eitaa logo
موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
3.7هزار دنبال‌کننده
967 عکس
54 ویدیو
48 فایل
─━━━━━━ا﷽ا━━━━━━─ ⭕️موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی (فتوت) 💢با مدیریت حجت الاسلام و المسلمین محمدرضا فلاح شیروانی 📍قم، میدان سپاه، بلوار شهید اخلاقی، پلاک۱۲ 📩درگاه ارتباطی و تبادل: @Admin_fotovat 🔺نشر مطالب همراه با آدرس
مشاهده در ایتا
دانلود
💢 شیوه برخورد با مخالف 🔺البته نبايد از شنيدن لفظ صوفيه فرار كرد كه ما با آنها نيستيم؛ چون اگر قومى با ما موافق نشدند، نبايد اگر يك‏ جهت حقى را هم قائل شدند، ما به مناسبت احراز عداوت كلى، زمزمه مخالفت كلى با آنها سر داده و حرف حق را هم به جهت مخالفت با آنها، قائل نشويم. و الّا اگر بنا بر اين باشد بايد ما با تمام الهيين عالم بناى مخالفت گذاشته و اعتقاد به وحدانيت و توحيد را هم از دست بدهيم. بلكه لازم است انسان طريقى كه حق است با هر آشنايى مشى كند و تا وقتى كه مقصد يكى است با آنها همراه باشد و هر جا مقصد او با مقصد آنها تفاوت كرد و راه او از راه آنها جدا شد، او راه منزل خود را پيش گرفته و آنها را در راه خودشان واگذارد. 📚تقريرات فلسفه ج‏1 / 285 💢 شرط فهمیدن فلسفه و عرفان 🔺 از فلسفه و اصطلاحات اهل اللّه و اصحاب قلوب، تا آن مقدمات حاصل نباشد و انس تامّ و تمام و مزاولت بسيار و حسن ظن كامل به علماء باللّه نباشد، از اين بيانات چيزى حاصل نيايد و تحير بر تحير افزايد 📚شرح چهل حديث/ 611 —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔘 خلاصه ای از مقدمات تدریس کتاب بدایة الحکمة استاد امینی نژاد 🔻 بخش 1️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/1456 🔻 بخش 2️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/1488 🔻 بخش 3️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/1511 🔻 بخش 4️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/1526 🔻 بخش 5️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/1527 🔻 بخش 6️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/1528 🔻 بخش 7️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/1529 🔻 بخش 8️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/1560 🔻 بخش 9️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/1562 🔻 بخش 0⃣1⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/1599 🔻 بخش 1️⃣1️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/1622 🔻 بخش 2️⃣1️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/1640 🔻 بخش 3️⃣1️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/1681 🔻 بخش 4️⃣1️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/1822 🔻 بخش 5️⃣1️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/1849 🔻 بخش 6️⃣1️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/1880 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
6️⃣1️⃣ خلاصه ای از مقدمات تدریس کتاب بدایة الحکمة استاد امینی نژاد 🔺نسبت فلسفه با دین 3️⃣ تعامل فلسفه و دین / بخش 2️⃣ ☑️خدمات و تعامل پس از اثبات دین 🔘خدمات فلسفه به دین 🔺ایده گیری ایده دادن و آماده کردن و پیاده کردن تمهیدات برای فهم عمیق‌تر گزاره‌های دینی در حوزه فلسفه که هستی شناسی است. این مسئله مثلا در مورد اخباری‌ها صادق است که می‌گویند که باید برای فهم گزاره‌های دینی ذهن را از همه علوم خالی کنیم چون این علوم ذهن را مشوب می‌کند و نمی‌توانند فهم درستی بدهند. چند نکته درست در این حرف وجود دارد: مثلا کسی که از قدرت علمی و عقلانی کافی برخوردار نیست بعد از مطالعه و فهم روانشناسی جدید به سراغ گزاره‌های دینی می‌آید و گزاره‌های آن علم را بر دین تحمیل میکند. راه حل اینجا این است که اگر کسی سراغ اندیشه‌های بشری رفت وقتی بسراغ اندیشه‌های دینی آمد باید دقت کند که در فهم آموزه‌های دینی چیزی را وارد نکند. برخی می گویند وقتی کسی پیش زمینه پیدا کرد ناخودآگاه و حتما در فهم آموزه‌های دین دچار خطا خواهد شد. این عقیده موجب مسائل عدیده‌ای می‌شود. مثلا دین برای عرب بادیه نشین آن موقع ساخته شده و به کسی دیگر نمی‌توان توصیه کرد و راه پژوهش دینی بسته می‌شود. ما می‌گوییم: هر چه انسان دارای علم بیشترو پژوهش بیشتری بوده است و البته مراعات‌های لازم فکری را کرده باشد آموزه های دینی را بهتر می فهمد؛ مثلا کسی که مسلط به روان شناسی است گزاره‌های دینی در مورد روانشناختی صله رحم را بهتر از مردم عرف می‌فهمد و یا حضرت امام در مورد مسائل فقهی که می‌گوید با دیدن همه ابواب فقه حکومت فهمیده می‌شود و نیازی به اثبات ندارد. ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔺 جلسه با جمعی از طلاب 🔹 بخش 1️⃣ به‌عنوان یک تخصص برای خدمت به جامعه https://eitaa.com/fvtt_ir/1854 🔹 بخش 2️⃣ عناصر مؤثر برای رسیدن به تخصصی مؤثر در حوزه برای خدمت به نهضت https://eitaa.com/fvtt_ir/1885 —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
🔺 جلسه با جمعی از طلاب 💠 بخش 2️⃣ 🔴 عناصر مؤثر برای رسیدن به تخصصی مؤثر در حوزه برای خدمت به نهضت ✅ عنصر اول: نیاز به برای کسب تخصص ◀️برای اینکه ما بتوانیم در این سوگیری تخصصی، خوب و موفق عمل بکنیم، باید روی یک اتمسفر نظری غنی‌شده بمانیم. ◀️ یکی از اشتباهاتی که ماها می‌کنیم این است که، ما فکر می‌کنیم، من که کلاً کمتر از یک قطره هستم، من که عددی نیستم؛ مثلاً اینجاها تواضع به خرج می‌دهیم! ولی در واقع برای این است که در برویم، که در محاصره نیفتیم. ◀️ اسلام روی ماها دارد حساب می‌کند. این انقلاب دارد روی تک‌تک ما حساب می‌کند. مَثْنى وَ فُرادى… ﴿سبأ، 46 ﴾ ◀️ من چه توانمندی‌هایی باید در خودم جمع بکنم؟ چه کاری باید برای این جامعه بکنم؟ ◀️ اگر بخواهیم به این سؤالات فکر بکنیم؛ باید ذهن ما در اتمسفر فکری غنی‌شده ای استقرار داشته باشد. اتمسفری که در آن، دیدگاه‌ها و باورداشت‌های اسلامی - انقلابی حضور داشته باشد. ✅ عنصر دوم: نیاز به اسلامی - انقلابی ◀️ ما تأثیر نظام ارزشی را نمی‌شناسیم. نمی‌دانیم که یک نظام ارزشی با انسان چه می‌کند. ◀️ ما تک‌تک ارزش‌هایمان و فهرست آن‌ها را باید به‌خوبی بشناسیم؛ اینکه چه چیزهایی ارزش هستند و چه چیزهایی خیلی هم ارزش نیستند! حتی رتبه به آن بدهیم. ◀️ بعد مفاد این ارزش را به‌خوبی بشناسیم و ارتباط عمیق با آن بگیریم. ◀️ چتر ارزش‌ها را بالای سر خودمان زنده نگهداریم. ✅ عنصر سوم: دانستن ◀️ این انقلابی که داریم به آن اشاره می‌کنیم! همین‌طور؛ توکلت‌علی‌الله؛ بلند شو، بگو اسلام درخطر است پیروز نشده است. کاملاً مشخص است که طرحی دارد. ◀️ متأسفانه برای ما روشن نیست چه طرحی دارد. این جزو نقیصه‌هاست و کم نقیصه‌ای هم نیست. ✅ عنصر چهارم: شناخت ◀️ شما باید گره‌های راهبردی نهضت را بشناسید. باید بدانید کجاها گلوگاه دارد. می‌گوید حالا بگذار درسم را بخوانم، عزیز من! خطاست؛ از منظر تحلیل‌های تربیتی خطاست، از منظر تحلیل‌های جامعه‌شناختی هم خطاست. ◀️این تلقی، تلقی خام و اشتباهی است. بلکه تسویف نفس است، که بگذار این‌ها را بخوانیم، آخر من عددی نیستم که درباره گره‌های راهبردی این نهضت فکر کنم. اولاً شماها که در این سن عددی هستید. شما با سن زیاد شروع کردید. شما عددی هستید، شماها نمی‌توانید جاخالی بدهید. بماند که کم سن تر از شماها هم حتی محل بحث هستند ◀️ عزیز من! اگر در درد رشد نکنی، یک هویت دیگر پیدا می‌کنی. ◀️ ما در مسئله زندگی نمی‌کنیم. اصلاً مراقب هستند که ما در مسئله زندگی نکنیم. میگویند آخر تشویش ذهنی می‌آورد! آدم بایستی آرامش داشته باشد! آخر هم طرف هرچه استارت میزند روشن نمی‌شود، همه‌جایش سولفاته شده است، دیگر روشن نمی‌شود. ◀️ از همین الآن وقت بگذارید، ولی به‌اندازه! بعد؟ کدام بعد؟! الآن یمن به من چه ربطی دارد؟ و هزاران چیز دیگر که هیچ‌کدام به من ربطی ندارد. باور کنید این‌طوری همه‌چیز را می‌شود شمرد که با ما هیچ ربطی ندارند. ◀️ من حاضرم همین الآن ثابت بکنم، یک ورق سفید بردارید، یک چیزی بنویسید که به شما ربط دارد! هیچ چیزی نمی‌نویسید. ◀️ این یعنی تنهایی حضرت آقا! تنهایی هر کسی که رهبر بشود! سید علی نباشد هر کس دیگری باشد. —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♨️مصاحبه با موضوع امتداد حکمت ⭕️خلاصه مصاحبه با حجت الاسلام و المسلمین استاد امینی نژاد 💢بخش 1️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/1230 💢بخش 2️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/1258 💢بخش 3️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/1286 💢بخش 4️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/1305 💢بخش 5️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/1339 💢بخش 6️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/1389 💢بخش 7️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/1441 💢بخش 8️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/1503 💢بخش 9️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/1546 💢بخش 0️⃣1️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/1568 💢بخش 1️⃣1️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/1602 💢بخش 2️⃣1️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/1803 💢بخش 3️⃣1️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/1857 💢بخش 4️⃣1️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/1888 —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
🎤مصاحبه با حجت الاسلام و المسلمین استاد امینی نژاد 🔰موضوع مصاحبه: امتداد حکمت 💢بخش 4️⃣1️⃣ 🔘گام های خوبی در حوزه برداشته شده و ظرفیت های خوبی ایجاد شده 🔺سوال: با این بیاناتی که حضرتعالی داشتید، اولاً ما نسبت به حرکتی که حوزه ی علمیه در کار فلسفی و حکمی که الان دارد رقم می خورد و انجام شده، چه ارزیابی ای می توانیم داشته باشیم؟ ثانیاً اینکه علت بعضی عدم توفیق ها برای امتداد می تواند چه چیزی باشد و همچنین امیدها و چشم اندازهایی که جلوی ما وجود دارد در حوزه ی علمیه برای امتداد حکمت چه چیزهایی می تواند باشد؟ 🔹 پاسخ: یکی از چیزهایی که باید توجه بکنیم این است که ما به بسیاری از عرصه ها و علوم جدید تا پیش از انقلاب، چندان آشنایی وسیعی نداشتیم، یکی از خدمات جدی ای که بعد از انقلاب در حوزه ها صورت گرفت همین آشنایی با علوم جدید است. در این زمینه حتی مؤسسات حوزوی ایجاد شده است، مثلاً فرض کنید موسسه ی آموزشی پژوهشی امام خمینی که توسط حضرت آیت الله استاد مصباح وقتی شکل گرفت، هدفش این بود که به علوم انسانی اسلامی برسد. اینها گام های اولیه ی خیلی جدی ای در این مسیر برداشته شده اند. 🔺 الان حوزه در یک ظرفیت خوبی است که دست کم به فضاهای بسیار وسیع و گسترده ای از علوم انسانی امروزین آشنایی بسیار خوب دارد، این چیز کمی نیست، یعنی اگر ما بخواهیم فرض کنید امتدادهای فلسفه ی اسلامی را در حوزه ی روان شناسی یا در حوزه ی اقتصاد بسط بدهیم، آیا لازم نیست که اول اقتصاد را، مسائل اقتصادی را، پرسش های اقتصادی را عمیق تر بشناسیم تا امتداد را درست بتوانیم معنا پیدا بکند، پس از یک جهت، تمام این تلاش هایی که صورت گرفته، مثلاً مدیریت، ما می خواهیم بگوییم مدیریت اسلامی، خب اولاً باید بفهمیم این چه جنس کاری است. 🔺بنابراین گام هایی که برداشته شده، نمی گوییم گام های نهایی است ولی الان ظرفیت های خیلی خوبی در حوزه شکل گرفته و ما می توانیم این فضا را پیش ببریم. الان ذهن فلسفه پژوهان ما بهتر می تواند با مسئله امتداد حکمت درگیر بشود که مثلاً امتداد حکمت در ساحت اقتصاد چه معنایی می تواند داشته باشد. 🔺پس هم کارهای خیلی خوبی شده، و هم ظرفیت هایی به وجود آمده، کاری که الان ما باید بکنیم، یکی از آنها تحریک ذهن فیلسوفان است، تقاضا را زیاد کنیم، تقاضای زیاد موجب عرضه می شود. حالا این زیاد کردن تقاضا به چه مدلی است؟ مثلاً ما در سطوح متعدد می توانیم این کار را بکنیم، از بزرگان فلسفی روز این دست تقاضاها را جدی مطرح کنیم، دائماً آنها را مورد این پرسش ها قرار بدهیم، میزگردها، نشست ها، ارائه ها، مقالات، نوشته جات فراوان یا پایان نامه هایی که شکل می گیرد را در این مسیر سوق بدهیم. 🔺نکته ی دیگر تقویت حکمت عملی است یعنی باید تراث تاریخی ما در فضای حکمت عملی دوباره احیا بشود، روزآمد بشود، تلاش های را که در عصر جدید توسط بزرگان فلسفی ما در حوزه ی امتدادهای فلسفه انجام گرفته، آنها منسجم تر ارائه بشود، آرام آرام در حوزه های درس فلسفه راه پیدا بکند، اینها موجب می شود که آرام آرام این فضاها جدی بشود. شکل گیری امتداد فلسفه ی اسلامی آن هم با توجه به دقایقی که در قسمت های پیشین عرض کردم، بسیار کاری دقیق تر و عمیق تر است از امتدادیابی فلسفه ی غرب در دنیای غرب، که برخی از نکته هایش را به عرض رساندم، اینجا کار عمیق تر و دقیق تر است و ثمراتش هم مبارک تر خواهد بود. در فلسفه اسلامی در واقع تعامل عقل و دین است که ما را به نتایج خیلی عالی می رساند، تعامل فلسفه و دین است در فضای فقه که ما را به نتایج عالی می رساند. 🔺پس ما باید دوباره تراث حکمت عملی را احیا کنیم، بحث هایی را که جدیدتر مطرح شده، اینها را مطرح بکنیم، مطالعات را در حوزه ی فلسفه های مضاف، فلسفه های مضاف که عرض می کنم برداشتی که در فضای خودمان داریم منظور است، یعنی فلسفه ای را که در ارتباط با دانش ها، در ارتباط با موضوعات مطرح می شود یعنی فلسفه های مضاف به دانش ها، مجموعه ای از مباحثی که بخش جدی ای از آنها سرریز کردن فلسفه ی عام و کلی در حوزه ی آن دانش است که ما باید آن را نشان بدهیم، مثلاً جنس موضوع آن کار را مشخص کنیم، روش های کارآمد در آن مسئله را ما مشخص بکنیم، دیدگاه های بنیادین اثرگذار را در حوزه ی انسان شناسی، هستی شناسی، معرفت شناسی و امثال آنها را در آنجا مشخص بکنیم. اگر این کارها را ما انجام دادیم و این فضاها را پی بگیریم که به نحو طبیعی بعد از انقلاب و در سنوات اخیر به ویژه با توصیه های مقام معظم رهبری تا حدودی این معنا جدی شده ولی می شود این را پررنگ تر و عمیق تر مطرح کرد و با جدیت پی گرفت. ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا