهمگین است، ما معمولا در غفلت از این واقعیتها به سر میبریم. این گزارش خیلی مهمی است. این وضعیت حال ما را خیلی مخاطره آمیز میکند.
🔺از میان آداب اسلامی یکی این است که به ما توصیه شده که تا بیدار شدیم به سجده برویم و این ذکر را بگوییم
🔹اَلْحَمْدُ ِللهِ الَّذِي اَحْيانِي بَعدَ مَا اَماتَنِي وَ اِلَيهِ النُّشُورُ
🔺نوم اخ موت است.
🔹اَلحَمدُ ِللهِ الَّذِي رَدَّ عَلَيَّ رُوحِي لِاَحْمَدَهُ وَ اَعْبُدَهُ
🔺مثل اینکه هر روز صبح پولی به من میدهند و میگویند چه کارش بکنیم.
🔺خیلی ادب پر معنا و پر دلالتی است.
🔺یک بازگشت دیگری هم شبیه نشر داریم.
🔘این خیلی حزن آور است که ما این حقایق را فراموش میکنیم. فراموشی این حقیقت این سوال را پدید میآورد که ما کجاییم و چه کار میکنیم.
—---—
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
#کلام_استاد
☑️ ریشه داری عرفان اسلامی در کتاب و سنت
💠 #استاد_یزدان_پناه
💢بخش 1️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/1800
💢بخش 2️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/1838
💢بخش 3️⃣ (پایانی)
https://eitaa.com/fvtt_ir/1869
—---—
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
✅ #کلام_استاد
🔻 #استاد_يزدانپناه
☑️ ریشه داری عرفان اسلامی در کتاب و سنت / بخش 3️⃣ (پایانی)
🔘این ادعا که عرفان اسلامی در قرآن و سنت ریشه دارد، با شواهد متعددی همراه است:
🔘 شاهد اول و دوم در پست قبلی آمده است.
🔺شاهد سوم، بررسی دقیق و استقرای متون و سخنان و احوال عرفای اسلامی در سدههای نخستین است که ما را از نظرگاه تحقیقی، به خاستگاه اسلامی عرفان راهنمایی میکند. این روش از شاهد دوم کمی فراتر رفته و آنچه را بر وجدان و شهود علمی به دست آمده است، به طور مستند برای همگان قابل ارائه میکند. این روش را «پل نویا» با دقت و از سر حوصله در کتاب ««تفسیر قرآنی و زبان عرفانی» پی گرفت که از جهتی مرحلهی نوینی در مطالعات عرفان اسلامی است.
🔺وی بر این باور است که به لحاظ پژوهش تاریخی میتوان اثبات کرد که واژگان و تحلیل عارفانه، نخست از تأمل در قرآن و تفسیر آن بر حسب تجربهی معنوی آغاز شده و در دل تأویل عرفانی و تفسیر باطنی، اندک اندک زبان عرفانی و اصطلاحات خاص، مناسب با مقتضیات تحلیل شکل گرفته است. ولی به مدد متونی که از عرفای سدههای نخستین به دست آورد، توانست چنین امری را اثبات کند که در حقیقت، عارفان در پی تأمل و تدبر در قرآن به همراه شهود، به چنین فضای معنوی رهنمون شده اند.
🔺به هر روی، یکی از ثمرههای قرآن و سنت در طی قرون و اعصار، عرفان اسلامی است. همان گونه که انتظار میرفت، معنویت ژرف و توحید ناب و متعالی در بطن اسلامی شکوفا شد و به گونهای گسترده شکل گرفت و تنوانست بخشی از آنچه در اسلام نهاده شده است را نشان دهد. بی گمان میتوان از عرفان اسلامی به بُعد معنوی اسلام یاد کرد. امید میرود از این پس نیز عرفان اسلامی هر چه بیشتر گوهرهای ناب موجود در دین مبین اسلام را به چشم آورد.
📖منبع: نشریه حکمت عرفانی، بهار 1391، شماره 3
—---—
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
📝 #فقه_اقتصاد_مقاومتی
(با رویکرد حمایت از کالای ایرانی)
🔘 #استاد_یوسفی
صوت و خلاصه جلسه 1️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/1780
صوت و خلاصه جلسه 2️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/1833
صوت و خلاصه جلسه 3️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/1872
—---—
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
فقه اقتصاد مقاومتی-استاد یوسفی-ج3-980823-LQ.mp3
15.02M
🎧 #فقه_اقتصاد_مقاومتی
(با رویکرد حمایت از کالای ایرانی)
🔘 #استاد_یوسفی
📝جلسه سوم
🗓 تاریخ جلسه: #23_08_98
—---—
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
📗#فقه_اقتصاد_مقاومتی (حمایت از کالای ایرانی)
👤#استاد_یوسفی
⬛️#خلاصه #جلسه_سوم
🔶پرسش اصلی
🔸با توجه به شرایط فعلی اقتصاد ایران – جنگ تمام عیار اقتصادی که متوجه ملت ما است – حکم فقهی حمایت از کالای ایرانی و پرهیز از مصرف کالاهای خارجی چیست و چگونه میتوان حمایت از کالای ایرانی و نیز پرهیز از مصرف کالاهای خارجی را در چارچوب موازین فقهی محقق نمود؟
🔶پرسش های فرعی
◻️موضوع شناسی
▫️ - مقصود از کالای ایرانی چیست؟ که بحث این گذشت.
▫️ - منظور از «حمایت از کالای ایرانی» چیست؟ بحث امروز ما است.
▫️ - مقصود از کالای خارجی کدام است؟ در آینده بحث خواهیم کرد.
▫️ - آثار و پیامدهای مصرف کالاهای خارجی در شرایط فعلی چیست؟
▫️ - آثار و پیامدهای حمایت از کالاهای داخلی چیست؟
◻️ کشف حکم
▫️ - حکم فقهی مصرف کالاهای خارجی در شرایط فعلی براساس ادله اولیه و ثانویه چیست؟
▫️ - حکم فقهی واردات و مصرف کالاهایی که مشابه داخلی دارند براساس ادله اولیه و ثانویه چیست؟
▫️ - حکم فقهی مصرف کالاهای داخلی در شرایط جنگ اقتصادی براساس ادله اولیه و ثانویه چیست؟
🔶چیستی حمایت
🔸حمایت از کالای ایرانی یعنی خریداری و مصرف پایدار کالای تولید شده ایرانی توسط هر فرد ایرانی یا غیر ایرانی
🔷چیستی کالای ایرانی
🔸 • تعیین بر اساس شاخص (بر اساس مراحل تولید)
§ طراحی
□ داخل ایران
□ نیروی کار ایرانی
§ تولید
□ داخل ایران
® ساخت قطعات
® ساخت نهایی
□ نیروی کار ایرانی
□ سرمایه ایرانی
§ بازاریابی و توزیع توسط ایرانیان
- اگر همه مراحل ایرانی باشد، این کالا مصداق کامل و اتم کالای ایرانی است. و به هر میزان که مراحل تولید، غیر ایرانی باشد، رتبه ایرانی بودن آن پایین تر است.
🔸• تعیین کالای ایرانی بر اساس اهداف حمایت
- هدف دشمن از جنگ تمام عیار اقتصادی، نامن سازی، ثبات اقتصادی و معیشتی ملت ایران است. تا اراده ملت ایران تضعیف شود.
- بنابر این اگر هدف حمایت از کالای ایرانی باشد، (با لحاظ سطح دوم موضوع شناسی)، کالایی ایرانی است که حمایت از آن امنیت معیشتی و ثبات اقتصادی ایجاد شود.
§ یعنی خرید و مصرف پایدار هر طیفی از کالاهایی که بتواند هدف بیان شده را تامین کند، کالای ایرانی است و باید از آن حمایت شود.
- بر این اساس سازمان استاندارد نمی تواند فقط یک معیار داشته باشد. باید طیف مشخص کند و بر اساس قاعده الاهم فالاهم کالاهای ایرانی امتیازدهی شوند.
—---—
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
#فلسفه_از_نگاه_امام_و_رهبری
#کلام_امام
💢 شیوه برخورد با مخالف
🔺البته نبايد از شنيدن لفظ صوفيه فرار كرد كه ما با آنها نيستيم؛ چون اگر قومى با ما موافق نشدند، نبايد اگر يك جهت حقى را هم قائل شدند، ما به مناسبت احراز عداوت كلى، زمزمه مخالفت كلى با آنها سر داده و حرف حق را هم به جهت مخالفت با آنها، قائل نشويم. و الّا اگر بنا بر اين باشد بايد ما با تمام الهيين عالم بناى مخالفت گذاشته و اعتقاد به وحدانيت و توحيد را هم از دست بدهيم. بلكه لازم است انسان طريقى كه حق است با هر آشنايى مشى كند و تا وقتى كه مقصد يكى است با آنها همراه باشد و هر جا مقصد او با مقصد آنها تفاوت كرد و راه او از راه آنها جدا شد، او راه منزل خود را پيش گرفته و آنها را در راه خودشان واگذارد.
📚تقريرات فلسفه ج1 / 285
💢 شرط فهمیدن فلسفه و عرفان
🔺 از فلسفه و اصطلاحات اهل اللّه و اصحاب قلوب، تا آن مقدمات حاصل نباشد و انس تامّ و تمام و مزاولت بسيار و حسن ظن كامل به علماء باللّه نباشد، از اين بيانات چيزى حاصل نيايد و تحير بر تحير افزايد
📚شرح چهل حديث/ 611
—---—
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
#مقدمات_ورود_به_فلسفه
🔘 خلاصه ای از مقدمات تدریس کتاب بدایة الحکمة استاد امینی نژاد
🔻 بخش 1️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/1456
🔻 بخش 2️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/1488
🔻 بخش 3️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/1511
🔻 بخش 4️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/1526
🔻 بخش 5️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/1527
🔻 بخش 6️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/1528
🔻 بخش 7️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/1529
🔻 بخش 8️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/1560
🔻 بخش 9️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/1562
🔻 بخش 0⃣1⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/1599
🔻 بخش 1️⃣1️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/1622
🔻 بخش 2️⃣1️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/1640
🔻 بخش 3️⃣1️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/1681
🔻 بخش 4️⃣1️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/1822
🔻 بخش 5️⃣1️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/1849
🔻 بخش 6️⃣1️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/1880
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#استاد_امینی_نژاد
#بدایة_الحکمة
#فلسفه_ی_فلسفه
#مقدمات_ورود_به_فلسفه
#نسبت_فلسفه_با_دین
—---—
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
6️⃣1️⃣ خلاصه ای از مقدمات تدریس کتاب بدایة الحکمة استاد امینی نژاد
🔺نسبت فلسفه با دین
3️⃣ تعامل فلسفه و دین / بخش 2️⃣
☑️خدمات و تعامل پس از اثبات دین
🔘خدمات فلسفه به دین
🔺ایده گیری
ایده دادن و آماده کردن و پیاده کردن تمهیدات برای فهم عمیقتر گزارههای دینی در حوزه فلسفه که هستی شناسی است.
این مسئله مثلا در مورد اخباریها صادق است که میگویند که باید برای فهم گزارههای دینی ذهن را از همه علوم خالی کنیم چون این علوم ذهن را مشوب میکند و نمیتوانند فهم درستی بدهند. چند نکته درست در این حرف وجود دارد:
مثلا کسی که از قدرت علمی و عقلانی کافی برخوردار نیست بعد از مطالعه و فهم روانشناسی جدید به سراغ گزارههای دینی میآید و گزارههای آن علم را بر دین تحمیل میکند.
راه حل اینجا این است که اگر کسی سراغ اندیشههای بشری رفت وقتی بسراغ اندیشههای دینی آمد باید دقت کند که در فهم آموزههای دینی چیزی را وارد نکند.
برخی می گویند وقتی کسی پیش زمینه پیدا کرد ناخودآگاه و حتما در فهم آموزههای دین دچار خطا خواهد شد. این عقیده موجب مسائل عدیدهای میشود. مثلا دین برای عرب بادیه نشین آن موقع ساخته شده و به کسی دیگر نمیتوان توصیه کرد و راه پژوهش دینی بسته میشود.
ما میگوییم: هر چه انسان دارای علم بیشترو پژوهش بیشتری بوده است و البته مراعاتهای لازم فکری را کرده باشد آموزه های دینی را بهتر می فهمد؛ مثلا کسی که مسلط به روان شناسی است گزارههای دینی در مورد روانشناختی صله رحم را بهتر از مردم عرف میفهمد و یا حضرت امام در مورد مسائل فقهی که میگوید با دیدن همه ابواب فقه حکومت فهمیده میشود و نیازی به اثبات ندارد.
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#استاد_امینی_نژاد
#بدایة_الحکمة
#فلسفه_ی_فلسفه
#مقدمات_ورود_به_فلسفه
#نسبت_فلسفه_با_دین
—---—
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
#دیدگاهها_و_باورداشتهای_اسلامی_انقلابی
#حجت_الاسلام_محمدرضا_فلاح
🔺 جلسه با جمعی از طلاب
🔹 بخش 1️⃣ #تحصیل_حوزوی بهعنوان یک تخصص برای خدمت به جامعه
https://eitaa.com/fvtt_ir/1854
🔹 بخش 2️⃣ عناصر مؤثر برای رسیدن به تخصصی مؤثر در حوزه برای خدمت به نهضت
https://eitaa.com/fvtt_ir/1885
—---—
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
#دیدگاهها_و_باورداشتهای_اسلامی_انقلابی
#حجت_الاسلام_محمدرضا_فلاح
🔺 جلسه با جمعی از طلاب
💠 بخش 2️⃣
🔴 عناصر مؤثر برای رسیدن به تخصصی مؤثر در حوزه برای خدمت به نهضت
✅ عنصر اول: نیاز به #اتمسفر_نظری_غنی_شده برای کسب تخصص
◀️برای اینکه ما بتوانیم در این سوگیری تخصصی، خوب و موفق عمل بکنیم، باید روی یک اتمسفر نظری غنیشده بمانیم.
◀️ یکی از اشتباهاتی که ماها میکنیم این است که، ما فکر میکنیم، من که کلاً کمتر از یک قطره هستم، من که عددی نیستم؛ مثلاً اینجاها تواضع به خرج میدهیم! ولی در واقع برای این است که در برویم، که در محاصره نیفتیم.
◀️ اسلام روی ماها دارد حساب میکند. این انقلاب دارد روی تکتک ما حساب میکند. مَثْنى وَ فُرادى… ﴿سبأ، 46 ﴾
◀️ من چه توانمندیهایی باید در خودم جمع بکنم؟ چه کاری باید برای این جامعه بکنم؟
◀️ اگر بخواهیم به این سؤالات فکر بکنیم؛ باید ذهن ما در اتمسفر فکری غنیشده ای استقرار داشته باشد. اتمسفری که در آن، دیدگاهها و باورداشتهای اسلامی - انقلابی حضور داشته باشد.
✅ عنصر دوم: نیاز به #نظام_ارزشی اسلامی - انقلابی
◀️ ما تأثیر نظام ارزشی را نمیشناسیم. نمیدانیم که یک نظام ارزشی با انسان چه میکند.
◀️ ما تکتک ارزشهایمان و فهرست آنها را باید بهخوبی بشناسیم؛ اینکه چه چیزهایی ارزش هستند و چه چیزهایی خیلی هم ارزش نیستند! حتی رتبه به آن بدهیم.
◀️ بعد مفاد این ارزش را بهخوبی بشناسیم و ارتباط عمیق با آن بگیریم.
◀️ چتر ارزشها را بالای سر خودمان زنده نگهداریم.
✅ عنصر سوم: دانستن #طرح_راهبردی_انقلاب
◀️ این انقلابی که داریم به آن اشاره میکنیم! همینطور؛ توکلتعلیالله؛ بلند شو، بگو اسلام درخطر است پیروز نشده است. کاملاً مشخص است که طرحی دارد.
◀️ متأسفانه برای ما روشن نیست چه طرحی دارد. این جزو نقیصههاست و کم نقیصهای هم نیست.
✅ عنصر چهارم: شناخت #گره_های_راهبری_نهضت
◀️ شما باید گرههای راهبردی نهضت را بشناسید. باید بدانید کجاها گلوگاه دارد. میگوید حالا بگذار درسم را بخوانم، عزیز من! خطاست؛ از منظر تحلیلهای تربیتی خطاست، از منظر تحلیلهای جامعهشناختی هم خطاست.
◀️این تلقی، تلقی خام و اشتباهی است. بلکه تسویف نفس است، که بگذار اینها را بخوانیم، آخر من عددی نیستم که درباره گرههای راهبردی این نهضت فکر کنم. اولاً شماها که در این سن عددی هستید. شما با سن زیاد شروع کردید. شما عددی هستید، شماها نمیتوانید جاخالی بدهید. بماند که کم سن تر از شماها هم حتی محل بحث هستند
◀️ عزیز من! اگر در درد رشد نکنی، یک هویت دیگر پیدا میکنی.
◀️ ما در مسئله زندگی نمیکنیم. اصلاً مراقب هستند که ما در مسئله زندگی نکنیم. میگویند آخر تشویش ذهنی میآورد! آدم بایستی آرامش داشته باشد! آخر هم طرف هرچه استارت میزند روشن نمیشود، همهجایش سولفاته شده است، دیگر روشن نمیشود.
◀️ از همین الآن وقت بگذارید، ولی بهاندازه! بعد؟ کدام بعد؟! الآن یمن به من چه ربطی دارد؟ و هزاران چیز دیگر که هیچکدام به من ربطی ندارد. باور کنید اینطوری همهچیز را میشود شمرد که با ما هیچ ربطی ندارند.
◀️ من حاضرم همین الآن ثابت بکنم، یک ورق سفید بردارید، یک چیزی بنویسید که به شما ربط دارد! هیچ چیزی نمینویسید.
◀️ این یعنی تنهایی حضرت آقا! تنهایی هر کسی که رهبر بشود! سید علی نباشد هر کس دیگری باشد.
—---—
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
♨️مصاحبه با موضوع امتداد حکمت
⭕️خلاصه مصاحبه با حجت الاسلام و المسلمین استاد امینی نژاد
💢بخش 1️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/1230
💢بخش 2️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/1258
💢بخش 3️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/1286
💢بخش 4️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/1305
💢بخش 5️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/1339
💢بخش 6️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/1389
💢بخش 7️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/1441
💢بخش 8️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/1503
💢بخش 9️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/1546
💢بخش 0️⃣1️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/1568
💢بخش 1️⃣1️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/1602
💢بخش 2️⃣1️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/1803
💢بخش 3️⃣1️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/1857
💢بخش 4️⃣1️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/1888
—---—
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
🎤مصاحبه با حجت الاسلام و المسلمین استاد امینی نژاد
🔰موضوع مصاحبه: امتداد حکمت
💢بخش 4️⃣1️⃣
🔘گام های خوبی در حوزه برداشته شده و ظرفیت های خوبی ایجاد شده
🔺سوال: با این بیاناتی که حضرتعالی داشتید، اولاً ما نسبت به حرکتی که حوزه ی علمیه در کار فلسفی و حکمی که الان دارد رقم می خورد و انجام شده، چه ارزیابی ای می توانیم داشته باشیم؟
ثانیاً اینکه علت بعضی عدم توفیق ها برای امتداد می تواند چه چیزی باشد و همچنین امیدها و چشم اندازهایی که جلوی ما وجود دارد در حوزه ی علمیه برای امتداد حکمت چه چیزهایی می تواند باشد؟
🔹 پاسخ: یکی از چیزهایی که باید توجه بکنیم این است که ما به بسیاری از عرصه ها و علوم جدید تا پیش از انقلاب، چندان آشنایی وسیعی نداشتیم، یکی از خدمات جدی ای که بعد از انقلاب در حوزه ها صورت گرفت همین آشنایی با علوم جدید است. در این زمینه حتی مؤسسات حوزوی ایجاد شده است، مثلاً فرض کنید موسسه ی آموزشی پژوهشی امام خمینی که توسط حضرت آیت الله استاد مصباح وقتی شکل گرفت، هدفش این بود که به علوم انسانی اسلامی برسد. اینها گام های اولیه ی خیلی جدی ای در این مسیر برداشته شده اند.
🔺 الان حوزه در یک ظرفیت خوبی است که دست کم به فضاهای بسیار وسیع و گسترده ای از علوم انسانی امروزین آشنایی بسیار خوب دارد، این چیز کمی نیست، یعنی اگر ما بخواهیم فرض کنید امتدادهای فلسفه ی اسلامی را در حوزه ی روان شناسی یا در حوزه ی اقتصاد بسط بدهیم، آیا لازم نیست که اول اقتصاد را، مسائل اقتصادی را، پرسش های اقتصادی را عمیق تر بشناسیم تا امتداد را درست بتوانیم معنا پیدا بکند، پس از یک جهت، تمام این تلاش هایی که صورت گرفته، مثلاً مدیریت، ما می خواهیم بگوییم مدیریت اسلامی، خب اولاً باید بفهمیم این چه جنس کاری است.
🔺بنابراین گام هایی که برداشته شده، نمی گوییم گام های نهایی است ولی الان ظرفیت های خیلی خوبی در حوزه شکل گرفته و ما می توانیم این فضا را پیش ببریم. الان ذهن فلسفه پژوهان ما بهتر می تواند با مسئله امتداد حکمت درگیر بشود که مثلاً امتداد حکمت در ساحت اقتصاد چه معنایی می تواند داشته باشد.
🔺پس هم کارهای خیلی خوبی شده، و هم ظرفیت هایی به وجود آمده، کاری که الان ما باید بکنیم، یکی از آنها تحریک ذهن فیلسوفان است، تقاضا را زیاد کنیم، تقاضای زیاد موجب عرضه می شود. حالا این زیاد کردن تقاضا به چه مدلی است؟ مثلاً ما در سطوح متعدد می توانیم این کار را بکنیم، از بزرگان فلسفی روز این دست تقاضاها را جدی مطرح کنیم، دائماً آنها را مورد این پرسش ها قرار بدهیم، میزگردها، نشست ها، ارائه ها، مقالات، نوشته جات فراوان یا پایان نامه هایی که شکل می گیرد را در این مسیر سوق بدهیم.
🔺نکته ی دیگر تقویت حکمت عملی است یعنی باید تراث تاریخی ما در فضای حکمت عملی دوباره احیا بشود، روزآمد بشود، تلاش های را که در عصر جدید توسط بزرگان فلسفی ما در حوزه ی امتدادهای فلسفه انجام گرفته، آنها منسجم تر ارائه بشود، آرام آرام در حوزه های درس فلسفه راه پیدا بکند، اینها موجب می شود که آرام آرام این فضاها جدی بشود. شکل گیری امتداد فلسفه ی اسلامی آن هم با توجه به دقایقی که در قسمت های پیشین عرض کردم، بسیار کاری دقیق تر و عمیق تر است از امتدادیابی فلسفه ی غرب در دنیای غرب، که برخی از نکته هایش را به عرض رساندم، اینجا کار عمیق تر و دقیق تر است و ثمراتش هم مبارک تر خواهد بود. در فلسفه اسلامی در واقع تعامل عقل و دین است که ما را به نتایج خیلی عالی می رساند، تعامل فلسفه و دین است در فضای فقه که ما را به نتایج عالی می رساند.
🔺پس ما باید دوباره تراث حکمت عملی را احیا کنیم، بحث هایی را که جدیدتر مطرح شده، اینها را مطرح بکنیم، مطالعات را در حوزه ی فلسفه های مضاف، فلسفه های مضاف که عرض می کنم برداشتی که در فضای خودمان داریم منظور است، یعنی فلسفه ای را که در ارتباط با دانش ها، در ارتباط با موضوعات مطرح می شود یعنی فلسفه های مضاف به دانش ها، مجموعه ای از مباحثی که بخش جدی ای از آنها سرریز کردن فلسفه ی عام و کلی در حوزه ی آن دانش است که ما باید آن را نشان بدهیم، مثلاً جنس موضوع آن کار را مشخص کنیم، روش های کارآمد در آن مسئله را ما مشخص بکنیم، دیدگاه های بنیادین اثرگذار را در حوزه ی انسان شناسی، هستی شناسی، معرفت شناسی و امثال آنها را در آنجا مشخص بکنیم. اگر این کارها را ما انجام دادیم و این فضاها را پی بگیریم که به نحو طبیعی بعد از انقلاب و در سنوات اخیر به ویژه با توصیه های مقام معظم رهبری تا حدودی این معنا جدی شده ولی می شود این را پررنگ تر و عمیق تر مطرح کرد و با جدیت پی گرفت.
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#استاد_امینی_نژاد
#امتداد_حکمت
#مصاحبه
#ارتباط_فلسفه_و_فقه
—---—
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac